MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Prince: Forever in My Life… aERo’s Top 200

zoeken in:
aERodynamIC schreef:
150. Electric Chair

That's who I danced with
All the time I was watchin' U
The music rocked us
Our eyes locked-thus
Makin' us see a trippy picture shoo

(embed)

Wederom een geweldige video van een live versie die ik nooit eerder had gezien. Electric Chair heb ik altijd een lekker sexy nummer gevonden van Batman.
De Nude Tour had wat Batman nummers in de setlist. Helaas zat dit nummer daar niet bij.
Op 2 juni 1990 ging de wereldtour in première in De Kuip. Mijn derde concert van Prince maar het werd toch wel een teleurstelling met dank aan het enorm slechte weer. Op een gegeven moment werd het zelfs wat gevaarlijk door het onweer en Prince werd steeds chagrijniger door apparatuur die niet meer mee wilde werken en de dansers hadden het zwaar. Zelf was ik tot op mijn onderbroek helemaal doorweekt. We kregen een ingekorte show en ik ging dan ook met een wat onbevredigend gevoel naar huis (en dat na de concerten in 1987 en 1988).
Gelukkig kwam er een indoor optreden in Heerenveen en dat maakt het Nude optreden weer helemaal goed voor mij. Helaas ook daar geen Electric Chair.

Die snl performance is werkelijk super. En... een heel jonge candy dulfer in de band

Van Electric chair is er ook een instrumentale versie die wat meer gitaar geweld bevat. Ook een leuke versie. Ook de remix versie van de 12 inch van the future is de moeite waard.

Ik vind dit het beste nummer van Batman. Helaas niet veel live gespeeld inderdaad.

148. Pink Cashmere

Oh, oh
Oh, here I go again
Falling in love all over
Oh, the cycle never ends
You just pray you don't get burned

Pink Cashmere of Prince in video on Jukebox

Een prachtig nummer dat ook nog op single is uitgebracht en te vinden op The Hits 1. Blijft tijdloos. Er is een video van die helaas niet op YouTube staat, maar via de link is ie ook te bekijken.
De video is ook fkomstig van de dvd The Hits Collection.

Heerlijke plaat. Ook al een die lang op de plank lag voor ie t daglicht zag.

De gitaar solo aan 't einde is om van te smullen. Die werd op de single ge-edit.. tja, dan vraag je om problemen.. resultaat: geen hit.

Pink Cashmere, heerlijk. De Nederlandse Anna Fantastic plaatste pas een foto online van de jas die zij ooit van Prince heeft gekregen waar dit nummer over gaat.
En dan Dream Factory. Ik heb het in een ander topic al eens gezegd. Momenteel op 1 in mijn top 10 staat SOTT, maar als je bedenkt hoe goed Dream Factory had kunnen zijn, wordt dat ineens een minder album. Dream Factory is (als bootleg) het allerbeste album dat ooit uitgebracht is of zal worden.

Ik denk niet dat het ooit gaat gebeuren maar het zou mooi zijn als dat soort albums alsnog het daglicht gaan zien.

Ik vind die bas van Pink Cashmere zo lekker. En die omschakeling van kopstem naar gewone stem is ook erg mooi. En dan uiteindelijk de gitaar. Die 3 cd box ging voor mij echt om de b kantjes en de paar niet eerder uitgebrachte nummers.
New Position is goed, maar ik neem aan dat er nog wel het e.e.a van deze Parade langs komt.

147. Head

I remember when I met u, baby
You were on you're way to be wed
You were such a sexy thing
I loved the way you walked The things you said
And I was so non-chalant
I didn't want you to be mis-led
But I've gotta have u, baby
I got to have you in my bed

Dirty Mind heeft het al in de titel en het komt er uit bij de nummers zoals Head overal orale seks. Recht in je gezicht zullen we maar zeggen. Ook live een fijn nummer zoals hier tijdens de Parade tour inclusief striptease (en moet je die mimiek zien!). Het keerde nog eenmaal terug tijdens de Lovesexy shows en daarna niet meer. De laatste jaren had Prince dit soort nummers sowieso afgezworen te zingen dus ik denk dat we het nooit meer live te horen zouden krijgen. Het is en blijft een lekker geil nummer.

146. Guitar

U're gettin dirty at the club again
I'm usually round Ur waist like a chain but then,
I got that call so I jumped in my car
I love U baby,
But not like I love my guitar

Planet Earth is toch wel een zwak album. Guitar is één van de betere nummers daarvan. Een gitaarnummer zoals hij ze er wel vaker uitgooit. Vrij achteloos, niet heel bijzonder, maar toch pakkend en leuk om naar te luisteren (ook live).

De gitaren van Prince waren altijd goed herkenbaar (we herinnert zich niet de 'blue angel').

Hier een leuk stukje over de man die zijn laatste gitaar maakte:

Over head: zo funky, en een geweldige show weer inderdaad. Gek genoeg stoort de inhoud mij i.t.t. veel platte optredens van andere artiesten totaal niet, omdat het zo uniek cool, grappig, charismatisch en ritmisch is allemaal.
Ik meen laatst ook nog een veel recentere medley te hebben gezien waarin de deze tune (zonder tekst) wel terug kwam, maar ik kan me even niet meer herinneren welke tour het was.

Guitar heb ik nooit heel bijzonder gevonden. Live zeker leuk, maar niet zo episch als het onderwerp zou verdienen in relatie met Prince. Mooi, voor mij onbekend, filmpje over zijn laatste gitaar!

Guitar was eerder al eens als download verkrijgbaar geweest (gratis).en was toen heel tam. Opvallend genoeg zonder gitaar solos..

Gelukkig heeft ie dat nog enigszins goedgemaakt met de uiteindelijke versie. Maar ik.blijf het vreemd vinden dat een song met die titel.juist de killers solo mist. En als deze lijkt te beginnen wordt ie weg gedraaid in de edit.

Wel een lekker makkelijk nummer met veel hitpotentie. Echter was in 2007 de singles markt al volledig kapot.

Head... super song... en de solo van Fink... geniaal.
De tekst was destijds natuurlijk wereldschokkend. En juist daarom zo leuk om te draaien als 14 jarige.

Misschien wel bekend, maar deze zag ik vandaag nog langskomen.
Vooral grappig, maar over gitaar gesproken, ook mooi en inspirerend hoe makkelijk en haast nonchalant hij de nummers er akoestisch uitgooit.

145. Strays of the World

Come now all ye strays of the world, there's a place 4 U
In Love's kingdom, boys and girls, all are welcome 2

Strays of the world, strays of the world

Een nummer dat ik volgens mij voorbij zag komen vooraf aan het concert in Den Bosch. Het kwam uiteindelijk terecht op Crystal Ball.
Ik vind het een meeslepend nummer. Beetje bombastisch en dat mag ik wel. Oorspronkelijk bedoeld voor een Broadway musical. Maar dat is nooit van de grond gekomen.

En de afsluiter voor vandaag weer een nummer dat geen release heeft gehad (want haalde SOTT niet). Later veranderde The Ball in Eye No dat op Lovesexy staat.

En God Is Alive met Mavis Staples, een nummer uit 1988:

144. Hide the Bone

I can't hold it any longer
It's gettin' harder every day
The need 4 U is getting stronger
Than my need 2 play

Ik blijf nog even bij Crystal Ball, want ook Hide the Bone staat daar op. Halverwege de jaren '90 werd dit nummer nog wel eens live gespeeld. Altijd weer een feestje.
Brenda Lee Eager en Hilliard Wilson schreven mee aan dit nummer.
Misschien niet behorend tot zijn bekendste werk, maar ik vind dit wel een sterk nummer met een te gekke groove.

Head - HET moment voor Dr. fink, wat een briljante song blijft dat.
Ik vind het nog altijd heiligschennis dat Prince een nummer "Guitar" noemt en dan de solo afkapt.

Naar mijn weten zat strays of the world niet tussen de video's die draaiden voor aanvang van de gold tour. Wel stond er een zeer goede opname op de bootleg Platinum.

Beetje een bohemian rhapsody, maar veel minder goed. Het nummer is in potentie best ok, maar heeft teveel wendingen en klinken wat geforceerd. Dus niet mijn favoriete track.

Hide the bone Kende ik niet voor voor hij op crystal ball belande, maar wat een lekker nummer is dat... bom.... bom.... bom...

lennon schreef:
Naar mijn weten zat strays of the world niet tussen de video's die draaiden voor aanvang van de gold tour.

Denk dat je gelijk hebt. Volgens mij was het The Same December. Een beetje een gelijkwaardig nummer vind ik.

143. Good Love

Good love, you got a,
Baby, in the heat of the night
You know what to do
Good love, you got a,
Cherry pie, apple kisses
Everything is cool

We zijn een beetje aangekomen bij het blokje 'guilty pleasures'. Niet de allerbeste werken van Prince, maar wel nummers waar ik veel mee heb.

Voor Good Love kocht ik de soundtrack cd van Bright Lights Big City. Ik kocht toen nooit soundtracks en al helemaal niet van films die ik nooit gezien heb. Maar ik zat toen in de fase dat ik alles wilde hebben dus ook Good Love.
Het nummer kwam in een kortere versie alsnog terecht op Crystal Ball.

Dit nummer is voor mij echt een trip terug naar mijn tienerjaren.

Goodlove heb ik een beetje t zelfde gevoel over als jij.
Geen top, maar wel nostalgische waarde.

Ook ik kocht die soundtrack voor het nummer, maar die is inmiddels weer verpatst.

Is wel een track van het legendarische album van Camille wat nooit verscheen, maar waar dus wel (naar het laatst bleek) een vinyl persing van is (die geveild is voor bijna 30.000.dollar)

lennon schreef:
Ook ik kocht die soundtrack voor het nummer, maar die is inmiddels weer verpatst

Die van mij ook al jaren geleden. De Crystal Ball versie volstaat.

lennon schreef:
Is wel een track van het legendarische album van Camille wat nooit verscheen, maar waar dus wel (naar het laatst bleek) een vinyl persing van is (die geveild is voor bijna 30.000.dollar)

Wow!

Ik heb trouwens wel een lp met vier nummers van Camille....

west schreef:

Ik heb trouwens wel een lp met vier nummers van Camille....

haha, maar dit ging om een originele, met het Paisley Park label. Niet meegepikt dit nieuws? Heel Prince wereld stond op zijn kop ongeveer.

142. Old Friends 4 Sale

The sun set in the west this mornin'
4 I know, I know L.A. is callin'
Bad news, Steve said, and people are talkin'
They say your kingdom is fallin', yeah
They say U lost your fire
When another musician U hired
Little do they know, U wouldn't have passed go
Unless they could take U higher, yeah

Old Friends 4 Sale is altijd wel één van mijn favoriete unreleased tracks geweest. En toen kwam het album The Vault...Old Friends 4 Sale uit. Leftovers om van het contract af te zijn.
Het werd een andere versie dan die ik jarenlang kende met een flinke bigband begeleiding waardoor het jazzy karakter van het nummer nog groter werd.
Ik denk dat mijn hart nog steeds uitgaat naar de oude versie, maar die met orkest is en blijft ook uitstekend.

De 1985 versie:

lennon schreef:
(quote)

haha, maar dit ging om een originele, met het Paisley Park label. Niet meegepikt dit nieuws? Heel Prince wereld stond op zijn kop ongeveer.

Ik had het gemist. Anders had ik wel geboden.

141. Days of Wild

Break down! Huh, this is a bust (Hold onto your wigs!)
All U sorry motherfuckers up against the wall
If U don't play, bite the dust
Cuz in a couple of simple fuckin' phrases
I'm gonna hip U 2 the fuckin' plays of
The brand new mad style - y'all say!
(These are the days of wild)
Hell yeah!

Te vinden op Crystal Ball en live ook een aantal keer gespeeld zoals tijdens de One Nite Alone Tour.
Die groove is weer niet te versmaden. Ik ben nooit dol op een 'rappende' Prince, maar hier kan ik het goed hebben van hem. Het loopt lekker en dat ritme mensen, dat ritme!

En dat was weer een Prince dagje. Het kan wederom afgesloten worden met niet uitgebracht werk:

Make Believe uit 1992:

Slave 2 the System uit 1994:

Days of wild...live een enorm feest...en bedoeld voor the gold experience, maar afgevallen (onbegrijpelijk)

In 2002 nog uitgebracht als single. Ook een fijne versie. Semi live (montreal) en nog wat bewerkt in de studio met zang en teksten. Ook erg funky.

Wat een funky track is dat zeg... yummie

west schreef:
(quote)

Ik had het gemist. Anders had ik wel geboden.

Kwam uit de privé collectie van Karen Krattinger en is verkocht voor $ 24.200.
De Prince wereld wist niet eens dat dit bestond en velen vinden ook dat dit eigenlijk aan de muur in Paisley Park hoort.
Tenzij er binnenkort nog een paar duizend opduiken natuurlijk.

Days of Wild, ook weer ruim 100 plaatsen te laag.
Live 1 van zijn allerbeste nummer. Eén groot, dampend funkfeest!

Ongebrijpelijk inderdaad dat ie niet opThe GOld Experience stond.

Funky Bookie schreef:

Kwam uit de privé collectie van Karen Krattinger en is verkocht voor $ 24.200.

Met alle kosten erbij heeft de koper ruim $29000.- betaald

Gast
geplaatst: vandaag om 21:47 uur

geplaatst: vandaag om 21:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.