menu

De Site / Gebruikers / Hoe berg jij je cd's/platen op? / Foto's van je collectie

zoeken in:
Soledad
vigil schreef:
Ik had een volledige oranje/zwarte Impulse wand verwacht

Haha nee dat valt wel mee eigenlijk. Blue Note is beter vertegenwoordigd

avatar van Mssr Renard
Over platen opbergen gesproken.
Ik ben platenkasten van Zomo bij elkaar aan het sparen en het leuke is: je kunt verschillende typen combineren. Ook leuk is dat ze vakken hebben waar je de in platen kunt 'bladeren'.
Ik zal eens een foto maken van mijn bij elkaar gespaarde kasten. Ik wil er nog een laag onder.

Ik heb nu drie vakken onder en drie vakken boven. Goed voor zo'n 500 lp's inmiddels. Er zijn ook kasten speciaal voor 7". Zoals gezegd, wil er een laag van drie vakken onder.


Hier een idee, van wat het inhoudt:
https://www.recordstack.nl/wp-content/uploads/2020/03/New-Project-4.jpg

avatar van Brunniepoo
Wow, die zijn wel erg mooi. Niet heel praktisch als je echt een grote verzameling hebt, maar wel mooi!

avatar van Mssr Renard
Brunniepoo schreef:
Wow, die zijn wel erg mooi. Niet heel praktisch als je echt een grote verzameling hebt, maar wel mooi!


Ik denk ook dat je met name de platen die je vaak draait, of nieuw hebt bovenin zet, en degene die je niet goed vindt maar niet kwijt raakt uit het zicht opbergt.

Je kan trouwens eindeloos combineren met deze Zomo's.

Zo wil ik deze er dan onder zetten:
https://www.electronicabalie.nl/64633-home_default/zomo-vs-box-200-platenkast-vinylkast-walnoot-240-lp-s.jpg

Uiteindelijk wil een soort systeem dat ik zoiets heb maar dan 3 x naast elkaar:
https://www.electronicabalie.nl/71471-home_default/zomo-vs-box-100-4-zebrano-480-platen-platenkast-b-stock.jpg

ohmusica
Mssr Renard schreef:
(quote)


Uiteindelijk wil een soort systeem dat ik zoiets heb maar dan 3 x naast elkaar:
(afbeelding)


Hoeveel passen er verticaal op 1 etage Zomo ? Ik schat 80
Verticaal is niet handig bladeren en ook niet opbergen.
Dat kunnen bladeren bovenop is wel handig.

ik gebruik nu een Ikea Billy lage kast op., op 1 plank passen 200 LP's.
Daarnaast een soort krantenbak, ook niet zo handig.
ik heb maar 240 Lp's.

avatar van Mssr Renard
ohmusica

Om nog lekker te kunnen bladeren gaan er 75 in de bovenste bakken (ik heb er drie) dus dat is 225 platen.
In de onderste bakken gaan er dan wat meer, ik zeg 80 per vak (ik houd niet van strak wegzetten) dus dat is 240 platen. Totaal kan ik dus nu 465 platen kwijt. Dan zit ik nog met 200+ platen die ik kwijt moet.

Mijn Queen-platen staan in mijn Billy-kast achter mij. Daar staan ook de Lp-Boxsets (Tull, Allmans, Marillion, Eloy).

Daarom moet ik toch voor die 200+ platen (en de collectie blijft groeien) nieuwe vakken van Zomo bij kopen.

Overigens staat alle klassiek en alle jazz wel beneden in de Huiskamer-Billy.

ohmusica
Mssr Renard
Een drie etage Zomo is voor mij ook wel een optie.
Ik heb de LP Billy ook boven staan.
Heb jarenlang mijn LP collectie in plastic zakken in de kelder bewaard..., tijdens de CD hausse....
Daarna de verborgen schat weer opgegraven en een platenspeler gekocht.

avatar van Outlaw104
Heb werkelijk alles door mekaar heen staan. Kan mij er niet (meer) toe zetten om het enigszins in een logische volgorde te plaatsen. En sneupen in m'n eigen verzameling vind ik heerlijk om te doen.

https://i.ibb.co/5crHXLD/CDcabinet.jpg
https://i.ibb.co/vck0Gm1/CDtoren.jpg
https://i.ibb.co/26tw47h/Vinyl-7inch.jpg

avatar van vigil
Spider Murphy Gang

avatar van vielip
Ik heb alles in een zelf samengestelde kast staan in de woonkamer. Ikea (Kallax/Billy) en Praxis kasten aan elkaar zodat het één geheel vormt; vinyl, cd's en boeken. Echter vind ik die Zomo wel héél aantrekkelijk! En dan met name die 'bladerbak'. Nu heb ik recent gekochte platen op de grond bij de platenspeler staan. Maar dat is niet echt handig. Ik ga eens kijken of ik vrouwlief zo ver krijg om zo'n Zomo ergens kwijt te kunnen.

avatar van Mssr Renard
Hier de drie Zomo's naast elkaar.
Zoals gezegd wil ik er dus nog een laag onder.
De lp's die er opliggen, moet ik nog opbergen. Ik had gisteren een Skynyrd-dagje.

https://i.imgur.com/faixnDx.jpg

avatar van Mssr Renard
Deze is trouwens ook gaaf (ander merk):
Prijs: 625 euro.
Dan zijn de Zomo's goedkoper en door het combineren van verschillende vakken heeft het ook wat weg van lego. En welke vent houdt er nou niet van Lego?

https://www.castorinterieur.nl/image/cache/data/platenkasten/platenkast-memphis-gevuld-castor-interieur-800-800x600.jpg

avatar van vielip
Ik vind die Zomo's een stuk mooier eerlijk gezegd.

avatar van Mjuman
Het D-woord (design) is hier al eens gevallen en ik kan - for the life of me - niet voorstellen dat dergelijke kasten hier de op CFO-approval zouden kunnen rekenen.

Zonder een zweem van weemoed denk ik aan de etage waar ik met een vorige partner woonde en waar de wanden volgezet waren met Lundiakasten met lp's (later ook cd's) en boeken. D'r is hier ook wel eens vol afgunst/lof/ontzag gesproken over collectionneurs die vele duizenden albums in hun woonkamer hadden staan - moet er echt niet aan denken

Dan verdwijnt alle rust uit je woonkamer en lijkt ie - met o.a. die Zomo-kasten wel een uitdragerij. Gegarandeerd dat ik bij aanschaf van een aantal van die kasten op het volgende commentaar zou kunnen rekenen: interessant, je bent tot de bevinding gekomen dat je gewoon zoveel platen hebt, dat je er best wel een aantal kunt verkopen en daarom ga je een winkeltje beginnen!
Zou ik dan ook lp's of singles in flightcases neer durven zetten zou ik ongetwijfeld horen: verdomd handig, wanneer we ruzie krijgen, kan je zo je spulletjes meenemen.

Hier staat in de woonkamer een Fibre (Pastoe) cd-kast van ca 1.50 m hoog en 0.40 * 0.40, op een draaivoet met een semi-transparante schuif en daar passen er ca 750 cd's in - lekker uit zicht; recente draaierikken staan (even) in het (zelfgebouwde) hifi-rack (met de apparatuur) van mdf; heb dat rack ca 60 cm breed gemaakt, o.m. daarvoor. Lp's staan - achter een deurtje - in een besta-kast (Ikea) en tegen het rack aan staan recente draaierikken (meestal 10 - 15). Het leeuwendeel staat op mijn werkkamer - ook daar in Besta, dieper dan de Billy - en cd's in een ladenkast op zolder. Bij beide heb ik o.g.v. gewicht verstevigen aangebracht (in lades of planken); 160 lp's op één plank is immers een heel gewicht, net zoals 180 cd's in één lade.

Pastoe had fraaie schuifkasten in aluminium voor cd's en dvd's maar daar zijn ze mee gestopt. Imo bestaat er geen elegante oplossing voor het opbergen van lp's en cd's. En nogmaals ik hoef ze niet te tonen.

avatar van Mssr Renard
Ieder zijn persoonlijke voorkeur.

Ik houd van bladeren, want ik bepaal soms wat ik ga draaien aan de hand van wat ik toevallig tegenkom: "hey, die is wel leuk om weer eens op te zetten".

Daarvoor zijn die Zomo's uitstekend. En tja dat Zappa in zicht komt, komt door het alfabet, niet om het pronken. Ik heb nu éénmaal geen ZZTop in mijn collectie.

De Sting' Soul Cages is puur toeval. Maar die staat daar prima.

A t/m L staan in de onderste vakken, dat is minder makkelijk bladeren. Ach ik vind wel een maniertje.

avatar van Mjuman
Mssr Renard schreef:
Ieder zijn persoonlijke voorkeur.

Ik houd van bladeren, want ik bepaal soms wat ik ga draaien aan de hand van wat ik toevallig tegenkom: "hey, die is wel leuk om weer eens op te zetten".


Helemaal met je eens - voor mij zijn albums iets om te draaien; niet om te tonen, per se - tenzij ik bijv bepaalde items aan een mede-liefhebber wil tonen; ik heb geen Zappa, maar weet dondersgoed dat bepaalde albums zeldzaam zijn.

En langs je albums gaan om dingen te draaien, kan ook digitaal, via tablet (bediening van de streamer) of excel. En als je je aankopen bijhoudt en opbergt kom je ook dingen tegen om te draaien >> serendipity, je kent dat wel.

Ik vind het al lastig genoeg om recente aankopen draaitijd te geven - zeker wanneer je aardig wat dingen tegelijk hebt gekocht.

avatar van Mssr Renard
Mjuman schreef:

Ik vind het al lastig genoeg om recente aankopen draaitijd te geven - zeker wanneer je aardig wat dingen tegelijk hebt gekocht.


Hahaha. Dat je in een synthpop/rock bui allemaal Styxplaten en een Jobson-lp koopt, maar wanneer ze dan binnenkomen, je in een blues/southern bui bent.

Nou ja, die Styx/Kansas platen komen dan later wel, als ik blader en denk: "hey, die is wel leuk om weer eens op te zetten".

avatar van Mjuman
Mssr Renard schreef:
(quote)


Hahaha. Dat je in een synthpop/rock bui allemaal Styxplaten en een Jobson-lp koopt, maar wanneer ze dan binnenkomen, je in een blues/southern bui bent.

Nou ja, die Styx/Kansas platen komen dan later wel, als ik blader en denk: "hey, die is wel leuk om weer eens op te zetten".


Zo'n topic als "wat draai je nu" kan idd knap ontregelend werken: zie je wat iemand draait en dan denk je zooo, dat heb ik lang niet gehoord en dan kan je gaan zoeken waar je die plaat hebt gelaten; blijkt na enig zoeken dat ie of in de 2BP (to be played) of in de 2BS (to be stored) stapel staat. Da's een probleem dat je met streamen niet hebt - tenzij wifi van Ziggo fff disfunctioneel is

avatar van Mssr Renard
Over streaming en opbergen gesproken.

Mijn Spotifyalbum lijst zit altijd vol, en moet ik platen verwijderen. Daar vind ik wat van.
Ook kan ik bij Spotify niet lekker sorteren. Ook daar vind ik van alles van.
De jaartallen en het scheiden van artiesten is ook frustrerend tot een level dat ik gefrustreerd raak.

Mijn Bandcamp wishlist en collection vind ik beiden handbaarder. Die kan je ook sorteren op date added/most played/history en ook a-z.
Dat is ook leuk om te bladeren en tevens kun je bij Bandcamp bepaalde tags volgen, en die komen dan weer in een Instagram-achtige tijdlijn waar je kan scrollen.

Soledad
Zou ik nu verder kunnen leven zonder mijn compulsieve manie? Het Mal Waldron verzamelwerk is afgerond! Ik heb nu al zijn werk als leader, dat zijn er 123. En vanaf 1963 ook al zijn werk als co leader en sideman: dan zijn het er 150.

Als leader op cd:
https://i.ibb.co/wQBkd5g/7-EF4-BB1-C-AF3-F-4-ACC-AA86-6-A38-C92970-C7.jpg

Als leader op plaat:
https://i.ibb.co/r6jsc3g/4-F3798-A2-7-A23-4-CCB-B996-893-BD385-E1-F7.jpg

Als co-leader:
https://i.ibb.co/nsQ5RhM/01007-EC4-BF8-A-4438-8-A50-49-C39431314-A.jpg

Als sideman:
https://i.ibb.co/cT6K7yT/CC9-CD358-20-D4-4-CBA-9-FC7-5983-A118025-A.jpg

T was nogal een lang en duur project. Ik denk dat ik wel weer over kan naar de orde van de dag.

avatar van trebremmit
Jazz Concert in a Benedictine Monastery, die was vast niet goedkoop.

avatar van BoyOnHeavenHill
Soledad, van het onderwerp van jouw collectie had ik tot vandaag nog nooit gehoord, maar het fotografische verslag ervan is indrukwekkend. Ik hoop dat de orde van de dag na het voltooien van je verzameling niet gaat uitlopen op een zwart gat, tenzij een dag uitloopt op het gebruik van het gat middenin een elpee of cd bij het op- of inleggen van één van je 150 geliefde albums - kortom, geniet ervan!

avatar van Mjuman
Soledad: you could have fooled me - pas bij tweede - close - inspection had ik in de gaten dat je je prize possessions had uitgestald op de vloer - de radiator was de giveaway.

Zitten mooie dingen bij - net als in je cd-kast trouwens, veel Impulse!

avatar van Tony
Ha, ik dacht ook even dat ze aan de muur hingen, Soledad.

Ik herken heel wat album covers, o.a. uit mijn eigen kasten, maar heel veel meer platen herken ik ook totaal niet. Daar zit het nodige obscure, rete onbetaalbare materiaal tussen. Alleen het vinyl van The Call, Reminicent Suite en Tokyo Bound al. Ziet er magnifiek uit, mooi uitgestald, echt geweldig!

Volgens mij zitten er in die Soul Note boxjes dusdanig veel doublures, dat je die wel wilt verkopen, niet?

avatar van vigil
Nice Soledad!

Hopelijk komt er een nieuw doel in je leven

avatar van Tony
Mssr Renard schreef:
En tja dat Zappa in zicht komt, komt door het alfabet, niet om het pronken. Ik heb nu éénmaal geen ZZTop in mijn collectie.

De Zappa is de laatste plaat in je collectie, begrijp ik daaruit? Waarom staat die Zappa dan niet helemaal achteraan in het rechter rijtje, tegen de muur aan? Dat lijkt mij logischer. Kansas staat links achteraan? Die zou ik dus links vooraan zetten... Gek hoe dat voor anderen blijkbaar anders werkt...

Prima trouwens, met Zappa kom je altijd goed voor de dag als je als muziekkenner een beetje serieus genomen wilt worden.

Soledad
Tony schreef:
Ha, ik dacht ook even dat ze aan de muur hingen, Soledad.

Ik herken heel wat album covers, o.a. uit mijn eigen kasten, maar heel veel meer platen herken ik ook totaal niet. Daar zit het nodige obscure, rete onbetaalbare materiaal tussen. Alleen het vinyl van The Call, Reminicent Suite en Tokyo Bound al. Ziet er magnifiek uit, mooi uitgestald, echt geweldig!

Volgens mij zitten er in die Soul Note boxjes dusdanig veel doublures, dat je die wel wilt verkopen, niet?

Alleen Spanish Bitch vergeten er tussen te leggen want die hangt natuurlijk aan de muur bedenk ik net...

Haha! Helaas Tony er zit slechts 1 dubbele tussen: Seagulls.

avatar van Tony
Soledad schreef:
Alleen Spanish Bitch vergeten er tussen te leggen want die hangt natuurlijk aan de muur bedenk ik net...

Ik dacht eigenlijk dat Reminicent Suite er ook tussen hing, 2e van linksboven....

Soledad schreef:
Haha! Helaas Tony er zit slechts 1 dubbele tussen: Seagulls.

Okee, niet geschoten...

avatar van Mssr Renard
Tony schreef:
(quote)

De Zappa is de laatste plaat in je collectie, begrijp ik daaruit? Waarom staat die Zappa dan niet helemaal achteraan in het rechter rijtje, tegen de muur aan? Dat lijkt mij logischer. Kansas staat links achteraan? Die zou ik dus links vooraan zetten... Gek hoe dat voor anderen blijkbaar anders werkt...

Prima trouwens, met Zappa kom je altijd goed voor de dag als je als muziekkenner een beetje serieus genomen wilt worden.


Ik berg altijd van rechts naar links op, mijn platencollectie begint met 10CC en gaat dan steeds meer naar links om te eindigen (beneden) bij Maneige.

Dan volgen de bakken boven. Die gaan van achter naar voren (een kwartslag gedraaide rechts-naar-links dus) en gaat van Mahavishnu Orchestra naar Renaissance dan van Return to Forever naar Styx en dan van Supersister naar Zappa.

Gelukkig zie je de genante platen er niet zo snel van af, hahahaha.

avatar van ZAP!
Handmatig, op goede dagen met zwier gegeven genade.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:44 uur

geplaatst: vandaag om 19:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.