MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz

zoeken in:
The Survivors Suite van Jarrett,

Bill Evans - Waltz for Debby (piano trio)

Charles Mingus - The Black Saint and the Sinner Lady (wel met blazers)

voltazy
andrew hill - point of departure

john coltrane - ole

frankmulder schreef:

Ik blijk tot nu toe te houden van bezettingen met veel instrumenten (hoewel solo piano me ook wel bevalt), en lange stukken muziek. Ook ben ik redelijk kieskeurig. Liefst instrumentale jazz, want vocalen houd ik niet zo van; free jazz spreekt me voorlopig ook niet zo aan. Oh ja, en schelle blazers trekken me ook niet. Wie helpt me verder?

Misschien de grotere bands van Gil Evans en zijn leerling Maria Schneider? Breed uitgesponnen stukken, soms rustig en sfeervol, af en toe behoorlijk knallend.

Heel erg bedankt allemaal! Ik ga die albums eens luisteren, en dan meld ik wel wat me aanspreekt.

The Scientist schreef:
The Survivors Suite van Jarrett,

Bill Evans - Waltz for Debby (piano trio)

Charles Mingus - The Black Saint and the Sinner Lady (wel met blazers)

In The Survivors' Suite (die ik nu beluister) zitten ook blazers hoor. Maar ik ben geen blazer-hater, ik gaf alleen een richting aan om het aantal aanbevelingen nog even beperkt te houden.

Weet ik... maar daar vind ik de blazers veel minder opvallend en dominant dan in veewl andere stukken..

Hehe en ik zit nu midden in een stukje free jazz (Conclusion in The Survivors' Suite). Die Scientist durft wel, met z'n aanbevelingen. Maar het gaat nog allemaal goed hier, hoor.

Ik wil als eerste The Scientist bedanken voor zijn aanbevelingen. Heb de eerste 2 (Jarrett, Evans) allebei twee keer beluisterd, en de laatste (Mingus) één keer.

De eerste indrukken zijn als volgt.
The Survivors Suite van Jarrett vond ik goed klinken; wat boeiender dan The Köln Concert. Over het geheel genomen heel goed luisterbaar, en op sommige stukjes wat moeilijker, maar dat vind ik goed om het spannend te houden. Van de blazers had ik geen last. Ik heb zin om hier nog vaker naar te luisteren.

Waltz for Debby van Bill Evans vond ik in het begin een beetje saai, maar op hoger volume luisteren en met een koptelefoon bleek te helpen. Waarschijnlijk ga ik The Complete Village Vanguard Recordings kopen; dan heb ik gelijk de stukken van Sunday erop, en nog in de goede volgorde ook (vind het nogal vervelend als delen van een live-sessie niet op volgorde staan).

Charles Mingus - The Black Saint and the Sinner Lady heb ik net beluisterd, en daar werd ik niet gelijk enthousiast van. Zouden het de blazers zijn? Later nog maar eens een keertje proberen.

Inmiddels heb ik de eerste aanbeveling van voltazy opgezet, namelijk Andrew Hill - Point of Departure. Tot nu heb ik alleen nog maar blazers gehoord; dat wordt nog wat. Later meer!

pretfrit
Point of Departure zou ik ook niet direct aan een beginnende jazzluisteraar aanraden.

maar goed dan weet je direct waar voor jou de grens ligt...toch?

Survivors Suite is bijna het ideale jazzkennismakingsalbum omdat het duidelijk gestructureerd is en "van alles wat" bevat

pretfrit schreef:
Point of Departure zou ik ook niet direct aan een beginnende jazzluisteraar aanraden.

maar goed dan weet je direct waar voor jou de grens ligt...toch?

Nah weet ik niet. Na één keer luisteren kan je er ook nog niet zoveel over zeggen. Ik ben die grens nog steeds aan het opzoeken (en verleggen ), ik luister bijvoorbeeld ook langzaamaan wat van Supersilent. Erg toegankelijk kan je dat ook niet noemen. Maar goed, ik ga gewoon stapje voor stapje verder, en wie weet kom ik wel bij de smaak van blabla terecht uiteindelijk (denk het niet trouwens ). (Hoewel maar liefst 2 albums in zijn top 10 ook favoriet zijn bij mij! Wie weet ga ik Sqtt Brrr ook nog eens waarderen. )

Survivors Suite is bijna het ideale jazzkennismakingsalbum omdat het duidelijk gestructureerd is en "van alles wat" bevat

Ik was blijer geweest als ik een paar jaar geleden kennis had gemaakt met jazz door die Village Vanguard Recordings van Bill Evans. Ik weet zeker dat ik dat heel goed had kunnen waarderen. Beweren dat het saai is, zou toen niet eens in me opgekomen zijn.

Zoals beloofd mijn reactie op de aanbevelingen van voltazy (jij ook bedankt!): hij heeft zich kennelijk niks aangetrokken van mijn opmerking over blazers, en dat is misschien maar goed ook (anders leer ik die nooit waarderen). Want bij Point of Departure hoor ik voornamelijk blazers, en bij Olé Coltrane ook. Van die twee gaat laatstgenoemde er vrij makkelijk in; PoD heeft nog wat meer tijd nodig. Opvallend genoeg vind ik die fijner om te luisteren als ik net Olé Coltrane heb beluisterd.

Volgende station is de tip van bawimeko: Gil Evans. Van hem staat het album Out of the Cool op het programma.

edris.
Dus iedereen kan je alles aanraden en je gaat het ook meteen luisteren? Misschien moet je Prurient maar eens proberen.

edris. schreef:
Dus iedereen kan je alles aanraden en je gaat het ook meteen luisteren? Misschien moet je Prurient maar eens proberen.

In principe wel ja. Ik word alleen een beetje wantrouwig van jouw top 10, en ik zie niet echt in wat Prurient in een jazz-topic doet. Na een blik op deze pagina heb ik besloten om niet op jouw voorstel in te gaan.

Mooi bericht was dat. Een link naar het bericht is misschien ook wel netjes.

pretfrit
hahaha...en we belanden allemaal in de goot als we ons nog langer met die verfoeilijke freejazz bezighouden

"in de goot zeg ik je"

pretfrit schreef:
hahaha...en we belanden allemaal in de goot als we ons nog langer met die verfoeilijke freejazz bezighouden

"in de goot zeg ik je"

Heel gevaarlijk. Gelukkig ben ik nog niet besmet, en is er inmiddels een waakhond actief om te waarschuwen tegen free jazz.

pretfrit
Ach, die heeft zelf ook al een klap van de free-jazz molen gehad.

Die kun je (volgens the hustler) dus niet helemaal serieus meer nemen

voltazy
en ik zet ornette coleman nog maar eens op met een trechter op m'n hoofd

thejazzscène
Hoe komt het dat de Brit, Alan Skidmore niet op de site te vinden is?

eazyfan
Omdat er nog geen albums van hem toegevoegd zijn? -

thejazzscène
Nja, vind het wel raar want hij is toch wel een merkwaardige artiest in de britse jazz. Ik zal er dan maar eens werk van maken, zeker.

Ben eindelijk eens Kind of Blue van Miles Davis aan het beluisteren (een paar weken geleden op cd gekocht), en het is een stap in een totaal andere muzikale wereld, om het maar eens zo te zeggen. Het valt toch alleszins niet tegen

voltazy
bennerd schreef:
Ben eindelijk eens Kind of Blue van Miles Davis aan het beluisteren (een paar weken geleden op cd gekocht), en het is een stap in een totaal andere muzikale wereld, om het maar eens zo te zeggen. Het valt toch alleszins niet tegen

goed dat je het probeerd

thejazzscène
Zodiak Trio - Flatbush

Hier kan je een recensie lezen over de nieuwe cd van het Zodiak Trio en het nummer 'flatbush' beluisteren. Ik vond het wel de moeite om het te vermelden want stond er echt wel van versteld.
Het is echt een merkwaardig trio met flarden free-jazz, rock en elektronische manipulatie. Aan spanning ontbreekt het in ieder geval niet.
Ze spelen eveneens op het Klarafestival binnenkort. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

thejazzscène schreef:
Ze spelen eveneens op het Klarafestival binnenkort. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Juist, onlangs gelezen ook. Een waardevolle tip, zeker weten...

voltazy
zo, dat ziet er indrukwekkend uit

ik zal er even voor gaan zitten

Wow, daar is wat energie in gestoken. Binnenkort eens voor gaan zitten. Nu is het tijd voor een welverdiend ADD'tje (After-Dinner-Dutje. Jaja, ik word ook ouder ).

België verliest één van zijn jazz-grootheden.

Jazzmuzikant en columnist Marc Moulin is vrijdag 26 september 2008 op 66-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van kanker. “Met 'Moskow Diskow' liet hij de hele planeet dansen,” aldus zijn platenmaatschappij.

Marc Moulin was een van de weinige Franstalige artiesten die ook in Vlaanderen bekend was. Onder meer als lid van het trio Telex, dat tekende voor de elektronische superhit ‘Moskow Diskow’. Hij bracht vanaf 2001 bij het label Blue Note drie zeer succesrijke cd’s uit waarin soul, jazz en elektronische muziek bij elkaar kwamen: Top secret, Entertainment en I am you.

Volledig artikel hier.

Een tijdje geleden vroeg ik wat aanbevelingen voor jazz-albums, en die kreeg ik. Hier een overzichtje van mijn bevindingen:

- Keith Jarrett - The Survivors Suite
Erg mooi, is een van mijn favoriete jazz-albums geworden. Staat op de planning om te kopen, alleen ik wil nog even afwachten wat die "Super-High Material"-versie is die dinsdag uit zou komen. (Als iemand daar wat over zou kunnen zeggen: graag.)

- Bill Evans - Waltz for Debby
Dit vond ik mooi, maar jammer dat het niet in de volgorde stond van die live-sessie. Daarom heb ik gelijk de hele box aangeschaft, en die vind ik super. Ook staat Bill Evans op het programma om zijn muziek verder te onderzoeken.

- Charles Mingus - The Black Saint and the Sinner Lady
Ik weet nog steeds niet goed wat ik hiermee aan moet, maar ik ben er wel blazers meer door gaan waarderen (c.q. ik word er niet meer zenuwachtig van ). Eigenlijk wel erg leuk uiteindelijk, alleen ik twijfel nog of ik hem ga kopen.

- Andrew Hill - Point of Departure
Niet zo vaak geluisterd. Dit is het enige album van deze suggesties dat ik minder vind. Wordt later misschien nog wat.

- John Coltrane - Ole
Erg leuk en op de nominatie om te kopen (samen met A Love Supreme).

Zo komen we dus uit op een 80% succes-percentage. Daarom wil ik nogmaals The Scientist en voltazy bedanken voor deze mooie suggesties. Voorlopig heb ik trouwens geen nieuwe suggesties nodig, want ik heb nog een hoop albums op stapel staan die mij door eazyfan aangeraden zijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:17 uur

geplaatst: vandaag om 14:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.