MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz

zoeken in:
Ook mooie albums om mee te beginnen, net als korenbloem een beetje op volgorde van toegankelijkheid gezet.

Sonny Rollins - Saxophone Colossus

Bill Evans Trio - Waltz for Debby

Wayne Shorter - Speak No Evil is een misschien iets ontoegankelijker

Herbie Hancock - Head Hunters is meer Funk-Jazz, ook iets ontoegankelijker

Eric Dolphy - Out to Lunch is vrij ontoegankelijk voor een beginnent luisteraar, maar mocht je de andere albums die ik noem mooi vinden, dan moet je deze ook eens proberen.

In plaats van verzamel-albums kun je ook gewoon albums van "bandleiders" luisteren die je al kent omdat ze bv. op Kind of Blue hebben gespeelt, ik bedoel maar een John Coltrane of Bill Evans.

Ik wil graag ook wat jazz proberen, moet toch een beetje mijn horizon verbreden, zal eens kijken wat ik van de bovenstaande bands/artiesten vind.

Bij Lee Morgan - The Sidewinder (1964):

Ik vind jazz helemaal te gek, heb zojuist een mix cdtje in mijn bezit. en ik raak ieder geval Waltz for debby van het bill evans trio zo langzamerhand een beetje uitgeluisterd naar het album en zoek even wat anders. Iemand nog wat goede luister tips voor me?

pretfrit
Dit album dus...verder staan er in het jazztopic veel tips voor een beginnende jazzliefhebber (jij bent niet de eerste met deze vraag)

succes ermee

die Lange
Hetgene wat ik nu beluister is vooral free jazz, hoewel big-band ook erg gaaf is trouwens. En bedankt allemaal voor de reacties

Shelly Manne and his Men -At the Blackhawk Volume 1 tot en met 5. Geweldige, swingende, relaxte jazz (live registraties) en voor beginnend luisteraar goed toegangkelijk.
Geen free-jazz, geen avant-garde desondanks geweldige muziek. Inmiddels weer goed verkrijgbaar, o.a. bij CD Universe. Verbaas me dat ik dit na al die tijd nog niet op MM ben gekomen?!?

Staat erop hoor!

Verrek je hebt gelijk Edski, dit is dan wel recent gebeurt. Maar goed de albums staan vermeld en daar gaat 't per slot van rekening om.

Dat zeg ik, ze staan er recent op!

voltazy
Wat je recent noemt...

ten opzichte van wanneer de albums zijn uitgegeven is het wel recent

De tijd vliegt!

Ach joh, doodgaan hoort er ook bij hè. Ik zal er geen minuut minder van slapen hoor.

pretfrit
Ach.....

voltazy
een foto is ook mooi

daar zou ik best wel heen willen! Ik heb een paar albums van hem en ik heb hem redelijk hoog zitten. En dat dan in Café Wilhelmina... lekkere kleine setting.

Ik ga hem echt nog wel een keer zien, maar niet nu en daar.

eazyfan
Naar Brugge

Eerst kon ik niet door m'n werk, maar dan is dat geen probleem meer, nu het feit dat ik morgen vroeg op moet voor schoolreis .

Ja precies. Ik moet wel een behoorlijk eind met de trein (ik kom uit Heemskerk), maar dat heb ik wel over voor zo'n concert! Ga je heen? Ik heb zelf al gereserveerd!

dan heb je er heel wat voor over...
Ik ben van plan te gaan morgen (maar wel gewoon met de auto), maar ik heb nog niet gereserveerd. Ik zal ze eens een mailtje sturen.
misschien tot morgen?

raffael77

Deze zomer weer veel jazzplezier in België:

Gent Jazz Festival heeft oa. Herbie Hancock, Pat Metheny Trio, Saxophone Summit, Wayne Shorter Quartet en Dianne Krall op de affiche.

En op het vanaf heden jaarlijkse festival Jazz Middelheim staan oa. Charles Lloyd Quartet, Pharoah Sanders Quartet, José James, Jef Neve en Wynton Marsalis...

unaej stemt sowieso bijna alleen maar 3/5 of 3,5/5.

Gish
Alleen 5 sterren voor "Karma" van Pharao Sanders.
Daar kreeg hij gelijk spijt van, staat nu op 4,5.

Zoveel briljante jazz is er ook niet gemaakt, toch?

pretfrit
JJ_D schreef:

Wat zou jij dan (qua muziek) wel briljant willen noemen ?

JJ_D schreef:

Tuurlijk wel. Het is alleen niet aan jou besteed.

pretfrit schreef:
(quote)

Wat zou jij dan (qua muziek) wel briljant willen noemen ?

Heb nog veel te ontdekken, maar de werken die als "grote klassiekers" aangeschreven staan ('A Love Supreme', 'The Black Saint and the Sinner Lady', 'In a Silent Way', etc.) verdienen die titel ook wel...

Het hangt er uiteraard van af waar je de grens legt tussen "verschrikkelijk goed" en "briljant". Zelf ben ik namelijk niet happig met dat soort terminologie...

Paalhaas schreef:
(quote)

Tuurlijk wel. Het is alleen niet aan jou besteed.

Nog iemand die dat lijkt te geloven? Nou ja, dat mag, alleen hoop ik dat jullie er tegen kunnen dat er ook leken op fora zitten?

JJ_D schreef:
(quote)

Nog iemand die dat lijkt te geloven? Nou ja, dat mag, alleen hoop ik dat jullie er tegen kunnen dat er ook leken op fora zitten?

Tja, It's all in the eye of the beholder, zullen we maar zeggen. De één kan aan geen enkele jazzplaat een 5/5 kwijt, de ander aan wel honderd.

Amen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:11 uur

geplaatst: vandaag om 07:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.