MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Our Beautiful Dark Twisted Kanye West Top 100 (2003-2016) door ArthurDZ en Johnny Marr (Ralph. take-over)

zoeken in:
bennerd schreef:
Hood Billionaire is wel nogal een dieptepunt..

Laten we wel wezen, op elk album is er minstens wel één dikke topper te vinden, zo ook op Hood Billionaire: Trap Luv

29. Spaceship (Johnny Marr: 7, ArthurDZ: 69)

Hier komt alles samen, twee van mijn favoriete artiesten allertijden verenigd met elkaar: Marvin Gaye en Kanye West. Vandaar een overtuigende top 10 plek voor mij, echt één van z'n allerallerbeste songs in mijn oren. "Distant Lover" wordt hier natuurlijk gesampled, het huzarenstukje van z'n tweede meesterwerk op rij, Let's Get It On uit 1973. John Legend -alhoewel niet eens tot aan z'n enkels reikend- croont een stukje mee als een moderne versie van Gaye.

West bekritiseert hier de werkende wereld, waarschijnlijk omdat hij zijn 9-to-5 baantje zo verschrikkelijk saai vindt en hij wenst dat hij een ruimteschip had om weg te vliegen uit de dagelijkse sleur. Wie voelt hem niet? Iedereen heeft soms wel zo'n gedachtes, toch?

Ook gastrappers DLC en Consequence leveren erg goed werk, ze passen perfect binnen het soulvolle plaatje. Spaceship zou normaal de zesde single zijn geworden van The College Dropout, er was zelfs een videoclip gemaakt zou GLC hebben gezegd in een interview, maar om onduidelijke redenen is dit er nooit van gekomen. Waarschijnlijk wilde het label al beginnen met het promoten van West's volgende meesterwerkje: Late Registration.

Op 3 juni 2009 heeft Kanye de videoclip alsnog vrijgegeven op zijn blog, blijkbaar in een erg ingekorte versie:

Spaceship, topnummer

28. No More Parties In L.A. (ArthurDZ: 16, Johnny Marr: 56)

Toen dit nummer werd uitgebracht in januari 2016 wist ik dat het helemaal goed zou komen met het dan-aanstaande The Life Of Pablo. Om te beginnen is de beat belachelijk sterk, door niemand minder dan de legendarische producer Madlib aan Kanye overhandigd voor MBDTF, maar pas gebruikt voor dit nummer. Voor de geïnteresseerden: het gesamplede nummer heet Suzie Thundertussy van Junie Morrison, waar Kanye een paar elementen van Johnny Guitars Give Me My Love heeft toegevoegd. Ijzersterke basis! Ook Mighty Healthy van Ghostface Killah wordt gesampled, voor de tweede keer al (na New God Flow van een paar jaar eerder, hier op nummer 73)

Met een goede beat alleen kan je al ver komen, maar daar nam Kanye als vanouds geen genoegen mee, en dus belde hij mede-hiphopheerser Kendrick Lamar op voor een feature. En dit pakt echt heerlijk uit: Kung Fu Kenny levert een memorabele bijdrage, zonder het nummer te veel naar zich toe te trekken of de indruk te geven niet op zijn plaats te zijn hier (maar dat laatste heb je natuurlijk nooit op een Kanye West-song, dat eerste eigenlijk ook niet). In de plaats daarvan dropt hij een paar memorabele lines, waarvan mijn favoriet "Uhm, well cutie, I like your bougie booty/Come Erykah Badu me” is.

Het leuke aan No More Parties In LA is dus dat Kanye erin slaagt niet volledig gekilld te worden door Kendrick (technisch by far de betere rapper) op zijn eigen track. Integendeel, volgens mij is dit zijn beste verse op het hele Life Of Pablo-album. Zo’n line als “I be worried 'bout my daughter, I be worried 'bout Kim/But Saint, my baby 'Ye, I ain't worried 'bout him” spit hij toch echt heerlijk op deze. Hij lijkt ook maar door en door te gaan, tot opeens Larry Graham het overneemt (een sample uit zijn song Stand Up And Shout About Love) en het nummer kort daarna ten einde komt. Een regelrechte topper!

Kos
Misschien wel de beste Kanye track ooit ^

Eens, zeker een van zijn beste nummers. Leuk topic trouwens! Er zijn wel al wat persoonlijke favorieten voorbij gekomen (Family Business, Say You Will, Drive Slow), dus ben benieuwd wat wel de absolute top bij jullie gehaald heeft.

Ah, deze staat ook hoog bij mij. Geweldige track

27. Gold Digger (Johnny Marr: 33, ArthurDZ: 38)

If you fucking with this girl then you better be paid
You know why?
It take too much to touch her
From what I heard she got a baby by Busta
My best friend says she use to fuck with Usher
I don't care what none of y'all say I still love her

Eén van Kanye's allergrootste hits vinden we terug op 27. Ray Charles' "I Got a Woman" wordt hier prominent gesamplet en Jamie Foxx draagt ook bij als zijnde een soort van reïncarnatie van Charles, een rol die hij trouwens uitmuntend vertolkt.

In die tijd (2005) brak Gold Digger het record van snelstverkopende digitale single ooit, met meer dan 80.000 (!) downloads in één week tijd. Het stond ook een heel lange tijd op nummer 1 in de Billboard Hot 100 charts, enkel "We Belong Together" van Mariah Carey deed het dat jaar beter, vandaar ook dat Gold Digger misschien wel als z'n bekendste nummer gezien kan worden.

Op de Grammy Awards in 2006 won Gold Digger "Best Rap Solo Performance", iets waar Kanye behoorlijk onrustig in z'n broekje van werd uiteraard. De videoclip werd geregisseerd door Hype Williams, die ook de schitterende clip van "Diamonds from Sierra Leone" onder handen had genomen.

Tekstueel gaat het nummer uiteraard over van die wijven die enkel bij hun vent blijven voor z'n centen, iedereen kent wel een paar van die hoezzz jeweettoch De derde verse zorgt dan toch weer voor een plottwist. Die illustreert namelijk een ooit straatarme, zwarte man die opeens een fortuin verdient (of erft) en zijn loyale zwarte vriendin verlaat voor een blanke meid .

But why y'all washing watch him
He gone make it into a Benz out of that Datsun
He got that ambition, baby, look in his eyes
This week he mopping floors, next week it's the fries
So, stick by his side
I know this dude's balling but yeah that's nice
And they gone keep calling and trying
But you stay right girl
And when you get on he leave your ass for a white girl

Een van zijn grootste hits inderdaad, maar heb er zelf nooit heel veel mee gehad. Aardig in elkaar gedraaid, maar zou bij mij de top 100 niet eens halen vermoed ik.

Bij nader inzien heb ik 'm ook iets te hoog gezet, moet ik toegeven.

Ward schreef:
Een van zijn grootste hits inderdaad, maar heb er zelf nooit heel veel mee gehad. Aardig in elkaar gedraaid, maar zou bij mij de top 100 niet eens halen vermoed ik.

Same.

26. Devil in a New Dress (Johnny Marr: 13, ArthurDZ: 49)

“I hit the Jamaican spot, at the bar, take a seat
I ordered the jerk, she said you are what you eat.”

“We love Jesus but you done learned a lot from Satan
We ain't married but tonight I need some consummation.”

Wat een geweldige lines!! Tja, wat kun je nog meer zeggen over één van je favoriete nummers van zowat het beste album ooit? De song heeft alvast in mijn ogen één van de mooiste producties ooit, een sample van Smokey Robinson’s “Will You Still Love Me Tomorrow” (dat heerlijk fijne piepstemmetje!). Zoveel lagen, zoveel diepgang, alleen jammer dat Kanye zelf de song niet heeft geproduceerd, maar wel de verder vrij onbekende Bink! (een producer uit de Roc-a-Fella stal, heeft een paar nummers op Jigga’s The Blueprint gedaan). Het is verder het enige nummer op MBDTF die niet door Kanye zelf is geproduceerd.

Het nummer handelt thematisch over heel diverse aspecten zoals geilheid en passie, verslaving en hartzeer, en put het inspiratie uit liefde en religie. West rapt in een Nas-stijl over de vrouwen die hem gekwetst hebben in het verleden en zijn moeilijke relatie met het religieuze. Hij is erg sarcastisch en cynisch en zijn teksten zitten vol met metaforen.

Voeg daar nog een geweldige gitaarsolo aan toe en één van de beste guestverses ooit, namelijk die van Rick Ross (wat mij betreft meteen het absolute hoogtepunt uit Rozay’s carrière) en je hebt eigenlijk één van de beste nummers ooit gemaakt. Petje af voor Kanye om het beste in Ricky Rozay naar boven te brengen. Zeker en vast de beste verse die hij ooit gespit heeft. Check dit:

When it come to tools fool I'm a Pep Boy
When it came to dope I was quick to export
Never tired of ballin' so it's on to the next sport
New Mercedes sedan, the Lex sport
So many cars DMV thought it was mail fraud
Different traps, I was getting mail from
Polk County, Jacksonville, rep Melbourne
Whole clique's appetite had tapeworms
Spinning Teddy Pendergrass vinyl as my J burns
I shed a tear before the night's over
God bless the man I put this ice over
Getting 2Pac money twice over
Still a real nigga, red Coogi sweater, dice roller
I'm making love to the angel of death
Catching feelings never stumble, retracing my steps

Op de originele versie van het nummer, toen nog uitgegeven als onderdeel van GOOD Fridays, waren Rick Ross en de gitaarsolo nog afwezig op het nummer en was de duurtijd amper 3 minuten i.p.v. 6. Maar goed dus dat ze de song nog even herwerkt hebben voor het op MBDTF te gooien. Volgens Ross werd zijn verse nog toegevoegd de dag voor het album aan de platenmaatschappij werd overhandigd . Misschien wel daarom dat deze verse zoveel vuur in zich heeft, door die tijdsdruk… Zelf denkt hij er ook zo over:

“I got a call, they wanted me to be a part of that record. [...] It was actually the last day before Kanye had to turn the record in, and I think that pressure just made it that much more special to me. So I just sat there, approached the record openly and as straightforward as I could. When I laid the verse, 30 minutes later, I was extremely happy. I sent it to him, and he was too. I think it was one of the dopest verses I did this year."

25. Gorgeous (Johnny Marr: 9, ArthurDZ: 50)

You blowin' up, that’s good, fantastic
That y’all, it's like that y'all
I don’t really give a fuck about it at all
Cause the same people that tried to black ball me
Forgot about two things, my black balls

Alweer zo'n grote MBDTF-favoriet van mij aan de beurt! Ongelofelijk dat ArthurDZ deze zo laag zet, hopelijk ziet hij nu in dat hij dit verkeerd heeft. Geweldige beat, geweldige raps van Kanye (volgens velen zijn beste verses die hij ooit gespit heeft), een prachtige Kid Cudi-hook en zoals in het vorige nummer alweer een fantastische guest verse, dit keer van de legendarische Wu-Tanger Raekwon.

Check hoe hij (Kanye dus, niet Rae) dit spit:

Penitentiary chances, the devil dances
And eventually answers to the call of Autumn
All of them fallin’ for the love of ballin’
Got caught with 30 rocks, the cop look like Alec Baldwin
Inter century anthems based off inner city tantrums

En ook de makers van South Park mogen eraan geloven: "Choke a South Park writer with a fishstick" floept hij er op een bepaald moment uit.

De beat heeft een ietwat rock-ish feel. Het nummer dat gesampled wordt is "You Showed Me" van The Turtles (oorspronkelijk geschreven door leden van The Byrds) waar het zijn gitaarlijntje van heeft. Tekstueel is het Kanye die (alweer) lamenteert over sociaal onrecht en seksuele uitbuiting.

Hoewel niet als single uitgegeven werd het nummer toch zodanig goed ontvangen door publiek en critici dat hij uiteindelijk nog belandde in de Billboard "Bubbling Under Hot 100" lijst. Dit is te vergelijken met de tipparade in de Benelux.

Kid Cudi werd zoals alle andere gasten op MBDTF uitgenodigd op de opnamesessies van het album die plaatsvonden in Oahu, Hawaii. Vanaf het eerste moment dat hij de beat hoorde wist hij naar eigen zeggen dat hij wou featuren op "Gorgeous". Hij wist meteen dat dit die classic "This Can't Be Life" Kanye beat zou worden. Cudi zei: "Man, are you working on this record? Are you working on this beat?" Waarop Kanye: "Yeah … do you got an idea for it?" Cudi: "Yeah, I might" Maar dat had hij niet. Hij loog. Zo graag wou hij gewoon meedoen op dit nummer! En zo geschiedde...

Ain't no question if I want it, I need it
I can feel it slowly drifting away from me...

Johnny Marr schreef:
Ongelofelijk dat ArthurDZ deze zo laag zet, hopelijk ziet hij nu in dat hij dit verkeerd heeft.

Ach, ik heb naar mijn gevoel alle nummers in de lijst te laag staan, op mijn nummer 1 na

Ja maar deze staat wel erg laag. Oi oi oi

24. Welcome to Heartbreak (Johnny Marr: 11, ArthurDZ: 47)

Kanye op z'n meest depressief in zijn carrière? Dat zou wel eens op dit nummer kunnen zijn. De lyrics zijn gitzwart en zwaar pessimistisch. Net zoals het vorige nummer levert Kid CuDi (die toen net had getekend bij GOOD Music) weer een bijdrage, alleen vind ik 'm hier nog net iets meer groovy en soulvol klinken dan op Gorgeous. De autotune outro van Kanye is wat mij betreft het ultieme hoogtepunt van het voor mij op één na beste nummer van 808s & Heartbreak. Ik heb wel iets met die autotune, Kanye gaat er erg goed mee om en het laat hem op een bepaalde manier heel eerlijk en kwetsbaar klinken. Er zullen vast nog meer nummers hierna komen waarin dit (autotune) een hoofdrol speelt ...

Dit nummer zou geïnspireerd geweest zijn door een conversatie die Kanye had met de Executive Vice President van MTV, een zekere Dave Sirulnick, die hem effectief foto's toonde van z'n vrouw en kinderen. Waarop Kanye besefte dat hij dit ook allemaal wel zou willen. Nou, eind goed al goed, want de dag van vandaag heeft hij z'n doel bereikt! Een schat van een vrouw en twee kinderen.

808s & Heartbreak blijft voor mijn gevoel een erg onderschat album. Ik ken maar weinig platen die zo koud en kil klinken en tegelijkertijd toch zo warm en hartelijk aanvoelen. Deze regel vat wat mij betreft het hele album perfect samen:

My friend showed me pictures of his kids
And all I could show him was pictures of my cribs
He said his daughter got a brand new report card
And all I got was a brand new sports car

Om nog een criticus van PopMatters te quoten, iets wat voor mij ook het album zo sterk maakt:

"It's the tone of the story that leaves the impression, not the stories themselves."

De nagel op de kop.

Shitt. Toch wel Top 10 materiaal deze

catdog schreef:
Shitt. Toch wel Top 10 materiaal deze

Nee top 11 materiaal haha doei.

jordidj1 schreef:
Ja maar deze staat wel erg laag. Oi oi oi

Op gebied van raps wel één van zijn allerbeste nummers ja. Het blijft toch link, zo'n toplijst maken

ArthurDZ schreef:

Op gebied van raps wel één van zijn allerbeste nummers ja. Het blijft toch link, zo'n toplijst maken

snap ik er moet ook nog zo veel moois komen ???

23. On Sight (ArthurDZ: 20, Johnny Marr: 36)

Met On Sight sleurt Kanye je meteen de verwrongen, in vreemde hoeken gedraaide industrial techno hiphop-sound van Yeezus in. Vanaf de eerste tonen van dit nummer weet je al precies wat Yeezus niet gaat worden, namelijk een tweede My Beautiful Dark Twisted Fantasy. In de plaats daarvan krijgen we een overstuurd geflip en gebries en lines als "A monster about to come alive again/Soon as I pull up and park the Benz/We get this bitch shaking like Parkinson's." (waar hij de nodige kritiek voor gekregen heeft).

Mijn favoriete stuk is echter die random aanvolende interlude (die toch zo op zijn plaats is, hij doet het weer) waarop de vaart er opeens helemaal uit gaat en de gitzwarte hemel dat deze song is plots openbreekt in een soort College Dropout chipmunk soul-flashback zo rond 1:17. Het grappigste van al is de tekst van dit stukje: "He'll give us what we need/It may not be what we want". Heerlijke arrogantie

(Dit stukje is gesampled uit He’ll Give Us What We Really Need van The Holy Name of Mary Choral Family, voor de geïnteresseerden. Een tekst die over god gaat zo inpassen dat het uiteindelijk naar hemzelf refereert )

22. So Appalled (Johnny Marr: 20, ArthurDZ: 35)

De MBDTF-nummers vallen nu echt als vliegen . Deze epic moest toch makkelijk de top 20 gehaald hebben, had ik 'm nog maar wat hoger gezet. Eén van de beste posse-cuts in the game gewoon, met een magistrale beat (waaraan RZA van de Wu-Tang Clan heeft meegewerkt).

Maar liefst vier rappers hebben een verse, naast Kanye zelf uiteraard: Jay-Z, Pusha T, Cyhi the Prynce, en de eerder genoemde RZA (alhoewel dat gewoon een kort stukje is, niet echt een verse te noemen). Swizz Beatz verzorgt de bridge ("one hand in the air, if you don't really care...") Iedereen heeft ook writing credits gekregen. Enkel Cyhi's verse kreeg gemengde reviews, terwijl Jay en Ye's verses als hoogtepunten werden beschouwd. Alhoewel ik die van Cyhi ook wel erg aardig vind:

"I met this girl on Valentine's Day, fucked her in May
She found out about April, so she chose to march"

Geweldig, toch? En te bedenken dat Cyhi Kanye had misleidt. Hij was enkel veronderstelt om een hook te doen voor het nummer, maar op dat moment was Kanye heel erg moe en liet hij Cyhi alleen opnemen. Toen West terug wakker werd na een dutje was hij verrast toen hij hoorde dat de prynce een hele verse had ingerapt. Onder de indruk ervan werd het dan ook maar op het nummer gezet (aanvankelijk gingen alleen Kanye en Pusha T op het nummer staan).

Nog een interessante anekdote i.v.m. dit nummer: de legendarische MC Hammer, wereldberoemd geworden door het foute nineties hitje "U Can't Touch This", was erg beledigd door Jay-Z's woorden "I lost thirty mil, so I spent another thirty, 'Cause unlike Hammer, thirty million can't hurt me", een verwijzing naar Hammer's financiële problemen in de jaren '90, wat hem uiteraard kwetste. Arme MC Hammer Hij zou op Halloween van dat jaar een antwoord klaarhebben waarin hij zou bewijzen dat Jay-Z "de duivel aanbidt". Dit werd uiteindelijk op 1 november 2010 vrijgegeven onder de naam "Better Run Run!"

Blijkbaar wist Hov niet dat de financiële situatie van MC Hammer onbespreekbaar was en dat hij de eerste was die dit ooit expliciet vernoemd heeft in een nummer. "I didn't know that [Hammer's financial status] wasn't on the table for discussion!" zei hij in een interview met de Britse DJ Semtex.

Dan nog tenslotte the RZA: die was erg onder de indruk van Kanye, volgens hem belichaamde hij de mentaliteit van de vroege Wu-Tang (iets wat hij ook tegen zijn Wu-maatje Raekwon zou zeggen, zie Gorgeous).

So Appalled is sowieso top-5 materiaal voor mij. Ik ben gek op posse-cuts en dit is mijn meest favoriete. De beat is heerlijk duister en de rappers komen stuk voor stuk keihard op deze track.

Het verhaal achter dit nummer wist ik voor de helft nog niet, dat 'Ye lag te pitten wel maar het verhaal van Hammer niet en stiekem vind ik dat wel super komisch.

So Appalled is zelfs top 3 bij mij, geweldige sfeer vooral, en kan zowel in de winter, lente, zomer en herfst. Is maar weinig nummer gegeven.

Nou, nou top 5 of top 3... Alleen al op The College Dropout vind ik Jesus Walks, Through the Wire, Spaceship en het onderschatte Family Business beter. Wel een heel lekke nummer maar 22 sounds about right.

Buiten het feit dat ik Jesus Walks al honderden keren heb geluisterd doet dat nog wel onder voor So Appalled. Maar dat is mijn mening

21. Ultralight Beam (Johnny Marr: 10, ArthurDZ: 45)

Wow. Wat kan ik hier nog over kwijt. De intro van z'n meest recente album, het Life of Pablo project. Een album met bijna enkel topnummers, wat ik op voorhand niet verwacht had. Ik dacht dat dit Kanye's eerste stinker ging zijn, maar het is een echte groeier gebleken. Het absolute hoogtepunt is echter al na één nummer achter de rug, want dit is 'm toch wel. Wát - een - track zeg! Op het moment dat we deze lijst aan het maken waren vond ik 'm blijkbaar zelfs top 10 waardig. Dat zou nu misschien niet meer het geval zijn, maar het zou zeker nog wel top 20 scoren.

Eerst en vooral wil ik het even over die geweldige guest verse van Chance the Rapper hebben. De eerste keren dat ik het nummer beluisterde had ik niet eens door dat het een gastrapper was, ik dacht dat het Kanye zelf was. Ik was nog niet zo bekend met Chance toen, een schande, want wat een geweldige artiest is dit toch! Coloring Book is net als TLoP een echte groeier gebleken en samen met die plaat één van de beste albums van 2016.

You can feel the lyrics, the spirit coming in braille
Tubman of the underground, come and follow the trail
I made Sunday Candy, I'm never going to hell
I met Kanye West, I'm never going to fail

Het nummer opent met een sample van een (koor)kindje wat het nummer een gospelfeel / godsdienstig thema meegeeft. Het is de enige officiële sample van het nummer, en is afkomstig van een video die werd geüpload op Instagram van een 4-jarig kindje genaamd Nathalie die over God praat. "We don't want no devils in the house, God! We want the Lord, and that's it!" predikt ze.

Voor de officiële release van The Life of Pablo deed Justin Bieber ook mee op het nummer, aldus Chance the Rapper. Bieber staat echter niet op de uiteindelijke versie zoals die op het album staat. Jammer Chance heeft ook gezegd dat het nummer gaat over Kanye's geloof in God, wat vrij goed steek houdt.

Jammer dat er geen bieber op staat?

jordidj1 schreef:

Ja, vind je ook niet? Denk dat hij waarschijnlijk niet op het nummer MOCHT staan van Kanye, omdat hij de show ging stelen en dat zou Kanye niet zo leuk vinden

Anyway, alle gekheid op een stokje, Chance steelt hier toch sowieso de show. Wat een kapot harde verse blijft het toch.

jordidj1 schreef:

Ik vind het niet per se jammer, want ik vind Ultralight Beam perfect zoals hij is. Ik denk ook niet dat Bieber het beter had gemaakt. Maar persoonlijk vind ik Bieber wel een ontzettend fijne zanger, dus ik vind het geen vreemde opmerking.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:29 uur

geplaatst: vandaag om 11:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.