MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Soul, Funk en R&B / This Is How We Did It: R&B rond de eeuwwisseling

zoeken in:
TLC is dope izzle, de rest is niet echt aan mij besteed. Mary J Blidge evenmin.

30. Diana King - Shy Guy (1995)
“Roughneck man me no want none a dem, Beat up me body lick off me head top, Me no want none a dat”

En de old school haalt het weer van de new school! Een ouderwets reggae sausje eroverheen met dat passend sappige lingo, niet die platte dancehall/R&B crossover nonsens! Deze Jamaicaanse hield er de hele wereld mee in de ban, surtout de lieve, verlegen jongens. De uitslover was niet langer in trek, Diana trok haar verkoren lovers liever zelf naar zich toe. Of zoog ze naar zich toe, met zulke keel! Ze komt met haar krachtige stem dan ook moeiteloos door de harde beat heen! Verscheen nog op de Bad Boys soundtrack, al had het zonder die film vast een even grote hit geweest!

Cijfer: 8

29. Destiny’s Child - Independent Women Part 1 (2000)
“All the honeys who makin' money, throw your hands up at me, All the mommas who profit dollas, throw your hands up at me”

Na het succes van The Writing’s on the Wall en zijn singles keek nu voor het eerst de hele wereld mee naar nieuw materiaal van Destiny’s Child. Ze begaven duidelijk niet onder de druk, integendeel, ze kwamen met bijzonder zelfverzekerde, krachtige singles! Alsof ze wouden bewijzen dat ze blijvers waren, ook na de turbulente groepswissels. Het was ook hun eerste single als het definitieve Destiny’s Child, al kreeg die arme Michelle toch steevast de kortste verses. Ach, ze zal er niet armer op geworden zijn, want ook dit werd weer een wereldhit. En weeral verdiend eigenlijk! Het niveau van de vorige hits haalt deze achteraf bekeken toch net niet, maar missie zeker geslaagd, Angels. Of Children...

Cijfer: 7,5

28.Melanie C feat. Lisa “Left Eye” Lopes - Never Be the Same Again (2000)
“When you tell me the stories of your quest for me, Picturesque is the picture you paint effortlessly”

In een vorig leven was ik grote fan van de Spice Girls. In een later leven volgde ik zelfs nog hun solocarrières. Niet van allemaal natuurlijk, alleen de goeien: Emma en Mel C (zeker niet die Geri, de vuile verraadster). En met dit nummer maakte Melleke toch veruit de beste Solo-Spice-Single! Eindelijk een die wist wat er hot was in de hedendaagse muziekscene. Met veel dank aan weer een magistrale Left Eye! Het nummer heeft wel iets van zijn glans verloren, maar een eigentijdse productie en zeer behoorlijke zanglijnen zorgen voor een fijne herinnering. Wat ze hierna maakte interesseerde me niet meer zo, omdat het geen R&B meer was en haar coupe toch wel bijzonder lelijk werd. Plus ze deed geen salto’s meer in clips, niet erg Sporty van d’r...

Cijfer: 7

27. Santana feat. The Product G&B - Maria Maria (1999)
“See mi y Maria on the corner, Thinking of ways to make it better, In my mailbox there's an eviction letter, Somebody just said see you later”

En dan Santana die op z’n vijftigste de ene na de andere Grammy in de wacht sleepte! Meer dan wat heen en weer pingelen heeft Carlos op deze plaat ook niet verwezenlijkt. O ja, op dit nummer hijgt hij nog wat onverstaanbare lettergrepen uit. Het zijn Wyclef Jean en Jerry Duplessis die het zwoele Spanish Harlem tot in de charts wisten te brengen en daarmee de gitaargod in een R&B-lijst wisten te sprokkelen. Het lijkt een onnatuurlijke combinatie, maar dit nummer doet alles kloppen! Santana weet tussen zijn gepingel nog eens lekker te scheuren en samen met de akoestische gitaar een heerlijke latin flavour over de pompende beat te gooien! Zelfs het compleet onbekende en vrij doorsnee R&B-duootje The Product G&B (Ghetto and Blues, tja) doet het nummer eer aan met een lekkere schwung in de toch wel uitstekende zang. De producers krijgen hier het beste uit hun mensen, en dat kan alleen met ijzersterke nummers!

Cijfer: 9,5

26. Mark Morrison - Return of the Mack (1996)

“What you did you know was wrong, And all the nasty things you've done, So baby listen carefully, While I sing my come-back song”

Dit moet het hoogste "gangsta" zijn dat een Brit ooit kan bekomen! Mark Morrison is dan ook geen lieverdje, en zeker geen vreemde voor de gerecht. Met zijn nasty manier van zingen dreigen er behoorlijk onkoosjere dingen te gebeuren met zijn ontrouwe chick! Niet ongeheel ironisch zat hij in de nor toen zijn hit het in Amerika maakte in ’97. Ach, het stuwt het bazengehalte van deze man, diens hit en alles er rondom heen alleen maar de hoogte in! Dat hij zulk Mickey Mouse stemmetje heeft maakt het alleen nog maar legendarischer! Dit is gewoon hard! Dit is een jam! Dit is een anthem! Dit is how we did it! Classic met hoofdletter C!

Cijfer: 9

30. Diana King - Shy Guy (1995)
Heerlijk nummer inderdaad, dat kleine vleugje reggae (of dancehall) maakt 't mooi. Verder vind ik ook dat haar accent, ze is van Jamaicaanse afkomst, geloof ik, zorgen voor een meerwaarde. Het enige minpunt(je) is dat dit één van de meest gedateerde nummers tot nu toe is. Er zijn van die nummers die ook nu nog modern klinken, ik zie er hierbeneden al eentje voorbij komen, deze valt niet echt in die categorie. Vind hem zelfs voor 1995-begrippen nogal gedateerd overkomen, dit had ook in, laten we zeggen, 1990 gemaakt kunnen worden.

29. Destiny’s Child - Independent Women Part 1 (2000)
Ik vind deze niet onderdoen voor hun vorige hits. Eigenlijk een ladies-anthem, ook vanwege het feit dat het natuurlijk de soundtrack single voor Charlie’s Angels was, maar ik vind ‘m gewoon hartstikke leuk. Dat bridge-gedeelte vond ik altijd ontzettend sterk, en dat refrein, probeer dat maar eens uit je hoofd te krijgen. DC kan weinig fout doen bij mij. B ziet er trouwens erg fijn uit in deze kleurrijke videoclip.

28.Melanie C feat. Lisa “Left Eye” Lopes - Never Be the Same Again (2000)
kemm schreef:
In een vorig leven was ik grote fan van de Spice Girls. In een later leven volgde ik zelfs nog hun solocarrières. Niet van allemaal natuurlijk, alleen de goeien: Emma en Mel C (zeker niet die Geri, de vuile verraadster).

Wees eens lief voor Geri, zij deed het ook maar voor het geld. Can you blame her? Ik was eigenlijk ook wel een klein beetje een gigantische fan van de Spice Girls, heb naast hun albums ook nog veel solo-albums hier liggen, dat heb je niet van mij gehoord ( ), en vind veel van hun nummers nog best leuk. Zo had Emma What took you so long?, Geri had Mi chico latino, Mel B had Tell me, Mel C had I turn to you, en Vicky… die had David . Verder vind I turn to you beter dan deze, die is natuurlijk ook meer indie/dance-geörienteerd. Dit is ook best een fijn R&B-nummer, ook wel futuristisch voor die tijd, en daardoor kan ik er nog steeds met plezier naar luisteren. Mooie feature van Left Eye, ook.
Cijfer: 8.5

27. Santana feat. The Product G&B - Maria Maria (1999)
Ik kondigde het al aan bij Diana, maar dit is zo’n nummer dat ook in 2011 de wereld zou kunnen veroveren. Tijdloze productie, met een heerlijk vleugje latin, een prima zanger ,en natuurlijk niet in de laatste plaats subliem gitaarspel. Heerlijke sfeervolle vibe ook! Santana op z'n best. Altijd als ik dit nummer hoor, krijg ik zin in de zomer. Jammer dat die nu voorbij is. Gelukkig hebben we dit nog!
Cijfer: 9.5

26. Mark Morrison - Return of the Mac (1996)
kemm schreef:
Dit is een anthem! Dit is how we did it! Classic met hoofdletter C!

Niks aan toe te voegen, al is mijn cijfer iets lager.

Mb.
De stem van Mark Morrison heeft iets unieks. Het gepingel van Santana heeft ook iets. Best leuke nummertjes, ja.

Mark Morrison . Belachelijk dat deze versie (en ook Crazy) niet op het album stonden. Verder een hele mooie update. Alleen Destiny's Child en Melanie C zijn missers. Shy Guy is echt een lekker nummer (in tegenstelling tot de film).

Harco
Het lijkt wel alsof de radio al van tevoren weet wat jij in je volgende update gaat stoppen. Vandaag hoorde ik voor het eerst sinds tijden zowel Never Be the Same als Maria Maria weer eens. Tijdens het luisteren vroeg ik me af of kemm deze ook onder R&B zou scharen en of deze twee dan ook nog de revue zouden passeren. En ja, hoor: later op de dag staan beide nummers vrolijk in kemms update.

Kos
Afgezien van Melanie C allemaal classics.

Harco schreef:
Het lijkt wel alsof de radio al van tevoren weet wat jij in je volgende update gaat stoppen. Vandaag hoorde ik voor het eerst sinds tijden zowel Never Be the Same als Maria Maria weer eens. Tijdens het luisteren vroeg ik me af of kemm deze ook onder R&B zou scharen en of deze twee dan ook nog de revue zouden passeren. En ja, hoor: later op de dag staan beide nummers vrolijk in kemms update.
Stiekem ben ik DJ op de Nederlandse radio! Wat hebben ze vandaag allemaal gespeeld? Misschien kan jij dan de nieuwe update plaatsen.

25. Christina Aguilera feat. Redman - Dirrty (2002)

“I need that, uh, to get me off, Sweat until my clothes come off”

Chrristina was een kameleon. Smerrig rrollebollen in haarr zo goed als naakte lichaam, om verrvolgens te bewerren zich onzekerr te voelen en daarrna als een wildebrras overr haarr ex heen te walsen, in rrespectievelijk RR&B, pop en rrock. Dat zijn enkel maarr de eerrste drrie singles van ‘s meisjes tweede album. Voorr elk wat wils! En laat ik nu net een voorrkeurr hebben voorr smerrig rrollebollende RR&B! De prroductie en zangkunsten zijn haast even rranzig als tekst en beeld. Of hoe iets heerrlijk en compleet onappetijtelijk tegelijk kan zijn! En wie beterr om eens vuil mee te bekken dan Muddy Rredman! De plaat drruipt, lekt en spuit alle kanten uit, zoals het hoorrt! Alles klopt, elke brruine strreep zit gewoon waarr ze moet zitten!
Ja, toch wel iets om in te voerren in onze grrammatica, die dubbele rr...

Cijferr: 9

24. Destiny’s Child - Survivor (2001)
“You thought that I'd be stressed without you, but I'm chillin', You thought I wouldn't sell without you, sold nine million”

Of het nu over ex-vriendjes gaat of bepaalde voormalige leden, de boodschap slaat in als een bom! Ze weten het met veel kracht en overtuiging te brengen. Toch is dit een single die me altijd minder heeft aangesproken. Vooral in de refreinen wordt het wel heel schreeuwerig, boertig zelfs. Het mist een beetje de elegantie en klasse die hun andere qua thema gelijkaardige nummers wel hadden. Ook qua productie lijkt het wat oppervlakkiger. Het neemt niet weg dat het weer goed in elkaar steekt en het heerlijk meebrullen is met deze drie boerinnen! Ooit eens de Making Of van de videoclip gezien op MTV; de scènes met het bootje in de storm waren vrij hilarisch, haha!

Cijfer: 6

23. Sisqo - Thong Song (2000)
“Thighs like what, what, what, Baby move your butt, butt, butt”

Hadden die miniscule kostuumpjes geen licht gegeven in het donker, het was vast niet zo’n grote hit geworden! Of lag het aan zijn zilveren coupe? Misschien toch maar gewoon omdat onderbroekjes de fantasie doen opleven... Een legandarisch nummer, vanaf de release eigenlijk al! Nu zou ik het eerder een culthit noemen, want het klinkt allemaal vrij banaal. Het is gewoon, ja, die Thong Song! Van Sisqo! Een Song die Thong Song heet en over Thongs gaat... uiteraard werd dit een gigantische hit!

Cijfer: 6,5

22. Destiny’s Child - Lose My Breath (2004)
“All them lies like you could satisfy me, Now I see where believing you got me, Gave you the wheel, but you can't drive me”

En met deze notering nemen we met pijn in het hart afscheid van Destiny’s Child in deze lijst, een groep die ons maar liefst 7 maal wist te plezieren met hun kunstjes. Ze doen het daarmee even goed als Jennifer Lopez. Niemand anders staat zo vaak in de lijst, maar dan toch opvallend dat geen van beide de top 20 wist te halen... Jammer eigenlijk dat net dit nummer het hoogst scoort. Uitstekend nummer, maar erg fris klonk dit ook in 2004 niet meer, erg veel cliché’s juist. Het kan ook zijn omdat ik in die periode eigenlijk niet echt meer in the game zat, you know. In 2003 kocht ik een platenspeler, Just As I Am van Bill Withers, en al die R&B-trienen hadden er gelegen. Gelukkig was liggen een specialiteit van al die sletten, en konden ze rustig doorgaan hun boterham te verdienen...

Cijfer: 6,5

21. Kevin Lyttle feat. Spragga Benz - Turn Me On (2003)
“Wining hard on me, Got the Python hollerin' for mercy”

Zoals medailles een keerzijde hebben, hebben de tropische Carraïben onuitstaanbare one-dancehallhit-wonders als Kevin Lyttle. Je zou toch twee keer nadenken alvorens een snoepreisje te maken, ware het niet voor de clips natuurlijk, vergezeld bij deze wanmuziek. De enerverende klanken (zang kan ik het niet noemen) die deze man uit z’n bek (een mond produceert zo geen klanken) kwakkelt, is maar een fractie verwijderd van de nagel op het bord! Plak daar nog zo’n paar standaard biets en bliepjes achter en Turn Me On is nu officieel een afknapper! De paar puntjes zijn nog voor een behoorlijk refreintje, godzijdank toch nog een behoorlijk refreintje...

Cijfer: 2

Harco schreef:

Jij luistert zeker nooit radio? Allebei nummers die je nog steeds vaak op de radio hoort, zeker Never Be the Same Again, die hoor ik heel vaak op Sky Radio.

Overigens: Lose My Breath! Darkchild!

25. Christina Aguilera feat. Redman - Dirrty (2002)
Stripped is na al die jaren nog steeds één van m’n favoriete (pop) albums; de variatie is ongekend. En het maakt niet uit welke stijl Christina aanneemt: ze kan het allemaal met gemak aan. Dit nummer heb ik grijsgedraaid, ook het tweede nummer op de single, de ballad I will be, vond (en vind) ik geweldig; altijd jammer gevonden dat die het album niet haalde. Dirrty blijft een heerlijk nummer, goed geproduceerd, mooie gastbijdrage van Redman, en natuurlijk de oppermachtige vocalen van X-Tina. Het ergste is dat deze clip op sommige US-zenders werd gebanned, de reden: aanstootgevend beeldmateriaal.
Cijfer: 10+

24. Destiny’s Child - Survivor (2001)
Grappig dat je “sold nine million” quoteert, want ik heb me altijd afgevraagd waar die zin op gebaseerd is? In de tijd tussen deze single en het vertrek van LeToya en LaTavia, heeft ze namelijk echt geen negen miljoen toondragers verkocht? Verder wel een ‘koud’ nummer, echt een sneer naar die twee anderen. En dan hoor je Kelly vrolijk zingen “not gonna compromise my Christianity”... yeah right! De tekst die ze hier bezingen getuigt ook niet van netheid. Maakt mij verder ook niet uit, want ik vind het een heerlijk nummer.

23. Sisqo - Thong Song (2000)
Sisqo is maar voor één ding goed geweest: het refreintje inzingen van Kleine Kim’s grootste hit. Vind dit niet zoveel soeps eigenlijk. Tekst is saai, Sisqo is saai, productie niet noemenswaardig. Nee, dit is niet aan mij besteed.
Cijfer: 6

22. Destiny’s Child - Lose My Breath (2004)
Ben het tweemaal eens met kemm: jammer dat dit hun hoogste notering is, maar het was destijds wel een zeer frisse productie. Hun laatste album toonde verder eigenlijk al aan dat de koek op was, de originaliteit was er niet meer. Behalve deze single, die is wel leuk. Opvolger Soldier vind ik vreselijk, gelukkig komt die niet meer langs, aangezien dit dus hun laatste notering is. Het is mooi geweest zo, dan hoef ik de dames geen onvoldoende te geven. Dit blijft zoals gezegd een prima nummer, vooral de ritmische sectie is puik.

21. Kevin Lyttle feat. Spragga Benz - Turn Me On (2003)
Jezus, plaats 21? Zo’n zwak nummer? Nooit geweten dat dit nummer zo’n grote hit werd.
Cijfer: 1

Harco
Arrie schreef:
(quote)

Jij luistert zeker nooit radio? Allebei nummers die je nog steeds vaak op de radio hoort, zeker Never Be the Same Again, die hoor ik heel vaak op Sky Radio.

Overigens: Lose My Breath! Darkchild!

Als ik onderweg radio luister, is het Radio 1. Toevallig de afgelopen dagen twee keer Slam FM opgehad.

En Kevin Lyttle verdient natuurlijk de maximale score als het om dit soort tracks gaat. Wat een nummer is dat.

Ach, lekker zomers nummers, die van Kevin Lyttle.

Harco schreef:
En Kevin Lyttle verdient natuurlijk de maximale score als het om dit soort tracks gaat.
Een 2 is geloof ik de maximale score voor dit soort tracks.

Straks beginnen we aan de top 20, updates gaan nu per twee tot de top 10, daarna per nummer.
En ik ga mijn eerste 10 van de lijst geven denk ik...

Okay, hier wijk ik erg af van de meningen van Kemm en Angelo. Ik vind dit een zeer slechte update. En de 2 nummers die ik goed vind, zijn Thong Song en Turn Me On. Die zou ik beiden een 7,5 á 8 geven. Voor de rest kom ik niet op voldoendes uit.

20. Alicia Keys - Fallin’ (2001)

“I never felt this way, How do you give me so much pleasure and cause me so much pain”

Zoals de vlechtjes haar schedel lieten zien, zo toonde het nummer haar ziel. Dit was niet het zoveelste R&B-prinsesje, Alicia Keys was vanaf haar debuutsingle duidelijk een blijver op hoog niveau! Met tonnen soul en muzikaliteit bezat ze iets wat anderen niet hadden. Een verademing en een ware sensatie in de hitlijsten van 2001! Met open mond aanschouwde ik voor de eerste keer de clip op tv. Van de rake acapella openingszin helemaal tot de prachtige instrumentale strijkersfinale lag mijn bakkes op de grond! Dit bevatte soul, gospel zelfs, maar bleef bijzonder eigentijds klinken! Zo zuiver en puur gezongen en gespeeld! De opbouw is niets minder dan magistraal. Met strijkers en backing vocals wordt zeer slim en vakkundig omgesprongen. Ja, R. Kelly, zo moet het! Sindsdien heb ik geen album van Keys meer gemist en dat zal ook niet gebeuren. Fallin’ blijft als eerste single wel speciaal. Even dreigde de overkill op radio en andere media zijn glans te matten, maar na een aantal jaren komen steeds de echte klassiekers boven drijven. En dit nummer is niet kapot draaien, ik kan het weten!

Cijfer: 10

19. R. Kelly - If I Could Turn Back the Hands of Time (1999)
“You had enough love for the both of us, But I, I did you wrong I admit I did, But now I'm facing the rest of my life alone”

Als het van ons, lage landen, afhing, stond deze met stip op nummer 1! Gelukkig scoorde het vooral in Amerika een pak minder, waardoor we deze lijst niet met een anticlimax moeten eindigen (alhoewel, laten we eerst afwachten wie er wel op 1 staat...). Ik kon destijds ook langs geen kanten begrijpen waarom die zo gigantisch scoorde. Niet dat mijn tenen er van gaan krommen, maar de standaard onstijgt dit toch niet echt. Het leukst zijn de huilende “Love Yoooooooouuuuuuu”-uithalen van de R-Dog. Fantastisch! Voor wie wel helemaal opging in de ballad moet dit toch wel het eindpunt zijn geweest van de romantiek, haha! Mijn complimenten ook nog voor de muzikale begeleiding. Het is niet makkelijk om met deze minimale bezetting volledig overboard te gaan, maar proficiat, het is hem gelukt. Die overdreven dramatische strijkers en backing vocals ook altijd... Nee, R. Kelly, zo moet het niet!

Cijfer: 5,5

Alicia is bijna altijd goed. R. Kelly vond ik alleen met The Public Anouncement een sterke periode doormaken. Daarna veel te vaak veel te zeikerig. En dan is dit nummer nog niet eens het beste voorbeeld (deze gaat nog net).

20. Alicia Keys - Fallin’ (2001)
Vandaag nog het album Songs in a minor opgezet, en uit alle nieuwsgierigheid ook nog een keer de videoclip op YouTube gekeken. Ik vroeg me al af hoe hoog deze zou staan, te laag, naar mijn mening. Wat een schatje met die vlechtjes! Ik vond haar (ook) een sensatie in 2001, ik moest en zou dat album toen ook gelijk hebben. Niet in de laatste plaats vanwege deze single, en tevens vanwege het nummer dat ik aan het begin van de videoclip vluchtig hoorde (waarvan ik overtuigd werd dat het op het album zou moeten staan) – Girfriend dus, en later werd het ook nog een single! Deze maakte samen met Christina Milian’s AM to PM, en jawel, Sita’s Happy – die ik overigens nog steeds wel geinig vind op z’n tijd ( ), zo’n beetje m’n drie meest beluisterde singles van het jaar in 2001. Eén ding was iedereen het toen al over eens: die Alicia is een blijvertje. Ze heeft mij dan ook blij gemaakt met drie prachtige albums, en één mindere (haar tweede). Vind de compositie en productie trouwens ijzersterk!
Cijfer: 10

19. R. Kelly - If I Could Turn Back the Hands of Time (1999)
Wat zal ik ‘ns zeggen over deze van R. Kelly? Zonder het visuele, met de overdreven ‘acteerkunsten’ van Robert, vind ik het eigenlijk best een leuk nummer. Ja, ik ben 100% in orde en meen het serieus. Ik vind zijn stem sowieso niet verkeerd om eerlijk te zijn, ik kan alleen niet echt naar zijn muziek luisteren. Dit vind prima. Het is cliché, het is zelfs over de top, maar het heeft wel wat. Met name het gedeelte na vier minuten, wanneer dat nummer zo’n wals (ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven) sfeer met zich mee krijgt, en de achtergrondzangeressen te horen zijn, begint het leuk te worden. Heel erg leuk zelfs. Ik denk dat dit m'n favoriet van hem is, vandaar het cijfer.
Cijfer: 8.5

kemm schreef:
En ik ga mijn eerste 10 van de lijst geven denk ik...

Ein-de-lijk, Kevin! Ik dacht dat het er nooit van zou komen. Ik heb trouwens al meerdere nummers rijkelijk beloond met een 10(+). TLC (Waterfalls), En Vogue (Don’t let go (love)), ook Christina Aguilera's (Dirrty), en Destiny’s Child (Bootylicious) waren de gelukkigen, maar voor Alicia Keys maak ik uiteraard met plezier nogmaals een uitzondering. Nog altijd één van m'n favorieten van haar, het prachtige Fallin'.

Dus als ik het goed begrijp vind je alleen Kelly's goede nummers slecht?
Met z'n volgende (en laatste) nummer in de lijst zullen onze rollen dus wel weer omgedraaid worden...

Het voelt in elk geval bevrijdend eens een dikke vetverdiende 10 te geven! Ik heb er zelfs nog een in petto (misschien twee, ik ben er nog niet uit..)..

Mb.
Ik moet bekennen dat ik wel een beetje ben uitgekeken op Fallin'. Het blijft een goed nummer, maar ik vind wel dat ze betere heeft gemaakt. En dat nummer van R. Kelly vind ik best aardig. Zo dramatisch aangezet vind ik echt niet. Ja, natuurlijk, het heeft weer die typische climax, maar dat moet op zich niet deren. Ik verwacht echter nog een veel beter R. Kelly nummer.

Nummers 25 t/m 21 waren overigens zeer slecht.

kemm schreef:
Dus als ik het goed begrijp vind je alleen Kelly's goede nummers slecht?
Met z'n volgende (en laatste) nummer in de lijst zullen onze rollen dus wel weer omgedraaid worden...

Oké, oké. Als zijn laatste notering weggelegd is voor I'm your angel met Celine Dion (wishful thinking, I know), dan strijk ik over m'n kleine hartje en geef hem een tweede voldoende. Dat nummer heb ik vroeger zoveel beluisterd, daarom 'moet' ik die wel belonen met een voldoende. En ja, ik vind hem tevens leuk, dat geef ik schaamteloos toe, denk ik. Maar aan de hand van jouw zin weet ik genoeg. Dat kan maar één nummer zijn...

Het voelt in elk geval bevrijdend eens een dikke vetverdiende 10 te geven! Ik heb er zelfs nog een in petto (misschien twee, ik ben er nog niet uit..)..

Ik ben niet terughoudend in het geven van hoge cijfers, zoals je hebt gemerkt. De nummers die ik heb beoordeeld met een tien zijn naar mijn persoonlijke smaak welverdiend. Ik heb vooral veel negens uitgedeeld, en dat komt omdat ik de meeste nummers die tot nu toe voorbij zijn gekomen dicht tegen de perfectie van het R&B-genre vind aanleunen. Bovendien maken ze ook deel uit van mijn jeugd, dat herken jij vast ook. Dat speelt ook een rol. Blijft natuurlijk wel dat ik nog steeds met plezier naar de meeste nummers luister. Dat zeker.

Puur uit nieuwsgierigheid, over One sweet day vertelde je naderhand dat je graag één nummer uit de top tien wilde ruilen met dat nummer, is dat toevallig het wanstaltige We belong together? Omdat 2005 meeberekend wordt, verwacht ik toch best wel een hoge notering voor die draak, en aangezien het nummer nog niet is voorbij gekomen, vrees ik voor het ergste. Ik hoorde het nummer vandaag per toeval, en toen dacht ik: "O ja... dit bestaat ook nog, en het werd ook nog eens een mega méga hit".

R. Kelly altijd wel prima gevonden. De man heeft best veel goede nummers gemaakt.

Angelo schreef:
Puur uit nieuwsgierigheid, over One sweet day vertelde je naderhand dat je graag één nummer uit de top tien wilde ruilen met dat nummer, is dat toevallig het wanstaltige We belong together? Omdat 2005 meeberekend wordt, verwacht ik toch best wel een hoge notering voor die draak, en aangezien het nummer nog niet is voorbij gekomen, vrees ik voor het ergste.
In dat geval kan ik je al gerust stellen. Je zult hem nog wel moeten aanhoren, maar niet in de top 10.
Dat nummer in de top 10 is compleet iets anders, ik denk ook niet dat veel mensen mijn mening zullen delen dat het slechter is dan One Sweet Day, maar goed, dat kreeg uiteindelijk nog een mooie 4... Die andere zal een 3/3,5 worden ofzo, dus dat kon ook erger.

Echt grote miskleunen komen we nog net buiten de top 10 tegen..

18. Lumidee - Never Leave You (Uh Oooh, Uh Oooh) (2003)

“There ain't another, Don't want no other lover, I put nothing above ya, I kick them to the gutter”

Ergens tussen de valse noten en de overtollige kilo’s, bleek een of andere louche platenbaas toch graten te zien in deze Lumidee. Ze mocht zich een beschamende “Idols”-auditie besparen en gelijk de opnamestudio binnen waggelen. Zij had namelijk iets dat al die andere mafketels niet hadden: “uh oooh”! Maal vijftig! En het werd een wereldhit! Want mensen kochten het. Met geld. Het heeft wel een lekker ritme en het meezinggehalte is behoorlijk hoog, je weet wel, doordat je probeert het kattengejank van Lumidee zelve te overstijgen... Helaas heeft het de houdbaarheidsdatum van een doos rotte eieren. Ook dat nog! En toch... Toch lukt het me niet een onvoldoende te geven, hoewel ik weet dat het moet, aargh!

Cijfer: 5,5

17. Mariah Carey - We Belong Together (2005)
“Now that I don't hear your voice, Or have your touch and kiss your lips, Cause I don't have a choice, Oh what I wouldn't give, To have you lying by my side”

Het was moeilijk te blijven lachen met de immense Glitterflop als ze vervolgens meer geld dan ooit binnenrijft (een groot deel dankzij deze zielige slow). Ach, om Mariah vinden we altijd wel iets voor een goeie gniffel! Zo gaat de clip met een lachwekkend sensuele Mariah, die echt nog steeds geen fatsoenlijke smoel kan trekken tijdens haar acteerwanprestaties, als vanouds de mist in. Wentworth zal er met zijn, gewoon, wezen waarschijnlijk beter aan verdiend hebben dan al zijn Prison Break stunt tezamen. Het nummer zelf heeft me nooit iets gedaan, maar heeft me ook nooit echt gestoord. Naar Mariah-normen een topprestatie dus! Welkom terug! Ondertussen is het precies wel terug stilletjes geworden rond haar persoontje. Misschien met de volgende volle maan...

Cijfer: 4,5

Sinds nummer 25: stuk voor stuk bazen (ook de dames).

18. Lumidee - Never Leave You (Uh Oooh, Uh Oooh) (2003)
kemm schreef:
Ergens tussen de valse noten en de overtollige kilo’s (...)

Uh Noooh! Die overtollige kilo’s vind ik geen probleem, ik vind het best een leuk meisje zelfs... totdat ze haar mond opentrekt. Het kind kan gewoon niet zingen, het geluid dat uit haar strot komt is vreselijk. Ik heb dit nummer ook nooit leuk vonden overigens, eerder irritant. Verbazingwekkend dat ze zo’n slecht ingezongen versie uitbrengen, en nog opmerkelijker: dat mensen hier ook nog geld voor neertelden! Het leukste vind ik nog de titel van haar album: Almost Famous. Gelukkig bleef het bij “almost”, cause you know what they say: almost doesn’t count. Ik had het denk ik ook niet overleefd als ze me met meer van dit soort nummers had geterroriseerd.
Cijfer: 2

17. Mariah Carey - We Belong Together (2005)
Gelukkig (ook) geen top tien notering voor deze. Ik heb niks tegen Mariah, overigens. Ik begin de vroegere hits van Mariah steeds leuker te vinden (zoals het al voorbij gekomen Fantasy bijvoorbeeld), maar sinds de eeuwwisseling heeft Mariah mij niet meer weten te overtuigen met haar repertoire. Af en toe zit er in het meest positieve geval nog wel een geinig liedje tussen, maar geen enkele waar ik echt laaiend enthousiast over ben. Ze is nooit grensverleggend of vernieuwend geweest, maar toch wist ze puike R&B/pop nummers af te leveren, dit voelt nergens (meer) verfrissend of eigentijds aan, eerder afgezaagd. Wel leuk voor haar dat ze zich weer op de kaart zette, meer positiefs kan ik niet vermelden.
Cijfer: 3.5

Geen woorden, maar smileys:

Nog even over 19 en 20. Alicia Keys heeft zoveel betere nummers dan Fallin', ik snap niet waarom nou juist dat nummer zo'n grote hit is geworden en zo hoog wordt aangeslagen. Zelfs op Songs in a Minor is het geen favoriet van me.

Enne, niks mis met Turn Back the Hands of Time hoor.

Speciaal voor de haters van Turn Me On:

Dit kan met elk willekurig nummer aangevangen worden, het wordt er nog niet goed door.

Ik haat het nu nog meer!

Gast
geplaatst: vandaag om 03:26 uur

geplaatst: vandaag om 03:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.