MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz-album van de week

zoeken in:
thejazzscène
pretfrit schreef:
lastig plaatje, heeft meer luisterbeurten nodig.

lekker heftig en free....doet me wel een beetje aan Ayler denken

Het voelt beter aan en dat mag ik wel. Not bad at all.

aslan (crew)
henry grimes beviel me al goed in het 'maak kennis met jazz en beoordeel' topic zie hier maar deze is WOW!! voorlopig 4.5* met enkel de optie "5"

pretfrit schreef:
doet me wel een beetje aan Ayler denken

Marc Ribot's Spiritual Unity doet op zich nog meer aan Ayler denken. Ribot had altijd al een soort van Ayler-tribute willen maken. Toen Grimes (bassist bij Ayler op o.a. In Greenwich Village) in 2003 opeens weer opdook greep Ribot zijn kans om het met Grimes op te nemen.

pretfrit
Jesse schreef:
(quote)

Grimes (bassist bij Ayler op o.a. In Greenwich Village).

nu je het zegt...had ik nog niet eens bij stil gestaan

het was die "lopende bas" en de "fladerende" sax in vooral het openingsnummer die mij direct aan Ayler deden denken.

geweningsperiode is ondertussen afgesloten en ja, het is een geweldig album.

Edit: ik lees nu in de penguin guide dat hij in zijn eerste interview na zijn "come back" (2003) verklaarde dat hij niet wist dat Ayler dood was . Schijnt dat hij tussen zijn verdwijning in 67 en zijn herontdekking in 02 de weg behoorlijk kwijt was. Hoe dan ook, zijn spel lijkt er niet onder geleden te hebben

Lekker vrij plaatje zonder dat het de draad en de noodzaak verliest; er wordt gespeeld met een zekere urgentie.

Is het niet zo dat William Parker heeft geholpen met Henry Grimes weer terug op de wereld/eigen benen te krijgen? Ik kan me iets dergelijks herinneren. Was toen redelijk veel aandacht voor; ook in bijvorrbeeld The Wire. Weer een goede bijdrage aan het JAVDW.

Mijn aktiviteit bij het JAvdW gaat tijdelijk op een laag pitje.
Afgelopen weekend is m'n harddisc met al m'n mp3's en digitale boeken gecrasht (ruim 500Gb bij elkaar), ga nog proberen het spul te redden, maar ben dus even niet in de stemming om allerlei nieuwe albums te beluisteren en bespreken.
Zal ze nog wel downloaden maar verwacht niet binnen een week een mening van me over een album.

aslan (crew)
shit man, wat een miserie... (uit voorzorg gaan hier alle mp3's direct naar twee aparte externe harddiscs)
in ieder geval veel succes met je reddingspoging!

Dardan
Veel succes met je reddingspoging, 500 Gb

Sterkte

bloedende hel. Dat is goed beroerd. Succes met het reanimeren van dat ding.

pretfrit schreef:
Edit: ik lees nu in de penguin guide dat hij in zijn eerste interview na zijn "come back" (2003) verklaarde dat hij niet wist dat Ayler dood was .

Ahahahahaha!

Het valt misschien wel mee, ik heb een vermoeden dat het de voeding of het moederbordje is van deze externe hd, er zitten 2 SATA hd's in en als ik maar 1 van de 2 aansluit doet hij het gewoon, bij beiden, dus de hd's zijn waarschijnlijk niet stuk.
het enige wat het spannend maakt is dat de 2 hd's die er in zitten zich melden als zijnde 1 disc, heb op het moment een NAS kast in bestelling staan waar ik diversen RAID modes kan instellen, zodra die binnen is weet ik waar ik aan toe ben.

Ik heb wel 2 kaartjes besteld, maar er is inmiddels een bruiloft tussendoor gekomen. Hoop het te kunnen combineren, want heb onwijs veel zin in een avondje Bimhuisspacerij.

Ik Doe Moeilijk
Ik kom later nog terug op het album van deze week. Het bevalt opzich heel prima, maar ik heb er nog niet genoeg greep op kunnen krijgen om het op waarde te kunnen schatten denk ik.

blabla schreef:
Het valt misschien wel mee, ik heb een vermoeden dat het de voeding of het moederbordje is van deze externe hd, er zitten 2 SATA hd's in en als ik maar 1 van de 2 aansluit doet hij het gewoon, bij beiden, dus de hd's zijn waarschijnlijk niet stuk.
het enige wat het spannend maakt is dat de 2 hd's die er in zitten zich melden als zijnde 1 disc, heb op het moment een NAS kast in bestelling staan waar ik diversen RAID modes kan instellen, zodra die binnen is weet ik waar ik aan toe ben.

Sterkte iig. Wij wachten de reddingsoperatie met spanning af.

wie doet 'm de komende week?
ik zie het vanavond wel, ik ga nu naar de Mezz...

Het jazz-album van week 13 is:

(afbeelding)

Oregon - Beyond Words

Ik had een aantal ideeën voor het jazz-album van de week, en heb het album gekozen dat hier op MuMe het minst bekend is. Hij stond zelfs nog helemaal niet op de site, dus hij moest nog toegevoegd worden; op dit moment staat hij nog in de wachtrij om goedgekeurd te worden.

Ten tijde van dit album waren er nog 3 leden van Oregon over: Ralph Towner, Paul McCandless en Glen Moore; ze spelen met z'n drietjes, zonder drummer.

Allmusic vindt dit album 4,5*/5 waard, dus dat belooft wat. Veel luisterplezier.

pretfrit
Ah..legendarische world/jazz/fusion van Oregon. Wou er altijd al eens aan beginnen, bedankt voor deze mogelijkheid.

Penguin Guide vindt dit album overigens slappe hap...

Smaken verschillen hè. Ik ben er zelf nog niet eens uit wat ik van dat album vind... Maar ik ben benieuwd naar jullie mening; hij is inmiddels goedgekeurd, dus jullie kunnen losgaan.

HD update!!
Er is er dus echt 1 stuk van de 2.
Uithuilen, de overgebleven disc formateren, en opnieuw vanalles verzamelen.
Het maakt in ieder geval m'n verzameling enigsinds overzichtelijk.

blabla schreef:
HD update!!
Er is er dus echt 1 stuk van de 2.
Uithuilen, de overgebleven disc formateren, en opnieuw vanalles verzamelen.
Het maakt in ieder geval m'n verzameling enigsinds overzichtelijk.

dat dan weer wel... Heb je wat te doen de komende tijd

frankmulder schreef:
Ten tijde van dit album waren er nog 3 leden van Oregon over: Ralph Towner, Paul McCandless en Glen Moore; ze spelen met z'n drietjes, zonder drummer.

Wat jammer dat je nou juist zo'n laat album van ze kiest. Ik lees vrijwel overal dat dit late werk behoorlijk zouteloos is vergeleken met hun vroege werk. Een keus voor een vroeg album als Distant hills of Music of another present era (wél algemeen geaccepteerde 'klassiekers' van de band) had Oregon toch een stuk meer eer aangedaan. Maar goed, ik heb 'm niet gehoord, dus het blijft bij een vermoeden.

Allmusic vindt dit album 4,5*/5 waard, dus dat belooft wat. Veel luisterplezier.

Dat belooft dus helemaal niks want allmusic geeft ook 4/5 aan Britney Spears. Totaal willekeurig en compleet waardeloos, die stemmen daar.

Paalhaas schreef:
(quote)

Wat jammer dat je nou juist zo'n laat album van ze kiest. Ik lees vrijwel overal dat dit late werk behoorlijk zouteloos is vergeleken met hun vroege werk. Een keus voor een vroeg album als Distant hills of Music of another present era (wél algemeen geaccepteerde 'klassiekers' van de band) had Oregon toch een stuk meer eer aangedaan. Maar goed, ik heb 'm niet gehoord, dus het blijft bij een vermoeden.

Bedankt voor de tips, Paalhaas. Dit is het enige album van Oregon dat ik ken, en de reden dat ik hem koos was omdat niemand hem nog kende hier op MuMe. Maar ik ga in ieder geval Distant Hills zeker eens proberen. En dat moeten anderen misschien ook maar doen, als ze meer van Oregon willen horen.

Paalhaas schreef:

(quote)

Dat belooft dus helemaal niks want allmusic geeft ook 4/5 aan Britney Spears. Totaal willekeurig en compleet waardeloos, die stemmen daar.

Van hun site: "It is important to note that we rate albums only within the scope of an artist’s own work -- we only compare a release to other releases by the same artist. We won't compare a Britney Spears album to the latest release by Incubus."

Echt willekeurig zijn die stemmen dus niet. Kennelijk vond de reviewer van Oregon dat Beyond Words hun beste album is. Daar hoef je het dan nog niet mee eens te zijn natuurlijk...

pretfrit
ik kijk op Allmusic altijd wie het review geschreven heeft...Jim Newson zegt me helemaal niets

Thom Jurek en vooral Scott Yanow heb ik wel hoog zitten. weten het mooi te verwoorden en hebben beiden ook een intresse in laten we zeggen de wat progresieve vrije en ...ach, gewoon kwaliteits jazz.

Ik Doe Moeilijk
Jazz-album van week 14

Albert Ayler Quartet - The hilversum session

(afbeelding)

Albert Ayler - Tenorsaxofoon
Don Cherry - Cornet
Gary Peacock - Bas
Sunny Murray - Drums

Opgenomen op 9 november 1964 te Hilversum
review
meer reviews

Ayler ben ik bijna altijd wel over te spreken, Ben benieuwd wat ik hier van vind

Vergeet ook niet om even een reactie te zetten bij de vorige (het is nog erg stil daar).

heb ik nog steeds niet beluisterd, loop aardig achter, heb zo een auto reis van 1,5 uur voor de boeg en ga dan aan die van jesse beginnen. Die van jouw komt zeker aan de beurt

Idem hier, de achterstand wordt binnenkort weggewerkt (ook wat betreft de blabla-maandalbums).

Gast
geplaatst: vandaag om 13:23 uur

geplaatst: vandaag om 13:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.