MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Hoe berg jij je cd's/platen op? / Foto's van je collectie

zoeken in:
Cured
Ik bekijk het allemaal wat realistischer/nuchterder geloof ik.....en trouwens, die 35 berichten zijn haast allemaal games van 1-0 , woordjes of het noemen van songs . Ik heb het trouwens ook nooit over het aantal, zoals sommigen hier. Dat zo iemand als Kronos dat ook nog gaat uit rekenen wat ik per dag post, vind ik dan ook wel weer grappig en tekenend voor iemands obsessie, laat staan alles opzoeken met nota ben de Dikke Van Dale om het allemaal nog serieuzer/ridiculer te maken.....maar bedankt, hoewel ik tegenwoordig ongeveer misschien iets van 15 post heb wat maximaal een aantal woordjes is, of getallen uit een game-topic. Vind ik nog wel leuk (hobby, stukje ontspanning) en zo herkennen mijn kinderen me ook weer zonder dat ze aan hun moeder moeten vragen wie die man met die koptelefoon is....

Over zingeving : niet alles hoeft zin te hebben, maar een zinloos leven is hetzelfde als dood zo'n beetje.

Als ik zie hoe ellenlange berichten, (onzinnige) discussies of het beluisteren en recenseren van -tig albums sommige users hier posten denk ik wel eens : hebben die verder niks (werk, afwas,klussen in en om het huis) zijn ze doorgeslagen of zien die waanzin daar niet van in ? Ervaren ze een gevoel van leegte? Dat kan natuurlijk, maar voor je het weet ben je dood en heb je ook daarvan je halve leven nog op een site verloren.... . Hoezo verslaafd en tunnel-effect? Ik heb met het jaar zo ongeveer mijn gem. tijdsbesteding op MM van 1,5 uur, naar een uur en nu een half uur teruggeschroefd en ik zie weer dingen die ik anders niet zag: een musje in de tuin, de ondergaande zon en .....andere mensen. . Voor een ander gedeelte ben ik actief muzikant en dat kost ook meer/zinvoller tijd.

Overigens wat iemand hier wel of niet en hoelang op MM doet moet men zelf weten, maar ik houd graag ook nog wat tijd over voor echte contacten, geld voor andere en belangrijker zaken (gezin bijv.) en wat meer in het leven staan. Als je verder niks hebt, dan kun je mooi hier (op MM) in 'vluchten' en dat is leuk voor zulke personen .

Oh ja, het ging over het opbergen van je collectie . Mijn vriendin heeft een gedeelte van een kast leeggeruimd en daar kunnen ze mooi alle 150 in ; deurtje open, kastje dicht . Sommigen hebben het wel mooi trouwens, maar ik heb daar ook simpelweg de ruimte niet voor. iedereen veel plezier met zijn collectie om er naar te kijken dan wel een gedeelte ooit nog eens te beluisteren.

edit: dit was trouwens mijn eerste en laatste ellenlange bericht op MM...

En dat hele bericht had je nodig om jezelf te overtuigen dat jouw manier van MuMe gebruiken beter is dan die van anderen .

Wellicht moet je eens goed in de spiegel kijken en je afvragen, zet ik mijzelf niet een beetje voor schut...

Het mooie van MuMe is dat je hobby niet binnen de vier muren van je collectie blijft.
Je deelt je passie met anderen en dat ruikt volgens mij al een heel eind naar zingeving.

Iemand probeert te verwoorden wat die muziek met hem of haar doet.
Een ander haalt daar een zekere vorm van herkenning uit of het nodigt hem/haar uit
om die plaat eens op een andere manier te gaan beluisteren of de teksten verder uit te diepen.

Ik vind het behoorlijk zinvol als mensen niet vastroesten in hun eigen kijk op de dingen.
Qua horizonverruiming kan deze site wat mij betreft tellen. Ik probeer mijn steentje bij te dragen.

En ach, het gaat maar om muziek en niet om het echte leven.

Nou, dat echte leven krijgt anders wel mooi vorm in de platen die er voor mij toe doen.
Muziek kan heilzaam zijn, verhelderend werken of een uitlaatklep zijn voor je gevoelens.
Een krachtig medicijn om er in dat echte leven weer flink tegenaan te gaan.

En voor ik hier wegens off-topic wordt weggebezemd,
nog even vertellen dat ik al mijn vinyl platen opberg in een oude wijnkelder
die ik van de vorige huiseigenaar geërfd heb (de wijn nam hij zelf mee).

Allemaal vakjes waar je perfect 12" schijven kan in klasseren.
De 7" singles zitten in curver bakken en mijn cd's staan verspreid in de woonkamer
en de bureau. Broederlijk verenigd met mijn stripverhalen, nog zo'n passie.

Cured schreef:
allemaal games van 1-0 ,

Zo dus jij bent altijd de eerste stemmer, jij zit er wel echt bovenop

Heeft zeker niks beters te doen.

Misterfool
Beste Cured, als je zo'n lang bericht typt vol met prikkelende stellingen, dan kun je natuurlijk een tegenreactie verwachten:
Cured schreef:
Ik bekijk het allemaal wat realistischer/nuchterder geloof ik.

Mwah, je bekijkt het allemaal wel heel erg zwart-wit. Tussen zegge en spreke sporadisch een album beluisteren en volkomen obsessie zit een enorm grijsgebied. Die extremen zijn er overigens wel. Zag een tijd terug een documentaire over echt obsessieve muziekliefhebbers, maar daar was het heel duidelijk dat het ten koste ging van het levensgenot. Daar werd muziek gebruikt ter verplaatsing van (vermoedelijk) met name sociaal contact. Die mensen zagen er ook wat slecht verzocht uit etc. Veel actieve users hier hebben andere (actieve) hobbies/passies bezigheden etc. Echte obsessie kan het ergo niet zijn.
Cured schreef:
Als ik zie hoe ellenlange berichten, (onzinnige) discussies of het beluisteren en recenseren van -tig albums sommige users hier posten denk ik wel eens : hebben die verder niks (werk, afwas,klussen in en om het huis) zijn ze doorgeslagen of zien die waanzin daar niet van in ?
Dat heet passie en ik kan daar vaak juist enorm van genieten. Neem nu een Deric Raven of Dazzler die prachtige recensies neerpennen. Het discussiëren en bespreken van muziek heeft al iets sociaals in zich. Deze site is er ook vooral om muziek te delen, gedachten uit te wisselen, geïnspireerd te raken etc. Natuurlijk is het geen vervanging van Face to Face sociaal contact, maar het is wel degelijk een aanvulling daarop. Al was het maar doordat veel van mijn vrienden niet mijn muzieksmaak delen en dus gesprekken over andere onderwerpen gaan.

Over de tijd dat mensen in deze site steken. Ik denk dat je overschat hoeveel dat is. Ik wil mezelf wel een redelijk actieve user op deze site noemen. Allereerst heb ik als student wel redelijk wat (semi)-vrije tijd. Laten we zeggen dat ik gemiddeld wel 2 uur per dag kan vrijmaken voor het beluisteren en beschrijven van muziek. De rest van de dag is besteed aan sociaal contact, studie etc; “nuttige zaken” ik ervaar die 'twee uur'als zeer opladend en prettig. Niks mis mee denk ik zo.
Cured schreef:
Ervaren ze een gevoel van leegte? Dat kan natuurlijk, maar voor je het weet ben je dood en heb je ook daarvan je halve leven nog op een site verloren.... . Hoezo verslaafd en tunnel-effect?

Hierop heb ik maar een ding te zeggen:
http://izquotes.com/quotes-pictures/quote-time-you-enjoy-wasting-was-not-wasted-john-lennon-110581.jpg
Cured schreef:
ik zie weer dingen die ik anders niet zag: een musje in de tuin, de ondergaande zon
Net zoals mensen genot kunnen ervaren van deze kleine dingen in het leven, haal ik veel genot uit een prachtige melodie-lijn, een mooie compositie een gave climax etc. Die zaken zijn even waardevol.
Als je verder niks hebt, dan kun je mooi hier (op MM) in 'vluchten' en dat is leuk voor zulke personen
Van vluchten is, als twee-maal studentenbestuurder, reiziger en amateur toneelspeler bij mij geen sprake. Voldoende andere bezigheden. Al moet ik toe geven dat van enige procrastinatie wel eens sprake is . Nee, concluderend is deze site vooral een manier om aan een van mijn hobby's op handige wijze invulling te geven. Door deze site ontdek ik meer en kom ik tot andere inzichten en, wel ja, ik kan zelfs een beetje over mijn hobbie discussiëren. Tot nu toe doe ik dat met veel plezier.

Laat ik ook maar even reageren.

Omdat ik vaak in de nacht werk, heb ik een ander ritme dan gemiddeld, mijn vrouw draait avonddiensten, en ik heb schoolgaande kinderen, die rond 20.00 uur naar bed gaan.
Series volgen is lastig vanwege mijn werk, deze komen meestal op tv, rond de tijd dat ik moet gaan werken.
Dus vaak heb ik vanaf 20.00 uur tijd om mij te ontspannen.
Mijn keuze valt dan vaak op MusicMeter, waar ik dan ook aardig veel voor schrijf.
Aan Facebook of iets dergelijk doe ik niet, en omdat veel vrienden net zoals wij in de verzorging werken en kinderen hebben, plan je de bezoekjes van te voren.
Ik heb een aardige muziekverzameling, wat inderdaad mijn hobby is, en vanwege de nachtdiensten kan ik dit financieel ook prima betalen, zonder dat andere zaken er onder lijden.

Toch heb ik met Cured prettige gesprekken gevoerd, ook over andere zaken dan muziek.
Ik begrijp wel dat hij nu in de verdediging gaat, en het recenseren misschien beter niet als voorbeeld had kunnen noemen, want dan voel ik mij (terecht) aangesproken.

Laat ik het zo stellen; hij stopt veel tijd in het bespelen van een muziekinstrument, ook om hier in te groeien, en omdat hij het leuk vind; lijkt mij.
Nou ben ik totaal niet muzikaal, helaas, maar kan wel aardig schrijven.
Dit vind ik leuk om te doen, en ook hierin probeer ik te groeien.

Tijd voor klussen, de afwas en strijken heb ik zeker wel, maar dan staat hoe dan ook altijd muziek aan.

Ik dacht ik kom even kastjes kijken. Zit ik in ene midden in dr.Phil

Ik bedoelde het niet zo serieus hierboven, hoor. Ik ben best onder de indruk van vele verzamelingen hier. Daar kan ik niet tegenop. Vind het vaak wel mooi om te zien dat iemand hartstochtelijk met eoa hobby bezig is. Zo kende ik iemand die wist heel veel van Elvis. Mijn ding is het niet maar zijn gepassioneerde verhalen waren mooi om aan te horen. Dus ik bewonder het vaak wel als iemand zijn ei kwijt kan in een hobby, zoals muziek verzamelen en luisteren enzo. Ondertussen doe ik nog leuke ideeen op voor opbergers. Als de aangeleverde software allemaal in 1 maat zou worden geleverd is het makkelijker om er iets voor te vinden, maar special, limited en ultimate editions maken het opbergen er vaak niet makkelijker op.

tuktak
*een kleine opschoningsoperatie gedaan

Cured schreef:
Zonde van het geld en de hoeveelheid muziek . Het meeste luister je nooit of nauwelijks meer naar. Als je dan ook nog steeds op zoek bent naar nieuwe muziek, wat op zich goed is , is je leven veranderd in een muziek obsessie. Gelukkig heb ik het licht gezien in de tunnel, heb me daar omgekeerd en ben weer met beide voeten, vollere beurs en mentaal gezond evenwicht in het normale 'leven' beland....

edit: ik kan nog steeds niet mijn 150 CD's op een normale, leuke en bij mij passende manier kwijt in de woonkamer.

Aan de andere kant kan ik weer geen geld uitgeven aan een sportschool of andere hobby's. Merendeel van de mensen zijn onder de indruk als ze mijn collectie zien (1900 cd's op het moment). Enkelen snappen het niet. Die zien cd's als een gebruiksvoorwerp zoals een stuk speelgoed of een tijdschrift. Ik vergelijk het liever met postzegel verzamelen. Wat is daar het directe nut van. Waarom duizenden in een map verzamelen. Omdat je een mooie verzameling wilt hebben. En ik moet eerlijk bekennen, ik heb een zeer grote smaak. Van klassiek tot metal. Voor elke emotionele toestand heb ik een bijpassend muziek. En deze collectie is een verzameling van 24 jaar, waarvan grotendeels in mijn tienertijd is ontstaan. Dat komt neer op enkele tientjes per maand. Zeker geen zonde van het geld dus. En een obsessie word het pas als je niet normaal meer kan leven erdoor. Pas als je bij Hoarders terecht komt, dan moet je zorgen maken

Het is waarschijnlijk niet de bedoeling er over door te blijven gaan. Maar om toch eens even stil te staan bij die 150 cd's waar Cured over spreekt: Ik draai makkelijk zo'n tien albums per dag. Dan zou ik dus elke twee weken mijn hele collectie kunnen beluisteren. Gaat snel vervelen.

Mooie foto's van je verzameling en apparatuur van n tijdje terug hoor Kronos. Waar is die emo voor jaloers... Ik zie daar in die hoekkast de hele rits Bowie remasters staan. En rechts in beeld staat een stel Traffic cd's van het Island label?

Nee, dat zijn cd's van Tom Waits. Van Swordfishtrombones t/m The Black Rider op het Island label.

Ach ja, de W natuurlijk, zo aan het eind van je wand.

Sowieso impressive wat iedereen hier heeft staan. Heb vanavond mijn ogen uitgekeken.

Waarvoor ik hier kwam... goede tips om mijn uitpuilende glazen CD molen eens een beetje te kunnen ontlasten. Ik geef mijn zure centjes graag aan muziek uit, niet aan opbergsystemen, dus binnenkort maar eens een reactie op een Benno plaatsen op Marktplaats.

Op Marktplaats zijn ze wel voor 5 of 10 Euro per stuk te scoren.
Wel regelmatig mee gemaakt dat schroeven en planken ontbreken.

Zag het al ja. 3 pagina's vol met die dingen. Effe goed afspreken dat ik wel een paar complete wil overnemen. Moet lukken. En als het bevalt gooi ik mijn glazen CD molen hier in de aanbieding. Uit een tijd dat ik nog ruim in de centjes en ruimte zat en een werkelijk fantastisch meubel door een glazenman heb laten ontwerpen en maken. Mag van de huidige mevrouw Tony niet meer in de woonkamer, daar staan tegenwoordig een poppenhuis en een Ikea keukentje. Staat nu een beetje te verpieteren in een hoekje op mijn 'werk' kamer en verdient echt beter... Kunnen alleen hooguit een kleine 400 CD's in. De rest staat ernaast en op zolder. Kan echt niet meer. Misschien is mijn molen een oplossing voor iemand die zijn collectie boven heeft staan en iedere keer een select deel van z'n verzameling in de woonkamer wil hebben om te draaien en showen. Want dat kan met mijn glazen kast meer dan uitstekend. Ik zal t.z.t. wel eens een foto plaatsen.

Benno's zijn mooie cd kasten. De vrouw vond het echter niet mooi om er 9 naast elkaar te hebben. Veels te druk door de kleine vakjes. Mijn grootste probleem was echter dat als bij A je vakje vol was, dat je steeds een cdtje door moet schijven naar het volgende vakje. Daar was ik soms een uur mee bezig op het einde. Nu met grotere minder last van

Ik ken het, daarom koop ik niks meer van artiesten welke naam met de A tot en met de M beginnen.
Nick Cave heb ik verplaatst, die stond eerst bij de C en nu bij de N.

Misterfool
Ergens voorstelbaar, maar ergens ook wel een beetje raar; want je gaat een band toch niet afstraffen als de bandnaam toevallig met bijvoorbeeld met een A begint. (maar goed ik heb met mijn 200 cd's in dat opzicht niks te klagen).

Josh Homme is niet voor niks gestopt met Kyuss en Queens of the Stone Age gestart, heeft mij veel moeite gekost om hem te overtuigen.

chansadres schreef:
De vrouw vond het echter niet mooi om er 9 naast elkaar te hebben. Veels te druk door de kleine vakjes.

Maar telkens de zijwanden van de benno's tegen elkaar onderbreekt wel de lange rijen plastic. En een muur van plastic is ook niet mooi. Dus in combinatie met de prijs en de vele mogelijkheden waarop je de kasten kan plaatsen maakt het voor mij toch de beste keuze. En dan vooral de zwarte kasten, want die elimineren het drukke effect van kleine vakjes bijna helemaal. Tenminste als je niet allemaal witte ruggetjes hebt.

Ik zelf ben met BestA aan de slag gegaan omdat ze nu ook "halve"dieptes hebben, dat komt neer op 20 cm diep, ook omdat die benno's veel vakjes heeft en relatief hoog (niet instelbaar). De breedte is dan 60 en de hoogte 64 of 38 cm.
Ik heb er 2 van 64 en 1 van 38 op elkaar geschroeft ( met voetje ca 168 cm hoog) en eventueel kan daar ook nog een deurtje voor. In die van 38 hoog kan 1 plankje wat neer komt op 2 schappen dus, goed voor ca 106 CD's (2 x 53). In die van 64 hoog kunnen 3 plankjes , maar het onderste schapje is dan slechts 9 cm hoog waar ik dan wat cd's plat kan leggen (meestal zijn dat net gekochte, vreemd gevormde of geleende cd's). Onderste kast heb ik voorzien van slechts 2 plankjes met daaronder een ruimte van 25 cm voor dvd's/brd's , special editions etc. 25 cm is eigenlijk teveel, maar de kastjes zijn hier niet voor gemaakt, dus tis even niet anders. Dat is dus het grootste nadeel. Voordeel is dat ik wel het alphabet met een aantal CD's tegelijk kan doorschuiven en niks zit klem. Het is een goedkope oplossing om 400 + CD's op te bergen. En het is niet gelijk 200 cm hoog, wat voor mij dan weer doorslaggevend was.

deric raven schreef:
Josh Homme is niet voor niks gestopt met Kyuss en Queens of the Stone Age gestart, heeft mij veel moeite gekost om hem te overtuigen.

Onderschat jouw invloed niet.

buizen
chansadres schreef:
Mijn grootste probleem was echter dat als bij A je vakje vol was, dat je steeds een cdtje door moet schijven naar het volgende vakje. Daar was ik soms een uur mee bezig op het einde.

Heb jarenlang in bibliotheken gewerkt. Dan leer je dat wel inschatten. Kastruimte/collecties.
Had hier trouwens een collage foto's van CD-opbergsystemen en huiskamerinkijkjes verwacht maar het gaat aardig op de filosofische toer. Over wat voor zingeving MuMe kan geven. Ook wel eens interessant.

Ik ben (samen met mijn vrouw en 2 kinderen uiteraard) afgelopen juli verhuisd. In het oude huis hadden we nog een CD-speler in de huiskamer staan, en een deel van de CD-collectie (het meer toegankelijke deel) ook. De rest stond min of meer te verstoffen in een kamer die vooral als opbergruimte dienst deed. Gevolg was dat ik eigenlijk nauwelijks CD's meer luisterde, alleen nog maar MP3's. Een deel van mijn CD collectie heb ik een aantal jaren ook verkocht, achteraf jammer eigenlijk. In het nieuwe huis is de zolder ingericht als game room (vooral voor m'n zoontje) en muziekruimte, inclusief mijn apparatuur uit de jaren 80, werkt nog prima. Ik ben er erg blij mee! Eindelijk kan ik de muziek weer op een goed geluidsniveau afspelen zonder dat anderen er last van hebben. Ook grappig dat het muziekvirus wordt doorgegeven aan de volgende generatie, mijn dochter van 15 mag graag even meeluisteren waar ik naar luister. Ik denk dat ik nog zo'n 3 á 400 CD's heb, een kleine 100 LP's, 50 á 60 singles en zelfs nog wat cassettebandjes.
Voor de CD's heb ik een paar Benno's staan, en een houten hangkastje. De LP's staan in een Kallax kast. Functionaliteit is het belangrijkste zullen we maar zeggen.

http://www.mupload.nl/img/qa99c3l5qpo.jpg

http://www.mupload.nl/img/nvwcfuw5wlp.jpg

Op dit ogenblik heb ik 4 Benno's staan, maar binnenkort moet ik een extra zetten omdat ze allemaal vol geraken. Benno's zijn inderdaad goedkope en zeker niet de slechtste kasten,maar ik vind die vakjes net niet zo praktisch, zeker als je moet gaan verschuiven. Daarom ben ik aan het overwegen om schappen aan de muur te hangen in plaats van een vijfde kastje te zetten, want nu verlies je ruimte met de tussenranden. Iemand hier ervaring mee of dit handiger werken is?

Cassettebandjes van Pallas zie je niet zo gek veel meer Jester

Collecter's items zijn het! Net als Abel Ganz en Third Quadrant..

Het verhaal van je vind ik boeiender dan de betreffende kasten, Jester! Ook herkenbaar, zelf ben ik het laatste jaar ook meer bezig om mijn muziek "van vroeger" uit de mottenballen te halen... Volgens mijn vrouw een soort van begin van een "midlifecrisis"?! Het zij zo.......

Gast
geplaatst: vandaag om 16:35 uur

geplaatst: vandaag om 16:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.