menu

Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic

zoeken in:
avatar van Lau1986
ha ohmusica en Mjuman bedankt voor de tips.

Ik wilde inderdaad de kef's thuis beluisteren of ze wel goed passen. Ik vroeg mij alleen af of het niet zonde is om geld uit te geven aan speakers als mijn versterker beter/eerder een upgrade verdient.

Ik duik er nog even in.

avatar van Mjuman
Lau1986 schreef:
ha ohmusica en Mjuman bedankt voor de tips.

Ik wilde inderdaad de kef's thuis beluisteren of ze wel goed passen. Ik vroeg mij alleen af of het niet zonde is om geld uit te geven aan speakers als mijn versterker beter/eerder een upgrade verdient.

Ik duik er nog even in.


Laat ik - vanuit mijn eigen ervaringsgegevens - even toelichten: luidsprekers gaan minstens zo'n 10 jaar mee; versterkers variërend, gemiddeld zo'n 7 - 10 jaar; ik heb zelf nooit gewacht tot een apparaat aan het einde van zijn technische levensduur was (ook niet aan het einde van zijn economische levensduur; dan krijg je nog een redelijk bedrag terug bij verkoop). In beide gevallen loont het om te zoeken naar tweedehands (van 2-4 oud), zeker voor luidsprekers, demo-modellen, of 'uitlopende' types. Daarvoor kan je terecht bij indiv. hifi-dealers en/of NL importeur (zoals MoreMusic.nl of lathamaudio.nl); tweedehands via Marktplaats of hifi.nl - er zijn buitenlandse sites (te vinden via hifishark.com).

avatar van Michiel Cohen
Lau1986 schreef:
Ik zat even met een vraagje. Momenteel ben ik een beetje aan het rondkijken voor nieuwe speakers. Nu zou ik binnenkort graag de KEF Q950 willen testen.

Ik vroeg mij echter af of een upgrade van mijn receiver dan ook gewenst is. Momenteel heb ik een oude Sony (STR-AV310).

Heeft iemand daar een idee over?

Receiver
Audio/Video Control Center STR-AV310 Radio Sony Corporation; - radiomuseum.org

speakers
bol.com | KEF Q950 Zwart luidspreker per stuk

DP Audio - Pioneer A-50DA stereo versterker - dpaudio.net
https://nadelectronics.com/nl/nad-introduces-d-3045-hybrid-digital-dac-amplifier/
D 3020 V2 - NAD Electronics - nadelectronics.com

avatar van Michiel Cohen
Lau1986 schreef:
Ik zat even met een vraagje. Momenteel ben ik een beetje aan het rondkijken voor nieuwe speakers. Nu zou ik binnenkort graag de KEF Q950 willen testen.

Ik vroeg mij echter af of een upgrade van mijn receiver dan ook gewenst is. Momenteel heb ik een oude Sony (STR-AV310).

Heeft iemand daar een idee over?

Receiver
Audio/Video Control Center STR-AV310 Radio Sony Corporation; - radiomuseum.org

speakers
bol.com | KEF Q950 Zwart luidspreker per stuk

Welke speakers heb je nu?

avatar van Lau1986
ha Michiel Cohen, thanks voor de lijstjes. Ik ben momenteel vooral even bezig met het vaststellen van een budget. Daarbij was mijn oog al gevallen op onderstaande. Mooie verschijning ook

bol.com | Cambridge Audio AXA35 audio versterker Thuis Grijs


Wat betreft de speakers die ik nu heb: twee Wharfedale Z1 speakers

avatar van harm1985
Lau1986 schreef:
ha Michiel Cohen, thanks voor de lijstjes. Ik ben momenteel vooral even bezig met het vaststellen van een budget. Daarbij was mijn oog al gevallen op onderstaande. Mooie verschijning ook

bol.com | Cambridge Audio AXA35 audio versterker Thuis Grijs


Wat betreft de speakers die ik nu heb: twee Wharfedale Z1 speakers

Ik weet niet wat je budget is, maar heb je de CXA61 of CXA81 al overwogen? Mooi te combineren met de CXN V2 Netwerk Streamer en de CXC CD Transport.

avatar van Leptop
Klopt Lau1986, het begint met budget. Daarna heb je 2 basiskeuzes: meteen investeren in de hele set of opbouwen. Je hebt een brede muzieksmaak rondom de gemene deler 'rock', dus daar zou ik de componenten op baseren. Keuze genoeg. Sites als Hifi.nl en Alpha geven je aanvullende informatie. Veel plezier!

avatar van Mjuman
Precies - let your wallet be your guide. Overigens - en daarom plaatste ik afgelopen zaterdag die 2 berichten - kan je je budget 'rekken' door tweedehands te kopen (zie links); door relatief snelle afschrijving (cf auto's) de eerste 2 - 3 jaar is vrij jonge apparatuur soms helemaal niet duur, terwijl het nog echt wel een tijd meekan. NB: bij cd-spelers (en voorheen cassettedecks) ligt dat anders - die zou ik alleen tweedehands mét garantie kopen.

Afgezien van kleur (zwart/zilverkleurig) zou ik me nimmer laten leiden door het gegeven dat spul (van 1 merk) visueel goed bij elkaar past. Dat CXC-loopwerk staat nou eenmaal niet bekend om zijn degelijkheid (plastic tray die snel hapert).

Soledad
Ik ben wel benieuwd hoe mensen hier tegenover Bi-Wiring staan. Ik heb nu speakers die die mogelijkheid bieden maar lees op veel fora (en liet mij door een winkelmedewerker vertellen) dat het vooral een commercieel grapje is en dat het verschil minimaal tot non-existent is. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?

avatar van Mjuman
Soledad schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe mensen hier tegenover Bi-Wiring staan. Ik heb nu speakers die die mogelijkheid bieden maar lees op veel fora (en liet mij door een winkelmedewerker vertellen) dat het vooral een commercieel grapje is en dat het verschil minimaal tot non-existent is. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?


Het 'standaard'-antwoord is vaak: dat bi-wiring interferentie iets vermindert en voordelen biedt bij 'goedkopere' kabels. Zie ook Please Wait... | Cloudflare - alpha-audio.nl

Sommige merken, zoals Kef, bieden die feature standaard; bij andere (bijv AudioPhysik) is het een optie waarvoor je flink extra moet betalen. Ik zou eerder investeren in een paar goede kabels (Qed, Chord, MiT of Audioquest). De betere kabels hebben voldoende afscherming. Bi-amping, zie ook de blog van Alpha Audio, is dan eerder interessant.

Ik ken wel mensen die aan bi-amping (hebben gedaan (of nog doen), was niet helemaal overtuigd van de voordelen. Zou dan eerder investeren in 1 krachtige versterker. Ken iemand die horizontaal bi-ampt (NAD C368 met NAD C268): de ene versterker stuurt dan speaker A aan, de andere speaker B, en tussen de 2 versterker een kabeltjes voor de besturing. Gezien de kosten van die combi zou ik een paar zilverlingen extra investeren in één krachtige versterker en niet nad gaan

avatar van Michiel Cohen
Soledad schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe mensen hier tegenover Bi-Wiring staan. Ik heb nu speakers die die mogelijkheid bieden maar lees op veel fora (en liet mij door een winkelmedewerker vertellen) dat het vooral een commercieel grapje is en dat het verschil minimaal tot non-existent is. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?

Ik zou er geen tijd aan besteden. Je kunt je beter op andere zaken focussen. Hieronder pagina's met technische uitleg.
Audio - Alles over hifi audio, luidspreker, box, boxen en luidsprekers. Maar ook info over elektronica en software. - the-paradox.nl
Crossovers - troelsgravesen.dk
Speaker baffle design, diffraction and baffle step | Audio Judgement - audiojudgement.com

avatar van Rogyros
Soledad schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe mensen hier tegenover Bi-Wiring staan. Ik heb nu speakers die die mogelijkheid bieden maar lees op veel fora (en liet mij door een winkelmedewerker vertellen) dat het vooral een commercieel grapje is en dat het verschil minimaal tot non-existent is. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?

Mijn ervaring is - met budget/midrange kabels en speakers- dat het op het gehoor een klein verschil maakt. Ik heb het blind getest en ik hoorde wel iets meer detail. Geen groot verschil, maar wel duidelijk hoorbaar. Ik heb B&W 684 zuilspeakers (met een Rotel RA 1570 versterker). Van mijn kabels weet ik het merk niet meer... Ik hoorde een verschil. Maar ik heb het ook bij een vriend van mij geprobeerd. Hij heeft B&W 804 speakers en een geweldige NAD versterker, met zeer prijzige Vd Hul kabels. Hij zit dus in een hoger segment dan ik en bij hem hoorden we geen verschil.

De stelling dat het vooral werkt in het iets lagere segment kan ik op basis van deze twee 'tests' licht onderschrijven.

avatar van Leptop
Soledad schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe mensen hier tegenover Bi-Wiring staan. Ik heb nu speakers die die mogelijkheid bieden maar lees op veel fora (en liet mij door een winkelmedewerker vertellen) dat het vooral een commercieel grapje is en dat het verschil minimaal tot non-existent is. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?


Ik volg de andere users. Als beslissingscriterium zou ik gaan voor andere opties binnen het budget. Zet vooral de basis goed neer: versterker(s) en speakers, daarna de bron(en), daarna pas eventueel allerlei ander features die vooral de details invullen, zoals kabels.

avatar van Sir Spamalot
“Wie koopt er nu nog cd's?” “Wie koopt er nu nog lp's?” “Huh, heb jij nog een stereo-installatie in gebruik?” “Streamen is veel gemakkelijker, goedkoper en neemt minder plaats in.” Gezellig soms, die bijeenkomsten met vrienden of familieleden. Allemaal goed en wel zolang je internet gaat, bijvoorbeeld. Maar ik kreeg een ernstig probleem met volgende opstelling:

Technics platenspeler SL-BD20D (GF2GF001182)
Marantz Tuner 4000 (MZ 000139016921)
Marantz CD speler 5000 (KY 000145 011009)
Marantz PM 7000 Amplifier (XE 000133 010870)
B&W Speakers 601 S3 (0021243)

De Marantz installatie heb ik in 2001 gekocht bij het allang verdwenen Huis Cazaux in Oostende langs de Vindictivelaan naast het huidige Compact Center, in 2002 kocht ik dan toch maar de platenspeler erbij na lang twijfelen (en toen een kleinere vinylverzameling). Natuurlijk weet ik nog de jaartallen want ik heb de facturen nog in mijn map zitten maar ik durf haast niet zeggen wat het kostenplaatje twintig jaar geleden was, een som die nu minder indruk maakt maar in 2001/2002?

Buiten het vervangen van de naald van de platenspeler had ik in die twee decennia enkel een astronomische kost van 50,00 eur gehad bij een kleine herstelling van mijn versterker (de aan-uitknop was stuk). Deze keer was het erger, één van de luidsprekers viel uit en een tijd later kwam een luid brommend geluid uit mijn luidsprekers. En mijn platenspeler draaide tragere toeren, en mijn cd-speler haperde soms, en dat ene lampje op mijn tuner was ook al jaren stuk.

Wat nu? Alles buiten? Overstappen op streaming (in al zijn mogelijkheden, ik zie collega Mjuman al zijn vinger opsteken)? Een nieuwe versterker kopen? Herstellen maar waar? Inderdaad, waar kun je zoiets laten herstellen in onze huidige vluchtige consumptiemaatschappij waarin je moet opletten dat ze geen brol in je pollen draaien? Ik ben een persoon die o zo moeilijk het mensdom vertrouwt maar soms kan ik niet anders.

Ik geloof niet de in de wegwerpmaatschappij, bij mij gebeurt alles via de weegschaalmethode, wat zijn de voor- en nadelen van een beslissing? Om een lang verhaal kort te maken: ik zocht een hersteller en was bereid om er nog eens geld tegen aan te gooien, waarom niet, wat moet je er anders mee doen want ik heb nog nooit een lijkwagen gezien met een brandkast er achter, je neemt ze niet mee naar je laatste rustplaats. Ik dacht ook: laat dan ook maar eens echt alles nazien, voor die eerste keer in twintig jaar, best ongelooflijk. Mijn stereo-installatie was als het ware een deel van mijn “gezin” geworden en familie laat je nooit in de steek.

Easyrepair in Deinze, met links als officiële hersteller met Marantz en jullie kennen het: e-mail sturen met details opstelling, afspreken voor bezorging en ik koos ervoor om zelf alles in mijn Spammobiel te laden en naar daar te rijden, bestekken krijgen en bevestigen... en vanavond alles afgehaald en nu speelt Deep Purple en ik glunder. Ik koop cd's, ik koop lp's, mijn stereo-installatie is mijn knuffelcontact (het zijn nu eenmaal die C-tijden) en het klinkt als vanouds. Ik denk dat ik vannacht heel goed ga slapen, een uitzondering op de jarenlange regel. Mijn fijn moment van deze week.

avatar van Michiel Cohen
Sir Spamalot schreef:
“Wie koopt er nu nog cd's?” “Wie koopt er nu nog lp's?” “Huh, heb jij nog een stereo-installatie in gebruik?” “Streamen is veel gemakkelijker, goedkoper en neemt minder plaats in.” Gezellig soms, die bijeenkomsten met vrienden of familieleden. Allemaal goed en wel zolang je internet gaat, bijvoorbeeld. Maar ik kreeg een ernstig probleem met volgende opstelling:

Technics platenspeler SL-BD20D (GF2GF001182)
Marantz Tuner 4000 (MZ 000139016921)
Marantz CD speler 5000 (KY 000145 011009)
Marantz PM 7000 Amplifier (XE 000133 010870)
B&W Speakers 601 S3 (0021243)

De Marantz installatie heb ik in 2001 gekocht bij het allang verdwenen Huis Cazaux in Oostende langs de Vindictivelaan naast het huidige Compact Center, in 2002 kocht ik dan toch maar de platenspeler erbij na lang twijfelen (en toen een kleinere vinylverzameling). Natuurlijk weet ik nog de jaartallen want ik heb de facturen nog in mijn map zitten maar ik durf haast niet zeggen wat het kostenplaatje twintig jaar geleden was, een som die nu minder indruk maakt maar in 2001/2002?

Buiten het vervangen van de naald van de platenspeler had ik in die twee decennia enkel een astronomische kost van 50,00 eur gehad bij een kleine herstelling van mijn versterker (de aan-uitknop was stuk). Deze keer was het erger, één van de luidsprekers viel uit en een tijd later kwam een luid brommend geluid uit mijn luidsprekers. En mijn platenspeler draaide tragere toeren, en mijn cd-speler haperde soms, en dat ene lampje op mijn tuner was ook al jaren stuk.

Wat nu? Alles buiten? Overstappen op streaming (in al zijn mogelijkheden, ik zie collega Mjuman al zijn vinger opsteken)? Een nieuwe versterker kopen? Herstellen maar waar? Inderdaad, waar kun je zoiets laten herstellen in onze huidige vluchtige consumptiemaatschappij waarin je moet opletten dat ze geen brol in je pollen draaien? Ik ben een persoon die o zo moeilijk het mensdom vertrouwt maar soms kan ik niet anders.

Ik geloof niet de in de wegwerpmaatschappij, bij mij gebeurt alles via de weegschaalmethode, wat zijn de voor- en nadelen van een beslissing? Om een lang verhaal kort te maken: ik zocht een hersteller en was bereid om er nog eens geld tegen aan te gooien, waarom niet, wat moet je er anders mee doen want ik heb nog nooit een lijkwagen gezien met een brandkast er achter, je neemt ze niet mee naar je laatste rustplaats. Ik dacht ook: laat dan ook maar eens echt alles nazien, voor die eerste keer in twintig jaar, best ongelooflijk. Mijn stereo-installatie was als het ware een deel van mijn “gezin” geworden en familie laat je nooit in de steek.

Easyrepair in Deinze, met links als officiële hersteller met Marantz en jullie kennen het: e-mail sturen met details opstelling, afspreken voor bezorging en ik koos ervoor om zelf alles in mijn Spammobiel te laden en naar daar te rijden, bestekken krijgen en bevestigen... en vanavond alles afgehaald en nu speelt Deep Purple en ik glunder. Ik koop cd's, ik koop lp's, mijn stereo-installatie is mijn knuffelcontact (het zijn nu eenmaal die C-tijden) en het klinkt als vanouds. Ik denk dat ik vannacht heel goed ga slapen, een uitzondering op de jarenlange regel. Mijn fijn moment van deze week.

Die Marantz versterker zal na 20 jaar wel op zijn laatste benen lopen.

avatar van Outlaw104
Michiel Cohen schreef:
Die Marantz versterker zal na 20 jaar wel op zijn laatste benen lopen.
Dan kan die mooi achter die lijkwagen.

avatar van Sir Spamalot
Edoch kreeg ik de opmerking mee om die versterker niet te snel te vervangen want de huidige versterkers zouden meer elektronica bevatten en daarom ambetanter zijn om te herstellen. Ik heb het erop gewaagd.

avatar van Mjuman
Sir Spamalot schreef:
Edoch kreeg ik de opmerking mee om die versterker niet te snel te vervangen want de huidige versterkers zouden meer elektronica bevatten en daarom ambetanter zijn om te herstellen. Ik heb het erop gewaagd.


Als je me tagt, kan je - binnen de mogelijkheden van het interessante/relevante - op een reactie rekenen. Vandaar ....

En ieder mens bepaalt zelf wat ie uitgeeft, ook aan reparatie (onderhoud) en vervanging. Bekend gezegde: niets geeft zo makkelijk uit als poen uit de pocket van een ander

D'r zijn bedrijven waar eindeloos geld wordt stoken (ik zou dat geen investeren willen noemen) in het onderhoud van bestaande applicaties, jarenlang zelfs. Wanneer ze dan de kosten daarvan berekenen over 10 jaar, komen ze erachter dat ze duurder uit zijn geweest dan wanneer ze in het vijfde jaar het gehele systeem hadden vervangen. Gelukkig is het model aan het veranderen en kunnen ze voor een vrij gering bedrag een abonnement nemen op een cloud-app.

Wacht niet te lang met spullen vervangen. Aan de andere kant: zelf vorig jaar een versterker verkocht die 16 jaar oud was (voor een 1/6 van de nieuwprijs) en 5 jaar geleden nog een service-beurt had gehad van zo'n 280 euro. De koper was er erg blij mee; goede versterkers (en speakers) gaan lang mee.
Ruim een jaar geleden een loopwerk (transport) gekocht - da's een cd-speler zonder DAC - en die aangesloten op mijn streamer. Ik kan dus gewoon nog cd's draaien; klassiek en mix-cd's (Fabric, Balance etc) bleken lastig te rippen - veel nawerk met metadata fiksen en dat zou zoveel tijd kostten (ca 30 min per cd) dat ik om de hoeveelheid werk alleen al ervan afzag.

Streamen (in-house en via Tidal - heel fijn en snel) is wel - imo - een goede oplossing, voor de snelle trek, de fast play - snel ff Lana checken, London Grammar of andere nieuwe muziek; veel verschijnt al asap op Tidal, ook van een aantal kleinere labels.

Vinyl blijft dan de funfunctie - slow listening - vervullen. Zou je ooit vanwege de ruimte cd's willen opruimen en gaan streamen, kan je altijd je cd's opslaan. Als Plato tweedehands cd's al voor 1,- verkoopt, is het duidelijk dat verkoop aan de handel nauwelijks enige zin heeft. Of je moet zulke aparte zaken hebben, maar dan zou ik een Discogs-account openen.

Cd-spelers zijn relatief veel kwetsbaarder (loopwerk) dan een versterker; vervanging van een goed loopwerk kost ca 250,- en dan krijg je vaak een generiek loopwerk erin geplaatst dat via firmware-aanpassing geschikt gemaakt wordt voor cd's.

Vervangen, repareren - tot wanneer, quien sabe? Weet alleen zelf dat je met type 3 Golf ook niet meer naar de Volkswagen-dealer gaat, of met een supportvraag over Windows '95 Microsoft belt. But again, if it ain't broke, don't fix it!

avatar van Rogyros
Ik heb eerder hier eens aangegeven dat ik op zoek was naar nieuwe speakerkabels. Dank nog voor alle uitleg en tips. Ik ben uitkomen op de Supra Rondo 4x4mm. Deze kabel heeft vier kabeltjes. Bedoeld voor bi-wiring dus.

Mijn versterker, een Rotel RA-1570, heeft twee speakergroepen. Ik heb dus zestien banaanstekkers aan de kabels gemonteerd. Twee keer vier in de versterker (twee keer links en twee keer rechts per speakergroep) en twee keer vier in beide speakers (B&W 684).

Uitstekende kabels. De muziek (afgespeeld vanaf een Rotel RA-12 CD speler met goede Audioquest interlinks) klonk gelijk een tandje beter dan mijn oude kabels. Het was opener, details waren beter hoorbaar. Ik hoorde bij bijvoorbeeld King van Marillion (Afraid Of Sunlight) instrumentatie die ik normaal ook wel hoorde, maar nu veel beter herkenbaar. Ik had alleen nog speakergroep A aangezet. Dus de muziek ging door twee draadjes naar mijn speaker. De andere twee draadjes in mijn label waren dus nog werkeloos.

Vervolgens heb ik speakergroep B ook aangezet. Dat was nog een stukje beter. De volheid van het geluid, de helderheid, detail, klank. Prachtig. Echt een vooruitgang. De rust binnen de muziek was ook nog fijner.

Ik draaide onder meer You van Nils Lofgren op Acoustic Live. De helderheid, de aanzet, de stilte en rust. Meer detail. De muziek kwam echt tot mij.

Ik heb mezelf een glas 12 jaar oude Glendronach ingeschonken, mijn ogen dichtgedaan en tot in de nacht genoten van de muziek.

avatar van Mjuman
Rogyros schreef:
Ik heb eerder hier eens aangegeven dat ik op zoek was naar nieuwe speakerkabels. Dank nog voor alle uitleg en tips. Ik ben uitkomen op de Supra Rondo 4x4mm. Deze kabel heeft vier kabeltjes. Bedoeld voor bi-wiring dus.

Mijn versterker, een Rotel RA-1570, heeft twee speakergroepen. Ik heb dus zestien banaanstekkers aan de kabels gemonteerd. (...)
Ik draaide onder meer You van Nils Lofgren op Acoustic Live. De helderheid, de aanzet, de stilte en rust. Meer detail. De muziek kwam echt tot mij.


De bekende proef op de som dus - zal je niet vermoeien met de vraag wat het zou hebben opgeleverd als je ipv die Supra bi-wiring kabels, (single-wired) kabels van AQ had genomen uit dezelfde prijsklasse, al zou dat wel een aardig onderzoek zijn geweest. Bedenk dat kabels na verloop van tijd nog beter gaan spelen - I know sceptici fronsen nu hun wenkbrauwen

Supra (Zweeds) is een prima kabelmerk; ook hun stekkerdozen en -snoeren (netfilters) zijn de moeite waard (ook daar is AQ een stuk duurder).

avatar van Rogyros
Mjuman, welke AQ kabels zou jij in deze prijsklasse dan adviseren? Ik weet niet of ze veel verschillende hebben in dezelfde prijsklasse. Misschien dat ik het eens ga proberen. Ik kan het altijd weer verkopen.

Stijn_Slayer
Grappig, ik ben zelf meer van het type het moet goed zijn, maar goed is dan ook goed. Ik blijf niet upgraden.

Ik heb sinds begin 2016 een Denon AVR 3808. Ik ben er blij mee, maar als ik deze niet gekregen had, had ik een andere keuze gemaakt. Vlak daarvoor kocht ik een Rotel RA-12 en die staat nog steeds op zolder, omdat de Denon de betere van de twee bleek. Zonde wel. Mocht iemand interesse hebben, wil ik ‘m evt. wel verkopen. Als ’t niets oplevert, houd ik ‘m voor als de Denon het zou begeven. In mijn ouderlijk huis had ik op de slaapkamer een oude Beocenter 2200 i.c.m. Beovox S25 speakers.

De Denon moet of nieuwe potmeters hebben of heeft slechte uitgangsrelais. Bij aanzetten is één kanaal vaak uit. Even spelen met de balans en die komt weer terug. Als dat niet zo was, had ik ‘m ook niet gekregen en aangezien het niet echt hindert, nooit voor reparatie weggebracht. Wel uitgeblazen en geprobeerd schoon te maken, maar geen effect.

Qua speakerkabels had ik eerst simpele Nedis-kabels (2x15mm), daarna vervangen door Audioquest X2. Ik hoorde geen verschil. For what it’s worth: een marterkastje in de auto hoor ik niet, waarschijnlijk door concertbezoeken en jammen. Met koptelefoon via apps wel eens een gehoortesten gedaan en daaruit kwamen goede resultaten, met alleen in het hoog wat verlies. Bananenpluggen met vergulde connectoren, geen AliExpress, maar ook niet superdeluxe. Verder een Audioquest coaxkabel voor audio en een wat dikkere, afgeschermde voor de platenspeler.

Ik koos destijds, woonde toen klein, voor een BDP-180 van Pioneer. Ook omdat ik nog SACD’s en DVD-audio’s heb en dan alles met één apparaat kan doen. Laatst speelde één cd niet af, even een kwastje met isopropanol langs de lens loste dat op. Het was anders een mooi excuus geweest om toch een betere cd-speler te kopen. Speakers Beovox S-60. Die wilde ik altijd vervangen, maar passen goed in het nieuwe interieur (best veel vintage en circulair) en matchen met de platenspeler (Philips Electronic 212). Veel moderne speakers hebben een uiterlijk zonder karakter en zuilspeakers vind ik ook niet mooi.

Ik zou met andere speakers en cd-speler meer uit de versterker kunnen halen, maar vind mijn interieur ook wat waard en het kost toch al snel € 1000,00. Maar wie weet in de toekomst.

avatar van Michiel Cohen
Sir Spamalot schreef:
Edoch kreeg ik de opmerking mee om die versterker niet te snel te vervangen want de huidige versterkers zouden meer elektronica bevatten en daarom ambetanter zijn om te herstellen. Ik heb het erop gewaagd.

Herstellen van versterkers? Ik heb ooit 2 Denon versterkers (produktiejaar 1986) en 2 Marantz versterkers (produktie 1991) voorzien van nieuw elco's. Begin je daar aan dan is het vervolg een gebed zonder einde. Altijd gaat er wel iets anders kapot. Doorgefikte eindtrap , verlopen componenten, kaduuke printbanen etc.
Wat heb ik een spijt gehad dat ik de NAD D3020 niet eerder heb aangeschaft. Ook qua rendement. Wist niet hoe snel ik van die ouwe Denons en Marantzen af moest komen.

avatar van Echo01
Wat is er mis met herstellen van versterkers? Ik had vorig jaar, jawel, de elco's van mijn 20 jaar oude Electrocompaniet monoblokversterkers laten vervangen (die ik 10 jaar geleden had gekocht via Marktplaats). Haal ik ze op, neemt de dealer van mij afscheid met de woorden "tot over 20 jaar weer!"

Grapje? Nee hoor, ik geloof hem. Moet je wel versterkers van een goed merk kopen. Misschien een kleine investering, maar ze gaan relatief lang mee. En wil je ze toch ooit verkopen, krijg je meestal nog een redelijk goede prijs voor op de tweedehands/derdehandsmarkt...

avatar van Mjuman
Echo01 schreef:
Wat is er mis met herstellen van versterkers? Ik had vorig jaar, jawel, de elco's van mijn 20 jaar oude Electrocompaniet monoblokversterkers laten vervangen (die ik 10 jaar geleden had gekocht via Marktplaats). Haal ik ze op, neemt de dealer van mij afscheid met de woorden "tot over 20 jaar weer!"

Grapje? Nee hoor, ik geloof hem. Moet je wel versterkers van een goed merk kopen. Misschien een kleine investering, maar ze gaan relatief lang mee. En wil je ze toch ooit verkopen, krijg je meestal nog een redelijk goede prijs voor op de tweedehands/derdehandsmarkt...


Die Electrocompaniet's heb ik ooit ook horen spelen bij Rhapsody (of Wilbert) - stonden ze vrij dichtbij (ik meen) een paar grote Magnepans (dat scheelde fors in de lengte van luidsprekerkabels) en daar kwam fijne muziek uit. Geen idee meer wat toen de voorversterker was.

Overigens kocht je 25 jaar geleden Denon (cassette-deck) én Marantz (cd 62) gewoon nog bij de betere hifi-dealer; nu zie je die merken beduidend minder daar. De kwaliteit lijkt dus minder te zijn geworden in die 25 jaar al heeft dat ook te maken met het zeer frequent wisselen van modellen.
Toen ik 1,5 jaar geleden mijn Primare-versterker verkocht (toen 15 jaar oud) was de koper daar erg blij mee.

avatar van Michiel Cohen
Echo01 schreef:
Wat is er mis met herstellen van versterkers? Ik had vorig jaar, jawel, de elco's van mijn 20 jaar oude Electrocompaniet monoblokversterkers laten vervangen (die ik 10 jaar geleden had gekocht via Marktplaats). Haal ik ze op, neemt de dealer van mij afscheid met de woorden "tot over 20 jaar weer!"

Grapje? Nee hoor, ik geloof hem. Moet je wel versterkers van een goed merk kopen. Misschien een kleine investering, maar ze gaan relatief lang mee. En wil je ze toch ooit verkopen, krijg je meestal nog een redelijk goede prijs voor op de tweedehands/derdehandsmarkt...

En je gelooft die dealer op zijn blauwe ogen? De rest van de componenten verlopen ook. Een normale versterker gaat zo tussen de 5 a 12 jaar mee.
En vergeet aub het verhaal over de restwaarde op de tweedehandsmarkt .Met de nieuwe ontwikkelingen/alternatieven op het gebied van versterking (oa Hypex modules) kan dat zomaar heel snel over zijn.

avatar van John Milton
Michiel Cohen schreef:
Wist niet hoe snel ik van die ouwe Denons en Marantzen af moest komen.
Ik heb een Marantz SR7010 gekocht uit de outlet van Foka. vanaf het begin (helaas zeer intermitterende) issues met het linker surround kanaal (bekabeling uitgesloten). Volumeknop bokte al langer, maar afgelopen week het idee dat het erger begint te worden, stoorgeluiden uit fronts. Denon die ik ervoor had (tweedehands) had HDMI issues, known issue. Net zoals de nieuwe lichting HDMI 2.1 issues had.

Ik ben goddank wel tevreden met mijn PMA-1600NE die aan mijn pc hangt als dac/amp. Maar het is mijn laatste Sound United versterker.

Maar raad je me dus af om hem te laten repareren? Ding was toch 900 euro. Goedkoop duurkoop?

avatar van Mjuman
John Milton schreef:
(quote)
Ik heb een Marantz SR7010 gekocht uit de outlet van Foka. vanaf het begin (helaas zeer intermitterende) issues met het linker surround kanaal (bekabeling uitgesloten). Volumeknop bokte al langer, maar afgelopen week het idee dat het erger begint te worden, stoorgeluiden uit fronts. Denon die ik ervoor had (tweedehands) had HDMI issues, known issue. Net zoals de nieuwe lichting HDMI 2.1 issues had.

Ik ben goddank wel tevreden met mijn PMA-1600NE die aan mijn pc hangt als dac/amp. Maar het is mijn laatste Sound United versterker.

Maar raad je me dus af om hem te laten repareren? Ding was toch 900 euro. Goedkoop duurkoop?


Neem je iemand serieus die gaat lopen emmeren over het laten repareren van een paar Electrocompaniet monoblokken (van 20 jaar oud)? Denk nog eens na.

Niet alle Marantz of Denon is k* - zelf lang gedraaid met Denon cassettedecks, een enkele cd-speler en ook een Marantz cd62. Zoals ik al zei, kwaliteit nu is niet meer de kwaliteit van toen, maar de 'hogere' modellen scoren nog steeds goed - kijk ook eens bij What Hifi bijv. Je kunt altijd een apparaat laten onderzoeken en dan alsnog een beslissing nemen. Onderzoekskosten zijn vaak zo'n 75,- en dat lijkt me niet onoverkomelijk. Vervangen van condensatoren, pot. meter of eindtransistoren hoeft ook niet onnodig duur te zijn (schat zo'n 250 - 350,- en daarin zijn die onderzoekskosten vaak al verwerkt); zie je af van reparatie dan moet je wél die onderzoekskosten betalen. Elke hifi-dealer heeft wel zijn reparatieadressen.

avatar van Echo01
[quote]Mjuman schreef:
[quote]John Milton schreef:


Euh,....ik liep juist niet te emmeren! Ik zei dat je juist moet investeren in gewoon goed materiaal dat niet per se duur hoeft te zijn als je goed zoekt op de tweedehandsmarkt. Hoe beter spul, hoe minder je (meestal) onderhoud hoeft te plegen. Goedkoop is meestal duurkoop... (en duurkoop soms na een tijdje toch relatief goedkoop, zo ook bij de mogelijke doorverkoop)

Volgende keer dus wel goed gaan lezen!

PS: heb ik het nog niet eens over het feit dat je soms echt verliefd kan zijn op het uiterlijk van meestal wat duurder design audio. Betaal ik, los van de betere kwaliteit ervan, toch ook graag voor.

avatar van Mjuman
[quote]Echo01 schreef:
[quote]Mjuman schreef:


Tja, dat "goed lezen" geldt ook voor jou: ik reageerde op de post van John Milton (om hem te adviseren zijn eigen koers te volgen) want hij reageerde weer op de post van 'linking Mike' (Cohen) die zaterdag (20:47) ook jouw post aanhaalde en die Michiel was nou net degene die zich laatdunkend uitliet over tweedehands apparatuur, incl Electrocompaniet.

Op zaterdag (17:32) schreef ik nl al:
Die Electrocompaniet's heb ik ooit ook horen spelen bij Rhapsody (of Wilbert) - stonden ze vrij dichtbij (ik meen) een paar grote Magnepans (dat scheelde fors in de lengte van luidsprekerkabels) en daar kwam fijne muziek uit. Geen idee meer wat toen de voorversterker was.


Voor mij is dat echt goed high-end spul.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:08 uur

geplaatst: vandaag om 17:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.