MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Wie schrijft/maakt zelf muziek of bespeelt een instrument?

zoeken in:

Ben van alles aan het luisteren*, maar niet jouw posts voskat. Komt nog wel.

alternative rock:
*the confidence ep

alternative rock:
*the safe ep

Sowieso lekker riffje waar Confidence mee begint.

Ok, ik heb 'm nog een keer goed doorgemixt. Heb wat dingetjes toegevoegd, de breaks scherper gemaakt en nog wat met de vocals gefuckt. Ben er iets geruster op.

Even iets heel anders dan voorgaande geluiden:

Ik zit al een paar maanden op een paar nog embryonale liedjes. En vandaag kwam ik tot de conclusie dat deze liedjes stuk voor stuk als verdwaalde Pixies-nummers klinken.
En goede ook. Niet zoals de meuk die ze nu uitkakken.

Misschien ga ik dat dus gewoon doen. Terug naar de late 80's/vroege 90's.
Een EP-tje of zo.
Onder een nieuwe naam maar weer. Waarschijnlijk.

En dan zit ik erbij te dagdromen om dat te doen met twee vriendinnen die ik al heel lang niet meer gezien heb, maar wel nog losjes contact mee heb. Ze wonen in Frankrijk en ik heb hen pakweg 22 jaar geleden aangestoken met het Pixies-virus. Dusdanig dat zij zelf gitaar en drums hebben geleerd en surfrock spelen.
Zou ik dus prima tussenpassen op bas.

MAAR dat zal vooralsnog een dagdroom blijven, want reizen zit er om diverse redenen voorlopig nog niet in.

Ik denk dus dat ik het voor nu solo ga doen. Kan ik ook wel.

Ok, ik heb drie nummers min of meer klaar.
Misschien een cover van m'n oude bandje als vierde. Deze is best makkelijk te ver-Pixiëren imo:

Eens kijken hoever ik hiermee kom.

Krappe tijden, maar gelukkig deze SZA remix eruit kunnen jagen..

(Nu met werkende link oeps)

Ook op cloud:

voskat schreef:
...
Misschien een cover van m'n oude bandje als vierde. Deze is best makkelijk te ver-Pixiëren imo:
(embed)
...
Eindelijk eens hier weer wat geluisterd, Spiderland 'Gone Things' dus. Klinkt goed! Wat speel jij hier? Bas? Doet me wat denken aan His Name Is Alive. De remixen laat ik even liggen voor de wat langere termijn (ben wel benieuwd naar meer Spiderland, maar ik zie dat er wat te vinden is op jouw YT, dus wordt vervolgd -edit- 'Never Sleep' vind ik minder spannend, maar vanaf 1m15s smaakt het wel beter).

Zelf ben ik ook redelijk druk bezig, in die zin: regelmatig gitaar spelen, ideetjes in GarageBand zetten (wat erg 'mechanisch' klinkt, dus 'gewoon' opnemen zit ik ook over te dubben). Geen complete nummers of zo, maar wel lekker bezig.

ZAP! schreef:
(quote)
Eindelijk eens hier weer wat geluisterd, Spiderland 'Gone Things' dus. Klinkt goed! Wat speel jij hier? Bas? Doet me wat denken aan His Name Is Alive. De remixen laat ik even liggen voor de wat langere termijn (ben wel benieuwd naar meer Spiderland, maar ik zie dat er wat te vinden is op jouw YT, dus wordt vervolgd -edit- 'Never Sleep' vind ik minder spannend, maar vanaf 1m15s smaakt het wel beter).

Ohh dank je voor het gehoor!

Ik speelde op Gone Things bas en gitaar en nog wat random dingen. Plus 100% songwriting credit.
Vond het altijd bizar dat blijkbaar niemand eerder op dat riffje was gekomen.

His Name Is Alive! Dat is (net zoals o.a. Red House Painters) één van die oude 4AD bands waar ik vroeger domweg niet genoeg geld voor had om er muziek van te kopen, maar ik vond die naam altijd wel interessant. Ik heb nauwelijks iets van ze gehoord, maar ik denk dat ik Spotify zo maar eens aanzwengel om deze gaten in m'n 4AD kennis op te vullen...

Trompet is idd wel het hoogtepunt van Never Sleep.

O ja, het is SpiderWORLD... Spiderland is wel een heel gaaf Slint album.

Zelf ben ik ook redelijk druk bezig, in die zin: regelmatig gitaar spelen, ideetjes in GarageBand zetten (wat erg 'mechanisch' klinkt, dus 'gewoon' opnemen zit ik ook over te dubben). Geen complete nummers of zo, maar wel lekker bezig.

Goed zo, gewoon lekker doorpruttelen tot je iets tegenkomt wat hard genoeg schreeuwt om in een volledig liedje gemaakt te worden.
(Zo gaat het bij mij meestal als ik in FL Studio zit te frunniken..)

Over dat mechanische gesproken.. als je er wat filters en reverb overheen gooit en de juiste sampletjes vindt kan het allemaal verrassend organisch klinken. Is soms maar heel subtiel.
Als ik drums programmeerde sleepte ik bijvoorbeeld met de muis losjes over de volumeniveau's van de hihats, zodat niet iedere hit precies identiek was.

voskat schreef:
...O ja, het is SpiderWORLD... Spiderland is wel een heel gaaf Slint album.
Ik dacht al... (Slints 'Spiderland' heb ik een paar keer geprobeerd, misschien moet ik dat nog eens doen...)

Heb idd net een paar dagen terug wat effects op de gitaar gegooid en dat klonk al wat beter.

'Never Sleep' ken ik geloof ik (nog) niet, ik ken maar een paar platen van HNIA...

En waar kan ik volledige spiderWORLD platen in z'n geheel beluisteren, misschien?

ZAP! schreef:
Heb idd net een paar dagen terug wat effects op de gitaar gegooid en dat klonk al wat beter.

VST's zijn je vriend.
Wacht, Garageband ondersteunt geen VST's, geloof ik.. alleen de eigen ingebouwde effecten?

'Never Sleep' ken ik geloof ik (nog) niet, ik ken maar een paar platen van HNIA...

Verwarring alom! Never Sleep was dat andere Spiderworld nummer wat je geluisterd had, waar vanaf 1:15 inderdaad de trompet opduikt.
(Die trompet is overigens ook een sample.)

En waar kan ik volledige spiderWORLD platen in z'n geheel beluisteren, misschien?

Op Spotify staan drie nummers, zie ik.
En googlen op "spiderworld" levert helaas voornamelijk veel enge beesten op.

Ik moet dat eens serieus gaan organiseren...
Er is één album en twee ep-tjes. En nog wat losse meuk. Kijken wat er te redden valt.

Deze blijft een favorietje van me:

Soort combi van shoegaze en een ASMR pink noise sessie.

VST - ik weet niet wat dat is... Maar in GB heb ik reverb en flanger (dacht ik) gebruikt.

@ 'Never Sleep'. Ah ja, ik en titels...

Tof ook dat de SpiderWORLD (ik zal het even zo schrijven tot ik het onder de knie heb!) platen hier op MuMe staan. Zou ook leuk zijn als je nog grotere plaatjes (hoezen) zou kunnen vinden.

In de tussentijd zal ik es op jou YT checken waaronder dus ook 'The Great Yellow...'.

ZAP! schreef:
VST - ik weet niet wat dat is... Maar in GB heb ik reverb en flanger (dacht ik) gebruikt.

Ik moest het zelf even opzoeken:

Virtual Studio Technology (VST) is an audio plug-in software interface that integrates software synthesizers and effects units into digital audio workstations. VST and similar technologies use digital signal processing to simulate traditional recording studio hardware in software.

Eigenlijk vormen VST's dus het effectenpedaal van de meeste DAW's.
Er zijn er gelukkig aardig wat gratis te downloaden: PLUGINS 4 FREE - Free Instrument Audio Plugins Archive - plugins4free.com

Maar Garageband werkt inderdaad anders. Er zijn wel plugins voor, maar niet in VST format. Jammer eigenlijk.

Tof ook dat de SpiderWORLD (ik zal het even zo schrijven tot ik het onder de knie heb!) platen hier op MuMe staan. Zou ook leuk zijn als je nog grotere plaatjes (hoezen) zou kunnen vinden.

Ik zag het, ja.. Die zijn duidelijk ergens in de middeleeuwen geupload. Ik zal eens kijken of ik de cover art nog ergens heb liggen.

In de tussentijd zal ik es op jou YT checken waaronder dus ook 'The Great Yellow...'.

voskat schreef:

Zou ook mooi zijn als je er een bandcamp pagina voor kan maken.

ZAP! schreef:
(quote)
Zou ook mooi zijn als je er een bandcamp pagina voor kan maken.

Haha kijkkk

The Very Of | Spiderworld - spiderworld.bandcamp.com

ZAP! schreef:
(quote)
Bestond die al, of is ie nieuw?

Stond er al jaren, maar was het vergeten.

Ik heb nog wat tracks gevonden die ik nu aan het uploaden ben daar...

Ik had het gezien, ja.
Maar ik zie dat van die royalties niet zo zitten. En ik heb toch al genoeg stemmen tot mijn beschikking..

voskat schreef:
Stond er al jaren, maar was het vergeten.

Ik heb nog wat tracks gevonden die ik nu aan het uploaden ben daar...
Eerste volledige luisterbeurt, beter laat dan nooit. Eerst wat kritiek: de keyboardmelodieën overheersen teveel zo gemiddeld, te hard in de mix naar mijn smaak. 'Gone Things' vind ik de meest geslaagde track, gevolgd door 'The Spring Year'. Verder hoor ik her en der zeker leuke dingen, zoals de heavy gitaar die er op het einde van track 1 in komt of de dwarse keyboard in 'Just Yesterday'. Fijne zang.

Met de sidenote dat 1 luisterbeurt voor muziek die hier normaal gesproken niet vaak voorbijkomt, wel wat minimaal is... until next time.

ZAP! schreef:
(quote)
Eerste volledige luisterbeurt, beter laat dan nooit. Eerst wat kritiek: de keyboardmelodieën overheersen teveel zo gemiddeld, te hard in de mix naar mijn smaak. 'Gone Things' vind ik de meest geslaagde track, gevolgd door 'The Spring Year'. Verder hoor ik her en der zeker leuke dingen, zoals de heavy gitaar die er op het einde van track 1 in komt of de dwarse keyboard in 'Just Yesterday'. Fijne zang.

Met de sidenote dat 1 luisterbeurt voor muziek die hier normaal gesproken niet vaak voorbijkomt, wel wat minimaal is... until next time.

Aaaa dank je! Leuk.

Pff, ik kon totáál niet mixen toen Spiderworld begon. Sowieso nul theoretische muziekkennis..
The Stone Forest was bijvoorbeeld het allereerste nummer wat we hebben gemaakt. Ik ben achteraf eigenlijk nog redelijk tevreden met het resultaat... klinkt een beetje 4AD van wish.com

O ja, nog iets wat we vaak deden was de piano dusdanig door de filters halen dat het als gitaar met reverb begon te klinken. Weet niet of je dat misschien bedoelt met de synths te hard in de mix..?

Fijne zang.

Dank je, ben best wel opgelucht dat te horen.

voskat - graag gedaan hoor en zal het vast nog eens checken.

Dat met die filters zou goed kunnen. Zijn jullie van plan de draad nog weer eens op te pakken met Spiderworld?

Had ik weer niet door dat jij daar zong - kudos nogmaals!

In Overig > Algemeen > Zelf muziek maken:

Maak zelf muziek op de pc (oa dmv synthesizer, gitaar).
Ben helaas niet echt een uitmuntende 'live-speler'.
Hierin zou ik nog wel stappen kunnen gaan maken.
Heb vaak de neiging alles gelijk op te nemen, te bewerken etc.
Daardoor ben ik vaak ook afhankelijk van mijn DAW en pc.
Heb er weliswaar veel plezier in.
Maar zou me nog wel meer kunnen gaan ontwikkelen (vooral qua spelen etc).
Mijn tracks zijn vaak wat eenvoudig en gelaagd qua opbouw.
Voel vaak dat ik afhankelijk ben van mijn pc en DAW (Ableton), alhoewel er wel erg veel mogelijkheden hiermee zijn (met midi etc)

Wie maakt er nog meer zelf muziek?

Hega schreef:
...Wie maakt er nog meer zelf muziek?
Ja, hiero! De laatste tijd weer iets regelmatiger op de ak.git., nog niet met resultaat dat ik kan delen - ben aan het sparen voor een cam met een goede mic (ouder spul van mij is soms via links hier nog wel te vinden, maar dat is vooral knip- en plakwerk).

En heb jij iets voor ons om te checken?

Ik heb jouw bericht aan dit topic laten koppelen, dan kan je hier meteen terugkijken en -luisteren wie hier allemaal wat doet / deed. Er is ook nog een ander soortgelijk topic, maar daar ben ik de titel even van kwijt...

ZAP! schreef:
Er is ook nog een ander soortgelijk topic, maar daar ben ik de titel even van kwijt...
Eigen muziek: reacties en nuttige kritiek - MusicMeter.nl - deze dus.

Ja, Hega en ZAP gooi eens wat van jullie (nieuwe) dingen!

ZAP! schreef:
voskat - graag gedaan hoor en zal het vast nog eens checken.

Dat met die filters zou goed kunnen. Zijn jullie van plan de draad nog weer eens op te pakken met Spiderworld?

Had ik weer niet door dat jij daar zong - kudos nogmaals!

Zou best eens kunnen dat Spiderworld nog terugkomt. We zijn er nu niet mee bezig, maar als het moment juist is...

En thx weer.

Heel erg bedankt voor jullie reacties voskat en ZAP!
Vind dit erg leuk om te lezen.

voskat schreef:
Ja, Hega en ZAP gooi eens wat van jullie (nieuwe) dingen!

Stream Keep It Close by Hega | Listen online for free on SoundCloud

World After | Hega - hega.bandcamp.com

Niet (echt) mijn ding, Hega, maar als ik nog zou blowen dan had het prima gekund, want het is wel lekker mellow allemaal. Verder zit het volgens mij prima in elkaar, goede mix, etc.. Ben niet thuis in dit genre, dus zou ik niet weten hoe ik je adviseren moet...

voskat - wat ik tot nu toe in bandcamp heb gemaakt de laatste tijd, volstaat w.m.b. echt niet. Zoals gezegd wil ik het (ak. gitaar, en dan veelal losse ideeën, soms iets wat in de buurt van een nummer komt) met een degelijke mic opnemen, hopelijk deze zomer nog.

Ondertussen kijken wat je vindt van een oud knip- plakwerkje (had ik nog niet eerder gelinkt geloof ik?):

'Terraces'

Gast
geplaatst: vandaag om 01:02 uur

geplaatst: vandaag om 01:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.