MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Prince: Forever in My Life… aERo’s Top 200

zoeken in:
Scandalous, Bob George, Dinner With Dolores & Lolita zijn allemaal nummers die ik graag hoor.
Wendy's Parade is ongeveer gelijkwaardig als de uitgebrachte versie: beide heel goed.
Shockadelica en Fixurlifeup behoren niet tot mijn favorieten.

Met de Everlasting Now en Get On The Boat heb je wat mij betreft al top 10 materiaal te pakken. Wat een feestnummers waar de funk vanaf spat!

How Come U Don’t Call Me Anymore? is inmiddels door de piano & microphone concerten tot één van de favorieten van Prince uitgegroeid. De piano, Prince en deze song. Wow.

En dan The Everlasting Now. Wat een heerlijk jazzy funky nummer is dat toch. Zou bij mij ook hoger staan, maar ik vind de clip met Sheila E. wel erg leuk zeg!

108. Nothing Compares 2 U

It's been seven hours and fifteen days
Since you took your love away
I go out all night and sleep all day
Since you took your love away

Tja, wat moet ik hier nog over zeggen? Dat ik de versie van Sinéad altijd superieur heb gevonden, ook aan die van Prince zelf? Dat ik de versie van The Family maar een matig nummer vind?
Een hit is het zeker.

Prince ging het pas zelf zingen toen Sinéad O' Connor er zo'n megahit mee scoorde. Een studioversie is niet bekend. Wel verscheen er op The Hits 1 een live versie.
Dat Sinéad zich later niet vaak positief over Prince uitliet is een understatement (dat ze het zelf ook allemaal niet meer op een rijtje had idem)

Laat ik eerlijk zijn: ik kan Nothing Compares 2 U bijna niet meer horen. Het was al nooit een favoriet, maar hij bleef het maar spelen, nu ook weer op de piano & microphone tour. Ik zap dan vaak door naar het volgende nummer.

Veel en veel beter vind ik Laydown, het Let's Go Crazy van deze eeuw. Echt een geweldig nummer. Hij opende er dan ook de Ahoy show in 2011 waar ik bij was mee. De sfeer zat er gelijk goed in.

107. Let’s Work

Let's Work Let's Work
I've had my eyes on you ever since you walked in the room
C'mon & take my hand, don't try to understand
Oh baby nothing can stop us now, I'm gonna show you how
Show you how to work
C'mon let's have some fun, we'll work till morning comes
Lemme see ya work

De extended version van let's Work is nog beter. Zo dat is eruit. Het was de tweede single van Controversy. Tijdens aardig wat tours werd dit nummer gespeeld, maar er zat wel een gat tussen de 1999 tour en de wereld tour in 2003.
Het past naadloos tussen de andere Controversy nummers en het blijft een tijdloos nummer wat mij betreft.

En de unreleased songs voor vandaag:

Telepathy (1986):

Go (1985):

Nothing compares 2 u...

Tja.. het origineel van the family vind ik werkelijk vreselijk. Ook de uptempo versie die uiteindelijk niet verscheen. De versie van sinead is erg mooi en wordt ook niet meer gehaald qua niveau.

Prince had het meteen zelf op moeten nemen. Zijn versie met rosie gaines die uiteindelijk is uitgebracht vind ik ronduit slap. Ook de versies tijdens de live shows deden me weinig.

Een absoluut voorbeeld van een cover die veel sterker is dan t origineel...en helaas heeft Prince die versie nooit kunnen toppen.

Let's work. Zo'n lekker nummer!

Ik meen dat je dit filmpje van de Welcome 2 America tour al hebt geplaatst, maar ik twijfel.
Hier start i.i.g. Let's work, maar het hele filmpje (van start af dus) blijft zeer de moeite waard.

Exclusive Video: Prince's Welcome 2 America Tour - YouTube

Heerlijk weer.

106. Sexy Dancer

Sexy dancer
Sexy dancer
Sexy dancer, you got my body screamin'
Sexy dancer, you got me just-a-creamin'
Sexy dancer, when you rub my body
Sexy dancer, it gets me so hot, hot!
Sexy dancer, sexy dancer
Sexy dancer, sexy dancer

Wederom zo'n heerlijk dansbaar nummer van het tweede album. Een beetje gelikt nog. Smooth mag ook
Op het volgende album wordt deze stijl wat ruwer en daarna krijgen we een tijdlang een zeer herkenbare Prince sound.
Het gehijg op dit nummer maakt het natuurlijk helemaal af.

105. Private Joy

My little secret, my private joy
I could never let another play with my toy
My little angel from heaven above
Oh oh oh oh oh I think I'm falling in love
And I ain't gonna tell nobody nobody 'bout my little pretty toy
All the other kids would love to love you but you're my little private joy
My private joy - you're my private joy
Private joy - such a pretty toy
Joy, you are my private joy

Upload Society - Private Joy (Live) - uploadsociety.com

Sexy dancer is lekker dansbaar, maar dat is Private Joy van Controversy ook. Op dit nummer hoor je al de kwaliteiten van Prince zoals ze er vanaf 1999 echt helemaal goed uitkwamen. Een perfecte blauwdruk dus.

Deze live opname heb ik trouwens niet eerder gezien. Best bijzonder om te zien. Het nummer is nauwelijks live opgevoerd dus een unieke opname.

104. Can’t Stop This Feeling I Got

Dear Dad,
Things didn't turn out quite like I wanted them 2
Sometimes I feel like I'm gonna explode

Vergeet de video die bij dit nummer geplaatst is. Can't Stop This Feeling I Got verscheen op Grafittit Bridge maar was al langer bekend in een wat andere versie, een versie die ik zelf nog beter vind (maar dat gebeurde wel vaker).
Het is één van zijn energieke nummers en het blijft een aanstekelijke melodie hebben. Nog steeds behorend tot mijn favoriete tracks van dat album en ook al vind ik de oerversie nog beter, de versie die uiteindelijk in deze lijst staat bevalt me ook nog steeds erg goed. Alleen net geen top 100, want die nadert nu toch wel snel......

Leuk. Ook dit origineel kende ik weer niet. De Graffiti Bridge versie heb ik vaak gerepeat toen. Heerlijk energiek en vrolijk makend.

103. When 2 R in Love

When two are in love
They whisper secrets Only they to can hea

Oorspronkelijk bedoeld voor The Black Album. Het werd het enige nummer dat op Lovesexy terecht kwam, waar het ook beter tot zijn recht kwam.
Een prachtige en vooral originele ballad van een album dat me heel dierbaar is (Lovesexy staat in mijn top 3).

En dan nu wederom twee prachtige unreleased tracks:

The Grand Progression (hoe mooi is dat nummer!), bedoeld voor Grafitti Bridge, maar vervangen door Still Would Stand All Time:

En van het weergaloze Jill Jones album (daar heb ik goede Galgenwaard herinneringen aan): Mia Bocca, de versie met Prince.

aERodynamIC schreef:
(Lovesexy staat in mijn top 3).

Ik vond alleen het eerste nummer van mijn cd-tje geweldig.
Oke. ik geef toe, die was te flauw.
Was best onhandig trouwens. Maar daar zal bij het album al genoeg over gezegd zijn.

Ook voor mij een heel special Prince album en zeker top 4. Of gedeeld 2e plek met nog 2.
Intensief gedraaid.

Minneapolis schreef:
(quote)

Ik vond alleen het eerste nummer van mijn cd-tje geweldig.
Oke. ik geef toe, die was te flauw.
Was best onhandig trouwens. Maar daar zal bij het album al genoeg over gezegd zijn.

Het was mijn laatste lp ooit (dacht ik toen, want inmiddels ben ik al weer een paar jaar terug bij vinyl haha). Maar het was ook 1 van mijn eerste cd's. Ik heb die versie later vervangen door een versie waar de nummers wel gescheiden waren. Wat een ellende was dat zeg.

Ja, ik heb de "grooste albums" ook op lp. Bij mij speelt de artwork liefde ook mee. Maar op dat punt blinkt onze held nu juist niet uit. Deze leg ik ook meestal neer ipv rechtop de schoorsteenmantel.

Iedereen heeft een hekel aan de Lovesexy hoes. Ik vind het juist 1 van zijn mooiste.

Benieuwd wat je van The Grand Progression vindt trouwens.

Inmiddels zie ik de hoes een beetje als horend bij het bijzondere album, dus dat gaat goed.
Grand Progression is nieuw voor mij en ik ben er (gematigd) positief over. Ik moet er even de rust en tijd voor vinden en vaker luisteren, maar ik kan me voorstellen dat ik het erg mooi ga vinden. Er zitten wel weer van die mooie typische Prince tegendraadse klanken in. Dat helpt.

Is deric raven inmiddels afgehaakt?

Druk, druk, druk.
Ik volg wel de lijst, maar kan het qua luisteren niet bijbenen.

Can't Stop This Feeling I Got...de geweldige opener van Graffiti Bridge. Een album wat toch wel een aantal pareltjes herbergt, maar Can't Stop This Feeling I Got is een heerlijk druk nummer.

Dat album van Jill Jones ken ik (nog) niet, haarzelf wel uiteraard. Maar vocaal ken ik haar voornamelijk van haar bijdragen aan concerten samen met Chic. Mia Bocca vind ik eerlijk gezegd tegenvallen. Maar we gooien er nog een paar luisterbeurten tegenaan. Sommige nummers hebben dat nu eenmaal nodig.

aERodynamIC schreef:

En van het weergaloze Jill Jones album (daar heb ik goede Galgenwaard herinneringen aan): Mia Bocca, de versie met Prince.

Hoe moet ik dat zien? Dat ze het album over de PA draaiden voor aanvang van het concert? Want zelf was ze er niet bij.

aERodynamIC schreef:

Wederom zo'n heerlijk dansbaar nummer van het tweede album. Een beetje gelikt nog. Smooth mag ook

Inderdaad erg glikt, maar de maxi single heeft een heerlijke gitaar solo, die het nummer meteen wat minder gelikt maakt. Jammer dat die versie niet gewoon op het album is verschenen.

lennon schreef:
Hoe moet ik dat zien? Dat ze het album over de PA draaiden voor aanvang van het concert? Want zelf was ze er niet bij.

Ik dacht altijd dat jij daar ook bij was (Lovesexy toch wel?).

Ja, ik heb nog nooit zoveel spanning in de lucht gevoeld als bij dat concert. Dat valt niet uit te leggen. Het Jill Jones album werd inderdaad over de PA gedraaid en het hele publiek deed mee door de wave te doen (niet zo bijzonder) maar ook het meeklappen op nummers als Mia Bocca. Er werd volop gedanst op de nummers en dat vond ik wel bijzonder. Maar goed, alles was magisch die avond dus misschien lijkt het achteraf mooier dan het in werkelijkheid was

Ze draaiden het meerdere keren dus het zat helemaal in mijn systeem en ik moest en zou dat album hebben. Ook Andreas Vollenweider werd volgens mij dat jaar gedraaid (maar kan ook Lovesexy tour geweest zijn, zelf denk ik 1987 en 1988 want ik herkende de muziek in 1988 en had toen geen idee dat het van Vollenweider was).

Poeha schreef:
Mia Bocca vind ik eerlijk gezegd tegenvallen. Maar we gooien er nog een paar luisterbeurten tegenaan. Sommige nummers hebben dat nu eenmaal nodig.

Je moet naar de uiteindelijke versie zelf luisteren met orkest van Clare Fisher. Ik vind dit album nog steeds het beste niet-Prince album van Prince

102. International Lover

Darlin', it appears 2 me
That U could use a date tonight
A body that'll do U right
Tell me - Am I qualified?
(I say?) Baby, I know it's hard 2 believe
But this body here is free tonight
Your very own first class flight
My plane's parked right outside, baby
Don't U wanna go 4 a ride?

De seks druipt van dit nummer af. Het is geil en erotisch. Prince zoals hij in die jaren bekend stond. Zoals gezegd hou ik niet van al zijn ballads, maar deze vind ik dus wel goed.
Te vinden op 1999.

101. Irresisitible Bitch

Every friday night I call your butt up on the phone
A deeper voice answers and says you're not at home
Now if u think that I'm a fool who'll go 4 any line
Then honey, put down all your money, u win every time

De b-kant van Let's Pretend We're Married en later ook te vinden op The Hits/The B-sides. Een beetje in de stijl van Feel U Up, maar deze vind ik net nog wat beter. Alleen die tekst al.
Ondanks alles weet Prince zijn humor altijd goed te bewaren.

Een tweede update voor we de top 100 in gaan:

101. Irresistible Bitch
102. International Lover
103. When 2 R in Love
104. Can’t Stop This Feeling I Got
105. Private Joy
106. Sexy Dancer
107. Let’s Work
108. Nothing Compares 2 U
109. The Ride
110. How Come U Don’t Call Me Anymore?

111. Why You Wanna Treat Me So Bad?
112. $
113. My Name Is Prince
114. Now
115. Get on the Boat
116. The Everlasting Now
117. Lolita
118. Dinner with Delores
119. Bob George
120. Fixurlifeup

121. Scandalous
122. Shockadelica
123. Laydown
124. Thunder
125. Letitgo
126. Ol’ Skool Company
127. She Loves Me 4 me
128. I Hate U
129. Alexa de Paris
130. Dreamer

131. Girl
132. 3 Chains O’ Gold
133. Pheromone
134. Chaos and Disorder
135. Groovy Potential
136. Soft and Wet
137. There Is Lonely
138. Chocolate Box
139. The Same December
140. Hardrocklover

141. Days of Wild
142. Old Friends 4 Sale
143. Good Love
144. Hide the Bone
145. Strays of the World
146. Guitar
147. Head
148. Pink Cashmere
149. New Position
150. Electric Chair

Gast
geplaatst: vandaag om 21:53 uur

geplaatst: vandaag om 21:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.