Muziek / Toplijsten en favorieten / Our Beautiful Dark Twisted Kanye West Top 100 (2003-2016) door ArthurDZ en Johnny Marr (Ralph. take-over)
zoeken in:
0
geplaatst: 17 september 2017, 12:02 uur
Ah, shit! Neemt niets weg van het feit dat de vierde plek meer dan terecht is

0
geplaatst: 17 september 2017, 15:48 uur
ArthurDZ schreef:
Opmerkelijk: we zijn aanbeland in de top 5, maar zijn nog altijd geen nummer tegengekomen die we allebei in onze top 10 hebben
Opmerkelijk: we zijn aanbeland in de top 5, maar zijn nog altijd geen nummer tegengekomen die we allebei in onze top 10 hebben
En nog steeds niet. Als ik goed tel krijgt ArthurDZ nog 3 Top 10-noteringen (1,3,4) en Johnny Marr nog 2 (1,6). Dus ook in de top 3 een niet-Top 10-notering.
0
geplaatst: 17 september 2017, 18:28 uur
Dat zal wel bij Lost in the World zijn, verwacht die op plek 3
1
geplaatst: 21 september 2017, 19:03 uur
3. Lost In The World/Who Will Survive In America (ArthurDZ: 4, Johnny Marr: 12)
Dankzij Lost In The World en Who Will Survive In America blijft My Beautiful Dark Twisted Fantasy tot de laatste snik een geweldige, zelfs geniale, plaat. Bon Iver aka Justin Vernon begint Lost In The World nochtans moederziel alleen in een eenzame kamer, met slechts autotune als gezelschap (dit stukje is gesampled van Bon Iver’s Woods. Hoe Justin zich in Wisconsin van de buitenwereld afzonderde tijdens het maken van For Emma Forever Ago lijkt een beetje op hoe Kanye later hetzelfde deed op Hawaii tijdens het maken van MBDTF).
Maar al gauw evolueert de track tot een waar feestje, wanneer plots Kanye de deur intrapt en een hele circusparade blijkt te hebben meegenomen. Een zeer vol geluid, maar totaal niet kakofonisch. Ongelooflijk vet hoe dit elke keer opnieuw door je boxen knalt!
En eigenlijk moet het beste dan nog komen, wat mij betreft. Ik ben namelijk al veel langer bekend met Gil Scott-Heron dan met Kanye West, dus de eerste keer dat ik MBDTF luisterde was het best een grote verrassing om helemaal op het einde deze bij vlagen geniale poëet nog langs te horen komen. Eerst heel kort tussen de muziek door (erg leuk gedaan!) en dan op het einde ‘voor echt’. Dankzij zijn felle maar ontzettend sterke teksten en geweldige stem is Gil precies de charismatische persoonlijkheid die Kanye nodigt heeft om de persoonlijke thema’s van MBDTF te vertalen naar maatschappelijk niveau.
De speech is een verkorte versie van de track Comment #1, een gedicht over het falen van de radicale zwarte Revolutionary Youth Movement om de echte problemen van de Afro-Amerikaanse gemeenschap in de jaren ’60 te herkennen. In de context van MBDTF worden Gils woorden meer een commentaar op het cynisme van de Amerikaanse droom van geld, bezittingen en faam vergaren.
Scott-Heron stierf een paar maanden na uitkomen aan de gevolgen van AIDS. Kanye bracht op zijn herdenkingsdienst zowel Lost In The World als Who Will Survive In America.
Dankzij Lost In The World en Who Will Survive In America blijft My Beautiful Dark Twisted Fantasy tot de laatste snik een geweldige, zelfs geniale, plaat. Bon Iver aka Justin Vernon begint Lost In The World nochtans moederziel alleen in een eenzame kamer, met slechts autotune als gezelschap (dit stukje is gesampled van Bon Iver’s Woods. Hoe Justin zich in Wisconsin van de buitenwereld afzonderde tijdens het maken van For Emma Forever Ago lijkt een beetje op hoe Kanye later hetzelfde deed op Hawaii tijdens het maken van MBDTF).
Maar al gauw evolueert de track tot een waar feestje, wanneer plots Kanye de deur intrapt en een hele circusparade blijkt te hebben meegenomen. Een zeer vol geluid, maar totaal niet kakofonisch. Ongelooflijk vet hoe dit elke keer opnieuw door je boxen knalt!
En eigenlijk moet het beste dan nog komen, wat mij betreft. Ik ben namelijk al veel langer bekend met Gil Scott-Heron dan met Kanye West, dus de eerste keer dat ik MBDTF luisterde was het best een grote verrassing om helemaal op het einde deze bij vlagen geniale poëet nog langs te horen komen. Eerst heel kort tussen de muziek door (erg leuk gedaan!) en dan op het einde ‘voor echt’. Dankzij zijn felle maar ontzettend sterke teksten en geweldige stem is Gil precies de charismatische persoonlijkheid die Kanye nodigt heeft om de persoonlijke thema’s van MBDTF te vertalen naar maatschappelijk niveau.
De speech is een verkorte versie van de track Comment #1, een gedicht over het falen van de radicale zwarte Revolutionary Youth Movement om de echte problemen van de Afro-Amerikaanse gemeenschap in de jaren ’60 te herkennen. In de context van MBDTF worden Gils woorden meer een commentaar op het cynisme van de Amerikaanse droom van geld, bezittingen en faam vergaren.
Scott-Heron stierf een paar maanden na uitkomen aan de gevolgen van AIDS. Kanye bracht op zijn herdenkingsdienst zowel Lost In The World als Who Will Survive In America.
0
geplaatst: 21 september 2017, 19:05 uur
2. No Church In The Wild (ArthurDZ: 3, Johnny Marr: 6)
En hier is ie dan eindelijk, het eerste (en meteen voorlaatste
) nummer dat bij ons beiden in de top 10 staat! Beter dan No Church In The Wild werd Watch The Throne wat ons betreft dus niet. Een gigantisch hoogtepunt in de carrières van beide rappers, en ook in die van Frank Ocean, die hier de geweldig catchy hook verzorgt. Verder verzorgt The-Dream de erg mooie bridge, maar vreemd genoeg werd die dan weer niet vermeld in de credits. Iemand die weet hoe dat zit toevallig?
Jay Z’s verse is eerst, en wat mij betreft is het een van de allerbeste verses uit zijn hele carrière. Vooral hoe hij dat stuk ‘’Jesus was a carpenter, Yeezy laid beats/Hova flow the Holy Ghost, get the hell up out your seats/Preach” spit, vind ik echt fantastisch. Als ik aan No Church In The Wild denk, is dit sowieso altijd het eerste stuk van de tekst dat me te binnen schiet. Kanye komt bijna net zo hard overigens. Mooie tekst ook, over hoe seksualiteit en religie elkaar eigenlijk niet in de weg hoeven te zitten (“We formed a new religion/No sins as long as there’s permission”)
Heb ik het nog niet over de beat gehad? Shame on me, want die is natuurlijk ook gruwelijk sterk. Duister en zwaar, maar totaal niet lomp (juist verrassend sierlijk), een beetje à la My Beautiful Dark Twisted Fantasy dus. Een vroege versie van No Church In The Wild maakte eerst deel uit van Jay Z’s soloalbum Magna Carta Holy Grail, maar Kanye wist hem om te praten om het nummer voor Watch The Throne te gebruiken. Gelukkig maar, zo kunnen we deze track hier de liefde geven die het hoe dan ook verdient! Geniaal nummer, preach!
Om af te sluiten nog een opmerkelijk weetje, gevonden op (de extreme handige website) Genius:
“Kanye broke his pact with Jay Z to never perform any Watch The Throne songs live solo when he performed just this verse of the song at Glastonbury and also performed his “Niggas In Paris” verse solo”
En hier is ie dan eindelijk, het eerste (en meteen voorlaatste
) nummer dat bij ons beiden in de top 10 staat! Beter dan No Church In The Wild werd Watch The Throne wat ons betreft dus niet. Een gigantisch hoogtepunt in de carrières van beide rappers, en ook in die van Frank Ocean, die hier de geweldig catchy hook verzorgt. Verder verzorgt The-Dream de erg mooie bridge, maar vreemd genoeg werd die dan weer niet vermeld in de credits. Iemand die weet hoe dat zit toevallig? Jay Z’s verse is eerst, en wat mij betreft is het een van de allerbeste verses uit zijn hele carrière. Vooral hoe hij dat stuk ‘’Jesus was a carpenter, Yeezy laid beats/Hova flow the Holy Ghost, get the hell up out your seats/Preach” spit, vind ik echt fantastisch. Als ik aan No Church In The Wild denk, is dit sowieso altijd het eerste stuk van de tekst dat me te binnen schiet. Kanye komt bijna net zo hard overigens. Mooie tekst ook, over hoe seksualiteit en religie elkaar eigenlijk niet in de weg hoeven te zitten (“We formed a new religion/No sins as long as there’s permission”)
Heb ik het nog niet over de beat gehad? Shame on me, want die is natuurlijk ook gruwelijk sterk. Duister en zwaar, maar totaal niet lomp (juist verrassend sierlijk), een beetje à la My Beautiful Dark Twisted Fantasy dus. Een vroege versie van No Church In The Wild maakte eerst deel uit van Jay Z’s soloalbum Magna Carta Holy Grail, maar Kanye wist hem om te praten om het nummer voor Watch The Throne te gebruiken. Gelukkig maar, zo kunnen we deze track hier de liefde geven die het hoe dan ook verdient! Geniaal nummer, preach!
Om af te sluiten nog een opmerkelijk weetje, gevonden op (de extreme handige website) Genius:
“Kanye broke his pact with Jay Z to never perform any Watch The Throne songs live solo when he performed just this verse of the song at Glastonbury and also performed his “Niggas In Paris” verse solo”
6
geplaatst: 21 september 2017, 19:08 uur
1. Runaway (Johnny Marr: 1, ArthurDZ: 1)
Daar is ie dan, na maandenlang wachten, de ultieme nummer 1 en dan nog met consensus! Runaway uiteraard, wat hadden jullie anders verwacht? Eén van de beste nummers ooit wat Arthur en mij betreft. Hoe diep Kanye hier gaat zijn nog maar weinigen gegaan. De autotune op de outro is expres zo lelijk en kapot mogelijk gemaakt maar zorgt juist wat mij betreft voor een absolute schoonheid.
Het nummer begint met enkele slagen op een piano waarna de beat er keihard inknalt. Kanye windt er geen doekjes om in de eerste verse:
She find pictures in my e-mail
I sent this bitch a picture of my dick
I don't know what it is with females
But I'm not too good with that shit
See, I could have me a good girl
And still be addicted to them hoodrats
Dit geeft al aan dat het hier om een diep persoonlijk en gevoelig nummer gaat, Kanye lamenteert over het hele levensspectrum, van vervlogen relaties tot media-escapades tot zelfaanvaarding (en aanvaarding hoe de media hem ziet als persoon). Pusha T doet er nog een schepje bovenop met zijn prachtige verse, ik quoteer een kort stukje:
24/7, 365, pussy stays on my mind
I-I-I-I did it, all right, all right, I admit it
Now pick your next move, you could leave or live wit' it
Perfectionist als hij is, nam Kanye geen genoegen met de eerste take van z’n gastrapper. Pusha moest de verse een aantal keer opnieuw inspitten omdat Kanye hem niet meteen voelde, “West didn't think Pusha T was being mean enough for the concept of the song the first few times”. West was uiteindelijk zo onder de indruk van de verse van Pusha T dat hij hem een contract aanbood bij zijn platenlabel.
Op de hook maakt Kanye ook korte metten met alles en iedereen:
And I always find, yeah, I always find something wrong
You been putting up with my shit just way too long
I'm so gifted at finding what I don't like the most
So I think it's time for us to have a toast
Let's have a toast for the douchebags
Let's have a toast for the assholes
Let's have a toast for the scumbags
Every one of them that I know
Let's have a toast for the jerk-offs
That'll never take work off
Baby, I got a plan
Run away fast as you can
Zegt genoeg, me dunkt.
Runaway was ook de titel van de kortfilm die Kanye heeft gemaakt bij de release van MBDTF, het fungeert eigenlijk als één lange videoclip rond het nummer. Bijna alle andere nummers die op MBDTF staan komen ook in de kortfilm/videoclip langs. Dit is absoluut de moeite waard om eens volledig te bekijken, wat mij betreft een even groot meesterwerk als het album zelf.
En zo komen we aan het einde van deze lijst na iets meer dan 7 maanden schrijfplezier! We vonden het allebei erg fijn om te doen en bedanken onze trouwe lezers vanuit het diepste van ons hart.
Misschien doen we wel later nog eens iets gelijkaardigs, wie weet
Daar is ie dan, na maandenlang wachten, de ultieme nummer 1 en dan nog met consensus! Runaway uiteraard, wat hadden jullie anders verwacht? Eén van de beste nummers ooit wat Arthur en mij betreft. Hoe diep Kanye hier gaat zijn nog maar weinigen gegaan. De autotune op de outro is expres zo lelijk en kapot mogelijk gemaakt maar zorgt juist wat mij betreft voor een absolute schoonheid.
Het nummer begint met enkele slagen op een piano waarna de beat er keihard inknalt. Kanye windt er geen doekjes om in de eerste verse:
She find pictures in my e-mail
I sent this bitch a picture of my dick
I don't know what it is with females
But I'm not too good with that shit
See, I could have me a good girl
And still be addicted to them hoodrats
Dit geeft al aan dat het hier om een diep persoonlijk en gevoelig nummer gaat, Kanye lamenteert over het hele levensspectrum, van vervlogen relaties tot media-escapades tot zelfaanvaarding (en aanvaarding hoe de media hem ziet als persoon). Pusha T doet er nog een schepje bovenop met zijn prachtige verse, ik quoteer een kort stukje:
24/7, 365, pussy stays on my mind
I-I-I-I did it, all right, all right, I admit it
Now pick your next move, you could leave or live wit' it
Perfectionist als hij is, nam Kanye geen genoegen met de eerste take van z’n gastrapper. Pusha moest de verse een aantal keer opnieuw inspitten omdat Kanye hem niet meteen voelde, “West didn't think Pusha T was being mean enough for the concept of the song the first few times”. West was uiteindelijk zo onder de indruk van de verse van Pusha T dat hij hem een contract aanbood bij zijn platenlabel.
Op de hook maakt Kanye ook korte metten met alles en iedereen:
And I always find, yeah, I always find something wrong
You been putting up with my shit just way too long
I'm so gifted at finding what I don't like the most
So I think it's time for us to have a toast
Let's have a toast for the douchebags
Let's have a toast for the assholes
Let's have a toast for the scumbags
Every one of them that I know
Let's have a toast for the jerk-offs
That'll never take work off
Baby, I got a plan
Run away fast as you can
Zegt genoeg, me dunkt.
Runaway was ook de titel van de kortfilm die Kanye heeft gemaakt bij de release van MBDTF, het fungeert eigenlijk als één lange videoclip rond het nummer. Bijna alle andere nummers die op MBDTF staan komen ook in de kortfilm/videoclip langs. Dit is absoluut de moeite waard om eens volledig te bekijken, wat mij betreft een even groot meesterwerk als het album zelf.
En zo komen we aan het einde van deze lijst na iets meer dan 7 maanden schrijfplezier! We vonden het allebei erg fijn om te doen en bedanken onze trouwe lezers vanuit het diepste van ons hart.
Misschien doen we wel later nog eens iets gelijkaardigs, wie weet

2
geplaatst: 21 september 2017, 19:42 uur
Johnny Marr schreef:
Heb ik het nog niet over de beat gehad?
Heb ik het nog niet over de beat gehad?
Hier nog een leuk stuk over dat riffje: Het nieuwe leven van een klein vergeten gitaar-riffje - NRC
En verder mooi werk met zelfs in de top 10 flink wat verrassingen.
1
geplaatst: 21 september 2017, 19:43 uur
Chapeau! Intensief meegelezen en de Spotify-playlist up-to-date gehouden, die helaas uit 89 nummers bestaat, maar dat is Jay zijn schuld. Slow Jamz ontbreekt ook om onbekende reden.
Vooral de achtergrondinformatie vond ik reuze interessant om te lezen, veel wist ik nog niet echt!
Heb je trouwens ook een lijst van 101 tot ....? Saint Pablo?

Vooral de achtergrondinformatie vond ik reuze interessant om te lezen, veel wist ik nog niet echt!
Heb je trouwens ook een lijst van 101 tot ....? Saint Pablo?

1
geplaatst: 21 september 2017, 20:01 uur
Ik heb enorm genoten Johnny Marr en ArthurDZ 
Zeer content met de positie van mijn persoonlijke favoriet en ook de winnaar is een waar meesterwerk.
Ik vraag me enkel nog af wat er mis is met Saint Pablo? Of hebben jullie de lijst samengesteld toen dit nummer nog niet uit was? EDIT: Ha, jordidj1 vraagt zich hetzelfde af

Zeer content met de positie van mijn persoonlijke favoriet en ook de winnaar is een waar meesterwerk.
Ik vraag me enkel nog af wat er mis is met Saint Pablo? Of hebben jullie de lijst samengesteld toen dit nummer nog niet uit was? EDIT: Ha, jordidj1 vraagt zich hetzelfde af

1
geplaatst: 21 september 2017, 22:03 uur
Chique top 10 hoor en #2 No Church in the Wild, goede keus heren!
Wordt zelf altijd helemaal week van die geil gezongen verse van Frank Ocean.
En waar is Saint Pablo?
Wordt zelf altijd helemaal week van die geil gezongen verse van Frank Ocean.
En waar is Saint Pablo?

0
geplaatst: 21 september 2017, 22:58 uur
Ik ga het gewoon eerlijk zeggen: Saint Pablo hoort voor mij niet echt bij het The Life of Pablo-album, en zal het waarschijnlijk nooit doen. Prima nummer, maar ik heb het album leren kennen met Fade als laatste nummer... Yeezy's schuld dus! 
Maar inderdaad, Saint Pablo moest in de lijst hebben gestaan want het is wel officieel uitgebracht enzo. Het zou bij mij waarschijnlijk rond de 60 hebben gestaan.

Maar inderdaad, Saint Pablo moest in de lijst hebben gestaan want het is wel officieel uitgebracht enzo. Het zou bij mij waarschijnlijk rond de 60 hebben gestaan.
0
geplaatst: 22 september 2017, 00:21 uur
Bedankt voor de complimenten heren, leuk dat onze schrijfsels jullie konden bekoren. En ja Runaway, wat een track he! Hoe moeilijk dit lijstje samenstellen ook was, over mijn nummer 1 heb ik alvast niet moeten twijfelen.
Verder nog even voor de duidelijkheid vermelden dat ik de auteur ben van de stukjes bij de nummer 2 en 3. Mijn internet wil de laatste twee dagen niet echt meewerken, dus heb ik mijn stukjes zodra ik kon snel naar Johnny doorgestuurd.
En ja, Saint Pablo... Ik had hem op 81, en Johnny op 116. En zo bleef het nummer in de algemene lijst steken op plek 102...
De volledige lijsten post ik van zodra mijn internet stopt met staken. Voor nu wil ik eindigen met een welgemeend dank jullie wel, en wie weet tot een volgende gezamenlijke lijst!
Verder nog even voor de duidelijkheid vermelden dat ik de auteur ben van de stukjes bij de nummer 2 en 3. Mijn internet wil de laatste twee dagen niet echt meewerken, dus heb ik mijn stukjes zodra ik kon snel naar Johnny doorgestuurd.
En ja, Saint Pablo... Ik had hem op 81, en Johnny op 116. En zo bleef het nummer in de algemene lijst steken op plek 102...
De volledige lijsten post ik van zodra mijn internet stopt met staken. Voor nu wil ik eindigen met een welgemeend dank jullie wel, en wie weet tot een volgende gezamenlijke lijst!
1
geplaatst: 22 september 2017, 18:42 uur
0
geplaatst: 22 september 2017, 19:03 uur
Bedankt mensen! En wat een leuk stukje over de sample van Phil Manzanera, mjk87! Wat een ongelooflijk speurwerk van 88-Keys, en Phil heeft hier meer aan verdiend dan in heel z'n carrière met Roxy 

1
geplaatst: 29 september 2017, 12:49 uur
Johnny Marr schreef:
97. Barry Bonds (Johnny Marr: 87, ArthurDZ: 103)
Barry Bonds is een Amerikaanse basketballer, die Kanye gebruikt als een metafoor om zijn vermogen om hits te maken te omschrijven.
97. Barry Bonds (Johnny Marr: 87, ArthurDZ: 103)
Barry Bonds is een Amerikaanse basketballer, die Kanye gebruikt als een metafoor om zijn vermogen om hits te maken te omschrijven.
Beetje late reactie wellicht, maar lees deze lijst met veel plezier terug.

Is die Barry Bonds niet een honkballer ipv een basketballer? (oa gepakt op doping en een gemanipuleerde knuppel. Verder bekend om zijn vele home-runs)
0
geplaatst: 29 september 2017, 12:53 uur
Reijersen schreef:
Is die Barry Bonds niet een honkballer ipv een basketballer? (oa gepakt op doping en een gemanipuleerde knuppel. Verder bekend om zijn vele home-runs)
(quote)

Klopt helemaal! Kan het helaas niet meer aanpassen... Bedankt voor je reactie

0
geplaatst: 16 september 2020, 23:33 uur
Met toestemming van Johnny Marr (op die van ArthurDZ wacht ik niet) zal ik hier morgen beginnen met mijn persoonlijke Kanye top 100. Dat stond al jaren op de planning, maar op de een of andere manier voelt het goed om nu te beginnen. Stay tuned, dus 

3
geplaatst: 17 september 2020, 01:01 uur
0
geplaatst: 17 september 2020, 11:32 uur
ArthurDZ schreef:
Ok. En ik hoop voor je dat het niet te donker is daar in de kont van Johnny Marr
(quote)
Ok. En ik hoop voor je dat het niet te donker is daar in de kont van Johnny Marr

12
geplaatst: 17 september 2020, 17:42 uur
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcQ4oXd1QdEyZXATTd8s_2iAQzstVt0SCpbXIA&usqp=CAU
In navolging van mijn Belgische vriendjes zal ik een doorstart maken in dit topic. Grappig genoeg was dit het eerste topic wat echt intensief ging volgen op de site, dus extra leuk om nu een reprise te doen
Als ik één artiest moest noemen die hoofdverantwoordelijk is voor mijn muzikale ontwikkeling, dan is het Kanye wel. In tegenstelling tot veel andere all time favorieten, is ye al mijn hele (muzikale) leven aanwezig. Alleen Eminem komt daar in de buurt.
Ik denk dat het rond 2008/2009 is geweest, dat ik de tonen van Homecoming voor voor het eerst mijn oren binnen liet varen. Prachtig vond ik het, meteen op repeat gezet weet ik nog. Direct meer van hem opgezocht en niet veel later had ik mij hier ingeschreven, met Graduation op één uiteraard. Niet lang daarna kwam MBDTF uit, maar dat het toen het meest geanticipeerde muziekalbum was op dat moment, ging aan mij voorbij. Ik luisterde gewoon naar All of the Lights op dagelijkse basis.
In de jaren daarna luisterde ik eigenlijk amper hip-hop meer, want ik ging me op de EDM-scène richten. Heel af en toe luisterde ik nog Kanye, maar niet meer dan tien nummers per jaar denk ik. Yeezus The Life of Pablo zijn dan ook compleet aan me voorbij gegaan.
Maar ja, alle mooie dingen komen aan een tijd en in begin 2017 begon ik me op alternatievere muziek te richten weer, te starten bij mijn oude liefde: Kanye. Zo'n beetje alles ingehaald wat er in te halen viel, maar ook andere deuren werden geopend: Kendrick, Gang Starr en de Wu kwamen op mijn pad terecht.
Nu zijn we drieënhalf jaar verder en er is een hoop gebeurd in die tijd. Nog steeds veel shit aan het ontdekken op gebied van hip-hop (en meer), maar zoals ik vaker zeg: vroeg of laat kom ik toch weer bij Kanye terecht. Tot zover deze essentiële artiesten-intro, door met de muziek!
Van zijn (ongeveer) 141 tracks heb ik 100 tracks geselecteerd, mooi gerangschikt van honderd naar één.
Vertel eens jongens, wie heeft er zin om mee te lezen?
123poetertjes, catdog, Gretz, Don Cappuccino, zaaf, ArthurDZ, Johnny Marr, ni slecht, Arrie, Ataloona, Koenr, aerobag, Slowgaze, ForWhomThePeteTolls, Mjuman, Ploppesteksel, Reijersen, Rufus, Ward, mjk87, Teunnis en natuurlijk laxus11
In navolging van mijn Belgische vriendjes zal ik een doorstart maken in dit topic. Grappig genoeg was dit het eerste topic wat echt intensief ging volgen op de site, dus extra leuk om nu een reprise te doen

Als ik één artiest moest noemen die hoofdverantwoordelijk is voor mijn muzikale ontwikkeling, dan is het Kanye wel. In tegenstelling tot veel andere all time favorieten, is ye al mijn hele (muzikale) leven aanwezig. Alleen Eminem komt daar in de buurt.
Ik denk dat het rond 2008/2009 is geweest, dat ik de tonen van Homecoming voor voor het eerst mijn oren binnen liet varen. Prachtig vond ik het, meteen op repeat gezet weet ik nog. Direct meer van hem opgezocht en niet veel later had ik mij hier ingeschreven, met Graduation op één uiteraard. Niet lang daarna kwam MBDTF uit, maar dat het toen het meest geanticipeerde muziekalbum was op dat moment, ging aan mij voorbij. Ik luisterde gewoon naar All of the Lights op dagelijkse basis.
In de jaren daarna luisterde ik eigenlijk amper hip-hop meer, want ik ging me op de EDM-scène richten. Heel af en toe luisterde ik nog Kanye, maar niet meer dan tien nummers per jaar denk ik. Yeezus The Life of Pablo zijn dan ook compleet aan me voorbij gegaan.
Maar ja, alle mooie dingen komen aan een tijd en in begin 2017 begon ik me op alternatievere muziek te richten weer, te starten bij mijn oude liefde: Kanye. Zo'n beetje alles ingehaald wat er in te halen viel, maar ook andere deuren werden geopend: Kendrick, Gang Starr en de Wu kwamen op mijn pad terecht.
Nu zijn we drieënhalf jaar verder en er is een hoop gebeurd in die tijd. Nog steeds veel shit aan het ontdekken op gebied van hip-hop (en meer), maar zoals ik vaker zeg: vroeg of laat kom ik toch weer bij Kanye terecht. Tot zover deze essentiële artiesten-intro, door met de muziek!

Van zijn (ongeveer) 141 tracks heb ik 100 tracks geselecteerd, mooi gerangschikt van honderd naar één.
Vertel eens jongens, wie heeft er zin om mee te lezen?

123poetertjes, catdog, Gretz, Don Cappuccino, zaaf, ArthurDZ, Johnny Marr, ni slecht, Arrie, Ataloona, Koenr, aerobag, Slowgaze, ForWhomThePeteTolls, Mjuman, Ploppesteksel, Reijersen, Rufus, Ward, mjk87, Teunnis en natuurlijk laxus11
0
geplaatst: 17 september 2020, 17:53 uur
De meest overgewaardeerde rapper van onze tijd. Na Drake. Uiteraard lees ik mee. ❤️
1
geplaatst: 17 september 2020, 18:09 uur
Koenr schreef:
De meest overgewaardeerde rapper van onze tijd. Na Drake. Uiteraard lees ik mee. ❤️
Een Drake top 100 moet ook wel lukken, ja.
1
geplaatst: 17 september 2020, 18:36 uur
Koenr schreef:
Nee, alle praise is terecht. Zelfs die van hemzelf
Ik ben benieuwd Jordi!
2
geplaatst: 17 september 2020, 18:43 uur
Praises due to the most high, Jordi. Wie heeft jou hier eigenlijk toestemming voor gegeven?
1
geplaatst: 17 september 2020, 19:32 uur
Huh, staan maar 13 nummers op dat album. Ik snap het niet.
0
geplaatst: 18 september 2020, 03:27 uur
Kan ik me bij protest uit laten schrijven...Kanye, het moet (en kan) niet veel gekker worden!
1
geplaatst: 18 september 2020, 09:20 uur
ForWhomThePeteTolls schreef:
Kan ik me bij protest uit laten schrijven...Kanye, het moet (en kan) niet veel gekker worden!
Geen Kanye-toplijst zonder haters

Zal vandaag de eerste(n) droppen
* denotes required fields.