Genres / Jazz / Jazz-album van de week
zoeken in:
0
geplaatst: 23 april 2009, 12:07 uur
indrukwekkende line-up, maar ik ga lekker op vakantie deze zomer.
0
geplaatst: 23 april 2009, 22:44 uur
korenbloem schreef:
Vind ik ook. Het is erg rustig bij het album en op mijn album heeft ook nog niet iedereen gereageerd of gestemd.
misschien moest iemand, eens een zeer uitgebreid en positief berichtje bij Crystals neer zetten. Roept altijd reacties op.
Vind ik ook. Het is erg rustig bij het album en op mijn album heeft ook nog niet iedereen gereageerd of gestemd.
misschien moest iemand, eens een zeer uitgebreid en positief berichtje bij Crystals neer zetten. Roept altijd reacties op.
Ben net begonnen met Crystals

0
geplaatst: 24 april 2009, 14:56 uur
Ik ben weer bij... Over de meeste freejazz albums kan ik weinig zinvols zeggen, anders dan dat ik er met mijn hoofd niet bij kan en dat er soms wel aardige stukjes tussen zitten.
Ik merk wel dat ik er steeds meer in hoor, dus de luisteren helpt zeker voor het begrip en de waardering
Ik merk wel dat ik er steeds meer in hoor, dus de luisteren helpt zeker voor het begrip en de waardering

0
wcs
geplaatst: 24 april 2009, 17:20 uur
The Scientist schreef:
even een beetje off-topic... hier nog mensen die zin hebben ook richting molde (noorwegen) te gaan?
http://www.moldejazz.no/
daar is de line-up te vinden, en die vond ik wel erg
Crispell, Atomic, Cecil Taylor, Supersilent, Huntsville, Maja Ratkje, Otomo Yoshihide, Tomasz Stanko, Jaga Jazzist, Leonard Cohen en meer.....
Ik denk wel dat ik erheen ga
even een beetje off-topic... hier nog mensen die zin hebben ook richting molde (noorwegen) te gaan?
http://www.moldejazz.no/
daar is de line-up te vinden, en die vond ik wel erg

Crispell, Atomic, Cecil Taylor, Supersilent, Huntsville, Maja Ratkje, Otomo Yoshihide, Tomasz Stanko, Jaga Jazzist, Leonard Cohen en meer.....
Ik denk wel dat ik erheen ga
Was dit wat dichter bij huis... weet niet of ik zo'n trip wel kan betalen en dan valt het nog gelijk met een paar andere dingen die in die periode vallen (Weller in Brugge, Jazz Gent). Maar de affiche zit er inderdaad prettig uit

0
geplaatst: 25 april 2009, 23:33 uur
Morgen neemt Pretfrit het JAVDW-stokje over als het goed is. Het zal me benieuwen waar hij mee zal komen.
0
pretfrit
geplaatst: 26 april 2009, 10:14 uur
Na het geweld(ige) intermezzo van vorige week leek het me niet onverstandig om deze week met een wat meer relaxt JAVDW op de proppen te komen.
Ik presenteer u het licht en luchtig edoch coherent spelende pianotrio van John Taylor

John Taylor / Martin France / Palle Danielsson - Angel of the Presence (2005)
Weet er eigenlijk ook niet zoveel over te melden, enkel dat het mijn aandacht wist te trekken omdat het op het door mij gewaardeerde CAM jazz label uitgebracht is.
Een album voor elk moment...Autoritje, zonnige zondagochtend, laat op de avond met een whisky en een boekje etcetc...Taylor weet het op de juiste prettige manier muzikaal te begeleiden. Niet wereldschokkend maar erg aangenaam en tevens goed geproduceerd (CAM jazz...)
Intresse? stuur me een p.m.
Ik presenteer u het licht en luchtig edoch coherent spelende pianotrio van John Taylor

John Taylor / Martin France / Palle Danielsson - Angel of the Presence (2005)
Weet er eigenlijk ook niet zoveel over te melden, enkel dat het mijn aandacht wist te trekken omdat het op het door mij gewaardeerde CAM jazz label uitgebracht is.
Een album voor elk moment...Autoritje, zonnige zondagochtend, laat op de avond met een whisky en een boekje etcetc...Taylor weet het op de juiste prettige manier muzikaal te begeleiden. Niet wereldschokkend maar erg aangenaam en tevens goed geproduceerd (CAM jazz...)
Intresse? stuur me een p.m.
0
geplaatst: 27 april 2009, 11:34 uur
Dit klinkt potverdikkie erg lekker. Stem volgt later (heb eindelijk ook thuis weer internet, dus kan een inhaalslag beginnen), maar ben erg gelukkig met weer eens een wat luchtigere keuze. Aangenaam tussen al dat freejazz-geweld. Ook mooi hoor, daar niet van, maar die albums beginnen toch de overhand te krijgen.
0
Ik Doe Moeilijk
geplaatst: 29 april 2009, 15:24 uur
Voor wie me niet gemist heeft, hoi ik ben er weer bij.
0
wcs
geplaatst: 3 mei 2009, 09:57 uur
Jazzvrienden van de lage landen, deze week schotel ik u de volgende muzikale portie pianoriedels voor :
Paul Bley - Tears

Waaraan mag het oor zich verwachten? Puur verwennerij in de vorm van 1 man, 1 piano en een hoop prachtige ideeën. De plaat is enigszins vergelijkbaar met “Open, To Love” waar hij al de hoogste toppen der muzikale genialiteit wist te scheren en is dus wederom een schitterende parel die helaas wat beter verborgen is gebleven in het Jazz-landschap.
Wat Bley hier eigenlijk doet, is de nummers verkennen, langzaam verdwalen op de notenbalk en zien wat er gebeurt als hij zijn handen de vrijheid geeft om zelf nieuwe wegen op het keyboard in te slaan, om kort gezegd de vooraf bepaalde melodieën van een Bley-stempel te voorzien.
Soms wordt de zware hamer dan bovengehaald om een donker akkoord het kleurenpalet te laten verstrooien, op andere momenten valt plots de stilte die hier vreemd genoeg vermomd als volwaardige melodie door het luchtruim weergalmt. Hoe dan ook speelt Bley als geen ander met rust, stilte en spanning, je voelt waarlijk dat die piano van hem intense gevoelens herbergt, gevoelens tot welke alleen Bley zijner handen de sleutel schijnen hebben. ’t Leuke is ook het gevoel van vrijheid dat met deze riedels gepaard gaat, de muziek voelt soms wat desolaat aan, maar dan op dezelfde manier als het staan voor een uitgestrekt gebied aan fauna en flora; d’r is geen mens in de buurt en de enige vriend die je vergezelt is Zijne Eenzaamheid. Net zoals sommigen sociale vogels liever de drukte en chaos tegemoet gaan, lijkt het me best plausibel dat niet iedereen zich kan vinden in de geluidsschilderingen die Bley op de notenbalk tekent maar gezien de hoge waardering voor het al eerder genoemde “Open, To Love”, hoop ik toch wel enkelen van een plaat te voorzien die niet meteen in de prullenbak van de mentale bovenkamer terechtkomt.
Vind dit overigens een perfect album om op de achtergrond te laten sluimeren tijdens het lezen, erg aangename combinatie : lezen en Jazz
Wie geïnteresseerd is, stuurt maar een Pm
Paul Bley - Tears

Waaraan mag het oor zich verwachten? Puur verwennerij in de vorm van 1 man, 1 piano en een hoop prachtige ideeën. De plaat is enigszins vergelijkbaar met “Open, To Love” waar hij al de hoogste toppen der muzikale genialiteit wist te scheren en is dus wederom een schitterende parel die helaas wat beter verborgen is gebleven in het Jazz-landschap.
Wat Bley hier eigenlijk doet, is de nummers verkennen, langzaam verdwalen op de notenbalk en zien wat er gebeurt als hij zijn handen de vrijheid geeft om zelf nieuwe wegen op het keyboard in te slaan, om kort gezegd de vooraf bepaalde melodieën van een Bley-stempel te voorzien.
Soms wordt de zware hamer dan bovengehaald om een donker akkoord het kleurenpalet te laten verstrooien, op andere momenten valt plots de stilte die hier vreemd genoeg vermomd als volwaardige melodie door het luchtruim weergalmt. Hoe dan ook speelt Bley als geen ander met rust, stilte en spanning, je voelt waarlijk dat die piano van hem intense gevoelens herbergt, gevoelens tot welke alleen Bley zijner handen de sleutel schijnen hebben. ’t Leuke is ook het gevoel van vrijheid dat met deze riedels gepaard gaat, de muziek voelt soms wat desolaat aan, maar dan op dezelfde manier als het staan voor een uitgestrekt gebied aan fauna en flora; d’r is geen mens in de buurt en de enige vriend die je vergezelt is Zijne Eenzaamheid. Net zoals sommigen sociale vogels liever de drukte en chaos tegemoet gaan, lijkt het me best plausibel dat niet iedereen zich kan vinden in de geluidsschilderingen die Bley op de notenbalk tekent maar gezien de hoge waardering voor het al eerder genoemde “Open, To Love”, hoop ik toch wel enkelen van een plaat te voorzien die niet meteen in de prullenbak van de mentale bovenkamer terechtkomt.
Vind dit overigens een perfect album om op de achtergrond te laten sluimeren tijdens het lezen, erg aangename combinatie : lezen en Jazz

Wie geïnteresseerd is, stuurt maar een Pm
0
pretfrit
geplaatst: 3 mei 2009, 20:04 uur
vage hoes...
maar dat zegt natuurlijk niets over de muziek
maar dat zegt natuurlijk niets over de muziek

0
wcs
geplaatst: 3 mei 2009, 20:21 uur
De hoes hier is ronduit lelijk ja, op mijn exemplaar is hij gelukkig anders : zelfde witte lijnen maar heb een andere achtergrond, heel droog en donker zwart wat enigszins beter is.
Maar de hoes hier is omgekeerd evenredig met de muziek dus geen probleem
Maar de hoes hier is omgekeerd evenredig met de muziek dus geen probleem

0
pretfrit
geplaatst: 3 mei 2009, 20:29 uur
ik zal hem morgen eens op m'n gemakie gaan beluisteren je verhaal maakt me nieuwsgierig
bedankt zover
bedankt zover

0
geplaatst: 10 mei 2009, 14:38 uur
Krijgen we overigens geen mei-album van blabla, of zijn die gecrashte harde schijven de boosdoener? 
(Nog geen tijd gehad voor Sclavis of Bley, maar de achterstand wordt hoe dan ook ingehaald...)

(Nog geen tijd gehad voor Sclavis of Bley, maar de achterstand wordt hoe dan ook ingehaald...)
0
geplaatst: 10 mei 2009, 23:53 uur
Staat al klaar op Rapidshare, moet alleen hier nog toegevoegd worden. 
Geen vertraging door hd's deze keer, wel door africhten van een nieuwe pc.
Mijn keuze is deze keer: Miroslav Vitous - First Meeting.
Mocht iemand er zin in hebben deze toe te voegen hier op MuMe, leef je uit, ik heb eigenlijk geen tijd hiervoor.
Dit is een plaat van een bassist die in mijn ogen altijd te weinig erkenning krijgt, lekker muzikaal met grote oren en een heel eigen warme sound.
Behalve Vitous op bas spelen hier John Surman, Kenny Kirkland en Jon Christensen mee.
Dit is tevens een plaat uit de tijd dat ECM nog andere muziek uitbracht dan alleen maar al die kille scandinavische verstandskonijnen met hun zaaddrogerij muziek en/of de vierhonderdtigste plaat van Keith Jarrett.
PM me voor een linkje als je interesse hebt.

Geen vertraging door hd's deze keer, wel door africhten van een nieuwe pc.
Mijn keuze is deze keer: Miroslav Vitous - First Meeting.
Mocht iemand er zin in hebben deze toe te voegen hier op MuMe, leef je uit, ik heb eigenlijk geen tijd hiervoor.
Dit is een plaat van een bassist die in mijn ogen altijd te weinig erkenning krijgt, lekker muzikaal met grote oren en een heel eigen warme sound.
Behalve Vitous op bas spelen hier John Surman, Kenny Kirkland en Jon Christensen mee.
Dit is tevens een plaat uit de tijd dat ECM nog andere muziek uitbracht dan alleen maar al die kille scandinavische verstandskonijnen met hun zaaddrogerij muziek en/of de vierhonderdtigste plaat van Keith Jarrett.
PM me voor een linkje als je interesse hebt.
0
geplaatst: 11 mei 2009, 11:04 uur
0
geplaatst: 11 mei 2009, 11:59 uur
Ik Doe Moeilijk schreef:
Is dit een bonusalbum of het album vd week?
Is dit een bonusalbum of het album vd week?
Bonusalbum lijkt me. Kennelijk is het stokje nog niet doorgegeven, en is er dus voor deze week geen JAvdW (tenzij iemand zich alsnog opwerpt). En kennelijk zijn er nog zoveel mensen die achterlopen dat men zich er ook niet zo druk om maakt.

0
Heemskerktollie
geplaatst: 11 mei 2009, 12:29 uur
Sorry, ik was aangewezen door WCS maar was een weekendje weg.

Ik heb gekozen voor: Masada String Trio - Azazel...
Een heel interessant stukje muziek. Ik heb niet heel lang geleden kennis leren maken met Zorn's Masada boeken, uitgevoerd door verschillende artiesten. Hoewel bijna alle albums uit de serie een erg hoge waardering kregen van mij vond ik dit de uitblinker. De uitvoeringen zijn vaak erg mooi, soms ietwat dromerig zelfs maar nooit saai of voorspelbaar. Je proeft vaak toch een hoop avant-garde en Greg Cohen stuwt de muziek lekker voort. Prachtig ook om de Joodse klezemer roots in de muziek terug te horen. Zorn bewijst zich toch maar weer als een meester componist en één van de belangrijkste mannen op het gebied van Joodse en avant-gardistische muziek. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
All About Jazz:
Stuur maar alvast een pm. Uploaden lijkt nog eventjes te duren.

Ik heb gekozen voor: Masada String Trio - Azazel...
Een heel interessant stukje muziek. Ik heb niet heel lang geleden kennis leren maken met Zorn's Masada boeken, uitgevoerd door verschillende artiesten. Hoewel bijna alle albums uit de serie een erg hoge waardering kregen van mij vond ik dit de uitblinker. De uitvoeringen zijn vaak erg mooi, soms ietwat dromerig zelfs maar nooit saai of voorspelbaar. Je proeft vaak toch een hoop avant-garde en Greg Cohen stuwt de muziek lekker voort. Prachtig ook om de Joodse klezemer roots in de muziek terug te horen. Zorn bewijst zich toch maar weer als een meester componist en één van de belangrijkste mannen op het gebied van Joodse en avant-gardistische muziek. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
All About Jazz:
Azazel: Book of Angels Volume 2 is a strong argument against naysayers who accuse Zorn of milking the Masada project dry. With a large community of artists from which Zorn can now draw for Masada, there seems to be no end to its potential, and the Masada String Trio proves that it’s possible to create challenging and multifaceted improv-based chamber music that doesn’t sacrifice widespread appeal.
Stuur maar alvast een pm. Uploaden lijkt nog eventjes te duren.
0
geplaatst: 11 mei 2009, 12:43 uur
Ha, uit de Book of Angels Vol. 2. Die had ik inmiddels al allemaal, maar ik zal er nu eens echt goed voor gaan zitten. Lijkt me een goede keuze, Heemskerktollie. 

0
pretfrit
geplaatst: 11 mei 2009, 13:03 uur
mooi album, zie echter dat een aantal vaste deelnemers hem reeds in bezit heeft.
als bonus stel ik eventueel dit album ter beschikking.
bij interesse, stuur me een p.m.
als bonus stel ik eventueel dit album ter beschikking.
bij interesse, stuur me een p.m.
0
pretfrit
geplaatst: 11 mei 2009, 15:02 uur
4 inc. sporadische deelnemer paap en natuurlijk uzelf..da's meer dan de helft man

Hoe dan, ook dat live album is een prachtige aanvulling op jouw geweldige week keuze

Hoe dan, ook dat live album is een prachtige aanvulling op jouw geweldige week keuze

0
geplaatst: 11 mei 2009, 15:24 uur
Betekent al met al dat deze user flink aan de bak kan komende week want ik ga ze natuurlijk alle drie beluisteren. Komend weekend maar vast weer een lange duurloop plannen.
0
geplaatst: 12 mei 2009, 20:01 uur
Voorlopig overzicht van ronde *5*:
klaezman - Stefano Battaglia - Re: Pasolini (2007)
Jesse - Henry Grimes Trio - Live at the Kevara Jazz Festival (2004)
frankmulder - Oregon - Beyond Words (1995)
Ik Doe Moeilijk - Albert Ayler - The Hilversum Session (1964)
korenbloem - George Lewis - Chicago Slow Dance (1981)
Paalhaas - Sam Rivers - Crystals (1974)
we tigers - MoHa! - Norwegianism (2007)
pretfrit - John Taylor / Martin France / Palle Danielsson - Angel of the Presence (2005)
wcs - Paul Bley - Tears (1983)
Heemskerktollie - Masada String Trio - Azazel: Book of Angels Vol. 2 (2005)
klaezman - Stefano Battaglia - Re: Pasolini (2007)
Jesse - Henry Grimes Trio - Live at the Kevara Jazz Festival (2004)
frankmulder - Oregon - Beyond Words (1995)
Ik Doe Moeilijk - Albert Ayler - The Hilversum Session (1964)
korenbloem - George Lewis - Chicago Slow Dance (1981)
Paalhaas - Sam Rivers - Crystals (1974)
we tigers - MoHa! - Norwegianism (2007)
pretfrit - John Taylor / Martin France / Palle Danielsson - Angel of the Presence (2005)
wcs - Paul Bley - Tears (1983)
Heemskerktollie - Masada String Trio - Azazel: Book of Angels Vol. 2 (2005)
0
geplaatst: 12 mei 2009, 20:17 uur
Ik ben t een beetje kwijt met de rondes. Ik zie dat ik nog niet geweest ben...maar ik heb al wel 4 albums bijgedragen?
0
geplaatst: 12 mei 2009, 20:23 uur
Ik doe de laatste albums ook al weer mee en hoop nu bij te blijven.
0
geplaatst: 12 mei 2009, 20:32 uur
sq schreef:
Ik ben t een beetje kwijt met de rondes. Ik zie dat ik nog niet geweest ben...maar ik heb al wel 4 albums bijgedragen?
Dan zou dit ronde 5 moeten zijn... Zeker dat je zelf niet foutief geteld hebt? Ik herinner me Art Blakey, Tied & Tickled Trio en Stanley Clarcke van jou, maar geen 4e...?
* denotes required fields.