MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Prince: Forever in My Life… aERo’s Top 200

zoeken in:
aERodynamIC schreef:
(quote)

Zijn er meer wel degelijk uitgegeven

Dat dacht ik ook wel (het is soms wat lastig nagaan), maar er zitten er vast nog steeds een stel "unreleased" tussen.
Voor mij is trouwens alles wat niet op een Prince album heeft gestaan "categorie zeldzaam". Enkel digitaal uitgebracht zeker.

Zat er nog wat leuks tussen?

Ja, veel digitaal uitgebracht. Kan ik natuurlijk ook best posten, want is voor velen niet zo bekend. Zitten inderdaad leuke dingen tussen.

38. D.M.S.R.

Everybody, get on the floor
What the hell'd you come here 4?
Girl it ain't no use, you might as well get loose
Work your body like a whore

Nog steeds één van mijn favoriete nummers van 1999. Lekker lang, en zo hoort het ook. Alleen al die eerste seconden, dat geluid! De synths zijn heel bepalend en Prince werd er in die tijd ook bekend door (de Minneapolis sound: blazers werden vervangen door synths).
Dansbaar, funky, geil en vooral heel erg sterk.

37. Cream

This is it
It's time for u to go to the wire
U will hit
Cuz u got the burnin' desire
It's your time
U got the horn so why don't u blow it
U are fine
U're filthy cute and baby u know it

Ook hier weer zo'n lange clip. Iets waar Michael Jackson zich in die dagen ook doorlopend aan waagde. Clips om naar uit te kijken. Ik kan Cream nooit los zien van Get Off. Beide singles volgden elkaar snel op en waren voorlopers van het album Diamonds and Pearls.
Cream is het wat nettere en lieve zusje van Get Off. Een onvervalst popplaatje. Het werd terecht een hit. Misschien niet de allergrootste Prince-klassieker, maar wat mij betreft wel behorend tot zijn klassiekers op het gebied van hitgevoeligheid en bekendheid.

Unreleased voor vandaag.

Zoals Minneapolis al aangaf een niet uitgebrachte track. Voornamelijk instrumentaal, maar swingend tot en met.
Het komt uit 1985 en buiten Prince horen we Eric Leeds, Sheila E en Levi Seacer Jr.

Leaving for New York is een oud nummer uit 1976.

Het funky D.M.S.R. vind ik vooral live geweldig.
Cream en Get off zijn nummers waar ik veel plezier aan heb beleefd bij het uithaan, maar de nummers hebben weinig magie voor me.

Leuk om Leaving for New York te horen. Is dit één van 4 of 5 demo's (samen met Soft and wet) waarmee hij in New York zelfstandig leurde naar een platencontract?
U got to shake heb ik net maar weer eens een vol kwartier gespeeld.

Ik heb vanavond ademloos naar het Rio optreden uit 1991 gekeken: wat een enthousiasme en die mimiek van hem! Hoe hij alles en iedereen weet te bespelen. Daarom was ik fan... er was er maar eentje die dat zo kon.

36. Gett Off

How can I put this in a way so as not to offend or unnerve
There's a rumor goin' all round that u ain't been gettin' served
They say that u ain't you know what
In baby who knows how long
It's hard for me to say what's right
When all I wanna do is wrong

Gett Off en Cream zijn voor mij als broer en zus. Ze horen bij elkaar. Waarom? Geen exacte reden, misschien omdat ze zo kort na elkaar uitkwamen.
Gett Off is de sexy Prince, de stoute Prince. Stout, maar ongevaarlijk. Die tijd was inmiddels wel voorbij. Prince was een superster.

Toch wist hij wel weer de aandacht te trekken met zijn outfit tijdens de MTV Awards. Daar had iedereen het nog lang over

Cream is mij iets te poppy, maar Get Off is een fantastisch nummer. Prince op zijn best.

Mooi dat Rock in Rio concert! Wat ontzettend jammer van de belabberde geluidsregistratie. Zo vlak, geen punch en geen zaal geluid. Doet erg veel afbreuk aan de beleving.

35. I Would Die 4 U

Een mooi moment uit de film Purple Rain. Ook een mooie single die het niet slecht deed.
Heel bijzonder was de extended version op 12"; een live versie van een ruime 10 minuten. Maar ook dat was nog niet de volledige versie, want die klokt 30 minuten.

Zin in die 30 waanzinnige minuten? Veel plezier ermee:

Get Off heb ik nooit bijzonder gevonden, dan is Cream toch wel een pak beter. Maar nog veel beter is het hier veel te laag geklasseerde I Would Die 4 U. Vanaf het begin af al een van m'n favorieten. Maar ik begrijp je "gevecht", Eric

I Would Die 4 U zou bij mij ook hoog scoren. De echte toppers komen nu wel voorbij. Ik ben benieuwd naar de verrassingen.

Weet je wel hoeveel toppers hij heeft deric raven?!

Alleen maar enorm goede nummers nu. Eigenlijk de hele top 200 (ik zou er makkelijk een top 300 van hebben kunnen maken maar het ook leuk blijven). We zijn nu in de fase dat de verschillen miniem zijn.
I Would Die 4 U is niet slechter dan de nummers in mijn top 10, integendeel, het had daar makkelijk ook kunnen staan. Maar als je gaat rangschikken dan moet je keuzes maken.

En ja, er gaan keuzes komen die niet iedereen zal waarderen of begrijpen. Maar een beetje een persoonlijke lijst maakt het leuk en verrassend nietwaar

Als je dan bij nummer 35 kunt zeggen dat het al dringen is dan zegt dat wat over de artiest

Poeha schreef:
Get Off heb ik nooit bijzonder gevonden, dan is Cream toch wel een pak beter.

Leuk al die verschillen. Funky Bookie denkt er precies andersom over en voor mij zijn de nummers gelijkwaardig.

Unreleased:

Niet helemaal unreleased (want uitgegeven als NPG Music Club download):

Madrid 2 Chicago. Favoriet van Minneapolis, ik heb er niks mee.

♥ Or $ was de b-kant van de hit Kiss, maar er bestaat nog een oudere versie:

Ik vind cream ook iets te makkelijk. Wel een leuk nummer, maar get off heeft zeker de voorkeur.

De maxi van i would die 4 u is wel live, maar een opname van een Rehearsal. Ik vind 'm vaak iets te langdradig. Zeker het einde.

Er is ook nog een iets langere versie van de song die uiteindelijk op de Purple Rain plaat is gekomen. Die vind ik een stuk interessanter.

34. Take Me with U

I can't disguise the pounding of my heart
It beats so strong
It's in your eyes, what can I say
They turn me on

De meezinger tijdens concerten. Prince bleef het maar spelen. Vanwege de publieksparticipatie? Of toch wellicht omdat het één van zijn meest herkenbare songs van zijn misschien toch wel bekendste album is?
Wat maakt het uit. Het is een heerlijk popnummer, waar ik nog steeds geen genoeg van kan krijgen.

Overigens vond ik de film Purple Rain toen erg leuk. Ik heb hem in die jaren ook vaak gezien. Pas later zag ik het meer als één grote videoclip (wat het natuurlijk ook is).
Na zijn dood heb ik het voor het eerst sinds jaren weer eens gezien, maar ik merkte dat ik mijn aandacht er niet bij kon houden. Ik ben sowieso geen clip liefhebber, dus misschien dat dat meespeelde.

Dit is het meest simpele liedje van Purple Rain. Het blijft een lief leuk deuntje, maar is nooit mijn favoriet geweest.

Ook nog op single uitgebracht (niet overal) wel een mooi hoesje met een duif....

Take Me With U is het enige nummer op PR dat ik nog weleens skip.
De lange versie van i Would Die 4 U is een groot feest. Als is 30 min. inderdaad wel weer erg lang.

De zang van Apples was nogal zwak, daarom mocht Jill Jones (als ik me niet vergis) vocaal ondersteunen.

33. Diamonds and Pearls

This will be the day
That you will hear me say
That I will never run away

Nou daar is ie dan. Het nummer aan welke ik lange tijd een bloedhekel had
Echt, ik kon er niks mee. Te klef, te niks. Hoe verkeerd zat ik daar mee. Mijn partner is groot liefhebber van juist dit nummer en ik merkte dat wanneer het volume hoger moest als dit voorbij kwam ik het ook steeds leuker begon te vinden.
Inmiddels zo leuk, dat het een hoge notering verdient in deze lijst.

Er is nog een niet officieel album te vinden, 'Diamonds and Pearl Beginnings', waarop een versie staat zonder Rosie's bekende bijdrage.

Unreleased:

De demo versie van Elephants and Flowers

En 2020 met Mayte uit 1995

Het cd singeltje Diamonds and pearls heb ik ooit nog als cadeautje aan een vriendinnetje gegeven. Een goedkope manier om "iets duurs" te geven. Goede herinneringen aan, net als het album, en de eerder genoemde nummers, maar muzikaal vind ik deze singels niet heel boeiend.
Eigenlijk vind ik de relaxte tracks Willing and Able, Strollin', Walk Don't Walk en Money Don't Matter 2 Night nog de meest fijne nummers van de plaat. En de afsluiter Live 4 Love.
I would die 4 U vind ik ook Purlple rain's minste.

aERodynamIC schreef:

Madrid 2 Chicago. Favoriet van Minneapolis, ik heb er niks mee.

Hoho.. dat was mijn categorie "minimaal leuk".
Favorieten zijn nummers als:

If you see me (aka Do Yourself A Favor)
The voice
The undertaker

Al is die laatste wel uitgebracht, maar niet op een officieel album.

32. Joy in Repetition

Talking 2 no one in particular, they say "the baddest I am tonight"
4 letter words are seldom heard with such dignity and bite.
All the poets and the part time singers always hang inside
Live music from a band plays a song called "Soul Psychodelicide".
The song's a year long and had been playing 4 months when he
Walked into the place.

Afkomstig van Graffiti Bridge. Een zwoel, broeierig nummer wat al veel langer onder fans rondging. Ook altijd wel een fan-fovourite geweest denk ik, en terecht.
Live deed het nummer het ook altijd goed, inclusief zijn laatste tours.

aERodynamIC schreef:
Live deed het nummer het ook altijd goed, inclusief zijn laatste tours.

Toch vind ik de plaatversie wel de ultieme uitvoering, live heeft het nummer mij nooit echt kunnen bekoren (opnamen ervan dan, ik heb het 'm zelf nooit zien spelen).

Marty McFly schreef:
(quote)

Toch vind ik de plaatversie wel de ultieme uitvoering, live heeft het nummer mij nooit echt kunnen bekoren (opnamen ervan dan, ik heb het 'm zelf nooit zien spelen).

Luister the It ain't over versie maar eens.. dan krijg je een idee hoe 't live goed kon klinken.

Het was de opener op de 2e avond van NSJ, kon niet beter... wat een start van een show...

lennon schreef:
Luister the It ain't over versie maar eens.. dan krijg je een idee hoe 't live goed kon klinken.

Dat is de link die ik geplaatst heb. Een studioversie was niet te vinden. Gelukkig zitten we nu zo ver in de lijst dat iedereen de nummers wel kent mag ik hopen.
Mocht alles er ineens vanaf zijn, dan redden we het nu ook wel zonder

Diamonds and Pearls vind ik heel mooi gezongen, maar het blijft te klef.

Joy in Repetition is een juweeltje en juist in de live uitvoeringen.
Kippenvel all over!

31. Free

Don't sleep, 'til sunrise, listen to the falling rain
Don't worry, 'bout tomorrow, don't worry 'bout your pain
Don't cry, unless you're happy, don't smile unless you're blue
Never let that lonely monster take control of you

Dit is één van mijn favoriete Prince ballads. Moonbeam Levels lijkt hier een beetje op. Prince vond dit waarschijnlijk beter werken op 1999, want Free haalde het album wel ten koste van Moonbeam Levels. Ik vind het moeilijk kiezen tussen deze twee nummers.
Ik hou van de emotionele manier van zingen op Free. Het geeft een ietwat zoet nummer toch iets rauws. Ook de tekst staat me aan.

Laten we hopen dat Moonbeam Levels ooit ook nog een officiële release krijgt. Hoe dan ook, het is dan wel een release na zijn overlijden. Prince koos voor Free, en zo zal het altijd blijven.

Benieuwd welk nummer jullie voorkeur heeft, of dat het net als bij mij niet uitmaakt.

lennon schreef:

Het was de opener op de 2e avond van NSJ, kon niet beter... wat een start van een show...

Inderdaad erg mooi, en weer totaal anders dan de net zo geweldige "It ain't over..." versie (en andere live versies met gitaargeweld).
Joy in repetition-NSJ
Helaas is dit niet de officiële registratie, die kon ik niet meer vinden.

Maar wat was is positief verrast dat de piano versie ook zo spannend bleef:
Één van zijn laatste dus..

No one seemed to care, an introverted this-is-it look on most of their faces.
Up on the mic repeating 2 words, over and over again
Was this woman he had never noticed before he lost himself in the
Articulated manner in which she said them.
These 2 words, a little bit behind the beat.
I mean just enough 2 turn u on.
4 everytime she said the words another one of his doubts were gone.

Joy in repetition is absoluut top 5 materiaal bij mij (iets onder The Ballad of Dorothy parker zoals ik eerder al vertelde).

Unreleased (alhoewel, vandaag iets minder unreleased)

Van het fijne Taja Sevelle album: If Eye Could Get Ur Attention in een 2015 versie, Niet helemaal unreleased, want via Tidal vrijgegeven.

Splash, ook wel een bescheiden release gehad via de NPG Music Club

Gast
geplaatst: vandaag om 09:11 uur

geplaatst: vandaag om 09:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.