MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Hoe berg jij je cd's/platen op? / Foto's van je collectie

zoeken in:
OK. Klinkt goed. Dan ga ik er ook maar vanuit dat de radiator nog effectief de ruimte kan verwarmen, anders zou je deze opstelling niet hebben gekozen. Bij ons staat er een tweezits bankstel op zo'n 8 cm van de radiator af. Momenteel kan dat even niet anders maar deze zomer gaan we de woonkamer verbouwen en herinrichten en ik wil de radiator dan toch vrij houden.

Een beetje verlies van warmte zal er wel zijn, al gaat de warmte vooral naar boven en de rekening van aardgas heb ik niet naar boven zien gaan. Tegen de aangrenzende muur staat nog zo'n lange radiator. De woonkamer warm krijgen is geen probleem.

Een zitbank is wel hoger en slorpt de warmte misschien meer op. Gewoon je verbruik in de gaten houden zou ik denken, nlkink.

nlkink schreef:
OK. Klinkt goed. Dan ga ik er ook maar vanuit dat de radiator nog effectief de ruimte kan verwarmen, anders zou je deze opstelling niet hebben gekozen. Bij ons staat er een tweezits bankstel op zo'n 8 cm van de radiator af. Momenteel kan dat even niet anders maar deze zomer gaan we de woonkamer verbouwen en herinrichten en ik wil de radiator dan toch vrij houden.

Waarom denk je dat zo'n ding radiator heet? Buurman heeft zo'n grote L-vormige bank voor de langste radiator staan (1.80 * 0.50, dubbel met convector, zgn type 22) - en zich maar afvragen waarom zijn vrouw en dochter steeds met plaids in de bank zitten te 'buizen'. Stralingswarmte ...

Alternatief - plaats een airco (is eigenlijk ook een soort van warmtepomp): 's zomers koel, 's winters warm

We hebben ook een airco, Mjuman. Dat is inderdaad wel prettig om erbij te hebben, vooral zomers in de slaapkamer. En dankzij de zonnepanelen blijft de energienota laag.
En op een tweetal strategische plaatsen heb ik electrische warme lucht convectors geplaatst.
Het gasverbruik houd ik in ons huis al sinds we er in 1992 gingen wonen bij, Kronos. Door de ingrepen en maatregelen die we sinds dat jaar hebben uitgevoerd wekken we iets meer stroom op dan we nodig hebben en verstoken we nog geen 1000 kuub gas. Ons huis is gebouwd in 1979 en heeft sinds 2011 energielabel A. Het is naast muziek een tweede hobby geworden om de energielasten te drukken.

Soledad
https://i.postimg.cc/gctkLXhx/5-CB7-F70-E-8-D7-B-4869-ADBF-AE5830625-EA3.jpg

Ik dacht: de LP collectie begint te groeien dus ik koop een andere kast. Blijk ik veel te weinig platen te hebben om em te vullen. Helaas zal ik de komende maanden dus weer veel geld moeten uitgeven aan vinyl.

Sir Spamalot (crew)
"Helaas", zegt hij.

Sir Spamalot schreef:
"Helaas", zegt hij.

Kroeg of vinyl: je denkt the choice is yours, corona bepaalt, al mogen wij hier weer 'innemen' van 12:00 - 18:00. Terrassen zaten hier overvol en dat bij deze temperaturen.

Mjuman schreef:
(quote)

Waarom denk je dat zo'n ding radiator heet? Buurman heeft zo'n grote L-vormige bank voor de langste radiator staan (1.80 * 0.50, dubbel met convector, zgn type 22) - en zich maar afvragen waarom zijn vrouw en dochter steeds met plaids in de bank zitten te 'buizen'. Stralingswarmte ...

Bij radiatoren is het aandeel convectie minstens even groot als het aandeel stralingswarmte, dan wel niet groter. Matig gekozen naam vooral, een radiator =p Zie hier ook verdere uitleg van Sandi Toksvig

Ben hier ondertussen ook van plan op termijn de classic Ikea "platenkast die geen platenkast is" te vervangen voor wat mooiers. Eens kijken of ik in dit topic wat inspiratie op kan doen!

Ik kwam dit tegen:

For The Record Vinyl Storage het hart van je vinylbeleving - hifi.nl

Zijn er al users hier die dit in levende lijve hebben kunnen aanschouwen?

Soledad schreef:
(afbeelding)

Ik dacht: de LP collectie begint te groeien dus ik koop een andere kast. Blijk ik veel te weinig platen te hebben om em te vullen. Helaas zal ik de komende maanden dus weer veel geld moeten uitgeven aan vinyl.

Het risico van een Kallax op zijn kant is dat je nu de verdeelplankjes gebruikt als dragers en andersom. De doorlopende planken (die nu van boven naar onderen lopen) zijn het sterkst. Dus als je nog veel meer platen gaat kopen, zou ik ook een tweede kastje kopen

Soledad
harm1985 schreef:
(quote)

Het risico van een Kallax op zijn kant is dat je nu de verdeelplankjes gebruikt als dragers en andersom. De doorlopende planken (die nu van boven naar onderen lopen) zijn het sterkst. Dus als je nog veel meer platen gaat kopen, zou ik ook een tweede kastje kopen

Ik weet wat je bedoelt Harm, zie mijn foto’s verderop. Dacht even dat ik de mijne juist had neergezet maar zie nu dat je gelijk hebt. Het is gelukkig een tijdelijke oplossing (tweedehandsje Marktplaats).

Het probleem van de (meeste) Ikea-kasten - ook ladenkasten - is het maximale gewicht waarmee je een plank kunt belasten: Ikea geeft een max. gewicht aan. Ga ervan uit dat je per cm breedte 2 lp's ongeveer kwijt kunt, dan betekent dat dat je op een Besta-plank (55 cm 'netto') ongeveer 125 lp's kwijt zou kunnen. Dat zit aardig richting de 20 kilo en ik heb gemerkt dat de dragertjes dat niet kunnen hebben, waardoor de plank gaat doorzakken. Oplossing (beetje werk): breng over de breedte van de plank alu-profieltjes (L -profiel van 12 * 12 mm) aan, die je op twee plaatsen vastzet, zodat de plank daarop kan steunen. Dezelfde profielen heb ik ook gebruikt ter versteviging van de bodem van een ladenkast (voor cd's). Die Kallax (voorheen Expedit) kan je dan weer steviger maken door er een achterwand tegenaan te brengen (schroeven) en de kast met een muurbeugel aan de wand te bevestigen. Met enig extra werk blijft Ikea wel de echte cheapskate optie

Dat systeem van die Crossley-dealer is heel prijzig (modulariteit is wel een pré), komt op ca 1,- per lp en dan kan je net zo goed kijken naar de andere hier genoemde systemen.

Mjuman schreef:
Het probleem van de (meeste) Ikea-kasten - ook ladenkasten - is het maximale gewicht waarmee je een plank kunt belasten: Ikea geeft een max. gewicht aan.

Het echte probleem is eigenlijk dat er bij Ikea vaak kasten gekocht worden voor iets waar ze niet voor bedoeld zijn. Ik heb jaren geleden de Liatorp boekenkast gekocht. Om boeken in te zetten! Staat helemaal vol. Geen enkel probleem qua stevigheid. Maar bij een Kallax staat nergens vermeld dat het een platenkast zou zijn. En als je een beetje voeling hebt met de materie zie je ook meteen dat dit geen kasten zijn om vol te zetten met lp's.

Kronos schreef:
(quote)

Het echte probleem is eigenlijk dat er bij Ikea vaak kasten gekocht worden voor iets waar ze niet voor bedoeld zijn. Ik heb jaren geleden de Liatorp boekenkast gekocht. Om boeken in te zetten! Staat helemaal vol. Geen enkel probleem qua stevigheid. Maar bij een Kallax staat nergens vermeld dat het een platenkast zou zijn. En als je een beetje voeling hebt met de materie zie je ook meteen dat dit geen kasten zijn om vol te zetten met lp's.

True - al staat m.n. Besta wel degelijk onder de categorie "media-meubels". Ik heb ooit een vriendin geholpen een bed in elkaar te zetten - van een Frans zelfbouwmeubelmerk (inmiddels verdwenen hier) - en daarvan leek de lattenbodem zo weinig solide dat ik me er nauwelijks bij kon voorstellen dat je er heftige weekendse (dan heb je meer energie) seks in zou kunnen hebben zonder instortingsgevaar. Zie het al helemaal voor, de verkoper bij reclamering: maar mevrouw dit is ook helemaal geen bed om weekend-seks in te willen hebben.

Goede en fraaie kasten voor lp's zijn moeilijk te vinden en niet goedkoop.

Vroeger had ik meerdere (zelfbouw) Lundia-kasten en die hadden zelfs verdeelschotjes in het assortiment - uiterst functioneel en zeer modulair. Hier in Utrecht had je Kewlox, dat is nu Modulo geworden - strakke kasten met een 'industrial' look - maar dat moet je smaak zijn.

Mjuman schreef:
[

Het lijkt me ook niet aan te raden om seks te hebben op je Lp-kast... Tenzij je een échte audiofiel bent natuurlijk

aerobag schreef:
(quote)

Het lijkt me ook niet aan te raden om seks te hebben op je Lp-kast... Tenzij je een échte audiofiel bent natuurlijk

Wel goed lezen Piet Plezier, ik had het over een bed, met lattenbodem - en verder kan ik je The Postman Always Rings Twice aanraden - zie je wat mensen met een keukentafel kunnen doen.

aerobag schreef:
(quote)

Ik zou het ook vreemd vinden mocht je seks hebben op zijn lp-kast.

https://i.imgur.com/XDz9HKB.jpg

Deze kast heeft mijn broer voor me gemaakt. Er zitten ook nog twee lades vol met CD's onder maar het leek me zinloos om die mee te nemen op de foto, ook omdat er wat persoonlijke foto's van ons gezin op staan.
Alles wat gerelateerd is aan The Kinks heb ik in een aparte koffer. Verder heb ik nog een klein meubeltje dat afkomstig is uit de winkel van mijn schoonvader:

https://i.imgur.com/7qusERG.jpg

Stijn_Slayer
Mjuman schreef:
(quote)

True - al staat m.n. Besta wel degelijk onder de categorie "media-meubels". Ik heb ooit een vriendin geholpen een bed in elkaar te zetten - van een Frans zelfbouwmeubelmerk (inmiddels verdwenen hier) - en daarvan leek de lattenbodem zo weinig solide dat ik me er nauwelijks bij kon voorstellen dat je er heftige weekendse (dan heb je meer energie) seks in zou kunnen hebben zonder instortingsgevaar. Zie het al helemaal voor, de verkoper bij reclamering: maar mevrouw dit is ook helemaal geen bed om weekend-seks in te willen hebben.

Vroeger had ik meerdere (zelfbouw) Lundia-kasten en die hadden zelfs verdeelschotjes in het assortiment - uiterst functioneel en zeer modulair. Hier in Utrecht had je Kewlox, dat is nu Modulo geworden - strakke kasten met een 'industrial' look - maar dat moet je smaak zijn.

Ik heb zo'n dubbele Kallax (2x4) in liggende positie. Daar staan ca. 400 platen in en dat gaat goed. Ik denk al snel 25 kg per schap. Staand zou ik het echter niet aandurven. Ikea is heel schimmig over het draagvermogen. Feitelijk hebben ze een informatieplicht en nu de vinylhype al een aantal jaren aanhoudt, kunnen ze moeilijk beweren dat ze niet weten dat de kasten vaak voor platen gebruikt worden. Een waarschuwing en/of maximaal gewicht per schap en voor de totale kast zou dan op zijn plaats zijn.

Bij die Kallax was ik aanvankelijk wat voorzichtig en heb ik langzaam opgebouwd. Bij een bed verwacht je dat inderdaad niet - net verhuisd, tweedehands bed opgehaald. Achteraf nog mazzel dat ik niet onderop lag. De volgende ochtend gebeurde het aan de andere kant van het bed. Gelukkig stond de boormachine toen nog naast het bed, garantie had ik namelijk niet..

Tip: in iedere lat aan beide kanten een schroef erin. Ik weet niet of dat voor een Kallax ook geldt, ik zou beginnen met een achterplaat.

Soledad
Na alle horrorverhalen over in elkaar gezakte Kallaxen toch maar voor 2 losse op elkaar gegaan. Ik had wat nachtmerries over dubbelgevouwen LP’s enzo…

https://i.ibb.co/v10wmf3/EA66-C6-D7-3607-42-BB-9-D7-E-30-B4-E76-BD6-CE.jpg

Soledad schreef:
Na alle horrorverhalen over in elkaar gezakte Kallaxen toch maar voor 2 losse op elkaar gegaan. Ik had wat nachtmerries over dubbelgevouwen LP’s enzo…

(afbeelding)

Onder het wakend oog van Meester Coltrane hemzelf zal dat wel goed komen

Soledad schreef:

(afbeelding)

Op elkaar staan die twee kasten stabiel - je kunt evt overwegen een achterwand aan te brengen van wit hardboard (of hpl-plaat) van ca 0.80 * 1.60 m, waarbij je de plaat aan de achterzijde bevestigt met ca 16 mm schroefjes (om de 15 cm), bovendien maak je de kast daarmee stofdicht van achteren; kost alles bij elkaar een tientje oid en vergt half uurtje werk

Soledad
Mjuman schreef:
(quote)

; kost alles bij elkaar een tientje oid en vergt half uurtje werk

Het is wel duidelijk dat jij nog nooit met mij hebt geklust Mjuman

Soledad schreef:
(quote)

Het is wel duidelijk dat jij nog nooit met mij hebt geklust Mjuman

Dacht dat jij een wat oudere woning had en dan is het gewoon een kwestie van financieel overeind blijven door zelf te leren klussen. Immers al doende leert men; in mijn vorige huis zelf - niet echt twee rechterhanden - ooit een deel van het dakbeschot gerepareerd en een lichtschakelaar met hotelschakeling aangelegd - kwestie van advies vragen en toepassen (vallen en opstaan). En met een elektrische schroevendraaier is het klusje (zeker met kruiskopschroefjes) zo gepiept, zonder boren. Ik mensen die zichzelf hebben leren tegelen en stuc'en. Eerlijk gezegd is het wel een zen-moment als je klusje tegen verwachting in zelf hebt geklaard: toen de hovenier ondanks herhaaldelijk bellen wegbleef (klusje te klein?) heb ik zelf maar spade en hark ter hand genomen om de tuin op te ruimen, toen de hortensia's in de aanbieding waren en Altin Gün - Yol (2021) op lp van mijn lief gekregen

Soledad
Ik waardeer je vertrouwen Mjuman maar na 3 verhuizingen binnen 5 jaar tijd ben ik er nu wel echt van
overtuigd dat klussen echt niet aan mij besteed is (en dat dit waarschijnlijk genetisch bepaald is). En uiteraard proberen we iedere keer weer maar ik heb al héél veel kapot gemaakt. En erg vrolijk of zen word ik er ook niet van. Integendeel, de meeste mensen blijven uit m’n buurt tijdens het doe het zelven…

Hovenieren kun je dan weer wel aan me overlaten. Slopen ook en voor domme kracht mag je me ook bellen

Soledad schreef:
Ik waardeer je vertrouwen Mjuman maar na 3 verhuizingen binnen 5 jaar tijd ben ik er nu wel echt van
overtuigd dat klussen echt niet aan mij besteed is (en dat dit waarschijnlijk genetisch bepaald is). En uiteraard proberen we iedere keer weer maar ik heb al héél veel kapot gemaakt. En erg vrolijk of zen word ik er ook niet van. Integendeel, de meeste mensen blijven uit m’n buurt tijdens het doe het zelven…

Hovenieren kun je dan weer wel aan me overlaten. Slopen ook en voor domme kracht mag je me ook bellen

Tja, een mens moet natuurlijk wel zijn beperkingen kennen - say no more; dacht ooit een Zweedse maat adequaat geïnstrueerd te hebben hoe te handelen, welke pannen te gebruiken, de workflow (en timing) van de relatieve eenvoudige dis, maar bij thuiskomst moest ik zowat in tranen uitbarsten toen ik de ravage in de keuken zag alsmede hoe pannen en fornuis en pannen waren behandeld. So much for clear instructions...

Frappant blijft het wel dat er twee users je een like hebben toegediend - mens zou geneigd zijn te denken onhandigheid en muziekliefhebberij op hetzelfde kussen kunnen slapen

Mjuman schreef:
(quote)

Frappant blijft het wel dat er twee users je een like hebben toegediend - mens zou geneigd zijn te denken onhandigheid en muziekliefhebberij op hetzelfde kussen kunnen slapen
Schuldig. Ik ben alleen handig in dingen die volstrekt onhandig zijn. Het type dat zich best trots voelt als het een Ikea-meubelstuk in elkaar gekregen heeft, maar ook begint te panikeren als de handleiding niet helemaal duidelijk is.

bennerd schreef:
(quote)
Schuldig. Ik ben alleen handig in dingen die volstrekt onhandig zijn. Het type dat zich best trots voelt als het een Ikea-meubelstuk in elkaar gekregen heeft, maar ook begint te panikeren als de handleiding niet helemaal duidelijk is.

Volgens mij zijn wij familie. Ik ben jaloers op mensen met twee linkerhanden, kan je nagaan

Ok, dan ook even van mijn kant een I plead guilty, Your Honor - ooit een Benno cd-kast in elkaar gezet zonder erop te letten dat ik het ene tussenplankje met de juiste kant naar voren (de ongelakte kant - Ikea is soms vergaand zuinig) had aangebracht. Toen de kast af was, zag ik mijn fout - gelukkig had ik een klein potje met blanke lak en dus kon ik het fiksen.

Bepaalde zaken - zoals het schilderen van het huis - heb ik inmiddels - door schade en schande wijs geworden - wél uitbesteed.

Ondanks de duidelijke instructies van de handleiding schijnt het gezamenlijk in elkaar zetten van Ikea meubelen de ultieme relatietest te zijn; dan dien je bovendien te bedenken wat voor impact het heeft als je een kledingkast van 2.36 m hoogte liggend op de grond in elkaar wilt zetten, terwijl het plafond een hoogte heeft van 2.45 m

Gast
geplaatst: vandaag om 03:27 uur

geplaatst: vandaag om 03:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.