De Site / Gebruikers / Hoe berg jij je cd's/platen op? / Foto's van je collectie
zoeken in:
0
geplaatst: 28 oktober 2014, 14:25 uur
Gelukkig heb je niets over m'n grapjas gezegd, die blijft dus mooi aan.
0
geplaatst: 28 oktober 2014, 14:34 uur
GrafGantz schreef:
Dacht dat die veelal samen gekocht werden

http://brigittevanhelvoort.files.wordpress.com/2014/03/grapjas-lolbroek.gif
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2014, 14:44 uur
Mjuman schreef:
Doe die lolbroek maar uit Swiebertje. Als je écht wilt meelullen, moet je gewoon feitelijke technische kennis van zaken hebben. En niet proberen lollig te zijn op zo'n kwastige manier.
Google gewoon maar eens op "shortcomings of Excel when manipulating large data files". Bij grotere datebestanden loop je gewoon tegen de grenzen van excel aan. Excel loopt dan ook gewoon vast.
In mijn wereld werd excel gebruikt om gegevens aan te leveren (maar daar kunnen aardig wat haken enogen aan zitten) of om gegevens uit te voeren, je kunt nl in ppt een simpele (OLE)-link leggen naar Excel en dan grafieken in ppt tonen.
Zou ik zelf 19.000 cd's hebben, zou ik ze proberen vast te leggen in een on-line database (liefst open source), niet alleen vanwege de ruimere toepassing, maar ook vanwege het feit dat lang niet alle versies 100% downward compatibel zijn. Je kunt dan ook de actuele versie opvragen op je smartfoon - ipv dat je steeds moet synchen met je pc.
(quote)
Doe die lolbroek maar uit Swiebertje. Als je écht wilt meelullen, moet je gewoon feitelijke technische kennis van zaken hebben. En niet proberen lollig te zijn op zo'n kwastige manier.
Google gewoon maar eens op "shortcomings of Excel when manipulating large data files". Bij grotere datebestanden loop je gewoon tegen de grenzen van excel aan. Excel loopt dan ook gewoon vast.
In mijn wereld werd excel gebruikt om gegevens aan te leveren (maar daar kunnen aardig wat haken enogen aan zitten) of om gegevens uit te voeren, je kunt nl in ppt een simpele (OLE)-link leggen naar Excel en dan grafieken in ppt tonen.
Zou ik zelf 19.000 cd's hebben, zou ik ze proberen vast te leggen in een on-line database (liefst open source), niet alleen vanwege de ruimere toepassing, maar ook vanwege het feit dat lang niet alle versies 100% downward compatibel zijn. Je kunt dan ook de actuele versie opvragen op je smartfoon - ipv dat je steeds moet synchen met je pc.
Je stelling was dat de sorteermogelijkheden in Excel beperkt zijn.
0
geplaatst: 28 oktober 2014, 15:07 uur
Mijn stelling had niet de claim die jij er nu aan wilt hechten. Die poneerde ik in de context van een user die aangaf dat ie 19.000 cd's had. IK zou daar iets anders kiezen voor vastleggen en/of manipuleren (dus ook sorteren); mocht je MS-fundamentalist zijn, staat het jou geheel vrij daarover anders te denken - gelukkig wel

0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2014, 15:17 uur
Nee?
Dus als jij schrijft:
Bij zo'n aantal loont het de moeite om eea in een database te zetten, omdat excel beperkte sorteermogelijkheden heeft.
Dan bedoel je dus niet dat excel beperkte sorteermogelijkheden heeft maar dat een database andere voordelen heeft waardoor het de moeite zou kunnen lonen.
0
geplaatst: 28 oktober 2014, 15:32 uur
In een notendop: het zit 'em enerzijds in de schaalbaarheid van excel, en anderzijds in de flexibiliteit van een RDBMS (Oracle, SQL-server). Soms zetten bedrijven een relatiesysteem op in Excel - voor mailings - in excel zitten dan klantgegevens, adressen e.d. - dan kun je fijn 'mergen' met word obv codes (^5 bijv). Op een gegeven moment maken ze dan heel veel onkosten (customisation en onderhoud), terwijl het programma steeds trager werkt.
Feit is dat excel helemaal niet opgezet is voor de opslag van omvangrijke gegevensbestanden en de systematische bevraging ervan. Op een gegeven moment loop je tegen de grenzen aan; net zo min als excel bedoeld is voor de planning van grotere projecten (daarvoor is MS Projects).
Ik werk ook met filters in excel en pivot-tables - voor kleinschalige toepassingen kan Excel volstaan, maar ergens ligt een grens - en 19.000 vond ik een aardig aantal.
Feit is dat excel helemaal niet opgezet is voor de opslag van omvangrijke gegevensbestanden en de systematische bevraging ervan. Op een gegeven moment loop je tegen de grenzen aan; net zo min als excel bedoeld is voor de planning van grotere projecten (daarvoor is MS Projects).
Ik werk ook met filters in excel en pivot-tables - voor kleinschalige toepassingen kan Excel volstaan, maar ergens ligt een grens - en 19.000 vond ik een aardig aantal.
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2014, 18:08 uur
Bijzonder...
Mijn Excel doet er ongeveer 3 seconden over om 22000 rijen en 30 kolommen met data te sorteren op 4 criteria.
Simpele quadcore processor, 2.4GHz, 8GB RAM, Win7 64bit, Excel 2007 homemade portable versie.
Mijn Excel doet er ongeveer 3 seconden over om 22000 rijen en 30 kolommen met data te sorteren op 4 criteria.
Simpele quadcore processor, 2.4GHz, 8GB RAM, Win7 64bit, Excel 2007 homemade portable versie.
0
geplaatst: 28 oktober 2014, 18:50 uur
Zo simpel is een quadcore nou ook weer niet - maar je cijfers zijn duidelijk. Strikt sorteren - 22.000 records dus wel.
Zonder flauw te willen doen - waarschijnlijk is het omdat het gewoon een vrij recht-toe-recht-aan (lineaire) job is, zonder tussenstappen. Hieronder wordt een aantal punten aangestipt (waar excel tekort schiet), zoals schaalbaarheid, samenwerken (verschillende versies van 1 sheet, data-integriteit etc.
SQL: The Prequel (Excel vs. Databases) | School of Data - Evidence is Power - schoolofdata.org
Voorbeeldje:
Stel dat die 22.000 records een werknemerstabel zou zijn die gesorteerd zou moeten worden op postcode en bij iedereen met een postcode tussen 4000 en 5000 zouden de reiskosten verhoogd worden met 10 euro en bij iedereen met een andere postcode zou er 2 euro afgaan, dan zou ik wel eens willen zien hoe snel excel dat zou doen. Dat proces is niet lineair en stapsgewijs - dat leent zich veel meer voor een procedurele aanpak via PL/SQL.
Zonder flauw te willen doen - waarschijnlijk is het omdat het gewoon een vrij recht-toe-recht-aan (lineaire) job is, zonder tussenstappen. Hieronder wordt een aantal punten aangestipt (waar excel tekort schiet), zoals schaalbaarheid, samenwerken (verschillende versies van 1 sheet, data-integriteit etc.
SQL: The Prequel (Excel vs. Databases) | School of Data - Evidence is Power - schoolofdata.org
Voorbeeldje:
Stel dat die 22.000 records een werknemerstabel zou zijn die gesorteerd zou moeten worden op postcode en bij iedereen met een postcode tussen 4000 en 5000 zouden de reiskosten verhoogd worden met 10 euro en bij iedereen met een andere postcode zou er 2 euro afgaan, dan zou ik wel eens willen zien hoe snel excel dat zou doen. Dat proces is niet lineair en stapsgewijs - dat leent zich veel meer voor een procedurele aanpak via PL/SQL.
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2014, 18:58 uur
Mjuman schreef:
Zo simpel is een quadcore nou ook weer niet - maar je cijfers zijn duidelijk. Strikt sorteren - 22.000 records dus wel.
Voorbeeldje:
Voorbeeldje:
Je voorbeeld is echt supersimpel en zou Excel een paar extra seconden kosten.
Maar goed, dat was verder niet relevant, waar het omgaat is dat de sorteermogelijkheden in Excel niet beperkt zijn zoals je stelde.
Dat wil niet zeggen dat andere type software sommige dingen niet beter aankan want dan kan natuurlijk zo zijn. Het hangt er maar net vanaf wat je eisen zijn.
0
geplaatst: 28 oktober 2014, 19:13 uur
Met dat laatste ben ik het helemaal eens. Maar goed zo zie je maar dat langdurige 'indoctrinatie' in het andere kamp (waar MS the evil empire was) zijn sporen nalaat. Overigens als je tijd hebt, zou ik toch even de tekst via die link lezen over beperkingen van Excel vs RDBMS.
Overigens die sores die dat bedrijf ondervond middels het klantsysteem in Excel waren niet verzonnen. Voor een groot deel waren die te wijten aan eindeloos uitbreiden (functionaliteit toevoegen) en niet opschonen - een database dwingt je meer tot plannen en nadenken (modelleren) vooraf.
Overigens die sores die dat bedrijf ondervond middels het klantsysteem in Excel waren niet verzonnen. Voor een groot deel waren die te wijten aan eindeloos uitbreiden (functionaliteit toevoegen) en niet opschonen - een database dwingt je meer tot plannen en nadenken (modelleren) vooraf.
0
Onweerwolf
geplaatst: 28 oktober 2014, 19:18 uur
Mjuman schreef:
Met dat laatste ben ik het helemaal eens. Maar goed zo zie je maar dat langdurige 'indoctrinatie' in het andere kamp (waar MS the evil empire was) zijn sporen nalaat. Overigens als je tijd hebt, zou ik toch even de tekst via die link lezen over beperkingen van Excel vs RDBMS.
Dat zou ik kunnen doen maar aangezien ik daar al lang bekend mee ben is dat niet echt nodig.
Ongetwijfeld, maar dat is een user probleem, dat ligt verder niet aan de mogelijkheden van de software.
Voor mij is het juist een nadeel dat een database veel lastiger uit te breiden is dan een spreadsheet. Maar ook dat hangt van de omstandigheden af.
0
geplaatst: 31 oktober 2014, 11:18 uur
Ziet er erg mooi uit, maar alles is 1 koop van een radiostation, dan ben je toch niet echt een verzamelaar?
0
geplaatst: 31 oktober 2014, 11:30 uur
Gezien de foto wat er mee gedaan heeft wel. Was wellicht meer handel voor een handelaar geweest maar goed.
0
geplaatst: 8 januari 2015, 22:35 uur
Ik ben op zoek naar een kast, waar ik mijn cd-collectie in 1 keer in kwijt kan ( nu tegen de 1300 cd's ongeveer).
Heeft er iemand ervaring met http://www.verzamelkasten.nl/ of een goede tip voor mij?
Ik heb al bij Castor gekeken, prachtige kasten, maar eigenlijk iets boven mijn budget.
Heeft er iemand ervaring met http://www.verzamelkasten.nl/ of een goede tip voor mij?
Ik heb al bij Castor gekeken, prachtige kasten, maar eigenlijk iets boven mijn budget.
0
geplaatst: 8 januari 2015, 22:45 uur
Deze heb je dan ook nog
http://www.cd-rek.nl/
Toch zou ik eerder op Markplaats op zoek gaan naar Benno's van IKEA, ik weet uit eigen ervaring dat een rek van1300 cd's vol raakt.
http://www.cd-rek.nl/
Toch zou ik eerder op Markplaats op zoek gaan naar Benno's van IKEA, ik weet uit eigen ervaring dat een rek van1300 cd's vol raakt.
0
geplaatst: 8 januari 2015, 22:47 uur
Het is eigenlijk geen antwoord op je vraag, maar ik heb onlangs een kast van Castor gekregen (zal wellicht binnenkort wel eens even een fotootje plaatsen). Ik kan alleen maar bevestigen dat, ondanks de inderdaad wel aardige investering, ze erg mooie kasten leveren en dat de dienstverlening ook gewoon erg goed is. Voor aanschaf heb ik veel rond gekeken, maar ben geen even mooie, maar goedkopere kasten tegengekomen, dus kwam toch weer terug bij Castor.
0
geplaatst: 8 januari 2015, 23:13 uur
jeroentjuhh schreef:
Even doorsparen dus.

0
geplaatst: 9 januari 2015, 08:30 uur
[quote=4809733
Ik heb al bij Castor gekeken, prachtige kasten, maar eigenlijk iets boven mijn budget. [/quote]
Tja voor jouw collectie al gauw Euro 1000,/ daar kun je bij Ikea plus Plato flink voor shoppen.
Ik heb al bij Castor gekeken, prachtige kasten, maar eigenlijk iets boven mijn budget. [/quote]
Tja voor jouw collectie al gauw Euro 1000,/ daar kun je bij Ikea plus Plato flink voor shoppen.
0
geplaatst: 9 januari 2015, 11:53 uur
deric raven schreef:
ik heb nu 3 kasten van de kwantum ( dubbele Benno's zeg maar ) en 1 Benno. Ik realiseer me nu pas dat ze bijna vol zitten met plek voor 1260 cd's
. De planning is dat ik binnen afzienbare tijd bij mijn vriendin intrek, leek me een mooie gelegenheid om een nieuwe kast aan te schaffen. Nog maar even nadenken dus.
Bedankt voor de reacties!
0
geplaatst: 9 januari 2015, 12:02 uur
jeroentjuhh schreef:
De planning is dat ik binnen afzienbare tijd bij mijn vriendin intrek, leek me een mooie gelegenheid om een nieuwe kast aan te schaffen. Nog maar even nadenken dus.
De planning is dat ik binnen afzienbare tijd bij mijn vriendin intrek, leek me een mooie gelegenheid om een nieuwe kast aan te schaffen. Nog maar even nadenken dus.
Niet om teenoftander; ik zou eerst even verifiëren hoe zij daarover denkt; ze zou niet de eerste vrouw zijn die sceptisch staat tegenover de fysieke aanwezigheid van dergelijke hoeveelheden albums én boeken in een woonkamer

Dat is nl vrij 'intrusive' om maar eens een neutraal woord te gebruiken. Met alle pegels die je in kasten zou moeten investeren kan je ook overwegen om een mediaplayer al dan niet met ingebouwd schijfsysteem te kopen en daarop al je cd's in digitaal formaat zetten. Afhankelijk van je eisen/wensen kan je dan vanaf zo'n 700 euro al klaar zijn. Tenzij je natuurlijk met de fysieke aanwezigheid van alle albums wilt pronken

0
geplaatst: 9 januari 2015, 12:41 uur
Mjuman schreef:
Niet om teenoftander; ik zou eerst even verifiëren hoe zij daarover denkt; ze zou niet de eerste vrouw zijn die sceptisch staat tegenover de fysieke aanwezigheid van dergelijke hoeveelheden albums én boeken in een woonkamer

Ik heb al toestemming
. Ze vindt het ook nogal prijzig, dus misschien mag ik mijn eigen kasten nog wel meenemen. En uiteraard pronk ik graag met de fysieke aanwezigheid van al mijn albums
!
0
geplaatst: 9 januari 2015, 12:49 uur
Bonk schreef:
Het is eigenlijk geen antwoord op je vraag, maar ik heb onlangs een kast van Castor gekregen (zal wellicht binnenkort wel eens even een fotootje plaatsen). Ik kan alleen maar bevestigen dat, ondanks de inderdaad wel aardige investering, ze erg mooie kasten leveren en dat de dienstverlening ook gewoon erg goed is. Voor aanschaf heb ik veel rond gekeken, maar ben geen even mooie, maar goedkopere kasten tegengekomen, dus kwam toch weer terug bij Castor.
Hier ook. Erg tevreden over. Prima bedrijf en erg klantvriendelijk. Groei zit hier vooral in vinyl en daar heb ik nog ruimte genoeg voor. Aanschaf cd's is sinds streaming aardig teruggelopen.
0
geplaatst: 17 januari 2015, 20:42 uur
Wegens ruimtegebrek heb ik ze laatst allemaal uit de doosjes gehaald en (incl. de hoesjes en boekjes) in mapjes in koffers gedaan. Bevalt erg goed, want mooier, enorm ruimtebesparend en praktischer (geen geklooi ook met kapotte doosjes meer), vind ik dan. Is natuurlijk niet te doen als je er 1000+ hebt. Ben anderhalve dag non-stop met dat werkje bezig geweest, vond het wel ontspannend.
De doosjes, heel wat zakken vol, direct bij het plastic afval gedumpt, weg met die ondingen.
De doosjes, heel wat zakken vol, direct bij het plastic afval gedumpt, weg met die ondingen.
0
geplaatst: 17 januari 2015, 22:48 uur
sasperge schreef:
(geen geklooi ook met kapotte doosjes meer)
(geen geklooi ook met kapotte doosjes meer)
Heb ik nooit last van. Alleen als ik cd's bestel of tweedehands koop moet ik wel eens een doosje vervangen. De nog gave doosjes had je dus gerust naar mij mogen sturen.

0
Sietse
geplaatst: 18 januari 2015, 13:56 uur
Een aantal weken terug maar eens een fotoupdate gemaakt.
Platenkast 1:
http://i.imgur.com/yqGNw6E.jpg
Platenkast 2 (incl. wat tapes, graphic novels/strips/leesboeken, zooi):
http://i.imgur.com/2T3dhnW.jpg
Tapes:
http://i.imgur.com/NkKgISJ.jpg
CD's en nog wat meer tapes (en mijn Casia SA-10)
http://i.imgur.com/4esmLxT.jpg
Platenkast 1:
http://i.imgur.com/yqGNw6E.jpg
Platenkast 2 (incl. wat tapes, graphic novels/strips/leesboeken, zooi):
http://i.imgur.com/2T3dhnW.jpg
Tapes:
http://i.imgur.com/NkKgISJ.jpg
CD's en nog wat meer tapes (en mijn Casia SA-10)
http://i.imgur.com/4esmLxT.jpg
0
geplaatst: 18 januari 2015, 14:02 uur
Beetje studentenkamer achtig; hou ik welvan.
Ik heb ook meer zo'n Casio keyboard gehad, dat is er toch eenmet van die kleine toetsen?
Ik heb ook meer zo'n Casio keyboard gehad, dat is er toch eenmet van die kleine toetsen?
0
Sietse
geplaatst: 18 januari 2015, 18:51 uur
Studentenkamer? Hmm...is niet wat ik direct zou verwachten (oude stoel met keyboard erop is ondertussen wel verdwenen), is het vanwege de troep? Mijn antwoord daarop is: single man die platen verzameld...wat verwacht je nou 
Keyboard heeft een klein klavier inderdaad.

Keyboard heeft een klein klavier inderdaad.
0
geplaatst: 18 januari 2015, 19:06 uur
Nee, niet vanwege de troep.
Veel anders ziet het bij ons er ook niet uit.
Misschien wel vanwege de kamerplanten.
Zo'n oude stoel hadden wij trouwens wel toen we net samen woonden.
Veel anders ziet het bij ons er ook niet uit.
Misschien wel vanwege de kamerplanten.
Zo'n oude stoel hadden wij trouwens wel toen we net samen woonden.
* denotes required fields.