menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Our Beautiful Dark Twisted Kanye West Top 100 (2003-2016) door ArthurDZ en Johnny Marr (Ralph. take-over)

zoeken in:
avatar van ArthurDZ
11. Homecoming (ArthurDZ: 8, Johnny Marr: 26)

Gestrand op plek 11 (toch de meest hatelijke plek om te stranden) vinden we Homecoming, opnieuw van Graduation.

Een ‘chance encounter’ tussen Kanye en Chris Martin (van Coldplay, uiteraard) in Londen leidde tot de heropname van Home (Windy), een nummer dat al meeging sinds minstens 2001 en in 2003 al op Kanye’s Get Well Soon-mixtape te vinden was. Homecoming gaat over Kanyes band met zijn thuisstad Chicago, en praat over de stad alsof het een oud jeugdvriendinnetje van hem is. De inspiratie voor de tekst was Kanyes mede Chi-town-bewoner Common, die op zijn legendarische track I Used To Love H.E.R. een gelijkaardige metafoor gebruikt, maar dan om de evoluties in het hiphopgenre te bespreken. Om deze invloed extra in de verf te zetten is de eerste zin van beide nummers ook zo goed als hetzelfde.

Kanyes storytelling op Homecoming is ook echt goed (bedankt Common?), er zitten een paar schitterende lines tussen zoals “And when I grew up, she showed me how to go downtown/In the nighttime her face lit up”. Maar het is natuurlijk het geweldig catchy pianoriedeltje dat het meeste show steelt. Ook Chris Martin past uitstekend in dit geheel, je zou zelfs kunnen zeggen dat Homecoming het laatste geniale nummer is waar hij aan heeft meegewerkt

Het liedje werd zeer goed ontvangen door de pers (al vonden sommigen de aanwezigheid van de Britse Chris Martin op een nummer over het Amerikaanse Chicago storend) en ook door het publiek: ook al was Homecoming al de vierde single van Graduation, toch haalde het de Britse top 10. In België werd het dankzij het succes van het uit diezelfde tijd stammende American Boy (wie kent deze nog? ) zijn tweede Ultratop-hit ooit (#17). In Nederland haalde het liedje de 26ste plek, nadat eerder al Slow Jamz, Gold Digger en opnieuw American Boy de top 20 al haalden.



avatar van jordidj1
Toevallig dat The Glory en Homecoming na elkaar komen in deze top 100, precies dezelfde volgorde als op het album zelf

Wel sneu dat mijn nummer 1 op plek 11 strandt, maar goed, ik ben tevreden, ik had hem zelf op plek 2 verwacht.

Tijd voor de top-10 dus, ik denk dat ie er zo uit komt te zien:

1. Runaway
2. Jesus Walks
3. Hey Mama
4. Through the Wire
5. Dark Fantasy
6. Blood on the Leaves
7. Lost in the World/Who Will Survive in America?
8. Saint Pablo
9. Can't Tell Me Nothing
10. Love Lockdown

avatar van ArthurDZ
jordidj1 schreef:
Toevallig dat The Glory en Homecoming na elkaar komen in deze top 100, precies dezelfde volgorde als op het album zelf


Haha ja, in mijn lijstje staan ze ook vlak naast elkaar

Trouwens: als er nog dappere mensen zijn die zich aan een voorspelling durven wagen, be our guest!

avatar van mjk87
In deze volgorde dan maar, met 9 songs ben ik het eens dat ik ze in de top 10 verwacht. Enkel Saint Pablo niet maar No Church in the Wild.

Jesus Walks
Runaway
Blood on the Leaves
Can't Tell Me Nothing
Love Lockdown
Hey Mama
Dark Fantasy
Through the Wire
No Church in the Wild
Lost in the World(/Who Will Survive in America?)

avatar van jordidj1
Oh ja No Church in the Wild had je ook nog Saint Pablo heeft de lijst niet eens gehaald denk ik

avatar van Teunnis
Schandalig... maar ik denk dat het lijstje van mjk87 wel ongeveer klopt.

avatar van Johnny Marr
10. Blood on the Leaves (Johnny Marr: 2, ArthurDZ: 32)

Zware onenigheid over dit nummer tussen ons... Voor mij is dit zowat z'n állerbeste nummer wat natuurlijk heel veel wil zeggen. Maar telkens als Kanye afkomt met z'n overdreven autotune geleuter in één van z'n nummers mag je mij oprapen. Dit raakt mij nog altijd zó hard, wat een passie! Een moderne negrospiritual als het ware, veroorzaakt door die spooky sample van 'Strange Fruit' (de Nina Simone versie, w.m.b. dé versie van deze anti-racismesong).

Verder kan ik zelf niet zo goed onder woorden brengen waarom nou dit nummer zo hoog staat bij mij, dat mij niets anders rest dan enkele critici te quoteren met hun bevindingen:

"A nightmarish story of divorce and betrayal"

- Ryan Dombal, Pitchfork

An "anti-abortion anthem"

- Nicholas Troester, First Things Magazine (een vrij conservatief tijdschrift blijkbaar, waar hij met deze uitspraak op doelt is mij eerlijk gezegd niet zo duidelijk, blijkbaar gaat het nummer over "the tremendous selfishness of adults who cannot understand the importance of families or children" volgens hem).

Maar... Jody Rosen van Vulture geeft verheldering wat betreft die "anti-abortus" bewering:

"[Kanye is] well aware how audacious to interpolate that sacred song into a monstrously self-pitying ... melodrama about what a drag it is when your side-piece won't abort your love child."

Ik had het nooit zo op die manier bekeken, ik dacht altijd dat het een aanklacht was tegen racisme maar blijkbaar gaat de song veel dieper dan dat. Anyway, meeschterwerk.

avatar van ArthurDZ
Ik zei het al, maar Kanye en Nina = gouden combinatie

avatar van Johnny Marr
9. Can't Tell Me Nothing (Johnny Marr: 3, ArthurDZ: 29)

Nu vallen de echte toppers als vliegen. Altijd al één van mijn grote Kanye-favorieten geweest, deze kraker van Graduation. Natuurlijk onsterfelijk geworden door de befaamde scène in de komedie 'The Hangover' (die post ik nog even hieronder).

Het was de lead single van Graduation en werd geproduceerd door Kanye zelf met behulp van DJ Toomp. Het werd genomineerd voor een Grammy in de categorie "Best Rap Song" maar verloor - ironisch genoeg - van Kanye's eigen "Good Life"

Sinds het uitkwam heeft Kanye al meerdere malen gezegd dat het zijn favoriete nummer is dat hij ooit heeft gedaan. En ik ben zeer blij om dat te horen! Het bevat audiosamples van rapper Young Jeezy die wat ad-libs uitproest die heerlijk klinken met z'n rasperige stem. De backing vocals zijn afkomstig van Connie Mitchell, van een zekere Australische electronische muziekgroep genaamd "Sneaky Sound System", mij verder onbekend.

De critici waren uiteraard ook lovend over het nummer, in 2012 riep Complex het zelfs uit als hun "song of the decade" . Een vrij toonaangevende site als Pitchfork plaatste het nummer op 25 in hun lijst "Top 100 tracks of 2007". Lyricaal reflecteert Kanye hier over zijn roem en de dunne lijn tussen onzekerheid en zelfzekerheid. Niemand kan 'm wat maken, alleen hijzelf, dat is zowat de boodschap.

De videoclip heb ik ook altijd prachtig gevonden, dus die post ik dan ook nog maar even.





avatar van jordidj1
Spotifylijst is weer geüpdatet was ik ff vergeten

avatar van ArthurDZ
Veel plezier met mijn nieuwste mini-essay, lezers!

8. Hey Mama (ArthurDZ: 9, Johnny Marr: 18)

En ook Late Registration is erin geslaagd een afgevaardigde in de top 10 te krijgen. De eer is aan Hey Mama, zonder twijfel één van Kanyes meest hartverscheurende nummers.

Hey Mama is een intiem familieportret van de familie West, dat bestond uit Kanye en zijn moeder Donda. Zijn vader was snel out of the picture, dus kwam de opvoeding van het kapoentje geheel op de schouders van Donda terecht. Ze was een lerares Engels aan de Clark Atlanta University, en was voor een uitwisseling ook eventjes verbonden aan de universiteit van Nanjing (China) waar ze samen met Kanye een paar maanden gewoond heeft toen die tien was (nee, ik zie het ook niet helemaal voor me). Ze ging uiteindelijk op pensioen aan de universiteit om het management van haar zoon op zich te nemen. Als lerares vond ze het helemaal niet leuk dat haar zoon, die goed kon studeren, van school ging om het in de muziek te proberen, maar desondanks bleef ze altijd achter hem staan. Twee jaar nadat Kanye Hey Mama voor haar op plaat had gezet, stierf ze op 58-jarige leeftijd tijdens een operatie.

Hoe sterk de band tussen moeder en zoon was, blijkt wel uit dit ultra-aandoenlijke liedje. Kanye laat zijn luisteraars diep doordringen in zijn eigen jeugd (ongewoon diep eigenlijk, hoeveel andere artiesten kennen jullie die zo concreet intieme familieherinneringen met luisteraars durven delen? Ik alvast geen enkele), en onderstreept de positieve rol die zijn moeder hierin gespeeld heeft. Een heleboel passages zijn favoriete Kanye-lines van mij, omwille van het gezellige ‘korzelige homevideo uit lang vervlogen tijden’-karakter ervan. Ja, ik ben een van die mensen die best emotioneel kan worden van andermans jeugdherinneringen. Een bloemlezing:

And you would give anything in this world
Michael Jackson leather and a glove, but didn't give me a curl


Kanye mocht zo’n stom namaak-glitterhandschoentje van Michael Jackson kopen, maar ze trok de grens bij een haarkrulletje (wat toen blijkbaar in was). Volgens mij is hij haar nu voor beide beslissingen dankbaar. Hoe lang zou Kanye voor zijn slaapkamerspiegel de moonwalk hebben staan oefenen met zijn stoere handschoen aan?

Late December, harsh winter gave me a cold
You fixed me up something that was good for my soul
Famous homemade chicken soup, can I have another bowl?


Donda die een verkouden Kanye nog een kippensoepje voor het slapengaan komt brengen, en nog even een hand over zijn bolletje laat gaan. En die laatste vraag, haha, schattig gewoonweg. Wat is het toch een dondersteentje!

Maar het meest hartverscheurende stukje komt een beetje later, en spreekt voor zichzelf:

Seven years old, caught you with tears in your eyes
Cuz a nigga cheatin, telling you lies, then I started to cry
As we knelt on the kitchen floor
I said mommy I'mma love you till you don't hurt no more
And when I'm older, you ain't gotta work no more
And I'mma get you that mansion that we couldn't afford


Nou, ik denk dat dit nummer wel het mooiste cadeau is dat Donda West ooit van iemand kreeg. Al zal ze met het ‘mansion that we couldn’t afford’ ook wel blij geweest zijn, vermoed ik.

avatar van ArthurDZ
7. Jesus Walks (ArthurDZ: 2, Johnny Marr: 22)

Somebody tell these niggas who Kanye West is

Een van Kanyes meest legendarische nummers vinden we in deze lijst op plek 7. Aangezien Kanye volgens Jon Brion muziek maakt zoals een architect bouwprojecten, dan is Jesus Walks zonder twijfel de kathedraal uit zijn oeuvre. Met een marsmuziek-sample die klinkt alsof driehonderd legers tegelijkertijd ten oorlog trekken, en een tekst waarin Kanye zo open zijn religie omarmt dat radiomakers en platenbonzen er nerveus van werden. Het grappige is dat Kanye deze mensen al op hun plaats zet in het nummer zelf:

They say you can rap about anything except for Jesus
That means guns, sex, lies, video tapes
But if I talk about God my record won't get played, huh?


Pers en publiek waren gelukkig wel meteen weg van dit grootse, originele liedje. Zodat uiteindelijk ook de radio moest buigen naar de wensen van haar publiek, en de single toch nog vlotjes de Amerikaanse top 20 haalde. En dat Kanye gedurende zijn carrière nog wel een aantal keer het status quo in de hiphopscene onderuit zou halen, weten we natuurlijk allemaal.

avatar van jordidj1
huh? nu al? Een maffe top-10 tot dusver

avatar van Johnny Marr
6. Love Lockdown (Johnny Marr: 5, ArthurDZ: 17)

De eerste single van z'n album 808s & Heartbreak, wat een hele ommezwaai qua geluid betekende in z'n carrière. Weg was de hiphop, in was de koude synthpop/electronica. Zeer minimalistisch qua geluid, maar met het maximale effect. Helemaal gevloerd was ik door dit nummer toen ik 'm voor de eerste keer te horen kreeg, op de MTV Music Video Awards van 2008 was dat, nog voor ie op single was verschenen. Bijzonder mooi gedaan, in dat witte maatpak op een wit podium. Het fragment hiervan vind je onder dit bericht.

Hoewel dus een drastische verandering in z'n sound, werd het nummer toch erg goed ontvangen door de critici. Josh Tyrangiel van Time magazine riep het doodleuk uit tot het beste nummer van 2008. Het nummer was commercieel ook een groot succes, en het blijft tot op de dag van vandaag één van de bestverkochte digitale singles allertijden, samen met albumgenoot Heartless.

Geïnspireerd door jaren '80 popiconen Phil Collins, Boy George en Gary Numan, bevat de beat van het nummer niet veel meer dan een Roland TR-808 (hence de titel van het album ) drum machine, met daarover natuurlijk de trademark autotune vocalen. De stil-luid dynamiek wordt frequent toegepast, en het lied bevat een erg sombere ondertoon, je kon goed horen dat hij hier depressief was. Dit kan je ook afleiden uit de lyrics:

I'm not loving you, the way I wanted to
What I had to do, had to run from you
I'm in love with you, but the vibe is wrong
And that haunted me, all the way home
So ya never know, never never know
Never know enough, til it's over love
Til we lose control, system overload
Screaming no no no, no no




avatar van jordidj1
Drie nummers van MBDTF in de top-5 ;o

avatar van Johnny Marr
jordidj1 schreef:
Drie nummers van MBDTF in de top-5 ;o

Tja, vind je dat verrassend?

avatar van jordidj1
Johnny Marr schreef:
(quote)

Tja, vind je dat verrassend?


Nee, want het is best wel een leuk album.

avatar van Teunnis
jordidj1 schreef:
(quote)


Nee, want het is best wel een leuk album.

Understatement of the year.

avatar van Johnny Marr
Teunnis schreef:
(quote)

Understatement of the year.

Wij hebben 'm wel op 1 en jij op 10

avatar van Teunnis
Mijn muzieksmaak is dan ook inferieur aan die van jullie

avatar van catdog
Gokje voor de Top 5:

1. Runaway
2. Dark Fantasy
3. No Church in the Wild
4. Through the Wire
5. Lost in the World

avatar van Johnny Marr
5. Dark Fantasy (Johnny Marr: 8, ArthurDZ: 13)

Ik denk dat velen deze toch niet in de top 5 hadden verwacht. Voor mij een iconisch nummer, deze opener/quasi titelsong van MBDTF. Wat velen misschien niet weten (ik weet dit ook nog niet zo heel lang) is dat Nicki Minaj eigenlijk het album opent. Als je het weet heb je inderdaad zo iets van "ja natuurlijk", maar als je het niet weet vind ik dat het toch moeilijker te horen is. Homie for life/BFF Justin Vernon draagt uiteraard ook zijn vocalen -al is het eerder subtiel- bij aan de hook van het nummer, samen met zangeres Teyana Taylor, ook een vaak terugkerende naam in het Kanye-ensemble. Uiteindelijk is het de stem van Justin Vernon die het eerst te horen is op het album.

De sample komt uit het nummer "In High Places" van 70s dinoproggigant Mike Oldfield, en wordt gezongen door z'n mede-dino Jon Anderson (de zanger van de grootste dinoprogband op aarde, Yes). Kanye z'n invloeden liggen dus duidelijk erg verspreid. Met die progsample wil hij duidelijk het nummer een episch/groots karakter geven en dat is 'm zeer goed gelukt. Dit nummer is echt "larger than life" en Teyana verwoordt het voortreffelijk ("Can we get much higher? So high...") Ook RZA van de Wu-Tang Clan en hiphop-iconen Pete Rock & No I.D. dragen bij aan de productie van het nummer. De beat werd oorspronkelijk eerst aangeboden aan zowel Drake als Jay-Z.

De productie is duidelijk ook door de gospel geïnspireerd en bevat talloze referenties aan de popcultuur (o.a. rapper Nas, het Marvin Gaye-nummer Mercy Mercy Me, Lamborghini en het Kings of Leon-nummer Sex On Fire). Hoewel niet uitgegeven als single, is het nummer toch binnengeraakt in de Billboard Hot 100 op de 60ste positie (mede door de hype die de release van MBDTF met zich meebracht). Het was ook de openingssong van Kanye's iconische optreden op Coachella 2011. Net zoals veel nummers op MBDTF werd het lied opgenomen in Hawaii.

Mijn favoriete referentie is gericht aan het adres van Steve Urkel, het iconische personage uit de sitcom Family Matters, en is een double-entendre (de Winslows was de familie waar Urkel bij inwoonde):

"Too many Urkels on your team
That's why your wins low"




avatar van ArthurDZ
Opmerkelijk: we zijn aanbeland in de top 5, maar zijn nog altijd geen nummer tegengekomen die we allebei in onze top 10 hebben

avatar van Teunnis
Lost in the World / Who Will Survive in America lekker hoog Wat mij betreft mag ie op 1.

avatar van jordidj1
Teunnis schreef:
Lost in the World / Who Will Survive in America lekker hoog Wat mij betreft mag ie op 1.


Neen, No Church in the Wild of Runaway!

avatar van Teunnis
Mijn top-4 van de nog niet genoemde nummers:

4. Trough the Wire
3. Saint Pablo
2. Runaway
1. Lost in the World / Who Will Survive in America

Maar ook niks mis met No Church in the Wild.

avatar van mjk87
Ik mis toch iets bij Lost in the World denk, een aardig nummer, maar op dat album staan zo zeker zeven songs die ik beter vind.

avatar van jordidj1
Straks gaat Through The Wire against all odds op nummer 1 eindigen, gewoon omdat het kan.

avatar van ArthurDZ
4. Through The Wire (ArthurDZ: 5, Johnny Marr: 14)

Op de vierde plek vinden we de allereerste single die Kanye ooit uitbracht, het magnifieke Through The Wire. Samen met Slow Jamz en Jesus Walks zo’n beetje zijn eerste visitekaartje als artiest. Kijk, dat is nu wat ze in het Engels ‘hitting the ground running’ noemen!

Het verhaal achter Through The Wire zal bij jullie allemaal wel gekend zijn. In de nacht van 23 oktober 2002 viel Kanye na een lange dag in de studio achter het stuur in slaap en belandde zo in een verkeersongeluk. Hij overleefde het maar op het nippertje, en hield er een dichtgesnoerde kaak aan over. Twee weken na zijn ontslag uit het ziekenhuis nam hij, nog steeds met die dichtgesnoerde kaak, Through The Wire op. Kanye zelf zag zijn ongeluk als een teken van god:

“The only thing this accident’s is saying is, “I am about to hand you the world, just know at any given time I can take it away from you.” To nearly lose your life, to nearly lose your mouth, your voice, your whole face, as a rapper… and I had to be on TV! My face looks crazy to me now…”

Na het ongeluk kwam er ook pas echt schot in de College Dropout-zaak: door vol concentratie aan die plaat werken, vergat hij de pijn.

Maar ja, zelfs dit indrukwekkende verhaal valt nog in het niets bij die door en door prachtige sample uit Chaka Khan’s Through The Fire, dat het nummer een ijzersterke fundering bezorgt. Dit klonk zo goed, dat binnen de kortste keren een hoop producers hoger gepitchte soulsamples als beats gingen gebruiken. De eerste (maar niet de laatste) door Kanye gestarte trend!



avatar van ArthurDZ
jordidj1 schreef:
Straks gaat Through The Wire against all odds op nummer 1 eindigen, gewoon omdat het kan.


Helaas

Gast
geplaatst: vandaag om 22:51 uur

geplaatst: vandaag om 22:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.