De Site / Gebruikers / De ergste spel- en stijlfouten
zoeken in:
0
geplaatst: 29 november 2005, 12:10 uur
0
geplaatst: 29 november 2005, 12:26 uur
VanDeGriend schreef:
Een mooi bewijs dat voorheen licht in de duisternis Van Dale de wech tog wel behoorlijk kwijt is. Te vaak wordt spreektaal uiteindelijk maar als correct Nederlands vastgelegd. De weg van de minste weerstand zeg maar.
Vakjargon en middels staan er vast ook in nu en de klassieker kut-Marokkaan zeker. Echt een verbetering hoor.
(quote)
Een mooi bewijs dat voorheen licht in de duisternis Van Dale de wech tog wel behoorlijk kwijt is. Te vaak wordt spreektaal uiteindelijk maar als correct Nederlands vastgelegd. De weg van de minste weerstand zeg maar.
Vakjargon en middels staan er vast ook in nu en de klassieker kut-Marokkaan zeker. Echt een verbetering hoor.

Ja, zo gaat het natuurlijk al eeuwen. Of schrijf jij nog Neederlandsch ende gebruyckt ghij naemvallen?
0
geplaatst: 29 november 2005, 17:16 uur
Verder is het ook zo dat Van Dale louter registreert: ze maken een corpus van verschillende soorten teksten en de woorden die vaak voorkomen worden opgenomen. Het is geen politiek correct instituut. 
Ik heb ook lln die mij komen vertellen dat ze dyslexie hebben en me dan vragen of ik daar rekening mee zou willen houden. Wat ik dus vervolgens niet doe. Het is helemaal niet nodig; ze schrijven beter dan diegenen die niet dyslectisch zijn. Ik vind het wel bijzonder en bijzonder knap.

Sietse schreef:
ps. ik wens hier geen schrijffouten van mij terug te zien, ik heb last van dyslexie en hoef niet zo nodig op de feiten te worden gedrukt, ik weet ondertussen al wel dat ik behoorlijk kut schrijf.
ps. ik wens hier geen schrijffouten van mij terug te zien, ik heb last van dyslexie en hoef niet zo nodig op de feiten te worden gedrukt, ik weet ondertussen al wel dat ik behoorlijk kut schrijf.
Ik heb ook lln die mij komen vertellen dat ze dyslexie hebben en me dan vragen of ik daar rekening mee zou willen houden. Wat ik dus vervolgens niet doe. Het is helemaal niet nodig; ze schrijven beter dan diegenen die niet dyslectisch zijn. Ik vind het wel bijzonder en bijzonder knap.

0
Sietse
geplaatst: 29 november 2005, 17:36 uur
nou ja, ik kan soms dus heel erg kut schrijven...soms zie ik het gewoon echt niet.
Tuurlijk heb ik hier altijd nog de backspace en de edit voor als ik het later zie.
Ze zijn erbij op m'n 13e achter gekomen, en ben mij er dus al erg lang bewust van, en dus lees ik veel dat ik type hier ook nog een keer terug, maar alsnog slippen er wel dingen door heen. Maar met pen en papier is het wel een heel stuk erger...ik moet soms zelf erg hard lachen om mijn eigen aantekeningen, omdat ik soms de woorden die ik heb opgeschreven totaal niet begrijp
iig moge het duidelijk zijn nu dat stoplicht = verkeerslicht en dat een stoplicht ook groen kan zijn en niet alleen rood is. Misschien komt het uit de spreek taal, maar volgens mij is dit woord al zo lang als ik leef terug te vinden in de Dikke Van Dale (en dat is toch alweer 27 jaar) dus lijkt me allemaal wel te kloppen.
en zoals ik altijd maar zeg...zo lang we elkaar begrijpen is er niks aan de hand.
Tuurlijk heb ik hier altijd nog de backspace en de edit voor als ik het later zie.
Ze zijn erbij op m'n 13e achter gekomen, en ben mij er dus al erg lang bewust van, en dus lees ik veel dat ik type hier ook nog een keer terug, maar alsnog slippen er wel dingen door heen. Maar met pen en papier is het wel een heel stuk erger...ik moet soms zelf erg hard lachen om mijn eigen aantekeningen, omdat ik soms de woorden die ik heb opgeschreven totaal niet begrijp

iig moge het duidelijk zijn nu dat stoplicht = verkeerslicht en dat een stoplicht ook groen kan zijn en niet alleen rood is. Misschien komt het uit de spreek taal, maar volgens mij is dit woord al zo lang als ik leef terug te vinden in de Dikke Van Dale (en dat is toch alweer 27 jaar) dus lijkt me allemaal wel te kloppen.
en zoals ik altijd maar zeg...zo lang we elkaar begrijpen is er niks aan de hand.
0
geplaatst: 29 november 2005, 17:38 uur
jij hebt het door, hoewel teksten zonder punten meestal wel te begrijpen zijn, maar enorm veel aandacht nodig hebben
0
geplaatst: 29 november 2005, 21:16 uur
Paalhaas schreef:
Dat is nou Nederlands.
(quote)
Dat is nou Nederlands.
Kom Paalhaas...pleur die Van Dale de prullenbak in en laat je taalgevoel een rol spelen....
0
geplaatst: 29 november 2005, 21:40 uur
Mijn taalgevoel....Ik heb het woord 'verkeerslicht' volgens mij nooit vaker dan 5 keer in de mond genomen. Maar ik zeg ook altijd: 'Het is groen.' ipv 'Het stoplicht staat op groen.'
Het Nederlands zit vol met dat soort charmante tegenstrijdigheden die puur door spreektaal ontstaan. En zo heb ik het graag. 
Het Nederlands zit vol met dat soort charmante tegenstrijdigheden die puur door spreektaal ontstaan. En zo heb ik het graag. 
0
geplaatst: 29 november 2005, 23:03 uur
VanDeGriend schreef:
Een kikker ?
(quote)
Een kikker ?
Ik had voor mezelf al even een lijstje met kanshebbers gemaakt voor deze opmerking. Jij stond bovenaan.

0
geplaatst: 30 november 2005, 07:50 uur
Paalhaas schreef:
Ik had voor mezelf al even een lijstje met kanshebbers gemaakt voor deze opmerking. Jij stond bovenaan.
(quote)

Ik haat het om niet aan de verwachtingen te voldoen. Graag gedaan.

0
geplaatst: 30 november 2005, 11:06 uur
Haha
Nou ook ff een blauwe dan.
Het is blauw en komt uit Turkije ?
Nou ook ff een blauwe dan.
Het is blauw en komt uit Turkije ?
0
geplaatst: 30 november 2005, 13:17 uur
Even terug on topic.
Ik ga ervan uit dat de meeste bezoekers hier in staat zijn hun bericht in begrijpelijk en redelijk correct Nederlands te schrijven.
Dat je het vervolgens ook doet, vind ik niet meer dan normaal, dat is een kwestie van respect voor je mede MM'er. Niemand zal er over vallen als er een spel-, stijl of typefout in je bericht staat, maar het komt de leesbaarheid van de berichten vaak wel ten goede als je een bericht nog een keer doorleest, voor je het plaatst.
Overigens een vaak gemaakte fout (niet alleen hier, maar ook journalisten, nieuwslezers, etc. maken deze vaak) is "een aantal (tweetal, drietal, etc.) zijn"
Ik ga ervan uit dat de meeste bezoekers hier in staat zijn hun bericht in begrijpelijk en redelijk correct Nederlands te schrijven.
Dat je het vervolgens ook doet, vind ik niet meer dan normaal, dat is een kwestie van respect voor je mede MM'er. Niemand zal er over vallen als er een spel-, stijl of typefout in je bericht staat, maar het komt de leesbaarheid van de berichten vaak wel ten goede als je een bericht nog een keer doorleest, voor je het plaatst.

Overigens een vaak gemaakte fout (niet alleen hier, maar ook journalisten, nieuwslezers, etc. maken deze vaak) is "een aantal (tweetal, drietal, etc.) zijn"
0
geplaatst: 30 november 2005, 14:45 uur
Jester schreef:

100 % eens.
0
geplaatst: 30 november 2005, 16:16 uur
Inderdaad. Als we gewoon blijven doen komt het wel goed.
Dus ook niet beginnen mierenneuken want dat is gewoonweg belachelijk.
Dus ook niet beginnen mierenneuken want dat is gewoonweg belachelijk.
0
Toine Rorije
geplaatst: 22 december 2005, 01:04 uur
ik moest net erg om deze lachen:

Paalhaas schreef:
Maar goed, er is op jou ook geen pijl te trekken.
Maar goed, er is op jou ook geen pijl te trekken.

0
geplaatst: 22 december 2005, 11:50 uur
Vers van de pers:
Sietse schreef:
en dan volgt hier nu de grootte waslijst van bands waar ik een hekel aan heb:
en dan volgt hier nu de grootte waslijst van bands waar ik een hekel aan heb:
0
Sietse
geplaatst: 22 december 2005, 11:55 uur
je had graag grote gezien ofzo...wat jij wilt...geneuzel
* denotes required fields.