MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Jazz / Jazz

zoeken in:
Wat ik me afvroeg, bestaat er een jazz-genre dat synthesizer mixt met bijvoorbeeld saxofoon?
En dat de saxofoon dan op de voorgrond is?

Bestaan er albums van?

Alvast bedankt.

Jazz-genre niet specefiek. Als je zoekt naar zo'n album, moet je vooral kijken naar jazz-toetsenisten die (ook) synthesizer spelen. Er zullen er daar wel wat van bij zijn die iets hebben opgenomen met een saxofonist. Sun Ra bijvoorbeeld.

"iets toegankelijker" dan Sun Ra is http://www.musicmeter.nl/album/693.
Herbie Hancock op toetsen en Bennie Maupin op Saxofoon.

thejazzscène
OldSkool schreef:
Wat ik me afvroeg, bestaat er een jazz-genre dat synthesizer mixt met bijvoorbeeld saxofoon?
En dat de saxofoon dan op de voorgrond is?

Bestaan er albums van?

Alvast bedankt.

John Surman doet het vaak.

Oké, zal eens kijken. Alvast bedankt.

pretfrit
even iets anders...de nieuwe Penguin Guide is uit. editie 9 telt 2000 nieuwe jazz albums, 500 nieuwe artiesten.

...en tot mijn grote vreugde is Jan Johansson deze keer ook opgenomen. (topscore natuurlijk)

Beide heren zijn soms inderdaad nogal eenzijdig en voorspelbaar in hun oordeel, maar als naslagwerk kan de Penguin zeker dienen...

pretfrit
Natuurlijk is het subjectief...daar maken "de heren" (Cook is vorig jaar overleden) zelf ook geen geheim van. Hun mening vind ik over het algemeen begrijpelijk en herkenbaar. (zelfde smaak ?)

Wat Sanders betreft kan ik het dus met hun mening eens zijn (er staat altijd een uitleg bij het aantal sterren (max4*, 3* is dus niet zo heel erg slecht)) Het specifieke Coltrane album ken ik niet.

Als naslagwerk om te ontdekkken is "de penguin" naar mijn idee onovertroffen...topboek idd

pretfrit
unaej schreef:
Beide heren zijn soms inderdaad nogal eenzijdig en voorspelbaar in hun oordeel, maar als naslagwerk kan de Penguin zeker dienen...

Het zou pas voorspelbaar zijn geweest als ze Karma en Interstelar Space topscore zouden hebben gegeven (net als ieder ander lijstje met jazz klassiekers)

je kunt veel over de heren en hun boek zeggen,,,in ieder geval niet dat ze eenzijdig en voorspelbaar zijn.

De heren hebben een sterk ontwikkelde smaak, die tegelijk de "typische" jazz-klassiekers als "meesterwerken" op de voorgrond plaatst. Misschien met recht en reden, maar ergens ook voorspelbaar. Zo zie je maar weinig albums in "core collection" of met een kroontje waarvan je nooit eerder gehoord hebt, en dat vind ik jammer.

Maar nogmaals: juist omdat ze de waarde van die enkele fundamentele werken onderkennen, is de 'Penguin Guide' zo'n sterk basiswerk. De kwestie is dus zeer dubbelzinnig.

pretfrit
unaej schreef:
De heren hebben een sterk ontwikkelde smaak, die tegelijk de "typische" jazz-klassiekers als "meesterwerken" op de voorgrond plaatst. Misschien met recht en reden, maar ergens ook voorspelbaar. Zo zie je maar weinig albums in "core collection" of met een kroontje waarvan je nooit eerder gehoord hebt, en dat vind ik jammer.
kan het weer eens niet met je eens zijn. Een aantal typische jazzklassiekers geven zij idd topscore en alle lof...ehh logisch. Maar een aantal populaire "klassiekers" durven zij ook gerust minder te waarderen (o.a. Karma, Moanin, Ole en zo nog een paar) In de core/kroontjes collectie zitten behoorlijk wat albums die nog niet eens op mume staan...ook op b.v. rym hebben deze albums relatief weinig stemmen. Vergeet daarnaast niet dat een aantal "klassiekers" en bekende namen juist brede bekendheid hebben gekregen door een enthousiaste waardering in de penguin guide

Even wat namen uit de Core/kroontjes collectie waar jij en Jan en Alleman vast en zeker van gehoord hebben : Ran Blake, Chico Freeman, Peter Gullin,Scott Hamilton, Noah Howard, Greg osby,Shorty Rogers, Clark Terry...en zo nog tientallen (zonder overdrijven)

Maar nogmaals: juist omdat ze de waarde van die enkele fundamentele werken onderkennen, is de 'Penguin Guide' zo'n sterk basiswerk. De kwestie is dus zeer dubbelzinnig.

wat zit je nu te zeuren man...er worden 14000 albums besproken en jij hebt het over die paar bekende en bewezen klassiekers die zij dus logisch in een lijstje zetten dat slechts een onderdeel vormt van een veel groter geheel

Gewoon een prima naslagwerk voor beginner, maar zeker ook voor doorgewinterde liefhebber.

Ik zit wel eens over een aanschaf te denken... maar mag ik weten hoe het zit met de chronologische verdeling van de besproken plaatjes?

Ik dacht, zoek eens wat op over het dat boek. lees net een review op allaboutjazz over de vorige editie. Review

Geeft eigenlijk precies de kern van jullie discussie weer. Denk trouwens dat ik het boek ook maar eens aanschaf (als ik al mijn jazz lijstjes op rate your music lijstjes heb afgewerkt)

pretfrit
The Scientist schreef:
Ik zit wel eens over een aanschaf te denken... maar mag ik weten hoe het zit met de chronologische verdeling van de besproken plaatjes?

per artiest alle albums die bij het ter perse gaan van het boek op de markt zijn van jong naar oud en uitgaande van opnamedatum. Logisch en overzichtelijk geeft dat gelijk een beeld van de ontwikkeling van de artiest achterin zit bij deze editie ook weer een artiestenindex handig om te zien op welke albums eeen artiest buiten zijn eigen albums dan nog meer heeft gespeeld

Het gaat hier om een naslagwerk, een verzameling van jazz albums waaraan een waardeoordeel wordt verbonden. That's it, niet meer en niet minder. Vanuit historisch perspectief gezien, is dit boek één van de hulpmiddelen in de ontdekkingsreis die jazz heet.

Zelf heb ik de tweede en zevende editie in bezit en met name de tweede editie is voor mij van onschatbare waarde geweest. Waarom?
Veertien jaar geleden was de input in deze ontdekkingsreis magertjes, d.w.z. nauwelijks internet en forums zoals deze. Je was afhankelijk van het "stropen" in platenzaken, tips van vrienden en van naslagwerken zoals deze. Maar dan nog vormde je je eigen mening. Een plaat vond je goed of niet! En zo is het nog steeds.

De beoordeling in de jazzguide is een persoonlijke mening van de auteurs, net zoals we het kennen van dit forum. Plaats het boek in het juiste perspectief, het is bedoeld als gids, gebruik hem dan ook zo. Vorm zelf je oordeel en loop niet te zeuren over de mening van de auteurs van dit boek.

Als een kritische opmerking plaatsen tegenwoordig al "zeuren" is, dan doen we er best allen het zwijgen toe. De verdraagzaamheid lijkt hier weer eventjes ver zoeken. Of ben ik nou weer aan het zeuren?

pretfrit
MdoubleU schreef:

De beoordeling in de jazzguide is een persoonlijke mening van de auteurs, net zoals we het kennen van dit forum. Plaats het boek in het juiste perspectief, het is bedoeld als gids, gebruik hem dan ook zo. Vorm zelf je oordeel en loop niet te zeuren over de mening van de auteurs van dit boek.

precies....en net zoals de auteurs ook in hun introduction vermelden.

unaej schreef:
Als een kritische opmerking plaatsen tegenwoordig al "zeuren" is, dan doen we er best allen het zwijgen toe. De verdraagzaamheid lijkt hier weer eventjes ver zoeken. Of ben ik nou weer aan het zeuren?

Op dit forum worden meningen uitgewisseld en meningen kunnen nu eenmaal verschillen, zonder dat verdraagzaamheid in het geding hoeft te komen. Meningsvorming is in zekere zin de kapstok waaraan dit forum zijn bestaansrecht ontleent. Mijn opmerking is dan ook kritisch bedoeld en zeker niet om iemand monddood te maken.

Ik beschouw een bewoording als "en loop niet te zeuren over..." wel degelijk als een dooddoener, maar daarover kunnen de meningen verschillen...

Verder hoeft hier overigens niet op ingegaan te worden.

Wat is nu eigelijk "Vocal Jazz" ? Ik vind het een vreemde term, en snap eigelijk niet echt wat ermee bedoelt word. Kan iemand me het uitleggen?

Volgens mij wordt daar gewoon 'jazz waarin gezongen wordt' mee bedoeld.

pretfrit
Zang die de jazzelementen bevat..logisch toch?

wat maakt muziek jazz?...zie de wiki ofzoiets dergelijks.

Dus geimproviseerde zang? Als ik het juist interpreteer?

pretfrit
ja o.a.

vocal jazz: zang (vaak gebaseerd op "de standards") waarbij er in meer of mindere mate sprake is van de traditionele jazzelemnten swing, syncope en improvisatie.

duidelijk?

pretfrit schreef:
ja o.a.

vocal jazz: zang (vaak gebaseerd op "de standards") waarbij er in meer of mindere mate sprake is van de traditionele jazzelemnten swing, syncope en improvisatie.

duidelijk?

Jep bedankt!
Zoals je wel merkt ben ik nog maar een leek in het genre, maar ik ben in ieder geval veel leuks aan het ontdekken.

pretfrit
http://www.jazzhouse.org/

hier vind je 2008 jaarlijstjes van een aantal bekende personen die regelmatig over jazz schrijven (o.a. downbeat, all about jazz, new york times)

Ik heb een vraagje, weet er iemand waar er jazz van 1920-30 te vinden is, een verzamelalbum of zoiets. Ik vind de jazz van toen echt heerlijk maar vind hiervan helaas haast niets.

sq
Ik heb er ooit een paar gekocht uit deze reeks:

http://www.amazon.com/Ultimate-Jazz-Archive-Various-Artists/dp/B000B7I3W4

Het totaal kopen is misschien wat overdreven. Maar ik heb ze dus ooit ook per stuk aangeboden zien worden, per 4-dubbelCD en die waren dan een paar euro per 4CD, met steeds 1 CD per artiest. Gewoon bij V&D. Misschien dat je ze hier en daar nog treft.

Freddie Hubbard is overleden.
Zie bij "Nieuws"

Iemand mischien tips voor sfeervolle jazz zonder vocalen ?
zou je me erg mee helpen

Gast
geplaatst: vandaag om 19:32 uur

geplaatst: vandaag om 19:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.