Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic
zoeken in:
2
geplaatst: 21 januari 2021, 21:20 uur
Leptop schreef:
Zo, ook even uit de lucht geweest....
Hmm...effe wat reacties los uit de heup:
- er zijn speakers met een hoge WAF, vast ook bij jouw vouw harm1985. Of je schuift ze gewoon in de kast als je niet luistert, op 2 hondjes
- voor hetzelfde budget zou ik eerder 2-weg speakers kopen dan 3-weg, minder componenten waar je voor betaalt, bij serieuze merken
- is een gesloten systeemspeaker beter dan een bassreflex? Hoe werkt dat dan?
- het is gewoon heel leuk om met apparatuur bezig te zijn, maar vergeet niet naar de muziek te luisteren! Ps. Mijn valkuil uit het verleden. Veel plezier met de Rega m@rcus!
- er zijn speakers met een hoge WAF, vast ook bij jouw vouw harm1985. Of je schuift ze gewoon in de kast als je niet luistert, op 2 hondjes

- voor hetzelfde budget zou ik eerder 2-weg speakers kopen dan 3-weg, minder componenten waar je voor betaalt, bij serieuze merken
- het is gewoon heel leuk om met apparatuur bezig te zijn, maar vergeet niet naar de muziek te luisteren! Ps. Mijn valkuil uit het verleden. Veel plezier met de Rega m@rcus!
MuMe zorgt wel voor verrijking van 's mensens semantische universum: ik kende wel de uitdrukking iemand de kast op jagen (dat lukt mij regelmatig met een ferm stukske D&B, m.n. bij vrienden), gewoon iemand de kast inschuiven is voor mij een verrijking, zeker als je er twee hondjes (Jack Russels? of teckels?) bij gebruikt - zo'n kast lijkt me een goed idee voor Ikea, de GömmAnnika (gömma = verstoppen in het Zweeds; en Annika een bekende voornaam).
Aan de andere kant is de genoemde valkuil wel een bekende: een maat van me is zo doorgeschoten dat hij speesjaal op zoek moet naar lp's die zo goed zijn opgenomen dat ze de mogelijkheden en het geluid van zijn set goed voor het voetlicht brengen; helaas is dat vaak relatief boring music, zoals een gepimpte opname van Toto.
En, eerlijk gezegd, zo'n mancave lijkt aardiger dan het is, maar alle andere leuke dingen zijn of staan vaak in de woonkamer

0
geplaatst: 22 januari 2021, 13:14 uur
Leptop schreef:
- er zijn speakers met een hoge WAF, vast ook bij jouw vrouw harm1985. Of je schuift ze gewoon in de kast als je niet luistert, op 2 hondjes
- er zijn speakers met een hoge WAF, vast ook bij jouw vrouw harm1985. Of je schuift ze gewoon in de kast als je niet luistert, op 2 hondjes

Over gesloten speakers vs bass reflex en verschillen tussen 2 en 3 weg is genoeg te vinden.
0
geplaatst: 22 januari 2021, 15:26 uur
Ja, precies. Er is niet op voorhand een beter systeem. Er zijn veel meer factoren die een rol spelen, niet in de laatste plaats persoonlijke voorkeur.
0
geplaatst: 22 januari 2021, 15:50 uur
Leptop schreef:
Ja, precies. Er is niet op voorhand een beter systeem. Er zijn veel meer factoren die een rol spelen, niet in de laatste plaats persoonlijke voorkeur.
Budget is ook een aardige, net als smaak van de wederhelft - tenzij je bereid bent op zoek te gaan naar een nieuwe wederhelft, mochten de speakers van je keuze haar goedkeuring niet wegdragen (tweemaal mee mogen maken).
Ken nl helemaal niemand die gaat proefrijden in een auto en die auto afwijst omdat ie maar een 4-cilindermotor heeft (en niet zes). Je gaat per slot van rekening voor een bepaald geluid. Jarenlang verslingerd geweest aan magnetostaten - fantastisch hoog en midden (stemmen, violen, akoestische gitaar - totdat ik meer elektronische muziek ging draaien ...
En ontdek je dat je iets mist.
1
geplaatst: 22 januari 2021, 17:11 uur
Tja, heb ook wel beeld en geluid (altijd fijn in zo’n topic) dat veel audiofielen erg technisch luisteren. Hilarisch blijft een demo die ik had in de nieuwe woning van een audiovriend met zo’n mancave. Garage helemaal akoestisch aangepast, alles laten inmeten en zijn speakers tot op de mm gepositioneerd. Met enorme verbazing/waardering zitten luisteren naar een waanzinnige sound en hij had het maar over die ‘staande golf’ die meetbaar (voor mij niet hoorbaar) aanwezig was. Dat vergalt toch wel behoorlijk je liefde voor muziek. Merk bij mezelf dat ik ook soms op zo’n randje balanceer(de). Maar ach, naar mate ik ouder word neemt mijn gehoor ook af en ben ik sneller tevreden. Uiteindelijk komt het allemaal goed. Listen to the music.
0
geplaatst: 22 januari 2021, 19:35 uur
Broem schreef:
Tja, heb ook wel beeld en geluid (altijd fijn in zo’n topic) dat veel audiofielen erg technisch luisteren. Hilarisch blijft een demo die ik had in de nieuwe woning van een audiovriend met zo’n mancave. Garage helemaal akoestisch aangepast, alles laten inmeten en zijn speakers tot op de mm gepositioneerd. Met enorme verbazing/waardering zitten luisteren naar een waanzinnige sound en hij had het maar over die ‘staande golf’ die meetbaar (voor mij niet hoorbaar) aanwezig was. Dat vergalt toch wel behoorlijk je liefde voor muziek. Merk bij mezelf dat ik ook soms op zo’n randje balanceer(de). Maar ach, naar mate ik ouder word neemt mijn gehoor ook af en ben ik sneller tevreden. Uiteindelijk komt het allemaal goed. Listen to the music.
Over staande golven kun je best veel terugvinden. Met name bij zelfbouwers van luidsprekers.
0
geplaatst: 22 januari 2021, 19:37 uur
Leptop schreef:
Er zijn vele technische factoren die een belangrijke rol spelen. Dat kun je terugvinden als je zoekt.
0
geplaatst: 22 januari 2021, 19:38 uur
Mjuman schreef:
Budget is ook een aardige, net als smaak van de wederhelft - tenzij je bereid bent op zoek te gaan naar een nieuwe wederhelft, mochten de speakers van je keuze haar goedkeuring niet wegdragen (tweemaal mee mogen maken).
Ken nl helemaal niemand die gaat proefrijden in een auto en die auto afwijst omdat ie maar een 4-cilindermotor heeft (en niet zes). Je gaat per slot van rekening voor een bepaald geluid. Jarenlang verslingerd geweest aan magnetostaten - fantastisch hoog en midden (stemmen, violen, akoestische gitaar - totdat ik meer elektronische muziek ging draaien ...
(quote)
Als je zelf luidsprekers bouwt kun je met een relatief laag budget hele goede speakers bouwen.
0
geplaatst: 22 januari 2021, 19:40 uur
Michiel Cohen schreef:
Over staande golven kun je best veel terugvinden. Met name bij zelfbouwers van luidsprekers.
(quote)
I know. Het ging mij over het maniakale wat sommige zielsverwanten hebben.
2
geplaatst: 22 januari 2021, 20:12 uur
Broem schreef:
Ik vertoef ook op het Steve Hoffman Forum en daar kunnen ze helemaal los gaan op kleine verschillen in mastering en mix. Mensen die 5 verschillende versies hebben van hetzelfde album en wisselen tussen versies omdat ze behoefte hebben aan een bepaalde mix.
Mijn gehoor is gelukig niet zo goed. Er mankeert niks aan mijn oren, maar de verschillen in een mix of master hoor ik vaak echt niet. Ja dat een remaster harder is, maar minder dynamiek, tenzij het heel extreem is, niet.
Ik ben bij uitstek iemand die kan luisteren naar de muziek in plaats van hoe het klinkt. Ik ben tevreden met de sound van mijn set, al is die meer geschikt voor films dan muziek (5.1 set), waardoor de bas soms wat te veel dreunt. Dus ooit wil ik nog wel een meer dedicated set hebben, met mooie zuilen of boekenplank speakers.
Nu heb ik voor 1500 euro aan spullen staan, wat de meeste mensen al extreem veel vinden, maar tzt ben ik wel bereid meer uit te geven en me daar goed over te laten adviseren. Maar goed, dat duurt nog wel ff. De grootste valkuil is dat je alleen nog maar de tekortkomingen in je set hoort.
2
geplaatst: 22 januari 2021, 23:17 uur
Ik heb hier wat Denon-spul dat op zijn best midrange is (plus een goede hoofdtelefoon). Bevalt prima.
Af en toe denk ik wel eens dat ik zou moeten investeren in betere apparatuur, want muziek luisteren is toch mijn grootste hobby. Het geld heb ik er wel voor over, maar ik vraag me toch sterk af of ik het verschil echt zou horen (of dat ik het vooral denk te horen, dan wel dat ik het wil horen want het was zo duur). Vooralsnog heb ik het niet gedaan, misschien als de huidige apparatuur (tien jaar oud) het begeeft...
Af en toe denk ik wel eens dat ik zou moeten investeren in betere apparatuur, want muziek luisteren is toch mijn grootste hobby. Het geld heb ik er wel voor over, maar ik vraag me toch sterk af of ik het verschil echt zou horen (of dat ik het vooral denk te horen, dan wel dat ik het wil horen want het was zo duur). Vooralsnog heb ik het niet gedaan, misschien als de huidige apparatuur (tien jaar oud) het begeeft...
3
geplaatst: 22 januari 2021, 23:55 uur
Brunniepoo schreef:
Ik heb hier wat Denon-spul dat op zijn best midrange is (plus een goede hoofdtelefoon). Bevalt prima.
Waarschijnlijk heeft menig muziekliefhebber deze vraag zich zelf wel eens gesteld. Ik wil je een korte anakdote vertellen: Toen ik als 24 jarige op mijzelf wilde gaan en ik vanaf mijn 17e fulltime gewerkt had, altijd duaal voor studie, maar toch. En ik rond mijn 22 het licht zag om als thuiswonende, misschien maar meer geld op een spaarrekening moest zetten (en laten staan!!!), dan dat grotendeels van mijn inkomen diep in de nacht, in de fooienpot verdween van een willekeurig barmeisje x, waar ik zeker van wist dat ik die avond echt verliefd op was geworden.
Mijn vader, die het de grootste onzin vond om meer dan 500 euro uit tegeven aan hifi, ging met mij mee naar de allereerste luister sessie, bij een lokale hifiboer. De beste man vroeg budget: "1500 en 2500 euro" . Hij leidt ons naar een luister ruimte stelt een set op van 2k. Mijn vader; "oke dit klinkt mooi. En vraagt oke, laat nu eens het verschil horen". de man sluit een streamer aan van linn (+/- 850 euro), en zet andere luidsprekers op, 500 euro duurder. Mijn vader en ik waren stil, en mijn vader zei; "Jongen, als je dit mooi vind, dan moet je 't echt goed doen" .
0
geplaatst: 23 januari 2021, 10:35 uur
Dank voor de anekdote! Ik heb er meerdere gehoord en ik geloof ook echt dat er genoeg mensen zijn die de verschillen horen. 'Probleem' is alleen: je hoort dat dan in een speciaal daarvoor ontworpen ruimte. Die heb ik thuis niet. Als ik geconcentreerd naar muziek wil luisteren doe ik dat meestal via een hoofdtelefoon, dus daar heb ik geen extreem dure speakers voor nodig
Daarnaast je hoort eerst een 'mindere' set en daarna een kennelijk 'betere'. Alleen als je eenmaal die betere set hebt aangeschaft (dat heb je gedaan?) dan heb je dus nooit meer die andere als referentie. En andersom ook niet. Alleen heb je bij de mindere set waarschijnlijk mooi geluid én een stemmetje in je hoofd dat zegt dat die andere set toch mooier klonk
Daarnaast je hoort eerst een 'mindere' set en daarna een kennelijk 'betere'. Alleen als je eenmaal die betere set hebt aangeschaft (dat heb je gedaan?) dan heb je dus nooit meer die andere als referentie. En andersom ook niet. Alleen heb je bij de mindere set waarschijnlijk mooi geluid én een stemmetje in je hoofd dat zegt dat die andere set toch mooier klonk

1
geplaatst: 23 januari 2021, 10:59 uur
Brunniepoo schreef:
Dank voor de anekdote! Ik heb er meerdere gehoord en ik geloof ook echt dat er genoeg mensen zijn die de verschillen horen. 'Probleem' is alleen: je hoort dat dan in een speciaal daarvoor ontworpen ruimte. Die heb ik thuis niet. Als ik geconcentreerd naar muziek wil luisteren doe ik dat meestal via een hoofdtelefoon, dus daar heb ik geen extreem dure speakers voor nodig
maar (waarschijnlijk) wel eenn highend (>300,-) koptelefoon?

Maar een speciaal ontworpen ruimte (want hier vroeg ik ook na, kort na de sessie), had alleen hoger plafond, vloerbedekking en gordijnen. Akoestiek is belnagrijk, maar eerst de set die het verschil akoestiek kan laten horen.
Een beetje goede gespeciliseerde hifiboer, geeft je een aantal vestrerkers/bronspelers mee om thuis te horen en te vergelijken. deze begrijpen heel goed als iemand 6k uitgeeft, ze ook willen vergelijken in de eigen thuis situatie. Vaak komen ze het gewoon bij je opstellen. In de tweede handsmarkt, is er ook heel veel leuks te vinden en Vele liefhebbers heten je van harte welkom om te luisteren en als je eigen luidsprekers, versterkers etc meeneemt, is heel gewoon (want dan kunnen zij ook mooi horen hoe x klinkt).
0
geplaatst: 23 januari 2021, 16:25 uur
korenbloem schreef:
Een beetje goede gespeciliseerde hifiboer, geeft je een aantal vestrerkers/bronspelers mee om thuis te horen en te vergelijken. deze begrijpen heel goed als iemand 6k uitgeeft, ze ook willen vergelijken in de eigen thuis situatie. Vaak komen ze het gewoon bij je opstellen. In de tweede handsmarkt, is er ook heel veel leuks te vinden en Vele liefhebbers heten je van harte welkom om te luisteren en als je eigen luidsprekers, versterkers etc meeneemt, is heel gewoon (want dan kunnen zij ook mooi horen hoe x klinkt).
Ook voor Brunniepoo - ja een goede dealer wil idd wel service leveren, maar het is niet echt normaal dat je meerdere sets hardware thuis kunt uitproberen, hoogstens in meerdere stappen achtereen. Kabels kun je vaak wel meerdere meekrijgen.
Bedenk ook dat ze zelf al wel bepaalde combinaties voorstaan (versterker + speakers), omdat ze gewoon nou eenmaal niet alles in huis kunnen hebben. Op hifi.nl en ook bij Alpha Audio vind je een aantal voorbeelden van goede combinaties. Ter voorbereiding helpt het ook om allerlei reviews te lezen (UK, NL, D - een enkele keer USA - let wel op het prijsverschil).
Altijd muziek meenemen (en luisteren) die je goed kent. De tijd krijgen om je erin te verdiepen zonder aanbevelende zwatselpraet ("hoor je snarenaanzet?") eromheen - evt met een maat erbij (die ook geïnteresseerd is, voor de contra-expertise.
En als je keuze min of meer gemaakt is kan je een trial doen - of natuurlijk even kijken wat er tweedehands of als demo-apparaat te vinden is op de div sites. Naast hifi.nl heb je bijv ook audio-markt.de en er zijn sites waar alle internationale aanbiedingen te vinden zijn. Voorheen was UK geen punt, waren koerierskosten ca 50,- en kon je voor 50% van de NL nieuwprijs een 1-2 jaar oud apparaat in de UK vinden. Nu is het wel zaak even uit te vogelen wat de consequenties van de Brexit zijn.
Anekdote van mijn kant: ooit kwam een oom van mijn lief onverwacht op bezoek (hij was in de buurt en belde), voor een kopje koffie en een broodje (lunch). Ik was weg, zij ontving hem en zette de cd op die bij de speler lag, Cello-sonates van Bach, als achtergrondmuziek. Op een gegeven moment ging ze een broodje smeren en toen ging oom in de bank zitten, op de juiste luisterplek, om te luisteren (hij had ook het volume iets open gedraaid). Zij bracht een broodje en hij zei: "ik heb 't iets harder gezet, om van die mooie muziek en het fraaie geluid te kunnen genieten".
Later toen ik thuis kwam, vertelde ze mij wat die oom had gezegd; ze was duidelijk verguld ermee (oom staat bekend als man van goede smaak). Voor mij dus een fikse punt in het justificatieschema

1
geplaatst: 23 januari 2021, 19:31 uur
Brunniepoo schreef:
Misschien is zelfbouw wel iets voor je. Troelsgravesen heeft een goede site met duidelijke en technische onderbouwing. Ook het forum voor zelfbouwaudio heeft de nodige kennis.
DIY-Loudspeakers - troelsgravesen.dk
forum.zelfbouwaudio.nl - Forumoverzicht
3
geplaatst: 24 januari 2021, 08:39 uur
Ik ben zelf in de loop der jaren in het bezit gekomen van geweldig klinkende apparatuur, en ben ondertussen ook in het bezit van een huis met hoge plafonds, dempende gordijnen van plafond tot vloer (mijn vriendin vind dat mooi, ik heb er niet eens om hoeven vragen
) en vloerkleden op de houten vloer. Ik verbaas met er over hoe goed sommige cd's klinken die ik toch dacht te kennen en hoor baslijntjes, kleine "tingeltangeltjes" en soms krijg je zelfs het idee van de studio waarin de muziek is opgenomen Je komt er ook achter dat wat lekker op de autoradio klinkt met een goede weergave vlak en inspiratieloos of zelfs onhoorbaar is.(het fenomeen Loudness war b.v.)
Iedere keer als ik muziek afspeel op de huiskamerset besef ik me wat een geluksvogel ik ben dat ik muziek in deze kwaliteit kan horen. Je krijgt nog meer respect voor je muzikale helden.Je hebt volledig toegang tot hun ideeën en hoort de tijd en moeite die er in gestoken is.
Ik ben me dus ook bewust dat naar ik vermoed minimaal 95% van de liefhebbers de muziek niet hoort zoals de artiest het bedoeld heeft. Zo wordt de muziek op b.v. ook deze site beoordeelt.. respectloos eigenlijk.
Mijn punt: Als jij jezelf een echte muziekliefhebber noemt, ben je het aan jezelf en je muzikale helden verplicht om de allerbeste weergave mogelijk te zoeken en ik kan je garanderen dat het dan een verrijking voor je leven is.
Ik ken muziekliefhebbers die een auto kopen met een afschrijving van minimaal 5000 euro per jaar en dat terwijl ze niet eens autoliefhebber zijn en vervoer puur praktisch beleven. Maar het dan wel belachelijk vinden om 3000 euro aan fatsoenlijke muziekweergave uit te geven want "ik ben toch geen audiofiel"
Nee lul, Je bent muziekliefhebber!! Je wil daar op de best mogelijke manier van genieten..zorg dus dat dat überhaupt mogelijk is door middel van eerlijke, zuivere en correcte weergave.
Waarschijnlijk is bovenstaand verhaal geen nieuws voor de vaste bezoeker van dit topic, maar mocht je hier verdwaalt zijn en twijfelen over het nut van audiofiele apparatuur.. Doe jezelf een groot plezier, en zoek het beste binnen je mogelijkheden.
edit : Oh ja, vergeet het technische aspect,(Staande golven?? WTF!!) laat dat aan de vakman over die krijgt voor het "duffe gedeelte" betaalt. Het enige wat jij doet is luisteren, luisteren, luisteren en als het weet te verbazen en bijzonder genietbaar is, zit je goed.
) en vloerkleden op de houten vloer. Ik verbaas met er over hoe goed sommige cd's klinken die ik toch dacht te kennen en hoor baslijntjes, kleine "tingeltangeltjes" en soms krijg je zelfs het idee van de studio waarin de muziek is opgenomen Je komt er ook achter dat wat lekker op de autoradio klinkt met een goede weergave vlak en inspiratieloos of zelfs onhoorbaar is.(het fenomeen Loudness war b.v.)Iedere keer als ik muziek afspeel op de huiskamerset besef ik me wat een geluksvogel ik ben dat ik muziek in deze kwaliteit kan horen. Je krijgt nog meer respect voor je muzikale helden.Je hebt volledig toegang tot hun ideeën en hoort de tijd en moeite die er in gestoken is.
Ik ben me dus ook bewust dat naar ik vermoed minimaal 95% van de liefhebbers de muziek niet hoort zoals de artiest het bedoeld heeft. Zo wordt de muziek op b.v. ook deze site beoordeelt.. respectloos eigenlijk.
Mijn punt: Als jij jezelf een echte muziekliefhebber noemt, ben je het aan jezelf en je muzikale helden verplicht om de allerbeste weergave mogelijk te zoeken en ik kan je garanderen dat het dan een verrijking voor je leven is.
Ik ken muziekliefhebbers die een auto kopen met een afschrijving van minimaal 5000 euro per jaar en dat terwijl ze niet eens autoliefhebber zijn en vervoer puur praktisch beleven. Maar het dan wel belachelijk vinden om 3000 euro aan fatsoenlijke muziekweergave uit te geven want "ik ben toch geen audiofiel"
Nee lul, Je bent muziekliefhebber!! Je wil daar op de best mogelijke manier van genieten..zorg dus dat dat überhaupt mogelijk is door middel van eerlijke, zuivere en correcte weergave.
Waarschijnlijk is bovenstaand verhaal geen nieuws voor de vaste bezoeker van dit topic, maar mocht je hier verdwaalt zijn en twijfelen over het nut van audiofiele apparatuur.. Doe jezelf een groot plezier, en zoek het beste binnen je mogelijkheden.
edit : Oh ja, vergeet het technische aspect,(Staande golven?? WTF!!) laat dat aan de vakman over die krijgt voor het "duffe gedeelte" betaalt. Het enige wat jij doet is luisteren, luisteren, luisteren en als het weet te verbazen en bijzonder genietbaar is, zit je goed.
0
geplaatst: 24 januari 2021, 09:51 uur
spoon schreef:
Ik ben zelf in de loop der jaren in het bezit gekomen van geweldig klinkende apparatuur, en ben ondertussen ook in het bezit van een huis met hoge plafonds, dempende gordijnen van plafond tot vloer (mijn vriendin vind dat mooi, ik heb er niet eens om hoeven vragen
) en vloerkleden op de houten vloer. Ik verbaas met er over hoe goed sommige cd's klinken die ik toch dacht te kennen en hoor baslijntjes, kleine "tingeltangeltjes" en soms krijg je zelfs het idee van de studio waarin de muziek is opgenomen Je komt er ook achter dat wat lekker op de autoradio klinkt met een goede weergave vlak en inspiratieloos of zelfs onhoorbaar is.(het fenomeen Loudness war b.v.)
Iedere keer als ik muziek afspeel op de huiskamerset besef ik me wat een geluksvogel ik ben dat ik muziek in deze kwaliteit kan horen. Je krijgt nog meer respect voor je muzikale helden.Je hebt volledig toegang tot hun ideeën en hoort de tijd en moeite die er in gestoken is.
) en vloerkleden op de houten vloer. Ik verbaas met er over hoe goed sommige cd's klinken die ik toch dacht te kennen en hoor baslijntjes, kleine "tingeltangeltjes" en soms krijg je zelfs het idee van de studio waarin de muziek is opgenomen Je komt er ook achter dat wat lekker op de autoradio klinkt met een goede weergave vlak en inspiratieloos of zelfs onhoorbaar is.(het fenomeen Loudness war b.v.)Iedere keer als ik muziek afspeel op de huiskamerset besef ik me wat een geluksvogel ik ben dat ik muziek in deze kwaliteit kan horen. Je krijgt nog meer respect voor je muzikale helden.Je hebt volledig toegang tot hun ideeën en hoort de tijd en moeite die er in gestoken is.
Er bestaan veel misverstanden over geluidskwaliteit. Een daarvan is dat een goede weergave erg veel geld moet kosten. Juist met (extra) kennis van bepaalde technische aspecten kun je verbeteringen doorvoeren zonder al te veel uit te geven.
1
geplaatst: 24 januari 2021, 09:58 uur
Wat is veel geld? Wat is een goede weergave?
Al met al blijft dit onderwerp een kwestie van wat je wilt uitgeven en wat je zelf als voorkeur hebt voor goede weergave. Genieten van de muziek kan ik net zo goed in de auto (matige weergave) als thuis in de woonkamer (veel betere weergave). Techniek is wel deels een vertrekpunt, maar uiteindelijk bepalen mijn beurs en mijn oren wat ik koop.
Al met al blijft dit onderwerp een kwestie van wat je wilt uitgeven en wat je zelf als voorkeur hebt voor goede weergave. Genieten van de muziek kan ik net zo goed in de auto (matige weergave) als thuis in de woonkamer (veel betere weergave). Techniek is wel deels een vertrekpunt, maar uiteindelijk bepalen mijn beurs en mijn oren wat ik koop.
0
geplaatst: 24 januari 2021, 10:01 uur
Michiel Cohen schreef:
Er bestaan veel misverstanden over geluidskwaliteit. Een daarvan is dat een goede weergave erg veel geld moet kosten. Juist met (extra) kennis van bepaalde technische aspecten kun je verbeteringen doorvoeren zonder al te veel uit te geven.
(quote)
klopt gedeeltelijk, ik ben er ondertussen achter dat ook bij audioapperatuur "less is more" opgaat. Houdt het degelijk, simpel en puur. Dat hoeft niet idioot veel geld te kosten, echter voor niets gaat de zon op..
Ik hou me niet bezig met technische aspecten, Ik luister en beoordeel en hou controle over de portemonnee.
Ik las dat jij een liefhebber bent van eigenbouw..dus ik snap je verhaal. ik heb er echter geen liefhebberij in en laat dat aspect over aan de vakman.
0
geplaatst: 24 januari 2021, 10:22 uur
Leptop schreef:
Genieten van de muziek kan ik net zo goed in de auto (matige weergave) als thuis in de woonkamer (veel betere weergave). .
Genieten van de muziek kan ik net zo goed in de auto (matige weergave) als thuis in de woonkamer (veel betere weergave). .
Jij maakt alles wel heel relatief
Het klopt niet wat je hier beweert.. Tenzij jouw streven middelmatigheid is of zoiets (..en dan nog)
Zoals je zelf al aangeeft, geniet je dus meer van de set in de woonkamer want "veel betere weergave" en dus wordt er in de auto niet "net zo goed" genoten.
Duidelijk?

0
geplaatst: 24 januari 2021, 13:39 uur
Leptop schreef:
Techniek is wel deels een vertrekpunt, maar uiteindelijk bepalen mijn beurs en mijn oren wat ik koop.
Techniek is wel deels een vertrekpunt, maar uiteindelijk bepalen mijn beurs en mijn oren wat ik koop.
Gouden regel. Kan het ook niet genoeg benadrukken.
0
geplaatst: 24 januari 2021, 13:51 uur
spoon schreef:
Het klopt niet wat je hier beweert.. Tenzij jouw streven middelmatigheid is of zoiets (..en dan nog)
Zoals je zelf al aangeeft, geniet je dus meer van de set in de woonkamer want "veel betere weergave" en dus wordt er in de auto niet "net zo goed" genoten.
Duidelijk?
(quote)
Duidelijk?
Sorry spoon, maar jij legt nu woorden in mijn mond die ik niet gesproken heb. En voor de duidelijkheid ook niet heb bedoeld. Lees nog maar eens goed, laat je vooroordelen thuis en kijk nog maar eens of je wilt reageren
.
0
geplaatst: 24 januari 2021, 13:55 uur
Leptop schreef:
Sorry spoon, maar jij legt nu woorden in mijn mond die ik niet gesproken heb. En voor de duidelijkheid ook niet heb bedoeld. Lees nog maar eens goed, laat je vooroordelen thuis en kijk nog maar eens of je wilt reageren
.
(quote)
. Wat maakt die weergave in je woonkamer beter?
0
geplaatst: 24 januari 2021, 15:06 uur
Bijvoorbeeld de instelling van een subwoofer/EQ. Dit kun je berekenen aan de hand van een rekentool. Aftstand speaker/subwoofer tegenoverliggende muur.https://www.popschoolmaastricht.nl/college_geluid_snelheid_frequentie_golflengte.php?menu=menuGeluidstechniek
0
geplaatst: 24 januari 2021, 15:24 uur
Michiel Cohen schreef:
Bijvoorbeeld de instelling van een subwoofer/EQ. Dit kun je berekenen aan de hand van een rekentool. Aftstand speaker/subwoofer tegenoverliggende muur.https://www.popschoolmaastricht.nl/college_geluid_snelheid_frequentie_golflengte.php?menu=menuGeluidstechniek
(quote)
Was een specifieke vraag voor meneer Leptop
Veel plezier met je rekentool, dat gaat voor mij dus iets te ver. Daarnaast ben ik van mening dat als jij een slechte bron hebt dan doet die rekentool van u ook niet veel.
Maar ik ben het met je eens dat enig technisch inzicht behulpzaam kan zijn. Als je maar niet uit het oog verliest dat het uiteindelijk om de beleving gaat
0
geplaatst: 24 januari 2021, 15:30 uur
Precies! Beleving en weergave zijn voor mij verschillende zaken. Beleving hangt mede samen met het moment van de dag. In de auto luister ik meer rock en metal, na het werk. Standaard autospul. Effe afreageren.
Thuis heb ik een serieuze set, maar luister ik liever naar net wat andere muziek, iig niet het meest harde. Mijn akoestiek in de woonkamer speelt ook een rol bij de beleving en die is door de harde materialen soms net te (bij metal, althans bij hogere volumes).
Thuis heb ik een serieuze set, maar luister ik liever naar net wat andere muziek, iig niet het meest harde. Mijn akoestiek in de woonkamer speelt ook een rol bij de beleving en die is door de harde materialen soms net te (bij metal, althans bij hogere volumes).
0
geplaatst: 24 januari 2021, 16:10 uur
Leptop schreef:
Precies! Beleving en weergave zijn voor mij verschillende zaken. Beleving hangt mede samen met het moment van de dag. In de auto luister ik meer rock en metal, na het werk. Standaard autospul. Effe afreageren.
Beste Leptop: Je maakt weer een helder onderscheid en daarmee spreek je jezelf weer tegen. Je autoset noem je "matig" je huiskamerset "veel beter". In je auto luister je rock en metal.. "standaard autospul" Thuis heb je een "serieuze"set
Beleving en weergave zijn voor jou dus onlosmakelijk verbonden en zijn dus geen "verschillende zaken"
Ik snap wat je wil zeggen: Jij kan net zo goed genieten van muziek in je auto als die in je woonkamer. Prima, helder! Ik ook
Toch geniet je van het ene meer als van het andere en dat blijkt uit jouw eigen onderscheid wat jij zelf maakt (matig weergave/veel betere weergave) Als weergave niets met beleving te maken zou hebben dan kun je je huiskamer set niet "veel beter" of "serieus" noemenAls de beleving (het genieten) hetzelfde zou zijn in beide situaties (zoals je in je eerste bericht zegt) dan kun jij namelijk geen verschil duiden.
Dat doe je dus duidelijk wel. Dus ook voor jouw is weergave kwaliteit van belang en zijn beleving en weergave met elkaar verbonden.
Aardig bedoelt allemaal hoor, dus doe er gerust je voordeel mee

Tip: koop een betere autoradio, (of een middenklasse JBL/Bluetooth/Spotify combi, relatief veel geluid voor weinig en werkt uitstekend in de auto) doe iets aan de akoestiek in je huis en waarom moet je je afreageren als je van je werk komt? (misschien ook ff andere baan zoeken)
Metal vraagt overigens om een stabiel hoog, dus focus je daar op als je de volgende keer audiofiele apparatuur aan gaat schaffen.
0
geplaatst: 24 januari 2021, 16:23 uur
spoon. Wij gaan het niet eens worden. Jij kent mij niet, weet niet wat ik doe, waar mijn voorkeuren liggen, etc. Baseert je op een paar zinnen en trekt vergaande conclusies. Als jij zo nodig gelijk wilt hebben, be my guest.
* denotes required fields.