Muziek / Toplijsten en favorieten / Prince: Forever in My Life… aERo’s Top 200
zoeken in:
0
geplaatst: 7 oktober 2016, 22:47 uur
63. Under the Cherry Moon
How can I stand 2 stay where I am?
Poor butterfly who don't understand
Why can't I fly away in a special sky?
If I don't find my destiny soon,
I'll die in your arms under the cherry moon
De titelsong van de film Under the Cherry Moon en tevens te vinden op Parade. De film zelf stelde niet veel voor en toch had ik er toen wel een zwak voor.
Er zat leuke humor in zoals de scene over the Wreckastow.
Wreckastow was ook een platenzaak aan de Roterdamse Nieuwe Binnenweg. Eigenaar Bram Kalkman was een Prince fan en je kon daar ook bootlegs kopen. Ik kwam er graag en regelmatig.
Wie zijn Wij - vinylmasters.eu
How can I stand 2 stay where I am?
Poor butterfly who don't understand
Why can't I fly away in a special sky?
If I don't find my destiny soon,
I'll die in your arms under the cherry moon
De titelsong van de film Under the Cherry Moon en tevens te vinden op Parade. De film zelf stelde niet veel voor en toch had ik er toen wel een zwak voor.
Er zat leuke humor in zoals de scene over the Wreckastow.
Wreckastow was ook een platenzaak aan de Roterdamse Nieuwe Binnenweg. Eigenaar Bram Kalkman was een Prince fan en je kon daar ook bootlegs kopen. Ik kwam er graag en regelmatig.
Wie zijn Wij - vinylmasters.eu
0
geplaatst: 7 oktober 2016, 22:53 uur
De unreleased tracks:
Jill Jones kwam al voorbij. Nog steeds mijn favoriete Prince album, niet gezongen door Prince.
Zelf heeft hij de meeste nummers ook opgenomen zoals:
Baby You're a Trip uit 1982:
En een stuk verder terug de tijd in, het disco nummer Kiss Me Quick uit 1979:
Jill Jones kwam al voorbij. Nog steeds mijn favoriete Prince album, niet gezongen door Prince.
Zelf heeft hij de meeste nummers ook opgenomen zoals:
Baby You're a Trip uit 1982:
En een stuk verder terug de tijd in, het disco nummer Kiss Me Quick uit 1979:
0
geplaatst: 7 oktober 2016, 22:57 uur
En Jill Jones wil ik ook nog wel apart droppen in dit topic.
De lange versie van For Love klinkt echt geweldig toch? Een typisch Prince nummer (je hoort hem ook volop):
De lange versie van For Love klinkt echt geweldig toch? Een typisch Prince nummer (je hoort hem ook volop):
0
geplaatst: 8 oktober 2016, 00:56 uur
Fijn dat A Love Bizarre in de lijst staat.
Na jaren zoeken In Romance 1600 op cd gevonden, staat daar alleen de lange versie van dit nummer op.
Na jaren zoeken In Romance 1600 op cd gevonden, staat daar alleen de lange versie van dit nummer op.

0
geplaatst: 8 oktober 2016, 01:02 uur
deric raven schreef:
Staat ie juist niet hoor

De lange versie is juist vele malen interessanter vind ik.
0
geplaatst: 8 oktober 2016, 08:04 uur
deric raven schreef:
Ik heb het album met een versie van 12:18 minuten.
Ik heb het album met een versie van 12:18 minuten.
Dat is de lange versie en die is inderdaad te vinden op dat album. Er is geen langere versie dan dat...inclusief Vader Jacob
(net als bij de 12 inch van Pop life overigens)
0
geplaatst: 8 oktober 2016, 10:19 uur
In Kiss Me Quick (vooral het begin) hoor ik Just as long as we're together terug.
De lange versie van For Love wordt gewaardeerd.:)
De lange versie van For Love wordt gewaardeerd.:)
0
geplaatst: 8 oktober 2016, 11:11 uur
62. Funknroll
So finally beloved we meet at last
Middle of the here, nevermind the past
Only way to get to where you never been
Is to party like you ain't gonna party again
Laat ik gelijk maar heel duidelijk zijn: ik vind de versie van Plectrumelectrum leuker en beter dan die op Art Official Age. Eén van de laatste Prince nummers die ik echt heel hoog waardeer om het feestje dat het is.
Prince had het nog in zich in elk geval, ook al liet hij er niets nieuws mee horen.
So finally beloved we meet at last
Middle of the here, nevermind the past
Only way to get to where you never been
Is to party like you ain't gonna party again
Laat ik gelijk maar heel duidelijk zijn: ik vind de versie van Plectrumelectrum leuker en beter dan die op Art Official Age. Eén van de laatste Prince nummers die ik echt heel hoog waardeer om het feestje dat het is.
Prince had het nog in zich in elk geval, ook al liet hij er niets nieuws mee horen.
0
geplaatst: 8 oktober 2016, 15:43 uur
0
geplaatst: 8 oktober 2016, 16:36 uur
61. 7
All 7 and we'll watch them fall
They stand in the way of love
And we will smoke them all
With an intellect and a savoir-faire
No one in the whole universe
Will ever compare
I am yours now and u are mine
And together we'll love through
All space and time, so don't cry
One day all 7 will die
Een schitterend nummer van het Lovesymbol album. De hoes komt terug in de videoclip (of andersom). 7 bevat een sample van het nummer Tramp van Otis Redding en Carla Thomas.
In de VS de meest succesvolle single van het album met een top 10 notering. In Nederland en België was het niet echt een succes. Ook de andere Europese landen hadden niet veel belangstelling en de UK gaf ook niet thuis.
All 7 and we'll watch them fall
They stand in the way of love
And we will smoke them all
With an intellect and a savoir-faire
No one in the whole universe
Will ever compare
I am yours now and u are mine
And together we'll love through
All space and time, so don't cry
One day all 7 will die
Een schitterend nummer van het Lovesymbol album. De hoes komt terug in de videoclip (of andersom). 7 bevat een sample van het nummer Tramp van Otis Redding en Carla Thomas.
In de VS de meest succesvolle single van het album met een top 10 notering. In Nederland en België was het niet echt een succes. Ook de andere Europese landen hadden niet veel belangstelling en de UK gaf ook niet thuis.
0
geplaatst: 8 oktober 2016, 17:21 uur
aERodynamIC schreef:
64. America
(embed)
Maar dan zie je door dit topic ineens zoveel moois voorbij komen zoals deze live opname in Frankrijk. Pure magie. Ik voelde weer de opwinding van weleer.
Uiteraard hoop ik dat iedereen veel plezier beleefd aan dit topic, maar dit soort ontdekkingen van filmpjes doen bij mij het vuur weer heel hoog branden! Door dit topic kom ik uit bij deze opnames. Geweldig.
Die heb ik twee weken terug ontdekt toen ik een clip zocht voor America in het topic 1985 lijsten en singles. Fabuleus optreden weer.64. America
(embed)
Maar dan zie je door dit topic ineens zoveel moois voorbij komen zoals deze live opname in Frankrijk. Pure magie. Ik voelde weer de opwinding van weleer.
Uiteraard hoop ik dat iedereen veel plezier beleefd aan dit topic, maar dit soort ontdekkingen van filmpjes doen bij mij het vuur weer heel hoog branden! Door dit topic kom ik uit bij deze opnames. Geweldig.
0
geplaatst: 8 oktober 2016, 17:34 uur
We komen hoog. Het ene pareltje na het andere. America vind ik op het album niet bijzonder, maar die lange versie is waanzinnig. Vergelijkbaar in dit genre de lange versies van I Would Die 4 U en Mountains.
I Wish U Heaven vind ik echt te simpel, al heeft het sinds 21-4 wel een andere lading.
7 is echt stuk gedraaid. De akoestische versie bevalt mij het beste.
I Wish U Heaven vind ik echt te simpel, al heeft het sinds 21-4 wel een andere lading.
7 is echt stuk gedraaid. De akoestische versie bevalt mij het beste.
0
geplaatst: 8 oktober 2016, 19:35 uur
Die video van America was de officiële video clip voor de single. Het is geen grote hit geweest, maar het verrast me enigszins dat het zo onbekend is hier. Fantastisch live stuk overigens.
0
geplaatst: 8 oktober 2016, 22:18 uur
Misschien heb ik het ooit gezien maar kan het me niet herinneren.
Overigens is Dirty Mind vandaag precies 36 jaar oud.
Overigens is Dirty Mind vandaag precies 36 jaar oud.
0
geplaatst: 8 oktober 2016, 22:36 uur
60. 17 Days
Called you yesterday
You didn't answer your phone
The main drag is knowing that
You probably weren't alone
Een b-kant die vele fans kent, waaronder ikzelf. When Doves Cry was de a-kant.
De flow van dit nummer is zo ongelooflijk lekker! Living Colour heeft het ooit nog eens gecovered.
Vaak waren zijn b-kanten even sterk als de nummers op de albums wat aantoont hoe productief Prince was.
Called you yesterday
You didn't answer your phone
The main drag is knowing that
You probably weren't alone
Een b-kant die vele fans kent, waaronder ikzelf. When Doves Cry was de a-kant.
De flow van dit nummer is zo ongelooflijk lekker! Living Colour heeft het ooit nog eens gecovered.
Vaak waren zijn b-kanten even sterk als de nummers op de albums wat aantoont hoe productief Prince was.
0
geplaatst: 8 oktober 2016, 22:40 uur
59. Starfish and Coffee
It was 7:45 we were all in line
To greet the teacher Miss Cathleen
First was Kevin, then came Lucy, third in line was me
All of us where ordinary compared to Cynthia Rose
She always stood at the back of the line
A smile beneath her nose
Wederom een nummer van SOTT (de vraag is of ze allemaal aan bod gaan komen of toch net niet).
Zijn optreden in de Muppet Show is er eentje om niet te vergeten, vandaar de versie zoals hij het opvoerde in die show.
Ook daar kwam zijn humor weer naar voren. Ik weet wel dat ik het erg verrassend vond dat Prince een rol aannam in de Muppet Show.
Deze versie van Starfish and Coffee beviel me trouwens ook enorm.
It was 7:45 we were all in line
To greet the teacher Miss Cathleen
First was Kevin, then came Lucy, third in line was me
All of us where ordinary compared to Cynthia Rose
She always stood at the back of the line
A smile beneath her nose
Wederom een nummer van SOTT (de vraag is of ze allemaal aan bod gaan komen of toch net niet).
Zijn optreden in de Muppet Show is er eentje om niet te vergeten, vandaar de versie zoals hij het opvoerde in die show.
Ook daar kwam zijn humor weer naar voren. Ik weet wel dat ik het erg verrassend vond dat Prince een rol aannam in de Muppet Show.
Deze versie van Starfish and Coffee beviel me trouwens ook enorm.
0
geplaatst: 8 oktober 2016, 22:47 uur
En over andere versies gesproken, hier een unreleased track van Starfish and Coffee die je dus grotendeels hoort in de Muppet Show, ook zo geweldig:
En Open Book, een nummer voor Jevetta Steele ergens rond 1990, 1991:
En Open Book, een nummer voor Jevetta Steele ergens rond 1990, 1991:
0
geplaatst: 8 oktober 2016, 23:08 uur
Starfish en Coffee was liefde op het eerste gehoor.
Open book is één van die prachtige liedjes die ik de afgelopen maanden heb mogen ontdekken en een blijvertje.
Open book is één van die prachtige liedjes die ik de afgelopen maanden heb mogen ontdekken en een blijvertje.
0
geplaatst: 9 oktober 2016, 01:16 uur
Op 9 oktober 1981 stond Prince voor het eerst als voorprogramma van The Rolling Stones. Dat was niet echt een succes (hij werd uitgejouwd).
Hier een Stones cover door Prince:
http://i64.tinypic.com/156efph.jpg
Hier een Stones cover door Prince:
http://i64.tinypic.com/156efph.jpg
0
geplaatst: 9 oktober 2016, 10:42 uur
Nog wat feitjes daarover (vorige week net gelezen). Het was het 2e optreden met de 17 jarige Mark Bown die op bas de net vertrokken André Cymone verving.
Dat moet niet fijn geweest zijn daar voor 100.000 bezoekers in het L.A. Memorial Coliseum. Er was een korte set van 20 minuten gepland, maar Prince stapte al na 3 a 4 nummers (bronnen verschillen hierin) van het podium omdat hij fruit en bekertjes naar zijn hoofd kreeg gesmeten en werd weggehoond. Zijn commentaar was "Ik had 20 minuten, en zelfs die tijd gunden ze me niet". Hij vloog direct naar huis.
Mick Jagger wist hem over de telefoon te overtuigen dat het niet persoonlijk naar hem toe, maar tegen alles wat geen Rolling Stones was (alle voorprogramma's kregen er van langs). Het lukte Jagger Prince terug te laten komen voor het tweede optreden.
Dat moet niet fijn geweest zijn daar voor 100.000 bezoekers in het L.A. Memorial Coliseum. Er was een korte set van 20 minuten gepland, maar Prince stapte al na 3 a 4 nummers (bronnen verschillen hierin) van het podium omdat hij fruit en bekertjes naar zijn hoofd kreeg gesmeten en werd weggehoond. Zijn commentaar was "Ik had 20 minuten, en zelfs die tijd gunden ze me niet". Hij vloog direct naar huis.
Mick Jagger wist hem over de telefoon te overtuigen dat het niet persoonlijk naar hem toe, maar tegen alles wat geen Rolling Stones was (alle voorprogramma's kregen er van langs). Het lukte Jagger Prince terug te laten komen voor het tweede optreden.
0
geplaatst: 9 oktober 2016, 10:48 uur
Hier zijn de ervaringen van Lisa Coleman te lezen over die optredens.
35 years ago | Lisa Coleman : Music - thelisacoleman.com
0
geplaatst: 9 oktober 2016, 10:56 uur
lennon schreef:
Bedankt! Erg leuk te horen. Het was blijkbaar nog een stuk heftiger dan ik dacht. En die 2e avond was ook niet mals (op de rotte kip die gegooid werd na dan). Wat zal dat publiek 2 jaar later hebben gedacht?..
0
geplaatst: 9 oktober 2016, 11:47 uur
58. Lovesexy
Everybody on the block say it is the best
The most vital is what they say, more or less
It put my name upon my thigh
It makes me dance, It makes me cry
And when I touch it race cars burn rubber in my pants
De opzwepende titelsong van Lovesexy vond ik één van de vele hoogtepunten van de Lovesexy tour in 1988.
Zoals eerder vermeld vind ik Lovesexy nog steeds top 3 materiaal en dat gaat ook op voor de tour die daarbij hoorde. Het was sowieso het jaar waar mijn fan-zijn op een hoogtepunt was en waar echt alles klopte.
Dat fan-zijn bleef nog wel een paar jaar hoog, maar de eerste (kleine) teleurstellingen dienden zich aan en dat was t/m 1988 totaal niet aan de orde; één grote euforie.
Everybody on the block say it is the best
The most vital is what they say, more or less
It put my name upon my thigh
It makes me dance, It makes me cry
And when I touch it race cars burn rubber in my pants
De opzwepende titelsong van Lovesexy vond ik één van de vele hoogtepunten van de Lovesexy tour in 1988.
Zoals eerder vermeld vind ik Lovesexy nog steeds top 3 materiaal en dat gaat ook op voor de tour die daarbij hoorde. Het was sowieso het jaar waar mijn fan-zijn op een hoogtepunt was en waar echt alles klopte.
Dat fan-zijn bleef nog wel een paar jaar hoog, maar de eerste (kleine) teleurstellingen dienden zich aan en dat was t/m 1988 totaal niet aan de orde; één grote euforie.
0
geplaatst: 9 oktober 2016, 12:51 uur
Leuk dat je de Muppets plaatst.
Die hele aflevering was fantastisch, inclusief hilarisch gedoe met zijn naam en de hint naar de film "Rainman" met de Purple Rainman.
Jouw Lovesexy gevoel begrijp ik heel goed, want ik heb dat exact zo ervaren. Het "preken" tijdens de shows sprak me in die tijd zelfs aan.
Die hele aflevering was fantastisch, inclusief hilarisch gedoe met zijn naam en de hint naar de film "Rainman" met de Purple Rainman.
Jouw Lovesexy gevoel begrijp ik heel goed, want ik heb dat exact zo ervaren. Het "preken" tijdens de shows sprak me in die tijd zelfs aan.
0
geplaatst: 9 oktober 2016, 13:12 uur
57. The Ballad of Dorothy Parker
Dorothy was a waitress on the promenade
She worked the night shift
Dishwater blonde, tall and fine
She got a lot of tips
Well, earlier I'd been talkin' stuff
In a violent room
Fighting with lovers past
I needed someone with a quicker wit than mine
Dorothy was fast
Met de tekst "Oh, my favorite song" she said. And it was Joni singing "Help me I think I'm falling". Voor mij de reden om eens te gaan ontdekken wie die Joni dan wel niet was. Dat bleek Joni Mitchell, een artieste waar Prince blijkbaar een groot liefhebber van was. En dat werd ze langzaamaan ook van mij. Toen vond ik het nog iets te pittige muziek. Het paste niet helemaal in mijn belevingswereld, maar later dus wel en ging ze behoren tot mijn drie favoriete vrouwelijke artiesten (samen met Kate Bush en Tori Amos).
Het nummer zelf kenmerkt de typische Prince sound van die tijd. De tekst vind ik geweldig en het nummer in z'n geheel behoort tot zijn allerbeste werken ooit (en dan zijn we 'nog maar' bij nummer 57).
Dorothy was a waitress on the promenade
She worked the night shift
Dishwater blonde, tall and fine
She got a lot of tips
Well, earlier I'd been talkin' stuff
In a violent room
Fighting with lovers past
I needed someone with a quicker wit than mine
Dorothy was fast
Met de tekst "Oh, my favorite song" she said. And it was Joni singing "Help me I think I'm falling". Voor mij de reden om eens te gaan ontdekken wie die Joni dan wel niet was. Dat bleek Joni Mitchell, een artieste waar Prince blijkbaar een groot liefhebber van was. En dat werd ze langzaamaan ook van mij. Toen vond ik het nog iets te pittige muziek. Het paste niet helemaal in mijn belevingswereld, maar later dus wel en ging ze behoren tot mijn drie favoriete vrouwelijke artiesten (samen met Kate Bush en Tori Amos).
Het nummer zelf kenmerkt de typische Prince sound van die tijd. De tekst vind ik geweldig en het nummer in z'n geheel behoort tot zijn allerbeste werken ooit (en dan zijn we 'nog maar' bij nummer 57).
0
geplaatst: 9 oktober 2016, 13:28 uur
Oh, my favorite song.. Dorothy Parker staat bij mij op één.
Zo relaxed maar zo ingenieus. Totaal geen coupletje refreintje nummer.
Het ritme vanaf de start, de raspende bas, de valse tune, de speelse jazzy structuur, het laidback zingen, de verhalende tekst met die Prince humor, alles klopt aan dit nummer.
"Bath?" I said "Cool, but I'm leaving my pants on"
"Cuz I'm kind of going with someone"
Hier een mooie live versie, met een jazzy intermezzo na "Paker was cool":
Prince & the Npg ~ Dorothy Parker + ITW HQ - YouTube
Zo relaxed maar zo ingenieus. Totaal geen coupletje refreintje nummer.
Het ritme vanaf de start, de raspende bas, de valse tune, de speelse jazzy structuur, het laidback zingen, de verhalende tekst met die Prince humor, alles klopt aan dit nummer.
"Bath?" I said "Cool, but I'm leaving my pants on"
"Cuz I'm kind of going with someone"
Hier een mooie live versie, met een jazzy intermezzo na "Paker was cool":
Prince & the Npg ~ Dorothy Parker + ITW HQ - YouTube
0
geplaatst: 9 oktober 2016, 14:25 uur
Het nummer is imo zo goed dat het veel meer verdient dan een Joni Mitchell verhaal, maar vooruit..
Ook ik heb Joni's "Help me" (ook een prachtig nummer) op deze wijze ontdekt (en daarna de rest van haar werk). Prince zelf schijnt op haar werk te zijn gewezen door de vrouw van zijn eerste manager (Owen Husney). Ik heb altijd gevonden dat wat voor verwijzing dan ook naar Joni Mitchell, gezien haar eigen speelse composities, geen betere passende (abstracte?) compositie had kunnen treffen dan Dorothy Parker. Geen toevalligheid dus. Wat denken jullie?
Joni Mitchell in een interview:
"Prince attended one of my concerts in Minnesota. I remember seeing him sitting in the front row when he was very young. He must have been about 15. He was in an aisle seat and he had unusually big eyes. He watched the whole show with his collar up, looking side to side. You couldn’t miss him—he was a little Prince-ling. [Laughs.] Prince used to write me fan mail with all of the U’s and hearts that way that he writes. And the office took it as mail from the lunatic fringe and just tossed it!"
Ook ik heb Joni's "Help me" (ook een prachtig nummer) op deze wijze ontdekt (en daarna de rest van haar werk). Prince zelf schijnt op haar werk te zijn gewezen door de vrouw van zijn eerste manager (Owen Husney). Ik heb altijd gevonden dat wat voor verwijzing dan ook naar Joni Mitchell, gezien haar eigen speelse composities, geen betere passende (abstracte?) compositie had kunnen treffen dan Dorothy Parker. Geen toevalligheid dus. Wat denken jullie?
Joni Mitchell in een interview:
"Prince attended one of my concerts in Minnesota. I remember seeing him sitting in the front row when he was very young. He must have been about 15. He was in an aisle seat and he had unusually big eyes. He watched the whole show with his collar up, looking side to side. You couldn’t miss him—he was a little Prince-ling. [Laughs.] Prince used to write me fan mail with all of the U’s and hearts that way that he writes. And the office took it as mail from the lunatic fringe and just tossed it!"
0
geplaatst: 9 oktober 2016, 20:05 uur
56. Adore
Until the end of time
I'll be there 4 U
U own my heart and mind
I truly adore U
If God one day struck me blind
Your beauty I'd still see
Love is 2 weak 2 define
Just what U mean 2 me
Het mooie, smachtende Adore is een perfect slotstuk van Sign O' the Times. Altijd een wat apart moment na het live nummer It's Gonna Be a beautiful Night.
Maar vooral die slotakkoorden van het nummer. Man, man, man wat een pracht is dat.
4 all time I am with U
U are with me
(until the end of time)
U are with me, U are with me
Until the end of time
I'll be there 4 U
U own my heart and mind
I truly adore U
If God one day struck me blind
Your beauty I'd still see
Love is 2 weak 2 define
Just what U mean 2 me
Het mooie, smachtende Adore is een perfect slotstuk van Sign O' the Times. Altijd een wat apart moment na het live nummer It's Gonna Be a beautiful Night.
Maar vooral die slotakkoorden van het nummer. Man, man, man wat een pracht is dat.
4 all time I am with U
U are with me
(until the end of time)
U are with me, U are with me
* denotes required fields.