MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MusicMeter Prog Top 300 - editie 2017 - de ontknoping

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Morgenochtend begint op deze plek de ontknoping van editie 2017 van de MusicMeter Prog Top 300. Liefhebbers zijn sinds augustus in de Prog Ladder 2017 bezig met de samenstelling en ruim een half jaar later zijn alle afvallers en de onderste 76 nummers in de lijst bekend. We houden ons daar vanaf nu bezig met de rangschikking van de Top-224.

Geïnspireerd door het ontknopingstopic van de algemene MusicMeter Top 2000 maken we daar een feestje van, compleet met stap voor stap bekendmaken van de lijst, met de basisinfo over de nummers en besprekingen van de nummers door de liefhebbers. Voor dat laatste is overigens nog wel wat input nodig; dagelijks voeg ik in het laddertopic wat nummers toe waarover op niet al te lange termijn een review gewenst is; het recentste overzicht staat hier.

Casartelli (moderator)
300
http://puu.sh/sEcnh/bc50979a54.jpg
Strictly Inc. - An Island in the Darkness [17:21]

(afbeelding)

Strictly Inc. |1995 | Verenigd Koninkrijk

2016: 201
2015: ---

Genomineerd door: meesterdch

Het feit dat ik deze cd pas ontdekte, ruim een half jaar nadat hij destijds was uitgekomen, zegt eigenlijk alles over de solocarrière van Tony Banks. Want geloof maar dat ik als groot Genesis fan en enorme Banks bewonderaar alles bij hou. Het feit dat een nummer van deze volledig geflopte en in de anonimiteit verdwenen plaat nu in de progladder staat, zegt wat over het ongelooflijke talent van Banks. Zelfs in zijn 'nadagen' bleek hij een staat een oprecht symfonisch nummer in de echte traditie van 'one for the vine' en 'cul-de-sac' maar met een moderne twist te schrijven. Geweldige opbouw, heerlijk en herkenbaar toetsenwerk en een super gitaarsolo van Daryl Steurmer. Soms droom ik er over dat hij nog weer eens zo'n nummer zou uitbrengen. Dat hij gewoon weer net zo eigenwijs actief zou worden als Hackett. Niet voor de massa, want die heeft zijn werk nog nooit herkend of erkend. Maar gewoon voor de liefhebbers. Die zijn er getuige de progladder nog genoeg. (meesterdch)

Casartelli (moderator)
299
http://puu.sh/sEchR/3d70aa5be4.jpg
Roger Waters - Déjà Vu [4:27]

(afbeelding)

Is This the Life We Really Want? |2017 | Verenigd Koninkrijk

2016: ---

Genomineerd door: meneer

Casartelli (moderator)
298
Traumhaus - Das Geheimnis Teil 2. [12:37]

(afbeelding)

Das Geheimnis |2013 | Duitsland

2016: 297

Genomineerd door: buso

Casartelli (moderator)
297
Tony Banks ft. Fish - Another Murder of a Day [9:03]

(afbeelding)

Still |1991 | Verenigd Koninkrijk

2016: 236
2015: 300

Genomineerd door: vigil

Is het een gegarandeerd succes als er twee grootheden uit de prog samen gaan. Je zou in eerste instantie zeggen van wel. De heren kwamen halverwege de jaren ’80 al met de best wel slechte single Shortcut to Somewhere (wel met grappige clip, dat dan weer wel) dus de verwachtingen waren niet hoog. Zeker niet als je de jaren ’80 platen van Banks bekijkt. Met Still herpakt Banks zich gelukkig weer aardig. Met een hele batterij aan gastmuzikanten waaronder dus ook Fish. Twee maal mocht hij zelfs de microfoon vast houden op dit album. Another Murder of a Day is de beste van die twee en staat daarom terecht in deze lijst. De plek waarop die staat is dan weliswaar te laag maar goed beter iets dan niets… Het lied lijkt niet echt op een Genesis compositie en ook niet echt op een Marillion song uit die tijd. Het is een spannende track waarbij de lappen tekst van Fish niet altijd perfect passen in de muziek van Banks. Of misschien was het wel de bedoeling? Het geeft een wat ongemakkelijk gevoel maar ook een flinke spanningsboog. Wat gaat er gebeuren en waar gaan we naartoe? (vigil)

Casartelli (moderator)
296
Glass Kites - Mirror Me [10:12]

(afbeelding)

Glass Kites |2012 | Canada

2016: 223

Genomineerd door: Casartelli

Willekeurige bandjes beluisteren omdat ze volgens website 1 op band A zouden lijken of omdat persoon X die net als jij band B leuk vindt dat bandje ook leuk vindt, is soms een beetje schieten met hagel, maar Glass Kites, volgens het toen nog bruikbare Last.fm een "Similar Artist" van Autumn Chorus, was beslist een mooie opbrengst. Dromerige neoprog uit het muzikaal altijd veelbelovende Canada. Een nieuw album schijnt in de maak te zijn (sinds september 2014 al). (Casartelli)

Casartelli (moderator)
295
Porcupine Tree - Way Out of Here [7:37]

(afbeelding)

Fear of a Blank Planet |2007 | Verenigd Koninkrijk

2016: 200
2015: 118

Genomineerd door: wibro

Door de opgedane inspiratie uit het boek Lunar Park van Bret Easton Ellis kwam het negende album Fear of a Blank Planet van Porcupine Tree tot stand. Het album vertelt het verhaal vanuit zoon Robby, een kind dat zijn tijd doorbrengt in het tijdperk van de massamedia en de snelle ontwikkelingen op technologisch gebied. Het album vormt één geheel en kan in een zitting van ruim 50 minuten worden doorlopen.

Het bedrukkende Way Out of Here toont het totaal isolement van Robby en het sociale contact dat verwatert. Het hevige gitaarwerk van Wilson krijgt de ondersteuning van Robert Fripp’s (King Crimson) soundscapes. De mentale gesteldheid gaat achteruit in het samenkomen van drums en de experimentele klanken. (HugovdBos)

Casartelli (moderator)
294
Kayak - Close to the Fire [8:12]

(afbeelding)

Close to the Fire |2000 | Nederland

2016: 245
2015: 127

Genomineerd door: Brunniepoo

Kayak kwam ineens terug in de spotlights. Nota bene doordat de band een reunie optreden mocht doen bij een groots opgezet concert van De Kast. Syb Krullenbol was fan van de band en mocht zelfs Ruthless Queen zingen. Vrijwel alle leden uit de grote periode van de band deden mee. Iedereen was blijkbaar zo tevreden dat er zelfs een heel album opgenomen werd met Max Werner op zang. Bandleider Ton Scherpenzeel plande een tournee en toen zaten ze ineens zonder zanger want daar had Max Werner dan weer geen zin in. Bert Heerink kwam als reddende engel en de tour kon door. Ook daarna liet de band met grote regelmaat (en sterk wisselende samenstelling) wat van zich horen maar goed daar gaat het hier nu niet over. Het comeback album luisterde net als dit lied naar de naam Close to the Fire. Het prachtige lied mocht zelfs het album aftrappen. Symfo volgens oud recept met een lange opbouw, tempowisselingen en grootse muzikale prestaties. Het album kreeg goede kritieken, had behoorlijke verkopen en mag nu zelfs het titelnummer afvaardigen voor een mooie plek in onze Top 300. (vigil)

Casartelli (moderator)
293
Peter Gabriel - Signal to Noise [7:36]

(afbeelding)

Up |2002 | Verenigd Koninkrijk

2016: 123
2015: 161

Genomineerd door: Bonk

Dit is het beste nummer van het beste solo-album van een zanger met één van de mooiste stemmen, die ook nog eens mede-grondlegger is van het geweldige genre Prog. Mocht het nog niet duidelijk zijn; ik acht dit nummer zeer hoog!
En waarom is het dan zo goed? Het is een nummer waardoor ik nog werkelijk verrast werd en wat ik daadwerkelijk als vernieuwend beschouw en dat gebeurt me maar heel zelden in deze eeuw. Maar als je zo door een nummer gegrepen wordt en het zo intens en bloedstollend mooi vindt, dan ben ik ook altijd wel extra voorzichtig met het onder woorden brengen van de kracht en de schoonheid van zo’n prachtig nummer, omdat de woorden en de beschrijving het nummer toch vaak tekort doen.
En dit is zo’n nummer. Soms moet je niet te veel woorden vuil maken aan muziek, maar moet je het gewoon ondergaan.

Turn up the Signal, Wipe out the Noise! (Bonk)

Oef. Die krijgt toch wel een flinke opdonder dit jaar. Moet blijkbaar nog blij zijn dat het er nog in staat. En dat terwijl ik altijd al vond dat het nummer al veel te laag stond.

Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:
299
(afbeelding)
Roger Waters - Déjà Vu [4:27]
(afbeelding)

Is This the Life We Really Want? |2017 | Verenigd Koninkrijk

Ik kreeg van meneer nog het volgende nagezonden:

Voor mij lijkt het nummer soms het Laatste Nummer van Pink Floyd. Ja, ik weet het is Waters en fuck die strijd met Gilmour maar dit nummer laat zo ontzettend mooi de echo weerklinken van wat Floyd is geweest. En dan vooral de ouder wordende stem van Waters met de tekst “Als ik God zou zijn”. Dat is ook terugkijken op je leven. Nog mooier wordt het als de violen invallen, dan droom ik terug naar de jaren ‘80’ dat ik in Londen liep. Een ander wereld. En ergens tussen die violen haalt Waters nog eens zo lekker heftig schreeuwend uit met zijn stem. Alsof er ‘Pigs’ ergens worden afgeslacht. Maar uiteindelijk komt de verzachting in het nummer, in Waters, als er een vrouw mee gaat zingen. En het nummer sterft..

Casartelli (moderator)
292
Van Der Graaf Generator - The Sleepwalkers [10:32]

(afbeelding)

Godbluff |1975 | Verenigd Koninkrijk

2016: 260
2015: 159

Het album Godbluff is eigenlijk één lange luistertrip, maar als er toch zoiets als het beste is, wordt dat met The Sleepwalkers wel tot het laatst bewaard. Peter Hammill grijpt je bij de keel om ruim tien minuten niet meer los te laten. Een VDGG-nummer bespreken zonder David Jacksons saxofoon te memoreren voelt wat incompleet; hij lost de verwachtingen in... maar de show wordt hier toch gestolen door Hugh Bantons frivole orgelwerk ter begeleiding van al die duisternis. (Casartelli)

Casartelli (moderator)
290
Pain of Salvation - The Perfect Element [9:52]

(afbeelding)

The Perfect Element I |2000 | Zweden

2016: 224

Casartelli (moderator)
289
Gazpacho - Molok Rising [9:35]

(afbeelding)

Molok |2015 | Noorwegen

2016: 249

Genomineerd door: El Stepperiño

Het werk Molok van het Noorse Gazpacho kan niet alleen het universum vernietigen met een speciale code op cd formaat, maar brengt ook een verandering teweeg vergeleken met de krachtige en orkestrale klanken van zijn voorganger. Molok staat voor een machine die het verleden en het heden kan berekenen en het verhaal van de ontwerper staat op het album centraal. Het aanbidden van goden in de vorm van stenen inspireert deze man om de betekenis van het leven te zoeken als er geen god of goden bestaan die ons begeleiden in het leven. De muzikale weg zoekt zijn plaats in het verre verleden met onder andere de Noorse archeoloog Gjermund Kolltveit die de Skåra steen bespeelt, een eeuwenoude zingende steen die de eerste klanken van het aanbidden van goden tentoonspreid.

Het aanbidden van de goden opent op slotstuk Molok Rising met de klanken van de eeuwenoude Skåra stenen. Archeoloog Gjermund Kolltveit weet met zijn stenen, elandgebit, fluiten en snaarinstrumenten de meest vervreemde klanken tevoorschijn te toveren. Het nummer bouwt zich met het vocale geluid van Ohme op naar het moment waarop de tijdmachine Molok het heden en het verleden met elkaar verbindt in de opvolging van gebeurtenissen. Na vier minuten krijgt het geheel een extra dimensie met het drumspel dat zich terugvoert naar King Crimson’s Red. De hevige gitaarklanken laten de machine evalueren in zijn eigen machtige denkpatroon. Molok krijgt zoveel kracht dat het einde weleens fataal zou kunnen zijn voor de mensheid. Wanneer de kerkklokken klinken drijven de synths je door een duistere gang waar de tikkende klokken de cijfercode activeren, als deze overeenkomt met de plaats van elke elektron in het universum is navertellen helaas niet meer mogelijk. (HugovdBos)

Casartelli (moderator)
288
Twelfth Night - We Are Sane [10:27]

(afbeelding)

Fact and Fiction |1982 | Verenigd Koninkrijk

2016: 182
2015: 220

Eén van de nummers van Twelfth Night waar de sterke persoonlijkheid van Geoff Mann het beste naar voren komt, net als in Sequences. Vooral live (Live and Let Live) is dat goed te horen, dat is ook de versie die ik het liefste hoor. Twelfth Night is niet de meest toegankelijke band, maar als je er moeite voor doet komt de energie en passie pas goed door, soms tegen het agressieve aan. Een gewaardeerde mede Twelfth Night fan (Ozric Spacefolk) heeft de muziek van hen ergens acquired taste genoemd, en dat klopt wel, denk ik. Dan is het mooi te zien dat hun nummers hun plaats hebben gevonden in deze toplijst (Jester)

Casartelli (moderator)
287
Karnivool - New Day [8:21]

(afbeelding)

Sound Awake |2009 | Australië

2016: 195

Genomineerd door: Finidi

Een band die wat mij betreft te weinig waardering krijgt in (het Noorden van) Nederland. Ik heb in 2014 een geweldig concert van deze band in de Oosterpoort mogen bijwonen.
Het trieste was echter dat het wel verplaatst was naar de Binnenzaal, vanwege het gebrek aan belangstelling. Toch knalden ze er een geweldig optreden uit, waarbij geen moment te merken was dat ze teleurgesteld waren dat ze hiervoor helemaal de reis vanuit Australië gemaakt hadden.

Ze sloten dat optreden af met dit heerlijke nummer. Dit komt van het oersterke album Sound Awake.
In dit nummer laten ze horen zowel sterk zijn in de meer ingetogen stukken, als in de hardere stukken. Want Ian Kenny kan erg krachtig zingen en de gitaren drums knallen op hun best in deze harde stukken, maar ook in de rustige stukken weet het de spanning en aandacht heel goed vast te houden.
Ook qua structuur, opbouw en tekst zit dit nummer gewoon erg goed in elkaar.

Een heerlijke afsluiter van een geweldig concert, waardoor ik het nummer nog meer ben gaan waarderen. Want goede herinneringen, maken een nummer soms nog wat fijner als het al is. (Bonk)

Casartelli (moderator)
286
Sound of Contact - Cosmic Distance Ladder [4:44]

(afbeelding)

Dimensionaut |2013 | Verenigd Koninkrijk

Casartelli (moderator)
285
Sigur Rós - Untitled #8. [11:45]

(afbeelding)

( ) |2002 | IJsland

2016: 125
2015: 237

Genomineerd door: chevy93

Ik heb altijd een beeld van IJsland als een donker land, wat naast de vele natuurschoon die het herbergt ook een bepaalde triestheid en leegheid uitstraalt. Dat komt gedeeltelijk bijvoorbeeld ook door de thrillers van Arnaldur Indriðason die ik lees, die wat mij betreft die sfeer heel goed kan neerzetten.

En wat ik dan zie als de ideale soundtrack bij die verhalen, komt de muziek van Sigur Rós heel dicht in de buurt. Natuurlijk ook niet geheel toevallig een Ijslandse band. Want als er een band is die sfeer kan neerzetten! Er gaat bijna een hypnotiserend effect uit van hun muziek , want heel veel gebeurt er nu ook weer niet op het eerste gehoor, maar wat is de muziek toch intens!

Want als je je laat hypnotiseren door dit prachtige nummer (wat mij betreft nog steeds hun mooiste), nemen ze je mee op een prachtige trip (al dan niet door het desolate IJslandse landschap, afhankelijk van je fantasie en voorstellingsvermogen )! (Bonk)

Casartelli (moderator)
284
Odd Logic - Effigy [17:29]

(afbeelding)

Effigy |2017 | Verenigde Staten

Ik heb het waarschijnlijk wel vaker gezegd: Eén van de vele, maar zeker ook één van de mooiste deugden van dit geweldige spelletje is het ontdekken van mooie nieuwe muziek.
Er bestaan toch weinig mooiere gevoelens van iets nieuws horen en er meteen door gegrepen worden en dat je aandacht automatisch totaal naar de muziek getrokken wordt. Dit jaar (editie 3) gebeurde me dat bij Odd Logic.

Rustig beginnen met een gitaarsolootje, waar je direct al hoort dat er muzikaal vakmanschap aanwezig is. En het is niet voor het laatst dit nummer dat men laat horen dat er heel fijn gitaar gespeeld wordt. Een fijne zanger, die eerst nog gedragen zingt. Het heeft al iets spannends over zich en langzaam spitsen de oren zich. Na de eerste anderhalve minuut ontbrandt het en dan is er meteen meer dynamiek en direct is duidelijk dat niet alleen voor de hand liggende ritmes gespeeld worden. De drums staan lekker prominent afgesteld. Maar toch is het geheel mooi en niets is overheersend. En de afwisseling wordt alleen maar groter, ook qua zang, want ook met kracht wordt er goed gezongen blijkt na zo'n vier minuten. En de 13 minuten daarna word je geregeld verrast welke kant ze nu weer uitgaan.
Zo'n nummer waarvan de 'anti-proggers' zullen zeggen dat het veel te veel alle kanten uitvliegt binnen één nummer. Ik vind het juist zo'n nummer waarin je hoort dat je in een nummer van 17 minuten heerlijk spannende muziek kan maken en het toch een geheel blijft, maar geen seconde saai of echt voorspelbaar is. De eerste keer merkte ik gewoon dat ik gestopt was met mijn andere bezigheden omdat deze muziek echt al mijn aandacht opslokte, maar dat merkte ik pas echt toen het nummer afgelopen was. Dan doe je toch echt heel veel goed. (Bonk)

Casartelli (moderator)
283
http://puu.sh/sALsH/8f64fde91f.jpg
Fish - A Gentleman's Excuse Me [4:15]

(afbeelding)

Vigil in a Wilderness of Mirrors |1990 | Verenigd Koninkrijk

2016: 284

Genomineerd door: Manfield

Dat Fish een progartiest is, staat buiten kijf. Maar of A Gentleman's Excuse Me nou echt een prognummer is? Ik betwijfel het. Maar wat is het dan wel?
Voor mij heeft het op de een of andere manier altijd het gevoel van een slaapliedje gehad, maar ik betwijfel of Fish het zo bedoeld heeft. Hoewel, sprookjes associeer ik wel met voor het slapen gaan.
Do you still believe in fairy tales, in battlements of shining castles safe from the dragons that lie beneath the hill? Are you still a Russian princess rescued by a gypsy dancer to anyone who'll listen is that a story you tell? You live a life of fantasy, your diary romantic fiction.
Een dansummer is het ook niet echt, hoewel het thema voortdurend terugkomt in het nummer.
I know you still like old fashioned waltzes your reflection in the mirror that you flirt with as you glide across the floor
Het heeft ook echt een trieste ondertoon, niet alleen qua muziek maar al vanaf de eerste woorden.
Do you still keep paper flowers in the bottom drawer with your Belgian lace taking them out every year to watch the colors fade away?
Maar is het niet gewoon een liefdesliedje?
All I have to offer is the love that I have, it's freely given you'll see its value when you see what I've tried to say.
Of toch een break-up-song?
Can you get it in your head I'm tired of dancing? For every one step forward I'm taking two steps back. Can you get it in your head that from this one step forward there's no turning back? Can you get it in your head I'm tired of dancing? We're finished dancing.
De vraag is of Fish het zelf wel weet.
Can't you see it's hard for me, can you see what I am trying to say?

Ach wat doet het er eigenlijk toe?
Dat of het nummer in de prog top 300 thuishoort aan enige discussie onderhevig is, kan ik wel begrijpen. Maar het staat toch buiten elke discussie dat dit gewoon een prachtig liedje is? (Bonk)

Casartelli (moderator)
282
Porcupine Tree - The Start Of Something Beautiful [7:40]

(afbeelding)

Deadwing |2005 | Verenigd Koninkrijk

2016: 184

Genomineerd door: El Stepperiño

Casartelli (moderator)
281
Dream Theater - Octavarium [24:00]

(afbeelding)

Octavarium |2005 | Verenigde Staten

2016: 226

Genomineerd door: 50tracks

Toen ik echt muziek begon te luisteren, heb ik vooral de muziekbibliotheken van twee van m'n broers geraadpleegd. De ene luisterde vooral punk/new wave, maar de andere luisterde naar alternative rock en progressive rock. Dat laatste bleek toch meer bepalend, waardoor Muse en Dream Theater in het begin mijn meest geluisterde bands waren. Met Dream Theater begon het voor mij bij het album Octavarium, waarvan deze de epic-afsluiter is. Verrassend is het niet naar Dream Theater maatstaven: we werken over het hele nummer naar een climax toe, en onderweg wordt er ruimte geboden voor het muzikale talent van alle leden van de band. Maar lekker is het wel. Na de climax krijgen we nog een uiterst zoete outro, in welke sfeer ze helaas op volgende albums in blijven hangen.

Ik luisterde eigenlijk bijna nooit meer naar Dream Theater, maar door dit spel en nummers als deze ben ik in gaan zien dat dat misschien een vergissing is. (Finidi)

Casartelli (moderator)
280
White Willow - Paper Moon [6:45]

(afbeelding)

Sacrament |2000 | Noorwegen

2016: 222
2015: 271

White Willow hoort bij de grotere namen uit de Noorse progscene. Zoals vaker bij de Scandinavische progbands uit de jaren '90 wordt op een solide basis uit de jaren '70 verder gebouwd met die kenmerkende melancholieke klanken, waar ongetwijfeld de donkere winters uit die contreien iets mee te maken hebben. De spookachtige toetsensound is vermoedelijk het meest onderscheidende element van White Willow en het gezochte avontuur verzandt soms wel eens wat in vrijblijvendheid. Paper Moon is wellicht hun meest traditioneel-symfonische nummer en, of het zo moet zijn, wat mij betreft ook hun beste. (Casartelli)

Casartelli (moderator)
279
Yes - Mind Drive [18:39]

(afbeelding)

Keys to Ascension 2 |1997 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: Alicia

Casartelli (moderator)
278
Soup - The Boy and the Snow [11:32]

(afbeelding)

Remedies |2017 | Noorwegen

Genomineerd door: Bonk

Soms moet je een recensie niet te ingewikkeld maken als iemand 22 jaar voor dato al eens het nummer prachtig samengevat heeft https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71RQtpUOFAL._SL1274_.jpg (Bonk)

Casartelli (moderator)
277
The Pineapple Thief - Nothing at Best [4:09]

(afbeelding)

Someone Here Is Missing |2010 | Verenigd Koninkrijk

Genomineerd door: herre48

Casartelli (moderator)
276
Focus - Answers? Questions! Questions? Answers! [14:03]

(afbeelding)

Focus III |1972 | Nederland

Genomineerd door: vigil

Casartelli (moderator)
En een overzicht van de onderste 25:

300 (201) Strictly Inc. - An Island in the Darkness
299 (-----) Roger Waters - Déjà Vu
298 (297) Traumhaus - Das Geheimnis Teil 2.
297 (236) Tony Banks ft. Fish - Another Murder of a Day
296 (223) Glass Kites - Mirror Me
295 (200) Porcupine Tree - Way Out of Here
294 (245) Kayak - Close to the Fire
293 (123) Peter Gabriel - Signal to Noise
292 (260) Van Der Graaf Generator - The Sleepwalkers
291 (-----) Beardfish - If We Must Be Apart (A Love Story Continued)
290 (224) Pain of Salvation - The Perfect Element
289 (249) Gazpacho - Molok Rising
288 (182) Twelfth Night - We Are Sane
287 (195) Karnivool - New Day
286 (-----) Sound of Contact - Cosmic Distance Ladder
285 (125) Sigur Rós - Untitled #8.
284 (-----) Odd Logic - Effigy
283 (284) Fish - A Gentleman's Excuse Me
282 (184) Porcupine Tree - The Start Of Something Beautiful
281 (226) Dream Theater - Octavarium
280 (222) White Willow - Paper Moon
279 (-----) Yes - Mind Drive
278 (-----) Soup - The Boy and the Snow
277 (-----) The Pineapple Thief - Nothing at Best
276 (-----) Focus - Answers? Questions! Questions? Answers!

Wat is het hoogste nummer dat uit de lijst verdwenen is?

Gast
geplaatst: vandaag om 20:04 uur

geplaatst: vandaag om 20:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.