MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Hoe berg jij je cd's/platen op? / Foto's van je collectie

zoeken in:
sxesven
Nieuwe kast Op LP's na nu alles in de huiskamer

(afbeelding)
CDs + bovenop en onderin wat tapes.

(afbeelding)
Overzicht nieuwe kast + oude kast met 7"s, 10"s en afwijkende formaten (en wat boeken etc.).

Ziet er goed uit. Hoeveel cd's kunnen er in?
Het staat al aardig vol zo te zien dus hoe ga jij verder?

Ik weet dat dus echt niet meer en ben al gaan stapelen achter aandere cd's wat uiteraard niet overzichtelijk meer is. Maar waar laat ik alles als er echt geen plaats meer is?

Ben dus wel benieuwd hoe jij daar mee om gaat. Want dit ziet er goed uit en is eigenlijk al af terwijl ik aanneem dat je collectie dat niet is.

Stijn_Slayer
Inderdaad, ik zit langzaamaan ook al te bedenken hoe ik dat ga oplossen.

Ik heb twee bomvolle Benno kasten, en nog een andere kast waar 320 cd's in kunnen (die inmiddels ook halfvol is). Op m'n kamer is echt geen ruimte meer voor een nieuwe kast, want de bank neemt de rest van de ruimte langs de muur in beslag.

LP's en dvd's heb ik in een apart kastje. LP's kan ik voorlopig nog wel even kwijt, maar de schap erboven staat al bomvol met dvd's, in allerlei vage stapelingen om zoveel mogelijk kwijt te kunnen.....

Pa zegt dat het makkelijker is als ik genoegen neem met de 764 albums die ik nu heb, maar dat zit er natuurlijk niet in.

hdk-nl
Toffe kasten. Zelfbouw?

Stijn:
Vaak is er in kamers ruimte rond om het deurkozijn.
Dus als jezelf en/of je pa een beetje handig bent/zijn?!
Wat geschaafde steigerplanken, want de zogenaamde oude zijn tegenwoordig al duurder, een middagje schroeven en lijmen, en je kunt weer een jaartje vooruit

Stijn_Slayer
Ik krijg er zo niet 1,2,3 een beeld bij. Heb je misschien een voorbeeld plaatje?

Oldfart schreef:
en je kunt weer een jaartje vooruit

Maar zo sprokkel ik er telkens wat bij en ook dat houdt een keer op. Daarbij koop ik ook veel dvd's en boeken..... hoezo luxeproblemen?
Verhuizen is een optie maar daarvoor woon ik momenteel toch iets te prettig. Ik vrees dan ook dat ik toch een groot aantal boeken, dvd's en cd's zal moeten gaan verkopen op den duur.
Ik zou overigens nog wel een heel groot wandmeubel kunnen plaatsen i.p.v. da kasten die er nu staan maar ergens moet er ook een grens zijn. Ik wil nu ook weer niet in een pakhuis wonen (ook al is het dat letterlijk wel maar dat wil niet zeggen dat ik dat binnen ook maar tot uiting moet brengen).

Ik krijg er zo niet 1,2,3 een beeld bij. Heb je misschien een voorbeeld plaatje?
..........ja, in mijn hoofd.
Ehhh, even piekeren hoe we dat gaan oplossen.

edit: pm maar even

Benno's van Ikea kunnen zo'n 180 cd's bevatten; Fibre (van Pastoe) ca 750 (wordt helaas niet meer gemaakt); Expedit, modulaire kast van Ikea kan per vak zo'n 70 - 80 lp's bevatten.

Hier in huis staan: woonkamer: 1 Fibre, werkkamer: OLM + deel vinyl: aantal Benno's + 2 expedit; zolder, rest vinyl - 2 expedit

Loop wel eens te zoeken waar iets is.

sxesven schreef:
Nieuwe kast

Mooie kast! Vooral de kleur.

Mijn dvd's heb ik uit de dozen gehaald en in zo'n map gestoken. De lege dozen ergens achterin een kast in de tweede slaapkamer. Een dvd neemt anders onnodig veel ruimte in.

(afbeelding)

Af en toe is het ook geen slecht idee dingen weg te doen vind ik. Boeken, dvd's, cd's en platen waarvan je zo goed als zeker bent dat je ze nooit meer leest, bekijkt, beluisterd.

Een beetje minder kopen helpt ook. Je kan trouwens maar 1 album tegelijk beluisteren.

Stijn_Slayer
Mjuman schreef:

Loop wel eens te zoeken waar iets is.

Dat valt op een slaapkamer natuurlijk wel mee, maar het is inderdaad wel zo fijn als alles naast/bij elkaar staat.

sxesven
aERodynamIC schreef:
Ziet er goed uit. Hoeveel cd's kunnen er in?

Momenteel staan er ongeveer 900 in; ongeveer 850 mezelf en nog 50 van m'n vriendin. Let wel dat veel van mijn CD's in van die plastic sliphoesjes zitten, die erg gebruikelijk zijn in noiseland. Ik weet niet hoe representatief dat dus precies is; qua inhoud staat er nu echter iets meer dan vier volle Ikea-CD kasten in (Benno? Billy? Dat standaard formaat in ieder geval).

Het staat al aardig vol zo te zien dus hoe ga jij verder?

Da's de vraag inderdaad. Op zich kunnen de tapes nog verhuizen, zodat er bovenop nog een rij kan en onder nog een beetje. M'n vriendin bood ook al aan haar CD's eruit te halen aangezien ze ze toch niet zo nodig in handbereik/zicht hoeft, dus op zich kan ik er misschien nog 150 in kwijt. Zit ik toch het komende halfjaar nog gebakken.

Ik weet dat dus echt niet meer en ben al gaan stapelen achter aandere cd's wat uiteraard niet overzichtelijk meer is. Maar waar laat ik alles als er echt geen plaats meer is?

Ja, da's een goeie vraag. Ik vrees dat het daar hier ook op uit zal gaan draaien. Stapeltjes CD's her en der en een verspreide verzameling. Zeker niet ideaal... Dat verschillende formaten niet bij elkaar staan, daar kan ik nog mee leven (dus de cassettes verhuizen vind ik niet per sé een ramp, hoewel ik die juist graag in de huiskamer heb), maar als ik de CD's moet gaan scheiden... ai. Da's noch overzichtelijk, noch praktisch, noch erg bevredigend voor ons als verzamelaars. Misschien moet ik maar minder gaan kopen...

Ben dus wel benieuwd hoe jij daar mee om gaat. Want dit ziet er goed uit en is eigenlijk al af terwijl ik aanneem dat je collectie dat niet is.

Klopt dus. Ik vrees dat het de komende jaren een beetje behelpen blijft; we wonen nu in een starterswoning waarin eigenlijk geen ruimte is voor een degelijk kamertje om een groeiende collectie te stallen. Wanneer we over een paar jaar gaan verkassen hoop ik op een extra kamertje waarin ik een wandje aan mooie kasten kwijt kan.

hdk-nl schreef:
Toffe kasten. Zelfbouw?

Nope, twee linkerhanden. Ikea-dingen krijg ik nog wel voor elkaar, maar zelf zo'n ding maken wordt niks. For what it's worth heb ik de CD-kast wel 'ontworpen', of nou ja, verspringende dwarsplankjes, da's ook niet echt een ontwerp, maar het is mijn minieme creatieve bijdrage aan het proces geweest. De vakkenkast hadden we aanvankelijk aangeschaft, gevonden via Marktplaats zowaar, iemand die zelf meubels van steigerhout maakt, en altijd erg blij mee geweest; leuk ingericht met boeken, Japans theepotje, tapes, vinyl, etcetera. Voor de CD-kast dus bij dezelfde persoon terecht gekomen. Ook erg betaalbaar, de CD-kast was inclusief bezorgen €260.

aERodynamIC schreef:
Maar zo sprokkel ik er telkens wat bij en ook dat houdt een keer op. Daarbij koop ik ook veel dvd's en boeken..... hoezo luxeproblemen?

Herkenbaar! Wegens de beperkte ruimte is het hier echt keuzes maken - of CD's, of DVD's, of boeken uitstallen; een kleine selectie boeken (favorieten en een zootje 'nu aan het lezen') staat in de vakkenkast, maar de rest staat - oh gruwel - in grote plastieken dozen opgeslagen in de schuur. De DVD's heb ik, al even oncharmant en onpraktisch, drie rijen dik in een Expeditkast gepropt.

L_T_B schreef:
Mooie kast! Vooral de kleur.

Dank!

Oja, die map met dvd's (van Vivanco, meen ik) daar heb ik er ook twee van - ook op zolder.

Bezoek van boeven (een inbraak in 91 op mijn vorige adres), verstandsverbijstering (88: al het vinyl wegdoen), een strenge vriendin (mijn vorige), veel wegdoen/weggeven wil ook wel helpen en anders toch maar "waiting for the flood" - zie vraag van de dag.

Mooie kast Sven!

@ Sxesven: in één woord prachtig die kast Jij behandelt jouw collectie echt met liefde. Alles op alfabet?

@ Kronos: echt vreselijk zo in een map. Afknapper. Waar is de liefde voor DVD's & CD's, artwork, e.d.

sxesven
Yep, op alfabet, en per artiest chronologisch, zoals dat toch hoort.

Absoluut. Zo staan ze bij mij ook alleen per artiest chronologisch moet nog wel een keer worden bijgewerkt

sxesven schreef:
Yep, op alfabet, en per artiest chronologisch, zoals dat toch hoort.

Genre-splitsing: OLM, jazz, pop, klassiek etc? Staat Hank Jones bijv. broederlijk naast Grace? En Spencer net zo broederlijk naast Miles Davis?

OLM staat hier veelal boven, net als veel wave - overweeg zelfs of wave en deel andere muziek op echt mooie labels (4AD, Factory, Korova etc.) te sorteren.

Stijn_Slayer
Genresplitsing heb ik ook een tijdje gehad. Toch vind ik dat niet handig. Het begint met het sorteren al: Ten Years After bij blues of bij rock?

En wat als een artiest een uitstapje maakt naar een ander genre?

Stijn_Slayer schreef:
Genresplitsing heb ik ook een tijdje gehad. Toch vind ik dat niet handig. Het begint met het sorteren al: Ten Years After bij blues of bij rock?

En wat als een artiest een uitstapje maakt naar een ander genre?

Ten Years After kwam bij mij 20 jaar geleden al het huis niet meer in (vanochtend trouwens enkele albums op de markt gezien voor 1 en 2 euro); dus dat probleem heb ik niet - ik heb het wel met Anne Sofi von Otter, operazangeres - klassiek dus! Maar dan: ze maakt een cd samen met Declan Mcmanus (a.k.a. Elvis Costello) en zingt ook nog eens een cd vol met Abba-liedjes; beide laatste lijken mij pop.

Nog een voorbeeld: Lisa Ekdahl - Zweedse singer/songwriter, beetje als Anna Ternheim, maar ook jazz zingt ze. Lastig, lastig. Sting's laatste twee: ook lastig.

En ik dacht vanwege moodswings, dat indeling Jazz, Klassiek, Pop wel stand zou houden, akltijd handig grijpen; kijk OLM is geen punt, dat bepaalt mjulady - dat moet naar boven.

Stijn_Slayer
Dus zet je ze apart, of houd je ze bij de rest van een artiest staan?

Stijn_Slayer schreef:
Dus zet je ze apart, of houd je ze bij de rest van een artiest staan?

Ik zet ze zo veel mogelijk apart, om de heilige drie-eenheid (pop, jazz, klassiek) in stand te houden). Mood en genre liggen vaak dicht bij elkaar. En soms ben je dan wel eens wat kwijt (verkeerd opgeborgen door mijn lief).

En staan Tribute CD's bij de artiest of bij de verzamel CD's ??

Running On Empty schreef:
En staan Tribute CD's bij de artiest of bij de verzamel CD's ??

Geen idee of ik die heb - dachtt 't niet.

Verzamelaars als Arabian Nights en div. [i]Irie Irie/i] staan dan weer op titel; eerst had ik verzamelaars apart staan.

Doe jij ook aan vinyl?

whoknowslisa
Ik heb zelf een bescheiden Ikea Benno kast volledig vol. Gelukkig krijg ik binnenkort een leuke (grotere) kast waar mijn cd'tjes in passen.
Mijn cd's orden ik volgens anderen vrij chaotisch, ik orden alles op releasedatum. Hierbij ga ik uit van de allereerste release, of dat nou de UK, US of Nederlandse is. =) Zit erover te denken om het toch maar op alfabetische volgorde te gaan zetten, maar zie er tegenop om die +/- 200 cd's weer te reorganiseren, hoewel dat natuurlijk niets is vergeleken bij de kast van jullie!

Running On Empty schreef:
@ Kronos: echt vreselijk zo in een map. Afknapper. Waar is de liefde voor DVD's & CD's, artwork, e.d.

Sommige films zoals die van David Lynch; Stanley Kubrick en Woody Allen en mooie boxen heb ik nog wel staan. Maar voor de standaard dvd-doos voel ik echt geen liefde. Het artwork natuurlijk wel. Maar om alleen daarvoor dan mijn woonkamer helemaal vol met die doosjes te zetten....

Voor cd's mag ik er niet aan denken, alles in zo'n map. Een cd draai ik veel vaker dan dat ik dezelfde film opnieuw zie en dat wil ik dus zo goed mogelijk op orde hebben staan in de oorspronkelijke verpakking. Ik plaatste daar al eens foto's van, deze en deze. Liefdevol genoeg?

Maar zoals je ziet, het zit dus vol. En ook al een paar benno's buiten beeld. Na meer dan een jaar nadenken over wat ik nog zou bijplaatsen van opbergruimte heb ik vandaag de knoop eindelijk doorgehakt. De reacties nu weer in dit topic deden me nog maar eens beseffen hoe belangrijk het is dat je goed toegang hebt tot alles in je verzameling.

Het is niet zo'n mooie kast geworden als die van sxesven, maar de toch wel handige ikea benno. Eigenlijk heb ik een hekel aan die dingen, maar nu het er staat ben ik toch tevreden. Ik kan weer even verder. Straks de cd's nog inladen en dan maak ik wel eens een foto om hier te plaatsen.

Stijn_Slayer
Het grote voordeel van die Benno's is dat je er zo makkelijk meerdere naast elkaar kan zetten.

Bij andere kasten zit je anders weer met het probleem dat ze niet meer te koop zijn, of dat het er raar uitziet als je er meerdere naast elkaar zet.

Ze wisselen bij de IKEA wel met enige regelmaat de beschikbare kleuren. Ik heb dus 4 Benno's naast elkaar staan... in 3 verschillende kleuren. Maar ik doe altijd maar net alsof het de bedoeling was als er naar gevraagd wordt...

Mijn cd's orden ik volgens anderen vrij chaotisch
Lisa: het voordeel is dat aleen jij dan lekker kan vinden wat anderen willen horen

Gast
geplaatst: vandaag om 12:31 uur

geplaatst: vandaag om 12:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.