MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Prince: Forever in My Life… aERo’s Top 200

zoeken in:
Bliss en Van Gogh vind ik trouwens (weer) fijne nummers.

Poeha schreef:

Hetzelfde geldt voor Batdance alleen dan min of meer zonder dat gitaar gedeelte.

Ik vind die gitaar ook erg lekker in Batdance hoor. Maar ik begrijp dat je het minder een rock nummer vindt. Er gebeurt trouwens een hoop In Batdance dat vol zit met overgangen en daardoor mij klinkt als een remix, maar wel een hele boeiende en energieke.

lennon (nog even over Positivity): inderdaad dat laatste (smakkend) gesproken vond ik altijd zo fascinerend en cool.
Cuzzin' when Spooky say dead, U better say died
Or U can fly high right by Spooky and all that he crawls 4
Spooky and all that he crawls 4
Don't kiss the beast
Be superior at least

Maar ook mooi inderdaad is dat water en de holle klank van het ritme op het eind.

Bij Boni Boyer moet ik natuurlijk vooral aan de titel van het topic denken, maar dat komt nog wel..
Over de unreleased tracks: Van Gogh doet me een beetje aan Space denken (het ritme en de start van de zang). Bliss vind ik nog leuker.

Partyman (The funkiest man you've ever seen) vind ik weer eens een super track.
Vooral I rock the party, I rock the house, I rock the whole world, north, east and south vind ik een leuk meezing stukje, gevolgd door dat valse pianootje. En inderdaad met onze eigen Candy.
Peach heb ik niet zo veel mee.
Superfunkycalifragisexy doet z'n naam eer aan en heeft de kwaliteit van het hele Black album. Top dus. Vooral de laatste 2 minuten na In seven measures, I want somebody to scream.

Welcome to the new power generation
The reason my voice is so clear
Is there's no smack in my brain
.
Eye no is inderdaad een prachtige bevlogen opener. Everybody on the dancefloor!

71. Slow Love

Young is the night
It feels so right
Now that U're mine
Let's take our time
The man in the moon is smiling
4 he knows what I'm dreaming of
Tonight is the night 4 making slow love

Eigenlijk horen alle tracks van SOTT zo hoog mogelijk te staan zo ook deze. Categorie 'ballads die ik enorm waardeer'. Sexy, zwoel, warm... en dan die blazers.
Live tijdens de tour ook niet te versmaden. Zo goed. Nou ja, dat laat de film ook zien. En hoe makkelijk hij bewoog. Onvoorstelbaar eigenlijk: de beheersing van al die instrumenten, het componeren, het dansen. Is er één andere artiest die dat ook kon en dan op zo'n hoog niveau?

En voor de unreleased tracks keer ik nog even terug naar nummer 72, Eye No. Iedereen herkent vast genoeg in dit nummer. Ik in elk geval wel toen Lovesexyy uitkwam. The Ball zat helemaal in mijn systeem en moest plaats maken voor Eye No.

The Ball uit 1986:

En laat ik ook eens een nummer uit die weergaloze aftershow in Paard van Troje pakken. Het concert waar iedereen bij had willen zijn. De bootleg die ik zijn allerbeste vind en niet alleen vanwege de perfecte geluidskwaliteit (je zou bijna denken dat Prince dit bewust zelf als bootleg naar buiten heeft gebracht).

People Without (1988):

Het schijnt maar 2 keer live opgevoerd te zijn. Blijkbaar kon Prince er in de studio niks mee.

Hoe bekend zijn de unreleased tracks eigenlijk voor iedereen? Ik ga ervan uit dat lennon het grootste gedeelte of zelfs alles wel kent, west misschien ook wel. Zelf ken ik een heel groot gedeelte (een enkeling is voor mij nieuw).

Overigens merk ik ook dat we in de hogere regionen komen, want de nummers beginnen steeds meer voor me te betekenen. En dan ineens besef ik dat we nog niet eens bij de top 50 zijn aangekomen. Bizar eigenlijk.

Het is genieten aERodynamIC, bedankt!

Ik ben bekend met alle unreleased tracks tot nu toe. Maar na ruim 32 fan zijn is dat niet vreemd denk ik. Ben altijd keihard op zoek geweest naar de nieuwste bootlegs, en heb veel geruild.
Nu met het internet is die zoektocht een stuk minder spannend, maar de beste kwaliteit vinden is nog wel leuk.
Veel bootlegs met slechte kwaliteit draai ik nooit meer. Ik heb ook al mijn cd's (ruim 100) een tijd geleden verkocht. Voor bootlegs volstaan mp3's nu wel, en voor echt goede opnames FLAC.

Slow love, een van mijn minst favoriete tracks. Ik heb er nooit wat mee gekund, en kan het nog niet. Te zoet, te traag, het komt niet op gang (doet de titel wel eer aan) dan genoot ik meer van de live versie uit lovesexy. Een schreeuwende Prince, die smeekt om de liefde..

Peach, heerlijke bluesrock. Een jasje dat Prince prima past.
Slow Love vind ik schitterend. Echt een vocaal hooftepunt in 's mans oeuvre.

De hele Paard bootleg zou niet misstaan in dit topic. People Without is 1 van zijn sterkere teksten, maar ik snap wel dat het n de studio niet werkt. Een later broertje van dit nummer vind ik The War.

Ik ben ook bekend met de unreleased tracks, maar laat dat je niet weerhouden, want die geven dit topic extra cachet. Bootlegs zijn voor mij de albums die ik tegenwoordig net zo lief digitaal heb. Enkele uitzonderingen zijn er wel: Paard, The Undertaker....dat genre.

Funky Bookie schreef:
Een later broertje van dit nummer vind ik The War.

Heeft de lijst niet gehaald maar is wel het vernoemen waard in dit topic! Lijkt Parliament of Funkadelic wel.

70. Pop Life

What's the matter with your life
Is the poverty bringing U down?
Is the mailman jerking U 'round?
Did he put your million dollar check
In someone else's box?

Een nummer van Around the World in a Day waar ik altijd wisselende gedachtes over heb gehad. De ene keer vind ik het een absolute topper, de andere keer doet het me wat minder.
Toch blijft het een ijzersterke single van een ongelooflijk mooi album. Misschien ook wel het album waardoor ik echt de enorme fan werd die ik in de jaren daarna was.
Ja, ik was fan door Purple Rain, maar mijn gekte sloeg echt toe met Around the World in a Day. Dat vond ik zo'n machtige lp. Ik was 15 en dan ben je best gevoelig voor dit soort avontuurlijke platen die ook weer niet al te extreem klinken.

69. Strange Relationship

I guess U know me well, I don't like winter
But I seem 2 get a kick out of doing U cold
Oh, what the hell, U always surrender
What's this strange relationship that we hold on 2?
Baby I just can't stand 2 see U happy
More than that I hate 2 see U sad
Honey if U left me I just might do something rash
What's this strange relationship?

Oorspronkelijk bedoeld voor het Camille album maar kwam terecht op Sign O' the Times. In 1986 werd het nummer voor het eerst live gespeeld in Parijs.
De sitar geeft het een oosters tintje mee zoals we ook ooit The Beatles hebben horen doen.
Hoe ik over het album denk hoef ik hier niet uit te leggen lijkt me. Dat het op 'slechts' 69 staat zegt genoeg over wat er allemaal nog komen gaat.

Later bij de unreleased tracks een oudere versie van het nummer.

Slow Love & Strange Relationship zijn een van de vele echte toppers voor mij op SOTT. Fantastische nummers die mij nooit vervelen.

68. Thieves in the Temple

Love come quick
Love come in a hurry
There are thieves in the temple tonight

Thieves In The Temple - Prince - (long version - 1990) in Purple Reign Cast Page on Vimeo

Voor mij verbonden aan een vakantie in Spanje. Thieves in the Temple was net uitgebracht en ik hoorde het daar ook terug. Hoor ik dit nummer, dan denk ik aan die vakantie (Violator van depeche Mode nog meer, maar dat is weer een ander verhaal). Ik was blij met dit nieuwe nummer, een voorbode van het album Graffiti Bridge. En dat niet alleen: een nieuwe film, alhoewel ik daar wel mijn reserves over had.

De lange versie is geweldig, het album viel uiteindelijk wat tegen (want rommelig).

Ik ken slechts een klein deel van de niet uitgebrachte nummers, dus het is volop genieten van nieuwe ontdekkingen hier.
People Without van het beroemde optreden in het Paard ken ik toevallig wel, en woorden schieten tekort om aan te duiden hoe goed ik het vind. Voor The war moet ik even de tijd nemen, maar die klinkt ook veel belovend.

Pop life was samen met America en Raspberry Beret een nummer dat direct van af het begin van het horen van Around the world in a day erg lekker in het gehoor lag. De andere nummers volgden wat later en sommigen haalden deze 3 ook in. Zoals gezegd staat het album samen met Lovesexy op 2 voor mij en zijn ze belangrijk voor me.
Dan Sign o' the times. Terug tellend in waardering van de nummers snap ik dat je begint met (het mooie) Slow love. Zelfs vind ik vervolgens Strange relationship (ship.. ship.. ship) wel veel leuker dan Play in the sunshine, maar ik zal daar een uitzondering in zijn.

Met Pop Life heb ik ongeveer dezelfde haat-liefde verhouding. Alleen ligt de piek op het gebied van liefde niet zo hoog. People Without vind ik een prima nummer (vanaf ongeveer 3:00). Zou wat mij betreft zo opgenomen kunnen worden.

Ik zou (een selectie) van de unreleased tracks best wel op fysieke schijfjes te willen hebben. Er zit echt veel goede nummers tussen en een paar parels (Electric Intercourse tot nu toe op eenzame hoogte).

Minneapolis schreef:
Zelfs vind ik vervolgens Strange relationship (ship.. ship.. ship) wel veel leuker dan Play in the sunshine, maar ik zal daar een uitzondering in zijn.

Nee, hoor. Ik vind Play In The Sunshine okay, maar niet fantastisch. Strange Relationship vind ik wel fantastisch.

aERodynamIC schreef:
Hoe bekend zijn de unreleased tracks eigenlijk voor iedereen? Ik ga ervan uit dat lennon het grootste gedeelte of zelfs alles wel kent, west misschien ook wel. Zelf ken ik een heel groot gedeelte (een enkeling is voor mij nieuw).

De meeste zijn me volslagen onbekend, ook al ben ik al lang goed bekend met de muziek van de beste man. Af en toe zit er een heerlijke ontdekking tussen, zo nu weer met People Without. Keep 'em coming, zou ik dus zeggen!

De meeste nummers uit de lijst ken ik dan weer wel, ook al heb ik sommige al tijden niet meer gehoord. Tweede reden waarom dit topic zo leuk is. Ook hier zeg ik keep 'em coming, maar dat is sowieso de bedoeling!

67. I Wish U Heaven

Follow where we go
And when the world's compassion
Ceases still I know
4 your every touch I
Thank U so much
4 your every kiss I...

De derde single van Lovesexy met die prachtige videoclip. ook de b-kant, Scarlet Pussy was erg leuk.

Maar wat te denken van de 12" versie die uit drie delen bestond. Ja, dat was smullen.

Ah, mijn favoriet van Lovesexy!

En dan de unreleased tracks:

Take This Beat werd vermengd in I Wish U Heaven tijdens de Lovesexy tour en de 12" versie:

En ook leuk is deze andere demo-versie van Thieves in the Temple:

Uit 1983: Velvet Kitty Kat, bedoeld voor The Time of Apollonia 6

aERodynamIC schreef:

Maar wat te denken van de 12" versie die uit drie delen bestond. Ja, dat was smullen.

(embed)

Ik heb het cd singeltje nog (met zo'n adapter ring). Goede herinneringen aan dit nummer.
Take this beat, i don't mind. Got plenty others. And they're so fine...

Ja die heb ik ook nog. Die rare adapters. Ik was dat jaar net over gegaan op cd's dus het was ook het jaar van de eerste cd-singles.

Later kreeg je cd spelers waar je zo'n adapter niet meer nodig had.

Ik ken vrijwel geen enkel nummer van die unreleased tracks, maar des te meer geniet ik van dit topic. Ook al heb ik er lang niet genoeg tijd voor. Maar dit topic zal nog wel even blijven bestaan dus die schade zal volledig ingehaald worden.

Ja, daar heb ik er ook nog wat van liggen van die singletjes met adapters. Viel nog niet altijd mee om die dingen los te krijgen.

Poeha schreef:
Maar dit topic zal nog wel even blijven bestaan dus die schade zal volledig ingehaald worden.

Dit topic wel, de clips is maar afwachten. Toen hij leefde was dit niet eens mogelijk geweest. Alles werd er onherroepelijk vanaf gehaald en dat gebeurde in no time.
De vraag is of dit nu alsnog gaat gebeuren en in welk tempo. Het is dus toch een beetje hier en nu. Dé reden dat ik dit topic nu ook ben gaan doen, want dit is het moment.

Ik zie nu al dat sommige clips al niet meer online staan

the NPG estate is nu ook al bezig met filmpjes verwijderen. Zelfs op instagram werd laatst een zelf gemaakt filmpje van de buitenkant van Paisley Park verwijderd op last van NPG.... Dus de ellende is nog steeds niet over.

66. The Future

I've seen the future and it will be
I've seen the future and it works
And if there's life after, we will see
So I can't go like a jerk

Een geweldige opener van Batman. Het werd op single uitgebracht in een remix versie van Mark Moore (S-Express) en William Orbit.
Mijn voorkeur gaat uit naar de album versie, maar heel beroerd is die remix nu ook weer niet.
Nederland was het enige land waar de single het echt goed deed (eindigde op de negende plaats).

65. With You

I've held your hand so many times
But I still get the feeling I felt the very first time
I've kissed your lips and laid with you
And I cherish every moment we spend in each other's arms
I guess my eyes can only see as far as you
I only want to be with you

Mierzoete ballad van het tweede album, maar ik ben er altijd gek op geweest. Misschien vind ik de versie van Jill Jones nog wel beter. Toen ik haar cover hoorde ging ik dit nummer nog meer waarderen.

64. America

Aristocrats on a mountain climb
Making money, losing time
Communism is just a word
But if the government turn over
It'll be the only word that's heard

De laatste single van Around the World in a Day. Single? Vergeet die maar. Het ging om de 12" die bijna 22 minuten duurde en dan ook nog eens het nummer Girl als b-kant.
Those were the days!

Maar dan zie je door dit topic ineens zoveel moois voorbij komen zoals deze live opname in Frankrijk. Pure magie. Ik voelde weer de opwinding van weleer.

Uiteraard hoop ik dat iedereen veel plezier beleefd aan dit topic, maar dit soort ontdekkingen van filmpjes doen bij mij het vuur weer heel hoog branden! Door dit topic kom ik uit bij deze opnames. Geweldig.

Even tussendoor.........

Prince live. Er is al genoeg over gezegd. De opname met Sheila E in San Francisco is er ook zo eentje die me altijd heel veel opwinding bezorgde.
Het podiumbeest pur sang zie je hier in actie, en dan de interactie met band, dansers en Sheila E (op wie ik in die jaren wel een oogje had hahaha).

A Love Bizarre staat niet in de lijst (ik heb er over getwijfeld) omdat het op naam van Sheila E staat. Maar het mag niet ontbreken in dit topic toch?!

De videoclip van A Love Bizarre (zonder Prince):

Erg mooi dat filmpje van America. Voor mij nieuw, terwijl ik afgelopen maanden best veel heb afgespeurd op Youtube. Zou er nog iemand (a la James Brown) een boete hebben moeten betalen voor het foutje op 5:07?
Het eind achter de drums is natuurlijk erg cool.

Sheila E. vind ik vooral een tof wijf (ook als je hoort hoe nuchter ze overkomt in interviews) en je bent niet de enige die een oogje op haar had. Vooral dat witte pak met dat ene blote been kon ze goed hebben. Aan de andere kant.. aan vrouwelijk schoon op het podium (of in de films) was nooit een gebrek.
A love bizarre live is ook weer genieten!

Minneapolis schreef:
Sheila E. vind ik vooral een tof wijf

Haar eigen live shows zijn ook top: ongelooflijk leuk en spontaan mens. Toch wel heel anders dan Prince.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:15 uur

geplaatst: vandaag om 19:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.