MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Prince: Forever in My Life… aERo’s Top 200

zoeken in:
90. I Wanna be Your Lover

I ain't got no money
I ain't like those other guys you hang around
And it's kinda funny
But they always seem to let you down
And I get discouraged
'cause I never see you anymore

De eerste hit voor Prince en het mag gerust een prince classic genoemd worden. Het haalde de eerste plaats in de R&B lijst in de VS.
De falsetto valt het meest op, iets waar Prince wel vaker mee zong in zijn carrière. Altijd leuk als je hem dan hoorde praten met zijn lage stem.

Grappig.. It’s Gonna Be Lonely toevallig wél mijn favoriete nummer van dat album!
I wanna be your lover en Why you wanna treat me so bad vond ik altijd wel heel leuk om terug te horen in een medley, het juist genoemde I feel for you is schattig, maar ook het lekker oud klinkende Still waiting vind ik leuk, terwijl de meesten dat een draak vinden afgaande op de album reacties.

Over draken gesproken. Damn u komt voor mij meer in die categorie, al vond ik het toen wel grappig door die tegenstelling tussen de tekst en de liefelijke muziek.

89. Musicology

Heard about the party now,
just east o’ harlem.
dougie’s gonna be there,
but you gotta – call him

Het album Musicology zal wel nooit mijn favoriet gaan worden. Toch scoorde Prince er eindelijk weer eens een hit album mee (in Nederland top 3). Ook de single deed het niet zo slecht. Terecht, want dat vind ik echt wel een hoogtepunt. Een funky Prince track zoals ik ze graag hoor.

Had het hele album maar zo geklonken........

En ook nog even een coole performance van Musicology bij Jay Leno:

Prince - Musicology live + Interview Jay leno 2004 - YouTube

Veel gedanst op dit nummers bij het uitgaan, en meezingend:
Let's groove, September, Earth, Wind and Fire. Hot Pants by James,Sly's gonna take you higher
Leuk dat dat ineens weer kon op een nieuw Prince nummer.

Ik vind het album wel relaxed, hoewel misschien niet heel constant. De laatste 2 nummers zijn weer heel sterk.
Geinig om in die niet uitgebrachte tracks geregeld flarden van andere nummers die wel de albums hebben gehaald te herkennen. Op I'm a DJ hoor ik op 2:28 bijvoorbeeld Tick, Tick, Bang.

Ik kom er net tot mijn verrassing achter dat er een cd is van dit concert waar ik bij was:

The Artist (Formerly Known As Prince) - Utrecht Concert (CD) at Discogs
Utrecht - Jaarbeurs - 23 december 1999

Eerlijk gezegd weet ik nog maar weinig van in detail. Legendarisch was het misschien niet, misschien ook mede door de sfeerloze locatie die Jaarbeurshal, maar wel weet ik dat er een paar oldies langskwamen, we een topavond hadden en dat het muzikaal weer een feest was met Candy, Larry Graham en Lenny Kravitz (eventjes) op het podium en dat er uiteraard werd afgesloten met 1999. Nog meer mensen hier die hier bij waren?

Uiteraard was ik ook hier present..

lennon schreef:

En wat vond je er van?

Minneapolis schreef:
(quote)

En wat vond je er van?

Het is altijd mooi om de man live te zien, maar overall was dit niet zijn beste tournee.
Maar door de aanwezigheid van Kravitz die avond toch een soort van memorabel.

En de mooie aftershow die volgde in het oude tivoli gebouw is ook memorabel natuurlijk.

Helaas moest ik die door verplichtingen missen.

lennon schreef:

Ik uiteraard ook. Ik was zo verrast toen Lenny ineens het podium op kwam!

88. 4 the Tears in Your Eyes

Long ago, there was a man
Change stone to bread with the touch of his hand
Made the blind see and the dumb understand

Prince deed niet mee aan het nummer We Are the World en liet zich niet zien op Live Aid, maar hij doneerde wel het nummer 4 the Tears in Your Eyes plus video voor het concert.
Op The Hits/The B-sides verscheen een andere (live) versie.
Ik vond dat toen zo'n mooi nummer en heb er wel bijzondere herinneringen aan. Nog steeds kan ik er erg van genieten. Een behoorlijk religieus nummer ook, iets wat ie wel meer had maar zo duidelijk toch minder vaak.

Leuk dat je deze niet vergeten bent, aERo! Een heel sereen, inderdaad haast religieus nummer. Voor mij met afstand de beste 'nieuwe' song op The Hits/The B-sides, mijn eerste cd ooit. Compleet kapotgedraaid heb ik die. Met rooie oortjes luisteren naar Sexy MF en Peach, waar is de tijd

Die versie is wel anders dan die op We Are the World ArthurDZ. Ik weet nog steeds niet welke ik nu beter of mooier moet vinden

Ik zag vandaag in twee zaken de HitNRun albums op vinyl maar heb ze toch maar niet gekocht. Immers geen officiële releases. Ik blijf het raar vinden dat gerenommeerde zaken dat gewoon verkopen. Dan maar de cd versies en hopen op ooit nog een echte release.

87. Housequake

Shut up already, damn!
Tell me who in this house know about the quake?
(We do)
I mean really, really
If you know how 2 rock say 'yeah' (yeah)
If U know how 2 party say 'oh yeah' (oh yeah)
But if U ain't hip 2 the rare house quake:
Shut up already, damn!

1987.... wat een prachtjaar was het toch. Mijn eerste concert (in de Galgenwaard) en een album om je vingers bij af te likken. Langzaam verschijnen de eerste nummers van Sign O' the Times in de lijst. Housequake is een fijne funky track die live stond als een huis. In de concertfilm is dat ook te zien.
Op dat album staat wat mij betreft geen enkele misser.

De unreleased tracks voor vandaag:

Chocolate uit 1983 (kwam later op het album van The Time: Pandemonium)

Livin' 2 Die uit 1995:

aERodynamIC schreef:
87. Housequake

Veel funkier wordt het niet!
Het klinkt misschien raar, maar om deze beelden (ik denk mijn favoriete Prince "clip") zou ik Housequake ook erg hoog zetten. Het heeft mijn waardering nog meer verhoogd. Qua energie en montage een hoogtepunt van de film (die er velen kent).
Erg leuk om Prince in late uitvoeringen te horen "Shut up already, (een soort grommende) hummm" omdat hij het vloeken had afgezworen.

4 the Tears in Your Eyes heb ik altijd erg mooi gevonden. Ik herinner me dat er een hoop gedoe gecreëerd werd rond dat niet mee doen aan (Jackson en Quincy Jones') We are the world.
Leuke ontdekking Chocolate. Het past perfect bij The Time (waarvan ik alleen de eerste 2 albums "The Time" en "What time is it?" heb, dus ik kende het ook niet van hen).
Livin' 2 Die is mij te rommelig met een te hippe drumcomputer. In die tijd dan.

Hoe hij ook bewoog op dat podium! Ja dat optreden zal altijd in mijn geheugen gegrift staan. Mooiste dat ik ooit live heb meegemaakt.

Livin 2 die, ik begrijp dat deze in de kast is gebleven. Wat een slappe track. Maar dan ook niet door Prince geschreven.

Condition Of The Heart inderdaad veel te laag. Sowieso gek dat Damn U (ook een schitterende) ballad hoger staat. Housequake is vooral live van grote klasse.
4 The Tears In Your Eyes is een bijzonder mooi nummer. Prince gaf aan niet bij We Are The World te willen zijn, omdat hij dan "teveel onder de indruk" zou zijn van mensen die hij teveel bewondert en er was een gezondheidssmoes.. De bandleden wilden wel graag, maar mochten niet. Ik denk toch echt dat mijnheer zijn ego hier te groot was. Hij ging op de avond van de opnamen tegen alle adviezen in wel lekker stappen en Big Chick tetste een fotograaf op zijn gezicht, dat was op zijn zachtst gezegd onhandig, maar leverde met Hello wel een leuk nummer op.

In Utrecht was ik er ook bij. In gesprekken achteraf bleek er een heel verschil in beleving tussen de mensen vooraan en achteraan. Ik stond voorin en vond het veel beter, dan mensen verder naar achteren. Neemt niet weg dat dit zijn slechtste optreden was waar ik bij ben geweest.
Ik stond in de rij voor Tivoli, maar toen we bijna door de ramen werden gedruk, heb ik het wachten opgegeven. Achteraf bleek dat ik gewoon wat had moeten gaan drinken en later terugkomen, dan zou ik zo zijn doorgelopen. Blijft een gevoelig puntje.

Funky Bookie schreef:
Condition Of The Heart inderdaad veel te laag. Sowieso gek dat Damn U (ook een schitterende) ballad hoger staat.

De lijst is opgesteld uit het geheugen. Ik weet dat ik toen een groot liefhebber was van Damn U. Eenmaal bezig met de lijst en op zoek naar clips veranderde ik heel af en toe wat van mening. Dit is er duidelijk eentje. Ik zou Damn U nu veel lager gezet hebben. Maar tijdens de rit aanpassen heeft weinig zin en is bijna niet mogelijk

lennon schreef:
Livin 2 die, ik begrijp dat deze in de kast is gebleven. Wat een slappe track. Maar dan ook niet door Prince geschreven.

Sandra St. Victor schreef het, Prince heeft er nog wat tekst en muziek aan toegevoegd alvorens het op te nemen. Niet heel bijzonder nee.

aERodynamIC schreef:
Die versie is wel anders dan die op We Are the World ArthurDZ. Ik weet nog steeds niet welke ik nu beter of mooier moet vinden

Klopt inderdaad. Ik vind die Hits/B-Sides-versie alvast mooier, maar dat komt waarschijnlijk omdat die dieper in mijn systeem zit. Is ook wat rustiger, wat de song ten goede komt naar mijn mening.

86. Cindy C

This song's about a high class model
Over in Paris, France (Oh, Cindy C)
If I get a camera
Tell me will you dance (will you play with me?)
If I take a picture,
In the middle of the night (Oh, Cindy C)
Will you fuck with me sugar

Een party nummer van The Black Album. Het gaat over model Cindy Crawford. Ik vind het wel één van de sleutelnummers van The Black Album. De sound is heel kenmerkend. Goed dat er achteraf besloten is om die plaat alsnog officieel uit te brengen.

85. Black Sweat

I don't want to take my clothes off,
But I do.
I don't want to turn nobody on,
Unless it's you.
I don't want to dance to hard, baby
But this is a groove (yes it is! Fonky)
I'm hot, and I don't care who knows it,
I got a job to do (think I ain't, come on)

Na Housequake en Cindy C nog een op en top funknummer in de vorm van Black Sweat. Een zeer fijne single van 3121. Prince kon het nog: ongecompliceerde funk nummers schrijven. Gortdroog in de stijl van Kiss en met een leuke video erbij.
Helaas stonden er op 3121 ook genoeg nummers die me helemaal loud lieten.

I'm talking about a long crucial wait
Girl if I have to beg
I'm gonna see you in your birthday suit tonight
I'm sure you're quite intelligent
A whiz at math and all that shit
But I'm, I'm a tad more interested in flyin' your kite tonight

Na de psychopaat in Bob George nu de obsessievelijke fan.
Het mag dan donker zijn, of zelfs black, maar ik hou van de plaat. Staat zo rond de 5e plek in mijn top 10 van zijn albums, dus wat mij betreft inderdaad terecht alsnog uitgegeven.

Overigens weet ik nog goed dat Veronica radio The Black Album in zijn geheel uitzond met tussendoor telkens een jingle. Was volgens mij niet helemaal volgens de regels

aERodynamIC schreef:
Overigens weet ik nog goed dat Veronica radio The Black Album in zijn geheel uitzond met tussendoor telkens een jingle. Was volgens mij niet helemaal volgens de regels

Maar kon wel op een hoop waardering rekenen.
Heeft Cindy trouwens ooit gereageerd op dit nummer?

Minneapolis schreef:
Heeft Cindy trouwens ooit gereageerd op dit nummer?

Ik weet het niet, ik ben haar telefoonnummer al jaren kwijt

84. F.U.N.K.

Here he comes again
Hes gonna try to ruin my day
Never had a reason to dog me out
Dint never make em do what they say

Nooit op een album verschenen, maar wel als digitale single een release gehad. Wat een nummer. Voor het eerst sinds tijden was ik laaiend enthousiast over een nieuw nummer. Aanvankelijk nog bekend als PFunk.
Prince vond het nodig om op zijn fans te reageren die niet zo blij met waren na al die juridische kwesties. PrinceFansUnited.com kreeg het nummer als eerste te horen.

Later bleek dat F.U.N.K. al in de kluis lag en hij heeft er een beetje aan gesleuteld. Zo direct was het antwoord naar zijn fans toe dus niet.

Maakt mij allemaal niet uit: dit was gewoon een fijne single. Digitaal of niet. Had best op een album mogen verschijnen, maar helaas.

Oei: Housequake, nu al?! Wat een schok!

aERodynamIC schreef:

bij Prince - The Black Album (1994)

lennon schreef:

Dit album is gelukkig toch met een aantal exemplaren ontsnapt aan vernietiging, en zo kwam het dat Countdown cafe het hele album in super mooie kwaliteit integraal kon uitzenden. Ik had al een slechte bootleg, dus dit was fantastisch. Ik heb die tape zo enorm grijs gedraaid, dat ik nu nog de jingles hoor "exclusive" "Countdown cafe" "The black album" op mijn originele exemplaren... in mijn hoofd dus.

Ik ben vast niet de enige die deze jingle nog steeds hoort?

west schreef:
Oei: Housequake, nu al?! Wat een schok!

Shock-a-lock-a boom!
What was that? After shock!

Het moet ook niet al te voorspelbaar worden he

Gast
geplaatst: vandaag om 07:52 uur

geplaatst: vandaag om 07:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.