menu

Muziek / Koop en Ruil / Waarom je nog platen/CD's zou kopen

zoeken in:
Ziegler
Behoorlijk serieus dus.

avatar van Kronos
Nu heb ik serieus met jou te doen.

avatar van jvandemerwe
De belangrijkste reden om CD's en elpees te kopen is dat alle streaming diensten de content nog steeds niet in een lossless formaat doorgeeft. Dus Neil Young heeft gelijk als hij beweerd dat de meeste mensen de door de artiest met veel moeite opgenomen kwaliteit van de opname nog nooit hebben kunnen waarderen als zij zich beperken tot internet streams en mp3-tjes. Daarnaast is het ook gewoon leuk om door de CD- en elpee bakken te struinen.

avatar van Broem
jvandemerwe schreef:
De belangrijkste reden om CD's en elpees te kopen is dat alle streaming diensten de content nog steeds niet in een lossless formaat doorgeeft. Dus Neil Young heeft gelijk als hij beweerd dat de meeste mensen de door de artiest met veel moeite opgenomen kwaliteit van de opname nog nooit hebben kunnen waarderen als zij zich beperken tot internet streams en mp3-tjes. Daarnaast is het ook gewoon leuk om door de CD- en elpee bakken te struinen.


Ooit van Tidal gehoord? Streaming is in lossless 16 bit 44.1 kHz...cd kwaliteit dus. Het komt er aan. Wel 20 euro per maand.

avatar van teus
deric raven schreef:
Niks is leuker dan uren door van die bakken te zoeken naar een album welke je nog niet hebt, en die je collectie compleet zal maken.
Al kom je er thuis achter dat er nog genoeg ander werk ontbreekt.
Voor de een zijn dat LP's, voor mij CD's.
Spotify en YouTube zijn voor mij meer veredelde radiostations, maar dan zonder een nietszeggende DJ.
Op zijn tijd ook leuk, maar op langere termijn weinig boeiend.
Het is toch veel mooier om te vertellen dat jezelf een album in bezit heeft i.p.v. te zeggen dat je via internet een link om te downloaden hebt gevonden.


Helemaal mee eens,ik zou het niet beter kunnen verwoorden
Een echte musicfreak wil een echte fysieke geluidsdrager ...punt

avatar van Kronos
Waarom toch zo dogmatisch?

Muziek overstijgt het materiële. Het zou een echte muziekfreak in de eerste plaats om de muziek zelf moeten gaan en niet om het verzamelen van objecten.

Het verzamelen van cd's en/of lp's kan weliswaar een leuke aanvulling zijn, maar als de liefde voor muziek daar afhankelijk van is ben je geen echte muziekfreak.

Zo makkelijk is je dogma te doorzien, door het binnenstebuiten te keren met een paar argumenten.

kippenhok
Qua wensen voor het in huis hebben ligt de waarheid ligt ergens in het midden. Muziekfans willen de muziek in huis hebben tegen een kwaliteit die het best compromis biedt. Waar dat compromis ligt zal voor iedereen anders zijn. De een vindt een mp3'tje als prima dat zo lekker makkelijk op te slaan is op de telefoon, terwijl de ander er jaren insteekt om een geluidsinstallatie te bouwen die het studiogeluid enigszins benadert.

Dat H3 waar jullie het over hebben is meer een verzamelaarstic. Ook prima, maar toch even iets anders.

Voor mij geldt dat ik het gewoon erg leuk vindt om uit te zoeken welke elpee persingen het beste geluid hebben, en dan zo lang als nodge de 2e hands bakken door te zoeken tot ik die heb gevonden.

Beetje muziekfreak, beetje verzamelaar, vol plezier en zonder dogmas

avatar van Mjuman
Met die een-na-laatste alinea ga je overigens al aardig H3-gedrag vertonen. Is bij de een 'compleet' hebben de drijfveer, bij ander 'het beste geluid' en beide zijn - geloof me - een fictie. In het eerste geval blijkt Cocteau Twins - Lullabies to Violaine (2005) - alle singles en 12"s van Cocteau Twins in een prachtige 4 cd-box - net niet de gereleaste versie van één track te bevatten. Wat dan? Ga je die nog apart zoeken, en verzamel je dan meteen allle andere losse 12"s en/of cd/singles erbij en dan doemt weer een ander probleem op - zowel cd als vinyl-release?

De queeste naar het beste geluid is, geloof me ook een oneindige - eenmaal 'hooked' zie je dat er steeds weer beter afspeelspullen en releases (persingen) komen.

Ik geloof dat ik maar eens ga informeren bij de fiscus of ik alle H3-kosten niet mag aftrekken als kosten ivm ziekte en de behandeling van de aandoening. Per slot van rekening mogen in bepaalde gevallen ook drugges worden afgetrokken.

Ziegler
Kronos schreef:
Waarom toch zo dogmatisch?

Muziek overstijgt het materiële. Het zou een echte muziekfreak in de eerste plaats om de muziek zelf moeten gaan en niet om het verzamelen van objecten.


Het lijkt erop dat je een dogma poogt te weerleggen met een drogreden.

avatar van Kronos
Leg eens uit.

avatar van Flottante
Ik vind het zoeken naar cd's, nieuw of tweedehands, in echte winkels of online, gewoon ontzettend tof.
Het liefst struin ik een winkel af. Jammer genoeg zijn er niet veel mooie platenwinkels meer, maar de overgebleven winkels zijn ware oasen in een kale woestenij (Concerto Amsterdam, Sounds in Delft, Plato Utrecht, onder andere).
Als ik online koop, doe ik dat liever via Marktplaats dan via bol.com, service van bol is efficiënt maar volledig ontmenselijkt, ik vind het juist zo leuk om via de mail contact met een verkoper te hebben en dan een pakje te ontvangen waaraan je kunt zien dat iemand er werk aan heeft gehad en tijd in heeft gestoken.

Daarnaast word ik er gelukkig van om mijn eigen collectie te zien groeien.

(Overigens zet ik alle aangeschafte cd's direct op mijn laptop en vanaf daar, in roulatie, op mijn iPod. Via dat laatste medium luister ik verreweg het vaakst muziek. Het werkelijke nut van al mijn kostbare zilverschijfjes is dus maar relatief.)

ElPatron
Ik koop alleen nog cd's (platenspeler heb ik niet,- vind bovendien vinyl van tegenwoordig prijzig).

Maar dan ook alleen als het een klassieker is.

avatar van Wandelaar
ElPatron schreef:

Maar dan ook alleen als het een klassieker is.

De vraag rijst dan; wat is een klassieker?
Maar daar kan met gemak een heel topic mee volgeschreven worden, zonder het antwoord te vinden overigens.
Toch ben ik het helemaal met je eens. Ik luister veel, maar ik hoef lang niet alles op een zilveren schijfje. Dat wat ik wél liefst op schijfje wil moet bij mij de duurtest hebben doorstaan. Dan gaat er bij mij een lampje branden op de afdeling 'historisch van belang'. Het is maar een geluidsdrager natuurlijk en het plastic doosje is een matige uitvinding (twee keer te ver openklappen of eenmaal laten vallen en het is stuk) maar ik heb graag dat echte plaatje met de soms nuttige informatie van het hoesje dat je nergens anders vindt.
Verder pronk ik niet met mijn verzameling. Het staat bescheiden ergens in een hoek en de mooiste exemplaren staan boven in een kast op de slaapkamer. Onzichtbaar en stofvrij. Te wachten op ... tja op wie eigenlijk. Wil iemand van mijn nazaten dat ooit nog hebben later?
Heel betrekkelijk dus allemaal.

Ik koop elpees, omdat ik de hoezen mooi vind en omdat ik het vinyl zelf mooi vind. Het voelt prettig om een elpee op de platenspeler te leggen en ik vind het makkelijker om een album in zijn geheel te beluisteren vanaf elpee dan via een programma als YouTube of Spotify. Als ik via YouTube luister, dan luister ik meer losse nummers achter elkaar, vaak nummers die spontaan bij me opkomen of nummers die door YouTube worden aangeraden. Ik beleef muziek dus op een andere manier, als ik een album afspeel via een elpee en platenspeler, meer als een geheel en als een verhaal. Elpees brengen ook met zich mee dat je een nummer dat niet opvalt niet snel overslaat. Dankzij elpees luister ik niet alleen naar nummers die bij me opkomen of waar ik op dat moment zin in heb, maar ook naar nummers die ik via YouTube nooit zou luisteren. Elpees sturen mijn mood, terwijl YouTube en Spotify nummers aanraden op basis van jouw eigen keuzegedrag. Zij raden dus nummers aan die binnen dezelfde mood, binnen dezelfde sfeer vallen, terwijl een album soms juist kan ontregelen en nieuwe perspectieven kan aandragen. Tenminste, zo ervaar ik dat dan.

HipHop Fiend
Ik koop LP's, CD's en cassettes omdat ik van muziek verzamelen hou. Ook heb ik een zeer redelijke MP3-collectie en Muziek DVD's, zowel fysiek als op HDD. Natuurlijk gaat het om de muziek maar om iets fysiek te hebben en te kunnen spelen geeft mij echt wel een extra dimensie. Helaas niet meer de financiële armkracht om superveel te kopen, maar heb nog wel een paar pareltjes liggen. Hetzelfde geldt dan toch voor boeken, waarom nog boeken kopen... Je kunt die shit allemaal als e-book of op internet krijgen!? Dan schiet je een beetje door in mijn ogen. Maar iedereen het zijne, zullen we maar zeggen!

ohmusica
Nicolaib88 schreef:
...Elpees sturen mijn mood, terwijl YouTube en Spotify nummers aanraden op basis van jouw eigen keuzegedrag. Zij raden dus nummers aan die binnen dezelfde mood, binnen dezelfde sfeer vallen, terwijl een album soms juist kan ontregelen en nieuwe perspectieven kan aandragen. Tenminste, zo ervaar ik dat dan.


Dat is het 'ontregelen', af en toe moeten we eens goed ontregelt worden.... Spotify doet het ook wel, maar meestal moet ik Spotify ontregelen anders dreigt het me vlak en voorspelbaar te worden. Een fysiek album opzetten, vraagt ook een handeling het draagt daardoor bij aan een diepere beleving. Soms valt een LP ook wel eens tegen en dit het draagt ook bij tot het ontregeld raken (?)... Bij Spotify hoef je maar easy weg te klikken.

avatar van Bill Evans
Ik koop alleen nog cd's als ik ze écht graag fysiek wil hebben en ik ze, al dan niet 2e hands, voor een leuk bedrag kan kopen. Dan praat je over een paar cd's per jaar of zo. Soms nog niet eens. Mijn bescheiden cd-collectie heb ik in de loop der jaren bijgeschaafd tot een paar honderd stuks, zodat het ook overzichtelijk blijft. Ik pak af en toe een cd die ik handmatig in een cd speler stop. Voor de rest speel ik alles af met Spotify, op mijn set, via een kastje (KPN Musicbox), want ik heb een jaren 90 versterker staan. Met Spotify speel ik alleen hele albums af, want ik hou niet zo van losse nummers of afspeellijsten. Zo voelt het voor mij ook niet vluchtig.

avatar van Don Cappuccino
Ik koop de laatste tijd bijna geen nieuwe CD's meer (prijzen zijn belachelijk), ik wacht gewoon totdat ze goedkoper zijn. Een uitzondering is wanneer je ze na een goed concert op een merchtafel ziet, dan support ik een band graag rechtstreeks. Voor de rest voor een leuke prijs veel 2e-hands cd's die er vaak erg goed uitzien.

avatar van Kronos
Ik koop tegenwoordig juist vaker cd's als ze pas uit zijn. Een nieuw album waar ik echt in geïnteresseerd ben wil ik zo snel mogelijk op cd kunnen afspelen. Dan ga ik niet zitten wachten op de gok dat het een paar euro goedkoper wordt terwijl het tegen dan misschien moeilijk of niet meer te vinden is. Albums waarbij ik mijn twijfels had koop ik soms wel alsnog als ze toevallig in de uitverkoopbak te vinden zijn. Tweedehands koop ik ook geregeld wat.

avatar van gaucho
Nou, ik stel twee dingen vast: enerzijds dat CD's via de reguliere verkooppunten, zowel on- als offline, langzamerhand weer in prijs gaan stijgen, en anderzijds dat recentere albums kennelijk in kleinere oplagen gemaakt worden en dus (soms) sneller onverkrijgbaar worden. Die twee ontwikkelingen hebben natuurlijk alles te maken met het feit dat de CD qua populariteit achteruit holt. Het zilveren schijfje heeft al bijna afgedaan als massaproduct en nieuwe uitgaven worden dus zeldzamer.

Ik houd daar inmiddels ook rekening mee. Wachtte ik in het verleden nog erg vaak af tot een album goedkoper zou worden, tegenwoordig sla ik soms vrij snel toe. Hangt ook een beetje van de titel af: goed verkopende CD's van de drie grote muziekmaatschappijen worden op een gegeven moment wel midprice of zelfs drie voor 15 euro bij Amazon.de. Maar met albums die worden uitgebracht door kleine labeltjes neem ik geen risico.

avatar van Kronos
gaucho schreef:
Wachtte ik in het verleden nog erg vaak af tot een album goedkoper zou worden, tegenwoordig sla ik soms vrij snel toe.

Nog een ontwikkeling die er misschien zit aan te komen, is dat cd's niet meer zo snel in prijs zakken. Dat was vroeger ook niet zo. Als er minder cd's verkocht worden wordt dit soort marketing minder interessant lijkt me.

avatar van Kronos
Ik zal hier ook even de link delen die Poles Apart in het topic "cd's gaan verdwijnen" plaatste.

'Hipster kryptonite': will CDs ever have a resurgence?

Daar staan enkele hele goede redenen in om nog cd's te kopen. Of cd's nu wel of niet gaan verdwijnen doet er zelfs niet toe. Wat je cd verzameling betreft heb je alleen een cd speler nodig.

BrotherJohn
Kronos schreef:
Waarom toch zo dogmatisch?

Muziek overstijgt het materiële. Het zou een echte muziekfreak in de eerste plaats om de muziek zelf moeten gaan en niet om het verzamelen van objecten.

Het verzamelen van cd's en/of lp's kan weliswaar een leuke aanvulling zijn, maar als de liefde voor muziek daar afhankelijk van is ben je geen echte muziekfreak.

Ik heb zelf een beperkte cd-verzameling bestaande uit ca. 200 favoriete albums en ik ben twee jaar geleden begonnen met af en toe een plaat opzetten / aanschaffen. Bij mijn platen zijn de genres zeer uiteenlopend. De cd-verzameling komt nu weer goed van pas nu ik een tweedehands auto met alleen een radio-cdspeler heb. Af en toe ververs ik het 'aanbod' cd's in de auto, en bepalen factoren als het weer, mijn stemming, duur van de trip en mijn nieuwsgierigheid naar muziek welke cd ik uiteindelijk opzet. Eerst wordt je geconfronteerd met wat het artwork te zeggen heeft, dat geeft vind ik al meer diepte aan ook de luisterbeleving en herinnering die je daaraan overhoudt. En een weerzien met de cd die er eerst uit moet, waarbij nog eens in een paar seconden de vorige luistertrip herbeleefd wordt. Kiezen uit een beperkte selectie geeft ook meer voldoening dan eindeloos kiezen en doorselecteren in het onbeperkte, ongelimiteerde, ook al kom je dan soms precies in de uithoeken van wat je mooi vindt. Ik denk dat een vergelijking met wijze van mensen ontmoeten tussen nu en vroeger ook opgaat. Is het tegenwoordig veelal oppervlakkig en vluchtig swipen op Facebook en Tinder (vergelijk het met oriënterend muziek luisteren op Spotify), was er vroeger de charme van het nieuwe (of reeds bekende) mensen ontmoeten op de oude manier in bijv. de kroeg. De wereld wordt weer wat tastbaarder en kleiner wanneer je een cd of elpee luistert. Of juist groter, want online selecteer je vooral door binnen je eigen favoriete stijlen, terwijl de elpee die je bij de kringloop tegenkwam je kan laten kennismaken met een nieuw genre of stijl waar je daarvoor misschien vooroordelen bij had of je neus voor op haalde. Zo af en toe gaat er niets boven de sfeer van die ietwat kromgetrokken compilatie-elpee met Franse chansons met die prachtige hoes die het Parijs van de jaren '60 en '70 ademt. En dan de geur van die hoes. Lang leve de cd platen en cd's. Het is leuk om zo nu en dan wat te struinen maar gelukkig heb ik geen verzameldrang.

Wrathchild1
Omdat ik het fysiek in de hand wil hebben. Ik koop alleen CD’s , mede vanwege prijs en gebruikers gemak.

Anderzijds verkregen muziek luister ik nooit naar , misschien nog eens in de auto.

Bij mij werkt het net zoals met foto’s : ik heb weet ik hoeveel foto’s op de harde schijf staan , maar kijk er nooit naar. Een fotoboek daarentegen wil ik nog wel eens bekijken.

avatar van Wandelaar
Een onderwerp dat we, denk ik, vooral praktisch moeten benaderen. Het gaat tenslotte om de muziek, de geluidsdrager is ondergeschikt. Daarbij kies ik zelf vooral voor de CD vanwege de vrijheid die ik daarbij geniet en het fysieke aspect: leesbaar, aanraakbaar, poetsbaar zonodig. Een aantal jaren geleden leek de download de oplossing. Bijna niemand die dat nu nog doet, behalve op de betere Hi-Res bestanden. Handig en klein te bewaren op je harde schijf. Maar niemand garandeert me dat ik over 20 jaar die harde schijf nog kan uitlezen, op de dan bestaande hardware. Nu lijken vooral de streamingdiensten de markt te beheersen. Lijkt, want veel van hun abonnees zijn ‘gratis’ toegevoegd aan een bundel en als dat niet zo was, dan is de vraag of die diensten er over 10 of 20 jaar nog zijn en wat je dan voor hun dienstverlening mag gaan betalen. Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Met een fysieke drager heb je daar allemaal geen last van. Geen software nodig om de naald in de groef te krijgen of de CD in het laatje te schuiven. Geen updates, abonnementen, WiFi of wat voor voetangels en klemmen nog meer. En het gaat verrassend lang mee. Meestal een mensenleven. Kortom, gewoon praktisch gezien een goede keuze. Maar daar kan iedereen natuurlijk anders over denken. Maar soms merk ik dat het respect in dit soort discussies aan de matige kant is en wordt je als cd-koper nog wel eens neergezet als een fossiel uit een andere eeuw. Maar ach, dat went ook wel. De tijd zal het leren ...

avatar van Kronos
Wandelaar schreef:
Kortom, gewoon praktisch gezien een goede keuze.

Ik ben zelf cd en lp koper, maar het praktische daarvan is erg discutabel. Voor mij is het praktisch in de zin dat ik er toch alle apparatuur al voor heb. Maar verder gaat het natuurlijk alleen om de drie H's zoals Mjuman dat noemt: Het Heilige Hebben. Ik moet daarvoor wel vaak naar de winkel, of bestellingen doen. Veel geld uitgeven. Een hoop kasten in mijn huis zetten. Eindeloos blijven sorteren en uitzoeken. Nog kasten in mijn huis bijzetten. En weer sorteren. Nog meer geld uitgeven. Geen plaats meer hebben voor kasten. Uitzoeken wat weg mag dan maar. Weer sorteren. Praktisch? Streamen is in veel aspecten veel praktischer. Wat de toekomst brengt weet niemand. Als morgen mijn huis afbrandt ben ik mijn hele muziekverzameling kwijt. Het zal toch een troost zijn als ik dan muziek kan streamen.

avatar van Wandelaar
Natuurlijk is het discutabel, daarom zitten we ook hier. Wat voor de één een voordeel is, zal de ander als nadeel ervaren. Als mijn huis afbrandt, ben ik alles kwijt, maar zolang mijn dierbaren het overleven is dat echt geen punt van zorg. Daarbij acht ik de kans groter dat mijn cloud-service de komende 20 jaar verloren gaat, dan dat mijn huis afbrandt.

Het Heilige Hebben, H3, is hier regelmatig opgevoerd als argument tegen het bezit van een CD-verzameling, en dat op een zekere moreel superieure toon. Hebben is fout, streamen is goed. Maar als je heel principieel duurzaam wilt zijn, heeft ook het streamen zijn nadelen. De servers die daarvoor nodig zijn vreten stroom. En wat investeer je niet in je installatie? Over Heilig Hebben gesproken.

Het probleem van ruimtegebrek begrijp ik beter. Zelf heb ik een A-collectie in de huiskamer, niet te groot. In de hoekjes van de zolder staat dan de rest. Wil ik die draaien, dan moet ik even wat klimwerk verrichten en een paar keer mijn hoofd stoten. Dat heeft z’n charme, zoals zoveel dingen in het leven onhandig kunnen zijn maar blijven bestaan. Een hobby is zelden iets rationeels alleen.

avatar van Kronos
Gelukkig maar, zou ik zeggen. Maar wat duurzaamheid betreft in ecologische zin zal streamen toch een betere keuze zijn denk ik. De servers vreten stroom maar dat geldt net zo goed voor het productieproces van cd's en lp's. En daar komt het gebruik van grondstoffen nog extra bij plus de verwerking van afval wat het uiteindelijk in de toekomst zal worden. Investeren in afspeelapparatuur moet altijd. Maar hoe groot die investering is hangt niet echt af van de keuze tussen cd's/lp's kopen of streamen lijkt me. Wat de morele kwestie betreft zijn er verschillende kanten aan het verhaal, maar ik denk eerlijk gezegd dat morele overwegingen zelden de doorslag geven.

avatar van Wandelaar
Bij de supermarkt hier in de wijk staat een paal waar je, behalve je lege batterijen en kapotte opladers, door een gleuf je gebruikte CD’s kunt stoppen voor recycling. Ik ben benieuwd welke CD’s daar beneden in het bakje terecht komen. Een enkele keer bekruipt me de gedachte daar een plaatje in te stoppen. Miskoop, te slecht voor de kringloopwinkel of bekrast, het moet wel erg zijn wil je die gleuf gebruiken. Zo af en toe zie ik een grote dieselvrachtwagen voorrijden die het ding leegt. Goed voor de planeet, zullen we maar zeggen.

avatar van Kronos
Het is best wel een gruwelijke maar vooral relativerende gedachte dat je hele verzameling ooit tot schroot zal worden herleid. Het hele H3 is dan eigenlijk ook een illusie. De vergankelijkheid van spullen wijst op de wetmatigheid van verandering en verandering kan je niet bezitten, alleen ervaren. Wat verzamelen en van muziek genieten trouwens ook veel levendiger maakt dan wanneer je door bezitsdrang bezeten bent. Tot zover deze zeer beknopte filosofische bijdrage.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:54 uur

geplaatst: vandaag om 23:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.