MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Hoe berg jij je cd's/platen op? / Foto's van je collectie

zoeken in:
Arrie schreef:
Ik zet 10cc dan weer gewoon bij de 't'.

Ik voor de dc.

Bij mij staat alles doorelkaar. Derhalve iedere keer een ontdekkingstocht tussen al die pareltjes. En diegene die je zoekt kun je niet vinden. Dan pak ik keuze 2.

Arrie schreef:
Ik zet 10cc dan weer gewoon bij de 't'.

Jij doet wel heel erg je best om hier genoemd te worden
De Site >> Algemeen >> Bantopic

Knoop is doorgehakt. We gaan op de 1e verdieping van ons huis een home theater kamer maken. Ik heb een goede deal kunnen maken met cd kasten. 1 kast zou 1040 cd's kunnen staan. Helaas zegt mijn berekening dat het "maar" 860 zijn. Beetje jammer dat ze plat zou moeten neerleggen. Maar ze waren zo goedkoop dat ik het er bij laat. 3 kasten extra gekocht dus dat is een toevoeging van 2400 cd's. Handige is wel dat de plankjes verschoven kunnen worden dus in de kast kunnen nu nog dvds komen. Lege kasten zijn niet zo mooi. Ook een 46 inch plasmascherm gekocht die perfect hierbij kan. Deze zomer gaan we de ultieme chillkamer er komen.

vigil schreef:
(quote)

Natuurlijk zoals het hoort...

Ik heb slapeloze nachten waar ik The 3rd and the Mortal moet stoppen, soms heten ze ook The Third and the Mortal.

Onweerwolf
Von Helsing schreef:
(quote)

Ik heb slapeloze nachten waar ik The 3rd and the Mortal moet stoppen, soms heten ze ook The Third and the Mortal.

Onder de #

http://puu.sh/qsjMW/ab92f074be.png

Waarom komt ( voor de : en de [ ? is dat ascii-code gerelateerd?

Onweerwolf
Goede vraag wel. Ik blijf je het antwoord schuldig.

heavy metal vinyl: "H"

hhh - YouTube

H Bomb voor Hades, zo hoort dat

Leuk dat er binnen die 'echte' HM-collectie ook plek is voor heavy poprock als Heart, Honeymoon Suite en House of Lords. Da's meer mijn ding, maar dat blijft een kwestie van smaak.

Algemene vraag voor dit topic n.a.v. Kronos' video - doen jullie geen plastic hoezen om je LP's? Lijkt me zonde, want dan slijten ze zoveel sneller aan de randen.

gaucho schreef:
Leuk dat er binnen die 'echte' HM-collectie ook plek is voor heavy poprock als Heart, Honeymoon Suite en House of Lords.

Dit deel van mijn verzameling zit gesorteerd onder 'hardrock/metal'. Onder 'pop/rock' zit soms wel hardere rockmuziek dan die van Heart maar het heeft ook met de stijl te maken natuurlijk.

gaucho schreef:
Algemene vraag voor dit topic n.a.v. Kronos' video - doen jullie geen plastic hoezen om je LP's? Lijkt me zonde, want dan slijten ze zoveel sneller aan de randen.

Vroeger zaten al mijn lp's in plastic hoesjes. Die hoezen zien er nu nog uit als nieuw. Dat is natuurlijk het grote voordeel.

Maar zo zelden als ik nu nog lp's draai, en zo behoedzaam ik er mee omspring, hebben plastic hoesjes meer nadelen dan voordelen. Als je lp's niet zo vaak draait en voorzichtig hanteert hebben ze eigenlijk geen plastic hoesje nodig wat mij betreft. Want die hoesjes beschermen wel, maar zijn ook best hinderlijk om echt van de hoes te genieten. Opgeborgen in de kast zijn de ruggen slechter leesbaar en het is lastiger de lp terug te steken, want dan blijft die plastic hoes niet goed op zijn plaats zitten. Het neemt ook wat extra ruimte in.

Hoezen van lp's die ik zelf nieuw heb gekocht blijven eigenlijk in mint conditie. Als er schade aan de hoes is, is dat meestal al in de winkel gebeurd. Maar ik heb ook heel wat tweedehands. Niet alles is in mint conditie dus. Maar enige slijtage toont ook wel een geschiedenis, het heeft zijn charme en brengt leven in de verzameling. Kortom, ik hou mijn lp's tip top in alle redelijkheid. Maar perfectionisme hoeft niet.

gaucho schreef:

Die vraag is simpeler gesteld dan beantwoord. Er zijn nl twee soorten hoezen: pvc (hard) en pe (zacht). de eerste soort wordt mettertijd harder en dan breken er stukjes af; probeer ook maar eens langere tijd te 'bladeren' door bakken met lp's in pvc - krijg je last van je vingertoppen.

PE, zachte dus, is ook goedkoper, maar troebeler van kleur en lp's die daarin zitten zijn wat lastiger terug te zetten (materiaal gaat schuiven). Toch gebruik ik die hoezen steeds vaker - lp's die ik weinig draai, zitten ahw 'opgesloten' in die hoes (omdat ik dan de openingen van beide hoezen niet laat samenvallen).

Geen plastic hoezen hier, ik vind het niet zo erg als mijn LP's er een beetje verfomfaaid en verkleurd uitzien. Mijn LP's zijn als het leven zelf: hier en daar lopen ze een butsje op maar ze doen het verder nog prima.
Wel jammer is de kat die zich af en toe vergiste in de locatie van de krabpaal (dan maar de LP's) en de muizen die zich te goed hebben gedaan aan de hoezen va de letter O en P (na het overlijden van diezelfde kat). Maar ach.

Kronos schreef:
.....want dan blijft die plastic hoes niet goed op zijn plaats zitten.

Dat is eenvoudig op te lossen door de LP's zo in de plastic hoes te doen dat je ze met de hoesopening naar boven in de kast zet.

Bij mij gaat alles netjes in hoezen en de LP's in poly inner sleeves. Die hoezen hebben mijn platen al meermaals beschermd van ongelukjes van kinderen en dieren .

namsaap schreef:
Dat is eenvoudig op te lossen door de LP's zo in de plastic hoes te doen dat je ze met de hoesopening naar boven in de kast zet.

Maar dan kan je niet meer op de zijkant van de hoes lezen welk album het is.

Kronos schreef:
(quote)

Maar dan kan je niet meer op de zijkant van de hoes lezen welk album het is.

ik bedoel de hoesopening van de plastic hoes, niet die van de platenhoes. Rug van de LP-hoes staat natuurlijk gewoon leesbaar naar je toe in de kast.

namsaap schreef:
ik bedoel de hoesopening van de plastic hoes, niet die van de platenhoes. Rug van de LP-hoes staat natuurlijk gewoon leesbaar naar je toe in de kast.

Aan de bovenkant van de plastic hoes is meestal een naad. De soms al moeilijk leesbare titels worden dan toch nog moeilijker leesbaar. En je moet elke keer eerst de lp hoes uit de plastic hoes halen om de lp te spelen. En daarna weer terugsteken. Bovendien is de hoes juist bij het spelen van de lp het kwetsbaarst. Als je de hoes er elke keer uit moet halen kunnen er alsnog vingerafdrukken op komen (of etensresten voor wie niet netjes boven zijn bord eet). Veel extra werk dus (en een extra kost) voor weinig resultaat.

Ik had die hoezen vroeger ook, maar dat was meer om de boel te beschermen tegen nicotine aanslag.
Klein kamertje, veel roken.
Ik vond het grote nadeel dat die plastic hoezen een stuk meer ruimte innamen.

Inderdaad. Je krijgt best wat minder lp's in dezelfde opbergruimte met al dat plastic erbij.

Maar alles beter dan lp's die naar nicotine stinken en vergeeld zijn. Wat een vieze gewoonte, roken.

Ik ben al jaren gestopt, maar in de platenzaken waar ik vroeger mijn muziek kocht, werd ook flink gerookt, zo ook door de verkoper.
Maar het had ook wel wat; kopje koffie, sigaretje erbij, koptelefoon op, en maar luisteren naar nieuwe albums.

Kronos schreef:
Aan de bovenkant van de plastic hoes is meestal een naad. De soms al moeilijk leesbare titels worden dan toch nog moeilijker leesbaar. En je moet elke keer eerst de lp hoes uit de plastic hoes halen om de lp te spelen. En daarna weer terugsteken. Bovendien is de hoes juist bij het spelen van de lp het kwetsbaarst. Als je de hoes er elke keer uit moet halen kunnen er alsnog vingerafdrukken op komen (of etensresten voor wie niet netjes boven zijn bord eet). Veel extra werk dus (en een extra kost) voor weinig resultaat.

Als je extra werk schuwt is het wellicht handiger om een CD op te zetten .

Maar zonder gekheid... dat vele extra werk valt mijns inziens reuze mee en doe ik graag voor wat extra bescherming.

Ik gebruik mijn LP's trouwens nooit als placemats als ik eet

namsaap schreef:
Als je extra werk schuwt is het wellicht handiger om een CD op te zetten

Het is vooral dat plastic hoezen nog weinig nut hebben als je de lp hoes er toch elke keer uit moet halen als je de lp wil draaien. Netjes in de kast opgeborgen tussen andere lp's blijft de hoes ook in perfecte staat.

Maar iedereen moet de keuze voor zichzelf maken natuurlijk. Ik ben blij dat we vroeger wel plastic hoesjes gebruikten, want toen werd er ook gerookt.

Om een gebrek aan opbergruimte kan je niet heen. En ik heb er echt een verschrikkelijke hekel aan als cd's ergens zomaar los liggen te liggen.

Deze twee witte kastjes heb ik laatst tegen de muur gehangen, waardoor deze kant van de woonkamer echt helemaal vol zit. Alhoewel, boven en tussen de ramen is er nog wat plaats.

http://i.imgur.com/Rd9dMcq.jpg

http://i.imgur.com/rODax7s.jpg

http://i.imgur.com/UOBaGZ3.jpg

Dus zo ziet een woonkamer er uit als je 4926 CD's en LP's hebt? Allejezus, wat een hoop. Veel meer dan muziek luisteren kun je dan niet meer, is het wel?

Mooi en strak hoor Kronos

Tony schreef:
Dus zo ziet een woonkamer er uit als je 4926 CD's en LP's hebt?

Niet helemaal want nog niet alles staat hier op de foto's.

Tony schreef:
Allejezus, wat een hoop. Veel meer dan muziek luisteren kun je dan niet meer, is het wel?

Waarom niet? Mijn verzameling heeft me nog nooit tegengehouden iets anders te gaan doen. Er steken natuurlijk best wat uurtjes in, maar dat zijn uitsluitend leuke uurtjes als het je passie is. Toch?

Tuurlijk snap ik dat je ook wel eens iets anders doet en ik vind het geweldig hoor (= andere woorden voor stik- en strontjaloers) hoe je je woonkamer helemaal tot muziekkamer hebt verbouwd. Maar ik bedoel dus eigenlijk dat ik geen TV zie staan, of een boekenkast, of een bank om op te zitten. Ik zie alleen maar heel veel muziek en apparatuur om het af te spelen.

En volgens mij zijn het er stiekum wel meer dan 4926, toch?

Tony, het kwam even anders op me over omdat je hier wel eens van die rare negatieve commentaartjes leest over grote verzamelingen.

De eenzitsbank die speciaal voor de luidsprekers gepositioneerd staat om muziek te beluisteren had ik even weggeschoven om de foto te maken. Maar in de andere kant van de woonkamer is nog ruimte genoeg voor een zitbank, een tv en een boekenkast (en nog een van de cd kastjes waarin momenteel alle jazz cd's staan).

4926 is het aantal albums waarop ik heb gestemd, maar ik heb best wat dubbel (op cd en lp). Plus nog alle klassieke muziek. Laatste telling is van eind 2014 en het waren toen al meer dan 5000 stuks in totaal. Komt neer op een gemiddelde van ongeveer 3 albums per week sinds ik lp's ben beginnen kopen.

http://i.imgur.com/jPU3ESa.jpg

Kronos schreef:
Tony, het kwam even anders op me over omdat je hier wel eens van die rare negatieve commentaartjes leest over grote verzamelingen.

Ja dat stoort mij ook enorm, niet alleen hier hoor maar overal op t net komt dat voor. Dan ben je krachtpatser en gaat het om kwaliteit ipv kwantiteit terwijl bij andere verzamelaars/verzamelingen helemaal niet zo is en mensen het juist helemaal geweldig vinden dat je veel boeken, postzegels, Ferrari shirtjes, 2de Wereld Oorlog Memorabilia e.d. hebt. Qua muziek is het vaak direct afzeiken geblazen.

Ah, daar zijn de tafel, bank en TV.

Nee, nee, het was alles behalve afzeikerig bedoeld. Integendeel. Heb respect voor mensen die zoveel muziek fysiek in huis hebben. Ik kan me niet voorstellen dat je zoveel muziek kent / hebt. Maar dat muziek je primaire levensbehoefte is blijkt wel duidelijk uit je inrichting. Niet lullig bedoeld, maar zoveel mag ik toch wel concluderen?

Mijn 2554 stemmen zijn hoofdzakelijk voor de albums die ik op mijn iPod heb staan. Fysiek kom ik niet veel verder dan een kleine 900 Cd's / LP's, denk ik. En daar zit ook de nodige klassieke muziek bij. Maar ik kom inmiddels flink ruimte te kort in mijn glazen CD molen en noodplank, dus moet nodig aan de Benno's, zoals zovelen hier.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:09 uur

geplaatst: vandaag om 22:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.