MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Prince: Forever in My Life… aERo’s Top 200

zoeken in:
83. Endorphin Machine

Would U please look at this mother next 2 me
Frontin' more booty than Peru got keys
Damn, if I don't get that
Wait right there and I'll be right back
Got a new trick in the back of my car
It's kinda like a movie but U're the star
Lights, camera, make a scene
The Endorphinmachine

Voor mij altijd verbonden aan het concert in de Brabanthallen 1995. Waarom juist dit nummer in mijn geheugen gegrift staat, gekoppeld aan dat optreden weet ik niet. Een soort euforische opener wellicht? En dat terwijl velen het nummer helemaal niet kenden.

Daar kwam later dat jaar verandering in toen het op The Gold Experience terecht kwam. Dit is zo'n typische Prince rocksong. Aangezien ik die kant altijd leuk heb gevonden heb ik ook veel waardering voor Endorphin Machine.

De unreleased tracks.

Martika's Kitchen kent iedereen misschien wel, zijn eigen versie niet:

En om bij Martika te blijven, ook Spirit staat op haar album:

Endorphin Machine: Prince weet op de één of andere manier zo'n rock nummer (wat in de meeste gevallen niet mijn stijl is) zo cool te brengen dat ik die bak herrie zeer goed trek en er helemaal in mee ga. Fijne plaat voor hard in de auto ook.
Heel leuk om alle commentaren hier te lezen trouwens!

Damn, hoog niveau.

Cindy C. briljante, humoristische funker, past [erfect op BA.
Black Sweat de superkale funk waar mijnheer patent op heeft. Fantastisch!!
F.U.N.K. doet mij altijd denken aan een toegankelijke versie van Crystal Ball. Het nummer klinkt ontzettend uit die tijd, maar dan wel met aangepaste tekst. Heerlijk dat Prince zo boos werd, want dat leverde een top 30 nummer op.
Ik heb dezelfde beleveing met Endorphinmachine als jij Aero. Net als Interactive een heerlijke energieke, uptempo rocker. Je kan merken dat we hoger beginnen te komen.

De outtakes : leuek Martika, stiekum hele sterke nummers en Spirit. Stond die ook niet op die Platinum bootleg?

82. Come

If U're 18 and over, come here
I got something 4 your mind
(Come)
U should do that baby
No more will U cry
(Come)
The spirit is calling
Here's a reason why
(Come)
If U had a chance 2 see the future would U try?
(Come)
If U will, so will I

De titeltrack van Come. Mijn hemel wat vind ik dat een sterk nummer. Toch echt een album dat door iedereen net even te veel genegeerd wordt.
Ik kan zo blij worden van het nummer Come. Een lang nummer, maar kan voor mij niet lang genoeg duren. Deze live versie had ik niet eerder gehoord en bevalt me uitstekend.

Straks bij de unreleased tracks een andere versie die ik ook erg fijn vind.

81. The Morning Papers

He realized that she was new 2 love
Naive in every way
Every schoolboy's fanstasy she was
That's why he had 2 wait
If he poured his heart into a glass
And offered it like wine
She could drink and be back in time for the morning papers

Ik heb altijd een zwak gehad voor dit nummer van het Lovesymbol album. Het is misschien wat zoet en klef, het lalala-gehalte te hoog, maar ik kan het niet helpen; hier word ik altijd heel vrolijk van en ik vind dit zeker behoren tot de beste nummers van dat album. Ik hou van het slepende in dit nummer. Blazers en zijn ronkende gitaar.... wat wil een mens nog meer?!

Niks te hoog of te laag in dit geval

Die live versie van Come bevalt mij ook! Klinkt als een lange funky jam met o.a. een wel heel lekkere bas. Het album wordt onder de mensen hier wel aardig gewaardeerd toch? i.i.g. door principal2000 en ondergetekende.

The Morning Papers (ook een leuke live versie) vind ik ook een van de beste nummers van Symbol, een album waar ik ondanks nog een paar leuke tracks nooit iets mee heb gehad. Naast Sexy MF en And God Created Woman vind ik (ik denk als één van de weinigen?) het wat zoete Sweet baby (hier live) mooi en Blue light misschien makkelijk maar (zeker toen) toch leuk.

Vandaag maar eens geen geklaag over te hoog of te laag, maar ik garandeer niks voor morgen.

80. Positivity

Positivity YES
Have U had your plus sign 2 day?
Positivity YES
Do we mark U present, or do we mark U late?

Was The Black Album donker, dan is Lovesexy licht. Zo wilde Prince het ook verkopen. Positivity. Het gepreek over God tijdens de concerten vond ik wat ongemakkelijk, maar mijn hemel wat een plaat!
Lovesexy is heel lang mijn favoriete album geweest. Gelijk na uitkomen vond ik het het mooiste wat Prince had uitgebracht. Ik leefde ook nog enorm op de SOTT (tour) wolk en kon niet geloven dat ie alweer met zo'n meesterwerk aankwam. Daar dachten veel fans en critici over, die in Lovesexy het eerste album hoorden waar een kleine neergaande spiraal zich ging inzetten.
Niet voor mij (dat gebeurde een jaar later pas).

Ik denk dat het echt heel wat jaren geduurd heeft vooraleer ik SOTT op de troon van beste album hees. Purple Rain is mijn nummer twee en Lovesexy nog steeds 3. Ik hou enorm van zijn sound op deze lp/cd.

79. 3121

Through the gates, knock on the door
Put you're clothes in the pile on the floor
Take you're pick from the Japanese robes and sandals
Drink champagne from a glass with chocolate handles

Daar is ie weer: de sleazy, funky Prince sound. Zoals eerder gezegd niet behorend tot zijn beste albums, maar de titeltrack is toch echt een juweeltje en behoort tot de beste 100 Prince nummers wat mij betreft.
Categorie: supergeile funk.

En dan eindig ik deze dag weer met twee unreleased tracks.

Zoals beloofd een niet uitgebrachte versie van Come, een zeer gewaardeerd nummer en ook deze versie vind ik ongelooflijk lekker qua flow.

En uit 1995 Journey 2 the Center of Your Heart (niet helemaal mijn ding, maar ik wil het jullie niet onthouden):

Fantastische post weer!
Voor mij was Lovesexy ook absoluut geen teleurstellende plaat. Misschien omdat ik pas sinds Around the World in a Day echt groot liefhebber was. De periode van Lovesexy was denk ik zelfs het hoogtepunt van mijn "fan zijn". Ook ik vind SOTT zijn meesterwerk (uiteraard), maar daarna komt Lovesexy met Around the world gedeeld op 2, nog voor Purple Rain.
Around the world vanwege het ontdekken en Lovesexy vanwege het wachten, de spanning van het van a tot z luisteren (en wat een trip was het keer op keer!) en de concert beelden van Dortmund.

Ondanks dat het irritant was paste het concept van één nummer wel bij de plaat vond ik, omdat het echt wel één geheel was (of een circel van Eye No tot Positivity). Anna Stesia (komt ongetwijfeld nog) en Positivity maakten het tot een spannende plaat en Lovesexy en vooral Dance on met z'n maffe ritmische structuur (ik had nog nooit zo iets gehoord) vond ik fantastisch. Elk nummer eigenlijk. Het zal de leeftijd zijn (toen 15) dat Lovesexy bij mij wél zo binnenkwam denk ik.

3121 vind ik het beste nummer van de plaat, en doet me voor een deel erg aan The rainbow children denken en ik vind beiden behoren tot het beste wat hij deze eeuw heeft gemaakt. Sleazy.. goeie term In elk geval een hele fijne sound.
Ja, en die andere versie van Come kende ik en inderdaad ook erg lekker.

Minneapolis schreef:
en de concert beelden van Dortmund.

Was je er niet bij in De Kuip? Te jong neem ik aan

Voor mij heel bijzonder omdat ik toen heel erg dichtbij het podium stond (was met SOTT in Utrecht wat verder weg).
Prince van heel dichtbij kunnen zien was ongelooflijk. Bedenk je ook dat hij geen videoschermen had die jaren.

Trouwens leuk om deze beelden weer eens te zien. Lang geleden...

78. La, La, La, He, He, Hee

I am a dog outside your door
I have been there since quarter to four
You are a cat lickin' intense
I bite your leg in self-defense

La, La, La, He, He, Hee (Highly Explosive) - Prince. by Gino Vannelli | Mixcloud

Een geweldige b-kant van de single Sign O' the Times en dan vooral de lange 12" versie. Typische Prince gekte, maar rete-strak!
Dit soort party nummers heb ik altijd leuk gevonden. Hij heeft wel meer van dit soort grappige b-kanten, maar deze springt er wel uit wat mij betreft.

En die lange versie he........

77. P Control

Good mornin', ladies and gentlemen
Boys and motherfuckin' girls
This is your captain with no name speakin'
And I'm here 2 rock your world
With a tale that will soon be classic
About a woman u already know
No, prostitute she, but the mayor of your brain
Pussy control

Zeiden we Prince gekte? Pussy control valt daar ook onder wat mij betreft. Live in Den Bosch ook een hoogtepunt voor mij (mensen om mij heen keken me wat raar aan dat ik het kende en helemaal uit mijn dak ging).
En dan zie ik ineens deze live beelden uit 1995 tijdens de VH1 Fashion & Music optredens. Hoe heerlijk om te zien! Dat 'gevecht' met Tommy Barbarella. Wat een show!
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden, maar live was Prince heer en meester.

Uit update 1 vind ik Positivitiy en de heerlijke funk van 3121 allebei fantastisch. Come heb ik niet zoveel mee en The Morning Papers is bijna goed, maar teveel op routine.
La, la, la, He, he, hee is erg fijn. Zo'n typisch B-kantje en Pussy Control is 1 van mijn favo tracks van The Gold Experience. Prince is geen fantastische rapper, maar soms raakt ie het vol en dat doet ie hier.

Helaas was ik in '88 inderdaad nog wat jong om zelfstandig kaarten te regelen voor Lovesexy (hoewel ik dat jaar dus wel naar Michael Jackson ging met een groepje).
Tja.. ik weet aardig wat dingen om in te toetsen op mijn tijdmachine..

Het is wat rustig hier in het leukste topic van MuMe.

Erg gaaf die Lovesexy footage. Toevallig had ik die een paar weken geleden ook weer bekeken. The Ladder aan het eind vind ik zo mooi.
Het is heel lang geleden dat ik La, La, La, He, He, Hee heb gehoord. De sax op 2/3e vind ik het hoogtepunt.
Pussy control is verre van mijn favoriet van The Gold experience, maar nog wel lekker.

Voor mij persoonlijk mindere updates met Housequake, Endorphinemachine en P Control als nummers die ik bijna altijd oversla.
De unuitgebrachte nummers vind ik over het algemeen wederom goed. Journey 2 The Center Of Your Heart vind ik de beste.

76. Batdance

"Oh, I got a live one here!"
Get the funk up!
BATMAN
Get the funk up!
BATMAN
Get the funk up!
"Go, go, go with a smile!"
BATDANCE
Do it
Keep bustin'

Lange tijd heb ik best een hekel gehad aan dit nummer. Na Lovesexy keek ik reikhalzend uit naar het nieuwe album. Vooruit, een soundtrack bij een film die niet van hem was, maar toch.
En toen kwam een soort muzikale collage. En tot overmaat van ramp bevatte de 12" alleen maar remixen en 1 extra nummer. Maar waar waren die weergaloze lange versies?

En toch groeide na jaren de waardering, en ook de remixen vond ik leuk worden. Inmiddels zijn Batdance en ik wel maatjes geworden en vind ik het een fijn, opzwepend nummer.

75. Superfunkycalifragisexy

If your body needs water
Keep on dancing cuz u oughta
Keep the blood flowing down 2 your feet
Brother Lois should be around in a minute
With a bucket filled with squirreled meat

Afkomstig van The Black Album. Nerveus, funky en gewoon ongelooflijk goed.

Voor altijd verbonden aan een Prince die als een kind zo blij op een bed staat te springen. In De Kuip stond ik regelmatig met mijn mond open te kijken naar wat zich op het podium afspeelde en het Dortmund optreden is er eentje die ik nog best wel eens terugkijk.

De unreleased tracks van vandaag:

Van Gogh uit 1995:

Bliss uit 1989:

Wat vinden jullie van deze twee nummers?

Endorphinmachine is echt een weergaloze track. Zo die knalde er wel even in toen ik het album voor het eerst opzette. En nog steeds uiteraard. Dit soort zwaar gitaar gedreven tracks spreken me in het algemeen wel aan, maar bij Prince in het bijzonder. Nou kon die kleine natuurlijk ook wel een beetje pingelen op dat ding.

Hetzelfde geldt voor Batdance alleen dan min of meer zonder dat gitaar gedeelte. Het lijkt er niet op maar met Batdance krijg ik altijd hetzelfde "verliefde" gevoel als bij nog zo'n vette track: I Hate U. Fantastische sfeer/ambiance. Zal er ook wel nooit genoeg van krijgen. Prince op z'n best. Een heerlijk drukke track. Het lijkt er steeds meer op dat ik vaak ga voor uitersten. Zijn sterke ballads naast zijn uitbundige kindjes.

And where and where...is the batman.

Go go go with a smile.

Bat dance is dan wel weer een van mijn favorieten, net zoals het album tot mijn top 10 albums van Prince behoort. Ook de clip v9nd ik destijds erg leuk met de split faces. Ondanks de lengte van het nummer, blijft het continu boeiend.

aERodynamIC schreef:
78. La, La, La, He, He, Hee

En die lange versie he........

Ja, weergaloos!

Bij dit nummer verdient Sheena Easton ook wat credits als Co-writer

Positivity is al sinds '88 één van mijn favoriete Prince tracks. Dit schreef ik er over bij Prince - Lovesexy (1988)

9.Positivity (7:18) Dit is mijn nummer 1 track van dit album, en staat ook hoog in mijn persoonlijke Top van Prince songs. Alleen al om de boodschap; Positivity, yes,Have you had your plus sign to day? Lekker traag nummer, met een arrogant klinkende Prince (heeft hij nou echt kaugom in zijn mond bij het einde?? Je hoort m bijna kauwen) Mooie rol voor de helaas overleden Bonnie Boyer in deze song. De meeslepende gitaar maakt het helemaal af. Wat een top track! Het einde (kabbelend water) is lekker ontspannend en past mooi bij de boodschap!

lennon schreef:
Mooie rol voor de helaas overleden Bonnie Boyer in deze song.

Ik vond haar altijd zo leuk!

74. Partyman

All hail - the new king in town
Young and old, gather 'round
Black and white, red and green
The funkiest man U've ever seen

Partyman of Prince in video on Jukebox

Die heerlijke clip met Candy Dulfer. Wat was ik toen trots. Ik zat er helemaal klaar voor toen het werd uitgezonden (ik meen Countdown). En ja hoor, daar was onze eigen Candy, dat brutale meisje dat zo graag in het voorprogramma in De Kuip had willen spelen tijdens de Lovesexy tour.
We weten allemaal dat Candy nog vele malen met Prince zou gaan spelen. Heel mooi.

Dit nummer is party party in het kwadraat. Funky zoals Prince funky kan zijn.

Batdance heb ik altijd een heerlijk feestnummer gevonden.
Superfunky......vond ik altijd heel moeilijk, maar ben ik later steeds meer gaan waarderen.

When I want sax, I call Candy.
Partyman is een op en top feestnummer.

73. Peach

She was dark, she was tan
She made me glad to be a man
She was young, she was smart
Just one glance and she stole my heart

Peach, weer zo'n lekkere eenvoudige rocker. Tijdens de SOTT concerten werd ons verzocht om iets black of peach te dragen. Hij heeft er blijkbaar wat mee
Live ook altijd leuk met een Mayte die regelmatig aan stagediven deed. Eerlijk gezegd vond ik Mayte nooit veel toevoegen. Vond ik ook niet van de dames Diamond & Pearl (Lori Wener en Robia LaMorte) of de tweeling Maya and Nandy McClean (die volgens mij ook Diamond & Pearl genoemd werden). Cat daarentegen vreemd genoeg weer wel en dat gaat ook op voor de mannelijke dansers Jerome Benton, Wally Safford en Greg Brooks (The Bodyguards), die vond ik echt wat toevoegen.

Peach was een losse single die alleen op The Hits 2 terecht kwam (en The Hits/The B-sides natuurlijk).

Partyman, gisteren nog op Radio 2 gehoord.

72. Eye No

Rain is wet, and sugar is sweet
Clap your hands, and stomp your feet
Everybody, everybody knows
When love calls, U gotta go

De opener van Lovesexy. Blijft een geweldige opener. De productie van het album bevalt me nog steeds erg goed. Ik vind de klankkleur op het album sowieso mooi. En die hoes? Ja, ik vind dat één van z'n mooiste (en dat zijn er helaas niet veel).

Gast
geplaatst: vandaag om 02:26 uur

geplaatst: vandaag om 02:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.