MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / PC (centraal topic)

zoeken in:
Sietse
CCleaner is zeker een handige voor dit soort dingen, maar let wel op dat je niet belangrijke systeem bestanden verwijderd.

En het blijft nog steeds vrij veel. Ik heb op mijn 150gb installatie schijf nog 65gb vrij en heb geen schuifopruiming ofzoiets dergelijks gedaan (al tijden niet meer...pff, zou zelfs eens moeten herinstalleren maar goed das een ander verhaal).

Zijn er verschillende gebruikersprofielen aanwezig?

Als het goed is, zit CCleaner niet aan de essentiële systeembestanden. Tenzij je dat zelf aangeeft natuurlijk (als dat mogelijk is, zo goed heb ik niet gekeken).

Sietse
Dat was vroeger altijd mogelijk ja. Ik heb het zelf al zeker 2 jaar niet meer gebruikt dus geen idee hoe het nu is.

M'n Windows Mediaplayer heeft de trein genomen en ze komt nooit meer terug, nadat we knallende ruzie gehad hebben en ik haar in heb geprobeerd te ruilen voor een ouder exemplaar. Weet iemand een goed alternatief? Ik vraag niet veel, behalve dat het gratuit is, een mediabibliotheek heeft en last.fm-compitabel is.

Sietse
Muziek: foobar
Video: KMPlayer of VideoLAN player (ik gebruik de eerste want is wat minder een geheugen vreter en hou VideoLAN player als back-up).

lambf
MPC

Foobar inderdaad.

VideoLAN player inderdaad, speel nagenoeg alles af.

lambf
VLC is niet zo fijn qua geheugengebruik though.

Sietse
precies, daarom gaf ik ook al aan om KMPlayer te gebruiken en VLC (VideoLAN) als back-up te houden.

Misschien niet echt een probleem, maar meer een vraag: waar moet je meer op letten bij het kopen van een computer/laptop: kloksnelheid of internet geheugen?

Ik twijfel tussen twee laptops:
bol.com | HP G6-1260SD - Core i3-2330M 2.2 GHz / 6GB DDR3 RAM / 500GB HDD / 15.6...
en
Hewlett packard G6-1220SD - Laptop - bcc.nl

De eerste heeft 6 GB, maar 2,2 GHz (Intel Core i3)
De tweede heeft maar 4 GB en 2,4 GHz (Intel Core i5)

Sietse
het gaat om de combinatie en dan is de 2e in dat opzicht beter.

Al is het ook afhankelijke wat je er mee wil doen...voor sommige zaken heb je juist meer processor snelheid nodig, voor anderen weer meer geheugen.
Dat moet je voor je zelf dus goed bekijken.

Mijn tip is echter "zelf maken", als je tenminste een klein beetje handig bent en instructies kunt volgen. Heb je voor hetzelfde geld een gewone PC die toch een stuk sneller is. Maar goed, misschien heb je echt een laptop nodig...

Als ik een pc zou willen, zou ik hem zelf (laten) maken, inderdaad, maar ik heb inderdaad per se een laptop nodig (o.a. vanwege school).

Weet jij trouwens of Intel Core i5 ook inderdaad beter is dan de i3?

Over het algemeen doe ik geen speciale dingen met mijn laptop en spelletjes zijn dan ook zeker geen must, maar ik vind het leuk om af en toe Fifa te spelen. Op de huidige laptop moet ik daarvoor alles afsluiten en dan kan ik op (laag detailniveau) spelen zonder lag.

Sietse
ik heb geen idee of het beter is, maar meestal is een hoger cijfer een nieuwere versie bij computers.

En over games moet je al helemaal niets vragen, daar heb ik het te druk voor met andere nutteloze dingen.

Stijn_Slayer
Op hoop van zegen. Onlangs een nieuwe pc gekocht, omdat de harde schijf van de oude stuk ging. De disc-drive wilde daar na een herinstallatie uit 't niets geen cd's meer lezen.

Nu heb ik een nieuwe en het gezeik begint opnieuw. Er zit één dvd-drive in, maar deze doet niet altijd wat ik wil. Als ik er een cd in doe heb ik 50% kans dat 'ie 'm afspeelt. Vaak hapert het geluid. De cd speelt een seconde af, en dan een seconde niet (een beetje alsof het geluid wordt vertraagd). Dit doet 'ie bij zowel Windows Media Player 12 als VLC (al is 't bij VLC iets minder erg).

Dit gebeurt als ik 't direct na het opstarten doe, maar ook als ik meerdere processen heb lopen. Processorgebruik is meestal rond de 4%, fysiek geheugen rond de 40% (ook als 'ie net opgestart is). Windows 7 (64). Processor: AMD A8-3820 APU with Radeon HD Graphics 2.50 Ghz. 4 GB DDR3.

MP3's afspelen vanaf de harde schijf gaat prima en ik kan ook dvd's en cd-roms afspelen. Branden is ook geen punt, het zijn enkel de audio cd's.

Het volgende heb ik al gedaan zonder succes:
- Apparaatbeheer gecheckt, nergens uitroeptekens en meldingen
- Dvd-drive verwijderd + reboot
- Drivers 1 voor 1 uitschakelen en testen (ook van bijv. de netwerkkaart)
- Drivers opnieuw installeren
- DPC Latency Checker toont niets aan
- WMP12 opnieuw geinstalleerd
- Rootkit/spyware/virusscans

Online lees ik dat je bij de IDE apparaten DMA aan moet zetten i.p.v. PIO, maar bij mij is deze geloof ik AHCI, dus ik kan dit niet doen in apparaatbeheer. Heb 'm in de BIOS op IDE gezet, maar dan crasht de pc bij het opstarten.

Heb eigenlijk geen zin in de zoveelste herinstallatie in drie weken, en wie weet of 't dan wel werkt.

Sietse
pff, dat klinkt goed kloten.
Ik zal er eens over nadenken, misschien dat er iets in me op komt dat je kunt testen.

busta_x
@Stijn_Slayer , wat voor merk is je nieuwe pc? en wat voor foutmelding geeft ie, als het iets aangeeft?

chevy93 schreef:
Als ik een pc zou willen, zou ik hem zelf (laten) maken, inderdaad, maar ik heb inderdaad per se een laptop nodig (o.a. vanwege school).

Weet jij trouwens of Intel Core i5 ook inderdaad beter is dan de i3?

Over het algemeen doe ik geen speciale dingen met mijn laptop en spelletjes zijn dan ook zeker geen must, maar ik vind het leuk om af en toe Fifa te spelen. Op de huidige laptop moet ik daarvoor alles afsluiten en dan kan ik op (laag detailniveau) spelen zonder lag.

Een laptop heeft een GPU (kleine videokaart in een vorm van een chip dat geïntegreerd is) wat ervoor zorgt dat ie vaak sneller heet word tijdens games.
Dus een laptop is niet bedoeld voor games, maar er zijn laptops met goede koeling systemen zoals de meeste Asus laptops.
Als je een aardige laptop voor games wilt, zou je een Asus laptop van rond de 700 euro aan kunnen schaffen.
Weet niet wat voor laptop je hebt, maar je kunt Gamebooster uitproberen.
Wel goed lezen wat je uitschakelt (pak er desnoods google bij), hij geeft zelf ook wel aan wat je wel kunt afsluiten.

Intel i5 is trouwens veel sterker dan een i3.
Het verschil tussen i5 en i7 is alleen erg klein, i5 is zelfs sterker als je die overclocked.

Ik heb trouwens een anti-virus pack samengesteld waar je uiteindelijk niks meer bij hoeft te hebben. Programs zijn gratis en hoef je dus nooit voor te betalen.
Er zit maar één program in dat een pro versie is (serial zit in de folder die je dan kunt invoeren).
Heb er ook een read me file bij ingedaan voor uitleg, heb het trouwens wel in engels staan omdat ik ook in Amerikaanse en Engelse sites post.

Download 1 = ExtractNow - Extract multiple archives easily
Download 2 = Anti-virus Pakket

Je hebt ExtractNow nodig (tenzij je winrar of 7-zip hebt) om rar file uit te pakken.
Als je mijn pakket niet wilt downloaden kun je bepaalde programma's ook gewoon los downloaden. Lees alles via gamesmeter link

Je kan vrijwel alles gratis krijgen (OS, fotobewerking, office), maar anti-virus is altijd lastig, daarvoor wil je wel iets wat up to date wordt gehouden. Maar is jouw pakket wel legaal (gezien je praat over een serial).

Voor adviezen voor laptops kun je het beste bij tweakers.net zijn, die hebben altijd 'best buy guides', al hanteren zij over het algemeen wel een ruim budget (€1700 voor een gamelaptop..)

Stijn_Slayer schreef:
Nu heb ik een nieuwe en het gezeik begint opnieuw. Er zit één dvd-drive in, maar deze doet niet altijd wat ik wil. Als ik er een cd in doe heb ik 50% kans dat 'ie 'm afspeelt. Vaak hapert het geluid. De cd speelt een seconde af, en dan een seconde niet (een beetje alsof het geluid wordt vertraagd)..

Tegenwoordig zitten de DVD-drives toch wel op SATA aangesloten (kleine rode kabels), niet de oude brede IDE-kabels. Als dat wel zo zou zijn zou ik het wel kunnen begrijpen (meerdere schijven op één poort aangesloten). Je zou eens moeten zoeken op 'CD playback freeze', mocht je dat nog niet hebben gedaan. Daar zie ik bijvoorbeeld iets over 'DMA mode' die je in zou kunnen schakelen (waarschijnlijk leest de pc dan al meer van de CD in zodat hij niet hapert) edit: heb je al gedaan dus, maar daar ligt waarschijnlijk wel het probleem. Je zou moeten achterhalen wat de vervanger van DMA is bij SATA.

busta_x
inquestos schreef:
Je kan vrijwel alles gratis krijgen (OS, fotobewerking, office), maar anti-virus is altijd lastig, daarvoor wil je wel iets wat up to date wordt gehouden. Maar is jouw pakket wel legaal (gezien je praat over een serial).

Ja alles is legaal, alleen advanced system care (kun je in mijn rar file pakket vinden of via site apart downloaden) is met serial. Is een code van mij, dus dan heb je gelijk de pro versie waar je meer mee kan.

De rest is gewoon freeware waar ik echt lang op heb moeten zoeken.
Heb Microsoft Security Essentials (MSE) voor 2 jaar gebruikt die helemaal gratis is.
Maar met avast, avira en panda vond ik 2 virussen (trojaanse paarden) dat MSE niet kon vinden.
Panda is ook helemaal gratis en maakt gebruik van Cloud techniek en heeft dezelfde detectie-rate als Avira. (oftewel de beste scanner in de wereld)
Cloud wil zeggen dat ie continue word geupdate en dus zitten auto-updates niet in de weg omdat ie live in the air continue update.
Comodo firewall is de beste gratis firewall (met updates) dat ik ken en is beter dan de standaard windows firewall (zonder updates) dat door MSE word ingeschakeld.

Ja je hoeft niet bang te zijn, het is echt legaal en goed spul dat wonderen voor je pc verricht.
De betaal programma's dat je in winkels koopt is vaak veel slechter spul en anti-virus programs als Norton en Mcafee wil je echt niet in je pc hebben omdat dat echt troep is. (dat vertraagt en maakt je pc op ten duur kapot)

Stijn_Slayer
Het is een Medion. Ik krijg geen foutmelding.

Ik herinner me wel dat ik naar iets van DMA heb gezocht, maar ik kwam toen geloof ik vooral items over Windows XP tegen. Ik zal 't nog eens proberen.

De man van de klantenservice zei dat het te maken had met cd-beveiligingen. Vond ik een vreemd verhaal, maar al met al kwamen mijn kenmerken wel overeen met wat hij schetste. Toch geloof ik dat niet echt (afspelen kan toch altijd? nog nooit eerder last van gehad met een pc).

busta_x
Oeh, Medion. Voortaan HP of Asus doen, trust me.

Wat de man van klantenservice verteld kun je echt helemaal niks mee, je dvd-drive moet gewoon alle audio cd's kunnen afspelen.
Maar ik denk dat het dan eerder aan de dvd-drive ligt, ik heb namelijk een oudere pc (ja heb er nu 1 nieuwe quad core HP pc van 1200 euro en 1 quad core Asus laptop van 700 euro bij) waar ik alles in download omdat die met veel cd's (met audio-cd's en dvd schijven etc.) gewoon kuren heeft.

Dus ik denk dat het aan de dvd-drive ligt.
Maar test je audio cd's eens met dit freeware audio programma: Spider Player gebruik hem zelf ook voor alle drie pc's.
Als dat niet wil kun je via deze: Site misschien oplossing vinden.
Download anders ook mijn Advanced System Care Pro program. Heeft ook extra tools dat misschien kan helpen.

Sietse
als ik op de link naar Gamesmeter klik krijg ik meteen heel erg veel jeuk...Panda, wat een drama programma is dat zeg. Dan liever geen virusscanner.
Beste (gratis) virusscanner die ik ken is Avast, komt ook vrijwel overal als beste uit de tests (en dat al jaren).

busta_x
Sietse schreef:
als ik op de link naar Gamesmeter klik krijg ik meteen heel erg veel jeuk...Panda, wat een drama programma is dat zeg. Dan liever geen virusscanner.
Beste (gratis) virusscanner die ik ken is Avast, komt ook vrijwel overal als beste uit de tests (en dat al jaren).

Wanneer heb jij panda gebruikt? ze hebben het namelijk helemaal verbeterd omdat ze naar users hebben geluisterd. Dus 2012 versie is de beste gratis anti-virus op dit moment.
Heb alle gratis anti-virus programma's van 2012 getest en panda kwam boven alles uit, zelfs avira.

Maar panda was inderdaad wel troep, heb je gelijk in, tegenwoordig is dat alleen niet meer het geval.

Avast veroorzaakt trouwens BSOD (blue screen of death) dankzij virtualization driver. (tenminste met free edition)
Dus MSE of Panda zou ik zeggen als gratis anti-virus.
Ikzelf gebruik op HP pc en Asus laptop MSE, en op oude pc Avast Pro (betaalde versie) omdat oude pc mijn download machine is. Download weinig tot niks met nieuwe pc en laptop. (ja download alleen veel via steam met legale games)

Stijn_Slayer
@ busta_x

Het is m'n eerste Medion, maar ik heb er eigenlijk wel goede ervaringen mee (pa en tante hebben er ook één, had zelf een MP3-speler). HP heb ik juist wat problemen mee gehad.

Ik heb al met meerdere programma's cd's afgespeeld. Ik zag bij je tweede suggestie het stuk over automatisch afspelen, dat zal ik proberen zodra ik weer tegen het probleem aanloop (hij hapert niet elke keer).

Ben nu bezig met je programma. Ik schoon m'n pc altijd frequent op, maar deze haalt nog een boel extra weg! Zal straks nog een paar cd's proberen.

busta_x
Hoop dat Advanced System Care pro helpt kan altijd proberen natuurlijk.

Volgende programma's zijn ook handig maar dat is echt puur voor opschonen van pc.

Is allemaal freeware, dus hoef je nooit voor te betalen.
- Puran Defrag (kies free edition)
- Emsisoft
- JetClean
- MalwareBytes Free
- Wise Disk Cleaner
- CCleaner
- Vit Registry Fix

Weet niet of het voor je audio problemen gaat helpen, maar het schoont je pc in ieder geval goed op.

Sietse
BSoD heb ik echt nog nooit gehad veroorzaakt door Avast en ik gebruik Avast al een jaar of 8.
Ik heb het wel door andere oorzaken gehad, maar wellicht moet ik mijn pc eens herinstalleren, dat is ook al een jaar of 4 terug

Stijn_Slayer
Helaas, het heeft niet geholpen. Ik heb op zolder nog wel cd/dvd-drives liggen van oude pc's. Ik kan er dus wel een nieuwe plaatsen, en dan houd ik deze kapotte gewoon voor branden, cd-roms en dvd's, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik 'm moet aansluiten. Software is meer mijn ding dan hardware.

Wat gebeurt er trouwens met m'n garantie als ik er zelf één plaats?

Sietse
Dan wil die nog wel eens vervallen.

busta_x
Stijn_Slayer schreef:
Helaas, het heeft niet geholpen. Ik heb op zolder nog wel cd/dvd-drives liggen van oude pc's. Ik kan er dus wel een nieuwe plaatsen, en dan houd ik deze kapotte gewoon voor branden, cd-roms en dvd's, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik 'm moet aansluiten. Software is meer mijn ding dan hardware.

Wat gebeurt er trouwens met m'n garantie als ik er zelf één plaats?

Oh dat is jammer man, die systemadvanced care trouwens niet te vaak gebruiken omdat ie hele pc fixt na pc opstart waardoor hij enig tijd in beslag neemt voor sectors checken etc.
Die register opschoners etc. ook maar 1 x in de week gebruiken trouwens.
Je kunt medion of de winkel waar je hem weg hebt om reparatie vragen met garantie.
Dan zetten ze er hopelijk een nieuwe cd/dvd-drive in, maar nieuwe hardware installen is niet moeilijk.
Ben zelf ook geen hardware wonder, vermijd het vaak zoveel mogelijk, maar een cd/dvd drive vervangen is easy. (zoek anders via youtube tutorial)
Voor goede drives kun je hier zoeken of gebruik inderdaad eigen drive.
Maar zou gewoon eerst gebruik maken van garantie.

Je hebt trouwens ook gelijk over HP pc, mijn HP heeft namelijk flink wat issues.
Mijn Asus laptop heeft nergens last van, Asus is beste merk dat ik ken samen met Alienware.

busta_x
Voor mensen die trouwens een goede muziek samenstel bibliotheek met radiostation opties willen hebben, kunnen onderstaande link klikken en programma downloaden. (is freeware)

MusicBee

Klik start download.

Programma heeft gigantisch veel radiostations trouwens. (hip hop, rock etc. ja alles eigenlijk)
New Age SKY.FM en Loudcaster: Peaceful Moments etc. zijn lekker relaxt, kom er maar niet achter weg.

EDIT: Download Plugins , pak zip file uit met winrar of extractnow en kopie>plak de files naar map van het programma.
Zonder deze plugin krijg je namelijk AAC issues met bepaalde radiozenders, dus download plugin.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:44 uur

geplaatst: vandaag om 11:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.