Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic
zoeken in:
1
geplaatst: 12 februari 2021, 19:33 uur
m@rcus schreef:
Ik heb de Elicit-R snel geruild voor de NAD 388 en manmanman wat een verschil is dat. Wat een mooi stereobeeld en wat een dynamiek zit er toch in. Nu ff niet meer testen en de hele avond alleen maar genieten. Wat is muziek toch fijn. Atom Heart Mother en Animals op achter elkaar.
Ik heb de Elicit-R snel geruild voor de NAD 388 en manmanman wat een verschil is dat. Wat een mooi stereobeeld en wat een dynamiek zit er toch in. Nu ff niet meer testen en de hele avond alleen maar genieten. Wat is muziek toch fijn. Atom Heart Mother en Animals op achter elkaar.
Yep.Hypex UcD eindtrap. Volgens mij zelfs Nederlands ontwerp. Ik heb zelf de NAD D3020. Minder wattage. Hypex Electronics B.V.
0
geplaatst: 16 februari 2021, 20:26 uur
Vandaag de laatste versterker opgehaald, en eigenlijk binnen een uur besloten dat dit hem dan gaat worden: de Heed Obelisk Si-3 met extra voeding. Wow wat een detail. De bas in Angie Stone's - 'Wish I didn't miss you' bromt nog steeds, maar nu gewoon standaard in die hele lage tonen. 'Trillingen in mijn water' werk.
Al met al lijkt het allemaal op zijn pootjes terecht te komen. Ik heb mijn squeezebox aan kunnen zwengelen, dus draai of LP's of digitaal vanaf mijn NAS, de CD-speler kan dus terug voordat hij bezorgd is, CD's kunnen terug in de berging, en mijn test de komende dagen gaat alleen nog over de vraag of ik ingebouwde phono-ingang ga houden (toch EUR 190) of mijn eigen phono amp. Denk het laatste, maar dat ga ik dus testen.
Blij mee!
Al met al lijkt het allemaal op zijn pootjes terecht te komen. Ik heb mijn squeezebox aan kunnen zwengelen, dus draai of LP's of digitaal vanaf mijn NAS, de CD-speler kan dus terug voordat hij bezorgd is, CD's kunnen terug in de berging, en mijn test de komende dagen gaat alleen nog over de vraag of ik ingebouwde phono-ingang ga houden (toch EUR 190) of mijn eigen phono amp. Denk het laatste, maar dat ga ik dus testen.
Blij mee!
0
geplaatst: 16 februari 2021, 22:03 uur
Geen idee wat voor phonotrap je hebt, maar ik zou die zeker niet wegdoen: de module die je in de Heed kunt laten inbouwen kost overigens vanaf fabriek 140,- maar heeft als beperking dat ie alleen MM-elementen ondersteunt.
Zou je tzt naar MC gaan, moet je dus alsnog een (andere) phonotrap kopen. Een aparte phonotrap geeft ook meer flexibiliteit.
Gewoon doorgaan met blijven luisteren - ga af op je oren. Succes!
Zou je tzt naar MC gaan, moet je dus alsnog een (andere) phonotrap kopen. Een aparte phonotrap geeft ook meer flexibiliteit.
Gewoon doorgaan met blijven luisteren - ga af op je oren. Succes!
0
geplaatst: 17 februari 2021, 00:19 uur
m@rcus schreef:
Vandaag de laatste versterker opgehaald, en eigenlijk binnen een uur besloten dat dit hem dan gaat worden: de Heed Obelisk Si-3 met extra voeding. Wow wat een detail. De bas in Angie Stone's - 'Wish I didn't miss you' bromt nog steeds, maar nu gewoon standaard in die hele lage tonen. 'Trillingen in mijn water' werk.
Blij mee!
Blij mee!
Let op het verschil in de kanaalscheiding van de verschillende versterkers,dempingsfactor en de levering van vermogen bij impedantiedips ( mede afhankelijk van de speakers).
1
geplaatst: 17 februari 2021, 13:48 uur
Michiel Cohen schreef:
Let op het verschil in de kanaalscheiding van de verschillende versterkers, dempingsfactor en de levering van vermogen bij impedantiedips ( mede afhankelijk van de speakers).
(quote)
Let op het verschil in de kanaalscheiding van de verschillende versterkers, dempingsfactor en de levering van vermogen bij impedantiedips ( mede afhankelijk van de speakers).
Ja, ik zie de cijfers, heb ze op een papier gezet, alleen zeggen ze me helemaal niks.. Ff in duiken dus... Dank. De fin de fabriek ingebouwde trap was idd. EUR 140,- Sorry daar voor....
2
geplaatst: 21 februari 2021, 12:29 uur
Laatste bericht van mij in deze draad betreffende mijn zoektocht. Alea iacta est. De Heed Obelisk (zonder phono-inbouw) is betaald en komt mijn kant op. Met aparte voeding en aparte hoofdtelefoonversterker. Fijn. Het was een aparte gewaarwording, maar het moest wel. Het aanschaffen van een belangrijk nieuw onderdeel van iets waar ik zo veel geld en tijd in steek als 'muziek' is dit waard.
0
geplaatst: 25 februari 2021, 09:13 uur
Ik zal ook eens een duit in het zakje doen.
Door omstandigheden had ik mijn aparte audiogroep (meterkast) moeten opgeven, maar die heb ik gisteren in ere hersteld, inclusief upgrade. Ik zal binnenkort na wat kwalitatieve luistertijd meer informatie geven. Wordt vervolgd.
Door omstandigheden had ik mijn aparte audiogroep (meterkast) moeten opgeven, maar die heb ik gisteren in ere hersteld, inclusief upgrade. Ik zal binnenkort na wat kwalitatieve luistertijd meer informatie geven. Wordt vervolgd.
0
geplaatst: 25 februari 2021, 09:52 uur
Leptop schreef:
Misschien vooraf even e.e.a behandelen met dit:
Review Nano Diamond Contact Oil Sigma en Surface Optimizer Anti Static Fluid van Vortex Hifi
En natuurlijk even informeren van te voren:
Review Iraser Stick A.O.I. van Vortex Hifi)
0
geplaatst: 25 februari 2021, 11:21 uur
Leptop schreef:
Hier vier geleden, bij een fikse verbouwing, mooie upgrade die qua prijs-kwaliteit erg groot was.
0
geplaatst: 25 februari 2021, 12:26 uur
harm1985 schreef:
Review Nano Diamond Contact Oil Sigma en Surface Optimizer Anti Static Fluid van Vortex Hifi
(quote)
Had ik gelezen. Ben nog steeds aan het bedenken hoe dat werkt

1
geplaatst: 25 februari 2021, 12:33 uur
In de oren (of daartussen) van de recensent klinkt het significant beter in ieder geval.
0
geplaatst: 25 februari 2021, 23:52 uur
harm1985 schreef:
In de oren (of daartussen) van de recensent klinkt het significant beter in ieder geval.
Ik vrees dat de recensent niet vermeld dat het saldo van zijn bankrekening hier baat bij heeft.
0
geplaatst: 26 februari 2021, 07:56 uur
Ik kan ieder geval alvast verklappen dat er wel degelijk een effect bestaat van een fatsoenlijke stroomvoorziening. Dat hoor je zelfs met de oren dicht nog 

1
geplaatst: 26 februari 2021, 09:54 uur
Leptop schreef:
Ik kan ieder geval alvast verklappen dat er wel degelijk een effect bestaat van een fatsoenlijke stroomvoorziening. Dat hoor je zelfs met de oren dicht nog
Maar van de rekening die de - regelmatig als hifi-recensent dubbelende - elektriciën stuurt, valt je mond dan weer open als ik Linkin' Mike mag geloven
0
geplaatst: 26 februari 2021, 12:26 uur
Bij audio zal er ongetwijfeld ook een placebo effect optreden. Je wilt immers heel graag dat, na een aanzienlijk bedrag te hebben neergelegd, het geluid beter gaat worden.
0
geplaatst: 26 februari 2021, 13:18 uur
Ik denk zeker dat dit speelt. Vanuit 2 punten:
- je kunt het niet horen (het is er simpelweg niet, of jij zelf hoort het niet vanwege "gehoorbeperkingen")
- je bent er niet eerlijk over
Ik ben eerlijk gezegd nog wel eens teleurgesteld inderdaad in het geluidseffect van een bepaalde tweak. Maar vaak ook positief verrast. In de loop der jaren ben ik steeds beter gaan luisteren en ook steeds eerlijker geworden.
- je kunt het niet horen (het is er simpelweg niet, of jij zelf hoort het niet vanwege "gehoorbeperkingen")
- je bent er niet eerlijk over
Ik ben eerlijk gezegd nog wel eens teleurgesteld inderdaad in het geluidseffect van een bepaalde tweak. Maar vaak ook positief verrast. In de loop der jaren ben ik steeds beter gaan luisteren en ook steeds eerlijker geworden.
1
geplaatst: 26 februari 2021, 15:32 uur
perrospicados schreef:
Bij audio zal er ongetwijfeld ook een placebo effect optreden. Je wilt immers heel graag dat, na een aanzienlijk bedrag te hebben neergelegd, het geluid beter gaat worden.
In marketing wordt bij dit soort aankopen wel gesproken van complex buying behavior en daaronder valt ook ná de aankoop het interne wikken en (af)wegen heb ik het wel goed gedaan, was dit de goede keuze. Dit proces, cognitieve dissonantie, proberen we dan bij te sturen door (bijv) te wijzen op recensies/waarderingen van anderen, likes etc. Gewoon de zoektocht naar de justificatie van je aankoop. Tóch gaat het wel eens fout: Philips V2000 videorecorder, Philips DCC900 en Yamaha MCX 1000 MusicCast Server, paar van mijn voorbeelden

In andere termen kan je ook zeggen de angst voor het vakantiewijnsyndroom: de witte wijn (Elbling), die op een terras hoog boven de Moezel, met uitzicht op de rivierbocht, zo lekker was, blijkt zu Hause bij de coquille met asperges een fletse wijn die in een bocht van het gerecht wegdraait

1
geplaatst: 27 februari 2021, 09:19 uur
Met de komst van mijn Naim streamer/dac/voorversterker moest er ook een bedrade verbinding worden gelegd. Alleen waren mijn mogelijkheden op en heb ik mijn enkele wcd voor de audio tijdelijk opgegeven. Nu bijna 2 jaar later heb ik de coax ingeruild voor digitale tv, met dezelfde lan-kabel als voor de streamer (uiteraard met een switch ertussen) en in deze vrijgekomen buis heb nu weer een audiogroep geplaatst, met:
- een audiozekering van Gigawatt
- 4 mm2 draad, helaas past er a.g.v. een knik in de buis niet een Belden of Gigawatt bedrading in
- een stekkercontactdoos van Gigawatt
Ik heb nu de voorversterker in fase aangesloten. De eindversterker zit nog op de oude wcd, niet in de audiogroep.
Tot nu toe heeft elke aanpassing in mijn setup ook geleid tot een geluidsverandering. Let wel, niet altijd beter. Zo deed de Chord interlink niet wat de meesten mij voorspelden, integendeel zelfs. Hupsakee, terug met die kabel.
Wel merk ik dat Naim gevoelig is voor tweaks (mijn vorige setup in veel mindere mate). Er is dus nog de nodige restcapaciteit
.
Ook met deze audiogroep is een duidelijke verandering hoorbaar. Belangrijkste is meer detail en diepte. Stemmen klonken al goed, maar niet eerder zo realistisch. Alles vanaf het midden naar het hoog klinkt beter gedefinieerd. Helaas heeft het laag wat ingeleverd, vooral qua warmte in het geluid (dat bij Naim overigens standaard wel al aanwezig is en overigens nog steeds in ruime mate). Maar goed, ik wil het nog eens een tijdje aanluisteren voordat ik de eindversterker aansluit (verwissel). Vast en zeker klinkt het ook dan weer anders.
Ook kan ik later mijn Kemp stekkerblok weer eens integreren. Ook die viel me eerder tegen in combinatie met de Naim, maar wellicht nu in deze setup past het beter. En anders verkoop ik die ten faveure voor een ander merk.
Leuke hobby. Enne, ik vergeet echt niet om te blijven genieten van de muziek. Dat is de basis
.
- een audiozekering van Gigawatt
- 4 mm2 draad, helaas past er a.g.v. een knik in de buis niet een Belden of Gigawatt bedrading in
- een stekkercontactdoos van Gigawatt
Ik heb nu de voorversterker in fase aangesloten. De eindversterker zit nog op de oude wcd, niet in de audiogroep.
Tot nu toe heeft elke aanpassing in mijn setup ook geleid tot een geluidsverandering. Let wel, niet altijd beter. Zo deed de Chord interlink niet wat de meesten mij voorspelden, integendeel zelfs. Hupsakee, terug met die kabel.
Wel merk ik dat Naim gevoelig is voor tweaks (mijn vorige setup in veel mindere mate). Er is dus nog de nodige restcapaciteit
.Ook met deze audiogroep is een duidelijke verandering hoorbaar. Belangrijkste is meer detail en diepte. Stemmen klonken al goed, maar niet eerder zo realistisch. Alles vanaf het midden naar het hoog klinkt beter gedefinieerd. Helaas heeft het laag wat ingeleverd, vooral qua warmte in het geluid (dat bij Naim overigens standaard wel al aanwezig is en overigens nog steeds in ruime mate). Maar goed, ik wil het nog eens een tijdje aanluisteren voordat ik de eindversterker aansluit (verwissel). Vast en zeker klinkt het ook dan weer anders.
Ook kan ik later mijn Kemp stekkerblok weer eens integreren. Ook die viel me eerder tegen in combinatie met de Naim, maar wellicht nu in deze setup past het beter. En anders verkoop ik die ten faveure voor een ander merk.
Leuke hobby. Enne, ik vergeet echt niet om te blijven genieten van de muziek. Dat is de basis
.
1
geplaatst: 27 februari 2021, 12:24 uur
Bij mij is elke aanpassing of aankoop een gigantische verbetering
al was het maar om mevr. Broem de overtuiging te geven dat het geïnvesteerde geld dik de moeite waard was. Ze zou, bij het uitblijven van mijn enthousiasme, eens kritische vragen gaan stellen
Moet er niet aan denken.
al was het maar om mevr. Broem de overtuiging te geven dat het geïnvesteerde geld dik de moeite waard was. Ze zou, bij het uitblijven van mijn enthousiasme, eens kritische vragen gaan stellen
Moet er niet aan denken.
2
geplaatst: 27 februari 2021, 13:04 uur
Broem schreef:
Moet er niet aan denken.
Moet er niet aan denken. Laatst was de kabel van mijn platenspeler (MiT - AvT) naar de kliniek, had ik een andere (reserve)kabel, Argon van hifi-klubben ertussen gezet. Zet ik dezelfde plaat op als een dag eerder, The Cinematic Orchestra - To Believe (2019), hoor ik na een paar minuten de vraag: wat heb jij gedaan dit klinkt veel minder dan gisteren
Da's dus het effect wat we zoeken. Dag later kon de ik gefikste kabel op halen - uiteraard weer die plaat gedraaid nou zeg, dat hoor je erg goed. Lust u nog peultjes

0
geplaatst: 27 februari 2021, 14:09 uur
Leptop schreef:
t
.
t
. Volgens mij kunnen juist op die manier juist aardlussen ontstaan.
0
geplaatst: 27 februari 2021, 15:29 uur
Ik probeer me voor te stellen hoe dat zou spelen in mijn setup en wat daarvan het effect is Michiel Cohen?
0
geplaatst: 27 februari 2021, 15:45 uur
Leptop schreef:
Ik probeer me voor te stellen hoe dat zou spelen in mijn setup en wat daarvan het effect is Michiel Cohen?
Ik heb een plastic tuinkabouter met een hark als guardian of the universe bij de wcd staan.
Eerlijk gezegd: toen ik een supra-stekkerdoos en voedingskabel aanschafte, wees mijn hifi-dealer erop dat de apparatenstekkers in bepaalde contacten moeten worden aangebracht, én dat er merkjes op de stekkers zitten, zodat ze op dezelfde wijze in het stekkerblok gaan - hij noemde dat "in fase." Verder zal ik het verhaal eens voorleggen aan een overbuurman, teamleider/kwaliteitscontroleur bij Eneco.
0
geplaatst: 27 februari 2021, 16:11 uur
Geen discussie over het fenomeen "in fase" steken van de stekkers. Dat kun je zelfs horen. Vooral als je het niet doet. Nederlandse contactdozen kunnen afhankelijk van de installatie links of rechts de fasedraad hebben. Dus altijd vooraf controleren.
Ik denk dat dit niet wordt wordt bedoeld. De voor- en eindversterker in verschillende groepen gebruiken, zou mogelijk een aardlus geven. Althans, dat probeer ik me voor te stellen. In mijn geval is de aarde ook aangesloten, bijna direct op de pin, en de versterkers hebben allemaal aarde en de stekkers ook. Spanningen worden afgeleid.
Ik denk dat dit niet wordt wordt bedoeld. De voor- en eindversterker in verschillende groepen gebruiken, zou mogelijk een aardlus geven. Althans, dat probeer ik me voor te stellen. In mijn geval is de aarde ook aangesloten, bijna direct op de pin, en de versterkers hebben allemaal aarde en de stekkers ook. Spanningen worden afgeleid.
1
geplaatst: 28 februari 2021, 08:29 uur
Leptop schreef:
Aardlussen - breem.nl
Storing, stoorsignalen, brom, ruis - popschoolmaastricht.nl
0
geplaatst: 7 maart 2021, 13:04 uur
Ondertussen een week verder, stel ik vast dat de voordelen nog steeds aanwezig zijn. Meer detail en diepte, anders gezegd: het klinkt allemaal veel preciezer. Door steeds weer bekende, maar andere muziek te luisteren, blijven me nieuwe details opvallen. Meer rust in het geluid.
De warmte is enigszins terug. Hier speelt mogelijk ook gewenning een rol. Of het inspelen van de stroomverziening. Dat blijft een vraag. Hoe dan ook, de voordelen hoor ik nog steeds, de nadelen ervaar ik minder. Een goede stap derhalve.
De andere experimenten moeten nog. Daar zoek ik een goed moment voor, als ik alleen thuis ben. Die momenten zijn in deze lockdown periode wel een stuk minder aanwezig...
De warmte is enigszins terug. Hier speelt mogelijk ook gewenning een rol. Of het inspelen van de stroomverziening. Dat blijft een vraag. Hoe dan ook, de voordelen hoor ik nog steeds, de nadelen ervaar ik minder. Een goede stap derhalve.
De andere experimenten moeten nog. Daar zoek ik een goed moment voor, als ik alleen thuis ben. Die momenten zijn in deze lockdown periode wel een stuk minder aanwezig...
0
geplaatst: 26 maart 2021, 13:57 uur
Iemand nog op zoek naar een nieuwe auto?
Lexus IS Wax Edition heeft platenspeler in - AutoWeek.nl
/edit: laxus11 in een Lexus lijkt me overigens een prima combi, maar dit terzijde.
Lexus IS Wax Edition heeft platenspeler in - AutoWeek.nl
/edit: laxus11 in een Lexus lijkt me overigens een prima combi, maar dit terzijde.
0
geplaatst: 24 april 2021, 10:05 uur
Ik zat even met een vraagje. Momenteel ben ik een beetje aan het rondkijken voor nieuwe speakers. Nu zou ik binnenkort graag de KEF Q950 willen testen.
Ik vroeg mij echter af of een upgrade van mijn receiver dan ook gewenst is. Momenteel heb ik een oude Sony (STR-AV310).
Heeft iemand daar een idee over?
Receiver
Audio/Video Control Center STR-AV310 Radio Sony Corporation; - radiomuseum.org
speakers
bol.com | KEF Q950 Zwart luidspreker per stuk
Ik vroeg mij echter af of een upgrade van mijn receiver dan ook gewenst is. Momenteel heb ik een oude Sony (STR-AV310).
Receiver
speakers
1
ohmusica
geplaatst: 24 april 2021, 15:06 uur
Lau1986 schreef:
Ik zat even met een vraagje. Momenteel ben ik een beetje aan het rondkijken voor nieuwe speakers. Nu zou ik binnenkort graag de KEF Q950 willen testen.
Receiver
speakers
Receiver
speakers
Lezen mag maar vooral zelf goed gaan luisteren
Review KEF Q950 voor als het iets meer mag zijn - hifi.nl
1
geplaatst: 24 april 2021, 15:09 uur
Lau1986 schreef:
Receiver
speakers
Receiver
speakers
Versterker van zo'n 30 jaar oud, lijkt mij wel toe aan zijn pensioen. Techniek heeft nl niet stilgestaan die tijd.
Wat bij de speakers past: da's helemaal persoonlijk - kijk hier eens naar
Please Wait... | Cloudflare - alpha-audio.nl
en: https://www.hifiklubben.nl/inspiratie/stereohifi/luidsprekers-2-vermogen-en-geluidsniveau/
Ideeën: Best stereo amplifiers 2021: best integrated amps for every budget | What Hi-Fi? - whathifi.com
* denotes required fields.