MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz-album van de week

zoeken in:
sq
Frank Cunimondo, zo snel afgeserveerd dat niemand het zich meer herinnert.

Juist...dit is ronde 5. Ik heb er zelf ook al 4 te berde gebracht. Excuses!

sq
Ik zal weer eens een groot overzicht maken als ik er tijd voor heb. Vind het toch wel leuk ook om terug te kijken wat er allemaal is gepasseerd.

pretfrit
maar is het wel een jazzalbum?

Misschien wil Dardan nog een keertje.

pretfrit
of WILDE_FRANS

0 reacties trouwens tot nu toe! Wow, een record geloof ik. Kunnen we hier niet beter mee stoppen?

Ik heb nog geen reactie gegeven omdat ik er nog wat vaker naar wou luisteren. Wellicht geldt dat ook voor anderen.

Idem, ik lig voorlopig nog achter op schema, maar heb volgende week eindelijk de tijd om alles in te halen (en om zelf een album klaar te stomen)...

Dardan
Nee, sorry daarvoor trouwens.

Heemskerktollie schreef:
(quote)

Inmiddels 7 aanvragen binnen

Ik heb em al... dus vraag em niet bij je aan .. maar doe wel mee

sq
Ik ben gevraagd het nieuwe jazz-album van de week te kiezen, maar ik lees dat bericht pas net, want ik was vandaag nog niet ingelogd geweest. Ik vind het een beetje laat om dat nog allemaal vandaag te doen. Morgen zal ik met iets komen.

sq
Te gek Sq

En nu maar afwachten of de keuze je wel bevalt .

Ik twijfelde of ik jullie nog moest blootstellen aan Ingrid Laubrock, maar als ik heel eerlijk ben weet ik ook zelf nog niet wat ik daarvan moet vinden. Ik heb m maar wel vast op de site gezet. Uitendelijk heb ik toch iets vertrouwds gepakt dat ik zelf echt mooi vind en ik rechtvaardig dat dan maar met het gegeven dat er nog immer veel te weinig zang langskomt in dit topic.

Dit is m:

(afbeelding)

Nina Simone - At Newport (1960)

Dit album heb ik ooit ontdekt toen ik als tiener ergens moest oppassen bij kennissen. Ik was denk ik een jaar of 16 en kende de naam van Nina Simone uit de hitparade (niet My Baby Just Cares for Me, want die moest nog bekend worden, maar I Got Life ). Het was een van mijn allereerste kennismakingen met de Jazz, en sowieso de eerste die goed uitpakte.

Ik zal zien of ik zo snel mogelijk de vaste klanten van het topic kan PM'en.

sq
Inmiddels klaar. Wie nu geen bericht heeft kan zich melden.

sq
Vince Vega verzorgt het JAVDW voor komende week.

Wat anders: is er een wens tot evaluatie over welke albums er in het topic moeten/mogen meedoen? (refererend aan we tigers´ opmerking bij het album als zou Nina Simone daar maar met moeite inpassen).

Ik hanteer persoonlijk als criteria:
- ik vind het een mooi album
- het heeft minder dan 20 stemmen op MuMe
Globaal let ik er dan nog een beetje op of er deelnemers zijn die het album al kennen (liefst niet te veel).

Qua genre heb ik niet echt een mening over waar de grens van jazz ligt, maar ik zal daar de anderen ook nooit op aanspreken.

sq schreef:
Wat anders: is er een wens tot evaluatie over welke albums er in het topic moeten/mogen meedoen? (refererend aan we tigers´ opmerking bij het album als zou Nina Simone daar maar met moeite inpassen).

Zie absoluut niet in waarom Nina Simone buiten categorie zou vallen. Alles kan, alles mag...ook dat is jazz.

pretfrit
jazz is jazz..."alles kan alles mag" is natuurlijk bullshitt dan kunnen we het net zo goed het "soort van jazzy muziekje van de week"gaan noemen

Nina Simone staat als een zeer eclectistische muziekante bekend...blues, soul, gospel en jazz overgoten met een dramatisch theatraal sausje...tsja.

Volgens mij moeten we het maar aan he tcommentaar overlaten of iets jazz is of niet...he treguleert zichzelf wel

pretfrit schreef:
jazz is jazz..."alles kan alles mag" is natuurlijk bullshitt dan kunnen we het net zo goed het "soort van jazzy muziekje van de week"gaan noemen

Jazz heeft geen "grenzen" (veel jazz kan je niet zomaar in een hokje onderbrengen, daarvoor is de stijl vaak ook te eclectisch), en het lijkt me dan ook moeilijk een grenslijn te trekken die albums niet mogen overschreiden om in aanmerking te komen voor dit topic. Dat bedoelde ik met de opmerking...bullshit(t?) of niet.

pretfrit
unaej schreef:
(quote)

Jazz heeft geen "grenzen", en het lijkt me dan ook moeilijk een grenslijn te trekken die albums niet mogen overschreiden om in aanmerking te komen voor dit topic..

Heeft jazz geen "grenzen"?

Volgende week iets van de Beatles dan maar?

Je begrijpt nochtans wat ik bedoel.

(Verder ontbreekt het mij aan energie om er dieper op in te gaan. Aan u het laatste woord...)

pretfrit
zolang er sprake is van improvisatie en syncope spel is het naar mijn idee jazz en kan het in het JAVDW,

volledig gecomponeerde muziek, volledig strak melodieus samenspel of dominerende rock/funk ritmes zijn naar mijn idee taboe...niet omdat he tminderwaardig slecht of wat dan ook is maar meer omdat het simpelweg buiten dat wat jazz is valt.

Het is een algemeen bekend gegeven dat er nogal wat muziek jazz genoemd wordt (staat zo profi en menig rockmuziekant op leeftijd kan er zijin ingeslapen cariere mee laten ontwaken) die weinig met jazz van doen heeft...liefhebbers en/of commercieel afhankelijken willen u laten geloven dat jazz geen grenzen heeft en schreeuwen dat dan ook van de daken met als enig doel hun poppy product aan u als jazz te kunnen slijten

Voor hele volksstammen is Kenny G hét voorbeeld van goede sfeervolle jazz....en dat alleen omdat de man wat op een sax speelt en omdat de platen maatschappij het goed weet te verkopen. gevolg: voor andere volksstammen is jazz niets meer of minder dan slappe neuzelmuziek voor romantische onderonsjes of de achtergrond tijdens lift, wc, of schoonouder bezoek.

Daarom zou ik willen pleiten voor strikte handhaving van jazz in het javdw topic.

Dus: improvisatie en syncope ritmes....Ik ben me terdege bewust dat hier voor de meeste het struikelblok zit wat jazz waardering betreft....jammer dan. Je gaat je ook niet aansluiten bij het metal album van de week als je een hekel hebt aan beukende ritmes en scheurende gitaren om maar even een cliche uit de kast te halen.

@ unaej: afgezien van deze laatste zin is dit bericht niet aan u persoonlijk gericht...

( )

Als degene die het album kiest vindt dat het een jazzalbum is vind ik het prima. (Ik denk dat anders de albums die ik zelf aandraag erg discutabel worden en buiten de boot vallen).

pretfrit
Een andere optie zou kunnen zijn dat we de naam wijzigen in album van de week met als je goed luistert ook nog wat jazzy elementen aldus de aandrager ( het AVDWMAJGLONWJEADA topic)

pretfrit
Maar alle gekheid op een stokie...

Ik denk dat het wel de bedoeling blijft dat we in het JAZZ album van de week topic ook daadwerkelijk jazzalbums blijven voorstellen...en ondanks dat wat sommige berichten u willen laten geloven is jazz een duidelijk omkadert begrip.

De eeuwige kutsmoes dat jazz grenzeloos is en dat alles met een "toeter" of jazzy ritme daarom als jazz gezien kan worden zorgt naar mijn idee voor verwatering en slape middelmaat.

pretfrit schreef:

De eeuwige kutsmoes dat jazz grenzeloos is en dat alles met een "toeter" of jazzy ritme daarom als jazz gezien kan worden zorgt naar mijn idee voor verwatering en slappe middelmaat.

Zou je dit stukje ook even aan de organisatie van het North Sea Jazz Festival willen mailen.

pretfrit
platedraaier schreef:
(quote)

Zou je dit stukje ook even aan de organisatie van het North Sea Jazz Festival willen mailen.

precies...

met rap soul en funk trekken zij een breder publiek...daar is niks mis mee Zij zijn tenslotte een commercieel ingestelde organisatie. Zij beweren overigens ook nie tdat het allemaal jazz is..

Maar op deze site hebben we al een rap/soul/funk album van de week....we hebben het hier over het Jazz album van de week

Gaan er dit jaar nog gebruikers naar NSJ?
ik overweeg te gaan. Voornamelijk vanwege alle Zorn-projecten die je in één weekend kan gaan zien, maar de torenhoge toegangsprijs weerhoudt me voorlopig nog even.

Ik ga waarschijnlijk wel ja, is een soort vaste afspraak. Moet nog even overleggen welke dag en ja o.a. al die Zorn-projecten doen mij serieus overwegen nog een extra dag te gaan.

OK genoeg gezeurd nu!

Na bovenstaande discussie heb ik de ondankbare taak om het jazz-album van de week uit te kiezen en deze is geworden:

(afbeelding)

Maria Schneider Orchestra - Sky Blue

Tijd voor weer eens wat anders dacht ik zo en het is een plaat van een Big Band geworden. Deze dame heeft de eerste paar jaar van haar carrière samengewerkt met Gil Evans en heeft nu al een flink aantal jaren een eigen orkest.
Vorig jaar op NSJ vormde dit voor mij het hoogtepunt.

Aantal reviews:

Kwadratuur.be :: Maria Schneider Orchestra - Sky Blue (artistShare, 2007)

Maria Schneider Orchestra | Sky Blue - allaboutjazz.com

Veel plezier allemaal en voor een link graag een PM.

sq
we tigers schreef:
Gaan er dit jaar nog gebruikers naar NSJ?
.

Ik ga de zaterdag.

De hoes is allesbehalve 'jazz' Ben erg benieuwd Vega. Wat NSJ betreft zijn de JAvdW-artiesten gelijk verdeeld over de dagen. Één dagje wil ik gaan en dat wordt wss de zaterdag.

Vrijdag | Eric Vloeimans, Masada, Wolfert Brederode, Cecil Taylor, Han Bennink & Dave Douglas.
Zaterdag | Benjamin Herman, Charlie Haden, Stanley Clarke, George Duke, Avishai Cohen, Vloeimans & Zorn.
Zondag | Bill Frisell, John Scofield, Éthiopiques (Mekuria), BenninkBorstlapGlerum, John Taylor, Zorn.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:55 uur

geplaatst: vandaag om 10:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.