menu

Genres / Soul, Funk en R&B / Kent / Ace Essentials

zoeken in:
avatar van thelion
Reijersen schreef:
Niet tegen aan te luisteren dit


Ik zal er rekening mee houden er komen er vandaag maar hooguit 3 bij

avatar van thelion
19. A Van McCoy Songbook 1962-1973 (2010)

(afbeelding)
Van McCoy geboren in 1940 in Washington D.C. kreeg vanaf zeer jongeleeftijd piano les en kon daar ook zeer goed mee overweg, schreef zijn eerste nummers al op 12 jarige leeftijd en nam met het Doo-Wop groepje The Starlighters op zijn 16 zijn eerste single The Birdland op. Zijn studie psychologie heeft hij na 2 jaar afgebroken om zich full-time met muziek bezig te gaan houden. Hij vestigde zich in Philadelphia waar hij bij Scepter Records aan de slag ging als schrijver en A&R manager. Zijn eerste echte succes als schrijver kwam met de hit Stop the Music van The Shirelles in 1962. Ondertussen was McCoy mede eigenaar van een aantal kleine labels en werkte samen met grote producers en schrijvers o.a. Jerry Leiber en Mike Stoller. Schreef heel veel voor o.a. Gladys Knight, Erma Franklin, Barbara Lewis, Betty Everett, Jackie Wilson en Candi Staton en werkte samen met Peaches & Herb. In 1972 bracht hij zijn eerste eigen album uit Van McCoy - Soul Improvisations (1972).
Het probleem met veel producers / text schrijvers is dat ze altijd in de schaduw staan van de artiesten waarmee ze werken, en ze eigenlijk (zeker bij het grote publiek) de grote onbekenden zijn uit de muziekgeschiedenis.
Nu was McCoy niet een hele grote, maar hij heeft in de kleine 20 jaar dat hij actief was van meer dan 700 nummers het copyright op zijn naam staan. Wellicht is hij nog wel het bekendst van zijn "eigen" hit The Hustle uit 1975.

Deze verzamelaar geeft een mooie inkijk in de producties van McCoy die zich kenmerken door een bepaalde flow / vibe die McCoy in zijn nummers legt. Van de vroege producties van Erma Franklin en Jacky Wilson tot aan zijn werk voor Melba Moore midden en eind jaren 70. Dit is een soort van Best Off, maar dan van een producer die het verdient om ook eens in de "spotlights" te staan. McCoy is een van de vele producers die met een soort van eigen geluid een stempel heeft gedrukt en een noemenswaardige bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van "The Soul" in welke vorm dan ook ondanks de relatief korte periode dat hij werkzaam was. McCoy overleed op 6 juli 1979 op slechts 39 jarige leeftijd.

Een andere schrijver annex producer die ook een redelijke invloed heeft gehad op de ontwikkeling van de soul muziek, maar ook "The Soul" in de pop / rock muziek bracht door zijn werk met o.a. The Rolling Stones, The Small Faces en Ram Jam is Don Covay waarvan Have Mercy! (2012) een gedegen overzicht is met ook R&B en R&R producties van hem. Verder is ook noemenswaardig Dave Bartholomew die zo'n beetje eigenhandig de R&B in Rock n Roll heeft laten evolueren. Zeer goed samengestelde verzamelaar van zijn producties is The Big Beat, the Dave Bartholomew Songbook (2011) let wel dit is pure R&R met maar een beperkte R&B en Soul inslag (hou je niet van R&R links laten liggen deze). Ik noem die laatste alleen maar omdat de 3 samen wel een heel erg goed beeld vormen van 3 Producers die onafhankelijk van elkaar wel de koers van de "Black" music hebben gestuurd en die daarnaast ook erg invloedrijk zijn geweest in de "White" pop en rock ofwel door er zelf werkzaam in te zijn geweest ofwel door de beinvloeding van andere producers.

avatar van thelion
18. Tommy Tate - I'm So Satisfied: The Complete Ko Ko Recordings and More (2007)

(afbeelding)
Tommy Tate geboren in 1944 te Homestead Florida en is al van jongs af aan bezig met muziek. Hij nam zijn eerste single op in 1964 voor het Rise Label, in 1966 werd hij opgenomen in Tim Whitsett's Imperial Showband en later werd hij de leadzanger van The Nightingales die onder contract stonden bij Stax. Tommy ging in 1972 solo verder op het sub label Ko Ko van Stax. Zijn eerste solo single School of Life was een redelijk succes, maar de volgende singles bleven in de marge hangen. Hij nam een andere naam aan Tommy Yates en bracht zijn nummers uit via Verve maar ook dat mocht niet baten. Hij werd de vaste songschrijver voor het Malaco label in Jackson Memphis en werkte daar voor o.a. Dorothy Moore Eddie Floyd en Little Milton en veranderde dus eigenlijk van een typische Northern Soul artiest, naar een Southern Soul schrijver.

Op deze verzamelaar staan 17 nummers die hij heeft op genomen in de tijd dat hij onder contract stond bij Ko Ko Records. Het merendeel in Muscle Shaols opgenomen maar voornamelijk Northern Soul maar wel met een duidelijk Southern inslag en er is een goede en evenwichtige ballans gevonden tussen Deep Soul (ballads) Mid-tempo en het meer Up-tempo (Northern Soul) werk. De 3 laatste nummers van dit album zijn een soort van bonus dit zijn 3 nummers uit het begin van zijn carriere met The Nightingales.

Tommy Tate is in de Northern Soul Scene een ware cult held geworden omdat de meeste van zijn nummers op single zijn uitgebracht en veel vuldig in de clubs te horen waren, maar je kon en kan ze bijna nergens meer vinden (of voor heel veel dinero) alleen daarom al de moeite van aanschaf waard (al blijf ik van mening dat het beter klint op het originele vinyl) maar dat is met alle Soul, R&B en Jazz uit de 50's, 60's en 70's.

Bij dit soort releases vraag ik mij altijd af hoe het toch komt dat er zo veel onbekende "grootheden" zijn. De lijst van namen die geweldige opnames hebben gemaakt, maar nooit echt door zijn gebroken is lang heel erg lang. Waarom is Tommy Tate niet even bekend geworden als b.v. James Carr, Joe Tex of Spencer Wiggins....??? Hij zal er wel mee te maken hebben dat er een overvloed was aan tallent.

Gelukkig maakt deze cd weer eens duidelijk dat ook de onbekenden zeer goede nummers hebben gemaakt en niets onder doen voor de legendes uit die tijd. Goed er zijn er natuurlijk een antal die ver boven de rest uitsteken (Redding, Cooke, Franklin, Gaye, Wonder, King, Green en Withers om er even een paar te noemen) maar het veld daar onder is zo immens groot dat er volgens mij tot in lengte van dagen dit soort zwaar boven gemiddelde verzamelaars en terug gevonden opnames kunnen worden gemaakt. En van mijn mogen ze, ik word liever verrast door iets dat is "her ontdekt" dan dat ik voor de zoveelste keer een album van Otis Redding op zet.

avatar van thelion
Naast Kent / Ace zijn er nog een aantal labels die mooie, maar vooral vakkundig samen gestelde verzamelaars uitbrengen en die gebruik maken van het feit dat na 50 jaar het copyright vervalt.

Right Now (2014) is hier een zeer goed voorbeeld van.

avatar van Reijersen
Die van Van McCoy kende ik al. Prachtige plaat inderdaad.

avatar van thelion
Staat momenteel stil hier i.v.m. de organisatie van MuMe Ladder Finale Albums 2014 en begin januari het opstarten van De "Zwarte" Albumlijst editie 1990-1999, maar beloof plechtig dat ik hier voor eind januari verder zal gaan.

Ik wil julie alvast wel attenderen op 5 zeer interessante aankomende releases bij Kent / Ace allen staan gepland om medio half januari uit te worden gebracht;
The Soul Stirrers - Joy in My Soul (2015)
The Valentinos - Lookin' for a Love (2015)
Sam Dees - It's Over (2015)
George Jackson and Dan Greer - At Goldwax (2015)
Jimmy Holiday - Spread Your Love (2015)

avatar van Reijersen
Vooral Sam Dees en George Jackson hebben mijn aandacht.

avatar van thelion
Reijersen schreef:
Vooral Sam Dees en George Jackson hebben mijn aandacht.


Niet The Soul Stirrers...????
Album bevat de eerste opnames van dit gezelschap nog van voor dat Sam Cooke de leadzanger werd, natuurlijk staan er ook nummers met Sam op en naar verluid bevat dit album ALLE opnames voor SAR dus ook niet eerder uitgegeven werk (met en zonder Sam).

Naast die van George & Dan kijk ik juist naar die van The Soul Stirrers het meest uit.
Ze staan overigens wel al alle 5 in de pré order natuurlijk

avatar van Reijersen
thelion schreef:
(quote)


Niet The Soul Stirrers...????
Album bevat de eerste opnames van dit gezelschap nog van voor dat Sam Cooke de leadzanger werd, natuurlijk staan er ook nummers met Sam op en naar verluid bevat dit album ALLE opnames voor SAR dus ook niet eerder uitgegeven werk (met en zonder Sam).

Naast die van George & Dan kijk ik juist naar die van The Soul Stirrers het meest uit.
Ze staan overigens wel al alle 5 in de pré order natuurlijk


Kan moeilijk ontkennen dat die er ook niet interessante uit ziet

avatar van Reijersen
Heb trouwens laatst die van Romark beluisterd. Fijn zeg!

avatar van thelion
Aangezien ik de lijst al in oktober 2014 heb samengesteld is er geen plaats voor albums die na die tijd zijn uitgebracht, maar deze wil ik jullie niet onthouden (er zullen er nog wel meer tussendoor komen).

Morgen ga ik verder met de lijst.

avatar van thelion
En als ik dan toch bezig ben ook deze is zeer de moeite waard.

avatar van thelion
Ook dit album kan wel wat aandacht gebruiken.

avatar van thelion
17. King Floyd - I Feel Like Dynamite (2013)

(afbeelding)
King Floyd (III) geboren 13 februari 1945 in New Orleans. Hij begon zijn zang carriere in de befaamde Sho-bar aan de zo nog befaamdere Bourbon Street in New Orleans. Floyd zijn repertoire bestond v.n.l. uit covers van de des tijds populaire Soul, blues en R&B nummers begin jaren 60. Na zijn diensttijd vestigde hij zich in California waar hij onder de productieve leiding van Harold Battiste zijn debut album A Man In Love opnam waarvan een aantal nummers zijn geschreven met of alleen door Dr. John. Het album werd echter niet opgemerkt en Floyd moest naast zijn artiesten carriere een bijbaantje als postbode nemen om rond te kunnen komen en hij verhuisde terug naar zijn geboorte stad New Orleans alwaar hij weer in het locaale circuit dook.
In 1970 werd hij door arrangeur Wardell Quezergue benaderd om het nummer Groove Me op te nemen. Quezerque regelde een contract met Malaco Records uit Jackson (Mississippi) en daar hadden ze ook nog wel een nummer voor Floyd What Our Love Needs werd de A-kant en Groove Me de B-kant. Locale dj's pikten echter niet de A, maar de B kant en het nummer kreeg een redelijke bekendheid waardoor het door Atlantic landelijk werd gedistribueerd en het een hit werd die uiteindelijk op nr. 6 in de Billboard Hot 100 terecht kwam. Floyd nam ontslag als postbode en stortte zich weer volledig op zijn artiesten bestaan en tourde door de gehele V.S. met als gevolg dat ook zijn volgende single (Baby Let Me Kiss You) nog éénige bekendheid kreeg. Zijn 2e album sloeg echter niet aan ondanks pogingen van Atlantic om Floyd in "de spotlight" te houden ging het toch weer berg afwaards met zijn carriere. Ook zijn 3e kon geen potten breken en Floyd was weer helemaal terug bij af.

Op deze verzamelaar staan opnames uit de eerste helft van de jaren 70 voor het Chimneyville label dat onderdeel was van Malaco Records. Alle nummers zijn afkomstig van de opname sessies voor zijn albums King Floyd - King Floyd (1971) en King Floyd - Think About It (1974). Lang niet alles van die opname sessies is gebruikt voor de abums een aantal nummers werd op alleen op single of als B-kant van een single uitgebracht helaas geen niet eerder uitgebrachte nummers.
Dit album is dan weer wel een mooi overzicht van de carriere van Floyd op het moment dat hij op het punt stond om echt door te breken, maar dat niet gebeurde. Het zal wel altijd een raadsel blijven waarom hij nooit de stap heeft gemaakt naar groot succes en in de marge is blijven hangen, aan de muziek heeft het niet gelegen blijkt wel uit deze verzamelaar.
24 lekker groovende Soul nummers met een lichte Funk en vroege Disco inslag, maar de boven toon is Soul.

avatar van thelion
16. Sweet Inspiration (2011)

(afbeelding)

Magnifieke verzamelaar van 60 Southern Soul.
Deze verzamelaar is op gehangen aan de songwriters Dan Penn en Spooner Oldham. Alle 24 nummers zijn dan ook van hun hand alleen of in co-writerschap evenzo is ook de productie in de meeste gevallen van een van de 2 heren.

Dit is een schitterend overzicht van wat deze 2 heren in hun mars hadden.
Het meeste opgenomen in de F.A.M.E. Studio's van Rick Hall.
Zeer goede en goevoelige Southern Soul van een ongekende schoonheid, mede door de uitvoerende artiesten zijn dit eigenlijk gewoon 24 pareltjes bij elkaar. Soul doordrenkt van emotie en gevoel.

Een goede verzamelaar van werk van alleen Dan Penn is A Road Leading Home (2013)

avatar van thelion
15. Kent's Cellar of Soul (2003)

(afbeelding)
Kent's Cellar of Soul Volume 2 (2006)

(afbeelding)
Kent's Cellar of Soul, Volume 3 (2014)

(afbeelding)
3 Verzamelaars van Northern Soul niet van de gerenomeerde labels als Motown, Stax of Atlantic maar met zorg samengesteld uit de archieven van Goldwax, Dial, Minit, Spring en Money Records.
Zo af en toe een bekende naam, maar over het algemeen zeer onbekend en obscuur werk is wat we op deze 3 schijfjes vinden. Northern Soul van de beste soort allemaal erg up-tempo, rauw, puur, funky en uiterst dansbaar.
Deze 3 schijfjes bewijzen dat er naast de "grote" 3 Labels (Motown, Stax en Atlantic) nog een gigantische hoeveelheid meer was en nog steeds is.
Aangezien er tussen de delen een behoorlijke tijd zit neem ik aan dat het ook erg veel tijd kost om dit allemaal op te sporen. Als daar dan tegenover staat dat er weer een berg niet eerder uitgebrachte nummers op zijn gedoken vind ik het wel de moeite van het wachten waard. De dames en heren van Kent blijven de archieven afstruinen om steeds maar weer met zeer goed en bijzonder materiaal te komen waarmee ze steeds een beetje meer van de Soul geschiedenis blootleggen.

Hoe obscuurder hoe beter is natuurlijk niet per definitie waar, maar bij Kent / Ace kan je er blind op vertrouwen dat als er Cellar / Archives / Hidden / Rarities in de titel zit je te maken hebt met een zeer zorgvuldig samen gesteld album waarop de obscuriteit prevaleert boven de "gevestigde orde". Laat de "gewone" verzamelaar maar over aan de major labels die "veilige" verzamel albums uitbrengen, ik vind het best, des te meer blijft er voor Kent / Ace over om hun discografie tot in lengte van dagen uit te kunnen breiden met geweldige verzamelaars zo als deze 3.

avatar van thelion
14. Something New to Do (2013)

(afbeelding)
Leroy Phillip Mitchell geboren 27 juni 1944 Louisville Kentucky kon al op vroege leeftijd goed overweg met trompet, gitaar en piano voor zo ver bekend alles autodidactisch en vanaf zijn junior highschool periode zat hij in allerlei (school) bandjes / groepen. Met een van die bandjes (The Checmates) zette hij in 1961 voor het eerst voet in een opname studio (bij mijn weten is daarvan nooit iets uitgebracht). Na zijn diensttijd, die kort was omdat hij op medische gronden werd ontslagen voege hij zich bij The Moonlighters waarmee hij toerde als onderdeel van een Musical Revue door de zuidelijke staten van de V.S. En ja het word eentonig maar toen die Revue Muscle Shoals aandeed bleeft Mitchel daar hangen (de inpakt van Muscle Shoals in de Soul geschiedenis is van een gigantisch belang geweest). Hij kreeg een contract van Rick Hall bij F.A.M.E. Records daar werd echter des tijds niets van uitgebracht. Mitchell verliet F.A.M.E. en ging naar Houston en daar na naar Los Angeles nam overal wel wat op maar nergens werd het uitgebracht. In de late jaren 60 ging hij terug naar Muscle Shoals waar hij een contract kreeg bij het Muscle Shoals Sound Label van Roger Hawkins pas daar werd er een nummer dat Mitchell had geschreven uitgebracht te weten It Hurts So Good van Katie Love het nummer werd later een hitje voor Millie Jackson. Hij bracht zelf ook een aantal nummers uit waarvan Free For All de bekendste is en hij begon voor Stax te schrijven Mel & Tim's Starting All Over Again is van zijn hand. Hij begon zich ook bezig te houden met de productie van nummers voor o.a. Archie Bell, Curtis Wiggins en Willie Mitchell. Mitchell schreef en produceerde mee aan de 2 doorbraak albums van Millie Jackson Caught Up en Still Caught Up en hij begon een gevistigde naam te worden. Hij werkte verder met en voor o.a. Bobby Womack, Joe Simon, The Averige White Band, Ben E. King, Bobby Sheen, Marry Wells en Candi Staton. Eind jaren 70 kwamen er ook 2 albums van hem zelf uit Make It Good (1978) en Top of the Line (1979) beiden werden niet echt opgepikt en raakten snel in de vergetelheid. Verliet de muziek industrie voor een paar jaar om er midden jaren 80 weer in terug te keren met het album Devastation (1986)waarop het kleine hitje Gonna Come Back to Love staat en hij nam nog een album op Loner maar dat werd pas op kleine schaal in 1991 uitgebracht. Verder richtte hij 3rd Dynasty Records op waar hij tot op de dag van vandaag nog actief mee bezig is.

Op deze verzamelaar 23 producties van zijn hand die een mooi beeld geven van zijn productie en schrijvers kwaliteiten. Het is allemaal jaren 70 werk en dat hoor je gelijk het zit allemaal behoorlijk in de zelfde hoef. De soulvolle disco hoek zeg maar, niet alles valt daar onder een nummer als Starting All Over Again is natuurlijk een Southern Soul klassieker van de bovenste plank, maar klinkt in de versie van Johnnie Taylor wel op en top 70ties.
Het bijgevoegde boekje is wederom zeer informatief. Met deze verzamelaar word er weer een mooi stukje Soul / Disco blootgelegd.

Ik kan helaas niet naar zijn solo albums linken omdat ze (nog) niet op MuMe staan.
2 andere Schrijvers / Producers verzamelaars die in de zelfde lijn liggen als deze van Phillip Mitchell en ook zeer de moeite waard zijn Sly Stone - Listen to the Voices (2010) Sly's productie werk uit de 2e helft van de jaren 60 en Ike Turner Studio Productions: New Orleans and Los Angeles 1963-65 (2012) vroege producties van Ike Turner.

avatar van thelion
thelion schreef:


Ik kan helaas niet naar zijn solo albums linken omdat ze (nog) niet op MuMe staan.


Ze staan in de wachtrij........

Edit 17.50 uur; ze staan op de site en gelinkt in het bericht bij nr. 14

avatar van thelion
13. Arthur Conley - I'm Living Good 1964-1974 (2011)

(afbeelding)
Arthur Conley geboren op 4 januari 1946 in Mclntosh County Georgia had zijn grote doorbraak in 1967 met de hit Sweet Soul Music en geloof het of niet maar dat nummer was plagiaat van de bovenste plank. Het is een bewerking van Sam Cooke's Yeah Man uit 1964 de credits op de eerste persing van de single gaan naar Conley en Redding pas toen het nummer een hit werd is dit aangepast.

Arthur Conley begon zijn muzikale carriere op 13 jarige leeftijd als leadzanger van Arthur and the Corvets en ze brachten 3 singles uit. In 1964 was daar single nr. 4 I'm a Lonely Stranger en die trok de aandacht van Otis Redding. Redding zorgde er voor dat Conley het nummer opnieuw solo mocht opnemen in de Stax Studio's en het nummer werd op Otis eigen label Jotis Records uitgebracht, maar had weinig succes. Otis nam Arthur Conley als protege onder zijn hoede en hun eerste echte wapenfeit was dus de Sam Cooke cover Yeah Man die de heren eigenhandig hadden omgevormd tot Sweet Soul Music. Door het succes van Sweet Soul Music tourde Conley in de legendarische Stax Soul Revue dwars door de V.S. en later ook door Europa.

In 1967 kwam Otis door een vliegtuig ongeluk om het leven en Arthur was ontredderd in die tijd nam hij veel werk op in de FAME Studio's, maar hij kwam nooit echt over de dood van zijn leermester.

Eind jaren 60 trok hij naar Europa waar hij via London en Brussel uiteindelijk in Amsterdam vestigde geen vreemde keuze voor een (zwarte) gay artiest die ontheemd was en 25 jaar lang een dubbel leven had geleid. Hij liet zijn naam officieel veranderen in Lee Roberts en eind jaren 70 begon hij ook weer muziek te maken onder de naam Lee Roberts & The Sweaters en hij ging ook weer op de planken staan in kleine zaaltjes, echter er waren nog genoeg mensen die het kenmerkende stem geluid van Conley herkenden en zijn optredens waren dan ook altijd totaal uitverkocht.
Van die optredens is er een voor het nageslacht bewaard gebleven opgenomen in een bar in de Bijlmermeer Amsterdam en in eerste instantie alleen als bootleg uitgegeven. Pas in 2007 kwam Arthur Conley - Recorded Live in Amsterdam (2007) met het concert op de cd en 2 docu's op de dvd (Atlantis over zijn tijd in Nederland en een aflevering van het VPRO programma Reiziger In Muziek uit 2001 met een zeer openhartig interview met Arthur).
Begin jaren 80 verliet hij Amsterdam om zich met zijn vriend in het Gelderse dorp Ruurlo te vestigen waar hij het bedrijf Art-Con Productions begon waarmee hij nieuw talent op weg hielp verder hield hij zich bezig met het ontwerpen van meubels en tapijten.

Arthur Conley stierf op 17 november 2003 op 57 jarige leeftijd en ligt begraven op de algemene begraafplaats in Vorden in een anoniem graf zonder steen / zerk.
Ik ben er een paar jaar geleden geweest en het is best wel een trieste aanblik een naamloos graf met wat bloemen er op, maar als je goed kijkt zie je afbeeldingen van Conley, briefjes en een cd-hoes tussen de bloemen liggen, er zullen niet zo veel mensen zijn graf bezoeken want het ziet er allemaal wat onverzorgd uit, maar de spulletjes die er worden achtergelaten bewijst dat de man nog niet totaal vergeten is.

Deze verzamelaar geeft een overzicht van Conley's carriere van 1964 tot 1974 en er is voor gekozen om de bekende nummers hier niet op te zetten, maar de opnames die veelal nooit eerder zijn uitgebracht op cd.
Conley bekend van up-tempo soul werk laat op dit album horen dat hij ook zeer "thuis" was in de langzamere Southern Soul. Zijn stem leent zich er buitengewoon goed voor.
Schitterende composities en producties die Arthur's stem op de voorgrond plaatsen de plek waar zo'n donkere rauwe stem thuis hoort.

Mooi eerbetoon aan een artiest die door de vroegtijdige dood van zijn leermeester en zijn innerlijke strijd met zijn "ware Ik" nooit het grote succes heeft gekend dat hij wel verdiende en die in de laatste jaren van zijn leven eindelijk rust kon vinden in een klein dorpje in de achterhoek alwaar hem dan op 57 jarige leeftijd het noodlot moest treffen met de K ziekte.
I'm Living Good; zijn muziek zeer zeker, zijn leven...........

avatar van thelion
12. Dan Greer - Beale Street Soul Man (2013)

(afbeelding)
Dan Greer zoon van een boeren echtpaar geboren in Holly Springs Mississippi in 1942 en zo als bij vele soul artiesten liggen ook de "roots" van Dan Greer in de kerk, mede doordat zijn vader gospelzanger in de kerk als ook amateur blues gitarist was kwam Dan al snel in aanraking met beide soorten muziek. Aangezien er in huize Greer ook een piano aanwezig was en Dan daar erg in geinterreseerd was kon hij al op zeer vroege leeftijd redelijk goed met de piano overweg. In de jaren 40 was het veel kommer en kwel onder de zwarte bevolking van de VS en ook bij de Greers ging het allemaal niet van een leien dakje met als gevolg dat zijn ouders begin jaren 50 zijn gescheiden en Dan samen met zijn moeder naar Memphis vertrok. In Memphis zong hij al snel in het Babtisten Gospel koor en was met enige regelmaat te vinden op Beale Street, de straat in Memphis waar het muzikaal allemaal gebeurde. In eerste instantie was hij alleen toeschouwer maar al snel ging hij meedoen met talenten jachten samen met High School genoten als Louis Williams (later lead zanger van The Ovations), Percy en zijn broer Spencer Wiggins, Homer Banks en William Bell niet de minsten zou ik zo zeggen.
Na het behalen van zijn diploma ging hij kunst studeren, maar hij keerde al snel terug naar Memphis hij miste zijn Beale Street ondertussen was hij al een redelijk bekende naam in het circuit. Hij hing rond in de McLemore Avenue Studio waar Stax redelijk wat opnames maakte kwam in contact met de artiesten en producers van dit roemruchte label, maar nam er zelf nooit iets voor op. Na voor verschilende kleine labels te hebben gewerkt als schrijver en producer nam hij samen met Scotty Moore de singles Old Beale Street op tijdens die opnames kwam hij ook voor het eerst in aanraking met George Jackson met wie hij verder ging samen wereken. Ze brachten een aantal Singles onder de naam George & Greer uit. Samen kwamen ze als schrijver / producer terecht bij het Goldwax label waar ze werkten voor en met oa James Carr, The Ovations en Spencer Wiggins.
Highway 72 was de verbindings weg tussen Memphis en Muscle Shoals (De Heilige Graal van de Southern Soul) en er was dus een redelijke uitwisseling tussen beide plaatsen waardoor Rick Hall (de grote baas van de FAME Studio's) lucht kreeg van het Duo Jackson & Greer. Hall was hard opzoek naar een goede songwriter omdat top songwriter Dan Penn had besloten om bij Hall weg te gaan. Hall wilde dat Jackson exclusief voor hem in Muscle Shoals kwam werken en dat zorgde er dus voor dat het Duo gesplits werd, Greer bleef alleen achter bij Goldwax en Jackson vertrok naar FAME. Op een gegeven moment gaat Dan voor de Sounds of Memphis Studios werken. Eind jaren 60 was hij de vaste producer in de Memphis Studios en begon hij ook zelf nummers op te nemen en een groot deel van die opnames zijn op dit album voor het eerst te vinden.

Dus wat hebben we hier?
Een verzameling van 22 zeer goede Southern Soul nummers van een van de betere songschrijvers die dan zelf ook nog eens zeer goed met zijn stem overweg kan. De meeste opnames zij ook als volwaardig nummer opgenomen, maar ook hier een aantal nummers die als proef opname dienden, maar ook die klinken geweldig.

George Jackson komen we later in de lijst nog tegen, maar vorige maand is George Jackson and Dan Greer - At Goldwax (2015) verschenen een verzamelaar met wederom v.n.l. proef opnames van Dan Greer & George Jackson uit het begin van hun samenwerking bij Goldwax Records.

avatar van Reijersen
Ah, deze ken ik wel al (gedeeltelijk). Nooit echt tijd in gestopt, maar wellicht wordt dat dan eens tijd

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de overige 11...

avatar van thelion
gdonkers schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de overige 11...


Die komen binnen kort.........

avatar van thelion
11. George Jackson - Don't Count Me Out: The Fame Recordings Volume 1 (2011)

(afbeelding)
George Henry Jackson geboren 12 maart 1945 te Indianola, Mississippi. In zijn tienerjaren begon hij al met het schrijven van nummers en hij bracht ze ten gehore op talenten jachten, braderieën en kermissen. In 1963 kreeg Ike Turner lucht van Jackson en die bracht Jackson in contact met Cosimo Matassa zie nr.30, Jackson nam in Cosimo's studio het nummer Nobody Wants to Cha Cha With Me op, maar dat werd geen groot succes.
Jackson trok verder naar Memphis al waar hij in de groep The Ovations terecht kwam. The Ovations kregen een contract bij Goldwax Records. Mede door zijn samenwerking met Dan Greer werden ze opgemerkt door Rik Hall van het befaamde F.A.M.E. Records. Hall was hard opzoek naar een goede songwriter omdat top songwriter Dan Penn had besloten om bij Hall weg te gaan. Hall wilde dat Jackson exclusief voor hem in Muscle Shoals kwam werken en dat zorgde er dus voor dat het Duo gesplits werd, Greer bleef alleen achter bij Goldwax en Jackson vertrok naar F.A.M.E.
Voor F.A.M.E. heeft hij heel veel nummers geschreven en opgenomen een gedeelte daarvan vinden we op dit album. Southern Soul met een karakteristieke, charismatische stem en met een degelijke instumentatie, zeker als je weet dat veel nummers als demo zijn opgenomen.
Van af midden jaren 70 heeft hij voor veel verschillende labels gewerkt en is hij een beetje in de vergetelheid geraakt. Van die periode is er ook niet te vinden (wellicht dat ze bij Ace nog eens goed in de geschiedenis van Jackson duiken).

Mooi overzicht van het werk voor F.A.M.E. Records van dit "vergeten" icoon van de Southern Soul.
Ook George Jackson - Let the Best Man Win: The Fame Recordings Volume 2 (2012) en George Jackson - Let the Best Man Win: The Fame Recordings Volume 2 (2012) zijn zeer de moeite waard even als George Jackson and Dan Greer - At Goldwax (2015) waarop het werk van Jackson samen met Greer voor Goldwax staat.

avatar van Reijersen
Prachtig album inderdaad. Ben blij dat je er weer aan begonnen bent

avatar van thelion
http://dillmann.nl/wp-content/uploads/2015/02/Top-10-trophy2.jpg

De volgende 10 Verzamel albums zijn Essentieel en horen eigenlijk in elke zichzelf respecterende Soul platenkast te staan

avatar van thelion
10. Sam Dees - Second to None (1995)

(afbeelding)
Sam Dees geboren 17 december 1945 te Birmingham, Alabama
Sam Dees vooral bekend van zijn schrijvers en producers kwaliteiten in de jaren 70. Hij schreef honderden nummers voor o.a. George Benson, Aretha Franklin, Larry Graham, Esther Phillips, Clarence Carter, Millie Jackson, Loleatta Holloway, The Temptations en zo kan ik nog wel even door gaan.
Hij stond midden jaren 70 onder contract bij Atlantic waar hij zelf 1 album uitbracht The Show Must Go On (1975) een album dat in de loop der jaren een behoorlijke cult status heeft verworven.
Hij nam echter veel meer op in de meeste gevallen als proef voor de echte opnames van degenen waarvoor het nummer geschreven was. Niet ongebruikelijk want veel van zijn collega's deden het zelfde. Dat soort opnames verdwenen na gebruik in de archieven en er werd eigenlijk nooit meer naar omgekeken.
Gelukkig halen de dames en heren van Kent / Ace die archieven met enige regelmaat overhoop om met dit soort geweldige compilaties te komen.
Dit album bevat 23 nooit eerder uitgebrachte songs / demo's (al klinken de meeste als volwaardige nummers) van een geweldige klasse uit de jaren 70. Sam's stem is diep en de muzikale omlijsting summier.
Heb nooit begrepen dat hij nooit echt is door gebroken want zijn debuut album is echt zeer goed en kan met gemak in het rijtje Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976), Allen Toussaint - Toussaint (1970), Bill Withers - Just as I Am (1971), Marvin Gaye - Here, My Dear (1978), Donny Hathaway - Donny Hathaway (1971) en Terry Callier - Occasional Rain (1972) ja ik weet het een behoorlijk indrukwekkend rijtje maar Sam's The Show Must Go On hoor daar gewoon tussen.

Sam had potentie volgens mij, maar hij bleef zich echter richten op het schrijven en produceren voor anderen hij bleef dit doen tot ver in de jaren 80. Pas in 1989 kwam zijn 2e studio album uit Sam Dees - Secret Admirer (1989) een album dat totaal onopgemerkt bleef er zouden in de jaren 90 nog 4 albums volgen Cry to Me: Deep and Mellow Soul of Sam Dees (1994), Gospel Tribute (1997), Sam Dees (1997) en Lovers Do (Pen Pad, 1998) allen zijn in de obscuriteit terecht gekomen. Ik heb geprobeerd om voldoende info over de albums te vinden om ze op MuMe te zetten, maar dat is alleen gelukt voor Secret Admirer.

Gelukkig is er dan naast zijn debuut album deze verzamelaar en Sam Dees - The Heritage of a Black Man (1998) waarop voornamelijk demo's en eigen nummer staan uit de late jaren 70 en jaren 80 en net uitgebracht Sam Dees - It's Over (2015) met wederom alleen maar geweldige jaren 70 werk van Sam. Voor de vinyl freaks is er dan ook nog Sam Dees - Take One (2014).
De 3 cd's en de LP geven een heel erg goed en gedetailleerd beeld van de kwaliteiten van deze cult figuur, altijd in de marge bezig geweest nooit echt bekend geworden, maar terecht zeer gewaardeerd door een select gezelschap.

avatar van Reijersen
En nummer 10 staat in mijn platenkast! Nog 9 tegen te gaan

FRIPI
Ik zal eens op zoek gaan. Ben zelf niet zo van de latere 70's & 80's soul. Hou niet van dat gladde gedoe. Ik vind de Kent/Ace uitgaven ook vrij wisselvallig maar toch zitten er pareltjes tussen.

avatar van thelion
9. Birth of Soul volume 1 t/m 4
Birth of Soul Volume 1 (1996)

(afbeelding)
Birth of Soul Volume 2 (1998)

(afbeelding)
Birth of Soul Volume 3 (2001)

(afbeelding)
Birth of Soul Volume 4 (2007)

(afbeelding)

Stel je hebt geen idee van hoe Soul nu eigenlijk is ontstaan dan luister je gewoon deze 4 albums en je weet (bijna) alles.
Birth of Soul verzamelt alle vroege muzikale invloedssferen die in de loop van de late jaren 50 en vroege jaren 60 uiteindelijk samen kwamen in The Soul.
Want wat is Soul nu eigenlijk?
Om het even kort samen te vatten; Soul is een symbiose tussen Gospel en R&B de 2 muziek vormen die naast Jazz het domein waren van de Afro Amerikaanse bevolking in de jaren 50.
Als goed voorbeeld geeft ik maar What'd I Say van Ray Charlesin dit nummer is goed te horen dat een stuwende R&B ritme sectie aangevuld met piano (in de kerk werden de Gospelkoren veel al begeleid door piano) de basis vormen waar over Ray als een soort voorganger zingt (preekt) en als je alle muzikale omlijsting weg haalt en alleen naar de backingvocals zou luisteren zou dat zo maar uit een kerkje in een klein zuiderlijk Amerikaans stadje kunnen komen. Er word wel gesteld dat What'd I Say het eerste Soul nummer is, zo'n stelling is natuurlijk altijd onderhevig aan discussie, maar een ijkpunt is het zeker wel.
Op deze 4 albums is een zeer goed en gedegen overzicht gegeven van de ontwikkeling van The Soul Music in de late jaren 50 en de jaren 60. Je zou een hele berg grote namen verwachten, maar die staan er maar sporadisch tussen.
Otis, Sam, Ray, Etta en William staan er tussen maar voor de rest zijn het de minder bekende namen en dat is maar goed ook want er was zo ontzettend veel meer dan die grote geijkte namen. De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik het ontbreken van Ike Turner en James Brown als een aderlating zie
108 nummers die met zorg gekozen zijn en die goed laten horen hoe The Soul Music is ontstaan en tot wat het eind jaren 60 is geëvalueerd.

Naast de 4 delen van deze serie is er ook nog Birth of Soul (2009) die zich volledig richt op de ontstaansgeschiedenis van Soul in het Noorden van de V.S. met als ijkpunt Chicago.

Mede door de vele minder bekende namen geeft deze serie al een redelijk goed beeld, maar wil je echt in de onstaans geschiedenis van The Soul Music duiken luister dan ook eens naar Where Southern Soul Began 1954-1962 (2013), Where Southern Soul Began Volume 2 1955-1962 (2013) en Soul of New Orleans 1958-1962 (2013) die duiken er nog net even wat dieper in en gaan verder terug in de tijd.
Heb je zo iets van ik wil bekend werk dan raad ik aan Soul Uprising (2012) of de boxen Soul Spectacular! (2002) (al loopt deze wel door tot midden jaren 70 en Beg, Scream & Shout! (1997) wat mijns inzicht een van de betere jaren 60 Soul boxen is.

De naam Soul verwijst naar het geloof en neemt daarmee afstand van Blues en Jazz die destijds door velen werden gezien als muziek van de duivel neem alleen al het verhaal van Robert Johnson die zijn ziel zou hebben verkocht aan de duivel in ruil voor de perfect gestemde gitaar waarmee hij "The Blues" kon spelen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:33 uur

geplaatst: vandaag om 16:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.