Genres / Jazz / Jazz-album van de week
zoeken in:
0
geplaatst: 7 juni 2009, 09:33 uur
Vandaag komt thejazzscène met een nieuw album. Iedereen die mijn album reeds geprobeerd heeft: dank voor de reacties! 

0
thejazzscène
geplaatst: 7 juni 2009, 10:35 uur
Ik heb een album gekozen waarbij de artiesten weer een andere kijk hebben op het genre jazz:
X-Legged Sally - Land Of The Giant Dwarfs
X-Legged Sally is een band die ondertussen is opgedoekt en gedeeltelijk is verder gezet in Flat Earth Society. Ze maken muziek die gezuiverd is van elke minimalistische trek en duiken de wereld in van het maximale. Alles komt samen in een trechter en komt eruit in één unieke geluidsshake.
Speciaal werk in ieder geval(dat hier nog niet echt gekend is) en dat (hopelijk) wat aanhangers vindt!
Recensies:
Amazon Recensies
Progreviews
Pm me voor een link.
X-Legged Sally - Land Of The Giant Dwarfs
X-Legged Sally is een band die ondertussen is opgedoekt en gedeeltelijk is verder gezet in Flat Earth Society. Ze maken muziek die gezuiverd is van elke minimalistische trek en duiken de wereld in van het maximale. Alles komt samen in een trechter en komt eruit in één unieke geluidsshake.
Speciaal werk in ieder geval(dat hier nog niet echt gekend is) en dat (hopelijk) wat aanhangers vindt!
Recensies:
Amazon Recensies
Progreviews
Pm me voor een link.
0
geplaatst: 8 juni 2009, 13:16 uur
Jammer jammer. Ik zal komende tijd wat minder actief zijn bij de albums uit het topic, want ik ben op een wat domme wijze mijn mp3-speler kwijtgeraakt. Meestal heb ik geen grote stapel 'nog te luisteren' omdat ik tijdens mijn vele uren wekelijks fietsen/hardlopen heel wat albums ongestoord afluister. Nu dus even wat minder
0
geplaatst: 8 juni 2009, 13:51 uur
sq schreef:
Jammer jammer. Ik zal komende tijd wat minder actief zijn bij de albums uit het topic, want ik ben op een wat domme wijze mijn mp3-speler kwijtgeraakt. Meestal heb ik geen grote stapel 'nog te luisteren' omdat ik tijdens mijn vele uren wekelijks fietsen/hardlopen heel wat albums ongestoord afluister. Nu dus even wat minder
Voor een paar tientjes heb je een nieuwe.
Niet al te beste kwaliteit misschien, maar dan kan je in ieder geval je achterstand inhalen.
Anyway, sterkte ermee.
0
geplaatst: 8 juni 2009, 16:22 uur
Ja dit gaat niet heel lang duren, denk ik ook. Was het binnenkort geen vaderdag? Enfin, ik zal het tzt wel melden als ik weer meedoe.
0
thejazzscène
geplaatst: 14 juni 2009, 00:13 uur
Spijtig want dit zou jou ding wel eens kunnen zijn als zappa-liefhebber.
0
Antonio
geplaatst: 14 juni 2009, 10:18 uur
(quote)
Ook niet met itunes?
Ik heb niet de beschikking over I Tunes, sterker nog...mijn pc loopt nog op Windows 98 !!!
Mijn eigen pc (met Windows XP, een nog behoorlijk nieuwe en snelle pc, gekregen via mijn moeder's werk voor een scheet en drie knikkers) is helaas vorig jaar gecrasht.
Zuinige krent die ik ben, had ik het geld er niet voor over om dit ongedaan te maken en dus leen ik sinds die tijd een ouwe systeemkast van mijn zus, die daar nog op zolder stond.
Erg vlot gaat het allemaal niet, maar zolang ik het alleen bij surfen hou en niet ga downloaden of filmpjes ga kijken op Youtube, dan is er niks aan het handje...
0
geplaatst: 16 juni 2009, 09:28 uur
Beetje laat, maar ik kreeg gisteravond pas een bericht van thejazzscene met de vraag of ik het nieuwe jazz-album van de week wilde verzorgen. Dit wordt hem:

George Russell - Electronic sonata for souls loved by nature
Liner notes:

Review:
Composer, theorist, arranger, and pianist George Russell debuted his 14-part master composition "Electronic Sonata for Souls Loved By Nature" on April 28, 1969, at a concert in Norway. The ambitious, elaborate work blended bebop, free, Asian, and blues elements, as well as electronic effects, and mixed live performance with tape and vocal segments. It was a testimony to the prowess of trumpeter Manfred Schoof, tenor saxophonist Jan Garbarek, guitarist Terje Rypdal, bassist Red Mitchell, and drummer Jon Christensen that they weren't overwhelmed by the sheer weight of the experience. The digital mastering enables listeners to fully hear the disparate styles converging, and understand just how advanced Russell's concepts were, particularly for the time. The composition ranks alongside Ornette Coleman's "Free Jazz" as one of jazz's finest, most adventurous pieces.
bron: All Music Guide
Dit album is voorzover ik weet in een drietal uitvoeringen opgenomen, waarvan ik er twee beschikbaar stel: de originele versie uit 1969 en de heropname uit 1980. Het grootste verschil tussen de twee is het geluid van de bas, dat in de recentere versie een stuk prominenter aanwezig is en het nummer daardoor wat meer ritmische drive meegeeft. Beide versies zijn zeer de moeite waard, maar misschien gaat mijn voorkeur toch licht richting de heropname.
De derde versie (tien minuten langer en in drie i.p.v. twee delen) heb ik net tijdens m'n research zelf pas ontdekt en ben ik momenteel aan het binnenhalen. Eventuele geïnteresseerden kan ik ook daaraan helpen.
PM me voor een link. Ik wens iedereen veel luisterplezier!

George Russell - Electronic sonata for souls loved by nature
Liner notes:

Review:
Composer, theorist, arranger, and pianist George Russell debuted his 14-part master composition "Electronic Sonata for Souls Loved By Nature" on April 28, 1969, at a concert in Norway. The ambitious, elaborate work blended bebop, free, Asian, and blues elements, as well as electronic effects, and mixed live performance with tape and vocal segments. It was a testimony to the prowess of trumpeter Manfred Schoof, tenor saxophonist Jan Garbarek, guitarist Terje Rypdal, bassist Red Mitchell, and drummer Jon Christensen that they weren't overwhelmed by the sheer weight of the experience. The digital mastering enables listeners to fully hear the disparate styles converging, and understand just how advanced Russell's concepts were, particularly for the time. The composition ranks alongside Ornette Coleman's "Free Jazz" as one of jazz's finest, most adventurous pieces.
bron: All Music Guide
Dit album is voorzover ik weet in een drietal uitvoeringen opgenomen, waarvan ik er twee beschikbaar stel: de originele versie uit 1969 en de heropname uit 1980. Het grootste verschil tussen de twee is het geluid van de bas, dat in de recentere versie een stuk prominenter aanwezig is en het nummer daardoor wat meer ritmische drive meegeeft. Beide versies zijn zeer de moeite waard, maar misschien gaat mijn voorkeur toch licht richting de heropname.
De derde versie (tien minuten langer en in drie i.p.v. twee delen) heb ik net tijdens m'n research zelf pas ontdekt en ben ik momenteel aan het binnenhalen. Eventuele geïnteresseerden kan ik ook daaraan helpen.
PM me voor een link. Ik wens iedereen veel luisterplezier!
0
geplaatst: 16 juni 2009, 13:40 uur
tenor saxophonist Jan Garbarek
Ik weet genoeg.
Ga de heropname zeker beluisteren...
0
geplaatst: 16 juni 2009, 15:51 uur
unaej schreef:
Ik weet genoeg.
Ga de heropname zeker beluisteren...
(quote)
Ik weet genoeg.
Ga de heropname zeker beluisteren... Haha, Garbarek is nou juist alleen present op de originele versie.
De line up van de heropname:
Bass - J.-F. Jenny-Clark
Guitar - Victor Comer
Percussion - Keith Copeland
Piano, Organ - George Russell
Producer - Giovanni Bonandrini
Saxophone [Tenor, Soprano] - Robert Moore
Trumpet - Lew Soloff
0
geplaatst: 17 juni 2009, 13:32 uur
Wil je mij de heropname sturen? Dus de 2de versie, heb wel interesse! 

0
geplaatst: 17 juni 2009, 21:27 uur
En ronde 5 zit er alweer op, blijkbaar!
klaezman - Stefano Battaglia - Re: Pasolini (2007)
Jesse - Henry Grimes Trio - Live at the Kevara Jazz Festival (2004)
frankmulder - Oregon - Beyond Words (1995)
Ik Doe Moeilijk - Albert Ayler - The Hilversum Session (1964)
korenbloem - George Lewis - Chicago Slow Dance (1981)
Paalhaas - Sam Rivers - Crystals (1974)
we tigers - MoHa! - Norwegianism (2007)
pretfrit - John Taylor / Martin France / Palle Danielsson - Angel of the Presence (2005)
wcs - Paul Bley - Tears (1983)
Heemskerktollie - Masada String Trio - Azazel: Book of Angels Vol. 2 (2005)
sq - Nina Simone - At Newport (1960)
Vince Vega - Maria Schneider Orchestra - Sky Blue (2007)
unaej - Jan Garbarek & Bobo Stenson Quartet – Witchi-Tai-To (1973)
thejazzscène - X-Legged Sally - The Land of the Giant Dwarfs (1995)
Tijd dus weer voor een top5, als ik alle albums beluisterd heb tenminste…
klaezman - Stefano Battaglia - Re: Pasolini (2007)
Jesse - Henry Grimes Trio - Live at the Kevara Jazz Festival (2004)
frankmulder - Oregon - Beyond Words (1995)
Ik Doe Moeilijk - Albert Ayler - The Hilversum Session (1964)
korenbloem - George Lewis - Chicago Slow Dance (1981)
Paalhaas - Sam Rivers - Crystals (1974)
we tigers - MoHa! - Norwegianism (2007)
pretfrit - John Taylor / Martin France / Palle Danielsson - Angel of the Presence (2005)
wcs - Paul Bley - Tears (1983)
Heemskerktollie - Masada String Trio - Azazel: Book of Angels Vol. 2 (2005)
sq - Nina Simone - At Newport (1960)
Vince Vega - Maria Schneider Orchestra - Sky Blue (2007)
unaej - Jan Garbarek & Bobo Stenson Quartet – Witchi-Tai-To (1973)
thejazzscène - X-Legged Sally - The Land of the Giant Dwarfs (1995)
Tijd dus weer voor een top5, als ik alle albums beluisterd heb tenminste…

0
geplaatst: 17 juni 2009, 23:32 uur
01 Masada String Trio - Azazel: Book of Angels Vol. 2
02 X-Legged Sally - The Land of the Giant Dwarfs
03 John Taylor & co - Angel of the Presence
04 Paul Bley - Tears
05 Stefano Battaglia - Re: Pasolini
02 X-Legged Sally - The Land of the Giant Dwarfs
03 John Taylor & co - Angel of the Presence
04 Paul Bley - Tears
05 Stefano Battaglia - Re: Pasolini
0
geplaatst: 18 juni 2009, 10:09 uur
0
geplaatst: 18 juni 2009, 13:27 uur
Eerder foei thejazzscène.
Hij heeft namelijk iemand gekozen die al eerder meegedaan had deze ronde, en daarmee in feite de nieuwe ronde gestart.
0
geplaatst: 18 juni 2009, 16:20 uur
frankmulder schreef:
(quote)
Inderdaad!

0
thejazzscène
geplaatst: 18 juni 2009, 17:52 uur
Aiaiaiai, sorry voor het verstoren van de rust binnen het systeem. Hierna blabla dan maar hé! 

0
geplaatst: 21 juni 2009, 17:10 uur
Album voor deze week.
Eberhard Weber Colours - Silent Feet

Ik heb voor dit album gekozen omdat begin deze week Charlie Mariano is overleden en hij hier zeer verdienstelijk meespeelt.
Bedankt voor alle fijne muziek die je hebt achtergelaten Charlie.
Dit is tevens een van de platen die het op zijn geweten heeft dat ik me steeds verder in Jazz ben gaan interesseren, ik was in die tijd op zoek in 'moeillijke pop/rock muziek' en deze hier gaf toch wel zo'n beetje de doorslag dat wat ik wilde daar niet was te vinden.
Lekkere muziek, soms dramatisch, soms bombastisch met fantastisch samenspel.
Pm me als je een linkje wilt.
Eberhard Weber Colours - Silent Feet

Ik heb voor dit album gekozen omdat begin deze week Charlie Mariano is overleden en hij hier zeer verdienstelijk meespeelt.
Bedankt voor alle fijne muziek die je hebt achtergelaten Charlie.
Dit is tevens een van de platen die het op zijn geweten heeft dat ik me steeds verder in Jazz ben gaan interesseren, ik was in die tijd op zoek in 'moeillijke pop/rock muziek' en deze hier gaf toch wel zo'n beetje de doorslag dat wat ik wilde daar niet was te vinden.
Lekkere muziek, soms dramatisch, soms bombastisch met fantastisch samenspel.
Pm me als je een linkje wilt.
0
geplaatst: 21 juni 2009, 21:19 uur
Zo. weer ibv mp3 speler (vaderdag!) en weer luisterend. Lekker aan het luisteren naar het duo-album van Paalhaas. Heerlijke keuze trouwens. Leuk idee ook , van die twee versies!
0
geplaatst: 27 juni 2009, 16:00 uur
Zijn we nu wel rond in ronde 5?
Als er nog iemand wil pm me dan of meld het hier, als ik na 3 uur morgen nog niets heb gehoord kies ik iemand uit uit de lijst hierboven.
Als er nog iemand wil pm me dan of meld het hier, als ik na 3 uur morgen nog niets heb gehoord kies ik iemand uit uit de lijst hierboven.
0
geplaatst: 28 juni 2009, 15:57 uur
Ik heb net we tigers gevraagd of hij de komende will doen, even wachten op z'n reaktie.
0
geplaatst: 28 juni 2009, 17:17 uur
We tigers vorige keus is mij erg bevallen. Ben benieuwd wat het wordt.
0
geplaatst: 28 juni 2009, 23:46 uur
Ik was vandaag van huis, dus ben ik wat laat. Ik zal morgenavond een fraai album posten.
0
geplaatst: 29 juni 2009, 19:02 uur
Ik ben misschien wat aan de late kant met het posten van een album, maar daar staat tegenover dat het wel een uitermate smakelijke zomerplaat gaat worden.
Ik heb gekozen voor
Activities of Dust - A New Mind (2008)

Een supersfeervol album uit de koker van één van m’n oude helden Doug Scharin. Scharin drumde vroeger in rockgroepen als Codeine en June of 44 en is later terug naar zijn jazzroots gegaan met het erg goede project HiM.
Op dit album wordt hij bijgestaan door Jeff Parker (jazzgitarist die onder andere actief is in Tortoise, Chicago Underground, Tricolor, het eerder vermelde HiM en het inmiddels ter ziele Isotope 217), dubmeester Bill Laswell (Painkiller) en Bernie Worrell (Parliament-Funkadelic). Beide laatste heren nemen de lage tonen voor hun rekening.
Basismateriaal voor de plaat zijn door Scharin gemaakte oude opnamen van niets anders dan feedback, waarover Parker is gaan improviseren, waarna de andere heren de bassen, toetsen en drums zijn gaan beroeren.
Zoals wel vaker met mijn bijdragen aan het Jazzalbum van de week kun je hier en daar vraagtekens zetten bij of dit een jazzalbum is (een minuut of vijf ambientachtige soundscape bijvoorbeeld), maar er is syncope, er is improvisatie en er is volop gevoel. Weinig andere albums hebben mij de laatste tijd zo’n grote grijns op het gezicht gegeven tijdens het met een raampje open naar huis filerijden na een lange dag werken als deze schijf. Dus vooroordeeltjes weg en genieten maar.
Ik zal het lijstje van de laatste ronde gebruiken bij het verzenden.
Ik heb gekozen voor
Activities of Dust - A New Mind (2008)

Een supersfeervol album uit de koker van één van m’n oude helden Doug Scharin. Scharin drumde vroeger in rockgroepen als Codeine en June of 44 en is later terug naar zijn jazzroots gegaan met het erg goede project HiM.
Op dit album wordt hij bijgestaan door Jeff Parker (jazzgitarist die onder andere actief is in Tortoise, Chicago Underground, Tricolor, het eerder vermelde HiM en het inmiddels ter ziele Isotope 217), dubmeester Bill Laswell (Painkiller) en Bernie Worrell (Parliament-Funkadelic). Beide laatste heren nemen de lage tonen voor hun rekening.
Basismateriaal voor de plaat zijn door Scharin gemaakte oude opnamen van niets anders dan feedback, waarover Parker is gaan improviseren, waarna de andere heren de bassen, toetsen en drums zijn gaan beroeren.
Zoals wel vaker met mijn bijdragen aan het Jazzalbum van de week kun je hier en daar vraagtekens zetten bij of dit een jazzalbum is (een minuut of vijf ambientachtige soundscape bijvoorbeeld), maar er is syncope, er is improvisatie en er is volop gevoel. Weinig andere albums hebben mij de laatste tijd zo’n grote grijns op het gezicht gegeven tijdens het met een raampje open naar huis filerijden na een lange dag werken als deze schijf. Dus vooroordeeltjes weg en genieten maar.
Ik zal het lijstje van de laatste ronde gebruiken bij het verzenden.
0
geplaatst: 29 juni 2009, 23:12 uur
Na een behoorlijke tijd van aktieve afwezigheid bij het JAvdW clubje heb ik eindelijk mijn digitale wereld weer op orde, 2 hard disc crashes gehad en 1 versleten pc die geupgrade/vervangen moest, heb dus gelijjk maar 'even' heel m'n LAN, hard disc plan en backup systeem herzien waardoor de hele boel nu betrouwbaarder is, hopelijk kan ik nu weer regelmatig een plaatje bespreken.
* denotes required fields.