MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Hoe berg jij je cd's/platen op? / Foto's van je collectie

zoeken in:
Overigens bij ons heeft de verzekering de CD's (wegens het aantal) ondergebracht onder kostbaarhedenverzekering.

Ja bij mij ook.

Rudi S schreef:
Overigens bij ons heeft de verzekering de CD's (wegens het aantal) ondergebracht onder kostbaarhedenverzekering.

Dan nog goed kleine letters lezen - standaardinboedelverzekring is veelal gerelateerd aan inkomen. Een muziekliefhebber met modaal koopt nou eenmaal meer dan een ander met modaal.

Mjuman schreef:
(quote)

Dan nog goed kleine letters lezen

Dat is altijd een probleem, ik weet ook niet voor wie ik meer op moet passen: de verzekeringen of inbrekers (dat zijn natuurlijk ook dieven).

Rudi S schreef:
Dat is altijd een probleem, ik weet ook niet voor wie ik meer op moet passen: de verzekeringen of inbrekers (dat zijn natuurlijk ook dieven).

Om met de deur in huis te vallen: breek me de bek niet open!

Tav waarde van dingen zou je kunnen zeggen: vervangingsprijs of 'boekwaarde' - bij mij werd een mix gehanteerd door de prietelpreutel supremis (inspecteur) der verzekering ; dat was een ultieme tolerantietest. Cd's werden snel en masse getaxeerd op 25% van de aankoopwaarde (collector's item - wazda?), hifispul (yes ik was echt aan de beurt) afschrijven in 5 jaar - andere dingen die ik net had gekocht, werd de goedkoopste aanbieder bij gevonden. Man man, wat een ellende - ruim 15 jaar na dato sta ik prompt weer te trillen.

Ik denk alleen dat er vandaag de dag geen inbrekers meer zijn die CDs uit auto's of huizen stelen.

Maar een harde schijf is zo meegenomen en dan moet je dadelijk al die 1000 albums weer opnieuw downloaden!

Misschien kan de verzekering je een download/snipperdag vergoeden

Ducoz schreef:
Ik denk alleen dat er vandaag de dag geen inbrekers meer zijn die CDs uit auto's of huizen stelen.

Dream on White Boy - als ze eenmaal binnen zijn ...

Bizarre discussie overigens - hier wordt aanname op aanname gestapeld, volslagen ongefundeerd.
Ga eens navraag doen - waarom vragen alle cd-inkopers - dus ook Plaatboef (what's in a name) - om een legitimatie bij inkoop van cd's?

Ducoz schreef:

Oh, komen ze tegenwoordig bij jullie in de zaak snoepen

Mjuman schreef:
(quote)

Dream on White Boy - als ze eenmaal binnen zijn ...

Bizarre discussie overigens - hier wordt aanname op aanname gestapeld, volslagen ongefundeerd.
Ga eens navraag doen - waarom vragen alle cd-inkopers - dus ook Plaatboef (what's in a name) - om een legitimatie bij inkoop van cd's?

Het hangt inderdaad een beetje van het type mens af en van het uit te betalen bedrag of er om legitimatie wordt gevraagd. De prijs van een CD is niet wat het geweest is (nu rond de 10-15 nieuw), terug kijkend naar de guldens. Ik kan me goed voorstellen dat je in de begin tijd van de CD 'geld' in je handen had als je een paar CDtjes kwam verkopen. Nu hoef je op niet heel veel meer te rekenen dan 1 euro als je met 3/4 cds komt aanzetten. Het is de moeite denk ik gewoon niet waard, tenzij je als inbrekert een sloot aan kennis over persingen en zeldzaamheden, bijzondere collecties hebt.

Aan de andere kant.. er zijn ook nog zat mensen die denken met een hele collectie Nederlandstalig vinyl een zilvervloot te hebben, komen die terug van een koude kermis... (kringloopmateriaal)

Ducoz schreef:
Het hangt inderdaad een beetje van het type mens af en van het uit te betalen bedrag of er om legitimatie wordt gevraagd. De prijs van een CD is niet wat het geweest is (nu rond de 10-15 nieuw), terug kijkend naar de guldens. Ik kan me goed voorstellen dat je in de begin tijd van de CD 'geld' in je handen had als je een paar CDtjes kwam verkopen. Nu hoef je op niet heel veel meer te rekenen dan 1 euro als je met 3/4 cds komt aanzetten. Het is de moeite denk ik gewoon niet waard, tenzij je als inbrekert een sloot aan kennis over persingen en zeldzaamheden, bijzondere collecties hebt.

Vlot van begrip ben je niet echt! Cd's zullen wellicht niet in eerste instantie voorkomen op het PVA van de I, maar gelegenheid maakt nou eenmaal de Dief - en bij gebrek aan andere gemakkelijk converteerbare buit, is de cd nog steeds een aardige next best - of heb jij een schaaltje briljantjes klaarliggen om de aandacht van je muziek af te leiden? 500 * 0,5 - 1 euro levert nog altijd een aardig 'uurloon' op.

Again, je doet allerlei aannames die je niet kunt onderbouwen. De politie heeft een website beschikbaar gemaakt waar je kunt zien wat voor misdrijven er in een bepaalde tijd/gemeente zijn gepleegd. De koppeling tussen postcode en welstandsniveau is een bekende; dus met dat gegeven in het achterhoofd kan je eens kijken en navraag doen - en anders kun je ook google'n op cd's + diefstal.

Volstrekt ongesubstantieerde praatjes over wat dieven wel en niet meenemen verwijs ik naar Fabeltjesland. Jouw perceptie van waarde is volstrekt irrelevant; jij bent geen dief, ook al werk je bij de Schijfcrimineel

Dacht om me eerst niet te moeien met de discussie maar laten we dit onderwerp afsluiten met de volgende zin:

De waarde van de cd is recht evenredig met de waarde die de eigenaar/luisteraar er aan geeft.
Die cd's zijn tweedehands misschien 1 euro per stuk waard maar sommigen zijn voor mij veel meer waard dan een gouden horloge. Uit een horloge komt namelijk weinig mooie muziek, iets waar ik van hou!
By the way: op sommige hard to find cd's staat nu al een opbodprijs op eBay en Amazone van meer dan 70 euro.

Het merendeel van de verzameling is ook niet tijdsgebonden en bestaat vooral uit klassieke muziek (30%), jazz en vrije improvisatie (50%) en goede folk/rock (20%).

niels94 schreef:
Ik ben vooral benieuwd naar je smaak en favorieten, Doris. En heb je alles ook geluisterd?

Het merendeel van de verzameling is ook niet tijdsgebonden en bestaat vooral uit klassieke muziek (30%), jazz en vrije improvisatie (50%) en goede folk/rock (20%).
Ja, alles is beluisterd.
Ben nu begonnen met terug te beluisteren, zal ongeveer 12 jaar duren als je er iedere dag 5 kan beluisteren

dorus1 schreef:
Ben nu begonnen met terug te beluisteren, zal ongeveer 12 jaar duren als je er iedere dag 5 kan beluisteren

Dat werkt natuurlijk alleen als je de komende 12 jaar niets nieuws meer aanschaft

GrafGantz schreef:
(quote)

Dat werkt natuurlijk alleen als je de komende 12 jaar niets nieuws meer aanschaft

Gaat die nieuwe aanschaf niet gewoon die gestolen CD's aanvullen?

dorus1 schreef:

Blijf je in die 12 jaar in hetzelfde tempo doorkopen dan heb je in 2026 ruim 8500 cd's nieuw te beluisteren. Dat vergt dan weer ca 4,5 jaar luistertijd, waarna je ca 3000 cd's nieuw te beluisteren hebt. Dat vergt dan weer zo'n kleine 2 jaar, waarna je ca 1350 cd's te beluisteren hebt en daarvoor heb je dan een maand of tien nodig. Kortom er zit schot in, vooropgesteld dat je niet meer cd's gaat kopen - en da's niet moeilijk met prijzen zoals ca 100 euro voor het hele werk (170 cd's) van Mozart

kiriyama
Mjuman schreef:

Vlot van begrip ben je niet echt! Cd's zullen wellicht niet in eerste instantie voorkomen op het PVA van de I, maar gelegenheid maakt nou eenmaal de Dief - en bij gebrek aan andere gemakkelijk converteerbare buit, is de cd nog steeds een aardige next best - of heb jij een schaaltje briljantjes klaarliggen om de aandacht van je muziek af te leiden? 500 * 0,5 - 1 euro levert nog altijd een aardig 'uurloon' op.

Een schaaltje briljantjes meenemen is natuurlijk wel wat makkelijker mee te nemen dan 500 of 20,000(!) Cd's. Ik ben het wel eens dat inbrekers als het erop aan komt alles meenemen, maar een hele cd collectie stelen is nou ook weer niet zo makkelijk.

Nee, ik ben een jaar of 5 geleden verhuisd en ik weet nog wel wat een verhuisdoos voor de helft met cd's gevuld weegt. Helemaal vullen was niet eens een optie, dat is niet te tillen en dat houdt de doos niet. Dus zo kinderlijk eenvoudig is het niet om pak hem beet 1000 cd's of meer mee te nemen.

GrafGantz schreef:
Nee, ik ben een jaar of 5 geleden verhuisd en ik weet nog wel wat een verhuisdoos voor de helft met cd's gevuld weegt. Helemaal vullen was niet eens een optie, dat is niet te tillen en dat houdt de doos niet. Dus zo kinderlijk eenvoudig is het niet om pak hem beet 1000 cd's of meer mee te nemen.

dus moraal van het verhaal: zodanig veel cd's kopen zodat de collectie te groot is om mee te worden genomen door dieven
Erger zou zijn als ze een pot of 3 mayo of cola op de cd's uitgieten...
En inderdaad een curverdoos vol met cd's weegt meer dan je denkt!

kiriyama schreef:
Een schaaltje briljantjes meenemen is natuurlijk wel wat makkelijker mee te nemen dan 500 of 20,000(!) Cd's. Ik ben het wel eens dat inbrekers als het erop aan komt alles meenemen, maar een hele cd collectie stelen is nou ook weer niet zo makkelijk.

Ik zal geen verdere jankverhalen houden maar voor meegenomen buit - hifi, fototoestellen, buitenlands geld,cd's, fiets etc was een vergoeding van een bedrag met net geen 4 nullen. De boef was wel zo sociaal om ruim voldoende kattenbrokken voor mijn 2 Siamezen te strooien - desalniettemin konden die een goed signalement geven

Eenmaal binnen zijn mensen tot vreemde dingen in staat. Molest en vernielingsdrang zijn rare uitingen. Voor 100 euro bruto/bruto 'winst', zijnde 1 TomTom, richten mensen schade voor honderden euro's aan (kapot raam, vernielde klink etc); en dan ben je ook nog eens uren bezig dingen te regelen - en idd praten met zo'n prieteleuris supremis, inspecteur van de verzekering, die afgerekend wordt op zijn persoonlijk 'target' - i.e. het minimaliseren van de schade.

Onweerwolf
Mjuman schreef:
omdat excel beperkte sorteermogelijkheden heeft.

Echt niet.

Onweerwolf schreef:
(quote)

Echt niet.

Inderdaad, nooit wat van gemerkt. Wel gaat het filteren met dit soort hoeveelheden lastiger worden.

Onweerwolf
Brunniepoo schreef:
(quote)

Inderdaad, nooit wat van gemerkt. Wel gaat het filteren met dit soort hoeveelheden lastiger worden.

Als je filters gebruikt ipv sorteren valt dat wel mee. Kost alleen even wat extra werk om dat op te zetten, maar dat kan je dan wel helemaal naar je eigen smaak doen.

Excel blijft toch een "platte tekst" werkblad, Acces heeft gewoon meer mogelijkheden in relatie's en later toegevoegde teksten.
Dat neemt niet weg dat je altijd goed hebt kunnen werken / sorteren en filteren met Excel.
Het gaat hier wel om een groot bestand (divers in muziekstijlen), met mogelijke vele keuzes.

Onweerwolf
Ook Access is in principe gewoon een spreadsheet met data, het heeft alleen een heleboel veel gebruikte database-functies voorgefrabriceerd. De gewenste resultaten kun je ook wel uit Excel halen, maar dan moet je die functies zelf fabriceren, dat kost tijd en moeite. Als iets echter niet standaard kan in Access dan is het knap lastig of onmogelijk om het toch voor elkaar te krijgen en met Excel kan dat meestal wel.

Als ik het goed begrijp is het RDBMS een volstrekt overbodige uitvinding, kan je alles af met excel ook als je als onderneming een klantensysteem hebt met vele duizenden records in excel. SQL is uiteraard ook een overbodige query-taal ...

Op andere fora wordt er volop zinvol gediscussieerd over de toepassing om je collectie in te bewaren. Sporadisch wordt excel genoemd - er zijn wel web/online-toepassingen die populair zijn.

Onweerwolf
Mjuman schreef:
Als ik het goed begrijp

Je leest weer eens niet wat er staat en doet aannames die nergens op slaan.

Ik corrigeer slechts je onjuiste stelling dat Excel beperkte sorteermogelijkheden heeft.

Mjuman poneert geen onjuiste stellingen, dat moet je zo langzamerhand toch wel weten.

GrafGantz schreef:
Mjuman poneert geen onjuiste stellingen, dat moet je zo langzamerhand toch wel weten.

Doe die lolbroek maar uit Swiebertje. Als je écht wilt meelullen, moet je gewoon feitelijke technische kennis van zaken hebben. En niet proberen lollig te zijn op zo'n kwastige manier.

Google gewoon maar eens op "shortcomings of Excel when manipulating large data files". Bij grotere datebestanden loop je gewoon tegen de grenzen van excel aan. Excel loopt dan ook gewoon vast.
In mijn wereld werd excel gebruikt om gegevens aan te leveren (maar daar kunnen aardig wat haken enogen aan zitten) of om gegevens uit te voeren, je kunt nl in ppt een simpele (OLE)-link leggen naar Excel en dan grafieken in ppt tonen.

Zou ik zelf 19.000 cd's hebben, zou ik ze proberen vast te leggen in een on-line database (liefst open source), niet alleen vanwege de ruimere toepassing, maar ook vanwege het feit dat lang niet alle versies 100% downward compatibel zijn. Je kunt dan ook de actuele versie opvragen op je smartfoon - ipv dat je steeds moet synchen met je pc.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:59 uur

geplaatst: vandaag om 11:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.