Genres / Jazz / Jazz-album van de week
zoeken in:
0
aslan (crew)
geplaatst: 3 maart 2009, 00:25 uur
typisch hollandse jazz, volgens pretfrit (commentaar bij het album)... dan wil ik méér hollandse jazz ! ! huub is mijn favoriete track (op dit moment!)
0
thejazzscène
geplaatst: 3 maart 2009, 07:58 uur
Zijn albums onder Clusone trio vind ik erg sterk, ben benieuwd wat ik hier te horen zal krijgen!
0
pretfrit
geplaatst: 3 maart 2009, 08:56 uur
aslan schreef:
typisch hollandse jazz, volgens pretfrit (commentaar bij het album)... dan wil ik méér hollandse jazz ! ! huub is mijn favoriete track (op dit moment!)
ik zal die uitspraak even ondersteunen met extra info.
allmusic ((( ICP Orchestra > Overview )))
het is vooral een amsterdamse scene rond het ICP orkest, Breuker Kollektief, Amsterdam Klezmer band en het BV Haast label...er zwerven overigens ook wat belgen in rond (pianist Fred Van Hove
)Voornaamste kenmerk is denk ik het eclectistische theatrale ongedwongen karakter en dat dan in een jazz setting...m.a.w. geweldige en vooral leuke jazz
0
pretfrit
geplaatst: 5 maart 2009, 18:14 uur
volgende week starten we met een nieuwe ronde en ik heb al een nieuwe (bekende) kandidaat voor volgende week
echter, mocht er iemand zijn die deze ronde nog niet is geweest, en die daarbij een dringende behoefte voelt om een jazzalbum met ons te delen..laat het dan even (via p.m.) aan mij weten.
echter, mocht er iemand zijn die deze ronde nog niet is geweest, en die daarbij een dringende behoefte voelt om een jazzalbum met ons te delen..laat het dan even (via p.m.) aan mij weten.
0
geplaatst: 5 maart 2009, 21:41 uur
ik zit nog wel wat te genieten van het huidige album. die glerumbenninkborstplaat is een prettig album.
Het zal me benieuwen wat de nieuwe ronde ons zal gaan brengen. Hopelijk weer veel verschillende albums die ons intelligente elitaire jazzsnobs (heb ik in een ander topic gelezen) zal kennis laten maken met nieuwe en zal zalven oude vertrouwde regionen van de geïmproviseerde muziek. aldus. voorts.
Het zal me benieuwen wat de nieuwe ronde ons zal gaan brengen. Hopelijk weer veel verschillende albums die ons intelligente elitaire jazzsnobs (heb ik in een ander topic gelezen) zal kennis laten maken met nieuwe en zal zalven oude vertrouwde regionen van de geïmproviseerde muziek. aldus. voorts.
0
geplaatst: 5 maart 2009, 22:53 uur
Maar eerst een bonusalbum voor Maart. 
Ik heb gekozen voor Kevin Eubanks - Spiritalk 2

Dit is weer typisch zo'n plaat die veel te weinig mensen kennen, barst van de energie en communiceren op de vierkante milimeter.
Kevin Eubanks: Gitaar
Kent Jordan: Alt fluit
Robin Eubanks: Trombone
Dave Holland: Bass
Marvin Smitty Smith: Drums
Gerald Moore: Gitaar (3&4)
Gene Jackson: Drums (7&8)
De smaakmakers (voor mij) op deze plaat zijn de trombone en de bass, deze bepalen grotendeels de sfeer van deze plaat en Kevin Eubanks kan een aardig partijtje gitaar spelen.
Heb je interesse, stuur me een PM.

Ik heb gekozen voor Kevin Eubanks - Spiritalk 2

Dit is weer typisch zo'n plaat die veel te weinig mensen kennen, barst van de energie en communiceren op de vierkante milimeter.
Kevin Eubanks: Gitaar
Kent Jordan: Alt fluit
Robin Eubanks: Trombone
Dave Holland: Bass
Marvin Smitty Smith: Drums
Gerald Moore: Gitaar (3&4)
Gene Jackson: Drums (7&8)
De smaakmakers (voor mij) op deze plaat zijn de trombone en de bass, deze bepalen grotendeels de sfeer van deze plaat en Kevin Eubanks kan een aardig partijtje gitaar spelen.
Heb je interesse, stuur me een PM.
0
Ik Doe Moeilijk
geplaatst: 6 maart 2009, 23:32 uur
Uiteindelijk ben ik over het album van deze week toch maar matig positief. Het heeft er vooral mee te maken dat ik op het geluid van dit pianotrio te gauw ben uitgeluisterd, dat is mijn smaak dus. Verder komt de energie van het optreden niet echt op me over. Wellicht had ik het live wel wat leuker gevonden.
0
geplaatst: 8 maart 2009, 18:31 uur
Excuses voor de late inzending vandaag (heb er nogal een jazzy night op zitten
). PretFrit gunde me een snelle herkansing voor het debacle van mijn vorige JAvdW, waarvoor mijn enorme dank. Enrico Rava sloeg niet helemaal aan. Hoe kun je het beste over zo'n traumatische gebeurtenis heen stappen? Juist, door gewoon de eerstvolgende keer wéér een Italiaan de ether in te slingeren.
Wel bij deze. Ik geloof dat er mensen onder jullie zijn die de plaat al kennen, maar met mijn inferieure jazzkennis (I'm workin' on it) is het moeilijk iets nieuws voor jullie te vinden. Genoeg small talk, hier is het eerste JAvdW van de vijfde (?) ronde:

Hier te vinden op MuMe
Ik laat me in platenzaken nogal eens leiden door de hoes van een plaat. Niet zelden levert dat bij de eerste luisterbeurt een sensatie op, om vervolgens op MuMe te lezen dat het geen onontdekt albumpje is. Niet dat het de luisterervaring er minder op maakt natuurlijk. Re: Pasolini is Battaglias ode aan één van zijn inspiratoren. Niet zozeer muzikaal gezien, als wel artistiek. Velen van jullie kennen waarschijnlijk zijn arthouse films. Deze lofzang reikt verder dan dat. Battaglia neemt Pasolini ook als de dichter Pasolini en als de politiek geëngageerde Pasolini. Dat levert muziek op die wegluistert als was het zelf een gedicht. Het is romantisch, soms sacraal (als John Surman laatst), maar vooral rustgevend en meditatief. En ondanks de zweem van melancholie voel ik me na het luisteren ervan een soort van verlicht. Amen zou ik bijna willen zeggen, maar ga het vooral zelf luisteren (als die link zometeen eindelijk 'es klaar is, want RapidShare doet een beetje moeilijk).
Nog wat externe, betrouwbaardere bronnen:
All About Jazz
All Music
PM voor een link (als je er over een uur nog geen hebt).
). PretFrit gunde me een snelle herkansing voor het debacle van mijn vorige JAvdW, waarvoor mijn enorme dank. Enrico Rava sloeg niet helemaal aan. Hoe kun je het beste over zo'n traumatische gebeurtenis heen stappen? Juist, door gewoon de eerstvolgende keer wéér een Italiaan de ether in te slingeren.Wel bij deze. Ik geloof dat er mensen onder jullie zijn die de plaat al kennen, maar met mijn inferieure jazzkennis (I'm workin' on it) is het moeilijk iets nieuws voor jullie te vinden. Genoeg small talk, hier is het eerste JAvdW van de vijfde (?) ronde:

Hier te vinden op MuMe
Ik laat me in platenzaken nogal eens leiden door de hoes van een plaat. Niet zelden levert dat bij de eerste luisterbeurt een sensatie op, om vervolgens op MuMe te lezen dat het geen onontdekt albumpje is. Niet dat het de luisterervaring er minder op maakt natuurlijk. Re: Pasolini is Battaglias ode aan één van zijn inspiratoren. Niet zozeer muzikaal gezien, als wel artistiek. Velen van jullie kennen waarschijnlijk zijn arthouse films. Deze lofzang reikt verder dan dat. Battaglia neemt Pasolini ook als de dichter Pasolini en als de politiek geëngageerde Pasolini. Dat levert muziek op die wegluistert als was het zelf een gedicht. Het is romantisch, soms sacraal (als John Surman laatst), maar vooral rustgevend en meditatief. En ondanks de zweem van melancholie voel ik me na het luisteren ervan een soort van verlicht. Amen zou ik bijna willen zeggen, maar ga het vooral zelf luisteren (als die link zometeen eindelijk 'es klaar is, want RapidShare doet een beetje moeilijk).
Nog wat externe, betrouwbaardere bronnen:
All About Jazz
All Music
PM voor een link (als je er over een uur nog geen hebt).
0
geplaatst: 8 maart 2009, 18:57 uur
Ik denk dat jij 'm in elk geval kunt waarderen frank met je klassieke achtergrond. De links bij RapidShare mislukken telkens, ben nu bij MegaUpload bezig (39%). Het zijn ook 2 cd's dus dat duurt wat langer. Na Studio Sport is-ie de uwe 

0
geplaatst: 8 maart 2009, 20:45 uur
Deze ken ik al. Mooi album!
Komt goed uit dat ik deze al ken, want dan kan ik de week aan iets anders besteden.
Komt goed uit dat ik deze al ken, want dan kan ik de week aan iets anders besteden.
0
pretfrit
geplaatst: 8 maart 2009, 21:15 uur
yep ken hem ook al, de productie "glimt" me iets te veel. maar het is prachtig album die het vast en zeker erg goed gaat doen bij een aantal users (nee ik noem geen namen
)
)
0
geplaatst: 8 maart 2009, 22:00 uur
Ronde 3 is dus afgelopen, even terugblikken:
Jesse: John Abercrombie / Dave Holland / Jack DeJohnette - Gateway (1975)
wcs: Cecil Taylor - Winged Serpent (Sliding Quadrants) (1984)
frankmulder: Jaga Jazzist - A Livingroom Hush (2002)
korenbloem: Anthony Davis - Episteme (1981)
Heemskerktollie: Frank Wright - Unity (1974)
The Scientist: Adam Lane/Ken Vandermark/... - 4 Corners (2007)
thejazzscène: John Surman - Road to Saint Ives (1990)
unaej: Baptiste Trotignon - Solo II (2006)
sq: Art Blakey & the Jazz Messengers - A Night in Tunisia (1960)
Paap_Floyd: William Parker / In Order to Survive - The Peach Orchard (1998)
we tigers: The Necks - Drive By (2003)
klaezman: Enrico Rava - Noir (1997)
Paalhaas: John Lewis - Jazz Abstractions (1960)
Paulski: Eugen Cicero - Rokoko-Jazz (1965)
Blabla: Jamaladeen Tacuma & Basso Nouveau - The Night of Chamber Music (1993)
pretfrit: Han Bennink / Michiel Borstlap / Ernst Glerum - 3 (1997)
Nu nog snel even een top in elkaar flansen…
Jesse: John Abercrombie / Dave Holland / Jack DeJohnette - Gateway (1975)
wcs: Cecil Taylor - Winged Serpent (Sliding Quadrants) (1984)
frankmulder: Jaga Jazzist - A Livingroom Hush (2002)
korenbloem: Anthony Davis - Episteme (1981)
Heemskerktollie: Frank Wright - Unity (1974)
The Scientist: Adam Lane/Ken Vandermark/... - 4 Corners (2007)
thejazzscène: John Surman - Road to Saint Ives (1990)
unaej: Baptiste Trotignon - Solo II (2006)
sq: Art Blakey & the Jazz Messengers - A Night in Tunisia (1960)
Paap_Floyd: William Parker / In Order to Survive - The Peach Orchard (1998)
we tigers: The Necks - Drive By (2003)
klaezman: Enrico Rava - Noir (1997)
Paalhaas: John Lewis - Jazz Abstractions (1960)
Paulski: Eugen Cicero - Rokoko-Jazz (1965)
Blabla: Jamaladeen Tacuma & Basso Nouveau - The Night of Chamber Music (1993)
pretfrit: Han Bennink / Michiel Borstlap / Ernst Glerum - 3 (1997)
Nu nog snel even een top in elkaar flansen…

0
geplaatst: 8 maart 2009, 22:03 uur
1. Jaga Jazzist - A Livingroom Hush (frankmulder)
2. John Surman - Road to Saint Ives (thejazzscène)
3. Frank Wright - Unity (Heemskerktollie)
4. William Parker / In Order to Survive - The Peach Orchard (Paap_Floyd)
5. Han Bennink / Michiel Borstlap / Ernst Glerum - 3 (pretfrit)
*edit* Ik kijk best wel uit naar het nieuwe jazz-album, zeker gezien pretfrits "subtiele" hint...
2. John Surman - Road to Saint Ives (thejazzscène)
3. Frank Wright - Unity (Heemskerktollie)
4. William Parker / In Order to Survive - The Peach Orchard (Paap_Floyd)
5. Han Bennink / Michiel Borstlap / Ernst Glerum - 3 (pretfrit)
*edit* Ik kijk best wel uit naar het nieuwe jazz-album, zeker gezien pretfrits "subtiele" hint...

0
geplaatst: 8 maart 2009, 22:20 uur
Ik heb in deze ronde maar weinig meegepakt. Van de platen die ik wel heb meegepakt of die ik al kende bij deze de vijf favorieten (mijn eigen bijdrage uitgezonderd natuurlijk).
Niet op volgorde van voorkeur, maar op alfabetische volgorde!
Han Bennink / Michiel Borstlap / Ernst Glerum - 3 (1997)
Anthony Davis - Episteme (1981)
Jaga Jazzist - A Livingroom Hush (2002)
Adam Lane/Ken Vandermark/... - 4 Corners (2007)
John Lewis - Jazz Abstractions (1960)
Deze ronde kende naast een aantal klappers ook een paar pure crisisplaten waarmee we keihard naar de bodem gingen; ik denk dan aan Surman en Cicero. Maar dat maakt het ook wel weer leuk.
Laat die nieuwe albums maar komen...
In de nieuwe ronde zal ik wederom niet alles meepakken. Je hebt soms wel eens wat anders aan je hoofd dan jazz. Daarnaast heb ik wel eens het licht vervelende gevoel dat we als een zwerm sprinkhanen van de ene jazzakker naar de andere vliegen om 'm als een stel oneerbiedwaardige muzikale boulimiapatiënten kaal te vreten en hem dan vervolgens in de vorm van een paar sterretjes weer uit kotsen.
Zoals ik al zei: laat die nieuwe albums maar komen...
Niet op volgorde van voorkeur, maar op alfabetische volgorde!
Han Bennink / Michiel Borstlap / Ernst Glerum - 3 (1997)
Anthony Davis - Episteme (1981)
Jaga Jazzist - A Livingroom Hush (2002)
Adam Lane/Ken Vandermark/... - 4 Corners (2007)
John Lewis - Jazz Abstractions (1960)
Deze ronde kende naast een aantal klappers ook een paar pure crisisplaten waarmee we keihard naar de bodem gingen; ik denk dan aan Surman en Cicero. Maar dat maakt het ook wel weer leuk.
Laat die nieuwe albums maar komen...
In de nieuwe ronde zal ik wederom niet alles meepakken. Je hebt soms wel eens wat anders aan je hoofd dan jazz. Daarnaast heb ik wel eens het licht vervelende gevoel dat we als een zwerm sprinkhanen van de ene jazzakker naar de andere vliegen om 'm als een stel oneerbiedwaardige muzikale boulimiapatiënten kaal te vreten en hem dan vervolgens in de vorm van een paar sterretjes weer uit kotsen.
Zoals ik al zei: laat die nieuwe albums maar komen...

0
geplaatst: 8 maart 2009, 22:43 uur
Hups, op volgorde van genot:
01 Jamaladeen Tacuma & Basso Nouveau - The Night of Chamber Music (1993)
02 John Abercrombie / Dave Holland / Jack DeJohnette - Gateway (1975)
03 Han Bennink / Michiel Borstlap / Ernst Glerum - 3 (1997)
04 Anthony Davis - Episteme (1981)
05 John Surman - Road to Saint Ives (1990)
01 Jamaladeen Tacuma & Basso Nouveau - The Night of Chamber Music (1993)
02 John Abercrombie / Dave Holland / Jack DeJohnette - Gateway (1975)
03 Han Bennink / Michiel Borstlap / Ernst Glerum - 3 (1997)
04 Anthony Davis - Episteme (1981)
05 John Surman - Road to Saint Ives (1990)
0
geplaatst: 8 maart 2009, 23:14 uur
Mijn top 1:
1. Art Blakey & the Jazz Messengers - A Night in Tunisia
De rest vond ik allemaal geen 'blijvertjes'...
1. Art Blakey & the Jazz Messengers - A Night in Tunisia
De rest vond ik allemaal geen 'blijvertjes'...
0
geplaatst: 11 maart 2009, 10:19 uur
we tigers schreef:
Daarnaast heb ik wel eens het licht vervelende gevoel dat we als een zwerm sprinkhanen van de ene jazzakker naar de andere vliegen om 'm als een stel oneerbiedwaardige muzikale boulimiapatiënten kaal te vreten en hem dan vervolgens in de vorm van een paar sterretjes weer uit kotsen.
Daarnaast heb ik wel eens het licht vervelende gevoel dat we als een zwerm sprinkhanen van de ene jazzakker naar de andere vliegen om 'm als een stel oneerbiedwaardige muzikale boulimiapatiënten kaal te vreten en hem dan vervolgens in de vorm van een paar sterretjes weer uit kotsen.
Geweldig beschreven!

Aan de andere kant denk ik wel dat je in 1 week aardig kunt bepalen of de betreffende muziek iets voor jou is; zo ja, dan zal je er na die week ook naar blijven luisteren, en dus niet gaan braken enzo.
Dus zo'n vervelend gevoel hoef je er niet over te hebben. 
0
geplaatst: 11 maart 2009, 10:30 uur
Welke ik al kende (cecil taylor) en eigen bijdrage een keer weg gelaten
1) John Lewis - Jazz Abstractions (1960)
2) Frank Wright - Unity (1974)
3) Adam Lane/Ken Vandermark/... - 4 Corners (2007)
4) Art Blakey & the Jazz Messengers - A Night in Tunisia (1960)
5) John Abercrombie / Dave Holland / Jack DeJohnette - Gateway (1975)
vond op zich dat er deze ronde een paar leuke albums tussen zatem
edit: verplaatst gateway naar nummer 5,en heb het laatste album nog niet echt goed beluisterd.
1) John Lewis - Jazz Abstractions (1960)
2) Frank Wright - Unity (1974)
3) Adam Lane/Ken Vandermark/... - 4 Corners (2007)
4) Art Blakey & the Jazz Messengers - A Night in Tunisia (1960)
5) John Abercrombie / Dave Holland / Jack DeJohnette - Gateway (1975)
vond op zich dat er deze ronde een paar leuke albums tussen zatem
edit: verplaatst gateway naar nummer 5,en heb het laatste album nog niet echt goed beluisterd.
0
geplaatst: 11 maart 2009, 11:01 uur
4 corners staat bij mij een beetje eenzaam bovenaan.
Cecil Taylor, Jamaladeen en Bennink/Borstlap/Glerum waren ook sterk. Frank Wright en The Necks heb ik nog niet erg goed kunnen beluisteren, maar daar verwacht ik ook nog wel wat van.
Cecil Taylor, Jamaladeen en Bennink/Borstlap/Glerum waren ook sterk. Frank Wright en The Necks heb ik nog niet erg goed kunnen beluisteren, maar daar verwacht ik ook nog wel wat van.
0
thejazzscène
geplaatst: 11 maart 2009, 13:28 uur
John Abercrombie - Gateway kende ik al en vind ik het sterkste.
Die Episteme van Anthony Davis zal ik ook wel blijven onthouden. Het is een sfeertje dat ik nog niet veel gehoord heb en daarom trekt het mijn aandacht wel. Het doordrijven van één melodielijn met een psychedelisch/ meesleurend effect tot gevolg.
De laatste met Han Benink (en Borstlap (? wat een vieze naam) is ook sterk. Het trio weet telkens apart en op een moderne wijze eruit te komen. Goede muzikanten zijn dat. Maar ik moet het nog wat meer beluisteren om een stem te geven.
Die Episteme van Anthony Davis zal ik ook wel blijven onthouden. Het is een sfeertje dat ik nog niet veel gehoord heb en daarom trekt het mijn aandacht wel. Het doordrijven van één melodielijn met een psychedelisch/ meesleurend effect tot gevolg.
De laatste met Han Benink (en Borstlap (? wat een vieze naam) is ook sterk. Het trio weet telkens apart en op een moderne wijze eruit te komen. Goede muzikanten zijn dat. Maar ik moet het nog wat meer beluisteren om een stem te geven.
0
geplaatst: 15 maart 2009, 01:54 uur
De nieuwe voor deze week:
Henry Grimes - Live at the Kevara Jazz Fes...

Henry Grimes - bas
Hamid Drake - drums
David Murray - tenor
Henry Grimes - Live at the Kevara Jazz Fes...

Henry Grimes - bas
Hamid Drake - drums
David Murray - tenor
0
pretfrit
geplaatst: 15 maart 2009, 10:31 uur
volgens mij komen wij op dezelfde blog Jesse. 
ziet er goed uit.

ziet er goed uit.

0
geplaatst: 15 maart 2009, 17:22 uur
Even voor klaezman: ik ben nog niet helemaal klaar met je album; ik neem er wat langer dan een week voor... (Vandaar dat een reactie uitblijft.
)
)
0
geplaatst: 15 maart 2009, 20:53 uur
ik loop er nu officeel 3 achter, zal binnen kort een inhaal slag maken.
0
thejazzscène
geplaatst: 16 maart 2009, 19:19 uur
Ik ben heel benieuwd. Ik hoop alleen niet dat dit te veel naar Ayler gaat.
0
pretfrit
geplaatst: 16 maart 2009, 21:10 uur
lastig plaatje, heeft meer luisterbeurten nodig.
lekker heftig en free....doet me wel een beetje aan Ayler denken
0
geplaatst: 16 maart 2009, 21:30 uur
pretfrit schreef:
...vandaar dat het ook onder het label 'Ayler' is uitgebracht.... Ik was er al bang voor.
Ik zal het album toch een paar luisterbeurten gunnen. 
* denotes required fields.