menu

Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic

zoeken in:
avatar van Echo01
You're right. Ik las jouw bericht niet goed

avatar van Michiel Cohen
[quote]Mjuman schreef:
[quote]Echo01 schreef:

Het is duidelijk dat je mijn bijdragen niet goed gelezen hebt en selectief informatie interpreteert. Ik heb zelf een viertal versterkers onder handen genomen (tussen de 20 en 25 jaar oud). In eerste instantie alle elco's vervangen. Met name de oude elna's in de Marantz versterkers waren een lekkende puinhoop. Vervangen door Vishay,Yageo en Panasonic. Daarna ontstonden vervolgens nieuwe problemen vanwege veranderende waardes van andere componenten en verotte/loslatende printbanen in combinatie met de nieuwe elco's waardoor een stel eindtransistoren doorfikten. Nieuwe eindtransistors ( net iets anders als de originele Toshiba's die niet meer leverbaar waren) er in gesoldeerd en daarna was de bias bij een Marantz versterker bijna niet meer goed te krijgen. Nieuwe transistoren ook weer doorgefikt. Ook een Denon versterker kreeg diverse nieuwe kuren na reparatie.
Moraal van het verhaal. Als je eenmaal begint aan reparaties van old skool versterkers blijf je bezig met werkzaamheden om problemen op te lossen. Ook gezeik met niet meer of moeilijke leverbare onderdelen. Heb dergelijk geouwehoer ook ooit meegemaakt met het vervangen van onderdelen van een mountainbike.
ps Hoeveel versterkers heb jiij gerepareerd in je leven?

avatar van Mjuman
Michiel Cohen Wat is nou helemaal je punt?

Je begaat de vergissing Electrocompaniet op gelijke hoogte te zetten met Denon en Marantz en da's jouw fout. Da's een topmerk en topmerken lonen de moeite om erin te investeren: zowel qua ontwerp als bouw.

Heb zelf een Primare versterker laten nazien/reviseren toen ie 12 jaar oud was, kostte 350,- - daarna nog 4 jaar mee gedraaid en vervolgens verkocht; koper was er blij mee (versterker was toen 16 jaar oud). Nogmaals: topmerken zijn (en blijven) de moeite waard.

En idd: ik heb zelden een versterker gerepareerd; ieder zijn ding, ik heb daar mijn personeel voor - voor wat het waard is: in het tweaken van draaitafels/platenspelers heb ik wel enige ervaring.

avatar van Leptop
Tsja, levensduur van componenten. Dat hangt af van diverse variabelen en staat in feite los van type product (versterkers, auto's, gebouwen). Intrinsieke kwaliteit, gebruik, dimensionering, externe invloeden zijn de belangrijksten. Een factor 2 in levensduur kan zomaar optreden.
Een overgedimensioneerde, goed gekoelde versterker, met intrinsiek kwalitatief hoogstaande componenten die normaal gebruikt wordt, gaat veel langer mee dan...vul maar in.
Het is net als met auto's vroeger (een Duitser vs Fransoos vs Japanner). De Fransen haalden alles uit de kast om een goed rijdend model te fabriceren voor een goede (lees: lage) prijs. Op een bepaald moment begon het verval, en ja, dan bleek het aan alle kanten mis te zijn. Ik stel me dat ook voor bij versterkers. Bij bouwmaterialen werkt het ook zo.

avatar van Michiel Cohen
Leptop schreef:
Tsja, levensduur van componenten. Dat hangt af van diverse variabelen en staat in feite los van type product (versterkers, auto's, gebouwen). Intrinsieke kwaliteit, gebruik, dimensionering, externe invloeden zijn de belangrijksten. Een factor 2 in levensduur kan zomaar optreden.
Een overgedimensioneerde, goed gekoelde versterker, met intrinsiek kwalitatief hoogstaande componenten die normaal gebruikt wordt, gaat veel langer mee dan...vul maar in.
Het is net als met auto's vroeger (een Duitser vs Fransoos vs Japanner). De Fransen haalden alles uit de kast om een goed rijdend model te fabriceren voor een goede (lees: lage) prijs. Op een bepaald moment begon het verval, en ja, dan bleek het aan alle kanten m
is te zijn. Ik stel me dat ook voor bij versterkers. Bij bouwmaterialen werkt het ook zo.

En dan krijg je bij versterkers nog het probleem na het recappen dat je een mix krijgt van nieuwe hoogwaardige componenten en (gedeeltelijk) verlopen ouwe meuk dat nog op de printplaat zit. Van de 4 versterkers heeft maar 1 het na de renovatie goed gedaan.

avatar van Michiel Cohen
Mjuman schreef:
Michiel Cohen Wat is nou helemaal je punt?

Je begaat de vergissing Electrocompaniet op gelijke hoogte te zetten met Denon en Marantz en da's jouw fout. Da's een topmerk en topmerken lonen de moeite om erin te investeren: zowel qua ontwerp als bouw.

Heb zelf een Primare versterker laten nazien/reviseren toen ie 12 jaar oud was, kostte 350,- - daarna nog 4 jaar mee gedraaid en vervolgens verkocht; koper was er blij mee (versterker was toen 16 jaar oud). Nogmaals: topmerken zijn (en blijven) de moeite waard.

En idd: ik heb zelden een versterker gerepareerd; ieder zijn ding, ik heb daar mijn personeel voor - voor wat het waard is: in het tweaken van draaitafels/platenspelers heb ik wel enige ervaring.

Topmerk zegt niets. Ik zit ook al vele jaren op het Marantz en zelfbouwaudioforum. Je gelooft soms niet welke rotzooi "topmerken" in hun produkten stoppen. Bij luidsprekers is het nog veel erger.http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=14471&hilit=speakers+ontmaskerd

avatar van Leptop
Dat valt in de categorie intrinsieke kwaliteit. Die units van Scan Speak zie je in veel speakers terug. Maar hoeven niet perse slecht te zijn toch?

avatar van Michiel Cohen
Leptop schreef:
Dat valt in de categorie intrinsieke kwaliteit. Die units van Scan Speak zie je in veel speakers terug. Maar hoeven niet perse slecht te zijn toch?

Volgens mijn info is Scan Speak wel ok. Het komt van origine uit Denemarken. Ze spreken in het filmpje in ieder geval geen Chinees maar Deens.


avatar van Mjuman
Leptop schreef:
Tsja, levensduur van componenten. Dat hangt af van diverse variabelen en staat in feite los van type product (versterkers, auto's, gebouwen). Intrinsieke kwaliteit, gebruik, dimensionering, externe invloeden zijn de belangrijksten. Een factor 2 in levensduur kan zomaar optreden.
Een overgedimensioneerde, goed gekoelde versterker, met intrinsiek kwalitatief hoogstaande componenten die normaal gebruikt wordt, gaat veel langer mee dan...vul maar in.
Het is net als met auto's vroeger (een Duitser vs Fransoos vs Japanner). De Fransen haalden alles uit de kast om een goed rijdend model te fabriceren voor een goede (lees: lage) prijs. Op een bepaald moment begon het verval, en ja, dan bleek het aan alle kanten mis te zijn. Ik stel me dat ook voor bij versterkers. Bij bouwmaterialen werkt het ook zo.


Je ziet dan ook dat de gewraakte (echte) topmerken voor bijv loopwerken (van cd-spelers) een eigen voorraad aanhouden. Philips was met zijn CDM2 jarenlang leverancier van die loopwerken - middels een streng selectieproces - aan die topmerken.
Echter, toen ik me ca 4 jaar geleden wendde tot Primare in Zweden (men had geen importeur meer in NL destijds), kreeg ik voor vervanging van loopwerk in mijn CD 21 het volgende voorstel: voor 230 euro sturen wij je een loopwerk en dan krijg je van ons instructies hoe je dat moet aanpakken. Dat betekende: inbouw van het loopwerk in mijn pc, aansluiten op de controller, firmware voor een cd-speler daarop downloaden, installatie afronden, loopwerk uitbouwen uit de pc en vervolgens inbouwen in de cd-speler. Men vermeldde het type-nummer en andere gegevens en al google'nd kwam ik erachter dat dit een generiek (dvd-)loopwerk was - verkrijgbaar in Taiwan voor ca $40 - dat ik zelf dus middels firmware geschikt moest maken voor cd's (zoiets kan ook nog wel eens problemen opleveren bij bepaalde cd's). Eerder was ik voor vervanging van loopwerk (door reparateur, via importeur) eenzelfde bedrag kwijt en onder de geschetste omstandigheden heb ik ervan afgezien.

Een voorbeeld dus van hoe een merk de eigen glazen kan ingooien. Heb die cd-speler verkocht aan iemand die 'em zelf wilde fiksen.

avatar van Broem
Doet me denken aan een fantastisch verhaal van een luistervriend die in ban was geraakt van Manley buizenversterkers. Ooit onder de indruk geraakt bij een demo en voor heel veel geld een set aangeschaft. Niets dan ellende en toen de importeur geen oplossing kon bieden wendde mijn vriend zich tot David Manley himself. Deze bijzondere Amerikaan bleek in Frankrijk te zijn neergestreken. Kortom, Manley wilde tegen kost en inwoning wel langskomen om de spullen te repareren. Zo gezegd, zo gedaan. Manley bleek een aan koffie en sigaretten verslaafde neuroot te zijn die zo depressief als 'n deur was. Hij heeft hem een week in huis gehad en zijn hele levensverhaal (inclusief huilbuien) aan moeten horen. Vrouw en kinderen waren hem na 'n paar dagen beu. Na wat fröbelen met 'n soldeerbout heeft hij hem uiteindelijk na 'n week het huis uitgezet. Versterkers begaven het na 'n paar dagen weer. Hij heeft zijn verlies gepakt en naar Mcintosh overgestapt. Begon de ellende weer opnieuw. Moraal van dit verhaal...verzin er zelf maar eentje. Ik reken alles goed

avatar van Leptop
Beide US merken?

avatar van Broem
Leptop schreef:
Beide US merken?


+1

avatar van Michiel Cohen
Broem schreef:
Doet me denken aan een fantastisch verhaal van een luistervriend die in ban was geraakt van Manley buizenversterkers. Ooit onder de indruk geraakt bij een demo en voor heel veel geld een set aangeschaft. Niets dan ellende en toen de importeur geen oplossing kon bieden wendde mijn vriend zich tot David Manley himself. Deze bijzondere Amerikaan bleek in Frankrijk te zijn neergestreken. Kortom, Manley wilde tegen kost en inwoning wel langskomen om de spullen te repareren. Zo gezegd, zo gedaan. Manley bleek een aan koffie en sigaretten verslaafde neuroot te zijn die zo depressief als 'n deur was. Hij heeft hem een week in huis gehad en zijn hele levensverhaal (inclusief huilbuien) aan moeten horen. Vrouw en kinderen waren hem na 'n paar dagen beu. Na wat fröbelen met 'n soldeerbout heeft hij hem uiteindelijk na 'n week het huis uitgezet. Versterkers begaven het na 'n paar dagen weer. Hij heeft zijn verlies gepakt en naar Mcintosh overgestapt. Begon de ellende weer opnieuw. Moraal van dit verhaal...verzin er zelf maar eentje. Ik reken alles goed

Moet je voor de gein eens gaan zoeken naar Pied Piper speakers. Volgens mij tig aantal keer failliet gegaan en weer uit de dood opgestaan. Hele fora en topics zijn er over volgeschreven. Ik zou ze nog niet gratis in mijn huiskamer willen hebben.

avatar van Kronos
Gisteren ging mijn Cambridge Azur 340a naar de vaantjes. Vermoedelijk door in hetzelfde stekkerblok die van de platendraaier in te schakelen terwijl de versterker aanstond. Dat gaf wel wat geluid maar niet zo dat er iets kapot leek te gaan. Nu werkt alleen het linker kanaal nog. Door de andere speaker ook links aan te sluiten op de aansluiting voor speaker B hoor ik gelukkig nog wel muziek door beide speakers. Ik ben dan maar de hele dag mono opnamen aan het afspelen. Verder kan ik maar een apparaat gebruiken. De keuzeknoppen doen het ook niet meer zoals het hoort.

Zonet een Marantz PM6007 besteld. Ik heb toch al een cd speler van Marantz ook.

avatar van schizodeclown
Kronos schreef:
Gisteren ging mijn Cambridge Azur 340a naar de vaantjes. Vermoedelijk door in hetzelfde stekkerblok die van de platendraaier in te schakelen terwijl de versterker aanstond. Dat gaf wel wat geluid maar niet zo dat er iets kapot leek te gaan. Nu werkt alleen het linker kanaal nog. Door de andere speaker ook links aan te sluiten op de aansluiting voor speaker B hoor ik gelukkig nog wel muziek door beide speakers. Ik ben dan maar de hele dag mono opnamen aan het afspelen. Verder kan ik maar een apparaat gebruiken. De keuzeknoppen doen het ook niet meer zoals het hoort.

Zonet een Marantz PM6007 besteld. Ik heb toch al een cd speler van Marantz ook.

Marantz is een prachtmerk, ik heb 5/6 jaar geleden de HD-DAC1 aangeschaft ( toevallig hoorde ik dat in combinatie met een Cambridge cd-speler in die zaak wat me nog altijd is bijgebleven) en leuke amp is dat, nou gebruik ik het nog alleen voor streaming op me iPhone met spotify om muziek te ontdekken. En heb sinds een paar maanden een SA 12 SE cd-speler, ik heb er geen woorden voor zo prachtige geluidsweergave, ik begeef me in een andere wereld gewoon. Kan me nou ook nog herinneren dat ik een marantz cd-speler even had van €300 ongeveer, en ik had nog nooit zulk geluid gehoord, dus ja betrouwbare merk

avatar van Michiel Cohen
Kronos schreef:
Gisteren ging mijn Cambridge Azur 340a naar de vaantjes. Vermoedelijk door in hetzelfde stekkerblok die van de platendraaier in te schakelen terwijl de versterker aanstond. Dat gaf wel wat geluid maar niet zo dat er iets kapot leek te gaan. Nu werkt alleen het linker kanaal nog. Door de andere speaker ook links aan te sluiten op de aansluiting voor speaker B hoor ik gelukkig nog wel muziek door beide speakers. Ik ben dan maar de hele dag mono opnamen aan het afspelen. Verder kan ik maar een apparaat gebruiken. De keuzeknoppen doen het ook niet meer zoals het hoort.

Zonet een Marantz PM6007 besteld. Ik heb toch al een cd speler van Marantz ook.

Proficiat met je aankoop. Wist je trouwens dat er een Marantzforum is? Een van de betere audio forums.https://www.marantzforum.nl/forum/

avatar van Michiel Cohen
schizodeclown schreef:
(quote)

Marantz is een prachtmerk, ik heb 5/6 jaar geleden de HD-DAC1 aangeschaft ( toevallig hoorde ik dat in combinatie met een Cambridge cd-speler in die zaak wat me nog altijd is bijgebleven) en leuke amp is dat, nou gebruik ik het nog alleen voor streaming op me iPhone met spotify om muziek te ontdekken. En heb sinds een paar maanden een SA 12 SE cd-speler, ik heb er geen woorden voor zo prachtige geluidsweergave, ik begeef me in een andere wereld gewoon. Kan me nou ook nog herinneren dat ik een marantz cd-speler even had van €300 ongeveer, en ik had nog nooit zulk geluid gehoord, dus ja betrouwbare merk

HD-DAC1 Hi-Fi Component - Play High-Resolution Audio Formats | Marantz™

avatar van Kronos
Het is altijd moeilijk geluid te vergelijken want je kan het niet naast elkaar horen, alleen na elkaar. En in dit geval kan dat zelfs niet herhaald worden. De Cambridge hoorde ik voor het laatst vrijdag. Er zal vast wat suggestie bij komen kijken. Aandacht is een doorslaggevende factor en met nieuwe apparatuur staan je oren gespitst zoals bij een hond die iets interessants hoort. Maar de Marantz lijkt echt wel anders te klinken. Vooruit dan, beter!

https://www.musicmeter.nl/images/cover/4000/4273.300.jpg
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/975.300.jpg

Van deze twee albums beluisterde ik de drie eerste nummers en dat klonk belachelijk goed. Alsof elk instrument vanuit een verschillende positie komt, zoals wanneer de muzikanten in je woonkamer zouden staan. Het lijkt wel alsof de Mordaunt Short MS912 speakers nu voor het eerst hun volle potentieel laten horen.

Kortom, het is zeker geen miskoop.

avatar van schizodeclown
Fijn dat het je bevalt en dat je er nog veel plezier aan mag beleven

avatar van gigage
heeft er al iemand een aptx-hd bluetooth receiver toegevoegd aan zijn headphone?

ohmusica
gigage schreef:
heeft er al iemand een aptx-hd bluetooth receiver toegevoegd aan zijn headphone?


Heb even gezocht hier een review van zo een.
Review iFi Audio xDSD mooier en beter - hifi.nl

avatar van gigage
Leuk ding, maar die ontstijgt de prijs van een nieuwe hoofdtelefoon. Ik heb nu een transmitter receiver gadget besteld. Eens kijken of ik het high res mp 4 spelertje weer eens ga gebruiken met de sony bt koptelefoon ( transmit) en de commerciele streaming dienst vanaf mijn telefoon op mijn open back headphone aan de praat krijg ( receive). Niet tegelijk dus ( of ik koop er 2) . In de categorie spielerij.

ohmusica
gigage schreef:
Leuk ding, maar die ontstijgt de prijs van een nieuwe hoofdtelefoon. Ik heb nu een transmitter receiver gadget besteld. Eens kijken of ik het high res mp 4 spelertje weer eens ga gebruiken met de sony bt koptelefoon ( transmit) en de commerciele streaming dienst vanaf mijn telefoon op mijn open back headphone aan de praat krijg ( receive). Niet tegelijk dus ( of ik koop er 2) . In de categorie spielerij.


de bluetooth hoofdtelefoons werken al prima met een redelijke smartphone, een goedkope transmitter lijkt me een bottleneck voor iets met een high-resolutie bron

avatar van gigage
Yes, misschien heb je wel gelijk. We gaan het zien.


avatar van Michiel Cohen
Die versterker is behoorlijk in prijs gedaald. Vermoed dat er binnenkort een nieuw versie word uitgebracht.
NAD D3045

avatar van Michiel Cohen
Hoe worden speakers gemaakt.




avatar van Michiel Cohen
Bass reflex vs gesloten systeem.






avatar van korenbloem
Gisteren al mijn losseless files over gezet naar een SSD schijf. Niet verwacht dat dit zo'n goede upgrade zou geven in het geluidsbeeld.

avatar van Michiel Cohen
korenbloem schreef:
Gisteren al mijn losseless files over gezet naar een SSD schijf. Niet verwacht dat dit zo'n goede upgrade zou geven in het geluidsbeeld.

Hoe had je het daarvoor opgeslagen?

Gast
geplaatst: vandaag om 00:49 uur

geplaatst: vandaag om 00:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.