MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Prince: Forever in My Life… aERo’s Top 200

zoeken in:
When 2 R In Love paste op Lovesexy zoveel beter dan op The Black Album.
Bij mijn weten was Jill Jones er niet in levenden lijve bij. Die was alweer uit beeld aan het raken, howel er op de achtergrond wel aan haar album werd gewerkt.
De sexnummers blijven toch de toppers bij de man.
Ik ben benieuwd naar de top 100.

Nou daar gaan we dan, maar ook hier nog steeds: het kan elke dag veranderen in dit deel van de lijst en er is nog geen duidelijke rangorde te maken. Leuk voor de vorm zeg maar

100. Uptown

She saw me walking down the streets
Of your fine city
It kinda turned me on when she looked at me
And said, "C'mere"
Now I don't usually talk to strangers
But she looked so pretty
What can I lose,
If I, uh, just give her a little ear?
"What's up little girl?"
"I ain't got time to play."
Baby didn't say too much
She said, "Are you gay?"

Hoe heerlijk is het om de top 100 af te trappen met deze single van Dirty Mind! Kun je je trouwens voorstellen dat ik eerst een top 100 wilde doen? Dan hadden we al het voorgaande moois moeten missen

Prince in slip en regenjas..... niet bepaald de juiste ingrediënten om flink te scoren. Hoe stoer was de man om met zijn derde album te doen waar ie zin in had. Het leverde in elk geval nummers als Uptown op. De term Uptown gebruikte hij later in zijn carrière wel vaker trouwens.

99. Christopher Tracey’s Parade

Everyone come behold Christopher Tracy's Parade
The show will proceed, unless it should rain strawberry lemonade
Hopefully, that will not occur; the man above has been paid
Give what you can, all you can stand, and all of your life will be made

Uit de film Under the Cherry Moon en opener van het album Parade. Al eerder in dit topic voorbij gekomen als unreleased track onder de naam 'Wendy's Parade', toen nog zonder de arrangementen van Clare Fischer. Vader John L. Nelson krijgt ook credits, alhoewel niemand echt weet wat zijn inbreng exact was.

Ik vind dit een haast euforische opener van een album dat nog steeds een klassieker is en behoort tot mijn favoriete platen ooit.

De unreleased tracks van vandaag:

Eternity (een nummer voor Sheena Easton in 1985):

Uit 1982 Lust U Always:

aERodynamIC schreef:
De unreleased tracks van vandaag:

Eternity (een nummer voor Sheena Easton in 1985):

(embed)

Niet om bijdehand te zijn...maar je bedoeld Chaka Kahn denk ik?

Lust u always... weer zo'n topper waarvan ik niet snap dat t nooit uitkwam.

lennon schreef:
Niet om bijdehand te zijn...maar je bedoeld Chaka Kahn denk ik?

Ik vrees dat je niet bijdehand genoeg bent. Eternity is de eerste track van het Sheena Easton album No Sound But a Heart (1987) en tevens uitgebracht als single;-)

Maar om je gerust te stellen: Chaka Kahn zette het later op haar album CK (uit 1988)

Aha...1987....en niet 1985

Kijk...die sheena versie kende ik niet eens...

Ik vind Eternity niet een van de beste songs overigens, en sheena solo ook niet het meest interessant...(sugar walls is wel super overigens.) Dus dat zal 't wel verklaren.

Sheena Easton - Sugar Walls - (Remix)(DVJCZAR).flv - YouTube

Zo zie je maar..

lennon schreef:
Aha...1987....en niet 1985

Weer niet bijdehand genoeg: nummer is door Prince in 1985 geschreven volgens de bekende bronnen (ik had beter 'uit 1985' kunnen schrijven ja)

98. I Feel for You

Baby, baby, when I look at you
I get a warm feeling inside
There's something about the things you do
That keeps me satisfied
I wouldn't lie to you, baby
It's mainly a physical thing
This feeling that I got for you, baby
It makes me wanna sing
I feel for you - I think I love you
I feel for you - I think I love you

Als we het dan toch over Chaka Kahn hebben: ze scoorde een behoorlijke hit met de cover van dit nummer, afkomstig van het tweede album Prince.
En een hit mogen we het zeker noemen. Ook zijn eigen versie staat nog steeds als een huis. Je zingt het zo mee. Misschien wat gedateerd, maar ik vind het nog steeds heerlijk om te horen.

Nooit geweten dat deze ook van Prince was.

97. Get Wild

When you're sick of that 9 2 5
And you're ready 2 come alive
When you look both high and low
And you can't find a trumpet that blows

Afkomstig van het NPG album Exodus. Prince trad op terwijl hij zijn gezicht bedekte. Want ja, dit was de NPG natuurlijk.
Gewoon een echte funky Prince-track waar het altijd een feestje is. Het was de vooruitgesnelde single van Exodus. Niet een heel bijzonder album, maar het heeft toch nog wel een paar van die fijne feest stampers.

deric raven schreef:
Nooit geweten dat deze ook van Prince was.

Serieus? Dat was toen toch al algemeen bekend? Misschien niet dat het een cover van een bestaand nummer was, maar wel dat het een Prince nummer was?

Nou ja, zo kom je nog eens ergens achter in dit topic

Nee, bij mij niet bekend, ik dacht wel dat ze met dit nummer beïnvloed was door het werk van Prince.
Sinds kort weet ik ook wie Jill Jones is, mij altijd afgevraagd wie die vrouw langs Lisa was in de clip van 1999.
Ook mij eens in haar verdiepen, maakte in de clip al indruk op mij.
Zo dacht ik dat In My House van Mary Jane Girls door Prince geschreven was, maar daar zit blijkbaar Rick James achter; heeft wel echt zo'n Prince tekst.

If you need some love and tenderness / And it's me, baby, that you miss / Here's the key to unlock the door / To my house, my house.

De biografie uit 88 over de term Uptown (de wereld van de clubs van Minneapolis' voorsteden)

Uptown was een mengsel van fanstasie en werkelijkheid. De film Purple Rain toont een glimp, gezien door de ogen van Prince: een sub wereld die weliswaar deel uitmaakte van het normale dagelijkse leven, maar daar niettemin ver van verwijderd was. Een wereld vol bostingen van ego's, harde competitie en tienerromantiek. Maar vooral een wereld waarin de fantasie de maat der dingen was.

En een heerlijk nummer weer natuurlijk met dat synthesizer deuntje, de toen al fijne funk rifjes.

Het singeltje van Chaka Kahn's I Feel for you heb ik helemaal grijs gedraaid. Prince versie hoorde ik pas een paar jaar later. Leuk sympathiek nummertje, en ik zou het ook zeker in een top 100 zetten, maar voor mij haalt ie het niet bij die fijn gemixte versie (dat begin alleen al) van Chaka. Het nummer was denk ik wel belangrijk in het (extra) wekken van mijn interesse in Prince.

Christopher Tracey’s Parade is zo lekker chaotisch zoals wel meer nummers van Parade. Ik kan het niet duiden, maar op de een of andere manier heeft het iets Beatle-esk voor mij.
Get WIld, het past wel bij de titel zo'n spring nummer, maar het is niet echt mijn type Prince feest nummer. In die categorie heb ik ze dan liever wat meer funky of een hoop solo's van blazers e.d.

96. Rainbow Children

Just like the sun, the Rainbow Children rise,
Flying upon the wings of the New Translation
See them fly, fly
The covenant will be kept this time
Just like the sun, the Rainbow Children rise

Een lang jazzy nummer van een album met dezelfde naam. Een album die we misschien als laatste echt hoogtepunt moeten beschouwen, alhoewel dat persoonlijk is en blijft.
Zelf heeft het me aardig wat tijd gekost om dat in te zien. Mijn fan-zijn was die jaren op een dieptepunt geraakt en het album deed me aanvankelijk niet zo veel. Ook live vond ik hem in die periode zoals eerder gemeld niet zo geweldig (maar ook dat is een combinatie van factoren, want eigenlijk was hij toen juist erg sterk: niet voor niets verscheen er een live-album.... een zeldzaamheid).

95. It

I think about IT baby all the time, all right
IT feels so good IT must be a crime, all right
I wanna do IT baby every day, all right
In a bed, on the stairs, anywhere, all right
I wanna do IT baby all the time, all right
Cuz when we do IT girl, IT's so divine, all right

En daar hebben we dan eindelijk een nummer van Sign O' the Times. En wat voor eentje. Weergaloos sexy en geil. Kan zo een aantal plaatsen hoger staan wat mij betreft (maar ook hier ligt alles nog dicht bij elkaar).
Het album zelf blijft grote emotionele waarde voor mij hebben en echt elk nummer daarvan is raak wat mij betreft, zo ook It.

Voor de unreleased tracks ga ik nu heel ver terug de tijd in: 1976, leuk om te horen maar verder niet bijzonder natuurlijk

Don't You Wanna Ride?

Mutiny (The Family nam het uiteindelijk op)

deric raven schreef:
Nee, bij mij niet bekend, ik dacht wel dat ze met dit nummer beïnvloed was door het werk van Prince.
Sinds kort weet ik ook wie Jill Jones is, mij altijd afgevraagd wie die vrouw langs Lisa was in de clip van 1999.
Ook mij eens in haar verdiepen, maakte in de clip al indruk op mij.
Zo dacht ik dat In My House van Mary Jane Girls door Prince geschreven was, maar daar zit blijkbaar Rick James achter; heeft wel echt zo'n Prince tekst.

If you need some love and tenderness / And it's me, baby, that you miss / Here's the key to unlock the door / To my house, my house.

Jill jones album is 1 van de beste related albums. Absoluut checken als je de kans krijgt.

Wat een heerlijk update. Christopher Tracy fantadstisch nummer uit een film die ik zo leuk vind.
The Rainbow Children is als album een favoriet van mij. Ik denk dat de mix van jazz en funk de richting was die Miles Davis oip wilde.
It een heerlijk kaal funk nummer in James Brown 's Sex Machine stijl.

Mutiny.....wat moet ik zeggen, de eindeloze jams op dat nummer.....WOW!

94. 1+1+1 is 3

If u ain't got no place 2 stay
Come on baby 'round this way
Stay with me baby
But let me tell u how it's gonna b

Tijd voor weer een Rainbow Children nummer: 1+1+1 is 3. Alleen al de eerste tonen met de vervormer, iets wat Prince wel vaker inzette op zijn nummers.
Heerlijk gortdroge funk en dan moet je het live eens horen:

93. Condition of the Heart

There was a girl in Paris
Whom he sent a letter 2
Hoping she would answer back
Now wasn't that a fool
Hardy notion on the part of a
Sometimes lonely musician
Acting out a whim is only good
4 a condition of the heart

Dit nummer van Around the World in a Day blijft me kippenvel geven. Betoverend mooi gewoon. Ik kan het ook helemaal meezingen. Die tekst zit in mijn geheugen geramd.
Overigens herken ik wel wat geluiden die Prince bij zijn Purple Rain tour gebruikte in dit nummer, of vergis ik me hierin?!
Hoe dan ook: een pareltje!

Bovenstaande opmerkingen van Funky Bookie over Mutiny en The rainbow children sluit ik me volledig bij aan. Ik snap die verwijzing naar Miles ook wel.
Ik was (na een korte gewenning van een paar draaibeurten) zeer enthousiast over The Rainbow Children. Het haalde mij definitief terug als Prince liefhebber na de zwakke 2e helft van de jaren 90.
Helaas is het ook wel zijn laatste meesterwerk in mijn ogen (hoewel hij nog zat leuke en mooie dingen heeft opgenomen, wat ook in dit topic terecht wordt belicht). Wat een prachtig lang nummer vol wisselingen in kleur. In deze periode (samen met die One night alone tour) werd mij echt duidelijk wat ene liefhebber Prince zelf is. De lange instrumentale stukken, de geweldige muzikanten waar hij graag mee speelt, en wie hij alle ruimte geeft, de veelzijdigheid aan stijlen en het speelplezier.
The rainbow children was voor een beetje een doorvertaling op plaat wat hij graag live doet.

Jammer dat de beelden van It ineens niet meer te vinden zijn (een paar weken terug nog wel). Geweldig nummer dat nog veel geweldiger werd door die beelden van SOTT. Dat duistere begin ook met die spot achter het orgeltje en daarna die act met Cat. Dat album en die film heeft zoveel indruk op me gemaakt.

Intussen staan er weer 2 nieuwe favorieten van me. De titeltrack van The Rainbow children zou bij mij wel veel hoger scoren. Deze 1+1+1=3 is ook weer (beide uitvoeringen)
Die productie van Live Alladin Las Vegas vind ik visueel niet mooi, en dat is jammer met zo weing officieel uitgebrachte registraties, maar de muziek is erg genietbaar.

Vervolgens is er een foutje ingeslopen aERodynamIC. Je hebt per ongeluk Condition of the Heart nu al geplaatst.

Minneapolis schreef:
Vervolgens is er een foutje ingeslopen aERodynamIC. Je hebt per ongeluk Condition of the Heart nu al geplaatst.

Je vindt het te vroeg? Ja maar er komt nog zoveel moois aan. Het is haast niet te doen. Waar zou het bij jou ongeveer terecht komen dan?

Minneapolis schreef:
Jammer dat de beelden van It ineens niet meer te vinden zijn (een paar weken terug nog wel). Geweldig nummer dat nog veel geweldiger werd door die beelden van SOTT. Dat duistere begin ook met die spot achter het orgeltje en daarna die act met Cat. Dat album en die film heeft zoveel indruk op me gemaakt.

Je bent in de war met Hot Thing It werd niet gespeeld tijdens de SOTT tour, tenminste niet als vol nummer (het werd verwerkt in Forever in My Life).

Hot Thing was live in Utrecht wel een hoogtepunt ja. Misschien komt ie nog voorbij. Misschien ook niet

aERodynamIC schreef:
(quote)

Je bent in de war met Hot Thing It werd niet gespeeld tijdens de SOTT tour, tenminste niet als vol nummer (het werd verwerkt in Forever in My Life).

Hot Thing was live in Utrecht wel een hoogtepunt ja. Misschien komt ie nog voorbij. Misschien ook niet

Ah tuurlijk.. De nummers hebben een zelfde feel voor me (beiden erg sterk), maar ik heb niet goed opgelet en bedoel inderdaad het clipje van Hot thing.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het nog langs komt.

Tja.. Condition of the Heart vind ik net als The ladder en Temptation zo'n magische Around the wold in a day klassieker. Hoe hoog ze zouden staan weet ik pas als ik een lijst zou maken. Geen top 10 (ik zeg alvast dat nummers als Dorothy Parker, Forever in my life en Joy in Repetition heel hoog zouden eindigen bij mij, en ik ben heel benieuwd of ze bij jou gaan langskomen), maar wel hoog denk ik.
Maakt ook allemaal niks uit natuurlijk. Het is en blijft genieten hier.

92. Damn U

Damn u, u're so fine
Seems 2 happen 2 me each and every time we make love
I can't hold back
It's like having a hundred million little heart attacks
Damn u, baby u're so fine
Damn this kooky love affair
All I ever want 2 do is play in your hair
2 people crazy in love
Into 1 another like a hand in a glove
Damn this kooky love affair

Damn U - Prince - SAPO Vídeos - videos.sapo.pt

Afkomstig van het Love Symbol album. Een zwoele nachtclub ballade die ook op single is verschenen. Er is ook een versie waar de vocalen zijn vervangen door saxofoon van Brian Gallagher en daar heb ik dan weer niks mee (neigt te veel naar Kenny G..... brrrrr..........).

Gek genoeg kom ik veel nummers tegen in mijn lijst die ik te laag vind staan na herbeluistering. Deze keer is het andersom. Altijd wel een favoriet geweest, maar nu ik het zo opnieuw beluister denk ik toch dat ie iets te hoog staat, of zou die saxofoon versie de boel verpest hebben?!

91. It’s Gonna Be Lonely

We've been together for quite some time
I'd think by now you'd know
It would take forever to get you off my mind
If ever you decide to go
I guess I got a little insecurity when it's concerning you
I guess I'm just afraid that if you ever leave
I'd be in a messed-up state of blue
And I'd be so lonely

Wat een krachtig nummer van het tweede album is dit toch. Het wordt maar zelden als favoriet genoemd (misschien ook de reden dat er geen clip van te vinden is, alleen vreselijke covers).
Het klinkt allemaal nog wat gladjes en ik zou graag eens een latere versie van Prince willen horen. Ik vrees alleen dat die niet bestaat.
Nog steeds kan ik helemaal verliefd worden op dit nummer als ik het hoor.

De unreleased tracks voor vandaag (het wil maar niet ophouden):

High Fashion is net als Mutiny een nummer voor The Family, maar zijn eigen versie is gewoon beter. Dit had hij zelf uit moeten brengen. Het had hoog in mijn lijst gestaan.

Bedoeld voor Emancipation maar het verdween in de kluizen: I'm a DJ uit 1995, het zou in mijn beleving gelijk één van de betere tracks van dat album geweest zijn. Wederom een gevalletje 'zonde':

Gast
geplaatst: vandaag om 04:31 uur

geplaatst: vandaag om 04:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.