De Site / Gebruikers / Wie schrijft/maakt zelf muziek of bespeelt een instrument?
zoeken in:
0
geplaatst: 18 juni 2022, 17:34 uur
Mssr Renard schreef:
Het zijn wel allemaal verschillende bands,
Dat had ik in de smiezen hoor. Het zijn wel allemaal verschillende bands,

Mssr Renard schreef:
Het liefste speel ik natuurlijk lange, instrumentale jams.
Het liefste speel ik natuurlijk lange, instrumentale jams.
Met of zonder andere muzikanten? Zelf zit ik het liefst in m'n eentje wat te improviseren (lees: pielen), maar ik zou nog wel es zo ver willen komen om wat eigen akoestische liedjes op te nemen - met (eigen) zang, zowaar...
0
geplaatst: 18 juni 2022, 17:38 uur
Stream Starborough Child by action of worms | Listen online for free on SoundCloud.
Ook een oudje, maar kan er nog altijd goed naar luisteren.
-edit- en nog maar 1tje, uit hetzelfde tijdvak en plusminus genre:
Stream Grapevine, Pipeline, Fine, Fine, Fine by action of worms | Listen online for free on SoundCloud.
Ook een oudje, maar kan er nog altijd goed naar luisteren.
-edit- en nog maar 1tje, uit hetzelfde tijdvak en plusminus genre:
Stream Grapevine, Pipeline, Fine, Fine, Fine by action of worms | Listen online for free on SoundCloud.
1
Mssr Renard
geplaatst: 18 juni 2022, 17:45 uur
ZAP! schreef:

Met of zonder andere muzikanten? Zelf zit ik het liefst in m'n eentje wat te improviseren (lees: pielen), maar ik zou nog wel es zo ver willen komen om wat eigen akoestische liedjes op te nemen - met (eigen) zang, zowaar...
(quote)
Dat had ik in de smiezen hoor. 
(quote)
Met of zonder andere muzikanten? Zelf zit ik het liefst in m'n eentje wat te improviseren (lees: pielen), maar ik zou nog wel es zo ver willen komen om wat eigen akoestische liedjes op te nemen - met (eigen) zang, zowaar... Als psych/jazz/blues drummer uiteraard in jam-verband.
Als zweef-solo-muzikant wil kk dit soort dingen meer uitwerken/exploreren (gitaar, piano, percussie, handpan):
Luister naar Flight of the Dragonfly van Monsieur Renard op #SoundCloud Stream Flight of the Dragonfly by Monsieur Renard | Listen online for free on SoundCloud - soundcloud.app.goo.gl
Ik ben zelf wel een beetje uitgekeken (momenteel) op electronische muziek:
Monsieur Renard https://open.spotify.com/track/6t6Tw32tjdMQZ1BAyI4atP
0
geplaatst: 18 juni 2022, 17:54 uur
Die ga ik later even checken Mssr Renard. Electro is ook niet mijn 'gewone' genre, maar het is nog altijd redelijk afwisselend wat ik luister. Spotify heb ik dus nog steeds niet...
3
Mssr Renard
geplaatst: 18 juni 2022, 18:02 uur
ZAP! schreef:
Die ga ik later even checken Mssr Renard. Electro is ook niet mijn 'gewone' genre, maar het is nog altijd redelijk afwisselend wat ik luister. Spotify heb ik dus nog steeds niet...
Ik heb ook geen Spotify, maar wilde graag opscheppen. Ik sta met deze single ook op Deezer, Itunes, Amaxon en Bandcamp. Kostte me een flinke duit en heb er 12 cent mee verdiend.
1
geplaatst: 18 juni 2022, 22:50 uur
ZAP! schreef:
Heb je trouwens ook de ambitie om op te treden? Of heb je dat al gedaan / doe je dat al?
(quote)
Ik hoor al wat leuke ideeën en sounds, maar moet alles nog es checken.Heb je trouwens ook de ambitie om op te treden? Of heb je dat al gedaan / doe je dat al?
Optreden? Ik voel die drang momenteel niet zo. Af en toe een Twitch streampje misschien.
Ik heb een hoop vrienden die dat doen, via Club Lucid en Uncultured World etc. De online events tijdens de lockdown jaren vond ik heel bijzonder.
Misschien als ik de boel wat meer op de rails heb, dat het dan een beetje gaat jeuken.
1
geplaatst: 18 juni 2022, 22:57 uur
Mssr Renard schreef:
Ik heb ook geen Spotify, maar wilde graag opscheppen. Ik sta met deze single ook op Deezer, Itunes, Amaxon en Bandcamp. Kostte me een flinke duit en heb er 12 cent mee verdiend.
(quote)
Haha, bekend verhaal..
Ik heb vriend-collega's die er zo veel energie in steken, serieus erkenning krijgen (David Byrne en Iggy Pop die naar hen luisteren!), maar ze kunnen nauwelijks hun huur betalen. Schrijnend.
Bijna al m'n muziekvriendinnen zitten in diezelfde knoop. Als je het niet uit liefde doet, dan blijft er gewoon weinig over voor je..

1
geplaatst: 18 juni 2022, 23:17 uur
ZAP! schreef:
Maar met GarageBand werk ik nog maar heel kort en gaat het me er vooral om ideeën vast te leggen i.p.v. iets moois neer te zetten...
Maar zeker ook bedankt voor het mooie compliment!
(quote)
En dat terwijl de GarageBand stukjes gebaseerd zijn op heuse riffs / ideetjes en 'Les Raboteurs...' van begin tot eind verknipte audiofragmenten zijn.
Maar met GarageBand werk ik nog maar heel kort en gaat het me er vooral om ideeën vast te leggen i.p.v. iets moois neer te zetten...Maar zeker ook bedankt voor het mooie compliment!
Ik vind dat heel leuk eigenlijk, nummers opbouwen als collages van stukjes audio uit allerlei verschillende bronnen. The Avalanches hebben er hun volledige bestaan op gebouwd.
Garageband moet ik nog eens mee spelen. Ik heb de app op m'n iphone staan.
100 gecs hebben volgens mij het grootste deel van hun eerste EP's helemaal daarmee gemaakt.

(quote)
Dat klinkt wel leuk. Wat betreft de overstuurde sound hoor ik de gelijkenis wel. Relevant feit: A. G. is ook verantwoordelijk voor een deel van de productie op Charli's how i'm feeling now.

1
geplaatst: 18 juni 2022, 23:36 uur
Ponty Mython schreef:
Nou, na mijn ongezouten mening te hebben gegeven hierbij ook wat nummers van mijn hand. Gemaakt rondom de periode 2014-2020. Ongemasterd, want ze komen rechtstreeks uit mijn DAW.
Nou, na mijn ongezouten mening te hebben gegeven hierbij ook wat nummers van mijn hand. Gemaakt rondom de periode 2014-2020. Ongemasterd, want ze komen rechtstreeks uit mijn DAW.
Zitten leuke dingetjes tussen. Die drum&bass demo gaat best lekker.
Heb jij trouwens nog een speciale manier om die track id's uit je Soundcloud te rippen? Of doe je steeds embed en vis je ze daaruit?

0
Ponty Mython
geplaatst: 18 juni 2022, 23:47 uur
voskat schreef:
Heb jij trouwens nog een speciale manier om die track id's uit je Soundcloud te rippen? Of doe je steeds embed en vis je ze daaruit?
(quote)
Nee, embed en dan idd de cijfercode eruit vissen.
1
geplaatst: 18 juni 2022, 23:57 uur
ZAP! schreef:
(quote)
Ik ken alleen Charli XCX - how i'm feeling now (2020) (een beetje), dus daar baseerde ik me op. Ik zou zo niet een specifiek nummer kunnen noemen. Jouw nummer klinkt in elk geval lekker gek & wild, zogezegd. Hoewel 'nieuwe' muziek me vaak maar matig boeit, kan ik met deze stijl wel wat - op z'n tijd.
Dit hoor ik graag. ^_^
Denk dat deze je ook wel ligt dan:
3
Mssr Renard
geplaatst: 4 juli 2022, 11:19 uur
Ik kwam deze live-voor-de-radio opname tegen die we met het duo Bryan Sydney & The Washboard Kid opnamen in 2014 (8 acht jaar geleden).
Een live-show van een uur, met interview. Leuk om terug te luisteren:
http://www.universeradio.nl/shows/Universe%20Radio%20-%20Brian%20Sydney%20&%20The%20Washboard%20Kid.mp3
Een live-show van een uur, met interview. Leuk om terug te luisteren:
http://www.universeradio.nl/shows/Universe%20Radio%20-%20Brian%20Sydney%20&%20The%20Washboard%20Kid.mp3
2
geplaatst: 20 juli 2022, 20:06 uur
Niet meer bezig geweest met GarageBand de laatste tijd, wel nog af en toe wat gitaar gespeeld.
Dit is uit de oude doos:
Stream 111 by action of worms | Listen online for free on SoundCloud.
Dit is uit de oude doos:
Stream 111 by action of worms | Listen online for free on SoundCloud.
0
Mssr Renard
geplaatst: 20 juli 2022, 21:25 uur
Je mag me nu wel eens gaan uitleggen wat Garageband precies is en hoe het werkt...
1
geplaatst: 20 juli 2022, 21:29 uur
Mssr Renard schreef:
Je mag me nu wel eens gaan uitleggen wat Garageband precies is en hoe het werkt...
Dat doe ik heel lui even zo: GarageBand - Wikipedia - nl.wikipedia.org. Je mag me nu wel eens gaan uitleggen wat Garageband precies is en hoe het werkt...

0
Mssr Renard
geplaatst: 20 juli 2022, 21:35 uur
En dan plug je de gitaar in een tablet? Hoe neem je dat dan op? Of gebruik je een interface met mic?
Zo te lezen kun je dus drums e.d. programmeren. Dat vond ik nog moeilijker dan zelf drummen. En ik als jonkie maar denken dat electronische muziek zo gemakkelijk te maken is.
0
geplaatst: 20 juli 2022, 21:48 uur
ZAP! schreef:
Dit is uit de oude doos:
Dit is uit de oude doos:
Klinkt vet. Het zou naar mijn mening wel beter uit de verf komen met meer dynamiek tussen de zachtere en luidere passages.
1
geplaatst: 21 juli 2022, 15:24 uur
Kronos schreef:
Klinkt vet. Het zou naar mijn mening wel beter uit de verf komen met meer dynamiek tussen de zachtere en luidere passages.
Dank je. Ik kan er niet meer aan sleutelen, tenminste, niet aan individuele 'instrumenten'. Het is meestal ook zo dat wanneer een nummer 'klaar' is, ik er zelf ook klaar mee ben. Het is wat het is, moving on. (quote)
Maar mocht je kans zien / zin hebben om er wat mee aan te vangen, ga je gang hoor.Soms kriebelt het wel om weer op die manier bezig te gaan (ik heb er speciaal een oude laptop met oude Windows erop aangeschaft die nu staat te verstoffen), maar dan pak ik toch meestal even de gitaar voor wat gepingel.
1
geplaatst: 21 juli 2022, 15:29 uur
Mssr Renard schreef:
En dan plug je de gitaar in een tablet? Hoe neem je dat dan op? Of gebruik je een interface met mic?
Zo te lezen kun je dus drums e.d. programmeren. Dat vond ik nog moeilijker dan zelf drummen. En ik als jonkie maar denken dat electronische muziek zo gemakkelijk te maken is.
Ik heb een keer een stukje gitaar opgenomen met de mic van m'n laptop - klonk beroerd. Ik zou nog wel es een mini-studiootje willen 'inrichten', maar vooralsnog heb ik het geld er niet voor over (momenteel ben ik sowieso voor de eindafrekening van het gas aan het sparen). Zelf wat spelen en dromen is gratis.En dan plug je de gitaar in een tablet? Hoe neem je dat dan op? Of gebruik je een interface met mic?
Maar wat ik deed met GarageBand (de dingen die ik hier gepost heb), was noot voor noot invoeren (en de bas en drums er vaak wat bij verzinnen). Bij simpele, staccato riffs is dat vaak niet moeilijk, maar ik ben bv. al twee keer in de weer geweest met een 5/4 riff en die krijg ik maar niet goed klinkend... terwijl die op zich ook niet zo moeilijk is.
0
Mssr Renard
geplaatst: 21 juli 2022, 16:00 uur
Nu snap ik het wat meer. Klinkt erg ingewikkeld en tijdrovend.
1
geplaatst: 21 juli 2022, 16:26 uur
Mssr Renard schreef:
...Klinkt erg ingewikkeld en tijdrovend.
En met GarageBand te weinig resultaat naar verhouding. Ik weet niet of ik daar nog veel mee bezig ga. Die laatste track (en nog een paar eerdere) heb ik op een andere manier bij elkaar geknipt en geplakt, en daar heb ik uiteindelijk meer (luister)plezier van. Tijdrovend was dat zeker, ik ben er nachtenlang, weken, maanden, jaren mee bezig geweest, maar het (andere) leuke was wel dat de tijd vloog. ...Klinkt erg ingewikkeld en tijdrovend.

1
BrotherJohn
geplaatst: 21 juli 2022, 16:43 uur
Volgens mij praten jullie langs elkaar heen... denkt Mssr Renard dat ZAP! van alles zelf inspeelt en dan bewerkt op de pc. Maar programma's als GarageBand (en RytmikStudio wat ik gebruik), hebben van zichzelf al een bibliotheekje met samples waaruit je naar smaak je samples samples kiest die je evt. nog edit / omvormt, en waarmee je vervolgens composities maakt. Het is dus weinig programmeren hoor en zeker niet heel ingewikkeld, de kunst zit hem vooral in het componeren.
2
geplaatst: 21 juli 2022, 16:48 uur
Zou kunnen, BrotherJohn, ik had het niet door. 
Maar in GarageBand gebruik ik geen samples. Ik kies een instrument (gitaar bv.) en kan dan m.b.v. de pianoroll de noten invoeren (van een riff of riedel die ik op gitaar bedacht heb). Ik weet niet of dat programmeren heet... Ik speel in elk geval niet in, dat klopt.

Maar in GarageBand gebruik ik geen samples. Ik kies een instrument (gitaar bv.) en kan dan m.b.v. de pianoroll de noten invoeren (van een riff of riedel die ik op gitaar bedacht heb). Ik weet niet of dat programmeren heet... Ik speel in elk geval niet in, dat klopt.
2
geplaatst: 21 juli 2022, 16:51 uur
BrotherJohn schreef:
...de kunst zit hem vooral in het componeren.
Vooral in het arrangeren, voor mij tenminste. Mijn composities zijn doorgaans niet erg ingewikkeld, laat staan ontwikkeld. ...de kunst zit hem vooral in het componeren.

"Je lost het toch wel leuk op," becommentarieerde iemand die er verstand van had mijn akoestische liedjes (met zang!) ooit eens.

3
BrotherJohn
geplaatst: 21 juli 2022, 17:14 uur
Arrangeren is inderdaad een beter woord dan componeren. Noten-arrangeurs zijn wij dus! Ik ben niet snel tevreden met eigen nummers dus daarom cover ik liever bestaande nummers, die bezigheid bestaat dan vooral uit luisteren en uitvogelen / puzzelen om tot een goed arrangement / benadering te komen. Deze cover van The Stranglers is wel een beetje te mellow uitgevallen vind ik zelf. Was al zo'n beetje het meest timide nummer van de band, maar nu onbedoeld nog liever geworden.
The Stranglers - Strange Little Girl (instrumental cover) by brotherjohn.
The Stranglers - Strange Little Girl (instrumental cover) by brotherjohn.
0
geplaatst: 21 juli 2022, 20:02 uur
BrotherJohn schreef:
...Ik ben niet snel tevreden met eigen nummers...
Al eens geprobeerd om ze een tijdje te laten liggen om er later met frisse oren weer naar te luisteren? Dat kan soms wonderen doen, heb ik gemerkt (alleen kan ik er niets meer aan veranderen vanwege mijn rigoureuze werkwijze - laatste mix is laatste mix en dan gaat 'het origineel' van verschillende sporen in de prullenbak... ...wat ik nu toch ook wel een beetje jammer vind, soms)....Ik ben niet snel tevreden met eigen nummers...
2
geplaatst: 21 juli 2022, 20:25 uur
Zo ben ik net nog weer in mijn archief gedoken en heb er een stuk of wat meteen op SC geplempt. Niet alles naar volle tevredenheid, maar ik hoor toch meer leuks dan soms verwacht...
Stream my chainsaw brain again by action of worms | Listen online for free on SoundCloud (met kettinzaag).
Stream the skin of a goat by action of worms | Listen online for free on SoundCloud. Mijn poging tot electronic o.i.d..
Stream border patrol by action of worms | Listen online for free on SoundCloud. Idem poging tot electronic.
Stream things awrye by action of worms | Listen online for free on SoundCloud. Dit is een nieuwe versie van een oud nummer dat ik indertijd daadwerkelijk met een band gespeeld heb.
Stream sing along by action of worms | Listen online for free on SoundCloud. Dat met die stem is niet wat, maar ik vind 'm wel lollig en er zitten leuke sounds in.
Stream lost mojo by action of worms | Listen online for free on SoundCloud. Idem dito: er zitten leuke sounds in.
Stream slow and low it grows by action of worms | Listen online for free on SoundCloud. Er zitten leuke sounds in..
Stream the o men by action of worms | Listen online for free on SoundCloud. Nogal weird, vooral tegen het einde, maar: leuke sounds wel.
Stream final scream by action of worms | Listen online for free on SoundCloud. Mijn poging tot house of hoe moet je 't noemen...
-edit- en ik kom ook spul tegen dat ik niet langer dan een paar seconden kan aanhoren...

Stream my chainsaw brain again by action of worms | Listen online for free on SoundCloud (met kettinzaag).
Stream the skin of a goat by action of worms | Listen online for free on SoundCloud. Mijn poging tot electronic o.i.d..
Stream border patrol by action of worms | Listen online for free on SoundCloud. Idem poging tot electronic.
Stream things awrye by action of worms | Listen online for free on SoundCloud. Dit is een nieuwe versie van een oud nummer dat ik indertijd daadwerkelijk met een band gespeeld heb.
Stream sing along by action of worms | Listen online for free on SoundCloud. Dat met die stem is niet wat, maar ik vind 'm wel lollig en er zitten leuke sounds in.
Stream lost mojo by action of worms | Listen online for free on SoundCloud. Idem dito: er zitten leuke sounds in.
Stream slow and low it grows by action of worms | Listen online for free on SoundCloud. Er zitten leuke sounds in..
Stream the o men by action of worms | Listen online for free on SoundCloud. Nogal weird, vooral tegen het einde, maar: leuke sounds wel.
Stream final scream by action of worms | Listen online for free on SoundCloud. Mijn poging tot house of hoe moet je 't noemen...

-edit- en ik kom ook spul tegen dat ik niet langer dan een paar seconden kan aanhoren...

1
geplaatst: 22 juli 2022, 07:07 uur
ZAP! schreef:
Zo ben ik net nog weer in mijn archief gedoken en heb er een stuk of wat meteen op SC geplempt. Niet alles naar volle tevredenheid, maar ik hoor toch meer leuks dan soms verwacht...
Dit klinkt als... het begin van een Flaming Lips track?
En die kettingzaag! Hulde!
1
geplaatst: 22 juli 2022, 07:14 uur
Dit begint ergens op te lijken:
Stream panic mode (demo) by Voskat | Listen online for free on SoundCloud
Stream panic mode (demo) by Voskat | Listen online for free on SoundCloud
* denotes required fields.