menu

Mijn Updates +
Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990's time for vigil, een retrospectief

zoeken in:
Week 17 1990 part II (UK Top 100)

natuurlijk ook aandacht voor de overkant, Madonna staat voor de 3e week op 1 met Vogue, bijna 29 jaar geleden.

96-Grace Jones-Amado Mio
Absoluut geen "greatest hit" deze van Grace Jones, afkomstig van haar 1989 album Bulletproof heart.
Met een kakafonie aan instrumenten en een aarzelend theatraal begin wordt toegewerkt naar een erg filmisch "refrein" met militaire precisie. De vocalen zijn op het kolderieke af maar er hangt toch een zweem van artistiek verantwoord overheen. Maar onverbiddelijk blijft het bij deze ene week op 96.
Amado Mio - Grace Jones - YouTube

87-Something Happens-Hello hello hello hello hello (Petrol)
Something Happens kennen we van het hitje "Parachute" maar die hebben wel meer gedaan. Hello opent pittiger om dan lekker te "Hello-en" en vrolijk een no nonsense pakkend liedje klaar te spelen.
Het zal nog klimmen naar 82 maar verdwijnt dan door de uitgang na 2 weken.
Hello Hello Hello Hello Hello (Petrol) - YouTube

81-Stetsasonic-A.F.R.I.C.A.
Stetsasonic is ook meer bekend van 1 ander groot nummer, "Talkin' all that jazz dat voor hiphop heads in de opvoeding hoort.
Dan is A.F.R.I.C.A. heel anders rond een soort preek over Zuid-Afrika. Ik vermoed ook dat de chart entry de Norman Cook remix betreft, want het origineel klinkt erg Run DMC jaren 80.
Cook verwerkt ook stukjes van Free Nelson Mandela van The Specials in zijn remix.
Slechts 2 weken met een 81ste plaats als piek
Stetsasonic - A.F.R.I.C.A. (Norman Cook Remix) - YouTube

71-Michaela-Take good care of my heart
Ah dit is toch wel nostalgie voor mij. Michaela Strachan is een soort Engelse Nance "Lingo" Coolen.
Een huppelend meisje dat kinderprogramma's presenteerde in de 80's en het beruchte The Hitmen and Her, samen met Pete Waterman. Dat was een ontzettend fout programma waarin semi-live werd gepresenteerd vanuit een random discotheek waar mensen zichzelf aardig belachelijk konden maken op tv door hun zang/dans/drink kunsten te laten zien, vaak geholpen door de nodige alcohol.
Natuurlijk wilde zij ook een paar singletjes maken en dit pijnlijk slechte Take good care of my heart is er daar 1 van. dat dit niet oversloeg naar Nederland valt prima te begrijpen.
Het kruipt nog naar 66 en dan is het alweer voorbij
Michaela Strachen : Take Good Care Of My Heart (Video). - YouTube

61-Michael Bolton-How can we be lovers
Hier betreden we weer het huisvrouwenterrein. Ik moet zeggen dat ik niks mis vind aan de stem van Bolton. Het is alleen jammer dat zowel muzikaal als tekstueel de vrij platgetreden paden altijd worden gekozen, dit nummer is weer een typische cliche poprocker met gitaartje op de juiste plek. In ieder geval niet overplayed en het haalde gewoon de 10e plaats en verbleef 10 weken in de lijst
Michael Bolton - How Can We Be Lovers - YouTube

47-Adam and the Ants-Can't set rules about love
Weer een 80's ster die in de 90's ook verder wil. Adam Ant is op dit nummer wel zijn wilde "Prince Charming" haren kwijt en klinkt hier ook behoorlijk USA poprock. Geen wonder dat het dan nog een week op 47 blijft staan om dat geheel uit de lijst te donderen
Adam & The Ants - Can't Set Rules About Love - YouTube

44-BBG-Snappiness
Een lekker rustig danceplaatje op 44. BBG huurt zangeres Dina Taylor in voor dit Innocence-achtige nummer dat de piano melodie jat van Soul II Soul's Happiness.
Het is een leuk opwarmertje voor het begin van de avond en past prima in de tijdgeest van 1990-dance. Met een nette 28ste plek als hoogste in 5 weken tijd
BBG - Snappiness - YouTube

26-Phil Collins-Something happened on the way to heaven
Hier is al het nodige door zowel vigil en mij over gezegd maar wel even leuk om te vermelden dat Phil in Engeland deze week ook binnenkomt en tot 15 zal reiken in 7 weken tijd
Phil Collins - something happened on the way to heaven - YouTube

geplaatst:
Week 18 1990

Top 40

Snap plakt er met het anthem The Power nog een weekje op de eerste plaats aan vast. pureshores had het de vorige keer over de opstomende supersterren Madonna en UB40 en dat heeft zich deze week ook doorgezet. Madonna gaat met Vogue naar twee en UB40 naar de derde plek.

Zeven nieuwe binnenkomers deze week waaronder natuurlijk de alarmschijf van vorige week. Pureshores schreef daar het volgende over:
hier neemt men een beetje "risico" door de Italiaanse huisvrouwenheld Eros Ramazotti de alarmschijf te bieden. Er is veel vertrouwen in Se bastasse una canzone (niet Calzone ) dat volgens google translate zoiets betekent als "als een lied genoeg was".
Dat zal blijken want het nummer zal een 2e plaats bereiken in 12 weken tijd. Benieuwd hoe hoog het binnen gaat komen volgende week.

De 26ste plek is het antwoord op de laatste opmerking. Een zeer mooie binnenkomst van onze Eros. Deze overbekende hit zal het schoppen tot de 2de plek in de Top 40 met een totaal van 12 weken.

Onderin de Top 40 op 38 komen we good old Henk Wijngaard tegen. De trucker die in het begin van de 80's een paar flinke hits had. Eind jaren 80/begin jaren 90 kwam de oom van Shania Twain redelijk vanuit het niets weer hoog in de hitlijsten. Met Die Kleine Deur naar 't Paradijs lukte dat niet helemaal. Slechts drie weken met een 35ste stek als hoogste positie. Later in het mooie jaar 1990 zien we Henk weer terug met een single die wel vele potten brak.
henk wijngaard- die kleine deur naar het paradijs - YouTube

Een plekje hoger komen we Innocence tegen met Natural Thing. Ook drie weekjes in de lijst met een 32ste plek als beste resultaat. IK was het nummer eigenlijk vergeten maar als ik het hoor herken ik het wel weer. Souldance welke in deze jaren met grote regelmaat de hitlijsten in kwam. Voor de liefhebbers van Soul II Soul tot Des'Ree en alles er tussen in.
Innocence - Natural Thing (Official Music Video) - YouTube

Op 34 zien we onze Belgische vrienden van Clouseau de Top 40 binnen komen met het aanstekelijke Louise. Op dit punt in de carriere keek heel Belgie en Nederland uit naar waar de groep mee zou komen om hun net verworven status te vergroten. Anno nu kunnen we stellen dat ze dat vooral in de 90's tot de grotere hitparade acts uit de Benelux behoorden. Deze kwam tot 12 en 8 weken.
Kijk me aan....
Clouseau - Louise - YouTube

Op de 33ste plek is er plaats voor Primal Scream met Loaded. Voor de meeste Nederlanders de eerste kennismaking met deze groep. Het was de eerste single van het succesvolle album Screamadelica. Een nummer vol met samples die de indie dance naar een veel hoger niveau wist te trekken. Het lied bleef vijf weken in de lijst met een 27ste plek als hoogste positie. De muziek komen we later in het jaar nog wel een keer tegen verwacht ik.
Primal Scream - Loaded (HQ with Lyrics) - YouTube

De Volendamse band BZN wist ook in de periode nog hit na hit te scoren. In deze week 18 komen ze op een zeer mooie 28ste plek binnen met Help Me. Rustige coupletten met uiteraard een refrein waar je op mee kan deinen en welke makkelijk meezingbaar is. Tja het is toch knap hoe ze dat deden jaar na jaar. Deze single kwam tot de 14de positie met 6 weken in de lijst. Voor BZN begrippen nog niet eens zo'n goed resultaat.
BZN - Help Me - YouTube

VC VC!
De allerhoogste binnenkomer is met recht de klapperrrrr van de week. Dankzij de mega-populaire serie Tour of Duty scoren de Rolling Stones met Paint it Black weer een enorme hit. Dit nummer was zeg maar de theme song van deze Vietnam serie welke ik ook trouw volgde. Het nummer blijft 11 weken in de lijst en ik denk dat iedereen hier wel zal weten wat de hoogste positie zal worden.
The Rolling Stones - Paint It Black - Vietnam War Music Video - YouTube

geplaatst:
Louise...vind het tegenwoordig nog steeds top 3 materiaal van Clouseau. Blijft een lekker nummer.

En Tour of Duty....wat een geweldige serie was dat toch.

geplaatst:
Poeha schreef:

En Tour of Duty....wat een geweldige serie was dat toch.

Zeker, wel ben ik bang als ik het nu ga terug kijken het tegen gaat vallen.

geplaatst:
vigil schreef:
Week 18 1990

Een plekje hoger komen we Innocence tegen met Natural Thing. Ook drie weekjes in de lijst met een 32ste plek als beste resultaat. IK was het nummer eigenlijk vergeten maar als ik het hoor herken ik het wel weer. Souldance welke in deze jaren met grote regelmaat de hitlijsten in kwam. Voor de liefhebbers van Soul II Soul tot Des'Ree en alles er tussen in.
Innocence - Natural Thing (Official Music Video) - YouTube

Ondanks de druk van tijd is het beter behouden gebleven dan de Technotronic en Snap hits.
De 10 minuten album versie met Pink Floyd jatterij is nog steeds subliem

geplaatst:
pureshores schreef:
(quote)

Ondanks de druk van tijd is het beter behouden gebleven dan de Technotronic en Snap hits.

Is ook niet helemaal met elkaar te vergelijken toch? Eurohouse is toch een ander dingetje. Overigens vind ik The Power en Rhythm nog wel als een paal boven water staan.

geplaatst:
nee klopt. The power vind ik trouwens ook ver afwijken van Eurodance, dat komt pas vanaf Rhythm bij Snap. The power combineert nog van alles wat, zoals velen in 1990

geplaatst:
Week 18 1990

Tipparade

De wijze heren schieten weer flink raak met hun Alarmschijf van deze week. Er is gekozen voor Vaya Con Dios met What's a Woman van hun tweede album Night Owl. Het nummer zal een enorme hit worden maar daar vast meer over in de volgende editie. Wat ik van het nummer vind doet nu even niet ter zaken anders gaat het helaas een erg negatief stukje worden
Vaya con dios - What's a woman - YouTube

Naast de Alarmschijf komen er maar liefst negen nieuwe liedjes binnen! Een groot gedeelte behaald ook nog eens keurig de Top 40 dus die krijgen de komende periode hun aandacht nog.

Op 27 zien we Basia verschijnen met de rijmende titel Cruising For Bruising. Basia die voluit Basia Trzetrzelewska heet (dat moest ik wel even opzoeken hoor) is van Poolse afkomst en is vooral bekend van haar zangpartijen bij de zonnige pop van Matt Bianco maar ze heeft ook een hele rij albums onder haar eigen naam. Een hit kon ze met deze single helaas niet scoren. Na vijf weken in de Tip verdween ze.
Basia - Cruising For Bruising (Official Music Video) - YouTube

Een plekje hoger komen we Maastrichtse Benny tegen. Benny Neyman wist met behoorlijke regelmaat de Top 40 te behalen maar met Ergens Steekt Nergens lukte dat helaas niet. Na vier weekjes moest Benny het veld ruimen.
Benny Neyman - Ergens Steekt Nergens - YouTube

De nummer 25 is voor Kim Wilde, de popster uit de 80's probeerde van alles in de 90's maar het meeste sloeg niet heel erg aan op een enkele hit, veelal cover, na. Met It's Here lukte het in ieder geval niet. Op zich een mooi popliedje maar misschien niet wat het grote publiek van Kimmie verwachte. Na vijf weken ronddrijven was het afgelopen wat deze single betreft.
Kim Wilde - It's Here - YouTube

geplaatst:
It's Here duidelijk voortbordurend op het Close album uit 1988. Ik vind dit nog steeds een puik nummer.
En...damn wat zag ze er toen lekker uit, maar dat terzijde.

geplaatst:
Oei dan hou ik mij ook stil over Vaya Con Dios

geplaatst:
Deze hadden jullie nog van mij tegoed.

Week 18 (05-05) 1990

Madonna blijft gewoon nog een weekje op de eerste plek staan met haar hippe Vogue klanken.

Qua nieuwe binnenkomers is het deze week een behoorlijke dolle boel in Engeland. Maar liefst 20 (!) nieuwe binnenkomers komen de Top 100 binnen. Hieronder een selectie.

Op 91 komen we Tell Me Something van Indecent Obsession tegen. Het was de tweede single ooit van deze Australische band welke vooral bekend is van Kiss Me wat ook in Nederland een hitje was. Tell Me Something was behalve in het thuisland niet echt een groot succes. Het nummer bleef drie weken in de lijst met de 91ste plek als hoogste positie. Het is wat zwaar aangezette tijdsgebonden pop maar niet heel slecht.
Indecent Obsession - Tell Me Something (HQ) - YouTube

Op 76 de punkrock van The Cramps met hun niet echt charmante single All Women are Bad. De Amerikaanse punkband kwam vanuit de Amerikaanse punkscene eind jaren '70 omhoog. Het nummer bleef twee weken in de lijst en kwam niet hoger dan 76
The Cramps - All Women Are Bad - YouTube

Op 69 komen wij good old Chris Rea tegen. Chris had een aantal flinke hits maar wist in Engeland eigenlijk wel met elke single de hitparade te behalen. De fraaie single Texas was de vierde single van het zeer succesvolle Road to Hell album. Het nummer bleef ook slechts twee weekjes in de charts.
Chris Rea "Texas" - YouTube

De nummer 58 zien we The Farm binnenkomen met de single Stepping Stone. Deze single kwam begin 1990 uit vlak voor de grote doorbraak. De volgende twee singles waren Grooy Train en All Together Now en dat waren dikke Top 10 hits in Engeland (en de tweede in heel Europa). Deze fijne indie dance plaat bleef vier weken in de lijst en kwam niet hoger dan 58.
The Farm - Stepping Stone (1990) - YouTube

Op 48 komen we in de vorm van Sam Brown een oude bekende tegen. Sam was een paar jaar daarvoor ineens een ster geworden dankzij Stop. Deze single van haar album April Moon heeft ook weer haar kenmerkende stemgeluid prominent in de mix staan, het nummer zou het redelijk doen in de charts. Het bleef acht weken in de lijst en zou nog doorstijgen naar een keurige 23ste plek.
Sam Brown - Kissing Gate - YouTube

Dan schieten we een stuk omhoog naar de nummer 12 en zien we daar Morrissey binnen knallen met November Spawned A Monster. Een nummer waar oud The Smiths collega Andy Rourke ook op mee doet. Het nummer schijnt een van zijn favoriete solo-nummers te zijn. De hoge binnenkomst was voor Moz helaas ook gelijk de hoogste positie. Het nummer bleef vier weken in de lijst.
Morrissey - November Spawned A Monster - YouTube

De hoogste nieuwe binnenkomer in Engeland is deze week voor Soul II Soul met A Dreams A Dream. Deze hit schiet gelijk naar de 8ste plek maar aangezien deze ook in Nederland het goed gaat doen krijgt deze nog wel aandacht.

geplaatst:
Die van The Farm klinkt echt lekker. Maar Groovy train met zn pingeldeuntje blijft favoriet.

A dream's a dream

geplaatst:
Week 19 12 mei 1990 Part 1

Zes nieuwe noteringen in de top 40 van week 19 1990.

Een nieuwe nummer 1 neemt de fakkel over van Snap, niet Madonna maar UB40 met Kingston town is nu de lijstaanvoerder
UB40 - Kingston Town - YouTube

Op 37 de USA boyband New Kids On The Block die tot nu toe op nog vrij bescheiden schaal scoort qua singles.
Met Hangin tough wordt opnieuw een generatie bakvissen toegevoegd aan de fanschare met een zweterige clip en stoer aandoende lyrics. Het nummer lijkt wat weg te hebben van I love rock n roll hoor ik nu het beluister. Toch slechts 3 weken met 34 als hoogste positie.
New Kids On The Block - Hangin' Tough (from Hangin' Tough Live) - YouTube

Op 36 de Alarmschijf van vorige week waar vigil al dit over meldde:
De wijze heren schieten weer flink raak met hun Alarmschijf van deze week. Er is gekozen voor Vaya Con Dios met What's a Woman van hun tweede album Night Owl. Het nummer zal een enorme hit worden maar daar vast meer over in de volgende editie. Wat ik van het nummer vind doet nu even niet ter zaken anders gaat het helaas een erg negatief stukje worden
Het nummer zal 15 weken in de top 40 prijken met de nummer 1 als hoofdprijs. Om met vigil (vermoedelijk) in lijn te blijven, heb nooit iets in dit nummer gehoord om die nummer 1 te begrijpen en anno 2019 hoor ik er nog niets in. Het valt mij in de categorie Sam Brown-Stop, maar ik zal ook verder niet uitwijden
Vaya Con Dios - Whats A Woman - YouTube

Liever praat ik over nummer 33, waar het de 4e keer is dat Soul II Soul de top 40 aandoet.
Met A dream's a dream gaan we een andere kant op dan de eerdere singles, de back to life beats zijn terug in de keukenla gelegd en qua tempo zitten we zowat gelijk aan de tropical sound van de laatste jaren. Opnieuw wordt een onbekende zangeres naar voren geschoven, ditmaal de opvallende Victoria Wilson-James en met dramatisch aandoende hoge stemmen is dit een vrij apart nummer, aan het eind doen we nog even wat Rose Royce. Een 10e plaats en 8 weken
Soul II Soul - Dreams a Dream - YouTube

1990 had natuurlijk het WK in Italië in de zomer en een leger platen werd op de argeloze luisteraar afgevuurd. Ook Ron Brandsteder graait mee en trekt de Havenzangers en het Nederlands Elftal mee voor Hand in Hand achter Oranje. Het nummer klinkt nogal banaal en op het hoesje de piepjonge Danny Blind en Ronald Koeman, zouden die nog weleens terugdenken aan dit hoogtepunt in hun loopbaan? Het platenkopende publiek liet dit nog tot een 13e plaats komen (ongeluk afgeroepen alvast over het resultaat?) met 7 weken top 40
Feest met Oranje! - YouTube

Op nummer 28 de Amerikaande poedelrockers van Heart. Ik zal mijn persoonlijke mening maar wat in toom houden maar deze rockballad over een zwetende nacht en de lange termijn gevolgen daarvan haalden wel een nette nummer 5 in 10 weken. Heart was nog very done in 1990
Heart - All I Wanna Do Is Make Love To You - YouTube

En de hoogste nieuwe is voor de Chicago hiphouser Mr. Lee die zijn tweede single hit te pakken heeft, na Get busy is het nu tijd voor Pump that body.
Spierballenhiphouse die nu wel gedateerd aandoet maar wel een brok energie geeft voor de sportschool of andere lichaamsbeweging. Ik vind hem wel leuker dan Get busy.
7 weken en ook plek 7 als hoogste
Mr. Lee - Pump That Body bY BADBAOY - YouTube

geplaatst:
Week 19 12 mei 1990 Part 2-1

Tipparade

Alarmschijf:
Deze week is de Alarmschijf voor het Amerikaanse damesgroepje Wilson Phillips.
Hold on is brave meidenpop van de categorie chin up met cafe wijsheden. Chynna, de blonde en de zusjes Carnie en Wendy, de rooien hebben allemaal nostalgisch popbloed in de aderen, Chynna is de dochter van John en Michelle Phillips van The Mamas and the Papas,
Carnie en Wendy Wilson hebben Surfin' Brian Wilson als vader, die van The Beach Boys.
Hold on zal ook hun grootste hit blijken ,maar daar zal vigil volgende keer vast meer over vertellen.
Wilson Phillips - Hold On - YouTube

Op 30 vinden we de Mumu favorieten The House Of Love.
The Beatles and The Stones is een soort vriendschapsrelaas aan deze twee bands als trouwe vriend in de tienerjaren.
Het was de vierde single van het tweede album The House of Love, en zo heette het debuutalbum ook, doe es gek!!
Het etiket Remix is eraan geplakt, verwacht geen acid house club mix, de single versie schijnt dermate anders dan de album versie te zijn.
De single hangt 5 weken in de Tipparade.
The House Of Love - Beatles & The Stones (Remix) - YouTube

Op 29 de Canadese band The Grapes of Wrath met het mooie breekbare All the things I wasn't.
Het is de eerste single van het derde album Now and again en de single was al in juli 1989 een hit in thuisland Canada. Nederland was er dus laat bij.
Hier liep het minder storm en moet het met 4 weken tipparade worden afgedaan.
The Grapes Of Wrath - All The Things I Wasn't - YouTube

Noot van de redactie:
De tipparade is lang deze keer en ik was al 90% klaar, toen de laptop besloot uit te gaan en alles weg was . Het bovenste heb ik net snel weer opgepakt, maar door deze labiele actie kan ik het nu niet opbrengen weer de overige 5 besprekingen gauw af te knallen, dus die volgen later deze week.
(uit de categorie: op het werk erachter komen dat je je brood vergeten bent, dat je een uur gereden hebt en de thuissleutel in het slot hebt gelaten, aankomen bij voetbal en dan merken dat je shirtjes thuis in de wasmand nog liggen)

geplaatst:
Bizar dat die House of Love toen geen hit werd, wat vond ik toen dat nummer goed zeg

geplaatst:

Tipparade

en verder

Op 28 Propaganda met Heaven give me words.
De Duitse band Propaganda kennen we uit de jaren 80 van de bombastische singles Duel en P-machinery. Zij verlieten het ZTT label waar ook Frankie Goes To Hollywood bij zat, eind jaren 80 na onenigheid en kwamen in 1990 zonder bombast en zonder zowat de originele bezetting weer met de koppen bij elkaar. Nieuwe zangeres Betsi Miller zingt op het synthipop nummer Heaven give me words dat vigil vast kan waarderen. Het bleef 6 weken in de tipparade hangen en kon geen aansluiting vinden bij de succesnummers eerder genoemd helaas
Propaganda - Heaven give me words - YouTube

Op 27 een alternatief voor mensen die Bon Jovi en andere poedelrockbands uit de USA even beu zijn en een band met zachte G willen in dezelfde stijl. Zinatra is een soort Lidl-Bon Jovi uit Nederland met pompeuze synthpop rock die lekker gladgestreken is. Dit There she was is een soort blender nummer van Aerosmith/Extreme en Queen in de mix met aanstekelijk refrein en klinkt eigenlijk behoorlijk vrolijk.
Zinatra was hier al bezig met releases van het tweede album en bleek tevens de springplank voor Robby Valentine, die de keyboards deed voor Zinatra. In de Tipparade bleef het 5 weken bungelen.
Zinatra - There She Was - YouTube

Dan naar 26 met iets heel anders, een carriere met al minimaal 10 albums op zijn naam tot 1989, maar deze Graham Parker en zijn nummer Soul time waren mij beide totaal onbekend, de beste man is al sinds 1976 bezig. Samen met zijn gitaar klinkt hier een reggae pop nummer met blue eyed soul dat ook 5 weken in de Tipparade verbleef, vol met toeters en blazers naar het einde toe. Denk dat Poeha dit wel kent
Graham Parker - Soul Time (Vinyl Single) - YouTube

De nummer 25 ken ik dan weer wel. Voor mensen die redelijk bewust zijn van de late jaren 80, herinnert u zich Super Channel nog. Een soort hippe Brits georienteerde commerciele zender die een groot deel van de avond en nacht non stop clips uitzond in het programma The Mix. Deze Michael Penn deed mij daar aan denken want het clipje van This & that heb ik daar erg vaak gezien. De zanger leek een grote belofte naar de jaren 90 toe maar haalde toch niet de topsuccessen van andere zingende gitaristen. This & that is ontzettend aanstekelijk en een onschuldig poprock nummer dat ook 4 weken naar de wanden van de Tipparade mocht kijken
Michael Penn - This & That 1990 - YouTube

Onze vigil zal weinig te doen krijgen met de uitloop van week 19 want ook de nummer 24 zal niet de oversteek naar de top 40 maken.
Lisa Stansfield scoorde een dikke nummer 1 hit met All around the world en een bescheidener hitje met Live together. Haar clubgerichter early house popnummers slaan een stuk minder aan of de meeste mensen hadden het album al. Dit catchy What did i do to you was de laatste single van het album Affection waarna we Lisa pas in het najaar van 1991 zien opduiken.
Ook 4 weken Tipparade
What Did I Do To You? (7" Version - Remastered) - YouTube

geplaatst:
pureshores schreef:

Tipparade

en verder

Op 28 Propaganda met Heaven give me words.
De Duitse band Propaganda kennen we uit de jaren 80 van de bombastische singles Duel en P-machinery. Zij verlieten het ZTT label waar ook Frankie Goes To Hollywood bij zat, eind jaren 80 na onenigheid en kwamen in 1990 zonder bombast en zonder zowat de originele bezetting weer met de koppen bij elkaar. Nieuwe zangeres Betsi Miller zingt op het synthipop nummer Heaven give me words dat vigil vast kan waarderen.
Propaganda - Heaven give me words - YouTube

Zeker, als leek zou je het enkel zo geloven als ze zeiden dat deze single van Kim Wilde of Bananarama was geweest. Grote kans dat het dan wel een hit was geweest, enorm catchy.

geplaatst:
Dan nog even over Michael Penn, dit is de broer van Sean en hij maakt vooral Americana achtige muziek en dat doet hij zelfs heel goed. Deze ietwat goedkope poprock single met hippe 90's clip is niet zijn stijl. Gelukkig werd het geen hit

geplaatst:
Pardon? Een geweldig nummer juist, evenals No Myth. Twee puike singles.

geplaatst:
No Myth is dat ook zeker!

Deze vind ik niet veel, heb er verder geen hekel aan hoor, maar ik heb er niks mee.

Dit is meer mijn ding:
Michael Penn - Bunker Hill - YouTube

geplaatst:
vigil schreef:
Dan nog even over Michael Penn, dit is de broer van Sean en hij maakt vooral Americana achtige muziek en dat doet hij zelfs heel goed.

Dat en hij is getrouwd met Aimee Mann

Ovrigens vind ik No Myth ook stukken beter maar dit nummer ook niet verkeerd.

geplaatst:
pureshores schreef:
deze Graham Parker en zijn nummer Soul time .... Denk dat Poeha dit wel kent
Graham Parker - Soul Time (Vinyl Single) - YouTube
Helaas, ik moet je in deze teleurstellen. Vaag zegt de melodie me wel iets, maar dat is het dan ook.

geplaatst:
vigil schreef:
Dan nog even over Michael Penn, dit is de broer van Sean en hij maakt vooral Americana achtige muziek en dat doet hij zelfs heel goed. Deze ietwat goedkope poprock single met hippe 90's clip is niet zijn stijl. Gelukkig werd het geen hit

Oei zeker overheen gelezen, toch wel een fact weer. De familie Penn in entertainment land. De clip met verhuislocatie is inderdaad erg 90's

geplaatst:
Week 19 12 mei 1990 UK chart

Na een paar weken zijn we nu dan uitgevogued en krijgen we met Adamski en Seal's Killer een nieuwe nummer 1 in het Verenigd Koninkrijk, dat nummer zal zeker nog aandacht gaan vergaren.

Op 99 vinden we de Noord-Ierse indie rockers That Petrol Emotion.
Sensitize is afkomstig van album vier, Chemicrazy. De groep is dan al over de helft van zijn carriere en dit nummer draagt daar niet veel aan bij, 2 weken op nummer 99.
That Petrol Emotion - Sensitize (Promo) - YouTube

Op 85 een nummer dat de hele essentie van Turn up the bass uitstraalt, early house met typische acid invloeden en een makkelijk te onthouden drentelend baslijntje. In deze video versie is een vrouwelijke rapper aan het geheel toegevoegd, deze versie kende ik niet. Drie weken met 85 gelijk als hoogste plaats
Dr. Baker - Kaos (Official Music Video) - YouTube

Dan op 83 vinden we trendwatcher Malcolm McLaren. Deep in vogue was als B-kant van Waltz darling in 1989 al bekend, maar het nummer had ook zijn eigen release. Ik vermoed dat deze entry mede komt door het succes van ons aller Madonna, terwijl McLaren haar uiteraard voor was met het Vogue gebeuren. Een exotisch aandoend deephouse nummer met decadent sfeertje. Twee weken op 83
Malcolm McLaren - Deep In Vogue (Original Music Video) - YouTube

Suzanne Vega zal in 1990 een kneiter van een hit scoren dankzij wat slimme producers.
Zelf doet ze op nummer 77 haar Book of dreams open dat tot 66 zal reiken in 3 weken.
Het is afkomstig van haar derde album "Days of open hand" en een traditioneel poprock nummer met haar kenmerkende stem, ik hoor Luka er nog een beetje in.
Suzanne Vega - Book Of Dreams - YouTube

Door naar 73 waar we de dance act van William Orbit aantreffen. Bassomatic was een project waar Orbit met zangeres Sharon Musgrave en een aantal rappers een album aan op hing, Set the controls for the heart of the bass. Een kruisbestuiving van acid house, hiphop en de typische Orbit universe blieps en soundscapes. In the realm of the senses zit vol samples en kakafonie maar dat brengt het slechts tot nummer 66 in drie weken
Bassomatic - in The Realm Of The Senses - YouTube

Op 55 vinden we de klanken van Cabaret Voltaire, een act uit Sheffield die langzaam ook opschuift naar de housier side of things. Keep on klinkt een beetje als The sun rising van The Beloved en heeft een lekkere balearic feel. Het mag nog een weekje op 55 hangen en vertrekt dan geheel
Cabaret Voltaire - Keep On - YouTube

Op 33 de Mumu favo's James. How was it for you is wat pittiger en afkomstig van derde album "Gold mother". De boys moeten nog even door maar hun bekendste nummer nadert al snel.
Deze gaat nog naar 32 maar na 3 weken is het bekeken
James - How Was It For You? - YouTube

In de Uk zien we op 29 ook Lisa Stansfield met What did I to to you? In Nederland slechts tip, maar hier haalt het met gemak de lijst, zal nog tot 25 komen in 4 weken tijd
Lisa Stansfield - What Did I Do to You? (Official Video) - YouTube

Tenslotte meld ik twee binnenkomers in de top 10 die vast nog besproken gaan worden:

Op 8 New Kids On The Block met Cover girl, zal nog tot 4 komen in 8 weken
New Kids On The Block - Cover Girl - YouTube

en op 5 Kylie Minogue met Better the devil you know, wat uiteindelijk tot 2 zal reiken in 10 weken chartverblijf
Kylie Minogue - Better The Devil You Know - Official Video - YouTube

geplaatst:
Dr. Baker - Kaos. Dat waren nog eens fijne (Turn up the Bass) tijden. Ook nu nog een fijne track.

En die van Kylie blijft ook geweldig.

geplaatst:
Week 20 1990 Top 40

UB40's Kingston Town mag nog een weekje op de zeer eervolle eerste plaats vertoeven.

Deze week zeven nieuwe binnenkomers in de Top 40 waaronder uiteraard de Alarmschijf van vorige week en dat was Wilson Phillips, die zei mijn kompaan pureshores er over:

Deze week is de Alarmschijf voor het Amerikaanse damesgroepje Wilson Phillips.
Hold on is brave meidenpop van de categorie chin up met cafe wijsheden. Chynna, de blonde en de zusjes Carnie en Wendy, de rooien hebben allemaal nostalgisch popbloed in de aderen, Chynna is de dochter van John en Michelle Phillips van The Mamas and the Papas,
Carnie en Wendy Wilson hebben Surfin' Brian Wilson als vader, die van The Beach Boys.
Hold on zal ook hun grootste hit blijken

De single komt op een bescheiden 35ste plaats binnen en blijft acht weken in de lijst. Slechts een 15de plek is het hoogst haalbare voor deze toch erg bekende single.

Verder zien wij in deze mooie week de volgende platen binnenkomen.

Op 39 zien we Maywood ineens tevoorschijn komen. Iedereen kent ze natuurlijk van Rio en Late at Night maar dat was toch al weer een heel tijdje geleden. Met dit Nederlandstalige lied deden ze mee aan het songfestival waarin ze 15de werden (van de 22). De Top 40 werd ook niet bepaald veroverd. Drie weken in de lijst met een 36ste spot als hoogste positie.
Maywood - Ik wil alles met je delen - YouTube

Op 36 zien de Australische hunk Jason Donovan met het ietwat vergeten liedje Hang On To Your Love. Zijn grote hits aan het eind van de jaren 80 zal iedereen nog wel kennen en deze sluit eigenlijk naadloos aan bij Too Many Broken Hearts maar tijden veranderde langzaam en zo kwam Jason niet verder nummer 33 en mocht vijf weken in de lijst blijven.
Jason Donovan - Hang On To Your Love - YouTube

Op 32 zien we rapper Tony Scott ( Peter van den Bosch) de Top 40 enteren met een van zijn hiphouse hits. Een hoog Turn up the Bass gehalte en stiekem nog steeds een lekker nummer (zoals zo veel van hits) om te horen. Hij bleef met dit nummer vijf weken in de lijst maar wist wel door te stoten naar nummer 22. Zoals misschien bekend heeft hij al een tijdje MS en ik hoop dat het naar omstandigheden goed met hem gaat.
Yeah, Wooh, Yeah, Wooh...
Tony Scott - Gangsterboogie - YouTube

Op 31 komen de toen al oude rockers Rolling Stones binnen met hun op dat moment nieuwste single Almost Hear You Sigh waarmee de band tracht aan te haken bij de 90's. Dit lukt redelijk met zeven weken en een keurige 13de plek als piekpositie. Niet de posities die ze vroeger behaalde maar zeker niet verkeerd. Op dit moment staat de re-isseu single Paint it Black ook nog erg hoog in de lijst. Nog best een aardig nummer eigenlijk.
The Rolling Stones - Almost Hear You Sigh - YouTube

Een plekje hoger vinden we model, acteur, mooiboy, muze van Madonna en ook nog zanger Nick Kamen met zijn wereldhit I Promised Myself. Een zeer aanstekelijk en ook gewoon goed nummer. Zou ik dit een persoonlijke GP mogen noemen of zit het daarvoor gewoon te goed voor in elkaar? In ieder geval doet Nick goede zaken met deze hit want het blijft 13 weken lang in de lijst met zes als de hoogste plek.
Nick Kamen - I Promised Myself Full HD - YouTube

Een verrassende hoge binnenkomer is zwaargewicht Luciano Pavarotti met Caruso. Zo vaak kwam er geen opera nummer de Top 40 binnen en zeker niet anno 1990. Het werd zelfs een groot succes met 11 weken aanwezig en de 7de plek als toppositie. Ik denk dat de gemiddelde leeftijd van deze singlekopers iets hoger lag dan het gemiddelde.
Pavarotti - Caruso (english subtitles) - YouTube

geplaatst:
vigil schreef:
Zoals misschien bekend heeft hij al een tijdje MS en ik hoop dat het naar omstandigheden goed met hem gaat.
Yeah, Wooh, Yeah, Wooh...
Tony Scott - Gangsterboogie - YouTube
The Rolling Stones - Almost Hear You Sigh - YouTube
Nick Kamen - I Promised Myself Full HD - YouTube

Ai, dat wist ik niet dat Peter MS had. Damn, slopende kloteziekte.
Verder drie erg sterke tracks. Tony Scott heeft er zo toch aardig wat op zijn conto geschreven. Die van Nick Kamen is ook erg goed. Niks GP
En die van de Stones is toch wel een van hun beste van de afgelopen 35 jaar. Samen met Out Of Tears (1994), Anybody Seen My Baby (1997) en Streets Of Love (2005).

geplaatst:
Nick Kamen steekt hier toch mijlenver boven Jason Donovan uit, die laatste kun je niet eens een GP noemen, inhoudsloze troep die puur op looks/profiteren van korte houdbaarheid platen heeft mogen opnemen, daar steken ook de andere SAW acts Grammy waardig bij af

geplaatst:
Nou nou rustig maar, wat heeft die lieve Jason jouw nou toch weer aangedaan

geplaatst:
Hij heeft Jason ooit een brief gestuurd "sealed with a kiss", maar nooit iets terug mogen ontvangen

Gast
geplaatst: vandaag om 20:31 uur

geplaatst: vandaag om 20:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.