MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Het hoofdtelefoon / koptelefoon topic

zoeken in:
Ik moet zeggen dat ik zelf wel van een flinke bas hou, zolang het maar niet ten koste gaat van de rest , en dat is niet het geval bij de m50.

De m50 is geen neutrale koptelefoon inderdaad. De hoge en lage tonen zijn aangedikt. Geweldige prijs/kwaliteit verhouding voor de gewone consument maar ik zou er niet mee gaan produceren.

Net niet goed genoeg daarvoor als je erg om details geeft, maar niettemin een heel respectabele koptelefoon voor een laag producers budget. Een koptelefoon is echt het allerbelangrijkste voor een producent. Als je geen duizenden euros over hebt voor speakers zou ik prioriteit stellen voor een goede koptelefoon. Dit blijft een informatieve lijst (die steeds geupdate wordt):
InnerFidelity's "Wall of Fame" Full-Size Sealed | InnerFidelity

Sealed zodat het achtergrond geluid een beetje wordt verminderd voor producers in een niet volledig geluidsdichte omgeving en bovendien heb je dan eerder een volle bass voor een lage prijs.

Heb zelf een jaar een Denon AH D5000 uit dit lijstje (deze lieve technerd verwoordt precies waarom ik 'm ook niet van de hand zal doen). Kan iedereen die aanraden tweedehands te nemen als je 'm tegenkomt voor een acceptabele prijs (nieuw is het veel te duur geworden nu 'ie niet meer gemaakt wordt). Weggedaan heb ik inmiddels een DT990 en een AKG 240 II, respectievelijk te onneutraal en te weinig bass.

Verder is een Sennheiser 650 een perfecte niet te dure koptelefoon als je 'm tweedehands scoort. Staat niet in het lijstje hierboven, maar is een absolute klassieker, die overal geprezen wordt. Heeft voldoende bass voor een electronica producer die daar graag mee werkt maar benaderd neutraliteit. Je moet immers vooral niet hebben dat je te harde bass in je producties stopt. Je hoeft niet bang te zijn als producer voor een volle bass die neutraliteit redelijk benaderd. Als het detail maar hoog is en je er lang naar kunt luisteren. Dat zijn ook prioriteiten.

Genoeg bass betekent trouwens niet meteen dat je er moe van wordt, wat iemand eerder eens schreef in dit topic. Het ligt voor mij en heel veel mensen aan de kwaliteit van het gepresenteerde geluid. Het moet natuurlijk een beetje neutraal zijn. Houten/mahogany cups kunnen helpen een langer beluisterbare bass te creëeren. Extreem neutraal naar de lage frequenties gaan (zeg maar naar 30 hz en lager) kost 1000 euro + bij een koptelefoon (dan moet je bijv. al bij de HD800 en de Audeze LCD's zijn, leuk voor op een dag misschien). Ik ben blij dat ik iets vrij neutraals heb waar ik van kan blijven genieten, eq tips van engineers of zelf eq bepalen mbv sine-sweeps doet de rest voor perfectionisten. Zelf bij mijn koptelefoon in principe niet nodig voor mij, gelukkig.

Op dit moment is bij mij de AKG K550 favoriet. Dit is een gesloten hoofdtelefoon. Ik heb daarnaast ook nog een K701 en een Beyer DT770 Pro.

Rinus schreef:
Op dit moment is bij mij de AKG K550 favoriet. Dit is een gesloten hoofdtelefoon. Ik heb daarnaast ook nog een K701 en een Beyer DT770 Pro.
Toffe selectie. Veel goeds over de K550 gelezen. Was het moeilijk de schelpen/cups op de juiste plek te krijgen in het begin? vaak gelezen dat het geluid aanzienlijk verbeterde nadat mensen de juiste positionering daarvan konden vinden.

Zit er trouwens zelf aan te denken m'n Denon AH D-2000 te verkopen aangezien ik een D-5000 heb. Geeft ook wat geld dat ik weer kan herinvesteren. (Geïnteresseerden mogen bieden via pm vanaf 260 euro.) Dikke concurrent is dit van de Sennheiser HD650, zoek maar eens op vergelijkende reviews en zie vooral de vrijwel ontelbare lovende reviews online overal van deze koptelefoon die helaas niet meer gemaakt wordt. Deze koptelefoon is dit geld (minimaal) dus waard in mijn ogen, in Nederland al helemaal nergens meer verkrijgbaar (ook niet op 2e handssites) en internationaal is het duurder en komen er veel importeerkosten bij en kun je het niet van te voren testen. Men mag bij mij (in A'dam West) komen uittesten (als je al weet dat je 'm wilt wanneer ie het goed doet). Je kunt ook altijd tzt upgraden naar houten cups die je ervoor kan bestellen (dan wordt het een soort D5000 of beter). Liefst behoud ik 'm eigenlijk voor als m'n D5000 kapot gaat, maar kan het geld goed gebruiken en het ligt anders ongebruikt in een (bijpassend) koffertje. Maak er ook graag iemand heel blij mee. Ga snel eens de moeite nemen 'm op marktplaats te zetten (dan wordt het bedrag op termijn hoog wel eventueel).

Sinds een aantal maanden in het bezit van een BeyerDynamic DT1350. I.c.m. met mijn paar maanden oude iBasso DX90 lig ik elke avond in bed te genieten van werkelijk subliem geluid.

Een zeer gedetailleerd geluid en ik vermoed dat sommige mensen het geluid 'kil' vinden: je hoort alles, dus ook de foutjes in opnames. Liefhebbers van een warm geluid kunnen deze koptelefoon beter overslaan. Waar ik ook tegenaan loop is dat ik in sommige mp3-tracks, welke ik afgelopen jaar nog in de hoogste VBR-rate had geript, zowaar foutjes hoor. Heel bizar: voordat ik in bezit was van dit setje had ik dit soort prietpraat als geneuzel bestempeld. Nu toch maar de tijd genomen om soms een CD te rippen naar FLAC.

buizen
Zag vandaag nog zo'n jongeman met een dikke witte koptelefoon op middenin de supermarkt, de broek half aan de kont. Het zal wel hip zijn tegenwoordig.

tuktak
Zag dit speeltje voorbij komen, voor de bass liefhebbers die dat missen met hun koptelefoon:

Sorry maar qua design het slechtste ontwerp dat ik tot nu toe van Starck gezien heb, misschien mooi voor in de achterbuurten van L.A..... Over het geluid kan ik niets zeggen want ik heb hem nog niet gehoord, misschien leuk voor met een IPod, maar weinig vertrouwen voor bij stereo set.

Ik ben nu enkele jaren in het bezit van de Sennheiser HD25-1 II, en ben daar in zijn algemeenheid erg tevreden over. Er is echter één belangrijk bezwaar en dat is het draagcomfort icm mijn bril. Na enkele uren begint dit echt flink pijn te doen.
Ik ben nu op zoek naar een tweede hoofdtelefoon en zoek er een in de zelfde prijs-/kwaliteitsklasse, maar dan bij voorkeur met een prettigere pasvorm. Ik ga volgende week waarschijnlijk even een kijkje nemen bij Bax in Antwerpen, maar heeft iemand al wat tips?

Lenzen?

Lenzen klinken niet mooi, misschien een " on ear " koptelefoon, die heb je ook van behoorlijke kwaliteit.

Misschien dat ik het niet helemaal begrijp maar de Sennheiser die ik nu heb is toch ook een 'on ear'? Of bedoel je 'in ear'?

ik denk het laatste

Het is een optie, maar eigenlijk hoop ik op een goede tip van een brildragende muziekliefhebber

Nou vind die maar eens...

Brunniepoo en vigil
Je hebt in principe 3 groepen.
Over ear: bedekken heel je oor.
On ear: kussen rusten volledig op je oor.
In ear: deze zitten volledig in je oorschelp.
Ik bedoel dus On ear, in ears vind ik verschrikkelijk en nog een stuk vervelender dan een over ear met bril.
Hier in huis hebben wij een Stax sr 80 (op de versterker) en 3 senheisers . Reference, HD 500 en een HD 201) , ook hier en daar nog wat in ears voor onderweg.
Nu luisterde ik bij mijn broer onlangs naar zijn nieuw aangeschafte Dr Dre Beats studio wireles en werd tot mijn verbazing compleet overdonderd (wel een prijzige) een geweldige luister ervaring.
Nu zag ik dat zij ook on ears hebben (solo heten die geloof ik) dus misschien eens proberen.

Ok, duidelijk. Maar kennelijk is de ene 'on ear' de andere niet want met mijn Sennheiser (on ear) krijg ik na enkele uren wel last, de oorschelpen worden immers tegen het hoofd aangedrukt en de pootjes van een bril worden daar dan weer tussengeklemd. Nu is het sowieso wel een hoofdtelefoon die vrij strak klemt, ik lees daar wel meer klachten over, dus wellicht dat dit bij een ander model beter is.

Brunniepoo schreef:
de oorschelpen worden immers tegen het hoofd aangedrukt en de pootjes van een bril worden daar dan weer tussengeklemd. .

Dat ga je bij alle on ears krijgen, ik tipte eigenlijk on ears omdat de oorschelpen vrij zijn, maar nu jouw stukje lezend zijn on ears waarschijnlijk de slechtste keuze voor brildragers.
Ik gebruik enkel een leesbril en gebruik dan vaak de HD 201 mobiel, daar heb ik geen last als ik lees/luister.
Overigens als je koptelefoon en brildragen op google ingeeeft kun je waarschijnlijk ook wel tips vinden.

http://i61.tinypic.com/w86k9g.jpg

Zit zo lekker je vergeet gewoon dat je hem op hebt

Het is uiteindelijk een BeyerDynamic DT 770 geworden en die zit erg comfortabel (en heeft uiteraard een goed geluid). Tip voor brildragers dus.

Brunniepoo schreef:
Het is uiteindelijk een BeyerDynamic DT 770 geworden en die zit erg comfortabel (en heeft uiteraard een goed geluid). Tip voor brildragers dus.

Deze is inderdaad een aanrader. Ik heb deze hoofdtelefoon ook en ik ben daar nog steeds tevreden over.

FRIPI
Die staat op mijn verlanglijstje. Ik heb AKG maar wil een gesloten hoofdtelefoon. Nu ik lees dat hij ideaal is voor bril dragers en dat kan ik goed gebruiken.

Ik ben nu in bezit van een Beyerdynamic custom one pro, had al jaren, 25? Al eentje van hun.
Deze heeft een dikke snoer die je kunt vervangen, en zonder muziek dempt ie al een boel buitengeluiden. Ideaal voor in het vliegtuig. Het geluid is heel goed met voldoende bassen erin, die je ook kunt instellen.

Telamon
Voor geïnteresseerden: de Philips A5-PRO zag ik gisteren liggen bij de Mediamarkt Arena voor de helft vd prijs (nu 149,-) Wordt goed omschreven in reviews. Ik vond m helaas teveel bas hebben en weinig 'warmte'. 'DJ-gear las ik ook ergens in een review.

We zoeken verder naar een 'warmere' koptelefoon voor die prijsklasse.

Goede tip. Luisteren is wel belangrijk. Jouw oren zijn de beste referentie. Geldt ook voor andere apparatuur. ...als het goed klinkt naar jouw smaak. Dan is het goed. Helaas is dit bij hoofdtelefoons wat lastiger.
Wellicht ergens in een goede hifizaak met jouw muziek?
Warm geluid is in het algemeen typisch Brits. ..maar of dat nu nog is?

Beste MuMe gebruikers,

Ik heb een vraagje over de Audio Technica ATH-M50x. Ik was van plan een koptelefoon te gaan kopen, het liefst niet duurder dan een euro of 150 à 200, en door allerlei reviews te lezen was ik op de M50x uitgekomen. Maar nu vraag ik mij één ding af: aangezien de sensitivity van deze koptelefoon vrij laag is als ik het vergelijk met andere koptelefoons (99 dB, terwijl ik ergens op een site las dat 104 dB het gemiddelde is), vroeg ik mij af of het volume wel hoog genoeg is. Dus, is het geluid op een lage volumestand van, bijvoorbeeld, een mobieltje wel al duidelijk te horen? Of moet je het volume op z'n maximum zetten voordat je het eindelijk een beetje goed hoort? Dit heb ik namelijk meegemaakt toen ik in de winkel een keer een bepaalde Philips koptelefoon ging beluisteren, en dat was de reden dat ik 'm niet heb gekocht. En aangezien de M50x voor zover ik weet nergens in een winkel ligt, kan ik hem ook niet proberen.

Verder vroeg ik mij af nog een ding af. Als je koptelefoons op amazon koopt (bijvoorbeeld amazon.de, of amazon.co.uk), en je bent er niet tevreden mee voor wat voor reden dan ook, kan je ze dan kosteloos retourneren en je geld terugkrijgen? Aangezien de M50x op het moment niet in Nederlandse webwinkels te krijgen is. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Volgens mij is het verstandiger naar de weerstand te kijken. Op een mobieltje kun je beter een hoofdtelefoon met een impedantie van bijvoorbeeld 32 ohm aansluiten dan een van 250 ohm.

Retourrecht bij Amazon heb je, maar je zult er wellicht wel moeite voor moeten doen. Gratis is het niet. link

Overigens is die hoofdtelefoon gewoon in Nederland te koop: link . Qua impedantie zou dit een prima hoofdtelefoon moeten zijn maar lees vooral reviews.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:27 uur

geplaatst: vandaag om 15:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.