MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz

zoeken in:
pretfrit
JJ_D schreef:
(quote)

Nog iemand die dat lijkt te geloven? Nou ja, dat mag, alleen hoop ik dat jullie er tegen kunnen dat er ook leken op fora zitten?

Nou nou, niet zo bescheiden JJ_D dat ben je in je commentaren ook niet Je hebt al meer dan 300 jazzalbums van uiteenlopende artiesten gehoord en beoordeeld. Zoveel heb ik er ook ongeveer beoordeeld, en mijn buurman vind mij een echte jazzkenner Daarnaast heb je altijd uitgebreid commentaar, (en niet op de minste artiesten ) Dat doe je toch alleen als weet waar je het over hebt lijkt me...

Hierbij benoem ik jou (en natuurlijk je "tweelingbroer"unaej) officieel tot mume jazzkenner

eazyfan
Haha, dan heb ik nog een lange weg te gaan

pretfrit
eazyfan schreef:
Haha, dan heb ik nog een lange weg te gaan

Volgens mijn buurman ben jij ook jazzkenner hoor

Aangenaam om horen.

pretfrit
JJ_D schreef:
Aangenaam om horen.

wat?

eazyfan
Haha, ik zit nog niet eens aan 150 albums. Ik moet alles eens grondig herluisteren, of toch veel ervan. Dan moet ik nog veel over Jazz zelf, en artiesten ervan lezen.

Nee, de dag dat ik mijn albumsaantal vertwintigvoudigd heb, de geschiedenis van Jazz goed genoeg ken om er 15 bladzijden uitgebreid over te schrijven (word klein lettertype), en nog zowat 175 biografieën kan navertellen van mijn favoriete blazers, pianisten, slaaggrage types,... Niet te vergeten zo'n 1000 optredens bijgewoond te hebben, zelf Jazz kunnen spelen mag erbij. Dán pas ik misschien in de categorie van Ruud Kuyper, enige mensen die beweren dat ik dat niveau nog niet gehaald heb voor die doelstellingen, die halen me dan niet het bloed van onder de nagels.

Dus ik heb nog een erg lange weg te gaan... -

pretfrit
eazyfan schreef:

Dus ik heb nog een erg lange weg te gaan... -

Geweldig toch...

Wie is Ruud Kuyper ?

eazyfan
Ruud Kuyper, was een van de grootste Jazzkenners uit Nederland, tijdje geleden overleden als ik me niet vergis. Hij schreef meerdere boeken in verband met Jazz, 'Jazz in stijl Handboek' is een van zijn bekendste werken. Een boek waar hij beginners over Jazz vertelt. Ik had het een tijdje geleden in bezit, erg de moeite waard om het te lezen.

Jazz is niet iets wat je uit een boek leert, het is een levensstijl.

eazyfan
Wie zei eigenlijk iets over leren uit een boek? - Kwam hier nergens ter sprake. Maar idd, blabla's stelling klopt. Hoe kan het ook anders?

We zijn gewend dat jazzhelden van een jaar of 80 ons ontvallen, maar niet jongere helden van 44 jaar...

vandaag op nrc.nl:
http://www.nrc.nl/kunst/article1130078.ece/Jazzpianist_Svensson_overleden_door_duikongeval

Jazzpianist Svensson overleden door duikongeval

Gepubliceerd: 16 juni 2008 09:54 | Gewijzigd: 16 juni 2008 09:54
ANP

Stockholm, 16 juni. De Zweedse jazzpianist en componist Esbjörn Svensson is op 44-jarige leeftijd overleden. Hij kwam zaterdag bij Stockholm om het leven door een duikongeval, maakte zijn manager vandaag bekend.
Svensson was met zijn trio E.S.T. razend populair in landen als Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië maar ook de VS, en had een groot aantal internationale prijzen in zijn kast staan. Svensson maakte dertien albums - met vooral een mix van moderne jazz, rock, pop en elektronica - die bij fans en critici erg goed vielen.

In 1993 richtte hij het Esbjörn Svensson Trio (E.S.T.) op. Het was de eerste Europese groep die op de cover van het Amerikaanse jazzmagazine Down Beat kwam. In 2006 won het trio (met Dan Berglund op bas en Magnus Öström op drums) de European Jazz Award en de BBC Jazz Award. Vorig jaar trad E.S.T. nog op het North Sea Jazz Festival op.

eazyfan
Ik las het net op Jazzforum.be. R.I.P., ook al ben ik niet zo'n grote fan, uit respect natuurlijk.

Ik ben sinds drie jaar een grote fan van dit trio; briljante en energieke muziek en vooral live een prachtig en enerverend spektakel.
Een groot verlies!

Ik kan wel wat jazz tips gebruiken. het genre heeft me nooit helemaal over de streep gehaald. Ik heb niet veel met die jazz, bass, drum trio's. Het is me vaak te vrolijk of te lichtvoetig. Nu ben ik groot liefhebber van Fela Kuti. Nee, geen jazz maar de stap zou toch ook niet zo heel groot moeten zijn? Voor wie fela kuti niet kent:

http://www.youtube.com/watch?v=fxVy4FS46r0

(Nu ben ik niet op zoek naar afrikaanse jazz of wereldmuziek)

Ik ben denk ik op zoek naar jazz wat wat zwaarder is. Een beetje het gevoel van een gekwelde reiziger in een kroeg, te veel whiskey, rauw, vies.. een beetje tom waits vertaald naar de jazz. Het zou moeten bestaan zou je denken maar misschien zoek ik te gericht en beperk ik mezelf wel enorm. In ieder geval; wie helpt me verder?

Totaal niet mijn jazz-gebied.. dus kan je helaas niet helpen

pretfrit
Woody schreef:
een beetje tom waits vertaald naar de jazz.

Charles Mingus, en wat expirimenteler Ornette Coleman. Beiden zijn bluesy, rauw, tegendraads etc.

Woody schreef:
Een beetje het gevoel van een gekwelde reiziger in een kroeg, te veel whiskey, rauw, vies..

http://www.musicmeter.nl/album/15935
een van mijn favoriete jazz cd's. ik heb hier het gevoel van late avonden, donkere cafe's, whiskey drinken etc. bij.

maar rauw en vies, dat weer niet.

nu ja, beluister hem zelf!

pretfrit schreef:
Charles Mingus, en wat expirimenteler Ornette Coleman. Beiden zijn bluesy, rauw, tegendraads etc.

Charles Mingus heb ik inderdaad Mingus ah um van. En dat is ook 1 van de platen die ik mooi vindt maar niet helemaal gek van ben. lekker om zo nu en dan eens op te zetten. Zo ook Kind of Blue van Miles Davis.

misja82 schreef:
http://www.musicmeter.nl/album/15935
een van mijn favoriete jazz cd's. ik heb hier het gevoel van late avonden, donkere cafe's, whiskey drinken etc. bij.

Ik denk dat ik hier wel wat mee kan. Even wat fragmenten gehoord zojuist. Maar eens helemaal opzoeken.

JA, moet je doen. En ook de film is de moeite waard, zeker op een lome zomeravond!

want dit past in het plaatje van rauw en zwaarder? Als ik een verzoek lees om dergelijke jazz denk ik niet aan deze Miles.

Mingus past daar inderdaad beter bij. Bij rauw en vies denk ik eigenlijk zelf aan Naked City, maar daar zul je niet rustig een borrel bij gaan zitten drinken.

Een toegankelijkere 'drinkplaat' met een lekker randje (maar helaas ook niet rauw laat staan vies ) is 'the complete blue note 45 sessions' van Ike Quebec.

we tigers schreef:
want dit past in het plaatje van rauw en zwaarder? Als ik een verzoek lees om dergelijke jazz denk ik niet aan deze Miles.

dat beweer ik ook niet; juist niet rauw. En zwaar wil ik het ook niet noemen.
Maar het past wel in het late avond gevoel met een glaasje whisky (oid) in een donker cafe.

Maar eens afwachten wat woody er zelf van vindt.

voltazy
woody, probeer 'Frank London - Scientist at Work' maar eens

Ik ben al een tijdje op zoek naar een lijst met albums waarop McCoy Tyner aan de zijde van Elvin Jones speelt. De Coltrane-albums zijn daarin relatief eenvoudig op te sporen, maar ik vroeg me af of er naast 'Matador' (Grant Green) nog samenwerkingen met andere artiesten zijn geweest. Of ben ik genoodzaakt dit lijstje volledig uit te pluizen?

Misschien kun je hier iets mee?
link

Edski schreef:
Misschien kun je hier iets mee?
link

Jawel, als ik er wat tijd voor uit trek moet dat lukken. Bedankt!

Ik lees erg weinig bij Stan Getz-albums. Ik heb voor €4,- een cdtje weten te bemachtigen dat helemaal zo slecht niet is. Er wordt leuk op gesoleerd en het klinkt ook wel lekker vloeiend.

Andere jazz-cd's die ik recentelijk heb leren kennen en ERG goed vind: Weather Report - Black Market, en Coltrane's Ole & Soultrane.

Haten is wel erg zwaar uitgedrukt, men vindt het niet leuk, dat is toch iets heel anders als haten.

Het woord 'haten' wordt sowieso overdreven veel gebruikt op Musicmeter.

Ik kom ook maar eens langs om wat tips te vragen... Ik vind mezelf nog helemaal geen jazz-kenner, maar ik sta wel positief tegenover het genre. Ik ben opgegroeid met klassieke muziek, en een van de eerste jazz-albums die ik luisterde en waar ik enthousiast over was, was The Way Up van Pat Metheny Group. Vervolgens heb ik de helft van het oeuvre van hem beluisterd, maar ben wat betreft jazz niet heel veel verder gekomen. Wel wat dingen van Chick Corea en Keith Jarrett beluisterd (op zich wel leuk, maar niet iets waar ik heel enthousiast van werd), en ook Kind Of Blue, die ik overigens niet heel bijzonder vond, maar het luisterde wel lekker weg. De laatste tijd ook wat van EST beluisterd; werd ik bij tijd en wijle wel enthousiast van.

Ik blijk tot nu toe te houden van bezettingen met veel instrumenten (hoewel solo piano me ook wel bevalt), en lange stukken muziek. Ook ben ik redelijk kieskeurig. Liefst instrumentale jazz, want vocalen houd ik niet zo van; free jazz spreekt me voorlopig ook niet zo aan. Oh ja, en schelle blazers trekken me ook niet. Wie helpt me verder?

voltazy
dan blijft er niks over

Gast
geplaatst: vandaag om 08:59 uur

geplaatst: vandaag om 08:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.