MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Hoe berg jij je cd's/platen op? / Foto's van je collectie

zoeken in:
musicborst schreef:
Het verhaal van je vind ik boeiender dan de betreffende kasten, Jester! Ook herkenbaar, zelf ben ik het laatste jaar ook meer bezig om mijn muziek "van vroeger" uit de mottenballen te halen... Volgens mijn vrouw een soort van begin van een "midlifecrisis"?! Het zij zo.......

Dan zou ik maar uitkijken als ik haar was, in extremis gaat zoiets ook gepaard met het inruilen van de vrouwelijke levenspartner.

En er is niks mis met het herontdekken van ouwe faves: wat dat betreft zou ik willen dat ik alles wat ik zelf ooit heb weggedaan - dus niet door ingrijpen van buitenaf (inbreker dan wel in gebreke gebleven lener) - nog steeds had. Tsjonge dan had ik veel mooi spul, maar wel een HEEL groot opbergprobleem.

musicborst schreef:
Het verhaal van je vind ik boeiender dan de betreffende kasten, Jester! Ook herkenbaar, zelf ben ik het laatste jaar ook meer bezig om mijn muziek "van vroeger" uit de mottenballen te halen... Volgens mijn vrouw een soort van begin van een "midlifecrisis"?! Het zij zo.......

Het woord midlifecrisis is bij ons nog niet gevallen, en zo zie ik het ook niet eerlijk gezegd.

Maar het is wel zo dat mijn vrouw niet veel met muziek heeft (ze vindt het al gauw herrie). Ik heb haar in het begin van onze relatie ooit een keer meegenomen naar een concert van For Absent Friends, maar daar zijn we voortijdig vertrokken. Het was voor geen van beiden een succes, zij vond het niet leuk, en ik vond het niet leuk omdat zij het niet leuk vond. Dat was dus eens, maar nooit meer. Daarna heb ik ander gezelschap gezocht om mee naar concerten te gaan.

En nu (20 jaar later) lossen we het praktisch op: zij houdt van TV kijken, en daar heb ik weer iets minder mee. Ik las een aantal pagina's terug iets over dat men het wat treurigs vindt hebben als manlief (het is natuurlijk wel altijd de man...) naar zolder gaat voor zijn muziek. Nou, ik vind er niets treurigs aan, sterker nog, ik vind het heerlijk. Ik kan die ruimte wel in de woonkamer gaan claimen, maar daar wordt niemand gelukkig van. Boekenkast, tv (meestal op de achtergrond), laptop, en muziek met een lekker volume, ik vermaak me wel!

buizen
Ik vraag me af of het aluminium design CD-rek van Merth zijn weg naar een nieuwe gelukkige eigenaar misschien eindelijk inmiddels heeft gevonden. Ook handig voor DVD's.

buizen
Mijn verzameling zou niet op één (panorama)foto passen. De verzameling mooie bijzondere momenten dan he.
CD'tjes verzamel ik niet, ze slingeren in de auto en ook wel in huis maar imposant van omvang is het niet. En wat moet je met al dat plastic. Vinyl is een ander verhaal: om van te genieten om het te bezitten en te draaien en te luisteren! I'm looking for first pressings: dan verzamel je tenminste nog eens wat. Het ruikt ook zo lekker, die vinyhoezen.

Wat dazzler schreef vind ik erg mooi gezegd: De Site >> Gebruikers >> Hoe berg jij je cd's/platen op? / Foto's van je collectie

Over dat door MuMe je verzameling niet binnen je eigen muren blijft, over dat door MuMe er nieuwe items je eigen verzameling binnen gaan vliegen. Over het wisselen van gedachten over albums.
En over die wijnkelder, een verhaal met toch nog wat vraagtekens.
Komt tijd komt raad.

buizen schreef:
Het ruikt ook zo lekker, die vinyhoezen.

Op mijn werk ben ik die collega die nog 'plaatjes' draait. Een collega kwam dan ook aanzetten met een doos vol lp's die over waren na de boedelverdeling van een overleden zwager. Overleden aan longkanker na ruimm 50 jaar zware sjek en sigaren te hebben gerookt...terwijl hij een plaatje draaide. En bedankt. Zaten de nodige leuke plaatjes bij die nog steeds ruiken naar zware sjek. Zou willen dat ik het wat luchtiger kon brengen

buizen
Broem schreef:
(quote)

Op mijn werk ben ik die collega die nog 'plaatjes' draait. Een collega kwam dan ook aanzetten met een doos vol lp's die over waren na de boedelverdeling van een overleden zwager. Overleden aan longkanker na ruimm 50 jaar zware sjek en sigaren te hebben gerookt...terwijl hij een plaatje draaide. En bedankt. Zaten de nodige leuke plaatjes bij die nog steeds ruiken naar zware sjek. Zou willen dat ik het wat luchtiger kon brengen

Ai, triest van die zwager van die overleden collega.
Was net op een platenbeurs, met relatief vooral vinyl. Schrok van de prijzen. Dat stinkt ook, geld, zoveel geld willen hebben voor vinyl in matige staat.
Zal eens even een plaatje opzetten hier.

buizen schreef:
Schrok van de prijzen. Dat stinkt ook, geld, zoveel geld willen hebben voor vinyl in matige staat.

Je zou als verkoper toch ook gewoon gek zijn geen munt te slaan uit de vinylhype? Laat die retrogangsters maar flink betalen voor het vinyl dat ze eind jaren tachtig of begin jaren negentig voor een paar cent hebben weggedaan.

buizen
Kronos schreef:
(quote)

Je zou als verkoper toch ook gewoon gek zijn geen munt te slaan uit de vinylhype? Laat die retrogangsters maar flink betalen voor het vinyl dat ze eind jaren tachtig of begin jaren negentig voor een paar cent hebben weggedaan.

Gelukkig heb ik nooit zomaar vinyl weggedaan, hoef me daarover niet ellendig te voelen. Maar als je die prijzen zag wou ik wel dat ik veel meer in beginjaren '90 had gekocht (opkomst van die 'fantastische') CD.
Bij een inbraak zijn eens o.a. gesigneerde albums gejat, daar hebben ik nog wel even op gelet daar, en het ook met een standhouder over gehad. Je weet nooit. Die hadden toen als 'opbergmeubel' beter een kluis kunnen hebben.

Volgens mij stikt het in Oost Duitsland (Zwickau e.o, Dresden) en Tsjechie van het metal- en hardrockvinyl, goedkoop dan bedoel ik.

Zelfs de ikea verkoopt weer "platen"kasten, voor je vinyl. De hype zal nog wel even aanhouden, denk ik zo. Alice Cooper had al eens gezegd dat uiteindelijk de fans toch iets fysieks in handen willen hebben ipv (al dan niet betaalde) downloads. Als je je spotify account opzegt ben je al je verzamelde muziek kwijt bijvoorbeeld.

kiriyama
Heeft iemand hier ervaring met papieren en/of plastic hoesjes waar je cd's inschuift? Ik heb een aantal cd's die in vervelende verpakkingen zitten waar ik ze uit wil halen. Vanwege ruimtegebrek stop ik ze liever niet allemaal in aparte jewelcases. Zijn papieren hoesjes een oplossing? Of bestaat er dan veel kans dat er krassen op de discs komen? Graag hoor ik hier de ervaringen van andere mensen.

buizen
kiriyama schreef:
Heeft iemand hier ervaring met papieren en/of plastic hoesjes waar je cd's inschuift? Ik heb een aantal cd's die in vervelende verpakkingen zitten waar ik ze uit wil halen. Vanwege ruimtegebrek stop ik ze liever niet allemaal in aparte jewelcases. Zijn papieren hoesjes een oplossing? Of bestaat er dan veel kans dat er krassen op de discs komen? Graag hoor ik hier de ervaringen van andere mensen.

Wat is een "jewelcase"?? Een schatkist voor juwelen.
Wordt daar soms dat standaard plastic knakkerige transparante doosje mee bedoeld waar CD's doorgaans in zitten? Jewelcase???!

Bij de betere platenboer heb je allerlei nieuwe hoesjes en hoezen in allerlei soorten en maten: transparante buitenhoezen voor vinyl, papier met plastic binnenzijde binnenhoezen voor vinyl en speciale opberghoesjes voor CD's heb je er ook zat. Het lijkt me toch niet dat ze hoezen verkopen die schadelijk zijn voor je CD's.

kiriyama
Hier heb ik wat aan, bedankt.

kiriyama schreef:

Je zou Het Handige Hoesje - Home - fleecepack.nl kunnen proberen.

kiriyama

Helaas uitverkocht, maar bedankt voor de tip. Zal eens kijken of het wat is, én of ze nog ergens te koop zijn.

kiriyama schreef:
Helaas uitverkocht, maar bedankt voor de tip. Zal eens kijken of het wat is, én of ze nog ergens te koop zijn.

Even doorklikken op die website, dan vind je nog enkele verkooppunten. Onder andere hier.

kiriyama
Top, bedankt.

Sir Spamalot (crew)
Kent iemand deze winkel, janetshop.nl? Een heel aardige aanbieding is deze: cd/dvd kast. Je moet hem zelf monteren maar gelukkig heb ik een paar Handige Harry's in de vriendenkring.

Sir Spamalot schreef:
janetshop.nl?

Moet toch voor iemand uit België best wel apart klinken

Sir Spamalot (crew)
Dat wel, maar ik had al een onmiddellijk vermoeden dat het niet om een Army Surplus ging . En dan heb je ook het volgende met een damesnaam: Jane's Defence Weekly. Rare wereld soms.

Zou je wel denken, maar verwijst naar de achternaam van Fred Jane.

buizen
Sir Spamalot schreef:
Kent iemand deze winkel, janetshop.nl? Een heel aardige aanbieding is deze: cd/dvd kast. Je moet hem zelf monteren maar gelukkig heb ik een paar Handige Harry's in de vriendenkring.

Het plaatmateriaal (de 'tussenwanden', liggers, etc.) lijkt erg dun. Amper dikker dan een DVD(hoes).
Goedkope rommel.
Kunnen die handige Harry's niet zelf een op maat gemaakte kast voor je maken van wat mooier/steviger houtmateriaal?

Sir Spamalot, voor 50 euro meer kan je 6 benno cd-kasten kopen waarin je evenveel cd's kwijt kan. Die kasten lijken me steviger, zijn makkelijk te monteren en je kan er bij de plaatsing nog alle kanten mee uit. Als later alle kasten vol zitten is het ook altijd makkelijk om er eentje of meerdere bij te plaatsen.

De vakken in de kast waar je naar linkt zijn bovendien voor de hoogte van een dvd, waardoor je eigenlijk veel ruimte verliest als het voor cd's gebruikt wordt.

Momenteel ben ik in een situatie beland, die sommige verzamelaars zullen herkennen. Ten eerste wil ik beginnen dat ik de beste vrouw heb, doordat ze mijn hobby compleet steunt. Ze is zelf ook een verzamelaar maar heeft niet de kik van die ene unieke cd vinden. Het bekijken van alle cd's doet ze wel graag. Wel de lusten maar niet de lasten
Nu bestaat mijn collectie uit 2500 cd's. En samen zijn we er uit dat dat meer mag worden. Nu staan de cd's in de woonkamer in een inhammetje. Echter de plaats begint op te raken. Ik denk dat er nog een jaar aankopen in kan. De beneden verdieping heeft alleen 1 optie en dat zijn medicijnkasten maar dat is een prijzige oplossing en niet de meest mooie.
Op de eerste verdieping kan ik een hele kamer in beslag nemen. Ontzettend handig maar het idee dat ik bij elke luisterbeurt een trap op en af moet lopen, spreekt me tegen. Ook gedacht om daar ook de apparatuur neer te zetten maar dan zit je avonden op een kamertje. Ook al klinkt dat voor veel mannen als muziek in de oren, ik heb wel (nog) een goed huwelijk. Verhuizen is helaas geen optie... Ik schommel dus tussen meerdere gedachten. Daarom zou ik graag weten als mensen dezelfde situatie hebben gehad of gewoon een goed idee hebben waar ik niet aan heb gedacht. De eerste met het idee 'alles op een harde schijf zetten en de cd's weggooien' krijgt een fictieve pluim voor grote originaliteit!

Zitten ze nu in Benno's?

Ik heb zelf de kasten gebouwd na grootte van benno's. Alleen dan 6x breder zodat ik minder ruimte weggooi.

chansadres schreef:
De eerste met het idee 'alles op een harde schijf zetten en de cd's weggooien' krijgt een fictieve pluim voor grote originaliteit!

Het probleem is uiterst herkenbaar. Omdat ik zelf niet zo een ben die graag met zijn spullen wil batsen (ze in het zicht hebben), want een woonkamer is een plek om te ontspannen niet om op te slaan, heb ik slechts 30% van alle cd's en lp's in de woonkamer (achter deuren). Dat vergt planning en inspanning wanneer je dingen wil draaien die elders (=boven) staan.

Vorig jaar heb ik een mediaspeler (daar zat een DAC) aangeschaft en een NAS (schijfsysteem) dat net als de mediaspeler in 'het netwerk hangt'. Het idee was alles te rippen naar hard disk en de cd's op te slaan (als backup) op zolder. Dat is nog maar ten dele gelukt, omdat zoiets tijd vergt - uitzoeken of je bijv bonus tracks wel of niet meeneemt - en ik nu meer tijd bezig ben dan voorheen om nieuwe muziek te ontdekken. De mediaplayer heeft nl ook DAB (internetradio) en Tidal en Spotify in zich.
Prijzen voor de combi mediaspeler/DAC beginnen bij ca 400,- (als je ook tweedehands meeneemt) en die voor een NAS bij hetzelfde bedrag.

Op zich is het nog steeds de bedoeling dat alles op schijf komt te staan - ik ga iig de cd-speler niet meer vervangen.

Mjuman schreef:
Het probleem is uiterst herkenbaar. Omdat ik zelf niet zo een ben die graag met zijn spullen wil batsen (ze in het zicht hebben), want een woonkamer is een plek om te ontspannen niet om op te slaan, heb ik slechts 30% van alle cd's en lp's in de woonkamer (achter deuren). Dat vergt planning en inspanning wanneer je dingen wil draaien die elders (=boven) staan.

Mijn woonkamer is ook een plaats om te ontspannen en ontspannen doe ik vaak met muziek. Planning en inspanning horen daar nu juist niet bij. Alle cd's en lp's zoveel mogelijk in het zicht en bij de hand hebben werkt voor mij dus het best. Niet om te batsen met spullen, maar om optimaal te genieten van muziek(spullen).

Mijn woonkamer is gelukkig groot genoeg en de vorm is uitstekend geschikt om een gedeelte als muziekruimte in te richten. Al kan ik daar niet alles in kwijt en als ik foto's van mijn woonkamer zie lijkt het inderdaad op een opslagplaats. Maar in de praktijk, in mijn beleving, maakt het deel uit van het interieur.

Telamon
chansadres schreef:
Daarom zou ik graag weten als mensen dezelfde situatie hebben gehad of gewoon een goed idee hebben waar ik niet aan heb gedacht.

Ik kan me een oplossing herinneren van een mede-stagiaire op Aruba. Hij had mappen meegenomen waarin ruime vakken zaten waar de cd + boekje prima in pasten. Enorm ruimte besparend, maar wellicht minder mooi. Google eens op 'cd map ringband'. Voordeel van een ringband is dat je de boel eenvoudiger op alfabet kan houden zonder alles te hoeven opschuiven.

Telamon schreef:
(quote)

Ik kan me een oplossing herinneren van een mede-stagiaire op Aruba. Hij had mappen meegenomen waarin ruime vakken zaten waar de cd + boekje prima in pasten. Enorm ruimte besparend, maar wellicht minder mooi. Google eens op 'cd map ringband'. Voordeel van een ringband is dat je de boel eenvoudiger op alfabet kan houden zonder alles te hoeven opschuiven.

Dan nog heb je probleem wat je met de doosjes/digipacks en evt (achterkant doet). Heb lang m'n dvd's zo bewaard in mappen van Vivanco - maar op het moment dat je je dvd's wilt verkopen/afdanken kan je dozen bij gaan kopen

pjh1967 heeft een systeem met 'envelopjes' waarin cd's passen - die hij vervolgens opslaat in een doos. Misschien hem eens polsen.

Overigens vloeit het op hard disk zetten van cd's ook voort uit het gegeven dat ik na opzetten van de cd's - en de weergave van de totale speeltijd op de display - nooit naar inlay e.d. kijk. Bij een lp ligt dat heel anders.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:58 uur

geplaatst: vandaag om 09:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.