De Site / Gebruikers / Worden er nog elpees gekocht of gedraaid?
zoeken in:
0
jeko
geplaatst: 10 maart 2009, 19:25 uur
Jii bedoeld dan 12" die op 45 toeren draaien en om het verwarrend te maken je hebt ook 7 inches( formaat single dus) die weer op 33 toeren draaien.
0
sxesven
geplaatst: 10 maart 2009, 19:30 uur
Ja, ik heb ook een zootje noise en noiserock vinyl waarop vaak niet gespecifeerd staat op hoeveel toeren het gedraaid moet worden. Ook lekker verwarrend. De één dan 33 en de volgende dan weer 45, maar aangezien het grafherrie betreft heb je dat niet altijd meteen door.
En ja, kleurtjes!
En ja, kleurtjes!

0
geplaatst: 10 maart 2009, 20:28 uur
Tja en die heb die 12"s die aan de ene kant 45 toeren (geen hint) en aan andere kant 33 toeren (opnieuw geen hint), zodat je je vroeg op de avond al afvraagt: "how did i get here?" als dat je al quasi-blauw was.
Of die lp van de Cocteau Twins - Victorialand - is 45 toeren.
Of die lp van de Cocteau Twins - Victorialand - is 45 toeren.
0
geplaatst: 18 maart 2009, 22:57 uur
Te Gek dat vinyl ik heb erop de12000 JJAAJJAAAAAA cd klinkt lekker maar LP ook.special nostalgie warmer niet zo hoekig of zo scherp als digitale fotographie dat is ook nog zo iets.
LET'S TURN A ROUND!!!!!!!!!!!!!!! greatz ball of fire
Doei
LET'S TURN A ROUND!!!!!!!!!!!!!!! greatz ball of fire
Doei
0
geplaatst: 21 maart 2009, 18:49 uur
Score van vandaag
the Band - Northern Lights - Southern Cross (1975)
Steve Hackett - Voyage of the Acolyte (1975)
Genesis - the Lamb lies down on Broadway (1974)
van Kooten & de Bie - de Tweede langspeelplaat van het Simplisties verbond (1976)
the Band - Northern Lights - Southern Cross (1975)
Steve Hackett - Voyage of the Acolyte (1975)
Genesis - the Lamb lies down on Broadway (1974)
van Kooten & de Bie - de Tweede langspeelplaat van het Simplisties verbond (1976)
0
geplaatst: 26 april 2009, 19:03 uur
Status Quo - Pictures of Matchstick Men (1976) a verzamel LP van Hallmark (HMA 257) met werk uit hun vroege jaren (1968 - 1969)
The Velvet Underground - Live at Max's Kansas City (1972) mono
The Velvet Underground - Live at Max's Kansas City (1972) mono
0
geplaatst: 18 januari 2011, 12:53 uur
Ik koop alleen LP's, op beurzen, speciale winkels, kringloopwinkels.
LP's hebben voor mij nostalgische waarde en ik vind het ook mooier klinken dan een CD, maar dan heb ik ook een goede installatie met prima boxen (Yamaha, Technics, Driade).
Ik wil nog wel eens legaal muziek downloaden en op CD zetten, indien de LP zeer moeilijk te verkrijgen is. Dat doe ik via Spotify.
Net nadat de CD-speler zijn intrede deed (1983?) heb ik destijds mijn platencollectie verkocht voor een prikkie. Heb ik later enorm veel spijt van gehad, want er zaten vele parels tussen!
Heden ten dage probeer ik die LP's weer terug te krijgen, maar soms moet je veel te veel betalen en dat wordt me een beetje te gek!
Heel soms heb je ook geluk dat je voor 1 euro een prima LP kunt kopen bij een kringloopwinkel.
Momenteel bezit ik ongeveer 350 LP's.
Mijn meest waardevolle zijn:
Dillard & Clark: The Fantastic Expedition of Dillard & Clark
Cliff Richard- When in Spain
Flying Burrito Bros: The gilded Palace of Sin
Jackson Browne: Saturate before using
Eric Burdon & Animals: Everyone of us.
De LP die ik heel graag wil kopen en wel wat geld voor over heb is:
Mamas & Papas: If you can believe your eyes and ears (De LP waar ze aangekleed in een bad liggen met een WC pot ernaast!!)
LP's hebben voor mij nostalgische waarde en ik vind het ook mooier klinken dan een CD, maar dan heb ik ook een goede installatie met prima boxen (Yamaha, Technics, Driade).
Ik wil nog wel eens legaal muziek downloaden en op CD zetten, indien de LP zeer moeilijk te verkrijgen is. Dat doe ik via Spotify.
Net nadat de CD-speler zijn intrede deed (1983?) heb ik destijds mijn platencollectie verkocht voor een prikkie. Heb ik later enorm veel spijt van gehad, want er zaten vele parels tussen!
Heden ten dage probeer ik die LP's weer terug te krijgen, maar soms moet je veel te veel betalen en dat wordt me een beetje te gek!
Heel soms heb je ook geluk dat je voor 1 euro een prima LP kunt kopen bij een kringloopwinkel.
Momenteel bezit ik ongeveer 350 LP's.
Mijn meest waardevolle zijn:
Dillard & Clark: The Fantastic Expedition of Dillard & Clark
Cliff Richard- When in Spain
Flying Burrito Bros: The gilded Palace of Sin
Jackson Browne: Saturate before using
Eric Burdon & Animals: Everyone of us.
De LP die ik heel graag wil kopen en wel wat geld voor over heb is:
Mamas & Papas: If you can believe your eyes and ears (De LP waar ze aangekleed in een bad liggen met een WC pot ernaast!!)
0
geplaatst: 18 januari 2011, 14:14 uur
Ze worden nog wel gekocht die elpees door mij, maar niet gedraaid.
Daarvoor heb ik op dit moment geen geschikte installatie. Soms gebeurt het
dat ik mijn platenspeler nog eens inplug, maar da's organisatorisch een heel gedoe.
Dan neem ik bij voorkeur dingen op minidisc op (heb ik ook nog)
die niet op CD bestaan en die vertaal ik dan van minidisc naar CD writer
(die staat hier dus ook nog altijd). Daarna naar de pc om mp3tjes van te maken.
Wat ik sterk vond aan elpees is de speelduur: die was net lang genoeg.
Maar da's vooral een ouwe lullenkwestie wellicht. Ik ben het namelijk gewoon
om naar sets te luisteren die tussen de 30 en 50 minuten duren.
Veel CDs zijn gewoon te lang: 12 of 14 nieuwe tracks is worstelen geblazen.
Tenzij het hit compilaties zijn. Maar om in de sfeer van een full album te geraken
volstaan voor mij 8 tot 10 nummers. En het is leuk om in twee hoofdstukken te luisteren.
Daarvoor heb ik op dit moment geen geschikte installatie. Soms gebeurt het
dat ik mijn platenspeler nog eens inplug, maar da's organisatorisch een heel gedoe.
Dan neem ik bij voorkeur dingen op minidisc op (heb ik ook nog)
die niet op CD bestaan en die vertaal ik dan van minidisc naar CD writer
(die staat hier dus ook nog altijd). Daarna naar de pc om mp3tjes van te maken.
Wat ik sterk vond aan elpees is de speelduur: die was net lang genoeg.
Maar da's vooral een ouwe lullenkwestie wellicht. Ik ben het namelijk gewoon
om naar sets te luisteren die tussen de 30 en 50 minuten duren.
Veel CDs zijn gewoon te lang: 12 of 14 nieuwe tracks is worstelen geblazen.
Tenzij het hit compilaties zijn. Maar om in de sfeer van een full album te geraken
volstaan voor mij 8 tot 10 nummers. En het is leuk om in twee hoofdstukken te luisteren.
0
geplaatst: 18 januari 2011, 15:07 uur
Dag van het Vinyl op Radio 6
EINDHOVEN - Radio 6 staat zondag 23 januari in het teken van de Dag van het Vinyl. Diezelfde dag vindt in 013 in Tilburg de tweede editie plaats van het gelijknamige evenement. Aanstaande zondag draait Radio 6 het merendeel van de muziek van zijn playlist vanaf elpees en vinylsingles. In Tilburg verzamelen zich die dag in 013 liefhebbers voor een compleet programma rondom de grote zwarte schijven.
Tevens wordt zondag in Tilburg de Diamanten Naald uitgereikt. Dit is een prijs voor degene die zich het afgelopen jaar hard heeft gemaakt voor de opleving van vinyl. Marc Brekelmans, mede-organisator van de Dag van het Vinyl: "Vinyl mag zich de afgelopen jaren weer verheugen in een hernieuwde belangstelling."
"Blijkbaar zijn mensen op zoek naar het echt beleven van muziek", concludeert Brekelmans. "Je merkt dat aan de populariteit van festivals, concerten en dus ook aan de herwaardering van het luisteren naar muziek vanaf elpee."
"Als organisatie van De Dag van het Vinyl zijn we erg blij met de aandacht van Radio 6 voor vinyl en in het bijzonder deze dag." Radio 6 heeft zendt sinds september 2010 het programma de Vinyl Code uit op internet, met Vincent van Engelen en Co de Kloet. Het station richt zich met name op jazz en soul.
© NU.nl/Pierre Oitmann
Hier onder een link naar meer informatie over De Dag van het Vinyl in Eindhoven.
De Dag Van Het Vinyl :: 2011-01-23 :: 013 - Tilburg
EINDHOVEN - Radio 6 staat zondag 23 januari in het teken van de Dag van het Vinyl. Diezelfde dag vindt in 013 in Tilburg de tweede editie plaats van het gelijknamige evenement. Aanstaande zondag draait Radio 6 het merendeel van de muziek van zijn playlist vanaf elpees en vinylsingles. In Tilburg verzamelen zich die dag in 013 liefhebbers voor een compleet programma rondom de grote zwarte schijven.
Tevens wordt zondag in Tilburg de Diamanten Naald uitgereikt. Dit is een prijs voor degene die zich het afgelopen jaar hard heeft gemaakt voor de opleving van vinyl. Marc Brekelmans, mede-organisator van de Dag van het Vinyl: "Vinyl mag zich de afgelopen jaren weer verheugen in een hernieuwde belangstelling."
"Blijkbaar zijn mensen op zoek naar het echt beleven van muziek", concludeert Brekelmans. "Je merkt dat aan de populariteit van festivals, concerten en dus ook aan de herwaardering van het luisteren naar muziek vanaf elpee."
"Als organisatie van De Dag van het Vinyl zijn we erg blij met de aandacht van Radio 6 voor vinyl en in het bijzonder deze dag." Radio 6 heeft zendt sinds september 2010 het programma de Vinyl Code uit op internet, met Vincent van Engelen en Co de Kloet. Het station richt zich met name op jazz en soul.
© NU.nl/Pierre Oitmann
Hier onder een link naar meer informatie over De Dag van het Vinyl in Eindhoven.
De Dag Van Het Vinyl :: 2011-01-23 :: 013 - Tilburg
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 18 januari 2011, 17:33 uur
Tot voor enkele maanden maakte het mij geen zier uit wat het was, lp, cd of pc. Nu ervaar ik het vinyl als iets bijzonders, ik ben er lang lang geleden mee begonnen (de nostalgiefactor natuurlijk) en ik houd meer van vinylplaten: de grote hoes, de reuk (niet te veel lachen aub) maar vooral zoals Dazzler aangeeft de speelduur: vanaf een dik half uur over een dikke drie kwartier naar bijna een uur. Het voelt beter aan. Ik draai ze nog met de regelmaat van een klok. Thuis rond 17u00, plaatje op en rond 18u00 mijn avondwandeling en weldra mijn dagelijkse fietstocht want ik moet dringend aan mijn fysiek werken
.
.
0
geplaatst: 18 januari 2011, 18:04 uur
Sir Spamalot schreef:
Thuis rond 17u00, plaatje op en rond 18u00 mijn avondwandeling en weldra mijn dagelijkse fietstocht want ik moet dringend aan mijn fysiek werken
.
Thuis rond 17u00, plaatje op en rond 18u00 mijn avondwandeling en weldra mijn dagelijkse fietstocht want ik moet dringend aan mijn fysiek werken
. Start met "rockin' round the block"
- bij elke lp-kant: een rondje dansen om het huis, in de straat, betrek er je buren bij - geen pinten door de week - en voila; je kan binnenkort net zo lang mee als stadsgenoot Arno - wel de garnalenkroketten met rust laten! Vinyl: voel u vijn!
0
geplaatst: 18 januari 2011, 20:43 uur
LP's passen niet in mijn laptop dus ik heb niks aan die veel te grote platen.
0
geplaatst: 30 januari 2011, 20:53 uur
Vinyl blijft mooi. Toen een vriendin van me op bezoek was kwamen we op een gegeven moment uit op het onderwerp fretloze bas. Uiteraard heb ik haar toen laten horen wat Jaco Pastorius met dat ding kon, door stukken van zijn eerste elpee voor haar te draaien. De vriend van haar moeder, muzikant en in bezit van ruim negenhonderd cd's, had eigenlijk geen vinyl (of hij draaide het niet), maar ze vond het toch wel erg mooi geloof ik, want onder het nummers opzetten bleef ze gefascineerd naar de hoes kijken en de achterkant lezen.
0
_Lynn_
geplaatst: 17 februari 2011, 12:12 uur
Zeer zeker. Een tijdje geleden kwam ik zomaar de eerste elpee van Hawkwind tegen in de fnac.... Die kon ik toch écht niet laten liggen.
Sinds ik op mijn 15de ook m'n eigen draaitafel en mijn vaders' elpee collectie cadeau kreeg, ben ik er ook erg in geïnteresseerd geraakt. Uiteraard bevatten die oude elpees van pa wat gekraak, maar dat stoort me in geen geval. Vinyls hebben gewoon iets speciaals, ik vind het geluid beter dan gewone cd's en ze lijken iets interessant om te verzamelen en ze zeker volle bak te draaien.
Wel jammer dat de meeste toch redelijk duur zijn...
Sinds ik op mijn 15de ook m'n eigen draaitafel en mijn vaders' elpee collectie cadeau kreeg, ben ik er ook erg in geïnteresseerd geraakt. Uiteraard bevatten die oude elpees van pa wat gekraak, maar dat stoort me in geen geval. Vinyls hebben gewoon iets speciaals, ik vind het geluid beter dan gewone cd's en ze lijken iets interessant om te verzamelen en ze zeker volle bak te draaien.
Wel jammer dat de meeste toch redelijk duur zijn...
0
geplaatst: 13 maart 2011, 10:32 uur
Hier hetzelfde verhaal. Ons pa heeft ook nog 'n platenspeler en een hele hoop platen staan die stof aan het verzamelen zijn. Ik heb alleen geen verstand van hoe ik dat ding aan moet sluiten op boxen. Kan toch niet zo moeilijk zijn geloof ik, maar ik moet het nog 'n keertje uit zien te vogelen.
En dan is het nog steeds niet zo dat er heel veel goede muziek tussen zal zitten (ik denk dat het wel zo'n beetje ophoudt bij London Calling, Discipline van King Crimson en een zooitje platen van Zappa voor wat betreft dingen die ik leuk vind), maar het is toch iets he
Ik merk inderdaad ook wel dat vinyl weer een beetje op de weg terug is. Er zijn nu ook veel meer zaken waar je aparte (grotere of kleinere) vinyl-afdelingen hebt, waar ook 'nieuwe' albums op vinyl verkocht worden. Nu zelfs ook bij de Mediamarkt.
En dan is het nog steeds niet zo dat er heel veel goede muziek tussen zal zitten (ik denk dat het wel zo'n beetje ophoudt bij London Calling, Discipline van King Crimson en een zooitje platen van Zappa voor wat betreft dingen die ik leuk vind), maar het is toch iets he

Ik merk inderdaad ook wel dat vinyl weer een beetje op de weg terug is. Er zijn nu ook veel meer zaken waar je aparte (grotere of kleinere) vinyl-afdelingen hebt, waar ook 'nieuwe' albums op vinyl verkocht worden. Nu zelfs ook bij de Mediamarkt.
0
geplaatst: 15 april 2011, 10:11 uur
ik heb nogsteeds erg veel LP's alleen ik kan geen nieuwe meer vinden dat is best jammer
en ik gebruik nogsteeds een pick-up
wat betreft geluids kwaliteit is een pick-up nogsteeds het beste
en ik gebruik nogsteeds een pick-up
wat betreft geluids kwaliteit is een pick-up nogsteeds het beste
0
geplaatst: 15 april 2011, 14:06 uur
Dat zou ik zo zonder verdere bepalingen niet zeggen.
Vinyl geeft wat geluidskwaliteit betreft mogelijk een meerwaarde maar dat is enkel het geval bij de combinatie van een kwalitatieve analoge opname op goed geperst kwaliteitsvinyl afgespeeld op een high end platendraaier. In andere gevallen zal een cd'tje meestal beter doen.
Het merendeel van nieuwe opnamen dat vandaag (ook) op vinyl verschijnt is overigens digitaal. Je speelt het dus enkel analoog af. Dan zit het verschil met cd alleen maar in de kwaliteit van je platendraaier tegenover die van je cd-speler.
Maar lp's zijn hoe dan ook leuk, door het formaat, de nostalgie enz... Vandaar ook het hernieuwde succes vermoed ik. Maar het lijkt me gedeeltelijk ook een hype, die over enkele jaren weer kan verdwijnen.
Maar vinyl helemaal weg, dat zal gelukkig nog niet voor het eerst zijn.
Vinyl geeft wat geluidskwaliteit betreft mogelijk een meerwaarde maar dat is enkel het geval bij de combinatie van een kwalitatieve analoge opname op goed geperst kwaliteitsvinyl afgespeeld op een high end platendraaier. In andere gevallen zal een cd'tje meestal beter doen.
Het merendeel van nieuwe opnamen dat vandaag (ook) op vinyl verschijnt is overigens digitaal. Je speelt het dus enkel analoog af. Dan zit het verschil met cd alleen maar in de kwaliteit van je platendraaier tegenover die van je cd-speler.
Maar lp's zijn hoe dan ook leuk, door het formaat, de nostalgie enz... Vandaar ook het hernieuwde succes vermoed ik. Maar het lijkt me gedeeltelijk ook een hype, die over enkele jaren weer kan verdwijnen.
Maar vinyl helemaal weg, dat zal gelukkig nog niet voor het eerst zijn.
0
geplaatst: 23 april 2011, 10:10 uur
Ik heb nooit mijn lp's weggedaan.
Wel ben ik er een fors aantal ooit "kwijtgeraakt".
Aan zogenaamde vrienden die 'hem alleen even leenden op hem op te nemen': ongeveer 40 stuks
Na het einde van een relatie: bijna 300 stuks
Gewoon kwijtgeraakt, beschadigd, kapot gegaan door schoonmaaksters, te lang in de zon gelegen, enz., enz., enz.: 30 stuks
Dus in totaal 370 stukjes plat geperst, meestal zwart, vinyl.
Toen ook nog mijn favoriete muziekclubje niet meer op vinyl, maar alleen nog op dat nieuwe medium, cd, in de winkel lag ben ik pas overstag gegaan. Er werd geen nieuw vinyl meer aangeschaft.
En inderdaad, ook bij mij won de cd het in de jaren daarna, tot ik afgelopen donderdag ineens twijfelde.
Ik was bij Elpee in Groningen voor de nieuwe Feelies en meer fraais.
Ik was aan het afrekenen, toen de verkoper zei: "We hebben hem ook op vinyl, en haalde met 1 armbeweging de lp versie van Here Before van onder de toonbank te voorschijn.
Ik zag de hoes, keek naar de cd versie, en weer terug naar de lp. Een gevoel van spijt, en gretigheid bekroop mij.
En heel even kwam een gevoel van twijfel naar boven " zal ik....."
Terwijl ik toch op OK drukte
Wel ben ik er een fors aantal ooit "kwijtgeraakt".
Aan zogenaamde vrienden die 'hem alleen even leenden op hem op te nemen': ongeveer 40 stuks
Na het einde van een relatie: bijna 300 stuks
Gewoon kwijtgeraakt, beschadigd, kapot gegaan door schoonmaaksters, te lang in de zon gelegen, enz., enz., enz.: 30 stuks
Dus in totaal 370 stukjes plat geperst, meestal zwart, vinyl.
Toen ook nog mijn favoriete muziekclubje niet meer op vinyl, maar alleen nog op dat nieuwe medium, cd, in de winkel lag ben ik pas overstag gegaan. Er werd geen nieuw vinyl meer aangeschaft.
En inderdaad, ook bij mij won de cd het in de jaren daarna, tot ik afgelopen donderdag ineens twijfelde.
Ik was bij Elpee in Groningen voor de nieuwe Feelies en meer fraais.
Ik was aan het afrekenen, toen de verkoper zei: "We hebben hem ook op vinyl, en haalde met 1 armbeweging de lp versie van Here Before van onder de toonbank te voorschijn.
Ik zag de hoes, keek naar de cd versie, en weer terug naar de lp. Een gevoel van spijt, en gretigheid bekroop mij.
En heel even kwam een gevoel van twijfel naar boven " zal ik....."
Terwijl ik toch op OK drukte
0
geplaatst: 23 april 2011, 19:20 uur
Een vriendin die ik vandaag hielp verhuizen doet niet aan vinyl. Dacht ik tenminste. Totdat ik in haar berging kratten vol platen aantrof, heel veel jaren '60/'70/'80 classics... (ik zag Ten Years After t/m Talking Heads voorbij komen). Wel allemaal plat opgestapeld (
), dus ik vraag me af of ze nog te draaien zijn...
), dus ik vraag me af of ze nog te draaien zijn...
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 23 april 2011, 20:04 uur
Oei Jan, wat zonde zeg. Precies de reden dat ik mijn muziek niet uitleen, en het zelfs niet door anderen laat opzetten. Ik leen niets uit, dan loop ik ook niet het risico dat ik het kwijtraak of dat het beschadigd. Als iemand iets wil horen neemt 'ie maar een lege cd, laptop, iPod of USB-stick mee, dan zet ik het er zelf wel voor hem op.
Als vrienden mijn vinyl bekijken, en ze dreigen het ook uit de hoes te halen grijp ik direct in. 'Even kijken in welke staat 'ie is' zeggen ze dan, maar er hoeft maar één keer iemand aan te zitten die er niet mee om kan gaan en dan heb ik er krassen of vingerafdrukken opzitten.
Net zoals dat er niemand aan mijn platenspeler hoeft te komen. Kan ik straks de arm weer afstellen, of nog erger...
Wat mijn muziekverzameling betreft ben ik daar echt voorzichtig op. Als iemand met een kartonnen hoesje (of boxset bijv.) over de tafel schuift denk ik al van til het ding nou gewoon op, dan slijt er ook niets. Mocht het van samenwonen komen dan laat ik ook wel ergens vastleggen dat die cd's en LP's van mij blijven.
Nieuw vinyl koop ik echter niet. De eerste en de tweede van de Velvets waren een uitzondering. Vaak is dat een stuk duurder dan de cd, en dan ga ik toch voor de goedkoopste optie.
Als vrienden mijn vinyl bekijken, en ze dreigen het ook uit de hoes te halen grijp ik direct in. 'Even kijken in welke staat 'ie is' zeggen ze dan, maar er hoeft maar één keer iemand aan te zitten die er niet mee om kan gaan en dan heb ik er krassen of vingerafdrukken opzitten.
Net zoals dat er niemand aan mijn platenspeler hoeft te komen. Kan ik straks de arm weer afstellen, of nog erger...
Wat mijn muziekverzameling betreft ben ik daar echt voorzichtig op. Als iemand met een kartonnen hoesje (of boxset bijv.) over de tafel schuift denk ik al van til het ding nou gewoon op, dan slijt er ook niets. Mocht het van samenwonen komen dan laat ik ook wel ergens vastleggen dat die cd's en LP's van mij blijven.
Nieuw vinyl koop ik echter niet. De eerste en de tweede van de Velvets waren een uitzondering. Vaak is dat een stuk duurder dan de cd, en dan ga ik toch voor de goedkoopste optie.
0
geplaatst: 23 april 2011, 20:20 uur
Dat verhaal van Oldfart is wel herkenbaar:als je uit elkaar gaat, blijft er wel eens iets "aan een strijkstok hangen" en zeker als jezelf de verbreker bent, voelje er weinig voor om die lp van "Blind Faith" en alle andere nog even terug te vragen - je ziet het dan ook als een soort afkoopsom.
Over "lenen" - in de studentenflat was het niet de gewoonte je kamer af te sluiten en de wrange vruchten daarvan plukte ik regelmatig: waren er lp's en strips (die had ik ook veel) geleend en soms waren dingen dan wel een teruggezet met een toevoeging als een kras of zo; mensen die lp's, ook geleende, rustig 'bloot' lieten liggen omdat ze zo snel de hoes niet konden vinden - heel ergerlijk. Op ene gegeven moment draaide ik ook altijd mijn kamer op slot; later leende ik niets meer uit - hooguit op cassette - hoge uitzondering, vrienden die er goed mee omgingen.
Tegenwoordig is bij nieuw repertoir het verschil tussen een cd en een lp in NL vaak niet meer dan 2 -3 euro; en danis de keuze vaak niet moeilijk. Ik vind dan ook sommige albums, zoals Agnes Obel, oof de laatste Adele - typisch lp-albums; alhoewel de bonus-tracks van Adele (live, sober) wel erg goed zijn (en die staan niet op het vinyl).
Over "lenen" - in de studentenflat was het niet de gewoonte je kamer af te sluiten en de wrange vruchten daarvan plukte ik regelmatig: waren er lp's en strips (die had ik ook veel) geleend en soms waren dingen dan wel een teruggezet met een toevoeging als een kras of zo; mensen die lp's, ook geleende, rustig 'bloot' lieten liggen omdat ze zo snel de hoes niet konden vinden - heel ergerlijk. Op ene gegeven moment draaide ik ook altijd mijn kamer op slot; later leende ik niets meer uit - hooguit op cassette - hoge uitzondering, vrienden die er goed mee omgingen.
Tegenwoordig is bij nieuw repertoir het verschil tussen een cd en een lp in NL vaak niet meer dan 2 -3 euro; en danis de keuze vaak niet moeilijk. Ik vind dan ook sommige albums, zoals Agnes Obel, oof de laatste Adele - typisch lp-albums; alhoewel de bonus-tracks van Adele (live, sober) wel erg goed zijn (en die staan niet op het vinyl).
0
geplaatst: 23 april 2011, 20:28 uur
Wat dan inderdaad weer kan pleiten voor de cd. Ook bij albums die een nogal lange speelduur hebben en op dubbel vinyl uitgebracht worden voel ik soms een voorkeur voor de cd. Toch een pak handiger in dat geval. Maar als het een prachtige hoes is wil ik toch vinyl. Soms koop ik dan beide. Het leukst is als er een cd'tje bij de lp zit.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 23 april 2011, 20:28 uur
@ Mjuman:
Ja, als ze net uit zijn dan is het prijsverschil inderdaad niet zo groot. Nieuwe cd's koop ik echter niet direct (online wel eens als ze een tientje zijn). 15 à 18 euro vind ik nml. absurd, dat betaal ik alleen bij hoge uitzondering (o.o.p. bijvoorbeeld).
Voor zover ik verder weet is het nieuwe vinyl trouwens best goed. Is dat trouwens altijd 180 gram? Ik ben wat betreft nieuw vinyl geloof ik nog nooit een ander gewicht tegengekomen, maar het wordt dan ook niet altijd (duidelijk zichtbaar) aangegeven.
Ja, als ze net uit zijn dan is het prijsverschil inderdaad niet zo groot. Nieuwe cd's koop ik echter niet direct (online wel eens als ze een tientje zijn). 15 à 18 euro vind ik nml. absurd, dat betaal ik alleen bij hoge uitzondering (o.o.p. bijvoorbeeld).
Voor zover ik verder weet is het nieuwe vinyl trouwens best goed. Is dat trouwens altijd 180 gram? Ik ben wat betreft nieuw vinyl geloof ik nog nooit een ander gewicht tegengekomen, maar het wordt dan ook niet altijd (duidelijk zichtbaar) aangegeven.
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 24 april 2011, 01:34 uur
Ik heb bij de intrede v/d cd, veel vinyl gekregen, zelf heb ik alles behouden.
Ben daarom nu ook in het bezit van Jack Jersey, P Paay en meer nederlandse winnaars uit de jaren 70
.
Ben langzamerhand ook alles in aan het voeren in het MuMe systeem.
Heb nog 6 draaitafels, 2 in gebruik 4 reserve, voor het geval dat.
Ben zelf het meest trots op de single verzameling.
Ben daarom nu ook in het bezit van Jack Jersey, P Paay en meer nederlandse winnaars uit de jaren 70
.Ben langzamerhand ook alles in aan het voeren in het MuMe systeem.
Heb nog 6 draaitafels, 2 in gebruik 4 reserve, voor het geval dat.
Ben zelf het meest trots op de single verzameling.
0
geplaatst: 24 april 2011, 09:21 uur
Ik heb mij lange tijd af zitten vragen of het bezit van een vinyle geluidsdrager, inclusief papieren binnenhoes en kartonnen buitenhoes, gevoelsmatig prettiger was dan een plastic doosje met een zilveren schijfje.
LP's/ singles hebben bijvoorbeeld ook een lekkere oude geur. Psychologisch geldt dat je vaak precies nog weet wanneer je welk album/single waar hebt gekocht.
Maar cd's winnen het uiteindelijk toch en ik koop ook nooit meer LP's, ook niet voor weinig.
De ervaring met studentenhuizen en "lenen" heb ik ook en bovendien leerde ik in het betreffende studentenhuis nog eens mijn ega kennen die, in haar tijd, alleen maar LP's had die klonken als haardvuurtjes. Ze bleek niet te beroerd om een flesje nagellak op de kop van haar pickup te zetten, zodat de naald lekker kon doorploegen op momenten dat de LP eigenlijk zou moeten overslaan.
Allemaal zaken waar ik zelf wit van wegtrok bij het idee alleen al maar gelukkig vond ze maar een deel van mijn verzameling leuk en bovendien bood ik, als de gelegenheid zich voordeed, altijd spontaan aan zelf een album op te zetten.
Ik heb hele oude afspraken vast laten leggen bij de notaris i.v.m. mogelijkerwijs weer uit elkaar gaan. Eén ervan is dat alle geluidsdragers automatisch van mij zijn, een ondeelbare collectie. Voor de rest ben ik niet veeleisend.
Al met al ben ik de cd om een aantal redenen meer gaan waarderen. Het gaat minder snel stuk, de geluidskwaliteit is veel beter en bovendien, het is vrij gemakkelijk en redelijk goedkoop vervangbaar. Boven dat, is het gemakkelijker online te laten bezorgen.
Sentimenteel word je er ook niet van: als ik een oude analoge cd vervang door een digitaal geremasterde versie, zal ik geen traan laten als ik de oude cd weer verkoop of gewoon weg doe.
Als ik LP's zie, bijvoorbeeld op Koninginnedag, kun je soms wel eens in de verleiding raken. Maar zelden, alleen al vanwege de leeftijd, kom je nog kraakvrije exemplaren tegen.
Nieuwe LP's, ze zijn inderdaad al weer enige jaren in opkomst, ik vind het een gotspe. De cd levert een optimale geluidskwaliteit en de uitvoering in "boekjesvorm" doet wat dat betreft de oude LP voor mij helemaal vergeten.
LP's/ singles hebben bijvoorbeeld ook een lekkere oude geur. Psychologisch geldt dat je vaak precies nog weet wanneer je welk album/single waar hebt gekocht.
Maar cd's winnen het uiteindelijk toch en ik koop ook nooit meer LP's, ook niet voor weinig.
De ervaring met studentenhuizen en "lenen" heb ik ook en bovendien leerde ik in het betreffende studentenhuis nog eens mijn ega kennen die, in haar tijd, alleen maar LP's had die klonken als haardvuurtjes. Ze bleek niet te beroerd om een flesje nagellak op de kop van haar pickup te zetten, zodat de naald lekker kon doorploegen op momenten dat de LP eigenlijk zou moeten overslaan.
Allemaal zaken waar ik zelf wit van wegtrok bij het idee alleen al maar gelukkig vond ze maar een deel van mijn verzameling leuk en bovendien bood ik, als de gelegenheid zich voordeed, altijd spontaan aan zelf een album op te zetten.
Ik heb hele oude afspraken vast laten leggen bij de notaris i.v.m. mogelijkerwijs weer uit elkaar gaan. Eén ervan is dat alle geluidsdragers automatisch van mij zijn, een ondeelbare collectie. Voor de rest ben ik niet veeleisend.
Al met al ben ik de cd om een aantal redenen meer gaan waarderen. Het gaat minder snel stuk, de geluidskwaliteit is veel beter en bovendien, het is vrij gemakkelijk en redelijk goedkoop vervangbaar. Boven dat, is het gemakkelijker online te laten bezorgen.
Sentimenteel word je er ook niet van: als ik een oude analoge cd vervang door een digitaal geremasterde versie, zal ik geen traan laten als ik de oude cd weer verkoop of gewoon weg doe.
Als ik LP's zie, bijvoorbeeld op Koninginnedag, kun je soms wel eens in de verleiding raken. Maar zelden, alleen al vanwege de leeftijd, kom je nog kraakvrije exemplaren tegen.
Nieuwe LP's, ze zijn inderdaad al weer enige jaren in opkomst, ik vind het een gotspe. De cd levert een optimale geluidskwaliteit en de uitvoering in "boekjesvorm" doet wat dat betreft de oude LP voor mij helemaal vergeten.
0
geplaatst: 24 april 2011, 09:55 uur
musician schreef:
Maar zelden, alleen al vanwege de leeftijd, kom je nog kraakvrije exemplaren tegen.
Maar zelden, alleen al vanwege de leeftijd, kom je nog kraakvrije exemplaren tegen.
Over de meer subjectieve meningen wil ik geen discussie aantrekken, maar toch even hier op ingaan.
Oude kraakvrije exemplaren zijn (nog steeds) genoeg te vinden. Wellicht niet op koninginnedag.
* denotes required fields.