Genres / Jazz / Jazz-album van de week
zoeken in:
0
pretfrit
geplaatst: 27 mei 2009, 20:57 uur
thejazzscène schreef:
het is alleen je negativistisch denken tov andermans opvattingen die me soms tegenzitten (waarin dit soort zinloze discussie uitmondden). Je hoeft niet altijd te schrijven wat je denkt.
het is alleen je negativistisch denken tov andermans opvattingen die me soms tegenzitten (waarin dit soort zinloze discussie uitmondden). Je hoeft niet altijd te schrijven wat je denkt.
heb je enig idee hoe belerend en beledigent je hier naar mijn persoon bent?
0
pretfrit
geplaatst: 27 mei 2009, 20:58 uur
Ik Doe Moeilijk schreef:
Het mooie van jazz is dat het niet in definities te vangen is, denk ik. Een improvisatie bestaat alleen als zichzelf in het moment van vervoering, van ' the jazz' .
Edit: Misschien heeft het ook met de intentie van de muzikant(en) te maken. Als deze zich binnen de jazz-traditie thuisvoelen, ze willen jazz maken. dan wordt het jazz.
Het mooie van jazz is dat het niet in definities te vangen is, denk ik. Een improvisatie bestaat alleen als zichzelf in het moment van vervoering, van ' the jazz' .

Edit: Misschien heeft het ook met de intentie van de muzikant(en) te maken. Als deze zich binnen de jazz-traditie thuisvoelen, ze willen jazz maken. dan wordt het jazz.
dus jazz bestaat altijd uit improvisatie?
0
pretfrit
geplaatst: 27 mei 2009, 21:01 uur
unaej schreef:
...en de cirkel is rond, cfr. wat ik eerder zei.
(quote)
...en de cirkel is rond, cfr. wat ik eerder zei.
je bent geweldig...
0
pretfrit
geplaatst: 27 mei 2009, 21:03 uur
klaezman schreef:
(quote)
die quote die je van mij genomen hebt is helaas waarheid gebleken...
0
pretfrit
geplaatst: 27 mei 2009, 21:12 uur
Ik Doe Moeilijk schreef:
heerlijk woordje: jazz
jazz jazz
jzaz jzaz jzaz
jazz jazz
zzaj zzaj zzaj
jazz jazz jazz
heerlijk woordje: jazz
jazz jazz
jzaz jzaz jzaz
jazz jazz
zzaj zzaj zzaj
jazz jazz jazz
alles kan en alles mag, als de muziekant jazz wil maken en het jazz wil noemen dan is het jazz....jazz is net als god, je gelooft erin maar niemand kan duiden wat het is en of het zowiezo wel bestaat...ik heb tenminste nog niemand een zinnig helder woord zien optekenen.
maar we zijn het er wel over eens dat pretfrit in ieder geval zeker niet gelijk heeft....ook al is hij slechts de boodschapper van datgene wat overal te lezen is en wat muziektheoretisch en praktisch gezien volstrekt helder is.
0
thejazzscène
geplaatst: 27 mei 2009, 22:08 uur
pretfrit schreef:
ik heb tenminste nog (n)iemand een zinnig helder woord zien optekenen.
ik heb tenminste nog (n)iemand een zinnig helder woord zien optekenen.
Hieruit blijkt nog eens dat mijn kritiek meer dan terecht was.
0
Ik Doe Moeilijk
geplaatst: 27 mei 2009, 23:28 uur
pretfrit schreef:
dus jazz bestaat altijd uit improvisatie?
Zoals ik zei, improvisatie en traditie. Improvisatie is duidelijk? Met traditie bedoel ik bij voorbeeld de Afro-Amerikaanse roots(het ritme dan vooral).dus jazz bestaat altijd uit improvisatie?
Maar daar kan aan toegevoegd: Improvisatie staat ook in relatie tot de compositie. Binnen deze muziek heeft de compositie echter denk ik alleen 'zin', als het tot improvisatie, tot jazz, kan leiden. Het vormt zogezegd, mijns inziens, altijd een kader waarbinnnen geschilderd wordt, het is het pad dat bewandeld wordt.
De compositie alsook de improvisatie zijn ook weer onderhevig aan de traditie. Muzikale vrijheid, als in het genie dat schept puur uit indivuele creatieve wil, lijkt me niet mogelijk. Daarvoor zijn we te menselijk, al te menselijk.
pretfrit schreef:
maar we zijn het er wel over eens dat pretfrit in ieder geval zeker niet gelijk heeft....
Nee! Je levert wel degelijk zinnige opmerkingen, bedankt daarvoor. Ik benader het misschien te idealistisch/filosofisch, ik ben maar een buitenstaander. Een javdw-schnabbelaar. maar we zijn het er wel over eens dat pretfrit in ieder geval zeker niet gelijk heeft....

0
Ik Doe Moeilijk
geplaatst: 27 mei 2009, 23:31 uur
pretfrit schreef:
muziek is net als god, je gelooft erin maar niemand kan duiden wat het is en of het zowiezo wel bestaat...ik heb tenminste nog niemand een zinnig helder woord zien optekenen.
Precies! We hebben wel theologie, maar de metafysische aard van de god (van de muziek), kan nooit beroerd worden door het fysische/ theoretische. Maar daarmee is theologie / muziektheorie natuurlijk niet overbodig. Zolang het model werkt is het werkelijk.muziek is net als god, je gelooft erin maar niemand kan duiden wat het is en of het zowiezo wel bestaat...ik heb tenminste nog niemand een zinnig helder woord zien optekenen.
0
thejazzscène
geplaatst: 27 mei 2009, 23:52 uur
Dus mag jazz eerder gezien worden als een mentaliteit dan een theorie.
0
pretfrit
geplaatst: 28 mei 2009, 19:07 uur
Nu ben je al erg selectief met het gebruik van quotes (de essentie volledig negerend en alleen dat puntje pakken wat je kunt gebruiken), maar nu ga je ze ook al veranderen...

Antwoord op je opmerking. ik had het over mume...geloof het of niet maar er is een jazzwereld buiten mume
en er zijn mumepersonen die hun mond houden...maar goed weten waar ik het over heb.dus je conclusie?....volgens mij blijkt er heel weinig.
0
pretfrit
geplaatst: 28 mei 2009, 19:40 uur
Ik Doe Moeilijk schreef:
....ja precies syncopische ritmes(quote)
Zoals ik zei, improvisatie en traditie. Improvisatie is duidelijk? Met traditie bedoel ik bij voorbeeld de Afro-Amerikaanse roots(het ritme dan vooral). Maar daar kan aan toegevoegd: Improvisatie staat ook in relatie tot de compositie. Binnen deze muziek heeft de compositie echter denk ik alleen 'zin', als het tot improvisatie, tot jazz, kan leiden. Het vormt zogezegd, mijns inziens, altijd een kader waarbinnnen geschilderd wordt, het is het pad dat bewandeld wordt.
De compositie alsook de improvisatie zijn ook weer onderhevig aan de traditie. Muzikale vrijheid, als in het genie dat schept puur uit indivuele creatieve wil, lijkt me niet mogelijk. Daarvoor zijn we te menselijk, al te menselijk.

(edit: neem als voorbeeld de soloimprovisaties van personen als Braxton, Parker, Taylor etcetc...het kost wat moeite maar als je "de klik" hebt is het de meest geweldige ervaring...vraag het degene die dat ervaren hebben, aan de andere kant is het "zoeken" naar een sluitend collectief b.v. bij een trio etc ook prachtig...maar goed ,allemaal het resultaat van improvisatie , daarom dat het wat deze liefhebber pur-sang dan ook niet voor dit topic verloren mag gaan, het is namelijk de basis van de "magie")
(quote)
Nee! Je levert wel degelijk zinnige opmerkingen, bedankt daarvoor. Ik benader het misschien te idealistisch/filosofisch, ik ben maar een buitenstaander. Een javdw-schnabbelaar.
) Wat het filosofische aspect betreft: Daar wil ik nu juist vanaf stappen. Want de vraag was uiteindelijk Welke albums horen in het JAVDW topic? daar hebben we een helder antwoord voor nodig. Dat antwoord is er gewoon. Namelijk het antwoord op de vraag: wat maakt jazzmuziek uiteindelijk "jazzmuziek"?Improvisatie en syncopische ritme structuren en het moeilijk grijpbare "swing" wat een product is van de de eerste 2 kenmerken.
Nogmaals simpeler is het niet te omschrijven...daarvoor hoef je niet te filosoferen, mystificeren of idealiseren (dit is niet personlijk naar jou toe maar meer naar een ieder die denkt dat jazz "een gevoel" levensstijl of ongrijpbare hobby voor intelectuelen is
)
0
pretfrit
geplaatst: 28 mei 2009, 19:59 uur
Ik Doe Moeilijk schreef:
(quote)
Precies! We hebben wel theologie, maar de metafysische aard van de god (van de muziek), kan nooit beroerd worden door het fysische/ theoretische. Maar daarmee is theologie / muziektheorie natuurlijk niet overbodig. Zolang het model werkt is het werkelijk.
...hmmm. Leuk dat je erop in gaat maar ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat er wel degelijk een verschil is tussen jazzmuziek en het godelijke...het "beleven" is mischien hetzelfde, het verschil is echter dat muziek i.t.t. "God" een "fysisch/theoretische" basis heeft...
Mijn verbazing en ongeduld bestaat er uit dat schijnbaar niemand (althans degene die denken te moeten reageren) dat wil erkennen en meer waarde schijnen te hechten aan mistige opmerkingen dan aan simpele realiteit.....Jazzromantiek?

0
thejazzscène
geplaatst: 28 mei 2009, 20:13 uur
pretfrit schreef:
Improvisatie en syncopische ritme structuren en het moeilijk grijpbare "swing" wat een product is van de de eerste 2 kenmerken.
Improvisatie en syncopische ritme structuren en het moeilijk grijpbare "swing" wat een product is van de de eerste 2 kenmerken.
Oke, maar wanneer weet jij dat er geïmproviseerd wordt? Je merkt het snel als het om free-jazz gaat maar bij andere werken? Waardoor het net als kunst is: namelijk dat de kunstenaar bepaald of zijn werk kunst is of niet; de muzikant bepaald of hij jazz speelt of niet. Het is vooral zijn mentaliteit van spelen/componeren dat hier een weerslag op zal hebben.
Heel wat Belgische jazzmuzikanten maken strak uitbouwde composities en beschouwen zich toch als jazzmuzikanten (zelfs als er heel wat werken eerder als hedendaags klassiek kunnen omschreven worden, denk maar aan Kris Defoort).
En daarom is het juist zo moeilijk definieerbaar of iets niet tot die noemer zou mogen behoren. Daarom valt het toepassen die theorie te betwisten in mijn ogen...
0
pretfrit
geplaatst: 28 mei 2009, 20:19 uur
thejazzscène schreef:
dat mag JIJ zo zien....
0
Kosinski
geplaatst: 28 mei 2009, 20:31 uur
OVER MUZIEK WORDT VEEL GEZEKEN
WIJ DOEN DAAR NIET AAN MEE
WIJ DRAAIEN LIEVER PLAATJES
VANDAAR DEZE CD
J.A. Deelder [Deelder draait]
VANDAAR DEZE CD
0
pretfrit
geplaatst: 28 mei 2009, 20:38 uur
thejazzscène schreef:
Oke, maar wanneer weet jij dat er geïmproviseerd wordt?
Dat hoor ik...jij niet? verbazend!! (dit is niet synisch hoor)(quote)
Oke, maar wanneer weet jij dat er geïmproviseerd wordt?
Je merkt het snel als het om free-jazz gaat maar bij andere werken? Waardoor het net als kunst is: namelijk dat de kunstenaar bepaald of zijn werk kunst is of niet; de muzikant bepaald of hij jazz speelt of niet.
ja de laatste van Bary Haye wordt ook als jazz verkocht....en sommige mensen die zich niet bewust zijn van "jazz" nemen dat nog aan ook.Het is vooral zijn mentaliteit van spelen/componeren dat hier een weerslag op zal hebben.
ja inderdaad...net zoals metal, hip-hop, soul etcetc...maar dat betekent toch niet dat zij zich niet (voor mij part onbewust) aan "regeltjes" houden om tot "de stijl"te komen.Nou het grappige is dat het bij jazz heel duidelijk is wat jazz tot jazz maakt. pop/rock en b.v. metal s moeilijk te beschrijven
Heel wat Belgische jazzmuzikanten maken strak uitbouwde composities en beschouwen zich toch als jazzmuzikanten (zelfs als er heel wat werken eerder als hedendaags klassiek kunnen omschreven worden, denk maar aan Kris Defoort).
Maar goed...want daar wil je naar toe en dat probeer ik je nu al 3 dagen duidelijk te maken. Als die Belgische halfklassieke zelfbenoemde een vorm van improvisatie en syncopy vertonen dan is het jazz en mag het zo genoemd worden en last but not least...klinkt het als jazz en vormt het alles wat jazz zo geweldig kan maken....althans in mijn oren
En daarom is het juist zo moeilijk definieerbaar of iets niet tot die noemer zou mogen behoren. Daarom valt het toepassen die theorie te betwisten in mijn ogen...
......nee....als het improvisatie en............HELP!!!
DAT HOOR JE TOCH!! (meneer JAZZscene
) Vandaar dat iedere keer sommige personen (niet om lullig te doen maar het zijn wel de personen die ik qua jazz serieus neem) Bij sommige albums hun twijffels uiten (en dan zijn ze netjes ik zeg meestal gewoon dat het geen jazz is) of iets al dan niet jazz is.Daarnaast is er zoiets als Allmusic of welk ander naslagwerk...maar pas op voor subjectieve informatie he...

0
pretfrit
geplaatst: 28 mei 2009, 20:39 uur
Kosinski schreef:
VANDAAR DEZE CD
VANDAAR DEZE CD
bedankt voor deze nuttige bijdrage..mag ik u er op wijzen dat dit een discussiesite is.
dat u daar anders over denkt is uw goed recht maar dat betekent nog niet dat u stemming hoeft te vormen en zeker niet bepalen.
0
Kosinski
geplaatst: 28 mei 2009, 20:46 uur
bedankt voor deze nuttige bijdrage..mag ik u er op wijzen dat dit een discussiesite is.
Ik zie nauwelijks discussie, meer iemand die perse zijn gelijk wil halen en daar talloze berichten voor nodig heeft.
Ik was al een tijdje afgehaakt mijn beste .
0
pretfrit
geplaatst: 28 mei 2009, 20:51 uur
Kosinski schreef:
Ik zie nauwelijks discussie, meer iemand die perse zijn gelijk wil halen en daar talloze berichten voor nodig heeft.
(quote)
waar bemoei je je dan mee?
0
geplaatst: 28 mei 2009, 21:13 uur
Lulkoek. Je maakt jezelf belachelijk. Ga dit maar eens beluisteren, en vertel ons dan eens wanneer de compositie ophoudt en de improvisatie begint...
0
geplaatst: 29 mei 2009, 12:45 uur
pretfrit schreef:
maar we zijn het er wel over eens dat pretfrit in ieder geval zeker niet gelijk heeft....ook al is hij slechts de boodschapper van datgene wat overal te lezen is en wat muziektheoretisch en praktisch gezien volstrekt helder is.
Begin je nou over jezelf in derde persoon enkelvoud?
Je hebt inhoudelijk gelijk; mij is er geen 'muziektheoretische' basis voor wat jazz precies is (en ik heb er een stapel boeken over gelezen...), netzogoed over 'rock' of 'pop'. Je hebt goede, integer gemaakte, avontuurlijke muziek en zelfingenomen effectbejagmuziek in alle stromingen. (Ook in de 'geimproviseerde free-jazz!) Dus als Barry Hay met een big-bandplaat uitkomt mag hij dat 'jazz' noemen (en het staat nog op het Blue Note-label ook!
). En ik heb het recht dit album niet te kopen omdat ik niet zit te wachten op een BigBand-versie van Radar Love.
0
pretfrit
geplaatst: 29 mei 2009, 18:13 uur
bawimeko schreef:
Je hebt inhoudelijk gelijk; mij is er geen 'muziektheoretische' basis voor wat jazz precies is (en ik heb er een stapel boeken over gelezen...), netzogoed over 'rock' of 'pop'.
(quote)
Je hebt inhoudelijk gelijk; mij is er geen 'muziektheoretische' basis voor wat jazz precies is (en ik heb er een stapel boeken over gelezen...), netzogoed over 'rock' of 'pop'.
Wat die derde persoon enkelvoud kun je wel eens gelijk hebben...de rest van je verhaal is me niet helemaal duidelijk.
0
Antonio
geplaatst: 31 mei 2009, 02:25 uur

Een 4CD box, voor 18,95 Euro, vanmiddag gekocht hier in de stad.
Zwaar legendarisch materiaal en een genot om naar te luisteren

Bovendien bevat het het meest zorgvuldig samengestelde en meest informatieve boekwerkje sinds mensenheugenis, met 92 pagina's boordevol achtergrondinfo over alle nummers, wie er op meespelen, wanneer het is opgenomen en waar.
Ook nog een overzicht van het muzikale leven van Armstrong tot en met de opnames en optredens vlak voor zijn dood op 6 juli 1971.
Heb deze net proberen toe te voegen, maar is niet gelukt, de nummers kloppen niet als je ze laat opzoeken.
En ik ga van mijn levensdagen nooit 81 nummers handmatig invoeren...
Maar goed, elke jazz-liefhebber dient deze in zijn collectie te hebben...
Met recht TOP 10 Materiaal

0
geplaatst: 31 mei 2009, 10:36 uur
Niet geheel onbescheiden vernoemd naar James Joyce's (bijna) gelijknamige roman... 

0
geplaatst: 31 mei 2009, 15:30 uur
pretfrit schreef:
ik zou zeggen.. lever me het materiaal maar aan.
ik zou zeggen.. lever me het materiaal maar aan.
Voorlopig moest het allemaal iets te snel gaan om nu nog Kris Defoort voor de leeuwen te gooien, dus presenteer ik (op vraag van Vince Vega) alsnog het album dat ik in gedachten had, namelijk…

Artiest: Jan Garbarek & Bobo Stenson Quartet (Jan Garbarek, sopraan & tenor saxofoon - Bobo Stenson, piano - Palle Danielsson, contrabas - Jon Christensen, drums)
Titel: Witchi-Tai-To
Opname: 1973
Mijn review (annex gebruiksaanwijzing) lees je bij het album zelf.
En hier enkele "onafhankelijke" recensies:
CDUniverse schrijft:
An innovator with a distinctive sound and unique musical vantage, Jan Garbarek was one of the first European horn players to garner respect on the US jazz scene. On WITCHI-TAI-TO, the saxophonist teams up with Swedish pianist Bobo Stenson, who is a trailblazer in his own right. The result is a highly collaborative album that belies Garbarek's seemingly inexorable use of all things ethereal, spacey, and abstract. Then again, this is an early effort (recorded in 1973) made during a time when Garbarek still had to prove himself to the jazz purists.
In general, this album is less about breaking ground than it is about rooting itself into the jazz culture. It is by no means "safe" or "straight-ahead," though. For example, "Kukka" has a swinging feel to it, but the McCoy Tyner-like flurries of notes by Stenson, and the free-time feel employed by drummer Jon Christensen make this track stand out as quite modern, even by 21st-century standards. This sense of modernity is even more pronounced on the lengthy "Desireless," a 20-minute epic that harks back to John Coltrane's A LOVE SUPREME.
In general, this album is less about breaking ground than it is about rooting itself into the jazz culture. It is by no means "safe" or "straight-ahead," though. For example, "Kukka" has a swinging feel to it, but the McCoy Tyner-like flurries of notes by Stenson, and the free-time feel employed by drummer Jon Christensen make this track stand out as quite modern, even by 21st-century standards. This sense of modernity is even more pronounced on the lengthy "Desireless," a 20-minute epic that harks back to John Coltrane's A LOVE SUPREME.
(Ik sta dus niet alleen als ik zeg dat het Jan Garbarek-quartet anno 1973 iets weg heeft van het John Coltrane Quartet van 10 jaar daarvoor.
)Allmusic schrijft:
Long before he became the standard-bearer for the "ECM sound," churning out discs with a mildly medieval or Scandinavian flavor spiced with enough new age fluff to guarantee sales, Jan Garbarek produced a string of superb albums, culminating in Witchi-Tai-To, his masterpiece. Intriguingly, with the exception of Palle Danielsson's "Kukka," all of the pieces here are cover versions, largely culled from the then burgeoning Jazz Composers Orchestra catalog or related musicians. It opens with Carla Bley's "A.I.R.," an incredibly infectious melody heard on her Escalator Over the Hill. Garbarek's soprano slithers sensuously around the theme, searching for and finding all manner of variations, while Stenson, a chameleon-like pianist who shows aspects of Jarrett, Tyner, and Alice Coltrane, makes all the right choices in support. Charlie Haden used the Carlos Puebla composition "Hasta Siempre" as a cornerstone for his Liberation Music Orchestra, and Garbarek rips into it with total romantic gusto; his tenor playing has never sounded more robust, muscular, or inspired. The title track by Jim Pepper is given a short but lovely reading, Garbarek withholding its gorgeous theme until the end of the piece, leaving the listener dying to hear more. Which is exactly what Don Cherry did on his Relativity Suite, where his supremely beautiful song "Desireless" lasted barely a minute. Here, it's stretched out over the 20-minute mark, Garbarek summoning the spirit of John Coltrane and offering a stunning amount of indefatigable creativity. He might never have reached similar heights since, but Witchi-Tai-To, along with Dave Holland's Conference of the Birds, is one of the two finest jazz albums that ECM ever released, and simply one of the very top jazz albums of the '70s.
Veel plezier ermee!
(Ik ga straks iedereen PM'en, maar contacteer me alvast als je niet langer kunt wachten.
)* denotes required fields.