Genres / Jazz / Jazz-album van de week
zoeken in:
0
geplaatst: 28 december 2009, 01:00 uur
Ik zal hier ook weer eens proberen actiever op te letten en mee te lusiteren 

0
geplaatst: 29 december 2009, 00:14 uur
Kerst en kitch zijn in het land, reden te meer dus om het reeds eerder aangekondigde werk voor de leeuwen te gooien.

Artiest: Kris Defoort (Volledig ensemble: hier)
Titel: ConVerSations / ConSerVations
Opname: 2005
Kris Defoort zegt van zichzelf dat hij improvisatorisch componeert. Wat dat betekent mag u zelf ontdekken. Het meeste is dus uitgeschreven, maar er blijft uiteraard ook ruimte voor improvisatie. Jazz zoals u haar misschien nog nooit gehoord hebt...? Zoveel te beter. Voor de modern-klassiek-liefhebber: de bewerkingen van Monteverdi en Dowland zijn ronduit prachtig! Hoe rijk Kris Defoort met kleuren omspringt, je staat er telkens weer van versteld.
Ik brabbel maar wat. Luistert u toch!
De rest vertelt thejazzscène jullie wel. Of lees dit, een site met gefundeerde jazz-recensies.
PS: Aan pretfrit om ons te vertellen waar de compositie ophoudt en waar de collectieve improvisatie begint.
Artiest: Kris Defoort (Volledig ensemble: hier)
Titel: ConVerSations / ConSerVations
Opname: 2005
Kris Defoort zegt van zichzelf dat hij improvisatorisch componeert. Wat dat betekent mag u zelf ontdekken. Het meeste is dus uitgeschreven, maar er blijft uiteraard ook ruimte voor improvisatie. Jazz zoals u haar misschien nog nooit gehoord hebt...? Zoveel te beter. Voor de modern-klassiek-liefhebber: de bewerkingen van Monteverdi en Dowland zijn ronduit prachtig! Hoe rijk Kris Defoort met kleuren omspringt, je staat er telkens weer van versteld.
De rest vertelt thejazzscène jullie wel. Of lees dit, een site met gefundeerde jazz-recensies.

PS: Aan pretfrit om ons te vertellen waar de compositie ophoudt en waar de collectieve improvisatie begint.

0
geplaatst: 29 december 2009, 00:55 uur
Links zouden rond moeten zijn. Wie ik onopzettelijk vergat: PM!
0
pretfrit
geplaatst: 29 december 2009, 08:29 uur
unaej schreef:
Kerst en kitch zijn in het land, reden te meer dus om het reeds eerder aangekondigde werk voor de leeuwen te gooien.
Kris Defoort zegt van zichzelf dat hij improvisatorisch componeert. Wat dat betekent mag u zelf ontdekken.
Kris Defoort zegt van zichzelf dat hij improvisatorisch componeert. Wat dat betekent mag u zelf ontdekken.

Met genoegen merk ik dat je tegenwoordig aan zelfspot en relativering doet.
Precies op de noot of is de constatering dat er niet of amper geimproviseerd wordt al voldoende?
0
pretfrit
geplaatst: 29 december 2009, 08:44 uur
Ik zal me trouwens ook weer eens met dit topic gaan bemoeien 
Het zou jammer zijn als het door wansmaak en gebrek aan jazz, gesmoord in een waterval van pompeuse woorden dood zou bloeden
dus hierbij stel ik mij kandidaat voor volgende week

Het zou jammer zijn als het door wansmaak en gebrek aan jazz, gesmoord in een waterval van pompeuse woorden dood zou bloeden

dus hierbij stel ik mij kandidaat voor volgende week

0
geplaatst: 29 december 2009, 13:03 uur
Doe gerust. Volgende week is echter volgende week pas. Het heden vraagt ook om ontdekking!
0
thejazzscène
geplaatst: 29 december 2009, 16:02 uur
pretfrit schreef:
Vind ik wat kinderachtig en vrij arrogant tegenover andere leden.
Als je de Uri Caine versies van Mahler hebt geluisterd moet je geen angst hebben hier je oortjes aan vuil te maken.
Het is spijtig dat jazz en elitarisme vaak samen gaan...
0
pretfrit
geplaatst: 29 december 2009, 22:11 uur
Dan zet ik er nog wel een bataljon smiley's bij...
@ thejazzscene: Het is inderdaad jammer dat jazz en elitarisme vaak samengaan. Ik zie alleen niet wat dat met je reactie te maken heeft. Bovendien had ik het over het topic en niet over dit album van de week....Wat betreft die "vuile oortjes" Ik ben groot liefhebber van jazz op de grens van klassiek/folk/wereld...mijn favoriete jazz 'gebied'.
Weet eigenlijk niet wat me vanmorgen bezielde, Jullie werden al niet vrolijk van mijn jazz, ga ik jullie ook nog lastig vallen met mijn humor.
Hier wordt niemand beter van...stom van me
@ thejazzscene: Het is inderdaad jammer dat jazz en elitarisme vaak samengaan. Ik zie alleen niet wat dat met je reactie te maken heeft. Bovendien had ik het over het topic en niet over dit album van de week....Wat betreft die "vuile oortjes" Ik ben groot liefhebber van jazz op de grens van klassiek/folk/wereld...mijn favoriete jazz 'gebied'.
Weet eigenlijk niet wat me vanmorgen bezielde, Jullie werden al niet vrolijk van mijn jazz, ga ik jullie ook nog lastig vallen met mijn humor.
Hier wordt niemand beter van...stom van me

0
geplaatst: 8 januari 2010, 00:25 uur
Ik begin dit topic steeds meer uit ht oog te verliezen en dat is jammer. Ik zal mij binnen kort weer wat vaker gaan toevoegen en een in haal slag gaan maken, maar wanneer en hoe dat is de grote vraag.
0
geplaatst: 9 januari 2010, 00:07 uur
Berichten over de Volkskrant jazzbox van Hans Dulfer verplaatst naar Genres > Overigen > Jazz
0
geplaatst: 9 januari 2010, 22:10 uur
unaej schreef:
por.
por.
Een poging om het topic weer tot leven te brengen? Ik zou voorstellen om het in de vrieskast te zetten, of er desnoods een 'jazz-album van de maand' van te maken. Dan zien we het wel wanneer er weer belangstelling is (en men tijd heeft om albums te plaatsen en te beluisteren).
0
geplaatst: 9 januari 2010, 22:41 uur
Pretfrit heeft zich toch gemeld voor een nieuwe? Ik luister niet alles meer, maar plaatsen blijf ik doen. En ik denk dat iedereen wel wat te plaatsen heeft. Gewoon doorgaan dus en misschien selectiever beluisteren. Oh ja, en niet meer gebruik maken van rapidshare; daar krijg je bijna niets van gedownload. ..
0
pretfrit
geplaatst: 10 januari 2010, 16:17 uur
unaej schreef:
Ik wacht nog steeds op een vernietigend oordeel, pretfrit.
Ik wacht nog steeds op een vernietigend oordeel, pretfrit.
Ben altijd bereid aan jou verzoeken te voldoen unaej
fredpit schreef:
Er is zoveel verschillende jazz...en er zijn zoveel verschillende jazzliefhebbers.
Ik ben bang dat het op deze wijze negatieve (onbegrepen) beoordelingen gaat regenen.
Ik ga niet even (binnen een week) stemmen op een jazzalbum dat ik ergens van het net heb geplukt Daarvoor neem ik mijn jazzliefhebberij te serieus.
Ik ga eerst maar eens kijken hoe dit verloopt, en ik hoop dat er een ander, meer vrijblijvende manier( en meer achtergrondinfo. omtrent album/stijl/artiest) wordt gevonden voor dit op zich goede initiatief
Er is zoveel verschillende jazz...en er zijn zoveel verschillende jazzliefhebbers.
Ik ben bang dat het op deze wijze negatieve (onbegrepen) beoordelingen gaat regenen.
Ik ga niet even (binnen een week) stemmen op een jazzalbum dat ik ergens van het net heb geplukt Daarvoor neem ik mijn jazzliefhebberij te serieus.
Ik ga eerst maar eens kijken hoe dit verloopt, en ik hoop dat er een ander, meer vrijblijvende manier( en meer achtergrondinfo. omtrent album/stijl/artiest) wordt gevonden voor dit op zich goede initiatief
mijn 'probleem' en uiteindelijk de reden waarom mijn belangstelling voor dit topic verminderd is dat ik precies weet wat ik qua jazz goed vind en daarnaast precies weet waar ik het moet vinden.
Een enkele uitzondering daargelaten, haal ik qua ontdekkingen niets meer uit het javdw topic....noem me nu maar elitair, noem me snob, noem me arrogant (ben ik al gewoon) maar zo simpel en eerlijk is het gewoon.
Daarnaast heb ik nu niet het gevoel dat ik door de huidige vaste kern van dit topic welkom word geheten...Dat maakt niet uit, dat doet niet zeer, je kunt niet met iedereen vriendjes zijn. Maar ik ga de confrontatie ook niet voor de lol opzoeken. Om er nu voor te zorgen dat weer niet iedereenop zijn achterste poten staat zal ik hand in eigen boezem steken en hierbij verklaren dat ik een eigenwijze chagrijn ben die als het moeilijk kan, het ook vooral niet makkelijk zal maken...heb daarnaast de pubertijd ook nog steeds niet helemaal achter me gelaten...
Toch zijn er nog mensen die heel veel van me houden en me weten te waarderen....heb mijn eigen jazzplaatjes nog....ondertussen nog honderden albums op externe harde schijf die nog gehoord moeten worden.....waarom zit ik me hier eigenlijk druk te maken?

Bedankt voor de aandacht

0
pretfrit
geplaatst: 10 januari 2010, 16:30 uur
mischien moet de opzet van het topic veranderen.
idee: laat iemand maandelijks een zoekopdracht (qua stijl of artiest) neerzetten waarop anderen sugesties (eventueel met linken die je dan weer kunt uitwisselen etc) insturen...een "jazz-projectje"
Dan ben je meer gezamelijk en betrokken bezig en krijg je geen jazz voor je kiezen waar je niet op zit te wachten.
tis maar een ideetje..
idee: laat iemand maandelijks een zoekopdracht (qua stijl of artiest) neerzetten waarop anderen sugesties (eventueel met linken die je dan weer kunt uitwisselen etc) insturen...een "jazz-projectje"
Dan ben je meer gezamelijk en betrokken bezig en krijg je geen jazz voor je kiezen waar je niet op zit te wachten.tis maar een ideetje..
0
geplaatst: 10 januari 2010, 17:06 uur
Dat is een idee, maar dan verwacht ik dat de groep deelnemers zich nog meer dan nu gaat verdelen in de inmiddels wel bekende voorkeuren. Dus of het zal werken?
Een enthousiaste post in het maak kennis met topic levert mij overigens voor mijn gevoel meer op dan een javdw. Dat is directer en als ik dan een album wil horen kan ik dat vaak wel vinden of stuur ik een pm naar de plaatser. Dus ik denk ik mijn bericht van gisteren bij deze maar herroep...
Een enthousiaste post in het maak kennis met topic levert mij overigens voor mijn gevoel meer op dan een javdw. Dat is directer en als ik dan een album wil horen kan ik dat vaak wel vinden of stuur ik een pm naar de plaatser. Dus ik denk ik mijn bericht van gisteren bij deze maar herroep...
0
geplaatst: 10 januari 2010, 21:21 uur
Ik deed een tijdje mee met het JAVDVW-forum (en ik krijg af en toe nog een linkje door van sq, leuk!), maar de laatste series albums zijn vaak niet mijn kopje thee. Ik heb dankzij deze club Avishai Cohen meegekregen en Bill Evans herondekt, dus dat is meegenomen, maar ik zelf het idee dat de meeste albums graag in de free- en geimproviseerde jazz vallen (Bovendien moet je het ook maar kunnen verdragen dat je eigen bijdrages als 'lounge' c.q. 'cheesy''worden gezien, maar dat ging nog wel
, mij moet je ook geen John Zorn laten 'bespreken').
De suggestie van pretfrit vind ik helemaal geen rare!
, mij moet je ook geen John Zorn laten 'bespreken').De suggestie van pretfrit vind ik helemaal geen rare!
0
thejazzscène
geplaatst: 11 januari 2010, 09:25 uur
Dat maakt het juist zo spijtig. Niemand uit dit topic heeft naar mijn weten al kennis gemaakt met de stijl van Kris Defoort en toch denkt iedereen dat hij het niet goed gaat vinden.
Dàt maakt juist dit topic boeiend: namelijk nieuwe dingen luisteren en nieuwe (her)ontdekkingen doen!
Jullie zijn toch allemaal zo'n 5*-fans van de muziek van Erik Friedlander? Wat is dit nu? Kop op en luisteren maar naar Kris Defoort's Conversations / Conservations; u zal aangenaam verrast worden!
Dàt maakt juist dit topic boeiend: namelijk nieuwe dingen luisteren en nieuwe (her)ontdekkingen doen! Jullie zijn toch allemaal zo'n 5*-fans van de muziek van Erik Friedlander? Wat is dit nu? Kop op en luisteren maar naar Kris Defoort's Conversations / Conservations; u zal aangenaam verrast worden!

0
geplaatst: 11 januari 2010, 21:46 uur
Ik vind de formule wél heel geslaagd. Ik pik regelmatig nieuwe dingen uit de tips, en vind de variatie prettig: ook de missers! Ik heb ook wel gezien dat de laatste weken het wat minder gaat. Ikzelf ben ook even wat minder actief maar loop altijd wel weer bij; ik heb op 1 na alle JAvdW beluisterd en bijna allemaal van commentaar voorzien. Kris Defoort heeft momenteel de pech te moeten concurreren met een enorme stapel CDs, grotendeels jazz, die ik de eerste dagen van dit jaar heb gekocht: http://www.musicmeter.nl/user/1611/albums/9#albums.
Ik heb op dit moment even geen ´incredible urge´ om dit topic vlot te trekken, maar dat wil niet zeggen dat het per se dicht moet of dat ik er over een paar weken weer niet heel anders over denk: het is geen werk, hoor!. Je kan toch gewoon even wachten tot er weer gegadigden zijn?
Bij het Soul-album van de Week was er ook een tijd wekenlang niets, en ineens was er een rijtje opgesteld van mensen die wel weer wilden meedoen. Inmiddels loopt het al weer maanden aan een stuk. Het SAvdW heeft wel een soort eigen moderator (Reijersen).
Ik ben niet zo voor kaders of nadere afspraken die het topic beperkter of ingewikkelder maken. Als je een hogere trefkans wil voor eigen smaak is het wellicht minder geschikt en moet je inderdaad (pretfrit) vooral je eigen weg gaan. Verder dus wel eens met thejazzscene.
Ik heb op dit moment even geen ´incredible urge´ om dit topic vlot te trekken, maar dat wil niet zeggen dat het per se dicht moet of dat ik er over een paar weken weer niet heel anders over denk: het is geen werk, hoor!. Je kan toch gewoon even wachten tot er weer gegadigden zijn?
Bij het Soul-album van de Week was er ook een tijd wekenlang niets, en ineens was er een rijtje opgesteld van mensen die wel weer wilden meedoen. Inmiddels loopt het al weer maanden aan een stuk. Het SAvdW heeft wel een soort eigen moderator (Reijersen).
Ik ben niet zo voor kaders of nadere afspraken die het topic beperkter of ingewikkelder maken. Als je een hogere trefkans wil voor eigen smaak is het wellicht minder geschikt en moet je inderdaad (pretfrit) vooral je eigen weg gaan. Verder dus wel eens met thejazzscene.
0
geplaatst: 12 januari 2010, 17:21 uur
Ik ben het ook wel eens met Sq. het topic staat bij mij ook op een laag pitje en probeer ook altijd weer in te lopen.
Afgelopen maanden was ik niet heel erg met jazz bezig, maar was vooral rock georienteerd en herontdekkingen aan te doen maar begint weer meer te komen.
Afgelopen maanden was ik niet heel erg met jazz bezig, maar was vooral rock georienteerd en herontdekkingen aan te doen maar begint weer meer te komen.
0
geplaatst: 13 januari 2010, 10:05 uur
sq schreef:
het is geen werk, hoor!. Je kan toch gewoon even wachten tot er weer gegadigden zijn?
het is geen werk, hoor!. Je kan toch gewoon even wachten tot er weer gegadigden zijn?
Dat is eigenlijk precies wat ik bedoelde. Mensen lijken zich schuldig te voelen omdat ze achterlopen, en anderen zijn gefrustreerd omdat er niet binnen een week op hun albums gereageerd wordt. Waarom dan niet gewoon een paar weken geen album? Dan blijft het tenminste leuk.
0
geplaatst: 11 maart 2010, 17:17 uur
frankmulder schreef:
Waarom dan niet gewoon een paar weken geen album? Dan blijft het tenminste leuk.
Waarom dan niet gewoon een paar weken geen album? Dan blijft het tenminste leuk.
Nu zijn we een twee maanden zonder album. Misschien is het tijd voor een nieuw JAVDW
0
Nicci
geplaatst: 11 maart 2010, 19:00 uur
Waarom niet 'het album van de week'? Ik heb een tijdje meegedaan met dit draadje, maar vond het nogal teleurstellend. De kwaliteit van de albums bedoel ik dan. Ik heb een paar albums gedownload om ze vervolgens zo snel mogelijk uit iTunes te mikken. Van de 5 of 6 die ik heb meegedaan vond ik 1 de moeite van een tweede luisterbeurt waard.
Misschien moet je het wat breder trekken. Dan is het iets gemakkelijker om echt iets bijzonders aan te dragen. Iets dat wellicht wat onbekend is, maar toch erg goed.
Misschien moet je het wat breder trekken. Dan is het iets gemakkelijker om echt iets bijzonders aan te dragen. Iets dat wellicht wat onbekend is, maar toch erg goed.
0
Nicci
geplaatst: 12 maart 2010, 16:19 uur
Dan zijn we het niet eens. Dat geeft verder niet, maar het maakt mijn opmerking niet tot onzin.
0
Ik Doe Moeilijk
geplaatst: 12 maart 2010, 16:30 uur
Misschien inventariseren wie er mee willen doen?
Korenbloem
Heemskerktollie
Ik Doe Moeilijk
...
Of anders, Korenbloem begint en we zien wel wie er volgt?
Korenbloem
Heemskerktollie
Ik Doe Moeilijk
...
Of anders, Korenbloem begint en we zien wel wie er volgt?
0
pretfrit
geplaatst: 12 maart 2010, 16:35 uur
Geniaal idee Nicci, zo geniaal dat ik het in eerste instantie in z'n geheel in het memorabele quote topic wilde zetten.
Je antwoord op Pim's terechte reactie is ook subliem
ben benieuwd wat er nog meer gaat volgen....
0
Nicci
geplaatst: 12 maart 2010, 18:42 uur
Ik heb de indruk dat 'Ik doe moeilijk' inventariseert wie er nog aan het 'Jazzalbum van de week' wil mee doen.
0
Ik Doe Moeilijk
geplaatst: 12 maart 2010, 22:57 uur
Die indruk is juist Nicci, ik ben voorstander van het javdw. Mensen die daaraan hun bijdrage willen leveren, of wat passiever graag nieuwe jazz willen ontdekken, kunnen dan hun naam toevoegen aan de lijst. 

* denotes required fields.