MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Prince: Forever in My Life… aERo’s Top 200

zoeken in:
140. Hardrocklover

There's nothing for the record
And nothing to condemn
It's in between this waking life
And REM

Afkomstig van HITnRUN phase one, een nummer dat er nog goed mee door kon op dat album. Het is zwoel en de rock geeft het een scherp randje. Er is niet veel op dat album dat ik echt enorm waardeer, maar dit nummer bevalt me prima.

139. The Same December

One side was black and the other one white
And they both understood so little
That they spent their whole lives tryin' 2 tell each other what time it was
And all along it did not matter what either said

Prince - The Same December - Video Dailymotion

Het was The Same December die werd vertoond in Den Bosch. Ik weet nog dat ik in elk geval heel erg enthousiast werd toen ik dat hoorde en zag (zal deze videoclip wel geweest zijn).

Uiteindelijk kwam het op Chaos and Disorder terecht. Kliekjes, maar nog steeds erg smakelijk. Doet een beetje denken aan poprock nummers als Dolphin, maar dan iets minder sterk (Dolphin gaan we nog wel tegenkomen).

Iets mindere updates in de geest dat ik met veel van de nummers minder heb. De laatste 2 unreleased nummers (Make Believe & Slave 2 The System) vind ik dan wel weer sterk.

138. Chocolate Box

So, what's the deal, y you frontin' keep it real
Do you wanna get funky with me?
If you think eye got something that you want,
Suga nothin' here comes 4 free

Afkomstig van MPLSound. Funky, droog. Ik hoor zijn nummers graag op deze manier. Het album zelf is prima, maar behoort nu ook weer niet tot mijn grote favorieten.

De video werd gereleased door Lotusflow3r.com en Q-Tip verzorgt de rap.

137. There Is Lonely

Is it me or did the room just get darker?
Is it me or did I just lay down and die?
Is this a dream or did the world just crumble at my very feet?
How in heaven will I ever be alright?

Een aantal nummers hebben een andere lading gekregen voor mij na zijn dood. Dit is er eentje van. Eerst ietwat onopvallend en nu snijdt het er diep in.

There Is Lonely kwam terecht op The Vault... Old Friends 4 Sale. Speciaal geschreven voor de film I'll Do Anything. Alleen werd het opnieuw opgenomen met de vocals intact gehouden.

Uiteraard blijf ik nu even bij die film, want dit was ook bedoeld voor de film. Uiteindelijk nam Nick Nolte de vocalen op zich. Maar omdat de film het tijdens de previews slecht deed werden de nummers uiteindelijk geheel geschrapt. En daardoor kan ik weer een unreleased track laten horen hier

En dan wil ik nog even terug de tijd in, 1984 om precies te zijn. Het intro mag bekend in de oren klinken toch?! Lisa verzorgt de vocalen.

Maar Prince heeft het zelf ook gezongen tijdens zijn birthday show in 1984:

Hardrock lover. Een van zijn beste laatste tracks. Heerlijk nummer

Klopt en ook There Is Lonely heerlijk.

Volgens mij stond die daarvoor ook op de eerder genoemde Platinum bootleg.

136. Soft and Wet

Hey, lover, I got a sugarcane
That I wanna lose in you,
Baby can you stand the pain
Hey, lover, sugar don't you see?
There's so many things that you do to me
Ooo baby!

Z'n allereerste single. Nog steeds aanstekelijk. Je hoort nog niet echt het genie dat ie bleek te zijn, maar je hoort wel een nummer dat gelijk pakt en goed past in het tijdsbeeld van toen.
Het stamt uit de jaren '70, toen hij nog echt een broekie was.
Uiteraard afkomstig van zijn debuut album For You uit 1978.

135. Groovy Potential

Another long night
Or another mystery
Tell me babe, tell me
What's it gonna be?

Afkomstig van zijn laatste album HitNRun: Phase Two. De blazers doen zich hier weer gelden en geven het nummer een prettige flow.
Zijn laatste album mag dan misschien geen meesterwerk zijn, het was wel een album waar de fans wat meer tevreden over waren dan alle albums daarvoor, inclusief HitNRun: Phase One.

Hoe dan ook. Dit album zal voor altijd zijn laatste blijven, ondanks hoeveel albums er misschien nog gaan volgen.

Ik loop achter. The Vault Old Friend for sale was (hoewel geen nieuw werk) de eerste plaat sinds The Gold Experience waar ik weer erg blij mee was. Beide nummers (Old fiends for sale en There Is Lonely)hier vind ik erg goed, maar dat geldt voor 70-80% van het album.
Hardrock en The same december heb ik minder mee, maar Chocolate box vind ik weer lekker. Het poëtische hoogstandje Soft and wet spreekt voor zich.

134. Chaos and Disorder

Carjack used to fix flat tires
Cadillac used to be a Benz
Big joints never gotcha higher
Freebase cost you in the end

Dit is weer zo'n fantastische rocker. Ik heb altijd een zwak gehad voor dit nummer van het gelijknamige album. Prince kon ook echt alles, funk, rock, het maakt niet uit. En het kwam er ook zo soepel uit.
Het album mag dan wel een soort rariteitenkabinet zijn, overblijfsels, snel van een contract af willen komen..... beroerd was het toch echt niet. Het werd alleen nooit echt voor vol aangezien door de omstandigheden.

Leuke onbekende en bekende nummers in deze update. Chaos & Disorder is dan weer teveel gitaarwerk voor mij.

133. Pheromone

Come
Lie down beneath my shadow
Lie down beneath my shadow with great delight
And your feel will be sweet 2 me
Come
My left hand under your head,
While my right embraces time
Therein, my virgin, love's wine

PRINCE-Pheromone - Video Dailymotion

Come is niet zo populair volgens mij, maar voor mij is dat album in de loop der jaren alleen maar beter geworden. Zeker dit soort nummers; ik vind ze geweldig.

Het waren wel de jaren waarin Prince wat meer naar de achtergrond verdween. Ik ontdekte zo veel mooie andere dingen, dat Prince slechts een rode draad werd die ik bleef volgen maar echt in vervoering bracht hij me niet meer. Behalve als er weer eens een concert werd aangekondigd.

Eigenlijk is dat nooit echt meer veranderd alhoewel ik na zijn dood toch wel weer meer into zijn werk ben. Dat zal ook wel nooit meer verdwijnen denk ik.

En dan ga ik snel door met de volgende waar geen clip van is te vinden:

132. 3 Chains O’ Gold

If I don't think about the fact that she left me
If I don't see the pearls fall from the sky
If I don't hear the accusations of blasphemy
If I don't feel the tears in my eyes
This is the best day of my life
You say you'll call me and then and then you don't
I'll want to kiss you and then I won't
We both do nothing and call it love
Is this love?
Is this love?

Prince' eigen Bohemian Rhapsody. Het werd niet eenzelfde klassieker, haalt het er ook niet bij maar ik heb er wel een zwak voor.

En ook van dit nummer helaas geen clip:

131. Girl

Girl, U excite me so
Ooh wee baby, your body's like no other
Girl, it's U I gotta know
Ooh wee baby, I bet U're quite a lover
Ooh girl, I wanna take U home
Ooh wee baby, U're dreaming I scream inside U
I want U in the worst way
U make me...

De b-kant van de single America. Uit de tijd dat ook zijn b-kantjes gewoon retesterk waren. Girl is echt een goed nummer en had best op een regulier album kunnen staan. Beter dan veel van zijn recente nummers.

En voor vandaag de volgende unreleased tracks. Veel plezier ermee.

Adonis And Bathsheba uit 1986:

Everybody Want What They Don't Got uit 1986:

I Wonder (1990/1991):

weer 3 hele fijne en tevens onbegrijpelijk niet uitgebrachte songs... Soms vraag ik me af wat de man dacht.... Hij heeft veel mindere nummers wel een kans gegeven...

Lekker bezig. Leuk dat het zwaar onderschatte Chaos and Disorder langskomt.

Verder zullen er niet veel Prince fans zijn met 3 Chains Of Gold in hun top 200. De meesten die ik ken vinden het een mislukt Queen experiment.

130. Dreamer

Eye was born & raised on the same plantation
In the united states of the red, white and blue
Eye never knew that eye was different
Til dr. king was on the balcony
Lying in a bloody pool
Expected so much more from a loving society

De rockende Prince heeft hier wel wat weg van Jimi Hendrix. Het was Prince die mij ooit richting Hendrix stuurde door zijn muziek. Te vinden op Lotusflow3r, een album dat niet vaak genoemd wordt als zijnde een hoogtepunt, maar in feite niet eens zo beroerd in vergelijk met andere latere albums.

Het nummer was genomineerd voor een Grammy in de categorie "Best Solo Rock Vocal Performance", maar het was Bruce Springsteen die met de prijs aan de haal ging voor zijn Working on a Dream.

129. Alexa de Paris

En dan een schitterende b-kant. Alexa de Paris vormde samen met Mountains een single. Ongelooflijk jammer dat het niet terecht kwam op The Hits/The B-sides. Misschien omdat het wat uit de toon valt, misschien omdat er niet op wordt gezongen.
Er bestaat ook een extended version van, en die is te vinden op de 12" van Mountains en kwam later nog een keer terecht op de cd single van Letitgo.

Come is voor mij zeker wel een heel goed album, hoor. Ook dit Pheromone is een uitstekend nummer.
3 Chains Of Gold is ook een prettig nummer. Wel bombastisch, maar echt niet veel slechter dan het grijsgedraaide Bohemian Rapsody (overschat nummer).
Girl vind ik een van de fantastische B-sides die het aanschaffen van deze 3-dubbelaar meer dan de moeite waard maken. Ik neem aan dat She's Always In My Hair en Erotic City nog langs gaan komen.

128. I Hate U

I never thought that U would be the one
After all the things that we've been through
U gave your body 2 another in the name of fun
I hope U had some baby, if not, boo hoo

Wat ik met dit nummer heb zit verscholen in de titel. Er zijn momenten dat ik het een draak vind (in de categorie nummers waar ik echt niks mee heb), maar er zijn ook momenten dat ik het ijzersterk vind. En dat was blijkbaar het geval bij het opmaken van de lijst (die er vandaag ongetwijfeld al weer anders uit gezien zou hebben).
Afkomstig van The Gold Experience en ook verschenen op single.

Wow.. bedankt voor de kennismaking met Alexa de Paris.
Pheromone heb ik ook altijd een fijn nummer gevonden. Eye wonder (zowaar bekend) ook.
Everybody Want What They Don't Got is nieuw en heeft voor mij een soort 60's vibe.

"I hate you" vind ik een geweldig nummer (mijn favoriet van het album). De sexuele agressie uit frustratie waarbij hij uiteindelijk toch maar toegeeft dat hij gewoon gek op d'r is. Zeldzaam eerlijk (en grappig vind ik) en gewaagd nummer dat behoorlijk afsteekt tussen alle oppervlakkige meuk die ik op de radio hoor.

Waarom vind je het soms een draak vraag ik me af. Dit staat toch mijlen ver van het The most beautiful girl gezwijmel?

127. She Loves Me 4 me

With this one I can b what I wanna b
I don't have 2 live up 2 no one's fantasy
I could write another 300 melodies
2 her it's just 3, cuz this one.
She Loves Me 4 Me

Prince - She Loves Me 4 Me - vidéo Dailymotion

Dit blijf ik zo'n lief, klein liedje vinden. Het staat op The Rainbow Children. Het was liefde op het eerste gezicht toen ik dit voor het eerst hoorde.
Dat ging minder op voor het gehele album. Daar heb ik meer tijd voor nodig gehad.
Zoals vele anderen ben ik het er wel mee eens dat The Rainbow Children misschien wel zijn laatste meesterwerkje was (of je er van houdt of niet).

Vanavond naar een concertje dus daarom wat sneller er doorheen. Een prachtig nooit uitgebracht nummer is Rebirth of the Flesh (gezongen door zijn alter ego Camille):

En ook dit nummer is geweldig. Dat ie dit soort dingen niet uitgebracht heeft........ 9 to 5 People.

En The Glamorous Life van Sheila E waar Prince op te horen is wil ik jullie ook niet onthouden:

Minneapolis schreef:
Waarom vind je het soms een draak vraag ik me af. Dit staat toch mijlen ver van het The most beautiful girl gezwijmel?

Ik heb gewoon wel vaker moeite met Prince ballads in deze wat meer r&b stijl (zodra het rock getint is niet).
En omdat het inderdaad niet zo mierzoet is als TMBITW staat ie in de lijst (wat voor die nummer 1 hit nog maar even afwachten is)

Oke, vooruit dan, al zie het het niet eens als een ballad.:)
"9 to 5 people" en "Rebirth of the Flesh" (lekker Lovesexy achtig) zijn ook weer goed zeg! Veel plezier bij je concert, al zal het nooit zo'n thrill zijn als bij de paarse grootmeester.

aERodynamIC we zitten deze ronde heel erg op 1 lijn. Ook ik kwam door Prince ooit uit bij Hendrix en op Dreamer klinkt hij meer als Jimi dan ooit. Verder verwoordt je uitstekend mijn I Hate U gevoel.

I Hate U behoort samen met Raspberry Beret en She's Always In My Hair tot mijn ultieme Prince top 3. Na je uitleg ben ik al lang blij dat het dan toch je top 200 heeft bereikt Maar ja ik ben dan wel weer een liefhebber van TMBITW, dat verklaart ook wel wat. Ademt eenzelfde sfeer uit.
De ambiance in dat nummer...nooit meer elders tegengekomen en dat is maar goed ook voor de status van I Hate U.

"Your honor may I call 2 the stand...my one and only witness"

Er zijn van die zinnen die blijven altijd in je geheugen gegrift staan en waarom? Dunno.
Dit geldt ook voor "Operator get me Manhattan, get my baby on the line" van Bryan Adams' Long Gone (1984).

Poeha schreef:

"Your honor may I call 2 the stand...my one and only witness"

Er zijn van die zinnen die blijven altijd in je geheugen gegrift staan en waarom? Dunno.

ik heb precies hetzelfde, en ik vind het hele betoog dat er na komt erg sterk en grappig tegelijk.
Maar ik vind het nummer ook muzikaal veel dynamischer en intenser (agressiever) dan TMBITW die ik (sorry Poeha) wel te pruimen vind, maar zeker geen topper.

aERodynamIC schreef:

Het nummer was genomineerd voor een Grammy in de categorie "Best Solo Rock Vocal Performance", maar het was Bruce Springsteen die met de prijs aan de haal ging voor zijn Working on a Dream.

Onbegrijpelijk, want dat is echt een behoorlijk saai Springsteen nummer.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:49 uur

geplaatst: vandaag om 05:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.