De Site / Gebruikers / Hoe berg jij je cd's/platen op? / Foto's van je collectie
zoeken in:
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 16 juli 2021, 12:17 uur
Blanke lak, mag dat tegenwoordig nog? Klassieker idd: voor- en achterkant worden in de handleiding vaak niet zo duidelijk aangegeven. Zelfde met gespiegelde onderdelen, kom je ook altijd een paar stappen verder pas achter. Je zou denken dat elk onderdeel een letter geven en de ongelakte kant met streepjes aanduiden niet zo'n inventief idee is.
Deze is ook vast herkenbaar: achterplaatje met spijkertjes netjes precies in het plankje slaan. Het lijkt op een plank, maar is in werkelijkheid gewoon houtconfetti. Splijt direct als je ook maar iets schuin slaat. En toch zit het altijd best stevig in elkaar, zelfs nadat je het één of twee keer uit elkaar hebt gehaald met een verhuizing. Dat moet je ze nageven.
Deze is ook vast herkenbaar: achterplaatje met spijkertjes netjes precies in het plankje slaan. Het lijkt op een plank, maar is in werkelijkheid gewoon houtconfetti. Splijt direct als je ook maar iets schuin slaat. En toch zit het altijd best stevig in elkaar, zelfs nadat je het één of twee keer uit elkaar hebt gehaald met een verhuizing. Dat moet je ze nageven.
11
Soledad
geplaatst: 28 juli 2021, 14:48 uur
https://i.ibb.co/Fxgbqv6/13768-AFB-F3-C8-437-B-B95-F-07803-F8-A91-BB.jpg
Wall of fame in de ‘mancave’ uitgebreid met nog eens twee rijen. Zijn er meer users met ingelijste platen? Ik vind het er wel tof uitzien
Wall of fame in de ‘mancave’ uitgebreid met nog eens twee rijen. Zijn er meer users met ingelijste platen? Ik vind het er wel tof uitzien

1
geplaatst: 28 juli 2021, 15:03 uur
Ik heb twee van dergelijke lijsten boven de platenspeler hangen. De platen erin wissel ik om de zoveel tijd. Op dit moment hangen Fela Kuti en Lee Dorsey te shinen.
4
geplaatst: 28 juli 2021, 15:22 uur
https://i.ibb.co/xDyvd7z/Clipboard02.jpg
https://i.ibb.co/Bzc7rKD/Clipboard01.jpg
Lp's die me dierbaar zijn steek ik liever niet in een lijst. Deze picture discs heb ik speciaal gekocht om op te hangen. De lp's van Mercyful Fate en Iron Maiden (in hobbykamer) heb ik dubbel en dit zijn de slechte exemplaren.
https://i.ibb.co/Bzc7rKD/Clipboard01.jpg
Lp's die me dierbaar zijn steek ik liever niet in een lijst. Deze picture discs heb ik speciaal gekocht om op te hangen. De lp's van Mercyful Fate en Iron Maiden (in hobbykamer) heb ik dubbel en dit zijn de slechte exemplaren.
7
geplaatst: 28 juli 2021, 18:54 uur
Ik had dat eerst wel, maar had geen zin meer in het telkens wisselen dus ik heb deze nu groot op canvas laten afdrukken (artwork van de deluxe versie van Sign O' the Times).
https://postimages.org/
1
geplaatst: 8 augustus 2021, 13:20 uur
Soledad schreef:
(afbeelding)
(afbeelding)
Ik heb 6 platen aan de muur hangen in de woonkamer. Daarvoor koop ik speciaal platen dus niet die ik zelf zou draaien. Meestal kijk ik naar platen met een kras waar de hoes er nog goed uitziet. Op dit moment hangen: New Musik - From A to B, Roxy Music - Flesh + Blood, Flairck - Variaties op een Dame, Mike Oldfield - Tubular Bells, The Moody Blues - Days of Future Passed en Manfred Mann's Earth Band - Watch.
19
geplaatst: 23 december 2021, 20:43 uur
Vooral door kringloopkoopjes is mijn verzameling van klassieke muziek ferm gegroeid. Daarom heb ik alles verhuisd naar de kasten die aanvankelijk gevuld waren met dvd's en een driehonderdtal cd's waar ik elders geen plaats meer voor had.
https://i.ibb.co/m8kd4x5/klass.jpg
https://i.ibb.co/m8kd4x5/klass.jpg
1
geplaatst: 23 december 2021, 23:00 uur
Kringloopkoopjes? Dan zijn de kasten bijna duurder dan de inhoud?
Ziet er wel strak uit natuurlijk.
Ziet er wel strak uit natuurlijk.
5
geplaatst: 23 december 2021, 23:49 uur
Tony schreef:
Ik zou eens moeten nakijken hoe groot het aandeel kringloopkoopjes is. Toch wel een paar honderd.
Iets op kwaliteitslabels als Deutsche Grammophon, Philips, Decca, Chandos, Erato of Sony (wat ik in de jaren '90 en '00 volle pot betaalde) kan ik niet laten liggen. Van het budgetlabel Naxos vind ik ook wel eens wat.
Brilliant Classics neem ik niet mee want dat kost in de kringloop bijna evenveel of zelfs meer dan vroeger in het Kruidvat. Ik heb daar toen eens een hoop boxen gekocht aan 80% procent korting (Haydn, Mozart, Bach, Mahler, Brahms). Voor 20 euro ongeveer had ik twee zakken vol.
Wat cijfertjes van de verzameling cd's klassieke muziek op Discogs:
720 in de collectie (boxen worden enkel geteld natuurlijk).
Waarde: Min €2,608.35 Med €3,906.53 Max €5,599.73
Toch meer dan acht Gnedby's van Ikea.

1
Mssr Renard
geplaatst: 24 december 2021, 09:13 uur
Ik snap de kringloopkoopjes wel. Op lp halen wij zo onze klassiek binnen.
Ik heb alleen geen verstand van orkesten en dirigenten, dus pik de 'mooie hoezen' (vaak schilderijen) eruit.
Mooie collectie en strak georganiseerd Kronos!
Ik heb alleen geen verstand van orkesten en dirigenten, dus pik de 'mooie hoezen' (vaak schilderijen) eruit.
Mooie collectie en strak georganiseerd Kronos!
2
geplaatst: 24 december 2021, 13:28 uur
Mssr Renard schreef:
Bij mij zijn de namen van dirigenten en orkesten allemaal blijven hangen uit de jaren negentig toen ik intensief klassieke muziek ging beluisteren. Als ik daar nu mee zou beginnen zou het een ramp zijn. De namen van nieuwe metal bandjes bijvoorbeeld vergeet ik steeds weer.
Omdat ik als tiener bijna uitsluitend metal beluisterde waren de hoezen soms wel een drempel. Een mooi schilderij was oké natuurlijk, maar een hoes met een saaie foto van een saaie uitvoerder was heel ver van metal hoezen verwijderd. Voor onderstaande prachtige cd had ik een waardebon, anders had ik 'm omwille van de hoes niet gekocht misschien.
https://img.discogs.com/2ixJWQd5cKEk19kP_K8-kIz48t0=/fit-in/400x400/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-7522418-1495396824-6699.jpeg.jpg
Er zijn ook mooie hoezen in klassieke muziek natuurlijk maar toch minder dan bij jazz. Als het een mooie hoes is gaat het vaak gewoon om een reproductie van een schilderij. Soms ook wel eens mooie foto's van de uitvoerders. En in https://www.google.com/search?q=classique+cover+art+for+classical+music&sxsrf=AOaemvKdmSOOMfNLnj5KpKuughkJQXKthA:1640348576528&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiRrdjRtvz0AhVyMOwKHRz-Cs8Q_AUoAXoECAIQAw&biw=1366&bih=625&dpr=1]dit boek staat heel wat moois.
Het veel te grote logo van Deutsche Grammophon is eigenlijk ook niet mooi maar heeft wel aantrekkingskracht op mij. Hieronder een selectie kringloopkoopjes, voor de belachelijk lage prijs van 12 euro.
[url=https://ibb.co/7SrHWmn[/url]
1
Mssr Renard
geplaatst: 24 december 2021, 13:48 uur
Kronos schreef:
Het veel te grote logo van Deutsche Grammophon is eigenlijk ook niet mooi maar heeft wel aantrekkingskracht op mij. Hieronder een selectie kringloopkoopjes, voor de belachelijk lage prijs van 12 euro.
(afbeelding)
(afbeelding)
Daar hebben we dan ook de meeste van. Ik vind dat té grote logo wel okay.
Maar er zijn er ook wel veel, waarbij het logo in het klein in een bovenhoek staat. Hoedanook groeit parallel ook de kennis van romantische en renaissance schilders. Soms ga ik dan in de kunstboeken wat over zo een schilder lezen. Leuk.
0
geplaatst: 24 december 2021, 14:01 uur
Mssr Renard schreef:
Maar er zijn er ook wel veel, waarbij het logo in het klein in een bovenhoek staat.
Maar er zijn er ook wel veel, waarbij het logo in het klein in een bovenhoek staat.
Dat zijn nieuwere albums. Ben ik nog niet tegengekomen in de kringloopwinkel.
2
Stijn_Slayer
geplaatst: 24 december 2021, 17:09 uur
Herkenbaar wel, Kronos. Ik koop ook vaak Deutsche Grammophon, Philips, EMI bij de kringlopen. Ik scan in grote stapel cd's zelfs meer op die logo's dan op de namen van de componist of uitvoerenden. Meestal maakt het niet zo veel uit wie er op speelt en is het toch altijd goed, maar ik let naast de componist wel op bepaalde dirigenten, orkesten of solisten.
LP's kosten 1 of 2 euro en zijn vaak volledig mint. Toch een ander publiek dan de gemiddelde rocker als je naar de staat van de elpees kijkt.
Inmiddels zo'n beetje alle Brilliant-achtig uitgave vervangen en neem zulke uitgave ook niet meer mee, ook niet voor weinig. Ze klinken vaak zo plat en inmiddels zijn er betere kanalen als je ze puur als introductie gebruikt.
LP's kosten 1 of 2 euro en zijn vaak volledig mint. Toch een ander publiek dan de gemiddelde rocker als je naar de staat van de elpees kijkt.

Inmiddels zo'n beetje alle Brilliant-achtig uitgave vervangen en neem zulke uitgave ook niet meer mee, ook niet voor weinig. Ze klinken vaak zo plat en inmiddels zijn er betere kanalen als je ze puur als introductie gebruikt.
0
geplaatst: 24 december 2021, 18:56 uur
Stijn_Slayer schreef:
Herkenbaar wel, Kronos. Ik koop ook vaak Deutsche Grammophon, Philips, EMI bij de kringlopen. Ik scan in grote stapel cd's zelfs meer op die logo's dan op de namen van de componist of uitvoerenden. Meestal maakt het niet zo veel uit wie er op speelt en is het toch altijd goed, maar ik let naast de componist wel op bepaalde dirigenten, orkesten of solisten.
De ruggen van de cd's van EMI en Deutsche Grammophon zijn erg herkenbaar. Is ook het eerste waar ik op let als ik bij de kringloop voor de cd's sta. Dan kijken of ik het al heb en of het in goede staat is.
Dat de platen vaak mint zijn is denk ik ook omdat klassiek door velen wel eens gekocht werd maar nooit gedraaid.
Hoe dan ook koop ik ze nog zelden want op de stille passages hoor je toch altijd wat gekraak of naaldruis. Het succes van de cd begon niet voor niks met klassieke muziek. Wat Brilliant Classics betreft toch een verschil met ander goedkoop spul. Vaak gaat het om kwalitatieve opnamen en uitvoerders, zoals de box met symfonieën van Shostakovich door het WDR Sinfonie Orchester olv. Rudolf Barshai (Cannes Classical Awards: Record of the Year en Preis Der Deutschen Schallplatten Kritik: bestenliste) , wat bij andere budget cd's meestal niet het geval is.
1
Stijn_Slayer
geplaatst: 24 december 2021, 19:50 uur
Kronos schreef:
Hoe dan ook koop ik ze nog zelden want op de stille passages hoor je toch altijd wat gekraak of naaldruis. Het succes van de cd begon niet voor niks met klassieke muziek.
Hoe dan ook koop ik ze nog zelden want op de stille passages hoor je toch altijd wat gekraak of naaldruis. Het succes van de cd begon niet voor niks met klassieke muziek.
Echt? Een antistatisch borsteltje en als 'ie echt vies of stoffig is een rondje door de platenwasser doet bij mij altijd wonderen! De meer gehavende klassieke lp's laat ik ook liggen, want ze zijn idd minder vergevingsgezind dan rock- of popelpees.
18
geplaatst: 25 december 2021, 11:09 uur
Die lockdown is natuurlijk vreselijk, maar het geeft wel ruimte om de komende weken lekker in de eigen collectie te struinen...
1
geplaatst: 25 december 2021, 11:26 uur
Allejezus, wat een geweldig mooie wand is dat!! Die zwarte panelen gaan weg als je meer ruimte nodig hebt, of staan daar speakers achter??
1
geplaatst: 25 december 2021, 11:48 uur
Wauw dat is inderdaad echt gaaf zeg! Ik kom hier een heel eind maar moet het toch afleggen tegen dit huzarenstukje! 

1
Soledad
geplaatst: 25 december 2021, 11:56 uur
Wow…. wat een prachtige collectie en super mooi opgeborgen. Kwijl kwijl….
Dit bevestigd wel mijn vermoeden dat ik te weinig platen heb
0
geplaatst: 25 december 2021, 11:59 uur
Tony schreef:
Allejezus, wat een geweldig mooie wand is dat!! Die zwarte panelen gaan weg als je meer ruimte nodig hebt, of staan daar speakers achter??
Wat dacht je van glazen en/of flessen, administratie, dingsels? Speakers - resonantie? Zie linksboven.
2
geplaatst: 25 december 2021, 12:10 uur
Soledad schreef:
Dit bevestigt wel mijn vermoeden dat ik te weinig platen heb
Dit bevestigt wel mijn vermoeden dat ik te weinig platen heb
Ik had al langer het vermoeden dat aERodynamIC een wat ruimer muziekbudget heeft dan ik. Dat is bij deze dan bevestigd...
En van harte gegund natuurlijk. Geweldig om al dat vinyl te zien. En wij weten dat daar ook allemaal Tone Poets en Acoustic Sounds tussen staan... 
0
geplaatst: 25 december 2021, 13:16 uur
Het is woonkamer, dude, wat doen mensen in een woonkamer? Hint: in 't Engels noemen ze dat ook wel living room. Wat hoor bij leven, afgezien van muziek luisteren? Juist - af en toen a wee droppe of the nice and strong stuff: single malt al het heet niet zo, omdat het een drank voor singles is

Maar wellicht kan aERodynamIC een tip van de sluier oplichten?
0
geplaatst: 25 december 2021, 13:19 uur
Tony schreef:
Nee dat zijn deuren die met een duwtje zelf dicht gaan en daarachter zitten andere dingen die opgeborgen moeten worden (want ja, die zijn er ook nog). Nu zijn toekomstige lp vakken nog gevuld met boeken dus dat kan ik altijd nog gebruiken (en er zijn speciale vakken waar alleen boeken in kunnen, wat zo blijft uiteraard).
Veel mensen denken dat er ooit een tv in het grote vak komt, maar dat blijft zo, beetje luchtig houden

De speakers staan niet op deze foto, de kleine zichtbare is een surroundspeaker voor de tv.
Ik heb grote B&W speakers (203-i).
De verlichting kan in allerlei kleuren, maar dat gebeurt in de praktijk niet echt.
vielip schreef:
Wauw dat is inderdaad echt gaaf zeg! Ik kom hier een heel eind maar moet het toch afleggen tegen dit huzarenstukje!
Handige partner met goede ideeën en dat samen met een meubelmaker is gaan uitwerken. Oorspronkelijk wilden we laden voor cd's, maar dat hebben we er niet meer in verwerkt.
Soledad schreef:
De cd's vormen nog een kleine meerderheid
(maar die zijn wel netjes opgeborgen achter deuren en inmiddels zelfs in opbergboxen met alleen nog de cd zelf en het hoesje).* denotes required fields.