Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2017
zoeken in:
2
geplaatst: 10 mei 2018, 20:15 uur
3 keer Marillion? Nou, laat dat stemmen maar zitten dan.
Just kidding! Ben benieuwd! Mag ik vast de spelleider weer enorm bedanken? Het spel heeft ons weer een hele tijd van de straat gehouden. En ik heb weer wat leuke nieuwe muziek mogen leren kennen. Derhalve ook mijn dank aan de deelnemers en nomineerders!
Just kidding! Ben benieuwd! Mag ik vast de spelleider weer enorm bedanken? Het spel heeft ons weer een hele tijd van de straat gehouden. En ik heb weer wat leuke nieuwe muziek mogen leren kennen. Derhalve ook mijn dank aan de deelnemers en nomineerders!
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 10 mei 2018, 20:23 uur
Casartelli schreef:
Maak hiervan je eigen top-20 en stuur deze in een pm naar mij.
Aanvulling: het wordt gewaardeerd als Artiest - Titel gewoon exact zoals hier in het lijstje komt (een en ander is het makkelijkst te realiseren door de boel gewoon te copy-pasten en dan te rangschikken). De lijstjes kunnen dan semi-automatisch Excel in, zonder dat het mij een hoop extra werk (en mogelijke fouten) kost.Maak hiervan je eigen top-20 en stuur deze in een pm naar mij.
2
Casartelli (moderator)
geplaatst: 11 mei 2018, 10:44 uur
Het eerste finalelijstje is inmiddels binnen! In de komende weken zal ik jullie daarnaast weer van de straat houden met wat statistiekjes over onze lijst.
Finalediversiteit door de jaren heen!
Traditioneel wordt er wel eens wat geschamperd over de diversiteit in de laatste ronden en in de finale en tja, eigenlijk weten we ook allemaal wel dat dit gewoon ons collectieve product is. Maar hoe verhoudt onze finale zich ook alweer tot die van de vorige edities?
2017 (2016) (2015)
5 (4) (1) Porcupine Tree + Steven Wilson
4 (5) (7) Marillion + Fish
3 (3) (4) Genesis
3 (3) (4) Pink Floyd
2 (0) (0) Archive
1 (1) (1) Camel
1 (0) (1) Supertramp
1 (1) (1) Yes
0 (2) (1) Rush
0 (1) (0) Gazpacho
Finalediversiteit door de jaren heen!
Traditioneel wordt er wel eens wat geschamperd over de diversiteit in de laatste ronden en in de finale en tja, eigenlijk weten we ook allemaal wel dat dit gewoon ons collectieve product is. Maar hoe verhoudt onze finale zich ook alweer tot die van de vorige edities?
2017 (2016) (2015)
5 (4) (1) Porcupine Tree + Steven Wilson
4 (5) (7) Marillion + Fish
3 (3) (4) Genesis
3 (3) (4) Pink Floyd
2 (0) (0) Archive
1 (1) (1) Camel
1 (0) (1) Supertramp
1 (1) (1) Yes
0 (2) (1) Rush
0 (1) (0) Gazpacho
2
geplaatst: 11 mei 2018, 14:48 uur
Ik heb er even een Spotify playlistje van gemaakt. Alleen Anesthetize staat niet op Spotify, maar goed iedereen snapt wel dat die zeker bij de bovenste 5 dient te eindigen 
Progfinale on Spotify - open.spotify.com

Progfinale on Spotify - open.spotify.com
1
geplaatst: 11 mei 2018, 15:06 uur
Momenteel ben ik zelf druk met de beoordeling van de "Eurovisionladder". Bestaat uit maar liefst 26 nummers maar de afspeelduur is korter dan de meeste progladders.... 

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 mei 2018, 11:10 uur
musicborst schreef:
Momenteel ben ik zelf druk met de beoordeling van de "Eurovisionladder".
Toevallig heb ik gisteren eind van de middag voor het eerst onze bijdrage van dit jaar gehoord. Vond het wel erg Amerikaans voor een Eurovisie (enfin + Armenië, Australië en Israël) songfestival en een 18e plek lijkt me dan ook niet gek.Momenteel ben ik zelf druk met de beoordeling van de "Eurovisionladder".
Straks kom ik met de toptienen van de langste en kortste nummers in de lijst. Eerst maar even de huiskamervraag: welke drie artiesten komen in beide lijstjes voor?
0
geplaatst: 13 mei 2018, 13:01 uur
Gokje volledig uit de losse pols: Archive, Steven Wilson, Big Big Train?
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 mei 2018, 13:02 uur
Bonk schreef:
Gokje volledig uit de losse pols: Archive, Steven Wilson, Big Big Train?
Geen van drie komt zelfs maar in een van beide voor. Maar als je gedachtegang is "dat zullen wel artiesten zijn die wat vaker voorkomen, ook wel vaker dan tweemaal", dan is dat geen gekke.Gokje volledig uit de losse pols: Archive, Steven Wilson, Big Big Train?
0
geplaatst: 13 mei 2018, 13:05 uur
Genesis - Suppers en iets van Carpet crawlers ofzo
Marillion - Grendel en Sugar Mice
Marillion - Grendel en Sugar Mice
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 mei 2018, 13:08 uur
Daar moet ik hetzelfde commentaar op geven... de toptien langste nummers komt dan ook wel volledig uit het cd-tijdperk.
0
geplaatst: 13 mei 2018, 13:09 uur
Whirlwind zal de langste zijn maar ja Transatlantic klokt niet zo vaak onder een kwartier 

1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 mei 2018, 13:10 uur
vigil schreef:
Whirlwind zal de langste zijn maar ja Transatlantic klokt niet zo vaak onder een kwartier
Op gevaar van pek en veren, maar We All Need Some Light vind ik wel een oprecht mooi nummer, dat ook niet zou misstaan in de lijst.Whirlwind zal de langste zijn maar ja Transatlantic klokt niet zo vaak onder een kwartier
0
geplaatst: 13 mei 2018, 13:14 uur
De eerste nominatie voor de 2019 versie van de Progladder is bekend dames heren!
0
geplaatst: 13 mei 2018, 14:19 uur
Green Carnation en Pineapple Thief kan ik alleen maar bedenken....
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 mei 2018, 15:56 uur
Moon Safari en Pineapple Thief zijn correct en dat waren toch de moeilijkste twee van het drietal. Nummer drie is een grote naam uit de progwereld die ook daarbuiten tamelijk bekend is. Het korte nummer van de twee was in Nederland zelfs een bescheiden topveertighit.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 mei 2018, 16:07 uur
Neen
Overigens was het wel echt een bescheiden topveertighitje (en de enige van de artiest in kwestie), dus geen nummer 2 a la Owner of a Lonely Heart.
Misschien is hij toch lastig te bedenken omdat het lange nummer niet zo voor de hand ligt. Dat is een multi-track suite, maar wel met één overkoepelende titel. Doet ook al vanaf de eerste editie mee.
Casartelli schreef:
de toptien langste nummers komt dan ook wel volledig uit het cd-tijdperk.
de nummer 10 (overigens niet de gezochte artiest) zit rond de 25 minuten. Soit, Genesis had het op een elpeekant geperst gekregen.de toptien langste nummers komt dan ook wel volledig uit het cd-tijdperk.
Overigens was het wel echt een bescheiden topveertighitje (en de enige van de artiest in kwestie), dus geen nummer 2 a la Owner of a Lonely Heart.
Misschien is hij toch lastig te bedenken omdat het lange nummer niet zo voor de hand ligt. Dat is een multi-track suite, maar wel met één overkoepelende titel. Doet ook al vanaf de eerste editie mee.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 mei 2018, 16:18 uur
Check!
De toptien van de langste nummers uit de Prog Top 300 kent dezelfde nummers topdrie alsook dezelfde nummers 9 en 10 als vorig jaar. Daartussenin zijn wel twee mammoetnummers door twee andere mammoetnummers vervangen:
1. Transatlantic - The Whirlwind (77:49)
2. Green Carnation - Light of Day, Day of Darkness (60:08)
3. Beardfish - Sleeping in Traffic (35:44)
4. Moon Safari - Other Half Of The Sky (31:44)
5. Transatlantic - All of the Above (30:59)
6. The Pineapple Thief - What Have We Sown? (27:46)
7. Ritual - A Dangerous Journey (26:33)
8. Anima Mundi - Spring Knocks on the Door of Men (26:32)
9. Fish - Plague Of Ghosts (25:04)
10. The Flower Kings - Stardust We Are (25:03)
Het kortste nummer uit de lijst van vorig jaar is gesneuveld, maar verder is het lijstje kortste nummers wel verdicht ten opzichte van vorig jaar. Ik geloof dat ik dat geen slechte ontwikkeling vind.
1. Mark Hollis - The Colour of Spring (3:52)
2. Peter Gabriel - No Self Control (3:55)
3. Earth and Fire - Wild and Exciting (4:06)
4. Blackfield - Blackfield (4:07)
5. Moon Safari - Heartland (4:08)
6. The Pineapple Thief - Nothing at Best (4:09)
7. Fish - A Gentleman's Excuse Me (4:15)
8. Anathema - Judgement (4:20)
9. Porcupine Tree - Blackest Eyes (4:23)
10. Roger Waters - Déjà Vu (4:27)
De gemiddelde speelduur is overigens 11:22, maar liefst 3 seconden korter dan vorig jaar.
Trouwens, inmiddels zeven finalelijstjes binnen. Op een zo bescheiden aantal kan het nog gebeuren dat de nummers 1 allemaal in de top-9 staan en de nummers 20 allemaal in de bottom-11.
De toptien van de langste nummers uit de Prog Top 300 kent dezelfde nummers topdrie alsook dezelfde nummers 9 en 10 als vorig jaar. Daartussenin zijn wel twee mammoetnummers door twee andere mammoetnummers vervangen:
1. Transatlantic - The Whirlwind (77:49)
2. Green Carnation - Light of Day, Day of Darkness (60:08)
3. Beardfish - Sleeping in Traffic (35:44)
4. Moon Safari - Other Half Of The Sky (31:44)
5. Transatlantic - All of the Above (30:59)
6. The Pineapple Thief - What Have We Sown? (27:46)
7. Ritual - A Dangerous Journey (26:33)
8. Anima Mundi - Spring Knocks on the Door of Men (26:32)
9. Fish - Plague Of Ghosts (25:04)
10. The Flower Kings - Stardust We Are (25:03)
Het kortste nummer uit de lijst van vorig jaar is gesneuveld, maar verder is het lijstje kortste nummers wel verdicht ten opzichte van vorig jaar. Ik geloof dat ik dat geen slechte ontwikkeling vind.
1. Mark Hollis - The Colour of Spring (3:52)
2. Peter Gabriel - No Self Control (3:55)
3. Earth and Fire - Wild and Exciting (4:06)
4. Blackfield - Blackfield (4:07)
5. Moon Safari - Heartland (4:08)
6. The Pineapple Thief - Nothing at Best (4:09)
7. Fish - A Gentleman's Excuse Me (4:15)
8. Anathema - Judgement (4:20)
9. Porcupine Tree - Blackest Eyes (4:23)
10. Roger Waters - Déjà Vu (4:27)
De gemiddelde speelduur is overigens 11:22, maar liefst 3 seconden korter dan vorig jaar.
Trouwens, inmiddels zeven finalelijstjes binnen. Op een zo bescheiden aantal kan het nog gebeuren dat de nummers 1 allemaal in de top-9 staan en de nummers 20 allemaal in de bottom-11.
0
geplaatst: 13 mei 2018, 16:43 uur
The Whirlwind is en blijft natuurlijk een album en geen nummer... 
En volgend jaar heb ik alvast een nieuwe nummer drie in de "de langste" categorie, namelijk Seas of Change
Ik adviseer iedereen alvast kennis te maken met deze kanjer!
Heeft de spelleider toevallig ook de Nederprog top 10 bij de hand?
(Als er überhaupt tenminste 10 prognummers van Nederlandse bodem aanwezig zijn in de lijst)

En volgend jaar heb ik alvast een nieuwe nummer drie in de "de langste" categorie, namelijk Seas of Change
Ik adviseer iedereen alvast kennis te maken met deze kanjer!

(Als er überhaupt tenminste 10 prognummers van Nederlandse bodem aanwezig zijn in de lijst)
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 mei 2018, 17:03 uur
musicborst schreef:
Dat lijkt me wel op te leveren,Heeft de spelleider toevallig ook de Nederprog top 10 bij de hand?
Stay tuned, om er maar eens een mooie oudhollandsche uitdrukking in te gooien
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 mei 2018, 17:16 uur
Als er trouwens nog iemand wat moois in de pen heeft...
Recensies
Liefhebbers mogen nog steeds iets schrijven (en daarna in pm naar mij sturen) over:
Archive - Collapse / Collide
Recensies
Liefhebbers mogen nog steeds iets schrijven (en daarna in pm naar mij sturen) over:
Archive - Collapse / Collide
0
geplaatst: 13 mei 2018, 19:46 uur
musicborst schreef:
Als dat niet zo is (en dan doel ik op het wel of niet aanwezig zijn van 10 nummers) dat ligt daar wel een taak voor ons bij een eventuele volgende versie. Misschien sowieso wel leuk om iedereen überhaupt 1 NL nominatie te laten opnemen bij zijn of haar voorspellingen ( of Belgisch als de user daar woont).
0
geplaatst: 14 mei 2018, 13:12 uur
Nog niet zo'n gek idee om één NL bijdrage in de nominaties op te laten nemen.
Maar wat te doen bij een gemixt gezelschap? Ik denk dan aan bijv. Nine Stones Close.
Maar wat te doen bij een gemixt gezelschap? Ik denk dan aan bijv. Nine Stones Close.
0
geplaatst: 14 mei 2018, 13:19 uur
Vaak valt daar wel een mouw aan te passen. Een Nederlandse band met een Engelsman in de band blijft NL en een buitenlandse band met een Nederlander blijft buitenlands (Nightwish bv).
Meestal is er wel een land bekend waar de groep is opgericht of het geboorteland van de aanstichter/oprichter van de band.
Jouw voorbeeld staat onder NL op progarchives opgericht in Leiden.
NINE STONES CLOSE discography and reviews - progarchives.com
Meestal is er wel een land bekend waar de groep is opgericht of het geboorteland van de aanstichter/oprichter van de band.
0
geplaatst: 14 mei 2018, 14:50 uur
vigil schreef:
Een hele geruststelling. Jouw voorbeeld staat onder NL op progarchives opgericht in Leiden.
Mocht er van dat NL-idee 'beleid' gemaakt worden dan heb ik in ieder geval een goeie nominatie voorhanden.

1
geplaatst: 14 mei 2018, 17:16 uur
Aangezien de topicleider deze berichten negeert en ik hem wel een beetje ken zal het waarschijnlijk niet gebeuren 

* denotes required fields.