De Site / Gebruikers / Ik ben geslaagd/afgestudeerd/bevallen/getrouwd!!!
zoeken in:
0
JonnieBrasco
geplaatst: 26 augustus 2006, 03:30 uur
Ik heb 4 jaren lang mijn geluidsinstallatie verkeerd geconfigureerd gehad. Het is zo'n dolby pro-logic systeem met 1 subwoofer en 5 boxjes. Uit de twee achterste speakertjes (de zgn. "surround" speakertjes) kwam amper geluid bij het afspelen van muziek. Tot vanavond een vriend spontaan op het idee kwam om de surround-stekkertjes in hetzeflde contactje te duwen als de front-speakers. Wauw, wat een geluid opeens! 

0
geplaatst: 26 augustus 2006, 10:27 uur
JonnieBrasco schreef:
Ik heb 4 jaren lang mijn geluidsinstallatie verkeerd geconfigureerd gehad. Het is zo'n dolby pro-logic systeem met 1 subwoofer en 5 boxjes. Uit de twee achterste speakertjes (de zgn. "surround" speakertjes) kwam amper geluid bij het afspelen van muziek. Tot vanavond een vriend spontaan op het idee kwam om de surround-stekkertjes in hetzeflde contactje te duwen als de front-speakers. Wauw, wat een geluid opeens!

Hahaha 4 jaar!?

0
geplaatst: 26 augustus 2006, 10:31 uur
ik ga ook maar eens aan mijn stereo sleutelen.....ga het record van Jonnie verbreken 

0
Allmusic
geplaatst: 26 augustus 2006, 10:38 uur
...uit de rear-speakers hoort toch ook minder geluid te komen bij het afspelen van stereo cd's? Die zijn toch voor het 5.1 surround-effect?
Nu heb je ze aangesloten als 'gewone' frontspeakers en je systeem aangepast van een 5.1 naar een 3.1-systeem
Nu heb je ze aangesloten als 'gewone' frontspeakers en je systeem aangepast van een 5.1 naar een 3.1-systeem

0
geplaatst: 26 augustus 2006, 11:46 uur
5.1 en al die onzin werkt voor geen meter bij muziek. Muziek is bijna altijd opgenomen voor stereo, dus je hebt vrij weinig aan zo'n 5.1 setje wat betreft muziek. Voor games is het een ander verhaal natuurlijk. Bij films vinden mensen het ook erg fijn geloof ik, maar ik ben er een tegenstander van. De film is vóór me, waarom zou ik het geluid dan achter me willen?
0
geplaatst: 26 augustus 2006, 11:51 uur
Lijkt mij inderdaad niet de bedoeling. Bij muziekweergave op een 5.1 systeem hoort de muziek vrijwel enkel uit de voorspeakers te komen en het ruimtelijke effect uit de achterspeakers. Die hoor je dus niet bewust, maar zodra je ze uitschakelt merk je het wel direct.
Maar op de meeste receivers zit er ook wel een knopje waarmee je het stereogeluid ook over de achterspeakers kunt afspelen zoals jij nu hebt gedaan.
Maar op de meeste receivers zit er ook wel een knopje waarmee je het stereogeluid ook over de achterspeakers kunt afspelen zoals jij nu hebt gedaan.
0
geplaatst: 26 augustus 2006, 12:01 uur
gemaster schreef:
De film is vóór me, waarom zou ik het geluid dan achter me willen?
De film is vóór me, waarom zou ik het geluid dan achter me willen?
Onzinnig, het voegt natuurlijk wel degelijk iets toe als je een echte goede surround hebt! Nooit gehoord?
Als je Sacd cd's hebt is het wel gaaf!
0
geplaatst: 26 augustus 2006, 12:11 uur
HiLL schreef:
Onzinnig, het voegt natuurlijk wel degelijk iets toe als je een echte goede surround hebt! Nooit gehoord?
Wat voegt het dan toe? Bij games kan ik het begrijpen. Dan zit je als speler zelf midden in een wereld en kan er(Bij first person shooters) iets achter je gebeuren en dan is het fijn om dat te horen. Bij films werkt het zo niet.
En ik heb wel eens bij iemand zo'n thuisbioscoop mogen ervaren. Een hoop verkwisting van geld.
0
geplaatst: 26 augustus 2006, 12:12 uur
Gemaster heeft opzich wel gelijk, je wilt niet dat wanneer je iemand vóór je iets ziet doen of ziet zeggen, dat je het achter je hoort. Dat klopt niet en kan heel irritant zijn. Een goede surround mix (en ook heel belangrijk, een goede set) geeft juist een zo natuurlijk mogelijke weergave. Alles wat je voor je ziet dat hoor je ook voor je. Maar de achterspeakers zorgen voor het ruimtelijke effect, iets wat je niet direct bewust hoort, maar wel enorm veel toevoegt. SACD is daar inderdaad een goed voorbeeld van. Je hoort het orkest voor je, maar de achterspeakers zorgen voor het ruimtelijke effect, de ambiance binnen de concertzaal, waardoor het geluid een enorme toegevoegde waarde krijgt. Misschien dat men van tevoren wat sceptisch is, maar als je een SACD gaat testen op zowel 2 als op 5 speakers dan is het verschil onmiskenbaar.
Overigens komt de nieuwe Bonnie Prince Billy ook in 5.1 mix.
Overigens komt de nieuwe Bonnie Prince Billy ook in 5.1 mix.

0
geplaatst: 26 augustus 2006, 12:15 uur
Ik vind bepaalde geluidseffecten bij actiefilms toch echt wat toevoegen als er een helikopter door heel je kamer, dus ook achter je, heen scheurt. Ik noem maar even wat. I like it. Net ff dat beetje extra. Ik moet wel bekennen dat ik op het moment mijn 5.1 als een 3.1 heb geinstalleerd, en dat bevalt mij ook prima. Je hoort nu ook bepaalde geluiden door heel de kamer heen gaan.
0
geplaatst: 26 augustus 2006, 12:19 uur
Maar als ik een helikopter voor mij zie dan wil ik 'm ook voor mij horen. De achterspeakers horen dan juist de weerkaatsing van het geluid op omliggende gebouwen weer te geven bijvoorbeeld. Daarmee maak je het 3 dimensionaal, door het geluid achter je weer te geven blijft het nog steeds 2 dimensionaal en in mijn beleving ook wat irritant.
0
JonnieBrasco
geplaatst: 26 augustus 2006, 12:46 uur
Nou, ik verkies 3.1 boven 5.1 omdat ik meer muziek luister dan films kijk. Overigens kan ik op de afstandsbediening niet voor 5.1 stereo kiezen, dus het moest wel zo.
0
geplaatst: 27 augustus 2006, 11:17 uur
bubbachups schreef:
Woohhoo? Leuke naam, veel plezier met elkaar!
(quote)

0
geplaatst: 27 augustus 2006, 12:43 uur
bubbachups schreef:
(quote)

0
geplaatst: 27 augustus 2006, 13:22 uur
JonnieBrasco schreef:
Nou, ik verkies 3.1 boven 5.1 omdat ik meer muziek luister dan films kijk. Overigens kan ik op de afstandsbediening niet voor 5.1 stereo kiezen, dus het moest wel zo.
Bedoel je niet 2.1?
0
dollie
geplaatst: 28 augustus 2006, 11:55 uur
hay dielie
we meet again,
Proficiat en veel geluk samen !!
0
geplaatst: 28 augustus 2006, 19:45 uur
op dit moment aan het internetten op Schiphol in zo'n internet louche cafe. Helaas heeft de vlucht naar de Azoren vertraging. Ik verwacht een uurtje of twee. Ach ik kan het hebben dit gezien de positieve vooruitzichten. Het is te hopen dat op de Azoren internet aanwezig is (zal wel). Ik spreek jullie vanaf de Azoren!?
0
geplaatst: 28 augustus 2006, 23:17 uur
Orbit is zojuist vader geworden!!!

Beschuit met muisjes voor iedereen!

Beschuit met muisjes voor iedereen!
0
geplaatst: 28 augustus 2006, 23:21 uur
Gefeliciteerd! 
En dan ook nog ervoor zorgen dat Crowded House door is, wat een dag moet dat zijn

En dan ook nog ervoor zorgen dat Crowded House door is, wat een dag moet dat zijn

0
geplaatst: 28 augustus 2006, 23:25 uur
Roze muisjes!! Het is een kerngezonde kleine dame 
Weliswaar 3 weken te vroeg, maar ze wilde waarschijnlijk wel eens wat anders

Weliswaar 3 weken te vroeg, maar ze wilde waarschijnlijk wel eens wat anders

0
geplaatst: 28 augustus 2006, 23:25 uur
ze kon natuurlijk niet wachten om al die muziek te gaan luisteren 
heel veel geluk!

heel veel geluk!
* denotes required fields.