MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Het hoofdtelefoon / koptelefoon topic

zoeken in:
Ponty Mython
Jav- schreef:
Heeft iemand hier ervaringen met de Sennheiser HD 500 series? Ik gebruik nu de Sennheiser HD 449 (de duurste uit de HD 400 series), maar overweeg om op den duur over te gaan op een iets duurder model. Ik hoor graag jullie bevindingen.

Duurder is niet automatisch beter, hoor.

Jav-
Dat weet ik, vandaar mijn vraag. Toch mag je verwachten dat je meer kwaliteit krijgt voor een hogere prijs, al hoeft dat niet altijd tot uiting te komen, bijvoorbeeld als het systeem waarop je luistert niet zo goed is...

Mijn advies: Luisteren, want jij kan zelf het beste beoordelen wat jij mooi vind klinken.

panjoe (moderator)
Omdat mijn telefoon vorige week de geest heeft gegeven ben ik de afgelopen dagen op zoek geweest naar een MP3-speler. Tijdens die zoektocht kwam ik op het idee dat het chill zou zijn om een MP3-speler te hebben die in een koptelefoon is ingebouwd. En verrek: het bestaat gewoon. Sony heeft er twee modellen van.

Ik ben voor de luxere uitvoering gegaan - als ik er toch veel geld aan uitgeef, laat ik dan gelijk maar een goeie nemen. Met 16 GB ingebouwd geheugen en een bereik van 5-25.000 Hz voldeed hij beter aan mijn eisen dan de goedkopere versie. Bovendien gaat de batterij 20 uur mee, wat ik ook erg fijn vind. Vandaag binnengekregen, geïnstalleerd en volgegooid, en ik ben er erg tevreden mee. De kwaliteit van het geluid is uitstekend en ondanks het wat hoge gewicht (wegens ingebouwde speakers, een toevoeging die eigenlijk nogal zinloos is in mijn optiek) zitten ze erg lekker. Het enige vervelende is dat er, uiteraard, geen scherm op zit, maar het afspeelsysteem werkt intuïtief best handzaam en ik denk dat ik er al snel aan gewend ben: je kan door mappen bladeren, en je hebt een modus waarop je een fragment uit het midden van het nummer hoort om snel te horen met welk nummer je te maken hebt. Ik ben wel benieuwd of ik over een paar weken nog tevreden ben, maar dat is natuurlijk altijd maar de vraag.

25000 Decibel? Ga je 'aardbevingen' veroorzaken?

panjoe (moderator)
Haha, oeps. Dat moet Hertz zijn natuurlijk.

Helaas moet ik weer aan nieuwe in-ear oordopjes. Dus ik dacht, laat ik hier eens een berichtje plaatsen voor wat tips. Waar moet ik op letten? Wil ongeveer 50 a 60 euro uitgeven. Tips en aanraders dus altijd welkom.

Ik ben zelf ook wat aan het rondkijken in deze prijsklasse en voor in ears, voor gemak onderweg.
Deze moeten erg goed zijn, heeft prijzen gewonnen voor de prijsklasse die je benoemt: Soundmagic E10M. KIESKEURIG: prijsresultaat Soundmagic
Hier een review: FOK.nl / Reviews / Gadget: In-ear headphone SoundMAGIC E10 / FOK!frontpage - frontpage.fok.nl

Reijersen schreef:
Helaas moet ik weer aan nieuwe in-ear oordopjes. Dus ik dacht, laat ik hier eens een berichtje plaatsen voor wat tips. Waar moet ik op letten? Wil ongeveer 50 a 60 euro uitgeven. Tips en aanraders dus altijd welkom.

Ik zou de Denon AH-C551 en de Sennheiser CX95 uitchecken op recensies op het net. Met een beetje snuffelen voor jouw budget verkrijgbaar!

Sennheiser als merk komt er sowieso goed uit. Ook in combinatie met hardlopen enzo.

Iemand ervaring hiermee? Of met Sennheiser in het algemeen?
Ben nogal een sporter,dus dit lijkt me een uitkomst:

Sennheiser CX 685 Adidas - Hoofdtelefoonstore.nl

Kwam van Sennheiser ook nog de CX 300 II en 400 II tegen. Iemand daar ervaringen mee?

CX 300 was ik niet erg van onder de indruk, bass overheerste te veel.

Ben gelukkige bezitter van Ultrasone HFI-450. Beetje outsidermerk maar heel overtuigend en betaalbaar. Gesloten systeem, zeer comfortabele hoofdband, hele avond luisteren zonder moe te worden. Ultrasone levert trouwens ook open modellen voor de liefhebbers en, dure, supercomfortabel afgewerkte modellen. Merk heeft een paar keer gewisseld van importeur / dealers, zou niet weten wie nu import in Nederland doet, sorry.

Cured
Voor de kenners; wat is beter, een open of gesloten koptelefoon ?

Wie heeft/weet trouwens een goede , draadloze koptelefoon in de prijsklasse 50-75 Euro ? Ik zag een Sennheiser, maar had geen noise-onderdrukking.

Telamon
Ik heb op basis van tips hierboven de Sennheiser HD 449 gekocht. Had ik beter niet kunnen doen, want ik vind het geluid behoorlijk tegenvallen. (maar ach, een BOL.com bon ipv kerstpakket)

Deze sluit wel goed af, ik hoor niet veel meer om mee heen zonder dat de muziek hard staat. Ik hoop voor je (en voor mezelf) op betere tips.

Cured
Ok, het gaat mij om een redelijke prijs/kwaliteit verhouding in die prijsklasse, ik hoef niet zo'n dure qua smaak én budget. Bovendien heb ik een vrij eenvoudig minisetje van 2x50 watt.

Ik dacht altijd over die gesloten koptelefoons dat dat slechter voor je oren was/is, maar aan de andere kant sluit het het geluid voor de rest van de 'kamerleden' beter af.

Dat werkt twee kanten uit: anderen hebben bij een gesloten systeem minder last van m.n. gesis van jouw koptelefoon. Als je lang luistert, krijg je wel een 'opgesloten' gevoel en loop je het risico (als je beweegt, iets pakken bijv) dat je met een lange draad eraan ongewild wel eens iets (een glas of zo) omver trekt.

Sennheiser voldeed hier altijd redelijk - binnen de grenzen van a. korte duur en b. prijs. Eigenlijk zou ik een open, elektrostatische willen hebben (Stax), maar dan loopt het fiks uit de spuigaten en ik gebruik die dingen te weinig daarvoor; Grado is dan de middenweg.

Cured
Wat zou je aanbevelen als draadloze, open/gesloten eenvoudig koptelefoon zo rond de 70 euro (voorzover) je dat weet ? Sennheiser dus (als ik je goed begrijp)?

Sennheiser is value for money; dit is mijn tweede (daarvoor een Koss).

Met draadloos heb ik geen ervaring; ik heb een HD428 ooit tegen schappelijke prijs van een user hier overgenomen; luister nog 1-2 uur p.w. met dat ding. In juli 2013 had hij een andere koptelefoon in de aanbieding, check maar hierboven in het topic.

Cured
Ok, bedankt.

Bij HIFI-klubben hebben ze overigens een tiental koptelefoons hangen om te proefluisteren; kan je iig nagaan welke het minste knelt.

Tip is om je zeker niet blind te staren op enkel de kwaliteit en prijs van de hoofdtelefoon. Aandacht voor kwaliteit van de hoofdtelefoon versterker is zeker op z'n plaats. Er is (kwalitatief) meer luisterplezier te halen uit een goeie combi dan enkel een dure hoofdtelefoon op een (kwalitatief) zwakke aansluiting op een versterker. Er zijn tegenwoordig voor aantrekkelijke prijzen mooie hoofdtelefoon versterkers te krijgen.

Mjuman schreef:
Dat werkt twee kanten uit: anderen hebben bij een gesloten systeem minder last van m.n. gesis van jouw koptelefoon. Als je lang luistert, krijg je wel een 'opgesloten' gevoel en loop je het risico (als je beweegt, iets pakken bijv) dat je met een lange draad eraan ongewild wel eens iets (een glas of zo) omver trekt.

Sennheiser voldeed hier altijd redelijk - binnen de grenzen van a. korte duur en b. prijs. Eigenlijk zou ik een open, elektrostatische willen hebben (Stax), maar dan loopt het fiks uit de spuigaten en ik gebruik die dingen te weinig daarvoor; Grado is dan de middenweg.

Het hoeft geen grote Stax te zijn als je elektrostatisch zoekt (overigens niet mijn voorkeur) . Die grote dingen hebben een comfortindex van 0 . Als je elektrostatisch zoekt zijn er kleinere Stax'en, Sennheiser of Micro Seiki genoeg te krijgen voor maximum 100 Euro. Ben ooit in het verre verleden begonnen met de Jenkins Float electrostaat. Het zag er indrukwekkend uit en klonk ook zo maar na een half uur mocht hij met alle plezier af....

Broem schreef:
Tip is om je zeker niet blind te staren op enkel de kwaliteit en prijs van de hoofdtelefoon. Aandacht voor kwaliteit van de hoofdtelefoon versterker is zeker op z'n plaats. Er is (kwalitatief) meer luisterplezier te halen uit een goeie combi dan enkel een dure hoofdtelefoon op een (kwalitatief) zwakke aansluiting op een versterker. Er zijn tegenwoordig voor aantrekkelijke prijzen mooie hoofdtelefoon versterkers te krijgen.

Vooral China levert mooie (buizen) apparaten voor een schijntje. Als je het douane-risico wil nemen (wat tegenwoordig eigenlijk geen risico maar meer een zekerheid is, douane Schiphol is erg efficiënt) ben je voor enkele honderden Euro's klaar..

Je kunt het natuurlijk zo exotisch maken als je zelf wil. Er zijn mooie, goed betaalbare, apparaten genoeg te krijgen. Heb zelf lang met plezier geluisterd op een Creek OBH 21 SE. Die is voor een betaalbare prijs vaak 2e hands te koop. Dat maakte destijds nogal een verschil met de standaard aansluiting op mijn Accuphase versterker waar ik toen mee speelde. Inmiddels vele wisselingen verder en erg tevreden met mij ADL GT 40 (Furutech) combi die ik ook gebruik om vinyl te rippen. Veel high end versterkers hebben geen standaard aansluiting meer.

Correctie op mijn post van 13:01 u: het was natuurlijk geen Jenkins Float maar Jecklin Float (formaat kleine ruimtehelm). Kun je nagaan hoe lang geleden het was (1975 of zo...)

Broem schreef:
Je kunt het natuurlijk zo exotisch maken als je zelf wil. Er zijn mooie, goed betaalbare, apparaten genoeg te krijgen. Heb zelf lang met plezier geluisterd op een Creek OBH 21 SE. Die is voor een betaalbare prijs vaak 2e hands te koop. Dat maakte destijds nogal een verschil met de standaard aansluiting op mijn Accuphase versterker waar ik toen mee speelde. Inmiddels vele wisselingen verder en erg tevreden met mij ADL GT 40 (Furutech) combi die ik ook gebruik om vinyl te rippen. Veel high end versterkers hebben geen standaard aansluiting meer.

Die Creek heb ik ook gehad, klonk prima maar voor die 100 Euro meer had ik de Ming Da buizenversie. Die inmiddels weer ingeruild voor de Hay End Artephonos Control voorversterkercombi (line, phono en hoofdtelefoon).

Tegen iedereen die rond de 75 euro uit wil geven voor een nieuwe koptelefoon, zou ik zeggen, gooi er nog 40 euro extra tegenaan en koop de audio-technica ATH M-50. Een professionele studiokoptelefoon die zich kan meten met koptelefoons van 300+ euro. Hij ziet er niet trendy uit (gewoon degelijk) maar het geluid is magnifiek, zowel bas, middle en hoge tonen. Deze koptelefoon springt er echt mijlenver boven uit in deze prijsklasse,

Ponty Mython
Ik lees in veel customer reviews dat de bas van de ATH M-50 erg overdreven is. Dat moet ik niet hebben als zolderkamerproducer. Een koptelefoon moet voor mij een zo naturel mogelijk geluid produceren.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:18 uur

geplaatst: vandaag om 12:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.